Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 90 din 23 ianuarie 2008 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 11 alin. (2) lit. q) din Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 (1) Proiectarea lucrãrilor pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public se realizeazã de cãtre persoane autorizate sau atestate potrivit legii. (2) Executarea lucrãrilor de racordare se realizeazã de cãtre sau sub supravegherea electricienilor autorizaţi potrivit legii. (3) Verificarea activitãţilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face de cãtre persoane autorizate sau atestate potrivit legii. ART. 3 Tarifele de emitere a avizelor tehnice de racordare şi tarifele de racordare practicate de operatorii economici se aprobã de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei. ART. 4 (1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 4 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 4 august 2003.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: --------------- Şeful Cancelariei Primului-Ministru, Marian Marius Dorin
p. Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Nicolae Opriş
p. Ministrul internelor şi reformei administrative, Paul Victor Dobre, secretar de stat
Ministrul dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor, Laszlo Borbely
Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian
Bucureşti, 23 ianuarie 2008. Nr. 90.
ANEXĂ
REGULAMENT privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Prin prezentul regulament privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, denumit în continuare regulament, se stabilesc etapele şi procedurile necesare pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public pentru transportul şi distribuţia energiei electrice. ART. 2 Prezentul regulament se aplicã raporturilor dintre operatorii de reţele sau alţi deţinãtori de reţele electrice de interes public şi: a) utilizatorii care solicitã racordarea la reţeaua electricã a unui loc de producere sau de consum nou; b) utilizatorii care solicitã modificarea instalaţiei prin care este racordat la reţea un loc de producere sau de consum existent; c) utilizatorii la ale cãror locuri de producere sau consum existente se modificã elementele tehnice energetice ori administrative, caracteristice acestora. ART. 3 În sensul prezentului regulament, termenii şi noţiunile utilizate au semnificaţiile prevãzute în anexa nr. 1.
CAP. II Solicitarea racordãrii la reţelele electrice
ART. 4 (1) Operatorul de reţea aprobã racordarea la reţeaua electricã prin emiterea avizului tehnic de racordare la cererea persoanei interesate, în oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) apariţia unui loc de producere sau de consum nou, definitiv ori temporar; b) separarea instalaţiilor unui utilizator de instalaţiile altui utilizator, în vederea racordãrii directe a acestora la reţeaua electricã a operatorului de reţea. (2) Se solicitã operatorului de reţea actualizarea avizului tehnic de racordare prin care s-a aprobat racordarea unui loc de producere sau de consum şi, dupã caz, înlocuirea sau modificarea instalaţiei de racordare în oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) dezvoltarea din punct de vedere tehnic şi energetic a activitãţii unui utilizator la un loc de producere sau de consum existent, care necesitã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare; b) modificarea unor elemente de naturã tehnicã sau administrativã ale unui loc de producere sau de consum existent faţã de situaţia pentru care a fost emis avizul tehnic de racordare, fãrã depãşirea puterii aprobate prin acesta; c) modificarea instalaţiei de racordare realizatã pentru un loc de producere sau de consum existent, fãrã creşterea puterii aprobate, pentru rezolvarea unor solicitãri ale utilizatorului. ART. 5 (1) Se considerã dezvoltare din punct de vedere tehnic şi energetic a activitãţii unui utilizator la un loc de producere sau de consum existent, necesitând un spor de putere, oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) dezvoltarea activitãţii unui producãtor prin montarea de generatoare noi, înlocuirea unor generatoare existente cu altele având putere instalatã mai mare sau creşterea puterii instalate a generatoarelor existente; b) dezvoltarea activitãţii unui consumator, respectiv creşterea puterii solicitate din reţeaua electricã faţã de puterea aprobatã pentru locul de consum respectiv, determinatã de extinderea activitãţii proprii, dotarea suplimentarã etc. sau de racordarea, în condiţiile legii, a unui utilizator la reţelele proprii; c) dezvoltarea unui operator de distribuţie existent sau a altui deţinãtor de reţea electricã de interes public. (2) Se considerã modificare a unor elemente de naturã tehnicã în instalaţia de utilizare, fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de producere sau de consum, oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) modificarea naturii, structurii şi/sau a caracteristicilor generatoarelor; b) racordarea de cãtre un utilizator la reţeaua proprie, în condiţiile legii, a unui alt utilizator; c) reducerea puterii absorbite de un consumator în urma separãrii unui alt consumator racordat iniţial la instalaţia sa. (3) Se considerã modificare a unor elemente de naturã administrativã, fãrã depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare pentru acel loc de producere sau de consum şi fãrã modificarea unor elemente de naturã tehnicã, oricare dintre urmãtoarele situaţii: a) schimbarea denumirii unui utilizator sau a datelor de identificare a locului de producere sau de consum din motive administrative; b) schimbarea titularului locului de producere sau de consum prin preluarea obiectivului de la locul de producere sau de consum respectiv prin cumpãrare, moştenire etc. (4) Modificarea instalaţiei de racordare, fãrã modificarea puterii aprobate pentru un loc de producere sau de consum existent, se poate produce atunci când se solicitã: a) modificarea punctului de delimitare a instalaţiilor; b) modificarea punctului de mãsurare; c) creşterea gradului de continuitate a alimentãrii asigurat de instalaţia de racordare; d) condiţii privind alimentarea cu energie electricã ce impun modificarea sau înlocuirea unor elemente din instalaţia de racordare cu altele având alte caracteristici tehnice sau montarea de elemente noi. ART. 6 (1) Cererile de racordare a unor locuri de producere sau de consum cu puteri mai mari de 50 MVA se adreseazã de cãtre solicitanţi operatorului de transport. (2) Cererile de racordare a unor locuri de producere sau de consum cu puteri de pânã la 50 MVA inclusiv, în funcţie de amplasarea acestora, se adreseazã de cãtre solicitanţi, dupã caz: a) operatorului de distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice în zona respectivã; b) altor persoane care deţin o reţea electricã de interes public sau care era existentã la data intrãrii în vigoare a <>Legii energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Cererea de actualizare a avizului tehnic de racordare se adreseazã operatorului de reţea la care este racordat solicitantul.
CAP. III Etapele procesului de racordare la reţelele electrice
ART. 7 Pentru realizarea racordãrii unui utilizator la reţeaua electricã de interes public se parcurg, dupa caz, urmãtoarele etape: a) etapa preliminarã de documentare şi informare a viitorului utilizator; b) depunerea de cãtre viitorul utilizator a cererii de racordare şi a documentaţiei aferente pentru obţinerea avizului tehnic de racordare; c) emiterea de cãtre operatorul de reţea a avizului tehnic de racordare, ca ofertã de racordare; d) încheierea contractului de racordare între operatorul de reţea şi utilizator; e)încheierea contractului de execuţie între operatorul de reţea şi un executant şi realizarea instalaţiei de racordare la reţeaua electricã; punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare; f) punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.
