Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 912 din 25 august 2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor in spatiul aerian national, precum si a conditiilor in care decolarea si aterizarea aeronavelor civile se pot efectua si de pe/pe alte terenuri sau suprafete de apa decat aerodromurile certificate
HOTĂ?RÂRE nr. 912 din 25 august 2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apã decât aerodromurile certificate EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 633 din 8 septembrie 2010 În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind <>Codul aerian civil , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. 1 (1) Prezenta hotãrâre stabileşte procedura de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi condiţiile în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apã decât aerodromurile certificate. (2) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã tuturor persoanelor fizice şi juridice care efectueazã operaţiuni aeriene cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional, indiferent de cetãţenia, respectiv naţionalitatea acestor persoane şi indiferent de categoriile de aeronave utilizate şi de statul de înmatriculare/identificare al acestora. ART. 2 (1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) operator al aeronavei - persoanã fizicã sau juridicã care efectueazã operaţiuni aeriene cu o aeronavã civilã ori de stat; în cazul operaţiunilor aeriene civile operator al aeronavei este considerat persoana al cãrei certificat, autorizaţie şi/sau licenţã stau/stã la baza efectuãrii operaţiunii respective sau în cazul în care, conform reglementãrilor aplicabile, un astfel de document nu este necesar, pilotul comandant al aeronavei; b) zone dens populate - zonele cu ansambluri de clãdiri situate în localitãţi urbane sau rurale, precum şi orice terenuri pe care se adunã un numãr mare de persoane în scop recreaţional ori pentru participarea la diverse manifestaţii în aer liber; c) forţã majorã - eveniment imprevizibil şi inevitabil care genereazã imposibilitatea temporarã sau definitivã de executare a unui zbor în condiţii de siguranţã; d) spaţiu aerian de clasa G - zonã delimitatã de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de trafic aerian; e) zbor VFR - un zbor efectuat în conformitate cu regulile zborului la vedere; f) spaţiu aerian segregat - un volum de spaţiu aerian definit care în mod normal se aflã sub responsabilitatea unei autoritãţi de aviaţie, care este temporar segregat prin acord comun, pentru folosire exclusivã pentru altã autoritate de aviaţie şi prin care, pe perioada respectivã, alt trafic nu este autorizat sã tranziteze; g) spaţiu aerian restricţionat - un volum de spaţiu aerian definit în interiorul cãruia pot fi executate activitãţi periculoase pentru zbor în intervale de timp specificate - zonã periculoasã; sau spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul cãreia zborul aeronavelor este restricţionat în conformitate cu nişte condiţii specificate - zonã restricţionatã; sau spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul cãreia zborul aeronavelor este interzis - zonã interzisã; h) regiune de informare a zborurilor - FIR Bucureşti - zonã de spaţiu aerian de dimensiuni definite în care România are obligaţia furnizãrii serviciilor de informare a zborurilor şi de alarmare. (2) Termenii aeronavã de stat, spaţiu aerian naţional, spaţiu aerian rezervat şi operaţiuni aeriene civile au înţelesul din <>Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 3 (1) Zborul unei aeronave civile în spaţiul aerian naţional, cu excepţia zborului VFR executat în întregime într-o zonã de spaţiu aerian de clasa G, precum şi zborul unei aeronave civile care traverseazã graniţa regiunii de informare a zborurilor - FIR Bucureşti se considerã autorizate dacã pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor, în conformitate cu reglementãrile aeronautice în vigoare, iar aeronava este asiguratã, dupã caz, conform legii, pentru daune produse terţilor. (2) Zborul VFR al unei aeronave civile, executat în întregime într-o zonã de spaţiu aerian de clasa G, se considerã autorizat dacã aeronava este asiguratã, dupã caz, conform legii, pentru daune produse terţilor, iar pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor în conformitate cu reglementãrile aeronautice în vigoare sau, la alegerea operatorului, a fãcut o informare de trafic VFR la Ministerul Apãrãrii Naţionale, în conformitate cu procedura prevãzutã în anexa nr. 1. (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu exonereazã operatorul aeronavei de obligaţia deţinerii, dupã caz, a autorizaţiilor, certificatelor şi/sau licenţelor prevãzute de reglementãrile referitoare la desfãşurarea tipului respectiv de operaţiune aerianã civilã în spaţiul aerian naţional. Extrase din actele normative în vigoare referitoare la documentele sus-menţionate, corespunzãtoare tuturor categoriilor de aeronave civile, respectiv fiecãrui tip de operaţiune aerianã, se publicã prin grija Autoritãţii Aeronautice Civile Române pe pagina de web proprie şi în Publicaţia de Informare Aeronauticã a României (AIP - România). (4) Orice aeronavã civilã care efectueazã un zbor într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este obligatorie trebuie sã aibã posibilitatea de a efectua comunicaţii radio bilaterale şi trebuie sã fie echipatã cu transponder care va funcţiona pe tot parcursul zborului respectiv, indiferent dacã o parte a acestuia se desfãşoarã într-o zonã de spaţiu aerian de clasã G. Cu autorizarea expresã a unei unitãţi de control al traficului aerian pentru zona proprie de responsabilitate, o aeronavã civilã poate efectua zborul în zona respectivã şi fãrã a fi echipatã cu transponder. (5) Pe timp de pace, modalitatea de clasificare şi de organizare a spaţiului aerian naţional, inclusiv cea de stabilire a spaţiilor aeriene segregate, restricţionate sau rezervate, se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului apãrãrii naţionale, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale reglementãrilor internaţionale aplicabile. ART. 4 (1) În plus faţã de cerinţele menţionate la art. 3 alin. (1) şi (2), urmãtoarele categorii de zboruri ale aeronavelor civile pot fi efectuate în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile obţinerii unei autorizãri şi, dupã caz, a unui aviz: a) zborurile tehnice, care pot fi executate numai în condiţiile autorizãrii de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã sau de cãtre organismul cãruia i s-a delegat competenţã de cãtre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin reglementãri specifice, în domeniul certificãrii tehnice ori al autorizãrii aeronavei respective; b) zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, care pot fi executate numai în condiţiile autorizãrii de cãtre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii direct ori prin Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, potrivit prevederilor anexei nr. 1 lit. B, respectiv C, în condiţiile tratatelor internaţionale la care România este parte; c) zborurile interne şi internaţionale, cu sau fãrã decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase, care pot fi executate numai cu condiţia autorizãrii de cãtre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale; d) zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate, care pot fi executate numai în condiţiile autorizãrii de cãtre unitatea de trafic care efectueazã controlul traficului aerian în spaţiul ori zona respectiv/respectivã sau, în cazul unui zbor într-o zonã de spaţiu aerian de clasã G, de cãtre entitatea care a fãcut rezervarea ori a solicitat utilizarea exclusivã, respectiv restricţionarea zonei respective de spaţiu aerian; e) zborurile