Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 917 din 11 august 2005  privind infiintarea unor societati comerciale de transport feroviar regional de calatori prin divizarea partiala a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 917 din 11 august 2005 privind infiintarea unor societati comerciale de transport feroviar regional de calatori prin divizarea partiala a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 783 din 29 august 2005

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 52 alin. (6) şi (7) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã societãţile comerciale regionale de transport feroviar public de cãlãtori, denumite în continuare societãţi regionale, ca urmare a reorganizãrii prin divizare parţialã a Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., care continuã sã fiinţeze, ale cãror denumire, sediu, capital social şi numãr de acţiuni sunt prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Zona de activitate a societãţilor regionale înfiinţate potrivit alin. (1) este prevãzutã în anexa nr. 2.
(3) Societãţile regionale prevãzute la alin. (1) sunt persoane juridice române, se organizeazã şi funcţioneazã ca societãţi comerciale pe acţiuni, de interes public naţional, sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu statutele proprii întocmite potrivit statutului-cadru prevãzut în anexa nr. 3.
(4) Societãţile regionale pot înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi altele asemenea, în ţarã şi în strãinãtate, în condiţiile legii, prin hotãrâre a adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, la propunerea consiliului de administraţie.
(5) Societãţile regionale pot înfiinţa filiale prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea adunãrii generale extraordinare a acţionarilor.
ART. 2
(1) Capitalul social iniţial al societãţilor regionale se constituie prin preluarea, corespunzãtor obiectului de activitate, a unei pãrţi din patrimoniul Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., în baza datelor din raportãrile contabile întocmite la 30 iunie 2004.
(2) Patrimoniul Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. se diminueazã în mod corespunzãtor.
(3) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., pe de o parte, şi societãţile regionale, pe de altã parte, se va face pe bazã de protocol care se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(4) Terenurile deţinute de Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., care se predau societãţilor regionale, sunt evidenţiate într-o anexã separatã la protocolul încheiat potrivit alin. (3).
(5) În cazul în care valoarea capitalului social stabilitã prin protocoalele de predare-preluare va fi diferitã de cea pevãzutã în anexa nr. 1, se va solicita rectificarea cuvenitã la oficiul registrului comerţului, în termen de 30 de zile de la semnarea documentelor prevãzute la alin. (3).
(6) Valoarea terenurilor care se predau de cãtre Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. nu este cuprinsã în capitalul social prevãzut în anexa nr. 1. Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12 luni de la data înfiinţãrii societãţilor regionale, modificându-se în mod corespunzãtor capitalul social al acestora dupã obţinerea titlurilor de proprietate asupra acestora, în condiţiile legii.
(7) Acţiunile emise de societãţile regionale pot fi cotate la bursã şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.
(8) Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar la societãţile regionale, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi cu acordul adunãrilor generale extraordinare ale acţionarilor societãţilor regionale implicate se pot efectua transferuri de active, precum şi de alte elemente patrimoniale, fãrã platã, între societãţile regionale, între Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. şi societãţile regionale şi, respectiv, între societãţile regionale şi celelalte societãţi comerciale rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, inclusiv a filialelor acestora, cu modificarea corespunzãtoare a capitalului social al acestora.
(9) Societãţile regionale se pot privatiza, în condiţiile legii, statul putând pãstra pachetul majoritar de acţiuni.
(10) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar societãţile regionale pot vinde active din patrimoniul lor persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la iniţiativa consiliului de administraţie, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi cu mandatarea în acest sens a reprezentanţilor sãi în adunãrile generale ale acţionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care nu este afectatã privatizarea societãţii regionale sau privatizarea unui activ în integralitatea sa. Utilizarea sumelor rezultate din vânzarea activelor se face în condiţiile legii.
ART. 3
Societãţile regionale desfãşoarã activitãţi de interes strategic în scopul realizãrii transportului feroviar public de cãlãtori, în condiţiile legii, şi al satisfacerii nevoilor de apãrare a ţãrii şi au, în principal, ca obiect de activitate:
a) cod CAEN 6010 - efectuarea transportului feroviar public de cãlãtori în trafic regional;
b) cod CAEN 6321 - lucrãri de întreţinere şi reparaţii la utilaje şi material rulant;
c) cod CAEN 6412 - efectuarea de transporturi de poştã, militare, penitenciare şi altele, în vagoane specializate.
ART. 4
Capitalul social iniţial al societãţilor regionale este subscris şi integral vãrsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi exercitã drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 5
Pentru accesul pe infrastructura feroviarã publicã sau privatã societãţile regionale plãtesc gestionarilor de infrastructurã tariful de utilizare a infrastructurii, pe baza contractelor de acces încheiate cu aceştia.
ART. 6
(1) Societãţile regionale, potrivit obiectului de activitate, Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. şi gestionarii de infrastructurã asigurã desfãşurarea traficului feroviar de cãlãtori în condiţii de siguranţã a circulaţiei, exercitând atribuţiile care le revin porivit legii.
(2) În cazul producerii de evenimente de cale feratã în care sunt implicate persoanele juridice prevãzute la alin. (1), acestea participã la cercetarea evenimentelor, intervin, iau mãsurile necesare pentru îndepãrtarea urmãrilor, pentru restabilirea circulaţiei feroviare şi rãspund în mod solidar pentru pagubele produse.
(3) În cazul producerii unor calamitãţi naturale, dezastre sau evenimente de cale feratã, persoanele juridice prevãzute la alin. (1) vor acţiona în cel mai scurt timp pentru asigurarea continuitãţii transportului de cãlãtori.
ART. 7
(1) Transportul feroviar public de cãlãtori are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii societãţile regionale primesc de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, diferenţele dintre tarifele stabilite cu avizul autoritãţilor publice competente şi costurile reale de transport, la care se adaugã o cotã de profit între 3 şi 5%.
(2) Pentru anul 2005 influenţele rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. se încadreazã în sumele aprobate pentru transportul feroviar de cãlãtori în bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 8
În cazul efectuãrii de servicii publice de transport de cãlãtori pentru anumite categorii de persoane care beneficiazã, potrivit reglementãrilor legale, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul normativ prin care se acordã aceste reduceri se vor prevedea compensaţii corespunzãtoare cãtre societãţile regionale, pânã la nivelul tarifului aprobat.
ART. 9