SECŢIUNEA 1 Etapa preliminarã de documentare şi informare a viitorului utilizator
ART. 8 (1) Utilizatorul poate solicita operatorului de reţea informaţii privind condiţiile şi posibilitãţile de realizare a racordãrii la reţea a unui loc de producere sau de consum, prezentând datele caracteristice ale acestuia. (2) La solicitarea prevãzutã la alin.(1), operatorul de reţea oferã solicitanţilor informaţii generale privind: a) necesitatea obţinerii unui aviz de amplasament sau a elaborãrii unui studiu de soluţie, dacã este cazul; în aceastã situaţie se indicã procedurile care se aplicã, etapele care se parcurg, documentaţia şi datele necesare; b) posibilitãţile de racordare la reţeaua proprie a instalaţiilor aferente locului de producere sau de consum; c) etapele procesului de racordare la reţea şi durata estimatã a fiecãreia dintre acestea, corelat cu specificul şi datele energetice ale locului de producere sau de consum; d) acţiunile pe care trebuie sã le întreprindã utilizatorul, respectiv operatorul de reţea, şi documentele aferente necesare, specifice fiecãrei etape a procesului de racordare; e) tarifele în vigoare practicate de operatorul de reţea pentru emiterea avizelor tehnice de racordare, respectiv tarifele de racordare şi temeiul legal al acestora. (3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) se transmit solicitantului în scris, gratuit, în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la înregistrarea cererii scrise a acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a Depunerea cererii de racordare si a documentaţiei pentru obţinerea avizului tehnic de racordare
ART. 9 (1) Cererea de racordare sau de actualizare a avizului tehnic de racordare se face pentru fiecare loc de producere sau de consum, indiferent de perioada solicitatã şi de mãrimea puterii produse sau absorbite, potrivit situaţiilor prevãzute la art. 4 şi 5. (2) Utilizatorii reţelelor electrice au obligaţia solicitãrii avizului tehnic de racordare sau a actualizãrii acestuia, dupã caz, înainte de a începe executarea instalaţiei de utilizare care urmeazã sã fie racordatã la reţeaua electricã, respectiv modificarea celei existente. (3) În cazul modificãrii unor elemente de naturã administrativã, conform prevederilor art. 5 alin. (3), solicitarea actualizãrii avizului tehnic de racordare se face în termen de maximum 6 luni de la data producerii modificãrii. În acest interval de timp avizul tehnic de racordare emis pentru locul de producere/consum respectiv îşi menţine valabilitatea. (4) Operatorii de distribuţie care sunt concesionari ai serviciului public de distribuţie a energiei electrice solicitã operatorului de transport şi de sistem actualizarea avizului tehnic de racordare, în cazurile în care: a) creşterea puterii absorbite conduce fie la depãşirea puterii aprobate, necesitând mãrirea capacitãţii staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem, fie la realizarea sau amplificarea unei staţii de transformare de 110/MT kV, racordatã, într-o staţie de transformare aparţinând operatorului de transport şi de sistem; b) se retehnologizeazã linii de 110 kV şi/sau staţii de transformare de 110 kV/MT kV, care au cel puţin un punct de racordare în instalaţiile aparţinând operatorului de transport şi de sistem; c) este necesarã realizarea unor linii electrice de distribuţie noi, racordate în staţiile operatorului de transport şi de sistem. ART. 10 (1) Pentru obţinerea avizului tehnic de racordare şi a racordãrii la reţeaua electricã, solicitantul se adreseazã operatorului de reţea, potrivit art. 6, dupã cum urmeazã: a) direct; b) prin împuternicit legal; c) prin proiectant de specialitate; d) prin furnizor. (2) Cererea şi documentaţia anexatã acesteia se depun direct sau se trimit prin poştã la centrele teritoriale de relaţii cu clienţii organizate de operatorul de reţea. ART. 11 Cererea de racordare cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii: a) datele de identificare a locului de producere sau de consum, a utilizatorului şi, dacã este cazul, a împuternicitului legal, a proiectantului de specialitate sau a furnizorului; b) tipul instalaţiilor de la locul de producere sau de consum, pentru care se solicitã racordarea: generatoare, instalaţii de distribuţie, instalaţii consumatoare etc.; c) data estimatã solicitatã pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare de la locul de producere sau de consum, puterea prevãzutã a fi evacuatã sau consumatã şi evoluţia acesteia; d) eventuale indicaţii privind grupul de mãsurare a energiei electrice sau informaţii pentru stabilirea acestuia; e) declaraţia pe propria rãspundere a solicitantului referitoare la autenticitatea datelor şi la conformitatea cu originalul a documentelor prezentate în copie, anexate cererii; f) lista documentelor care compun documentaţia anexatã cererii, conform art. 12. ART. 12 (1) Pentru un loc de producere sau de consum nou, documentaţia anexatã cererii de racordare are o structurã ce depinde de categoria de utilizator din care face parte solicitantul. In funcţie de categoria de utilizator, documentaţia va cuprinde, dupã caz: a) avizul de amplasament in copie, dacã acesta este necesar conform reglementãrilor, pentru obiectivul sau instalaţia ce se realizeazã pe locul de producere sau de consum respectiv; b) studiul de soluţie pentru racordarea la reţeaua electricã, dacã a fost elaborat; c) datele tehnice si energetice caracteristice locului de producere sau de consum al utilizatorului, conform reglementãrilor în vigoare la data depunerii cererii de racordare, aprobate de autoritatea competentã; d) certificatul de urbanism în termen de valabilitate, în copie; e) planul de situatie la scarã, cu amplasarea în zonã a locului de producere/consum, vizat de emitentul certificatului de urbanism, ca anexã la acesta, pentru construcţiile noi sau pentru construcţiile existente care se modificã, în copie. Pentru construcţiile existente care nu se modificã este suficientã schiţa de amplasament, cu coordonate din care sã rezulte precis poziţia locului de producere/consum; f) copia certificatului de înregistrare la registrul comerţului sau a altor autorizaţii legale de funcţionare emise de autoritãţile competente; g) actul de proprietate sau orice alt înscris care atestã dreptul de folosinţã asupra terenului, incintei ori clãdirii în care se constituie locul de producere sau de consum pentru care se solicitã racordarea, în copie. În cazul spaţiilor închiriate, este necesar şi acordul notarial al proprietarului pentru executarea de lucrãri în instalaţiile electrice; h) autorizaţia de construire a obiectivului, în termen de valabilitate, in copie, în situaţia în care se solicitã racordarea unei organizãri de şantier pentru realizarea acestuia. (2) Pentru un loc de producere sau de consum existent, documentaţia anexatã cererii de actualizare a avizului tehnic de racordare cuprinde ultimul aviz tehnic de racordare obţinut anterior, la care se adaugã, dupã caz: a) documentele menţionate la alin. (1), în situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (1); b) descrierea modificãrilor de naturã tehnicã faţã de situaţia anterioarã, în cazurile prevãzute la art. 5 alin. (2); c) în copie, actele doveditoare ale încadrãrii în una dintre cele douã situaţii prevãzute la art. 5 alin. (3); d) expunerea problemei a cãrei rezolvare impune modificarea instalaţiei de racordare şi documente care sã susţinã aceastã cerere, în situaţiile prevãzute la art. 5 alin. (4). (3) În documentaţie se specificã, dupã caz, cerinţele privind continuitatea alimentãrii în punctul de delimitare, pentru a fi avute în vedere la stabilirea soluţiei de racordare la reţeaua electricã. ART. 13 Cererea de racordare va fi în mod obligatoriu semnatã şi de utilizator sau de împuternicitul legal al utilizatorului, dacã aceasta a fost întocmitã de cãtre un proiectant de specialitate sau de cãtre un furnizor. ART. 14 (1) Soluţia de racordare se stabileşte de cãtre operatorul de reţea prin fişã de soluţie sau studiu de soluţie, dupã caz, în conformitate cu prevederile reglementãrilor emise de autoritãţile competente. (2) Cheltuielile legate de elaborarea fişei de solutie sunt incluse în tariful de emitere a avizului tehnic de racordare. (3) Studiul de soluţie se elaboreazã de cãtre operatorul de reţea şi se plãteşte de solicitant. Costurile pentru realizarea studiului de soluţie se stabilesc de operatorul de reţea pe bazã de deviz, respectându-se principiile liberei concurenţe. (4) Termenul de elaborare a unui studiu de soluţie, de la data depunerii datelor complete, este de maximum 3 luni pentru racordarea locului de producere/consum la o reţea cu tensiunea de 110 kV sau mai mare, respectiv de maximum o lunã pentru racordarea la