deasupra municipiului Bucureşti la înãlţimi mai mici de 3.000 de metri, care pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizaţii de survol din partea Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de aerodrom (CTR) Bãneasa şi a zborurilor de îndepãrtare dupã decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti; f) zborurile pentru activitãţi de determinãri topogeodezice la o scarã mai mare de 1: 20.000, fotografiere aerianã sau filmãri aeriene care pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unui aviz din partea Ministerului Apãrãrii Naţionale. (2) Procedura de acordare a autorizaţiilor şi, respectiv, a avizului prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) este menţionatã în anexa nr. 1. Procedura de acordare a autorizaţiei de survol şi, respectiv, a avizului prevãzute la alin. (1) lit. e) şi f) este menţionatã în anexa nr. 2. ART. 5 (1) Zborurile cu aeronave de stat în spaţiul aerian naţional se considerã autorizate dacã: a) pentru aeronavele de stat româneşti - a fost depus un plan de zbor sau s-a efectuat o planificare de zbor la Ministerul Apãrãrii Naţionale; b) pentru aeronavele de stat strãine - a fost obţinutã o autorizare de survol din partea Ministerului Apãrãrii Naţionale şi a fost depus un plan de zbor în cazul unei operãri ca trafic aerian general (GAT); c) pentru aeronavele militare de stat strãine participante la aplicaţii, exerciţii sau antrenamente în spaţiul aerian naţional, s-a efectuat o planificare de zbor la Ministerul Apãrãrii Naţionale. (2) În plus faţã de cerinţa menţionatã la alin. (1) lit. a) zborurile cu aeronave de stat româneşti pentru activitãţi de filmare, fotografiere aerianã sau determinãri topogeodezice pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizãri de survol din partea Ministerului Apãrãrii Naţionale. (3) Procedura de acordare a autorizãrilor de survol de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, prevãzute la alin. (1) lit. b) şi la alin. (2), este menţionatã în anexa nr. 2. ART. 6 Planificarea prevãzutã la art. 5 alin. (1) lit. a) şi c) se va efectua în conformitate cu dispoziţiile specifice ale Ministerului Apãrãrii Naţionale/Statului Major al Forţelor Aeriene. ART. 7 (1) Aeronavele civile care executã zboruri internaţionale spre/dinspre România sunt obligate sã efectueze prima aterizare pe teritoriul României şi ultima decolare de pe teritoriul României numai pe aerodromuri internaţionale sau deschise traficului internaţional, certificate conform reglementãrilor în vigoare şi publicate în AIP - România, în vederea efectuãrii controlului pentru trecerea frontierei, precum şi a inspecţiei şi controlului de siguranţã a zborurilor şi de securitate aeronauticã, conform prevederilor legale. (2) Dacã, din cauze de forţã majorã, aterizarea şi decolarea prevãzute la alin. (1) nu pot fi executate pe unul dintre aerodromurile internaţionale sau deschise traficului internaţional, controlul pentru trecerea frontierei, precum şi inspecţia şi controlul de siguranţã a zborurilor şi de securitate aeronauticã se efectueazã la locul de aterizare ori decolare, conform prevederilor legale. ART. 8 (1) Aeronavele civile care efectueazã zboruri interne sunt obligate sã decoleze şi sã aterizeze numai de pe/pe aerodromuri civile certificate conform reglementãrilor în vigoare emise de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea restricţiilor şi limitãrilor tehnice şi operaţionale ale aeronavelor, stabilite potrivit reglementãrilor aplicabile. (2) Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã asigurã publicarea listei aerodromurilor certificate şi caracteristicile tehnico-operaţionale ale acestora în AIP - România şi pe pagina web proprie. (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), o aeronavã civilã cu masa maximã la decolare mai micã de 5.700 kg, care executã un zbor intern VFR pe timp de zi, încadrat în categoria operaţiunilor aeriene civile de lucru aerian sau aviaţie generalã, poate ateriza pe şi, respectiv, poate decola de pe un teren/o suprafaţã de apã, altul/alta decât un aerodrom civil certificat, în urmãtoarele condiţii cumulative: a) terenul sau suprafaţa de apã este amplasat/ã în extravilanul unei localitãţi şi s-a obţinut avizul primarului localitãţii respective pentru desfãşurarea activitãţilor de zbor pe terenul ori suprafaţa de apã respectiv/respectivã; b) proprietarul sau, în cazul domeniului public, administratorul terenului ori al suprafeţei de apã a aprobat utilizarea acestora de cãtre aeronava în cauzã; c) dimensiunile şi configuraţia terenului sau ale suprafeţei de apã permit desfãşurarea activitãţii de zbor cu categoria respectivã de aeronavã, în condiţii de siguranţã; d) restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren/respectiva suprafaţã de apã, stabilite de primar şi de proprietarul sau, dupã caz, administratorul terenului/suprafeţei de apã, precum şi de cãtre operatorii de aeronave care, potrivit prevederilor alin. (4), au obţinut anterior avizul şi aprobarea prevãzute la lit. a) şi b), sunt cunoscute şi respectate de cãtre operatorul aeronavei. (4) Cererea pentru obţinerea avizului prevãzut la alin. (3) lit. a) se adreseazã primarului localitãţii pe raza cãreia se gãseşte terenul/suprafaţa de apã, de cãtre operatorul aeronavei interesat în utilizarea respectivului teren sau a respectivei suprafeţe de apã, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data prevãzutã pentru începerea activitãţii de zbor. Cererea va conţine în mod obligatoriu datele de contact şi de identificare ale operatorului aeronavei, date privind poziţionarea şi dimensiunile terenului/suprafeţei de apã ales/alese pentru operare, date despre aeronavã/aeronave, datele de identificare şi de contact ale proprietarului sau, dupã caz, ale administratorului terenului/suprafeţei de apã, aprobarea proprietarului ori, dupã caz, a administratorului pentru utilizarea terenului/suprafeţei de apã, zilele şi intervalul orar pentru care terenul/suprafaţa de apã va fi deschis/ã operãrii, restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren sau respectiva suprafaţã de apã. (5) În cazul în care terenul prevãzut la alin. (3) este amplasat la mai puţin de 500 de metri de obiective aparţinând organelor de stat cu atribuţii în siguranţa naţionalã, la acordarea avizului prevãzut la alin. (3) lit. a), primarul are obligaţia de a solicita acordul conducãtorului obiectivului respectiv. (6) Eliberarea avizului poate fi refuzatã numai în cazul nedepunerii de cãtre operatorul aeronavei a tuturor informaţiilor prevãzute la alin. (4) sau al neobţinerii de cãtre primar a acordului prevãzut la alin. (5). Avizul primarului se elibereazã în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la depunerea cererii prevãzute la alin. (4). În cazul în care în termenul de 3 zile nu este eliberat avizul sau, dupã caz, solicitantul acestuia nu este informat cu privire la respingerea solicitãrii de acordare a unui aviz şi motivele acestei decizii, avizul se considerã acordat tacit, exceptând cazul în care nu a fost obţinut acordul prevãzut la alin. (5). (7) Prin aviz, primarul are dreptul, în funcţie de interesele locuitorilor rezidenţi în respectiva localitate, ca eventual sã limiteze intervalul orar în care pe terenul sau pe suprafaţa de apã în cauzã vor avea loc activitãţi de zbor şi sã restricţioneze direcţiile pe care aeronavele pot decola, respectiv ateriza, astfel încât sã fie evitat zborul pe deasupra locuinţelor. (8) Un aviz acordat poate fi retras de cãtre emitent în cazul în care se constatã nerespectarea restricţiilor impuse potrivit prevederilor alin. (7) sau dacã, în urma mãsurãtorilor efectuate de cãtre o persoanã autorizatã conform legislaţiei aplicabile, se constatã depãşirea nivelului de zgomot admis conform legii