Investiţiile pentru realizarea proiectelor de importanţã naţionalã care asigurã integrarea României în sistemul de transport feroviar european se finanţeazã de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat şi rambursate de la bugetul de stat.
ART. 10
(1) Raporturile dintre societãţile regionale, precum şi dintre acestea şi celelalte societãţi comerciale rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române se stabilesc prin contracte, în condiţiile legii.
(2) În scopul desfãşurãrii în bune condiţii şi cu maximã eficienţã a activitãţii de transport feroviar public de cãlãtori, între societãţile regionale, precum şi între acestea şi Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. se încheie contracte de furnizare de servicii corespunzãtoare obiectului de activitate al acestora, inclusiv de vânzare de bilete pentru transportul de lung parcurs sau interregional.
(3) Bunurile aflate în proprietatea sau în folosinţa societãţilor regionale pot fi valorificate potrivit legii.
ART. 11
Societãţile regionale se substituie Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. în toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele judecãtoreşti, corespunzãtor obiectului de activitate.
ART. 12
Societãţile regionale poartã rãspunderea ce revine cãii ferate, potrivit Regulamentului de transport pe cãile ferate din România, convenţiilor şi acordurilor internaţionale, altor reglementãri legale privind transportul feroviar, precum şi normelor, instrucţiunilor şi regulamentelor în domeniul feroviar, în limita obiectului de activitate.
ART. 13
În vederea satisfacerii nevoilor de apãrare a ţãrii şi în limita obiectului de activitate, societãţile regionale au urmãtoarele obligaţii:
a) sã întocmeascã şi sã asigure punerea în aplicare a planului de mobilizare;
b) sã asigure rezervele şi capacitãţile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de mobilizare;
c) sã întocmeascã documentele privind completarea forţei de muncã, necesarã în caz de rãzboi, cu personal care are obligaţii militare;
d) sã asigure protecţia civilã a personalului propriu, a publicului cãlãtor şi a bunurilor încredinţate pentru transport, în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamitãţilor.
ART. 14
(1) În perioada în care statul este acţionar majoritar raporturile dintre societãţile regionale şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se reglementeazã prin contractul de activitate încheiat între fiecare societate nou-înfiinţatã, pe de o parte, şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în numele statului, pe de altã parte.
(2) Contractele de activitate prevãzute la alin. (1) vor cuprinde cel puţin urmãtoarele prevederi:
a) numãrul trenurilor care vor circula, pe secţii de circulaţie;
b) indicatorii de calitate;
c) lista completã cuprinzând facilitãţile de cãlãtorie aprobate prin acte normative;
d) principiile, metodologia de calcul şi nivelul sumelor necesare pentru acoperirea serviciului public social, ca diferenţã între tarifele stabilite cu avizul autoritãţilor publice competente şi costurile reale de transport, la care se adaugã cota de profit prevãzutã de lege;
e) rãspunderea Guvernului privind buna funcţionare a transportului public de cãlãtori, incluzând sumele necesare compensãrii pentru servicii sociale, calculate potrivit lit. d), precum şi alocaţiile bugetare pentru investiţii, modernizãri, activitãţi de învãţãmânt şi asistenţã medicalã.
(3) Contractele de activitate prevãzute la alin. (1) se încheie pe o duratã de 4 ani, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat.
ART. 15
La solicitarea autoritãţilor administraţiei publice locale sau a altor persoane juridice societãţile regionale pot încheia cu acestea convenţii pentru activitãţi de transport de interes local, altele decât cele prevãzute în contractul de activitate încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu obligaţia de acoperire a diferenţei de cost, de cãtre solicitantul transportului, în cazul în care veniturile din efectuarea transportului nu acoperã costurile.
ART. 16
(1) Societãţile regionale îşi fundamenteazã bugetul propriu de venituri şi cheltuieli, în care se vor include şi subvenţiile, alocaţiile şi compensaţiile de la bugetul de stat şi bugetele locale, dupã caz. Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi al Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Veniturile societãţilor regionale se constituie din sumele corespunzãtoare tarifelor de transport, accesoriilor, chiriilor şi altor tarife specifice pentru serviciile şi prestaţiile efectuate, potrivit obiectului de activitate.
(3) Veniturile societãţilor regionale se constituie şi din valorificarea, la intern şi la export, a deşeurilor refolosibile rezultate din reparaţii, demolãri, casãri de bunuri aflate în patrimoniu şi din alte activitãţi proprii.
(4) În cazurile în care interese de stat, inclusiv cele de ordin militar, vor necesita prestaţii de servicii speciale, acestea se vor executa în condiţiile asigurãrii fondurilor necesare pentru acoperirea costurilor aferente.
ART. 17
(1) La înfiinţare, personalul necesar desfãşurãrii activitãţii societãţilor regionale este preluat de Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. în funcţie de competenţa profesionalã şi de disciplina în activitate, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Pânã la încheierea noului contract colectiv de muncã al personalului de la societãţile regionale personalul societãţii va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal prevãzute în actualul contract colectiv de muncã al Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., precum şi de alte drepturi prevãzute în legislaţia în vigoare.
(3) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal se stabilesc de cãtre consiliul de administraţie pentru personalul de conducere şi prin contractul colectiv de muncã pentru personalul de execuţie.
(4) Salariaţii şi pensionarii societãţilor regionale, precum şi membrii de familie ai acestora beneficiazã de autorizaţii şi permise de cãlãtorie gratuitã pe calea feratã, în condiţiile legii. Condiţiile concrete de acordare a gratuitãţilor de cãlãtorie pe calea feratã pentru salariaţii societãţilor regionale, pentru membrii de familie ai acestora şi pentru pensionari sunt identice cu cele ale personalului din unitãţile de cale feratã, atât în trafic intern, cât şi internaţional, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 18
(1) Societãţile regionale sunt conduse de adunãrile generale ale acţionarilor.
(2) Atribuţiile şi componenţa adunãrilor generale ale acţionarilor sunt prevãzute în statutele societãţilor regionale.
ART. 19
(1) Adunãrile generale ale acţionarilor aleg consiliile de administraţie ale societãţilor regionale. Pânã la finalizarea procesului de privatizare a societãţilor regionale reprezentanţii statului în consiliile de administraţie şi preşedinţii consiliilor de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Preşedinţii consiliilor de administraţie ale societãţilor regionale sunt şi directori generali ai acestora.
(3) Atribuţiile consiliilor de administraţie, pecum şi ale preşedinţilor acestora sunt stabilite prin statutele societãţilor regionale.
ART. 20
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 21
<>Hotãrârea Guvernului nr. 584/1998 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale de Transport Feroviar "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 15 septembrie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã în mod corespunzãtor.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Bucureşti, 11 august 2005.
Nr. 917.