o reţea de medie sau de joasã tensiune. (5) Utilizatorul trebuie sã opteze pentru una dintre variantele de soluţie stabilite în studiu şi sã îşi exprime opţiunea în scris într-un interval de maximum douã luni. (6) În cazul nerespectãrii termenului prevãzut la alin. (5), soluţia de racordare prevãzutã în studiu nu se mai considerã valabilã. (7) O soluţie de racordare este valabilã numai dacã a fost confirmatã printr-un aviz tehnic de racordare şi acesta este valabil la rândul sãu în condiţiile prezentului regulament. ART. 15 (1) Operatorul de reţea va colabora cu utilizatorii pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare la reţeaua electricã din punct de vedere tehnic si economic, ţinând seama de: a) interesele justificate ale utilizatorului care solicitã racordarea; b) cerinţele tehnice privind utilizarea, funcţionarea şi siguranţa reţelei electrice; c) necesitatea menţinerii calitãţii serviciului de transport sau de distribuţie prestat pentru toţi utilizatorii din zonã. (2) În baza prevederilor alin. (1), un utilizator nu se poate prevala de dreptul lui legal de acces la reţea pentru ca racordarea sã se facã la o anumitã tensiune nominalã sau într-un anumit punct al reţelei, cel mai avantajos pentru el din punct de vedere economic, dacã acest lucru afecteazã siguranţa Sistemului electroenergetic naţional (SEN) prin nerespectarea normelor tehnice, respectiv afecteazã condiţiile economice sau calitatea serviciului de transport/distribuţie al/a energiei electrice prestat de operatorul de reţea pentru toţi utilizatorii racordaţi la reţea, prin nerespectarea standardelor de performanţã. ART. 16 (1) Pentru racordarea prin linie electricã directã a unui loc de producere sau de consum al unui utilizator la o reţea aparţinând unei persoane fizice sau juridice diferite de operatorul de distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice în zona geograficã în care este amplasatã reţeaua respectivã, este necesar acordul acestuia din urmã. În cazul altui titular de licenţã de distribuţie sau al unei societãţi comerciale administrator de parc industrial, constituit în condiţiile legii, pentru racordarea unui utilizator în zona atribuitã prin licenţã, respectiv în incinta parcului industrial, acordul precizat este necesar numai dacã racordarea conduce la depãşirea puterii aprobate prin avizul tehnic de racordare emis anterior titularului de licenţã sau societãţii administrator de parc industrial de cãtre operatorul de distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zona geograficã. (2) Cererea şi obţinerea acordului prevãzut la alin. (1) revin deţinãtorului reţelei la care se solicitã racordarea. (3) Acordul prevãzut la alin. (1) constã în actualizarea avizului tehnic de racordare emis de operatorul de reţea deţinãtorului reţelei la care urmeazã sã fie racordat noul utilizator. (4) Operatorul de reţea poate refuza sã dea acordul solicitat în condiţiile alin. (1) numai în cazul în care oferã o soluţie de racordare la reţeaua proprie în condiţii tehnice şi economice echivalente sau mai avantajoase pentru utilizator din punctul de vedere al costurilor racordãrii. (5) Pentru racordarea unui loc de producere sau de consum pe barele de 110 kV sau de medie tensiune ale staţiilor sale de transformare, operatorul de transport şi de sistem trebuie sã obţinã acordul operatorului de distribuţie care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zona geograficã în care este amplasatã staţia respectivã. (6) Modul de colaborare dintre factorii implicaţi în racordarea unui loc de producere sau de consum prin linie directã, conform prevederilor prezentului articol, se reglementeazã prin procedurã aprobatã prin ordin al autoritãţii competente. ART. 17 (1) Operatorii de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem vor colabora pentru avizarea studiului de soluţie şi pentru stabilirea celei mai avantajoase soluţii de racordare, respectiv pentru emiterea avizului tehnic de racordare: a) în cazul locurilor de producere cu puteri instalate mai mari de 10 MW, racordate la reţeaua electricã de distribuţie; b) în cazul locurilor de consum racordate la reţeaua electricã de distribuţie cu tensiunea de 110 kV; c) în cazul locurilor de producere sau de consum care se racordeazã pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem. (2) Colaborarea dintre operatorii de distribuţie şi operatorul de transport şi de sistem, în condiţiile prevederilor alin. (1) şi ale art. 9 alin. (4), se realizeazã în conformitate cu reglementãrile emise de autoritãţile competente.
SECŢIUNEA a 3-a Emiterea avizului tehnic de racordare
ART. 18 Avizul tehnic de racordare constituie oferta operatorului de reţea la cererea de racordare a solicitantului. ART. 19 (1) Operatorii de reţea emit, la cerere, avize tehnice de racordare la reţelele electrice de interes public, pe care le exploateazã comercial conform licenţelor, pentru locurile de producere sau de consum ale obiectivelor amplasate în zona geograficã stabilitã prin licenţã pentru desfãşurarea activitãţii. (2) Deţinãtorii de reţele electrice de interes public, alţii decât operatorii de reţea, precum şi persoanele care deţin o reţea electricã ce era existentã la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, emit avize tehnice de racordare unor solicitanţi numai dupã actualizarea de cãtre operatorul de reţea, în prealabil, a avizului tehnic de racordare propriu conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. b) şi ale art. 16. ART. 20 (1) In termen de 7 zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii de racordare, operatorul de reţea verificã documentaţia depusã şi transmite solicitantului factura de platã a tarifului pentru emiterea avizului tehnic de racordare. (2) În cazul în care constatã cã documentaţia este incompletã, operatorul de reţea va comunica în scris solicitantului, în cadrul termenului prevãzut la alin. (1), necesitatea completãrii, indicând documentele ce trebuie anexate, completate sau refãcute şi dând toate informaţiile necesare în acest scop. (3) Operatorul de reţea poate cere solicitantului date suplimentare, conform prevederilor alin. (2), numai în cazuri justificate. (4) Documentaţia este consideratã completã dupã refacerea ei conform prevederilor alin. (2) şi dupã achitarea tarifului de emitere a avizului tehnic de racordare. (5) Durata necesarã solicitantului pentru completarea documentaţiei se considerã suplimentarã duratei reglementate de emitere a ofertei de racordare, respectiv a avizului tehnic de racordare. ART. 21 (1) Operatorul de reţea are obligaţia sã emitã şi sã transmitã solicitantului avizul tehnic de racordare, în maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea documentaţiei complete depuse de utilizator. (2) În cazul modificãrii unor elemente de naturã administrativã, conform prevederilor art. 5 alin. (3), actualizarea avizului tehnic de racordare se face în cel mult 10 zile calendaristice de la data depunerii cererii de cãtre utilizator. (3) Pentru cazurile în care emiterea avizului tehnic de racordare la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasã tensiune se face pe baza unui studiu de soluţie, termenul prevãzut la alin. (1) se reduce la maximum 10 zile calendaristice. (4) În situaţiile în care emiterea avizului tehnic de racordare de cãtre operatorul de distribuţie se face cu consultarea operatorului de transport şi de sistem, termenul reglementat pentru emiterea avizului tehnic de racordare de cãtre operatorul de distribuţie se prelungeşte pânã la primirea punctului de vedere al acestuia, dar nu cu mai mult de 30 de zile calendaristice. (5) La termenele prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) se adaugã, dupã caz, termenele prevãzute pentru elaborarea studiilor de soluţie, conform prevederilor art. 14 alin. (4). ART. 22 (1) Operatorul de reţea are obligaţia de a comunica în scris solicitantului, în cadrul termenului prevãzut la art. 20 alin. (1), imposibilitatea de a emite avizul tehnic de racordare şi motivele justificate ale refuzului, în urmãtoarele situaţii: a) satisfacerea cererii utilizatorului ar afecta siguranţa SEN prin nerespectarea normelor tehnice şi a standardelor de performanţã prevãzute în reglementãrile tehnice în vigoare; b) nu a fost respectat avizul de amplasament, respectiv obiectivul prevãzut la locul de producere/consum este amplasat în zona de protecţie sau de siguranţã a reţelei electrice, şi nu sunt îndeplinite condiţiile de coexistenţã a instalaţiilor operatorului de reţea cu obiectivul respectiv. (2) Condiţiile de emitere a avizelor de amplasament se reglementeazã de cãtre autoritatea competentã. ART. 23 (1) Avizul tehnic de racordare emis de cãtre operatorul de reţea conţine condiţiile