pentru zonele rezidenţiale. (9) Rãspunderea pentru desfãşurarea activitãţii de zbor pe terenurile sau suprafeţele de apã prevãzute la alin. (3), cu respectarea reglementãrilor aeronautice în vigoare privind siguranţa zborului şi securitatea aeronauticã, precum şi rãspunderea în cazul producerii de daune ca urmare a activitãţii de zbor desfãşurate pe astfel de terenuri ori suprafeţe de apã revin în totalitate operatorului aeronavei. Proprietarul sau, dupã caz, administratorul terenului ori al suprafeţei de apã rãspunde dacã a fost de acord ca operatorii aeronavelor sã execute activitãţi de zbor fãrã îndeplinirea condiţiilor menţionate la alin. (3) lit. a). ART. 9 (1) Pot ateriza pe şi, respectiv, pot decola de pe alte terenuri sau suprafeţe de apã decât cele prevãzute la art. 8, cu respectarea procedurilor aplicabile în astfel de situaţii: a) aeronavele civile aflate în situaţii de forţã majorã; b) aeronavele civile nepropulsate de un organ motor, precum şi aeronavele civile care le tracteazã în cursul zborurilor de recuperare; c) aeronavele civile care executã zboruri din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de cãutare-salvare; d) elicopterele civile care efectueazã operaţiuni de supraveghere din aer de lucrãri sau elemente de infrastructurã, precum şi de transport obiecte suspendate, în condiţiile stabilite prin autorizarea specialã emisã de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, conform reglementãrilor specifice aplicabile. (2) Rãspunderea pentru desfãşurarea activitãţii de zbor pe terenurile sau suprafeţele de apã prevãzute la alin. (1), cu respectarea reglementãrilor aeronautice în vigoare privind siguranţa zborului şi securitatea aeronauticã, precum şi rãspunderea în cazul încãlcãrii dreptului de proprietate şi al producerii de daune ca urmare a activitãţii de zbor desfãşurate pe astfel de terenuri sau suprafeţe de apã revin în totalitate operatorului aeronavei. ART. 10 Autorizãrile şi avizele prevãzute în prezenta hotãrâre pot fi acordate, iar planificarea şi informarea pot fi efectuate pentru fiecare zbor în parte, pentru o serie de zboruri sau pentru perioade determinate de timp. ART. 11 (1) Operatorul unei aeronave care intenţioneazã sã execute un zbor în spaţiul aerian naţional, inclusiv în spaţiul aerian de clasã G, este obligat ca înainte de începerea zborului sã se informeze cu privire la cerinţele, limitãrile şi restricţiile aplicabile zborului respectiv, prevãzute în AIP - România, în circularele de informare aeronauticã şi în mesajele de înştiinţare (NOTAM), şi este direct rãspunzãtor de respectarea acestora. (2) Pentru a facilita informarea operatorilor aeronavelor, mesajele NOTAM, precum şi secţiunile din documentele de informare aeronauticã care conţin deciziile de stabilire a zonelor de spaţiu aerian rezervat sau segregat, precum şi a zonelor interzise, restricţionate ori periculoase, împreunã cu condiţiile asociate acestora, se publicã pe paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronauticã certificaţi. Lista unitãţilor certificate sã furnizeze servicii de informare aeronauticã pe teritoriul României se publicã pe pagina web a Autoritãţii Aeronautice Civile Române. (3) Operatorul aeronavei este obligat sã respecte ruta/traiectul sau zona de zbor pentru care a depus plan de zbor, pentru care a primit autorizare ori aviz sau pentru care a fãcut informarea conform prevederilor prezentei hotãrâri, precum şi condiţionãrile, restricţiile ori limitãrile care i-au fost impuse la acordarea autorizãrii sau avizului respective/respectiv. Operatorul aeronavei care intenţioneazã sã efectueze un zbor într-o zonã restricţionatã sau periculoasã ori în spaţiul aerian rezervat sau segregat este obligat sã se informeze atât înainte de începerea zborului, cât şi în timpul acestuia cu privire la condiţiile de acces în respectiva zonã ori în respectivul spaţiu aerian şi sã le respecte. (4) Prevederile alin. (3) nu aduc atingere dreptului operatorului aeronavei de a modifica planul de zbor depus, respectiv informarea transmisã, cu respectarea procedurilor şi reglementãrilor aplicabile. (5) Prevederile prezentei hotãrâri nu exonereazã operatorul unei aeronave care a depus un plan de zbor, a obţinut o autorizare sau aviz ori care a efectuat o informare despre zborul pe care urmeazã sã-l desfãşoare de obligaţia de a respecta şi de a îndeplini condiţiile impuse prin alte reglementãri legale în vigoare, aplicabile zborului respectiv. Zborurile în zona de frontierã se executã cu respectarea prevederilor specifice ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 12 (1) Deasupra zonelor dens populate sunt interzise: a) efectuarea de cãtre aeronavele civile a zborurilor la înãlţimi mai mici de 300 de metri faţã de cel mai înalt obstacol fix, cu excepţia celor care executã proceduri de aterizare/ decolare pe/de pe aerodromuri certificate; b) efectuarea de zboruri de cãtre aeronavele civile care nu deţin certificat de navigabilitate, emis conform legislaţiei şi reglementãrilor în vigoare; c) efectuarea de cãtre aeronavele civile a zborurilor de acrobaţie sau a zborurilor tehnice. (2) În afara zonelor dens populate, aeronavelor civile le sunt interzise zborurile la o înãlţime mai micã de 150 de metri faţã de sol, cu excepţia aeronavelor care executã proceduri de aterizare/decolare pe/de pe aerodromuri certificate sau terenuri/suprafeţe de apã stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (3), aeronavelor care executã zboruri de acrobaţie, în condiţiile autorizãrii de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, precum şi aeronavelor care executã zboruri aferente operaţiunilor aeriene prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. d). (3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a) şi alin. (2) zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de cãutare-salvare. ART. 13 Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: a) executarea unui zbor în spaţiul aerian naţional cu o aeronavã civilã pentru care nu s-a încheiat un contract de asigurare pentru acoperirea rãspunderii faţã de terţi şi, dupã caz, faţã de pasageri, bagaje sau marfã, în condiţiile stabilite de legislaţia naţionalã în vigoare şi de regulamentele comunitare aplicabile; b) efectuarea unui zbor al unei aeronave civile în spaţiul aerian naţional sau a unui zbor care traverseazã graniţa FIR Bucureşti fãrã depunerea unui plan de zbor, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1); c) efectuarea unui zbor VFR al unei aeronave civile, în întregime într-o zonã de spaţiu aerian de clasã G, fãrã depunerea unui plan de zbor ori, dupã caz, fãrã informarea Ministerului Apãrãrii Naţionale, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2); d) efectuarea unui zbor într-o zonã de spaţiu aerian unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este obligatorie, cu încãlcarea prevederilor art. 3 alin. (4); e) efectuarea unui zbor tehnic fãrã deţinerea autorizãrii emise de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã sau de cãtre organismul cãruia i s-a delegat competenţã în domeniul certificãrii tehnice ori al autorizãrii aeronavei respective, prevãzutã la art. 4 alin. (1) lit. a); f) efectuarea unui zbor cu o aeronavã civilã care transportã trupe, tehnicã militarã, materiale radioactive sau bunuri periculoase, fãrã autorizarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/ori a avizului Ministerului Apãrãrii Naţionale, prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. c), respectiv fãrã respectarea procedurii de notificare prevãzute la art. 19 alin. (6) din anexa nr. 1; g) efectuarea unui zbor într-o zonã interzisã sau într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat ori într-o zonã restricţionatã fãrã deţinerea unei autorizãri din partea