ANEXA 1



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul
Nr. acţiunilor
crt. Denumirea societãţii Sediul Capitalul ─────────────
comerciale social Valoarea
(lei) nominalã
(lei)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Societatea Comercialã de Municipiul Bucureşti, 2.540.000
Transport Feroviar Piaţa Gãrii de Nord 6.350.000 ───────────
Regional de Cãlãtori nr. 1-3, et. 1, 2,5
Bucureşti - S.A sectorul 1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Societatea Comercialã de Municipiul Craiova, 1.820.000
Transport Feroviar bd. Decebal nr. 5-7, 4.550.000 ───────────
Regional de Cãlãtori et. 2 2,5
Craiova - S.A. judeţul Dolj
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Societatea Comercialã de Municipiul Timişoara, 1.668.000
Transport Feroviar Str. Gãrii nr. 2A, 4.170.000 ────────────
Regional de Cãlãtori et. 1, 2,5
Timişoara - S.A. judeţul Timiş
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Societatea Comercialã de Municipiul Cluj-Napoca, 1.992.000
Transport Feroviar piaţa Avram Iancu nr. 4.980.000 ────────────
Regional de Cãlãtori 17, et. 3, 2,5
Cluj - S.A. judeţul Cluj
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Societatea Comercialã de Municipiul Braşov, 1.784.000
Transport Feroviar str. Iuliu Maniu nr. 4.460.000 ────────────
Regional de Cãlãtori 45A, et. 1, 2,5
Braşov - S.A. judeţul Braşov
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Societatea Comercialã de Municipiul Iaşi, 1.372.000
Transport Feroviar Piaţa Gãrii nr. 1, 3.430.000 ────────────
Regional de Cãlãtori et. 2, 2,5
Iaşi - S.A. judeţul Iaşi
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Societatea Comercialã de Municipiul Galaţi, 1.548.000
Transport Feroviar Str. Domneascã nr. 51, 3.870.000 ───────────
Regional de Cãlãtori et. 2, 2,5
Galaţi - S.A. judeţul Galaţi
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Societatea Comercialã de Municipiul Constanţa, 1.088.000
Transport Feroviar Al. Albãstrelelor nr. 2.720.000 ──────────
Regional de Cãlãtori 10, et. 1 2,5
Constanţa - S.A. judeţul Constanţa
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 2