tehnico-economice de racordare la reţea, respectiv, dupã caz, urmãtoarele: a) puterea aprobatã pentru racordare şi evoluţia acesteia; b) descrierea soluţiei de racordare, care include lucrãrile pentru realizarea racordãrii, cu precizarea punctului de racordare, punctului de delimitare şi a lucrãrilor ce trebuie efectuate pentru extinderea sau întãrirea reţelei electrice în amonte de punctul de racordare, impuse de realizarea sau de modificarea instalaţiei de racordare respective; c) obligaţiile solicitantului de îndeplinire a unor condiţii specifice pentru racordare; d) cerinţele de monitorizare şi de reglaj, inclusiv interfaţa cu sistemele informatice de monitorizare, comandã şi achiziţie de date (SCADA) şi de telecomunicaţii; e) datele de înregistrate care necesitã verificarea în timpul funcţionãrii; f) tariful de racordare; g) nivelul de continuitate a alimentãrii asigurat de reţeaua electricã în punctul de delimitare; h) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa la menţinerea siguranţei în funcţionare a SEN şi la restaurarea funcţionãrii SEN dupã o cãdere totalã sau parţialã a acestuia; i) cerinţe şi condiţii specifice pentru furnizarea de servicii tehnologice de sistem cãtre operatorul de transport şi de sistem sau cãtre operatorii de distribuţie; j) cerinţe privind protecţiile şi automatizãrile la interfaţa cu reţeaua electricã; k) obligaţia încheierii convenţiei de exploatare, la solicitarea operatorului de reţea, pentru stabilirea sarcinilor privind exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor, urmãrirea consumului şi reducerea acestuia în situaţii excepţionale apãrute în funcţionarea SEN; l) cerinţe pentru echipamentele principale de mãsurare, control, protecţie şi automatizare din instalaţiile utilizatorului; m) cerinţe privind structura şi locul de montare ale echipamentelor de mãsurare care servesc la stabilirea contravalorii serviciului de transport sau de distribuţie prestat utilizatorului de cãtre operatorul de reţea; n) durata de valabilitate a avizului tehnic de racordare; o) alte condiţii, în funcţie de cerinţele specifice solicitantului, posibilitãţile oferite de caracteristicile şi starea reţelelor existente sau impuse de normele în vigoare la data emiterii avizului. (2) Pentru avizele tehnice de racordare operatorul de reţea este obligat sã respecte un conţinut-cadru, în funcţie de categoria de utilizator, conform reglementãrilor autoritãţii competente. ART. 24 În cazul deteriorãrii sau pierderii avizului tehnic de racordare de cãtre utilizator, la cererea acestuia, operatorul de reţea este obligat sã emitã un duplicat în termen de 7 zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii. ART. 25 Emiterea/actualizarea avizului tehnic de racordare şi emiterea unui duplicat se fac contra cost, pe baza tarifelor aprobate de autoritatea competentã. ART. 26 (1) Locul şi, dupã caz, numãrul punctelor de delimitare se stabilesc de comun acord de cãtre operatorul de reţea şi utilizator, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (2) La stabilirea punctului de delimitare se vor avea în vedere: a) tipul instalaţiei: de transport, de distribuţie sau de utilizare; b) limita de proprietate asupra terenurilor, evitându-se cât mai mult posibil amplasarea instalaţiilor operatorului de reţea pe proprietatea utilizatorului; c) racordarea în perspectivã a noi utilizatori la instalaţia de racordare. (3) Punctul de delimitare va fi stabilit astfel încât reţelele electrice amplasate pe domeniul public sã fie deţinute, de regulã, de cãtre operatorul de reţea; ca excepţie, cazurile particulare se rezolvã prin reglementare a autoritãţii competente pentru racordare prin linie directã. (4) În cazul în care, la cererea şi cu acceptul utilizatorului, din motive tehnice sau economice, delimitarea instalaţiilor se face pe proprietatea acestuia, utilizatorul se va angaja juridic, prin încheierea unui contract de superficie şi înscrierea acestuia în cartea funciarã, cã nu va emite pretenţii financiare legate de existenţa unor instalaţii realizate în beneficiul lui şi amplasate pe proprietatea sa, dar care aparţin operatorului de reţea, ori pentru racordarea altor utilizatori din instalaţiile în cauzã şi se va obliga sã transmitã aceste obligaţii şi succesorilor proprietari ai imobilelor respective. (5) De drepturile rezultate în condiţiile alin. (4) pentru operatorul de reţea beneficiazã şi succesorii legali ai acestuia. (6) În cazul în care, la cererea utilizatorului, punctul de delimitare se stabileşte în amonte de limita de proprietate, utilizatorul devine deţinãtorul unei reţele electrice amplasate pe proprietatea publicã sau a terţilor şi are responsabilitatea: a) de a obţine de la deţinãtorii terenurilor dreptul de uz şi de servitute asupra proprietãţilor acestora, pentru executarea lucrãrilor necesare realizãrii reţelei electrice, pentru asigurarea funcţionãrii normale a acesteia, precum şi pentru realizarea reviziilor, reparaţiilor şi intervenţiilor necesare; b) de a asigura exploatarea şi mentenanţa instalaţiilor proprii în conformitate cu normele în vigoare, numai cu personal calificat şi autorizat conform prevederilor reglementãrilor Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse şi autoritãţii competente, respectiv prin operatori economici atestaţi conform legii; c) de a realiza o funcţionare a reţelei electrice în condiţii de siguranţã pentru oameni şi/sau animale, fiind direct rãspunzãtor, în condiţiile legii, de producerea unor incidente sau accidente şi de urmãrile acestora. (7) În situaţia prevãzutã la alin. (2) lit. c), primul utilizator va primi din partea urmãtorilor utilizatori racordaţi în primii 5 ani de la punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare o compensaţie bãneascã. Valoarea acestei compensaţii se stabileşte de operatorul de reţea, în baza unei metodologii aprobate de autoritatea competentã. (8) Elementul fizic la care se stabileşte punctul de delimitare (borne, cleme, cordoane şi altele) trebuie sã permitã realizarea separãrii vizibile a instalaţiilor care aparţin operatorului de reţea de cele ale utilizatorului. (9) Modul de stabilire a punctelor de delimitare pentru locuinţe individuale, ansambluri sau zone de locuinţe nou-construite, precum şi alte aspecte privind racordarea acestora la reţeaua electricã de distribuţie sunt prevãzute în anexa nr. 2. ART. 27 Schimbarea punctului de delimitare se poate face, cu respectarea prevederilor legale, prin modificarea dreptului de proprietate asupra unor capacitãţi energetice ale operatorului de reţea sau ale utilizatorului, în condiţiile prevãzute de reglementãrile autoritãţii competente. ART. 28 (1) Pentru utilizatorii permanenţi perioada de valabilitate a avizului tehnic de racordare este de minimum 25 de ani de la data emiterii. Aceasta se prelungeşte automat pânã la apariţia unor modificãri ale datelor care au stat la baza emiterii sau actualizãrii lui. (2) Pentru consumatorii temporari perioada de valabilitate a avizului tehnic de racordare este perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire sau perioada de valabilitate a aprobãrii autoritãţilor legale şi pentru care a fost emis avizul tehnic de racordare. ART. 29 (1) Avizul tehnic de racordare emis îşi înceteazã valabilitatea în urmãtoarele situaţii: a) expirã perioada pentru care a fost emis; b) se modificã datele locului de producere sau de consum ori ale utilizatorului (energetice, de identificare sau de patrimoniu), care au stat la baza emiterii lui; c) avizele legale solicitate prin certificatul de urbanism, respectiv autorizaţia de construire pentru obiectivul utilizatorului sau pentru instalaţia de racordare, emise ulterior emiterii avizului tehnic de racordare, impun schimbarea soluţiei de racordare la reţeaua electricã; d) în termen de 6 luni de la emitere, pentru utilizatorii care se racordeazã la reţelele electrice cu tensiunea de 110 kV sau mai mare şi pentru locurile de producere cu putere totalã instalatã mai mare de 10 MW, respectiv 3 luni de la emitere, pentru utilizatorii racordaţi la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasã tensiune, dacã nu a fost achitat tariful de racordare şi nu a fost încheiat contractul de racordare sau, dupã caz, contractul pentru transportul, distribuţia ori furnizarea energiei electrice sau formele de angajare a executãrii lucrãrilor din aval de punctul de delimitare, necesare pentru racordarea la reţeaua electricã. (2) Operatorul de reţea poate prelungi cel mult o datã cu încã 6 luni, respectiv 3 luni, dupã caz, termenele prevãzute la alin. (1) lit. d), dacã nu s-au modificat datele care au stat la baza emiterii avizului tehnic de racordare, iar soluţia şi tariful de racordare stabilite sunt în continuare valabile.