entitãţii care a fãcut rezervarea, respectiv a impus utilizarea exclusivã sau restricţionarea, ori al unitãţii de trafic care efectueazã controlul traficul aerian în spaţiul sau zona respectivã, conform cerinţei de la art. 4 alin. (1) lit. d); h) efectuarea unui zbor deasupra municipiului Bucureşti la înãlţimi mai mici de 3.000 de metri fãrã deţinerea autorizaţiei prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. e); i) efectuarea unui zbor internaţional spre/dinspre România cu încãlcarea cerinţei de la art. 7 alin. (1), cu excepţia cazurilor de forţã majorã; j) amenajarea şi/sau utilizarea de cãtre operatorul aeronavei a unui teren ori a unei suprafeţe de apã, altul/alta decât un aerodrom certificat, cu încãlcarea condiţiilor şi cerinţelor prevãzute la art. 8 alin. (3), cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 9; k) darea spre utilizare de cãtre proprietar sau, dupã caz, administrator cãtre un operator al aeronavei a unui teren ori a unei suprafeţe de apã, altul/alta decât un aerodrom certificat, care nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 8 alin. (3) lit. a); l) efectuarea unui zbor aferent unei operaţiuni de transport aerian public pe alte terenuri/suprafeţe de apã decât aerodromurile certificate; m) aterizarea pe un teren sau o suprafaţã de apã, altul/alta decât cele prevãzute la art. 8 alin. (3), cu încãlcarea condiţiilor şi cerinţelor prevãzute la art. 9 alin. (1); n) nerespectarea de cãtre operatorul aeronavei a obligaţiilor prevãzute la art. 11 alin. (3); o) efectuarea unui zbor deasupra sau în afara unei zone dens populate, cu încãlcarea interdicţiilor prevãzute la art. 12 alin. (1) şi (2). ART. 14 (1) Contravenţiile prevãzute la art. 13 lit. a), e), f), h)-k) se sancţioneazã cu amendã de la 20.000 lei la 35.000 lei. (2) Contravenţiile prevãzute la art. 13 lit. b)-d), g), l)-o) se sancţioneazã cu amendã de la 40.000 lei la 50.000 lei. (3) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) şi (2) se aplicã operatorului aeronavei sau, în cazul neidentificãrii acestuia, persoanei pe numele cãreia este emis certificatul de înmatriculare/identificare al aeronavei, cu excepţia sancţiunii pentru contravenţia prevãzutã la art. 13 lit. k) care se aplicã proprietarului ori, dupã caz, administratorului terenului/suprafeţei de apã. (4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de cãtre: a) personalul împuternicit în acest scop de Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, pentru toate contravenţiile prevãzute la art. 13; b) personalul împuternicit de primarul localitãţii pe raza cãreia s-a produs fapta contravenţionalã, pentru contravenţiile prevãzute la art. 13 lit. j), k) şi m). (5) Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã şi Aeroclubul României vor acorda sprijin primarilor pentru identificarea operatorilor sau deţinãtorilor aeronavelor civile în cazul constatãrii unor contravenţii. (6) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 13 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 15 (1) Orice plan de zbor depus se închide în conformitate cu procedurile şi reglementãrile aplicabile, în vigoare. (2) În cazul în care, în urma nerespectãrii de cãtre operatorul aeronavei a prevederilor prezentei hotãrâri sau ale reglementãrilor aeronautice în vigoare, au fost declanşate operaţiunile de cãutare-salvare ori de poliţie aerianã, operatorul în cauzã suportã costurile generate de derularea respectivelor operaţiuni. ART. 16 (1) Controlul utilizãrii spaţiului aerian naţional se efectueazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizeazã neautorizat spaţiul aerian al României, republicatã. (2) În scopul exercitãrii atribuţiilor de control ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, rezultate din <>Legea nr. 257/2001 , republicatã, planurile de zbor şi autorizaţiile prevãzute în prezenta hotãrâre se transmit Ministerului Apãrãrii Naţionale de cãtre unitãţile de trafic aerian şi, dupã caz, entitãţile emitente. (3) Primarii au obligaţia informãrii Ministerului Apãrãrii Naţionale şi a Autoritãţii Aeronautice Civile Române cu privire la orice aviz acordat sau retras în baza prevederilor art. 8, în termen de 3 zile de la acordarea ori retragerea acestuia. ART. 17 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 18 (1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare dupã 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia alin. (2) şi (3), care intrã în vigoare la data publicãrii. (2) Pânã la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, Ministerul Apãrãrii Naţionale şi furnizorii de servicii de informare aeronauticã certificaţi vor duce la îndeplinire, dupã caz, cerinţele de publicare a informaţiilor prevãzute la art. 3 alin. (3) şi art. 11 alin. (2), precum şi la art. 20 alin. (3), art. 21 alin. (1), art. 22 şi art. 23 alin. (2) din anexa nr. 1. (3) În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei hotãrâri, Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, Regia Autonomã "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi Ministerul Apãrãrii Naţionale vor stabili proceduri comune privind transmiterea datelor prevãzute la art. 16 alin. (2). (4) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.172/2003 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave civile şi de stat în spaţiul aerian naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 16 octombrie 2003, cu modificãrile ulterioare, şi Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 793/1974 privind aprobarea Regimului de zbor în spaţiul aerian al Republicii Socialiste România, publicatã în Buletinul Oficial nr. 98 din 4 iulie 1974, cu modificãrile ulterioare, se abrogã. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemneazã: --------------- Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Mircea Berceanu Ministrul apãrãrii naţionale, Gabriel Oprea Ministrul administraţiei şi internelor, Vasile Blaga Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu Bucureşti, 25 august 2010. Nr. 912. ANEXA 1 PROCEDURA de acordare a autorizaţiilor şi avizului prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotãrâre şi de informare a Ministerului Apãrãrii Naţionale conform art. 3 alin. (2) din hotãrâre A. Zboruri tehnice ale aeronavelor civile ART. 1 (1) Zborul tehnic cu o aeronavã civilã înmatriculatã sau identificatã în România poate fi efectuat în spaţiul aerian naţional doar în condiţiile în care pentru respectivul zbor a fost emisã o autorizaţie de zbor de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, denumitã în continuare A.A.C.R., sau de cãtre organismul tehnic cãruia i s-a delegat competenţã de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTI, prin reglementãri specifice, în domeniul certificãrii tehnice ori autorizãrii aeronavei respective. (2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor se transmite la A.A.C.R. sau, dupã caz, organismului tehnic prevãzut la alin. (1) cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea zborului. ART. 2 În cazul zborurilor tehnice cu aeronave civile înmatriculate în alt stat, cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor se transmite la A.A.C.R. sau, dupã caz, organismului tehnic prevãzut la alin. (1) cu 24 de ore înainte de începerea zborului şi va avea anexatã autorizaţia care sã ateste navigabilitatea aeronavei, emisã de autoritatea competentã a statului de înmatriculare a aeronavei. ART. 3 Ministerul Apãrãrii Naţionale va fi informat, de cãtre entitãţile emitente, în regim de prioritate, cu privire la orice autorizaţie de zbor acordatã, conform prevederilor art. 1 şi 2, pentru efectuarea zborurilor tehnice cu aeronave civile. B. Zboruri internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României ART. 4 Autorizaţia pentru executarea