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Denumirea societãţii comerciale Zona de activitate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Societatea Comercialã de Transport judeţele Giurgiu, Dâmboviţa, Prahova,
Feroviar Regional de Cãlãtori Ilfov
Bucureşti - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Societatea Comercialã de Transport judeţele Teleorman, Olt, Dolj, Gorj,
Feroviar Regional de Cãlãtori Vâlcea, Argeş, Mehedinţi
Craiova - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Societatea Comercialã de Transport judeţele Caraş-Severin, Timiş, Arad,
Feroviar Regional de Cãlãtori Hunedoara
Timişoara - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Societatea Comercialã de Transport judeţele Bihor, Cluj, Sãlaj, Satu
Feroviar Regional de Cãlãtori Mare, Maramureş, Bistriţa-Nãsãud
Cluj - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Societatea Comercialã de Transport judeţele Sibiu, Braşov, Alba, Mureş,
Feroviar Regional de Cãlãtori Harghita, Covasna
Braşov - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Societatea Comercialã de Transport judeţele Iaşi, Suceava, Vaslui,
Feroviar Regional de Cãlãtori Neamţ, Botoşani, Bacãu
Iaşi - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Societatea Comercialã de Transport judeţele Buzãu, Vrancea, Galaţi,
Feroviar Regional de Cãlãtori Brãila
Galaţi - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Societatea Comercialã de Transport judeţele Ialomiţa, Constanţa, Tulcea,
Feroviar Regional de Cãlãtori Cãlãraşi
Constanţa - S.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 3

STATUTUL-CADRU
al Societãţii Comerciale de Transport Feroviar Regional de Cãlãtori .......


CAP. I
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea
(1) Denumirea societãţii comerciale este ........................
(2) Pentru Societatea ........................ se va utiliza în continuare denumirea societate regionalã.
(3) Emblema societãţii regionale este prezentatã în anexa care face parte integrantã din prezentul statut.
(4) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicaţiile emanând de la societatea regionalã se menţioneazã denumirea acesteia, urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de iniţialele "S.A.", capitalul social, din care cel efectiv vãrsat, potrivit ultimei situaţii financiare anuale aprobate, de sediul, numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi de codul unic de înregistrare, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 2
Forma juridicã
Societatea regionalã este persoanã juridicã românã, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
Societatea regionalã este societate comercialã de interes public naţional.
ART. 3
Sediul
(1) Sediul societãţii regionale este în .............................
(2) Sediul societãţii regionale poate fi schimbat în aceeaşi localitate sau în altã localitate din România pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea regionalã poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, centre de lucru, agenţii, puncte de vânzare şi altele asemenea, în ţarã şi în strãinãtate, şi le poate reorganiza prin hotãrâre a adunãrii generale a acţionarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(4) Filiale ale societãţii regionale pot fi înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea adunãrii generale extraordinare a acţionarilor.
ART. 4
Durata
Societatea regionalã se constituie pe duratã nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii ei la oficiul registrului comerţului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
Scopul
Scopul societãţii regionale este efectuarea transportului public de cãlãtori pe calea feratã pentru satisfacerea interesului public naţional şi a necesitãţilor sociale şi de apãrare a ţãrii, cu realizarea de profit.
ART. 6
Obiectul de activitate
(1) Societatea regionalã are urmãtorul obiect de activitate, care se desfãşoarã în conformitate cu reglementãrile în vigoare:
A. Obiect principal de activitate:
- cod CAEN 6010 - efectuarea transportului feroviar public de cãlãtori în trafic regional, internaţional - în zona micului trafic de frontierã, dupã caz.
B. Obiecte secundare de activitate:
a) cod CAEN 6412 - efectuarea de transporturi în vagoane specializate tip poştã, militare, penitenciare şi altele asemenea;
b) cod CAEN 6321 - lucrãri de întreţinere şi reparaţii, investiţii, dezvoltãri, automatizãri şi retehnologizãri pentru activitatea de transport feroviar public de cãlãtori;
c) cod CAEN 6321 - asigurarea exploatãrii materialului rulant în condiţii de siguranţã a circulaţiei şi de confort;
d) cod CAEN 2215 - participarea la stabilirea tipului, formei şi felului legitimaţiilor de cãlãtorie valabile pe calea feratã şi realizarea tipãririi acestora;
e) cod CAEN 6321 - vânzarea legitimaţiilor de cãlãtorie prin unitãţile şi agenţiile proprii sau prin alţi agenţi, pe bazã de contract;
f) cod CAEN 6330 - efectuarea de transport feroviar de cãlãtori, cu specific de turism feroviar;
g) cod CAEN 7460 - organizarea şi asigurarea funcţionãrii propriilor structuri de pazã şi pãstrare a ordinii, în condiţiile legii;
h) cod CAEN 6010 - desfãşurarea activitãţii de transport feroviar în interes propriu;
i) cod CAEN 7230 - asigurarea furnizãrii datelor statistice cu privire la activitatea desfãşuratã;
j) cod CAEN 9262 - realizarea pentru personalul propriu de activitãţi sociale, culturale, turistice şi sportive;
k) cod CAEN 7032 - administrarea şi exploatarea spaţiilor proprii şi a utilitãţilor aferente acestora;
l) cod CAEN 6321 - prestarea de servicii auxiliare pentru transporturile pe linia feratã;
m) cod CAEN 5118 - intermedierea şi comercializarea produselor şi serviciilor cu caracter specific;
n) cod CAEN 7121 - concesionarea, locaţia de gestiune şi închirierea de active cãtre persoane fizice şi juridice;
o) cod CAEN 3520 - prestarea de servicii de întreţinere şi reparare a materialului rulant specific activitãţii;
p) cod CAEN 5157 - realizarea comerţului cu ridicata al deşeurilor şi resturilor;
q) cod CAEN 5187 - realizarea activitãţilor de aprovizionare comercialã şi de comerţ, inclusiv de comerţ exterior, specific activitãţii proprii.
(2) Societatea regionalã poate desfãşura şi alte activitãţi specifice necesare realizãrii obiectului sãu de activitate.