SECŢIUNEA a 4-a Încheierea contractului de racordare
ART. 30 (1) Dupã primirea ofertei de racordare, exprimatã prin avizul tehnic de racordare, utilizatorul poate solicita în scris operatorului de reţea încheierea contractului de racordare. Cererea va fi în mod obligatoriu semnatã de utilizator sau de împuternicitul legal al utilizatorului. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este necesarã încheierea unui contract de racordare în cazurile în care nu se executã lucrãri noi sau modificãri ale instalaţiilor de racordare existente. ART. 31 Pentru realizarea racordãrii, utilizatorii achitã operatorului de reţea, deţinãtor al reţelei electrice, tariful de racordare stabilit conform metodologiei aprobate de autoritatea competentã. ART. 32 Pentru încheierea contractului de racordare, utilizatorul va anexa la cerere urmãtoarele documente: a) copia avizului tehnic de racordare; b) copia certificatului de înregistrare la registrul comertului sau alte autorizaţii legale de funcţionare emise de autoritãţile competente, dacã este cazul; c) autorizaţia de construire a obiectivului sau, în cazul construcţiilor existente, actul de proprietate, respectiv contractul de închiriere, în copie; d) acordurile proprietarilor terenului, în original, autentificate de un notar public, pentru ocuparea sau traversarea terenului, precum şi pentru exercitarea de cãtre operatorul de reţea a drepturilor de uz şi de servitute asupra terenurilor afectate de instalaţia de racordare (numai în cazurile în care instalaţia de racordare este destinatã în exclusivitate racordãrii unui singur loc de producere sau de consum). ART. 33 În urma îndeplinirii cerinţelor prevãzute la art. 32, operatorul de reţea are obligaţia sã propunã utilizatorului proiectul de contract de racordare, în termen de maximum 10 zile calendaristice. ART. 34 (1) În cazul în care, pentru racordarea unui loc de producere sau de consum, sunt necesare lucrãri de modificare ori deviere a instalaţiilor electrice existente ale operatorului de reţea, rezultate din avizul de amplasament, acestea se vor face de cãtre operatorul de reţea ca titular de investiţie, pe cheltuiala utilizatorului, conform reglementãrilor autoritãţii competente, anterior încheierii contractului de racordare. (2) În cazul în care lucrãrile de deviere sunt condiţionate de realizarea instalaţiei de racordare, cele douã categorii de lucrãri se vor corela prin etapizãri corespunzãtoare care vor fi prevãzute în contractul de racordare. (3) Din lucrãrile pentru eliberarea unor amplasamente nu rezultã capacitãţi energetice noi. (4) Pentru mutarea pe noile amplasamente a instalaţiilor operatorului de reţea, utilizatorul care a generat mutarea are obligaţia: a) de a obţine în numele operatorului de reţea, de la deţinãtorii terenurilor noilor amplasamente, accept scris sau contract de vânzare-cumpãrare autentificat de notarul public, pentru ocuparea sau traversarea terenului, precum şi pentru exercitarea de cãtre operatorul de reţea a drepturilor de uz şi de servitute asupra terenurilor afectate de instalaţiile electrice deviate; b) sã suporte eventualele despãgubiri ale deţinãtorilor terenurilor noilor amplasamente rezultate în condiţiile lit. a); c) de a obţine pe baza documentaţiilor întocmite de cãtre elaboratorul studiului de deviere sau de mutare toate avizele şi acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, în vederea obţinerii autorizaţiei de construire pentru lucrarea de deviere sau de mutare; d) de a încheia cu operatorul de reţea contractul pentru eliberarea amplasamentului sau pentru realizarea condiţiilor de coexistenţã. ART. 35 Dupã încheierea contractului de racordare şi în condiţiile prevãzute în acesta, operatorul de reţea soluţioneazã toate problemele legate de realizarea racordãrii la reţeaua electricã, respectiv asigurã: proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare, inclusiv realizarea în instalaţiile din amonte de punctul de racordare a tuturor condiţiilor tehnice pentru asigurarea capacitãţii necesare în vederea preluãrii consumului suplimentar solicitat de utilizator la parametrii calitativi corespunzãtori normelor în vigoare.
SECŢIUNEA a 5-a Contractarea şi executarea lucrãrilor, recepţionarea şi punerea în funcţiune a instalaţiilor de racordare
ART. 36 Pentru racordarea utilizatorilor la reţeaua electricã se executã, dupã caz, urmãtoarele categorii de lucrãri: a) lucrãri de întãrire a reţelei electrice în amonte de punctul de racordare, pentru crearea condiţiilor tehnice necesare racordãrii unui utilizator; b) lucrãri pentru realizarea instalaţiei de racordare, respectiv a instalaţiilor cuprinse între punctul de racordare şi punctul de delimitare; c) lucrãri pentru realizarea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare. ART. 37 (1) Realizarea lucrãrilor din categoria prevãzutã la art. 36 lit. a) se face de cãtre operatorul de reţea şi pe cheltuiala acestuia, în conformitate cu reglementãrile legale. În cazurile speciale prevãzute în reglementãrile emise de autoritãţile competente, pentru lucrãri destinate racordãrii unui loc de producere sau destinate în exclusivitate ori în proporţie de peste 60% racordãrii unui loc de consum, costurile sunt suportate şi de cãtre utilizator. Modul şi cota de participare a pãrţilor la suportarea costurilor în cazurile speciale se reglementeazã de autoritatea competentã. (2) Dacã lucrãrile din categoria prevãzutã la art. 36 lit. a), necesare pentru racordarea unui utilizator, nu sunt prevãzute în programul de investiţii al operatorului de reţea şi nu existã posibilitatea realizãrii lor corelate cu instalaţia de racordare pânã la data solicitatã pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare, operatorul de reţea comunicã acest lucru utilizatorului în oferta de racordare pe care o face prin avizul tehnic de racordare, informându-l cu privire la termenele posibile de realizare a lucrãrilor respective. (3) Informaţia prevãzutã la alin. (2) va fi furnizatã utilizatorului încã din prima etapã a procesului de racordare, conform prevederilor art. 8, întotdeauna când acest lucru este posibil. (4) În condiţiile prevãzute la alin. (2), utilizatorul poate opta pentru una dintre urmãtoarele variante: a) renunţarea la realizarea obiectivului pe amplasamentul locului de producţie sau de consum respectiv; b) amânarea realizãrii obiectivului pe amplasamentul locului de producţie sau de consum respectiv pânã la data indicatã de operatorul de reţea ca termen pentru asigurarea în amonte de punctul de racordare a condiţiilor care sã permitã racordarea; c) suportarea costurilor lucrãrilor de întãrire a reţelei în amonte de punctul de racordare; d) acceptarea unei alte soluţii oferite de operatorul de reţea. (5) Cheltuielile efectuate de utilizator în condiţiile prevãzute la alin. (4) lit. c) i se returneazã acestuia de cãtre operatorul de reţea printr-o modalitate convenitã între pãrţi. ART. 38 (1) Operatorul de reţea poate executa lucrãrile din categoriile prevãzute la art. 36 lit. a) şi b) cu personal propriu, dacã deţine atestat, sau atribuie contractul de achiziţie publicã pentru executare de lucrãri unui operator economic atestat, respectând procedurile de atribuire a contractului de achiziţie publicã. (2) Contractul de lucrãri având ca obiect execuţia lucrãrilor din categoria prevãzutã la art. 36 lit. b) se poate încheia de cãtre operatorul de reţea şi cu un anumit proiectant sau constructor atestat, ales de cãtre utilizator, care cere, în scris, în mod expres acest lucru operatorului de reţea, înainte de încheierea contractului de racordare. (3) În situaţia prevãzutã la alin. (2), tariful de racordare perceput de operatorul de reţea se va recalcula în mod corespunzãtor, corelat cu rezultatul negocierii dintre utilizator şi proiectantul sau constructorul pe care acesta l-a ales. (4) Lucrãrile din categoria prevãzutã la art. 36 lit. b), respectiv instalaţia de racordare, inclusiv în cazurile prevãzute la alin. (2), se executã de cãtre un operator economic atestat numai dupã încheierea cu operatorul de reţea a contractului de execuţie. (5) Întrucât costurile lucrãrilor instalaţiei de racordare nu sunt suportate de operatorul de reţea, ci de un utilizator, prin tariful de racordare, se considerã cã în acest caz contractarea execuţiei în condiţiile prevãzute la alin. (2) nu intrã în contradicţie cu prevederile legislaţiei în vigoare privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã. ART. 39 Realizarea lucrãrilor din categoria corespunzãtoare art. 36 lit. c) este în responsabilitatea utilizatorului şi se face pe cheltuiala lui. ART. 40 (1) Recepţionarea instalaţiilor rezultate în urma lucrãrilor prevãzute la art. 36 lit. b) şi punerea lor în funcţiune se realizeazã în conformitate cu normele în vigoare pentru aceste operaţiuni, aferente lucrãrilor proprii ale operatorului de reţea. (2) Aceste instalaţii rãmân în patrimoniul operatorului de reţea şi vor putea fi folosite pentru racordarea altor utilizatori, cu respectarea prevederilor art. 26 alin. (7).