zborurilor internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se acordã de cãtre MTI în urma constatãrii îndeplinirii de cãtre operatorul aeronavelor respective a cerinţelor conţinute în acordurile aeriene bilaterale ori multilaterale specifice încheiate de cãtre statul român sau de cãtre Uniunea Europeanã şi care sunt aplicabile României. ART. 5 (1) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei prevãzutã la art. 4 se transmite la MTI la termenul prevãzut în acordul aerian în baza cãruia operatorul aeronavei a fost desemnat sã efectueze curse aeriene regulate spre/dinspre România şi va conţine toate informaţiile menţionate în respectivul acord, inclusiv date privind programul de zbor şi aeronavele care urmeazã sã fie utilizate. (2) Cererea va fi însoţitã de copii de pe certificatul de operator aerian deţinut de operatorul respectiv, precum şi de pe contractele de asigurare încheiate pentru aeronavele care urmeazã sã fie utilizate. ART. 6 (1) În cazul în care operatorul aeronavei provine dintr-un stat care nu a încheiat un acord aerian cu România, cererea pentru acordarea autorizaţiei se transmite la MTI cu cel puţin 60 de zile înainte de data prevãzutã pentru începerea operãrii. (2) Cererea prevãzutã la alin. (1) va cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii şi documente: certificatul de operator aerian şi anexele la acesta, tipul aeronavelor şi însemnele de înmatriculare ale acestora, certificatele acustice ale aeronavelor, copia certificatului de asigurare pentru aeronavã, pasageri, bagaje şi terţi, programul de operare. ART. 7 Prin excepţie de la prevederile art. 4, 5 şi 6, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinãtori ai unei licenţe valide emisã în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate, se considerã autorizate dacã pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la MTI programul de zbor, modificãrile ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate. ART. 8 Înainte de solicitarea autorizaţiei sau, dupã caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. În cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare. ART. 9 Autorizaţiile acordate, incluzând şi notificãrile prevãzute la art. 7, vor fi comunicate de cãtre MTI aerodromurilor implicate situate pe teritoriul României, A.A.C.R. şi Regiei Autonome "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA. ART. 10 Dupã obţinerea autorizãrii din partea MTI, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevãzute de standardele internaţionale aplicabile. ART. 11 (1) Orice modificare survenitã în graficul de operare a curselor regulate dupã obţinerea autorizaţiei, respectiv introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificatã a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificatã de operatorul aeronavei la A.A.C.R. cu cel puţin douã zile înainte de data prevãzutã pentru introducerea modificãrii. (2) Autorizaţia pentru modificarea graficului de operare a curselor regulate va fi consideratã ca fiind acordatã dacã nu se primeşte niciun rãspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevãzutã pentru începerea zborului. Orice modificare autorizatã va fi comunicatã MTI, aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, de cãtre A.A.C.R. C. Zboruri internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României ART. 12 (1) Autorizaţia pentru executarea zborurilor internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se acordã în numele MTI de cãtre A.A.C.R., cu respectarea prevederilor tratatelor internaţionale specifice la care România este parte ori a celor încheiate de cãtre Uniunea Europeanã şi care sunt aplicabile României. (2) Dreptul de a executa zboruri încadrate în categoria operaţiuni de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, spre/dinspre România, este în mod normal acordat operatorilor aeronavelor din cele douã ţãri interesate, respectiv ţara de origine şi de destinaţie a traficului. Operatorii din state terţe pot primi autorizaţia sã efectueze astfel de zboruri în mãsura în care autoritatea aeronauticã a respectivului stat terţ confirmã acordarea, pe bazã de reciprocitate, de drepturi de trafic similare pentru operatorii aerieni români şi pentru cei din statele membre ale Uniunii Europene, stabiliţi în România, Art. 13. - (1) În cazul în care tratatele internaţionale specifice menţionate la art. 12 alin. (1) nu prevãd altfel, cererea pentru obţinerea autorizaţiei se transmite la A.A.C.R., dupã cum urmeazã: a) în cazul unei serii de cel mult 3 zboruri într-un interval de 14 de zile, cu cel puţin douã zile lucrãtoare înainte de data primului zbor; b) în cazul seriilor de 4 sau mai multe zboruri într-un interval de 14 de zile, cu cel puţin 3 zile lucrãtoare înainte de data primului zbor. (2) Formularul-tip al cererii prevãzute la alin. (1) este cuprins în anexa care face parte integrantã din prezenta procedurã. (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul zborurilor din categoria urgenţe medicale, operaţiuni de cãutare-salvare sau intervenţii în zone calamitate, cererea pentru obţinerea aprobãrii de zbor se poate transmite cu cel puţin 30 de minute înainte de decolarea aeronavei. ART. 14 Prin excepţie de la prevederile art. 12 şi 13, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinãtori ai unei licenţe valide emise în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008, se considerã autorizate dacã pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la A.A.C.R. programul de zbor, modificãrile ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate. ART. 15 Înainte de solicitarea autorizaţiei sau, dupã caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. În cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare. ART. 16 Autorizaţiile acordate, incluzând şi notificãrile prevãzute la art. 14, vor fi comunicate de A.A.C.R. cãtre aerodromurile implicate situate pe teritoriul României, precum şi Regiei Autonome "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA. ART. 17 Dupã obţinerea autorizaţiei, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevãzute de standardele internaţionale aplicabile. ART. 18 (1) Orice modificare survenitã în graficul de operare a zborurilor dupã obţinerea autorizaţiei, respectiv dupã notificare, cum ar fi introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificatã a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificatã la A.A.C.R. de cãtre operatorul aeronavei, cu cel puţin douã zile înainte de data prevãzutã pentru introducerea modificãrii. (2) Aprobarea pentru modificarea graficului de operare a zborurilor va fi consideratã ca fiind acordatã dacã nu se primeşte niciun rãspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevãzutã pentru începerea zborului. Orice aprobare acordatã se comunicã de cãtre A.A.C.R. aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA. D. Zboruri interne şi internaţionale, cu sau fãrã decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase. ART. 19 (1) Zborurile interne şi internaţionale cu aeronave civile care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase, executate cu sau fãrã decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, pot fi executate numai dupã obţinerea unei autorizaţii din partea MTI. Aceste categorii de zboruri necesitã şi obţinerea unui aviz din partea Ministerului Apãrãrii Naţionale. (2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei şi a avizului prevãzute la alin. (1) se transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 10 zile lucrãtoare înainte de data zborului şi va trebui sã conţinã toate informaţiile şi documentele specificate în formularul-tip prevãzut în anexã. (3) Autorizaţia şi avizul pot fi emise pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri. (4) În