CAP. III
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social iniţial al societãţii regionale este în sumã totalã de ...... lei, împãrţit în ......... acţiuni nominative cu valoare nominalã unitarã de 2,5 lei RON, constituit prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 2005.
(2) Capitalul social iniţial este în întregime subscris de statul român, în calitate de acţionar unic, şi este integral vãrsat la data constituirii societãţii regionale. Drepturile statului, în calitate de acţionar unic, sunt exercitate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Eventualele rectificãri ale capitalului social iniţial prevãzut la alin. (1) vor fi înregistrate la oficiul registrului comerţului în termen de 30 de zile de la data semnãrii protocolului de predare-preluare a activului şi pasivului între Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. şi societatea regionalã.
(4) Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar la societatea regionalã, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, cu acordul adunãrilor generale ale acţionarilor din societãţile regionale implicate, se pot efectua transferuri de active corporale şi necorporale, precum şi de alte elemente patrimoniale, fãrã platã, între societatea regionalã şi celelalte societãţi regionale, între Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. şi societatea regionalã, precum şi între societatea regionalã şi celelalte persoane juridice înfiinţate în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 , republicatã, cu modificarea corespunzãtoare a capitalului social al acestora.
(5) Societatea regionalã poate fi privatizatã, în condiţiile legii, statul român putând pãstra pachetul majoritar de acţiuni.
ART. 8
Acţiunile
(1) Acţiunile sunt nominative şi vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
(2) Societatea regionalã va ţine evidenţa acţionarilor şi a acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie. Registrul se pãstreazã la sediul societãţii regionale.
ART. 9
Reducerea şi majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 10
Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Fiecare acţiune subscrisã şi plãtitã, potrivit legii, conferã deţinãtorului dreptul la un vot în adunarea generalã a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispoziţiilor legale şi prevederilor prezentului statut, precum şi alte drepturi prevãzute de lege şi de statut.
(2) Deţinerea acţiunii implicã adeziunea de drept la statutul societãţii regionale.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Obligaţiile societãţii regionale sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acţionarii rãspund numai pânã la concurenţa capitalului social subscris de fiecare.
(5) Patrimoniul societãţii regionale nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra pãrţii din profitul societãţii regionale, care i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a acţionarilor, sau asupra cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii regionale, efectuatã în condiţiile legii şi ale prezentului statut.
ART. 11
Cesiunea acţiunilor
(1) În orice raporturi cu societatea regionalã, aceasta recunoaşte pentru fiecare acţiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari şi/sau cãtre terţi se face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 12
Pierderea acţiunilor
(1) În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni proprietarul va trebui sã anunţe consiliul de administraţie şi sã facã publicã în presã pierderea acestora.
(2) Dupã 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.