SECŢIUNEA a 6-a Punerea sub tensiune a instalaţiilor de utilizare
ART. 41 (1) Punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor se face, cu respectarea termenului prevãzut în contractul de racordare, dupã depunerea de cãtre utilizator sau de împuternicitul sãu legal, la operatorul de reţea, a dosarului instalaţiei de utilizare întocmit de executantul acesteia şi, dupã caz, încheierea convenţiei de exploatare şi a contractului pentru transportul, distribuţia sau furnizarea energiei electrice, cu respectarea normelor în vigoare. (2) Dosarul instalaţiei de utilizare cuprinde, dupã caz, urmãtoarele documente: a) declaraţia executantului, prin care se confirmã: respectarea cerinţelor din avizul tehnic de racordare, realizarea instalaţiei de utilizare în baza proiectului tehnic verificat în condiţiile legii, cu respectarea normelor tehnice în vigoare la data executãrii acesteia şi cu îndeplinirea condiţiilor care permit punerea ei sub tensiune; b) procesele-verbale care confirmã efectuarea verificãrilor şi recepţiei la terminarea lucrãrilor, cu rezultate corespunzãtoare, buletine de încercãri şi altele asemenea. (3) Dosarul instalaţiei de utilizare cuprinde, dupã caz, şi urmãtoarele documente: a) schema monofilarã a instalaţiei de utilizare, la nivelul necesar pentru realizarea conducerii prin dispecer, dar cel puţin la nivel de interfaţã cu instalaţia de racordare, staţia de conexiuni sau tabloul general, cu precizarea protecţiilor prevãzute şi a reglajelor acestora; b) schema de racordare la reţeaua de utilizare a surselor proprii, avizatã de operatorul de reţea. (4) În cazul în care operatorul de reţea a solicitat expertizarea instalaţiei de utilizare, documentaţia tehnicã va cuprinde şi rapoartele de expertizã elaborate de organisme de expertizã sau de experţi atestaţi în condiţiile legii. (5) La cererea operatorului de reţea, utilizatorul are obligaţia de a comanda expertiza prevãzutã la alin. (4) şi de a suporta costul acesteia. Dacã raportul de expertizã atestã faptul cã instalaţia de utilizare era corespunzãtoare sau dacã expertiza cerutã este suplimentarã verificãrilor prevãzute de norme, costul expertizei va fi suportat de cãtre operatorul de reţea. ART. 42 (1) Operatorii de reţea şi deţinãtorii de capacitãţi energetice racordate la reţelele electrice de interes public au obligaţia sã asigure exploatarea şi mentenanţa instalaţiilor proprii în conformitate cu normele în vigoare, numai cu personal calificat şi autorizat conform reglementãrilor emise de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse şi de autoritãţile competente, respectiv prin operatori economici atestaţi conform legii. (2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) se vor asigura cu personal propriu sau prin încheierea de contracte cu terţi.
CAP. IV Contravenţii
ART. 43 Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: a) racordarea unei instalaţii electrice a unui utilizator de cãtre operatorul de reţea fãrã aviz tehnic de racordare emis; b) punerea sub tensiune a instalaţiilor electrice ale utilizatorilor cu încãlcarea prevederilor art. 41; c) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a tarifelor de emitere a avizelor tehnice de racordare stabilite de autoritatea competentã; d) nerespectarea de cãtre un operator economic atestat pentru execuţie de lucrãri de instalaţii electrice a obligaţiilor prevãzute la art. 38 alin. (4); e) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a obligaţiilor prevãzute la art. 37 alin. (2), art. 47 şi 48; f) nerespectarea de cãtre operatorul de reţea a termenelor prevãzute la art. 8 alin. (3), art. 14 alin. (4), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1-4), art. 22 alin. (1), art. 24 şi 33; g) nesolicitarea modificãrii avizului tehnic de racordare de cãtre utilizator, în cazurile prevãzute de art. 4 alin (2) lit. a) şi b). ART. 44 (1) Contravenţiile prevãzute la art. 43 lit. a)-d) se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 25.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice. (2) Contravenţiile prevãzute la art. 43 lit. e)-g) se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 1000 lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv de la 20.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice. ART. 45 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre reprezentanţi împuterniciţi ai autoritãţii competente. ART. 46 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 43 şi 44 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. V Dispoziţii finale
ART. 47 (1) Operatorii de reţea îşi vor organiza activitatea privind racordarea utilizatorilor la reţea pe baza procedurilor proprii, potrivit prezentului regulament, astfel încât aceasta sã se desfãşoare operativ, cu minimum de deplasãri din partea solicitanţilor. (2) Operatorii de reţea vor organiza un sistem de informare a solicitanţilor privind procesul de racordare la reţelele electrice, prin publicare pe pagina web, în presã şi prin afişare la sediile administrative şi la centrele de relaţii cu clienţii de extrase din procedurile proprii, precizând cum, când şi cui trebuie sã se adreseze pentru obţinerea avizului tehnic de racordare, ce documente trebuie sã anexeze la cerere, tarifele percepute, lista proiectanţilor şi executanţilor atestaţi, precum şi alte informaţii privind procesul de racordare. (3) În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, operatorii de reţea vor modifica, completa şi transmite la autoritatea competentã procedurile prevãzute la alin. (1). ART. 48 (1) La cerere, operatorii de reţea vor pune la dispoziţie utilizatorilor spre consultare documentaţia folositã la fundamentarea soluţiei de racordare. (2) Datele tehnice prevãzute la alin. (1) au caracter de confidenţialitate. ART. 49 Eventualele divergenţe care apar între deţinãtorii de reţea şi utilizatori în timpul parcurgerii etapelor procesului de racordare la reţelele electrice, neconciliate la nivelul operatorilor de reţea conform procedurilor proprii, se soluţioneazã de autoritatea competentã. ART. 50 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament. ART. 51 Pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, autoritatea competentã va elabora, modifica, completa şi/sau aproba, dupã caz, reglementãrile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentului regulament.