cazul transportului bunurilor periculoase, cererea va conţine şi informaţii referitoare la natura încãrcãturii, conform ediţiei curente a documentului Doc 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilã Internaţionalã. De asemenea, în cazul operatorilor aerieni strãini va fi transmisã şi o copie a certificatului emis de autoritatea competentã a statului de provenienţã care sã ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase. (5) În cazul transportului de materiale radioactive, operatorul aeronavei va transmite la A.A.C.R. şi o copie de pe autorizaţia emisã de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţii Nucleare. (6) În condiţiile alin. (2) şi prin excepţie de la prevederile alin. (3), operatorilor care transportã, prin curse aeriene regulate cargo sau de pasageri, numai bunuri periculoase permise în condiţii normale la transportul aerian şi încadrate, conform Doc 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilã Internaţionalã, în clasele 2, 3 (mai puţin explozibili desensibilizaţi în lichide, coduri ONU 1204, 2059, 3064, 3343, 3357 şi 3379), 4, 5, 6 (mai puţin substanţe infecţioase Diviziunea 6.2, categoria A, coduri ONU 2814, 2900), 8 sau 9, li se pot emite, la cerere, autorizaţii, respectiv avize generale, valabile pentru perioade limitate de timp/sezoane de operare, cu respectarea de cãtre operatorul aeronavei a urmãtoarelor cerinţe: a) depunerea, înainte de începerea sezonului de operare pentru care se solicitã autorizaţie şi aviz, a urmãtoarelor documente, în limba englezã sau românã: copie de pe certificatul de operator aerian şi de pe specificaţiile de operare anexate acestuia, copie de pe certificatul emis de autoritatea competentã a statului de provenienţã care sã ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase, copie de pe cap. 9 din Manualul de operaţiuni - partea A, copie de pe programul de pregãtire pentru bunuri periculoase din Manualul de operaţiuni - partea D ori alt document echivalent referitor la pregãtire, aprobat de autoritatea aeronauticã a statului de provenienţã a operatorului aerian; b) notificarea cãtre A.A.C.R. cu 12 ore înainte de decolare a detaliilor cu privire la bunurile periculoase care urmeazã sã fie transportate: clasa, codul ONU, denumirea oficialã a produsului, instrucţiunile de împachetare aplicate, tipul coletului, greutatea unui colet, numãrul coletelor; notificarea completã se transmite imediat de cãtre A.A.C.R. Ministerului Apãrãrii Naţionale/Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, Regiei Autonome "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi aeroportului de destinaţie, în cazul în care acesta se aflã pe teritoriul României, împreunã cu informaţii cu privire la tipul aeronavei şi numãrul de zbor. E. Zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate ART. 20 (1) Zborurile prevãzute la lit. E, executate în spaţiul aerian naţional, cu excepţia spaţiului de clasã G, pot fi efectuate numai în condiţiile solicitãrii şi obţinerii unei autorizaţii din partea entitãţii care efectueazã controlul traficului aerian în zonele respective. (2) Pentru efectuarea unui zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat/segregat sau într-o zonã restricţionatã, situate în spaţiul aerian de clasã G, operatorul aeronavei va solicita o autorizare din partea entitãţii care a fãcut rezervarea zonei respective ori a impus utilizarea exclusivã sau restricţionarea porţiunii respective de spaţiu aerian. (3) Spaţiile aeriene rezervate sau restricţionate pentru perioade mai mari de 90 de zile se publicã, prin grija unitãţilor certificate sã furnizeze servicii de informare aeronauticã pe teritoriul României, în Publicaţia de Informare Aeronauticã AIP - România, iar cele cu duratã de peste 6 luni, şi în hãrţile aeronautice. ART. 21 (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 20 alin. (3), datele de contact ale entitãţilor prevãzute la art. 20 alin. (2), împreunã cu dimensiunile zonelor şi perioadele de timp pentru care este valabilã rezervarea sau restricţionarea, se aduc la cunoştinţa operatorilor prin mesajele NOTAM şi se publicã pe paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronauticã certificaţi. (2) Cererea pentru solicitarea autorizaţiei prevãzutã la art. 20 se transmite entitãţii care a fãcut rezervarea sau a solicitat utilizarea exclusivã ori restricţionarea zonei respective de spaţiu aerian sau celei care efectueazã controlul traficului aerian în zonele respective, cu cel puţin 60 de minute înainte de ora prevãzutã pentru decolare. În lipsa primirii unei autorizaţii exprese, zborul în zona respectivã nu poate avea loc. F. Zboruri VFR efectuate în întregime în zone de spaţiu aerian de clasã G ART. 22 Zborurile VFR efectuate cu aeronave civile, executate în întregime într-o zonã de spaţiu aerian de clasã G, se considerã autorizate dacã pentru acestea operatorul aeronavei a depus un plan de zbor la o unitate de trafic aerian civilã sau a efectuat o informare de trafic VFR la Ministerul Apãrãrii Naţionale. Lista unitãţilor certificate pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian se publicã pe pagina web a A.A.C.R. ART. 23 (1) Informarea prevãzutã la art. 22 poate fi efectuatã de operatorul aeronavei direct sau prin reprezentanţi autorizaţi, pentru un zbor, o serie de zboruri ori pentru perioade determinate de timp, şi va conţine: a) tipul aeronavei (numãrul şi tipul aeronavelor în cazul zborului în formaţie); b) înmatricularea/identificarea aeronavei; c) operatorul aeronavei/numele pilotului comandant; d) traiectul sau zona de zbor; e) nivelul sau înãlţimea de zbor; f) ora estimatã pentru decolare şi aterizare (ora primei decolãri şi a ultimei aterizãri pentru zborul în formaţie). (2) Informarea se transmite Centrului de Operaţii Aeriene din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu cel puţin 30 de minute înainte de ora prevãzutã pentru decolare sau începerea activitãţii de zbor, prin unul dintre urmãtoarele canale de comunicaţii: a) telefon; b) fax; c) e-mail; d) internet; e) radio, la unitãţile de trafic aerian militare. Numerele de telefon, fax, adresa de e-mail, adresa paginii web şi frecvenţele radio prevãzute mai sus se publicã în publicaţiile de informare aeronauticã civile şi militare prin grija Ministerului Apãrãrii Naţionale. (3) Modificãrile la informarea efectuatã se comunicã imediat, de la sol sau din aer. (4) Pentru zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de cãutare-salvare se admite comunicarea informãrii imediat dupã decolare (în maximum 5 minute). ANEXÃ la Procedura de acordare a autorizaţiilor şi avizului prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotãrâre şi de informare a Ministerului Apãrãrii Naţionale conform art. 3 alin. (2) din hotãrâre FORMULARUL-TIP al cererii pentru acordarea autorizaţiilor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) din hotãrâre -APPLICATION FORM- 1. Numele, adresa, naţionalitatea operatorului aerian şi numãrul de telefon/fax (Name, address, nationality of the air operator and telephone/fax number) ................................................................ 2. Indicativul OACI de 3 litere al operatorului aerian (ICAO three letter designator of the air operator) ................................................................ 3. Indicativul radio (Radio call sign) ................................................................ 4. Tipul, însemnele de înmatriculare ale aeronavei/aeronavelor (Type and registration marks of the aircraft) ................................................................ 5. Informaţii cu privire la certificatul acustic (Information regarding Noise Certificate) ................................................................ 