CAP. IV
Adunarea generalã a acţionarilor

ART. 13
Atribuţii
(1) Adunarea generalã a acţionarilor este organul de conducere al societãţii regionale, care decide asupra politicii economice a acesteia şi asupra activitãţii ei, în conformitate cu mandatul primit de la acţionari.
(2) Adunãrile generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
(3) Reprezentanţii statului în adunarea generalã a acţionarilor sunt în numãr de 3, dintre care unul va fi specialist din Ministerul Finanţelor Publice şi cel puţin un specialist din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi sau, dupã caz, revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) Pentru activitatea depusã, reprezentanţii statului mandataţi în adunarea generalã a acţionarilor au dreptul la o indemnizaţie stabilitã prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(5) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã strategia globalã de dezvoltare, retehnologizare, modernizare şi restructurare economico-financiarã a societãţii regionale;
b) numeşte şi revocã membrii consiliului de administraţie şi cenzorii, inclusiv cenzorii supleanţi;
c) stabileşte remuneraţia membrilor consiliului de administraţie, a secretarului acestuia şi a cenzorilor;
d) stabileşte competenţele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi ale cenzorilor şi aprobã regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie;
e) numeşte directorul general al societãţii regionale şi îi stabileşte remuneraţia. Pentru perioada în care statul deţine pachetul majoritar numirea directorului general şi stabilirea salariului acestuia se fac de cãtre ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului;
f) examineazã programele de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale societãţii regionale, analizate şi avizate de consiliul de administraţie, şi îşi dã acordul asupra acestora;
g) aprobã constituirea rezervelor statutare;
h) examineazã, aprobã sau modificã bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere, dupã analizarea rapoartelor consiliului de administraţie şi cenzorilor, şi aprobã repartizarea profitului;
i) fixeazã dividendele;
j) propune înfiinţarea sau desfiinţarea de filiale;
k) hotãrãşte cu privire la executarea de investiţii şi de reparaţii capitale;
l) stabileşte nivelul garanţiei cerute administratorilor, în condiţiile legii;
m) se pronunţã asupra gestiunii administratorilor;
n) hotãrãşte gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multor subunitãţi ale societãţii regionale.
(6) Adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã structura organizatoricã a societãţii regionale şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia;
b) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi acordarea de garanţii;
c) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, reprezentanţe, centre de lucru, agenţii şi de alte subunitãţi fãrã personalitate juridicã;
d) hotãrãşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotãrãşte reducerea capitalului social sau reîntregirea acestuia prin emisiune de noi acţiuni;
f) hotãrãşte cu privire la mutarea sediului societãţii regionale;
g) analizeazã şi propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea societãţii regionale;
h) hotãrãşte şi propune modificarea şi completarea obiectului de activitate al societãţii regionale;
i) avizeazã proiectul contractului de activitate al societãţii regionale, care urmeazã sã fie negociat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în condiţiile legii, şi propune modificãri ale acestuia;
j) aprobã asocierea în vederea constituirii de noi societãţi comerciale sau participarea cu capital social la alte societãţi comerciale;
k) hotãrãşte cu privire la acţionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a cenzorilor pentru pagube pricinuite societãţii regionale;
l) aprobã conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta, în condiţiile legii;
m) hotãrãşte emisiunea de obligaţiuni şi conversia unei categorii de obligaţiuni în altã categorie sau în acţiuni;
n) hotãrãşte cumpãrarea de acţiuni, cotarea la bursã, vânzarea şi tranzacţionarea pe piaţã a acţiunilor proprii;
o) stabileşte plafoane valorice şi competenţe de efectuare a cheltuielilor;
p) aprobã reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
r) hotãrãşte în orice alte probleme privind activitatea societãţii regionale, cu excepţia celor care revin adunãrii generale ordinare a acţionarilor.
ART. 14
Convocarea adunãrii generale a acţionarilor
(1) Adunarea generalã a acţionarilor se convoacã ori de câte ori va fi nevoie de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau de cãtre un membru al Consiliului de administraţie desemnat de acesta.
(2) Adunãrile generale ordinare ale acţionarilor au loc cel puţin o datã pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea situaţiilor financiare pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunãrile generale extraordinare ale acţionarilor se convoacã la cererea acţionarilor reprezentând cel puţin o treime din capitalul social sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generalã a acţionarilor va fi convocatã de administratori, în conformitate cu dispoziţiile prezentului statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
(5) Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de largã circulaţie din localitatea în care se aflã sediul societãţii regionale. În perioada în care statul este acţionar unic al societãţii regionale convocarea adunãrii generale a acţionarilor se va face prin corespondenţã.
(6) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a acţionarilor, precum şi ordinea de zi.
(7) Când pe ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sã cuprindã textul integral al propunerilor.
(8) Adunarea generalã a acţionarilor se întruneşte la sediul societãţii regionale sau în alt loc indicat în convocare.
ART. 15
Organizarea adunãrii generale a acţionarilor
(1) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale ordinare a acţionarilor este necesarã prezenţa acţionarilor care sã reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile trebuie sã fie luate de acţionarii care deţin majoritatea absolutã din capitalul social reprezentat în adunare.
(2) Dacã adunarea generalã a acţionarilor nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), adunarea ce se va întruni dupã a doua convocare poate sã delibereze asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi a primei adunãri, oricare ar fi partea de capital social reprezentatã de acţionarii prezenţi, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale extraordinare a acţionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenţa acţionarilor reprezentând trei pãtrimi din capitalul social, iar hotãrârile sã fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sã reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social;
b) la convocãrile urmãtoare, prezenţa acţionarilor reprezentând jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile sã fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sã reprezinte cel puţin o treime din capitalul social.
(4) Preşedintele consiliului de administraţie desemneazã un secretar care sã verifice lista de prezenţã a acţionarilor şi sã întocmeascã procesul-verbal al adunãrii generale a acţionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunãrii generale a acţionarilor se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de cãtre persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
ART. 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a acţionarilor
(1) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor se iau, de regulã, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
(3) Hotãrârile luate de adunarea generalã a acţionarilor în limitele legii sau ale actului constitutiv sunt obligatorii chiar şi pentru acţionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat împotrivã.