ANEXA 1 ------- la regulament -------------
TERMENI ŞI NOŢIUNI folosite în Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
● actualizare (a unui aviz tehnic de racordare) - acţiunea prin care operatorul de reţea înlocuieşte avizul tehnic de racordare emis pentru un loc de producere/consum, corelându-i conţinutul cu datele energetice sau tehnice caracteristice locului de producere sau de consum, respectiv cu datele administrative de identificare a utilizatorului sau locului de producere/consum, atunci când ele se modificã faţã de cele anterioare, care au fost avute în vedere la emiterea avizului; ● amonte, aval - noţiunile asociate sensului de parcurgere a instalaţiilor dinspre instalaţiile operatorului de reţea spre instalaţiile utilizatorului; ● aviz de amplasament - rãspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se precizeazã punctul de vedere faţã de propunerea de amplasament a obiectivului solicitantului referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţã a obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului; ● aviz tehnic de racordare - avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de cãtre operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilitãţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electricã a locului de producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate în cerere; ● branşament - instalaţie de racordare la joasã tensiune; ● capacitate (de transport/distribuţie) a reţelelor electrice - încãrcarea maximã (A sau kVA) în condiţii de dimensionare şi funcţionare date, cu satisfacerea parametrilor de calitate ai energiei electrice în punctele de delimitare; ● cerere de racordare - documentul prin care se solicitã accesul la reţeaua electricã şi emiterea avizului tehnic de racordare; ● consumator temporar - consumatorul care utilizeazã energie electricã pentru o perioadã de timp, în general mai scurtã de un an, aprobatã de autoritãţile competente, în scopul construirii, reparãrii sau amenajãrii unor obiective, precum şi pentru organizarea sau desfãşurarea unor activitãţi ocazionale în locuri de consum diferite; ● contract de execuţie - contractul încheiat între operatorul de reţea şi executantul desemnat în condiţiile legii, pentru realizarea instalaţiei de racordare; ● contract de racordare - contractul încheiat între operatorul de reţea şi utilizator, având ca obiect racordarea instalaţiei de utilizare a utilizatorului la reţeaua electricã a operatorului prin realizarea instalaţiei de racordare stabilite în avizul tehnic de racordare; ● contract pentru eliberarea amplasamentului şi/sau pentru realizarea condiţiilor de coexistenţã - contractul prin care un operator de reţea se angajeazã sã devieze, sã mute, sã modifice sau sã întãreascã instalaţiile sale existente pe un teren pe care urmeazã a se amplasa un obiectiv al solicitantului, iar acesta se angajeazã sã achite operatorului de reţea costul lucrãrilor pentru eliberarea amplasamentului sau pentru îndeplinirea condiţiilor de coexistenţã a reţelelor electrice cu obiectivul respectiv; ● convenţie de exploatare - actul juridic încheiat între operatorul de reţea şi un utilizator, prin care se precizeazã aspectele legate de delimitarea instalaţiilor, realizarea conducerii operative prin dispecer, condiţiile de exploatare şi întreţinere reciprocã a instalaţiilor, reglajul protecţiilor, executarea manevrelor, intervenţii în caz de incidente etc.; ● executant - persoanã fizicã sau juridicã ce obţine de la autoritãţile abilitate prin lege dreptul de a executa lucrãri în instalaţiile electrice; ● fişã de soluţie - documentaţia tehnicã în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unicã şi evidentã, şi care conţine un minim de elemente şi de date ale reţelei şi utilizatorului, prin care se justificã soluţia propusã; ● generator (electric) - aparatul, maşina sau instalaţia care serveşte la producerea energiei electrice folosind energie de o altã formã; ● obiectiv (energetic) - ansamblul instalaţiilor, construcţiilor şi echipamentul aferent, care este proiectat sã producã, sã consume, sã transporte sau sã distribuie energie electricã; ● operator de reţea - dupã caz, operatorul de transport şi de sistem, un operator de distribuţie sau un alt deţinãtor de reţea electricã de interes public; ● proiectant de specialitate - persoana fizicã autorizatã în domeniu sau persoana juridicã atestatã în domeniu, potrivit legii; ● punct de delimitare - locul în care instalaţiile utilizatorului se delimiteazã ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea; ● punct de mãsurare - locul de racordare a transformatoarelor de mãsurare sau la care sunt conectate aparatura şi ansamblul instalaţiilor care servesc la mãsurarea puterii şi energiei electrice tranzacţionate; ● punct de racordare (la reţeaua electricã) - punctul fizic din reţeaua electricã la care se racordeazã un utilizator; ● putere aprobatã - puterea activã (aparentã) maximã simultanã pe care utilizatorul o poate absorbi sau evacua prin instalaţia de racordare la reţeaua electricã, pentru care se emite avizul tehnic de racordare; se consemneazã în avizul tehnic de racordare şi este luatã în considerare la dimensionarea instalaţiei de racordare a utilizatorului respectiv; ● putere instalatã - puterea activã (aparentã) nominalã indicatã în documentaţia tehnicã a fabricii constructoare pentru un generator sau receptor, care este înscrisã pe plãcuţa indicatoare sau care este indicatã de fabricant; ● putere instalatã totalã - suma puterilor instalate ale tuturor generatoarelor/receptoarelor pentru un loc de producere sau de consum; ● racord - instalaţia de racordare la medie şi înaltã tensiune; ● racordare - acţiunea desfãşuratã de un deţinãtor de reţea electricã pentru realizarea unui racord sau branşament la un loc de producere sau de consum nou ori modificarea sau înlocuirea unui racord ori branşament la un loc de producere sau de consum existent; ● grup de mãsurare (a energiei electrice) - ansamblul format din contor şi transformatoarele de mãsurare aferente acestuia, precum şi toate elementele intermediare care constituie circuitele de mãsurare a energiei electrice, inclusiv elementele de securizare; ● instalaţie de racordare - instalaţia electricã realizatã între punctul de racordare la reţeaua electricã de interes public şi punctul de delimitare dintre instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului. Instalaţia de racordare cuprinde şi grupul de mãsurare a energiei electrice, inclusiv în cazurile de excepţie, când punctul de mãsurare este diferit de punctul de delimitare; ● instalaţie de utilizare - instalaţia electricã a utilizatorului, în aval de punctul/punctele de delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se considerã o singurã instalaţie de utilizare, numai dacã instalaţiile din aval aferente fiecãrui punct de delimitare sunt legate electric între ele prin reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte sarcini distribuite, de acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la un circuit de joasã tensiune din postul de transformare sau dintr-o cutie de distribuţie, se pot considera o singurã instalaţie de utilizare; ● licenţã - actul tehnic şi juridic emis de autoritatea competentã, prin care, la solicitarea unei persoane fizice sau juridice, i se acordã acesteia permisiunea de exploatare comercialã a unor capacitãţi energetice din sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare sau de a presta servicii necesare funcţionãrii coordonate a SEN, respectiv pieţei de energie electricã; ● loc de consum - incinta sau zona în care se consumã, printr-o singurã instalaţie de utilizare, energie electricã furnizatã prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum, dupã caz, în incinte sau în zone diferite ori în aceeaşi incintã sau zonã; ● loc de producere - incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice; ● norme - standardele, codurile, regulamentele, reglementãrile, instrucţiunile, prescripţiile energetice, hotãrârile şi alte acte normative, precum şi contractele sau alte documente oficiale; ● SCADA - sistemul informatic de monitorizare, comandã şi achiziţie de date pentru un proces tehnologic sau pentru o instalaţie; ● solicitant - persoana fizicã sau juridicã, potenţial sau actual utilizator al reţelei electrice, care solicitã racordarea la reţeaua electricã a unui loc de producere sau de consum, respectiv actualizarea avizului tehnic de racordare emis pentru acel loc de producere sau de consum; ● spor de putere - puterea suplimentarã faţã de puterea aprobatã prin ultimul aviz tehnic de racordare dat pentru un loc de producere sau de consum existent şi care a fost avutã în vedere la dimensionarea, respectiv verificarea capacitãţii instalaţiei de racordare; ● studiu de soluţie - documentaţia tehnico-economicã în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizeazã şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului; ● tarif de emitere a avizului tehnic de racordare - tariful reglementat care reprezintã cheltuiala medie efectuatã de un operator de reţea pentru emiterea sau actualizarea unui aviz tehnic de racordare; ● tarif de racordare - tariful reglementat care reprezintã cheltuiala efectuatã de un operator de reţea pentru realizarea racordãrii unui loc de producere sau de consum al unui utilizator la reţeaua electricã.