6. Capacitatea aeronavelor (pasageri şi/sau cargo) (Passenger and/or cargo capacity of the aircraft) ................................................................ 7. Punctul de intrare/ieşire FIR LRBB şi ora (UTC), ruta de urmat pe teritoriul României (Entry/Exit points FIR LRBB and UTC time, route to be followed over the Romanian territory) ................................................................ 8. Aeroportul de origine şi/sau ultimul aeroport de plecare înainte de intrarea în spaţiul aerian al României şi ora de decolare (UTC) (Airport of origin and/or last airport of departure before entering the Romanian air space and UTC time of departure) ................................................................ 9. Aeroportul din România şi ora de sosire/plecare (UTC) (Airport in Romania and UTC time of arrival/departure) ................................................................ 10. Aeroportul de destinaţie şi/sau primul aeroport de aterizare dupã ieşirea din spaţiul aerian al României şi ora de aterizare (UTC) (Airport of destination and/or first airport of arrival after leaving the Romanian air space and UTC time of arrival) ................................................................ 11. Data şi/sau perioada de operare şi ziua de operare (Date and/or period and day of operation) ................................................................ 12. Date cu privire la tipul (categoria) zborului/zborurilor sau scopul zborurilor (Information regarding type/category of intended flights or purpose of flights) ................................................................ 13. Numãrul de pasageri şi/sau natura şi cantitatea încãrcãturii (tur/retur) (Number of passengers and/or nature and amount of cargo to be taken on or put down) ................................................................ 14. Tehnicã militarã, armament şi/sau alte materiale militare, aparaturã fotograficã şi/sau senzori de înregistrare la bord (Arms, ammunition and any other military supplies, taking photos, making films equipment or electromagnetic recorders on board) ................................................................ 15. Locul de îmbarcare/debarcare şi/sau încãrcare/descãrcare a pasagerilor şi/sau încãrcãturii (Place of embarkation/disembarkation of passengers and/or cargo, as the case may be) ................................................................ 16. Numele şi adresa afretatorului şi copie de pe contractul charter sau alt document similar (comanda charter, AWB etc.), copie de pe contractul de închiriere, dacã aeronava/aeronavele este/sunt închiriatã/închiriate (Name, address and business of charterer, copy of charter contract signed by the airline and the charterer or of a similar document, such as charter order, AWB, etc., copy of aircraft lease agreement, if applicable) ................................................................ 17. Numele şi adresa agenţiei de turism sau ale tour-operatorului din România (Name and address of the Romanian travel agent or of the Romanian tour operator) ................................................................ 18. Numele şi adresa expeditorului şi beneficiarului încãrcãturii (Name and address of the consignor and consignee of the cargo) ................................................................ 19. Certificate de asigurare pentru pasageri şi bunuri, precum şi pentru daune cauzate terţilor (Certificate showing passenger and baggage accident insurance and third-party legal liability insurance) ................................................................ ANEXA 2 PROCEDURA de solicitare şi de acordare de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale a autorizãrilor de survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional I. Procedura generalã ART. 1 Ministerul Apãrãrii Naţionale, denumit în continuare M.Ap.N., prin Secţia Survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, acordã autorizarea de survol pentru efectuarea urmãtoarelor tipuri de activitãţi aeronautice în spaţiul aerian naţional: a) survolul municipiului Bucureşti sub înãlţimea de 3.000 m de cãtre aeronave de stat sau civile, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de aerodrom (CTR) Bãneasa şi a zborurilor de îndepãrtare dupã decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti; b) survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, cu sau fãrã aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte materiale periculoase; c) survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, cu sau fãrã aterizare pe aeroporturi din România şi fãrã transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; d) zboruri pentru activitãţi de determinãri topogeodezice la o scarã mai mare de 1: 20.000, fotografiere aerianã sau filmãri aeriene, executate cu aeronave de stat; e) zboruri executate cu aeronave de stat strãine şi civile strãine, care aterizeazã/decoleazã pe/de pe aerodromuri militare. ART. 2 M.Ap.N., prin Secţia survol, relaţii si reglementãri aeronautice, acordã avizul prealabil pentru efectuarea urmãtoarelor tipuri de activitãţi aeronautice în spaţiul aerian naţional: a) zboruri interne şi internaţionale, cu sau fãrã decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; b) zboruri pentru activitãţi de determinãri topogeodezice la o scarã mai mare de 1: 20.000, fotografiere aerianã sau filmãri aeriene, executate cu aeronave civile. ART. 3 M.Ap.N., prin Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, obţine autorizãri de survol ale altor state pentru aeronavele de stat româneşti care executã misiuni internaţionale. ART. 4 (1) Cererile pentru acordarea autorizãrii de survol prevãzutã la art. 1 se formuleazã în urmãtoarele termene: a) 7 zile lucrãtoare înainte de data estimatã de decolare, pentru survolul municipiului Bucureşti sub înãlţimea de 3.000 m, de cãtre aeronavele de stat sau civile, care nu executã misiuni de urgenţã; b) 10 zile lucrãtoare înainte de data estimatã de decolare, pentru survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, cu sau fãrã aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportã trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; c) 3 zile lucrãtoare înainte de data estimatã de decolare, pentru survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, fãrã aterizare pe aeroporturi din România şi fãrã transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; d) 5 zile lucrãtoare înainte de data estimatã de decolare, pentru survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, cu aterizare pe aeroporturi din România şi fãrã transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; la acest termen de adresare, pentru aeronavele de stat strãine şi civile strãine, se adaugã douã zile lucrãtoare pentru solicitãrile de acces pe platformele de parcare militare ale bazelor aeriene; e) 10 zile lucrãtoare înainte de data estimatã de decolare, pentru zboruri de determinãri topogeodezice la o scarã mai mare de 1:20.000, fotografiere aerianã sau filmãri aeriene, executate cu aeronave de stat; cererea va fi însoţitã de avizele prevãzute de actele normative în vigoare; f) 2 ore înainte de ora de decolare, pentru survolul teritoriului României de cãtre aeronave de stat strãine, care executã misiuni din categoria urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate sau operaţiuni de cãutare-salvare. (2) Cererile pentru obţinerea avizului prevãzut la art. 2 lit. a) se adreseazã prin A.A.C.R. la termenul prevãzut la art. 19 alin. (2) din anexa nr. 1, iar cele pentru obţinerea avizului prevãzut la art. 2 lit. b) direct la M.Ap.N./Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, cu 10 zile lucrãtoare înainte de data estimatã pentru efectuarea zborului; cererile pentru obţinerea avizului M.Ap.N. vor fi însoţite de avizele