CAP. V
Consiliul de administraţie

ART. 17
Organizare
(1) Societatea regionalã este administratã de un consiliu de administraţie format din 5 membri, dintre care un specialist din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi cel puţin unul din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numiţi de adunarea generalã a acţionarilor pe o perioadã de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi.
(2) Conducerea executivã a societãţii regionale este asiguratã de directorul general, care este şi preşedintele consiliului de administraţie.
(3) Preşedintele consiliului de administraţie numeşte prin decizie un secretar al consiliului de administraţie care va asigura secretariatul consiliului şi va întocmi procesul-verbal al fiecãrei şedinţe.
(4) Când se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a acţionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egalã cu perioada care a rãmas pânã la expirarea mandatului predecesorului sãu.
(5) Desemnarea administratorilor se stabileşte de adunarea generalã a acţionarilor. Pânã la finalizarea procesului de privatizare, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie vor fi numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, la propunerea adunãrii generale a acţionarilor.
(6) Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o datã pe lunã şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la cererea unei treimi din numãrul membrilor sãi.
(7) Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
(8) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
(9) Consiliul de administraţie poate delega unele dintre atribuţiile sale conducerii executive a societãţii regionale şi poate recurge la consultanţi pentru studii, analize sau expertize, necesare în vederea luãrii unor decizii.
(10) Membrii consiliului de administraţie pot exercita orice act de administrare a societãţii regionale în interesul acesteia, în limita mandatului acordat de consiliul de administraţie.
(11) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sã punã la dispoziţie acţionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, orice documente legate de activitatea societãţii regionale.
(12) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, faţã de societatea regionalã pentru prejudiciile cauzate acesteia. În astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotãrâre a adunãrii generale a acţionarilor.
(13) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, ele personal, rudele sau afinii acestora pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi în societãţi comerciale cu acelaşi profil sau sunt în relaţii comerciale directe cu societatea regionalã.
ART. 18
Atribuţiile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are în principal urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã şi supune spre aprobare adunãrii generale a acţionarilor regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie;
b) analizeazã şi avizeazã proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli al societãţii regionale şi îl supune spre aprobare adunãrii generale a acţionarilor;
c) avizeazã documentaţiile privind structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare a societãţii regionale;
d) prezintã spre avizare adunãrii generale a acţionarilor strategia de dezvoltare a societãţii regionale pe termen lung, mediu şi scurt, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
e) aprobã investiţiile societãţii regionale, în limita competenţelor şi a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generalã a acţionarilor;
f) hotãrãşte cu privire la închirierea bunurilor pe care le are societatea regionalã în proprietate;
g) aprobã efectuarea operaţiunilor de cumpãrare şi vânzare de bunuri şi servicii;
h) aprobã criterii de efectuare a operaţiunilor de încasãri şi plãţi;
i) aprobã închirierea contractelor de închiriere şi leasing;
j) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
k) aprobã încheierea contractelor sau rezilierea contractelor, potrivit competenţelor şi plafoanelor valorice stabilite de adunarea generalã a acţionarilor;
l) supune anual adunãrii generale a acţionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii regionale, situaţiile financiare anuale pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale societãţii regionale pe anul în curs;
m) aprobã proiectul contractului colectiv de muncã ce urmeazã a fi negociat cu reprezentanţii salariaţilor;
n) aprobã tarifele pentru activitãţile specifice societãţii regionale, în condiţiile legii;
o) aprobã regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale societãţii regionale;
p) aprobã scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea unor bunuri materiale, în condiţiile legii;
q) asigurã elaborarea proiectului de contract de activitate al societãţii regionale;
r) numeşte şi revocã directorii executivi ai societãţii regionale şi le stabileşte drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal;
s) aprobã drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal pentru personalul de conducere;
t) rezolvã orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a acţionarilor.
ART. 19
Atribuţiile directorului general
(1) Directorul general reprezintã societatea regionalã în raporturile cu terţii şi are în principal urmãtoarele atribuţii:
a) aplicã strategia şi politicile de dezvoltare ale societãţii regionale;
b) angajeazã, promoveazã şi concediazã personalul de execuţie al societãţii regionale;
c) negociazã contractul colectiv de muncã, în limita mandatului dat de consiliul de administraţie;
d) încheie acte juridice, în numele şi pe seama societãţii regionale;
e) propune operaţiunile de vânzare şi cumpãrare de bunuri;
f) aprobã operaţiunile de încasãri şi plãţi, potrivit competenţelor;
g) stabileşte şi aprobã sarcinile personalului din subordine;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii potrivit competenţelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte dintre atribuţiile sale directorilor executivi sau oricãrei alte persoane din cadrul societãţii regionale.
(3) Competenţele, atribuţiile şi rãspunderile directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a societãţii regionale.