ANEXA 2 ------- la regulament -------------
CAP. I Principii pentru realizarea racordãrii locuinţelor individuale la reţeaua electricã de distribuţie
SECŢIUNEA 1 În zone în care existã reţea electricã de interes public de joasã tensiune
ART. 1 Racordarea locuinţelor se realizeazã în soluţiile stabilite conform reglementãrilor autoritãţii competente şi consemnate în avizele tehnice de racordare emise pentru fiecare locuinţã. ART. 2 Punctele de delimitare se stabilesc la bornele de ieşire din contoare, montate la limita de proprietate sau, în condiţiile art. 26 alin. (4) din regulament, pe proprietatea consumatorului, în exteriorul locuinţei. ART. 3 Pentru realizarea racordãrii, fiecare consumator încheie contractul de racordare cu operatorul de reţea*1) şi achitã acestuia tariful de racordare. ----------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
SECŢIUNEA a 2-a În zone în care nu existã reţea electricã de interes public de joasã tensiune
ART. 4 (1) Realizarea reţelei este finanţatã, de regulã, de cãtre autoritãţile publice, din bugetele locale, din bugetul de stat sau din alte fonduri legal constituite. (2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), reţeaua se realizeazã de cãtre autoritatea publicã localã în calitate de titular de investiţie şi rãmâne în patrimoniul acesteia. (3) În condiţiile prevãzute la alin. (2), autoritatea publicã localã încheie cu operatorul de reţea*1) un contract de comodat având drept obiect reţeaua realizatã, pe toatã durata de viaţã a acesteia, cu obligativitatea comodatarului de a o menţine în stare de funcţionare pe costurile sale. -------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(4) Dupã încheierea contractului prevãzut la alin. (3), pentru racordarea locuinţelor individuale se parcurg aceleaşi etape, cu aceleaşi precizãri, prevãzute la art. 1-3. (5) Operatorul de reţea poate prelua cu justã despãgubire capacitãţile care constituie obiectul contractului de comodat, încheiat conform prevederilor alin. (3), oricând pe durata acestuia, în condiţiile stabilite de autoritatea competentã. ART. 5 (1) Prin excepţie de la prevederile art. 4, realizarea reţelei poate fi finanţatã de unul dintre viitorii consumatori, individual sau ca împuternicit legal al unui grup de consumatori. (2) În condiţiile prevãzute la alin. (1) reţeaua se realizeazã de cãtre operatorul de reţea*1) în regimul tarifului de racordare. --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(3) Dupã realizarea reţelei conform prevederilor alin. (2), pentru racordarea locuinţelor individuale se parcurg aceleaşi etape, cu aceleaşi precizãri, prevãzute la art. 1-3. (4) Consumatorul sau grupul de consumatori care a suportat costul reţelei în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) primeşte compensaţie bãneascã de la ceilalţi consumatori care se racordeazã la reţeaua realizatã, în momentul racordãrii acestora, conform art. 26 alin. (7) din regulament.
CAP. II Principii pentru realizarea racordãrii la reţeaua electricã de distribuţie a blocurilor de locuinţe
ART. 6 (1) Pe baza datelor prezentate de finanţatorul blocului sau blocurilor de locuinţe privind puterile absorbite, individual şi pe ansamblu, operatorul de reţea*1) emite aviz tehnic de racordare pentru puterea totalã necesarã şi în funcţie de care se dimensioneazã instalaţia de racordare. --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(2) Punctele de delimitare vor fi la bornele de ieşire din contoare. Contoarele se monteazã centralizat, la parter sau pe palier. ART. 7 (1) Instalaţia de racordare se realizeazã de cãtre operatorul de reţea*1), în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul blocului sau blocurilor de locuinţe şi a tarifului de racordare achitat de acesta. Finanţatorul blocului sau blocurilor de locuinţe nu suportã costurile aferente realizãrii mãsurãrii individuale a energiei electrice şi verificãrii dosarului instalaţiilor de utilizare individuale. ----------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(2) Dupã realizarea instalaţiei de racordare în condiţiile prevãzute la alin. (1), operatorul de reţea*1) emite aviz tehnic de racordare fiecãrui proprietar sau chiriaş al unui apartament, pentru puterea aprobatã acestuia şi care a fost avutã în vedere la stabilirea puterii totale aprobate pentru blocul respectiv, şi pune sub tensiune instalaţia de utilizare a acestuia. Fiecare proprietar suportã numai costurile aferente realizãrii mãsurãrii individuale a energiei electrice şi punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare. --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
ART. 8 Finanţatorul blocului sau blocurilor de locuinţe îşi recupereazã cheltuielile aferente racordãrii la reţea, suportate în condiţiile prevãzute la art. 8 alin. (1), din veniturile realizate prin vânzarea şi/sau închirierea apartamentelor realizate, fãrã a mai fi perceputã plata altor compensaţii nici de cãtre el şi nici de cãtre viitorii utilizatori individuali.
CAP. III Principii pentru realizarea racordãrii ansamblurilor (zonelor) rezidenţiale*2) la reţeaua electricã de distribuţie ---------- *2) Aceleaşi principii se aplicã şi în cazul parcurilor industriale, parcurilor ştiinţifice şi tehnologice şi zonelor libere, la care operatorul economic desemnat ca administrator are obligaţii privind asigurarea utilitãţilor.
ART. 9 (1) Operatorul de reţea*1) emite aviz tehnic de racordare finanţatorului zonei rezidenţiale pentru puterea totalã necesarã acesteia şi în funcţie de care se dimensioneazã instalaţia de racordare a zonei. --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(2) Punctele de delimitare se propun de operatorul de reţea şi se stabilesc în funcţie de opţiunea finanţatorului: a) la limitele de proprietate ale locuinţelor din zonã; b) la punctul de racordare sau la un punct cuprins între acesta şi limitele de proprietate ale locuinţelor din zonã. (3) În cazul în care se opteazã pentru varianta prevãzutã la alin. (2) lit. a): a) instalaţia de racordare se realizeazã de cãtre operatorul de reţea*1) în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul ansamblului rezidenţial şi a tarifului de racordare achitat de acesta. Finanţatorul nu suportã costurile aferente realizãrii mãsurãrii individuale a energiei electrice şi verificãrii dosarului instalaţiei de utilizare şi punerii sub tensiune a acesteia; --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
b) dupã realizarea instalaţiei de racordare în condiţiile prevãzute la lit. a), operatorul de reţea*1) emite aviz tehnic de racordare fiecãrui proprietar sau chiriaş al unei reşedinţe din ansamblu, pentru puterea aprobatã acestuia şi care a fost avutã în vedere la stabilirea puterii totale aprobate pentru întregul ansamblu, şi pune sub tensiune instalaţia de utilizare respectivã. Fiecare proprietar suportã numai costurile aferente realizãrii mãsurãrii individuale a energiei electrice şi verificãrii dosarului instalaţiei de utilizare şi punerii sub tensiune a acesteia. ------------ *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
(4) În cazul în care se opteazã pentru varianta prevãzutã la alin. (2) lit. b): a) instalaţia de racordare se realizeazã de cãtre operatorul de reţea*1) în baza contractului de racordare încheiat cu finanţatorul ansamblului rezidenţial şi a tarifului de racordare achitat de acesta, corelat cu punctul de delimitare convenit; --------- *1) Operatorul de reţea care deţine contract de concesiune a serviciului public de distribuţie a energiei electrice în zonã.
b) finanţatorul zonei rezidenţiale, care realizeazã instalaţiile din aval de punctul de delimitare pânã la limitele de proprietate ale locuinţelor din zonã, devine în acest caz proprietarul unei reţele de distribuţie de interes public şi acestuia îi revin, în aceastã calitate, toate obligaţiile prevãzute în prezentul regulament şi în alte reglementãri în ceea ce priveşte asigurarea accesului la reţea, exploatarea şi mentenanţa reţelei etc. Imobilul respectiv devine purtãtor de sarcini, se înscrie în acest mod în cartea funciarã şi reţeaua nu poate fi înstrãinatã decât cu condiţia preluãrii obligaţiei de prestare a serviciului de distribuţie de cãtre viitorul proprietar; c) în condiţiile prevãzute la lit. b), finanţatorul ansamblului rezidenţial va constitui o entitate proprie care va asigura exploatarea tehnicã şi comercialã a reţelei electrice de distribuţie conform reglementãrilor în vigoare şi va asigura serviciul de distribuţie, obţinând în acest scop toate avizele, atestatele sau licenţele prevãzute de lege.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email