prevãzute de actele normative în vigoare, inclusiv de autorizaţia specialã emisã de Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (O.R.N.I.S.S.). (3) Cererile de obţinere a autorizãrilor de survol pentru aeronave de stat româneşti care urmeazã sã execute zboruri internaţionale se înainteazã cãtre M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice - în termenele stabilite de fiecare stat survolat. M.Ap.N. înainteazã solicitãrile de survol pe cale diplomaticã, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe. II. Excepţii de la procedura generalã ART. 5 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. a), survolul municipiului Bucureşti sub înãlţimea de 3.000 m de cãtre aeronavele civile sau de stat, care executã misiuni din categoria urgenţe medicale, cu aterizare pe platformele de aterizare ale instituţiilor medicale, se poate executa, dupã depunerea planului de zbor, numai în baza informãrii, cu cel puţin 15 minute înainte de decolare, a M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, cu privire la tipul de aeronavã, indicativul radio, traiectul de zbor, ora estimatã de aterizare şi locul aterizãrii; aceastã excepţie este valabilã numai pentru operatorii aerieni civili autorizaţi sã execute serviciul de ambulanţã aerianã şi pentru aeronavele de stat desemnate sã execute misiuni din categoria urgenţe medicale. (2) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. a), zborurile executate în limita zonei de aerodrom (CTR) Bãneasa, precum şi pe rutele de apropiere în vederea aterizãrii sau de îndepãrtare dupã decolare de pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti nu necesitã autorizarea/avizul M.Ap. N. şi se executã în condiţiile stipulate în Publicaţia de informare aeronauticã a României (AIP - România), în circularele de informare aeronauticã şi în mesajele NOTAM. (3) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. c), se considerã autorizare de survol acceptarea de cãtre M.Ap.N. a planului de zbor depus pentru aeronavele militare ale statelor semnatare ale unor acorduri încheiate în acest sens cu statul român. III. Dispoziţii finale ART. 6 (1) Operatorii aeronavelor sau intermediarii acestora vor înainta cãtre M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice, concomitent cu cererea de autorizare/avizare, copiile avizelor necesare executãrii misiunii sau, dupã caz, copiile documentelor aprobatorii de executare a activitãţilor respective. (2) Cererile pentru acordarea autorizãrii de survol/avizului, adresate M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice de cãtre operatorii aeronavelor, direct sau prin intermediar, implicã, în ambele cazuri, rãspunderea cu privire la corectitudinea informaţiilor cuprinse în cereri. (3) Operatorii aeronavelor de stat vor întocmi cererile pentru obţinerea autorizãrii de survol în conformitate cu formularul-tip prezentat în anexa care face parte integrantã din prezenta procedurã. În cazul zborurilor cu aeronave de stat strãine, cererile se vor transmite pe canal diplomatic. (4) Orice modificare survenitã în graficul de operare a zborurilor aeronavelor de stat strãine care nu executã misiuni de urgenţã, dupã obţinerea aprobãrii, respectiv introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificatã a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificatã la M.Ap. N. - Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice cu cel puţin 48 de ore înainte de data de operare. ART. 7 Secţia survol, relaţii şi reglementãri aeronautice din M.Ap. N. va transmite solicitanţilor autorizarea acordatã şi va informa instituţiile cu atribuţii în organizarea, conducerea şi controlul activitãţilor aeronautice în spaţiul aerian al României. ART. 8 În cazul zborurilor cu aeronave de stat strãine, solicitãrile de scutire de la plata tarifelor de navigaţie terminalã şi aeroportuare, în condiţiile legii, se adreseazã Secţiei survol, relaţii şi reglementãri aeronautice din cadrul M.Ap. N. care va întreprinde demersurile necesare în acest sens. ART. 9 Activitatea de procesare şi de emitere a autorizãrilor de survol se asimileazã activitãţilor aeronautice de prestare de servicii de trafic aerian, cu toate obligaţiile şi drepturile ce decurg din aceasta. ANEXÃ la Procedura de solicitare şi de acordare de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale a autorizãrilor de survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional FORMULARUL-TIP al cererii pentru acordarea autorizãrii de survol de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale Cerere pentru aprobare diplomaticã de zbor -REQUEST FOR DIPLOMATIC CLEARANCE- 1. Ţara (Country): ................................................... 2. Naţionalitatea aeronavei (Nationality of aircraft): ............... 3. Operatorul aerian (Air Operator): ................................. 4. Nr. şi tipul aeronavei (Number and Type of the aircraft): ...................................................................... 5. Nr. înmatriculare (Registration Number): .......................... 6. Indicativ radio (Callsign): ....................................... 7. Echipaj: nume comandant, nr. şi grade (Crew: captain, number and ranks): ................................................................... 8. Data zborului (Date of Flight): ................................... 9. Aeroport de decolare, data şi ora UTC (Origin Airfield, date and time UTC): ................................................................ 10. Punctul de intrare în România, data şi ora UTC (Entry Point into Romanian Airspace, date and time UTC): ...................................................................... 11. Ruta de zbor în România (Flight Route into Romanian Airspace): ....................................................................... 12. Aeroport de aterizare/decolare în/din România, data şi ora UTC (Landing/Departure Airfield in/from Romania, date and time UTC): ...................................................................... 13. Punctul de ieşire din România, data şi ora UTC (Exit Point from Romanian Airspace, date and time UTC): ...................................................................... 14. Aeroport de destinaţie, data şi ora UTC (Destination Airfield, date and time UTC): ...................................................................... 15. Scopul zborului (Purpose of Flight): ............................. 16. Pasageri VIP: nivelul de reprezentare (VIP pax.: officials level): ................................................................ 17. Pasageri: numãr, tip (militari, civili) (Pax: number, type (troops, civilians): ...................................................................... 18. Cargo: natura încãrcãturii, cantitatea (cargo: type, amount): ...................................................................... 19. Organizatorul (Freighter): ....................................... 20. Beneficiarul (Beneficiary): ...................................... 21. Armament, muniţie, materiale periculoase şi echipament foto/video la bord (Fixed armaments, ammo, dangerous goods and air photo/video equipment on board): ...................................................................... 22. Solicitãri (Facilities Requested): a) alimentare (Refuel): .............................................; b) pazã aeronavã (Aircraft Guards): .................................; c) scutiri de taxe (Free Charges): ..................................; d) parcare în baza militarã (Parking on Military Air Base): .........; e) alte solicitãri (other requests):............................... . 23. Semnãtura şi ştampila Data solicitãrii (Signature and stamp) (Date of application) ....................... ..................... --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email