CAP. VI
Gestiunea

ART. 20
Controlul financiar preventiv
(1) Societatea regionalã organizeazã şi exercitã controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operaţiuni care se referã la drepturile şi obligaţiile patrimoniale în faza de angajare şi de platã în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice, cu respectarea tuturor prevederilor legale.
(2) Controlul financiar preventiv se exercitã prin organe de specialitate, potrivit legii.
ART. 21
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueazã în conformitate cu prevederile legale, prin organele de specialitate ale societãţii regionale.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueazã în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul, valoarea şi natura bunurilor, posibilitãţile de sustrageri, condiţiile de pãstrare şi gestionare, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, salariaţii societãţii regionale au obligaţia:
a) sã punã la dispoziţie registrele, corespondenţa, actele, documentele justificative necesare controlului;
b) sã prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneazã sau pe care le au în pãstrare, care intrã sub incidenţa controlului;
c) sã elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, în original sau în copii certificate;
d) sã dea informaţii şi explicaţii verbal şi în scris, dupã caz, în legãturã cu problemele care formeazã obiectul controlului;
e) sã semneze, cu sau fãrã obiecţiuni, actele de control;
f) sã asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfãşurãri a controlului şi sã-şi dea concursul pentru clarificarea constatãrilor.
(4) Constatãrile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna în actele de control, cu indicarea prevederilor legale încãlcate şi cu stabilirea exactã a consecinţelor economice, financiare, patrimoniale, a persoanelor vinovate, precum şi a mãsurilor propuse.
Actele de control vor fi înaintate directorului general al societãţii regionale controlate.
ART. 22
Cenzorii
(1) Gestiunea societãţii regionale este supravegheatã de cenzori.
(2) Societatea regionalã are 3 cenzori şi 3 cenzori supleanţi.
(3) Cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt aleşi de adunarea generalã a acţionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani, ei putând fi realeşi.
(4) Cenzorii îşi exercitã personal mandatul.
(5) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sã fie contabil autorizat în condiţiile legii sau expert contabil.
(6) În perioada în care statul va deţine cel puţin 20% din capitalul social unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finanţelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie fixã, stabilitã de adunarea generalã a acţionarilor.
(8) Cenzorii au urmãtoarele obligaţii principale:
a) sã supravegheze gestiunea societãţii regionale;
b) sã verifice dacã situaţiile financiare anuale sunt legal întocmite şi în concordanţã cu registrele;
c) sã verifice dacã registrele sunt ţinute regulat;
d) sã verifice dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea situaţiilor financiare.
(9) Situaţiile financiare nu pot fi aprobate de adunarea generalã a acţionarilor, dacã nu sunt însoţite de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
a) sã facã inspecţii ale casei, în fiecare lunã sau inopinat, şi sã verifice existenţa titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societãţii regionale ori care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
b) sã convoace adunarea generalã ordinarã sau extraordinarã a acţionarilor, când nu a fost convocatã de cãtre administratori;
c) sã ia parte la adunãrile generale ordinare şi extraordinare ale acţionarilor, inserând în ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
d) sã constate depunerea regulatã a garanţiei din partea administratorilor;
e) sã vegheze ca dispoziţiile legii, ale actului constitutiv sau ale statutului sã fie îndeplinite de administratori şi de lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificãrilor efectuate conform alin. (9), precum şi asupra propunerilor pe care le considerã necesare privind situaţiile financiare anuale cenzorii vor prezenta adunãrii generale a acţionarilor un raport amãnunţit. Pentru îndeplinirea acestei obligaţii cenzorii vor delibera împreunã, însã pot face în caz de divergenţã rapoarte separate, pe care le vor prezenta adunãrii generale a acţionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunoştinţa administratorilor neregulile în administraţie şi încãlcãrile dispoziţiilor legale şi statutare pe care le constatã, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunoştinţa adunãrii generale a acţionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la şedinţele consiliului de administraţie şi ale adunãrii generale a acţionarilor, fãrã drept de vot.
(14) Se interzice cenzorilor sã comunice acţionarilor în particular sau terţilor date referitoare la operaţiunile societãţii regionale, constatate cu ocazia exercitãrii mandatului lor.
(15) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generalã a acţionarilor, cu votul cerut la adunãrile generale extraordinare.
(17) Cenzorii societãţii regionale îndeplinesc şi alte atribuţii prevãzute de lege.

CAP. VII
Activitatea

ART. 23
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie a fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data dobândirii personalitãţii juridice.
ART. 24
Personalul
(1) Personalul societãţii regionale se încadreazã în condiţiile legii, pe bazã de concurs sau de examen şi/sau prin alte forme de selecţie.
(2) Condiţiile de angajare, de organizare şi de desfãşurare a concursurilor, a examenelor şi a selecţiei se stabilesc prin regulament aprobat de cãtre consiliul de administraţie şi în contractul colectiv de muncã.
(3) Personalul societãţii regionale este supus reglementãrilor în vigoare, reglementãrilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, precum şi regulamentului de ordine interioarã al societãţii regionale.
(4) Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se stabilesc prin contractul colectiv de muncã.
ART. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ART. 26
Evidenţa contabilã şi bilanţul contabil
(1) Societatea regionalã va ţine evidenţa contabilã în lei, va întocmi anual situaţiile financiare, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Situaţiile financiare vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ART. 27
Calculul şi repartizarea profitului
(1) Profitul societãţii regionale se stabileşte pe situaţii financiare anuale aprobate de adunarea generalã a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
(2) Profitul societãţii regionale rãmas dupã plata impozitului pe profit va fi repartizat în condiţiile legii.
(3) Societatea regionalã îşi constituie fondul de rezervã şi alte fonduri, în condiţiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de cãtre societatea regionalã în condiţiile legii, dupã aprobarea situaţiilor financiare anuale de cãtre adunarea generalã a acţionarilor.
(5) În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotãrî în consecinţã.
(6) Acoperirea pierderilor se va face în condiţiile legii şi pe baza hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor.
ART. 28
Registrele
Societatea regionalã va ţine, prin grija consiliului de administraţie, toate registrele prevãzute de lege.

CAP. VIII
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea

ART. 29
Schimbarea formei juridice
(1) Adunarea generalã a acţionarilor poate hotãrî modificarea formei juridice a societãţii regionale.
(2) Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar modificarea formei juridice se face prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 30
Dizolvarea-lichidarea
Dizolvarea-lichidarea societãţii regionale se va face conform prevederilor legale.
ART. 31
Litigii
(1) Litigiile de orice fel apãrute între societatea regionalã şi persoanele fizice sau juridice sunt de competenţa instanţelor judecãtoreşti de drept comun.
(2) Pentru soluţionarea litigiilor cu alte societãţi comerciale se poate apela şi la arbitraj.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 32
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, precum şi ale Codului comercial.


---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016