Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 886 din 28 octombrie 1999 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
În temeiul prevederilor <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile ulterioare,
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1 Se aproba Instrucţiunile de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Procedurile privind programarea controlului fiscal şi criteriile de selectare a contribuabililor, precum şi Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfãşurãrii controlului se aproba prin ordin al ministrului finanţelor. ART. 3 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.379/1998 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 277 din 24 iulie 1998.
INSTRUCŢIUNI pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile ulterioare
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 În cuprinsul prezentelor instrucţiuni <>Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile ulterioare, va fi denumita în continuare ordonanta.
CAP. 2 Drepturile şi obligaţiile organelor de control fiscal
ART. 2 Pentru aplicarea art. 6 lit. b) din ordonanta: (1) Organul fiscal va formula, în scris, solicitarea cãtre contribuabil, în cazul în care se solicita rãspunsul, în scris, al acestuia. (2) În cazul în care contribuabilul nu rãspunde în termen de 10 zile, se va consemna refuzul în procesul-verbal şi se vor aplica sancţiunile prevãzute de ordonanta. ART. 3 Pentru aplicarea art. 6 lit. f) din ordonanta: (1) Dovada reţinerii, în scopul protejãrii impotriva distrugerii sau înstrãinãrii, a oricãrui document sau element material o constituie actul întocmit de organul de control fiscal, în care sunt specificate toate elementele necesare individualizarii probei sau dovezii respective, precum şi menţiunea ca aceasta a fost reţinutã, potrivit dispoziţiilor legale, de cãtre organul de control fiscal. (2) Actul se întocmeşte în doua exemplare, semnate de contribuabil şi de organul de control fiscal, dintre care un exemplar rãmâne la contribuabil şi un exemplar, la organul de control fiscal. (3) În cazul în care conducerea organului fiscal aproba prelungirea perioadei de reţinere a documentelor sau elementelor materiale, organul de control fiscal va înştiinţa contribuabilul şi va transmite acestuia o copie de pe aprobare. ART. 4 Pentru aplicarea art. 6 lit. g) din ordonanta: (1) Persoana desemnatã de contribuabil sa însoţeascã organul de control fiscal trebuie sa cunoascã activitatea desfasurata de contribuabil, precum şi modul de întocmire şi de arhivare a documentelor contabile. (2) Accesul organului de control fiscal este permis şi în afarã programului normal de lucru al contribuabilului, dacã sunt îndeplinite, simultan, urmãtoarele doua condiţii: a) exista autorizarea scrisã a conducatorului organului de control fiscal. Aceasta autorizare se obţine în baza referatului întocmit de inspector, prin care se motiveaza solicitarea accesului în afarã programului normal de lucru al contribuabilului; b) se obţine acordul contribuabilului. Acordul trebuie exprimat în scris de cãtre contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia, va fi înregistrat la registratura contribuabilului şi se va anexa la actul încheiat cu ocazia controlului. ART. 5 Pentru aplicarea art. 7 din ordonanta: (1) Sistemele automate de prelucrare a datelor utilizate pentru ţinerea evidentelor contabile şi a oricãror alte evidente trebuie sa asigure condiţiile necesare pentru efectuarea controlului fiscal. (2) Condiţiile minimale privind programele informatice utilizate în domeniul financiar-contabil sunt stabilite prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 425 din 3 martie 1998 *) pentru aprobarea Normelor metodologice de întocmire şi utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiarã şi contabila, precum şi a modelelor acestora. (3) Contribuabilul rãspunde de îndeplinirea de cãtre sistemul de prelucrare a datelor a condiţiilor minimale stabilite de Ministerul Finanţelor.
------------- *) <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 425/1998 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 bis din 15 octombrie 1998.
ART. 6 Pentru aplicarea art. 8 din ordonanta: (1) Solicitarea de informaţii se face în scris şi cuprinde: a) denumirea organului de control fiscal care face solicitarea; b) persoana, organul sau instituţia cãreia i se adreseazã solicitarea; c) datele de identificare cunoscute ale contribuabilului despre care sunt solicitate informaţii; d) actele, evidentele sau datele care fac obiectul solicitãrii; e) termenul în care se solicita furnizarea informaţiilor; f) semnatura conducatorului organului de control fiscal. (2) Toate datele şi informaţiile primite de organul de control fiscal în baza art. 8 din ordonanta sunt supuse secretului fiscal.
CAP. 3 Drepturile şi obligaţiile contribuabililor
ART. 7 Pentru aplicarea art. 11^1 din ordonanta: (1) Înainte de desfãşurarea unei acţiuni de control fiscal organul de control fiscal va proceda la înştiinţarea contribuabililor cu privire la selectarea şi programarea lor în vederea controlului, prin transmiterea unui aviz de verificare. (2) Avizul de verificare va cuprinde: - denumirea unitãţii fiscale care a dispus controlul fiscal; - numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului; - adresa sediului, domiciliului sau a reşedinţei contribuabilului; - codul fiscal şi numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului; - baza legalã a transmiterii avizului de verificare şi a desfãşurãrii controlului fiscal; - data la care este programat sa se desfãşoare controlul fiscal; - impozitele care vor fi cuprinse în verificare; - perioada fiscalã care urmeazã sa fie supusã controlului fiscal; - semnatura conducatorului unitãţii fiscale. De asemenea, în avizul de verificare se va mentiona obligaţia contribuabililor de a pune la dispoziţie organelor de control fiscal toate documentele şi evidentele contabile, precum şi de a asigura condiţiile necesare pentru desfãşurarea în bune condiţii a controlului fiscal. (3) Avizul de verificare va fi însoţit de un extras din Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfãşurãrii controlului, care va fi aprobatã prin ordin al ministrului finanţelor, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a prezentelor instrucţiuni. (4) Avizul de verificare va fi comunicat contribuabililor prin posta, cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii efective a acţiunii de control fiscal. (5) Pentru motive întemeiate contribuabilul poate solicita amânarea, cu maximum 30 de zile lucrãtoare, a datei de începere a controlului fiscal. (6) Solicitarea contribuabilului este adresatã, în scris, organului fiscal competent, în termen de 5 zile de la primirea şi semnarea avizului de verificare, şi trebuie sa conţinã: - numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului; - adresa sediului, domiciliului sau a reşedinţei contribuabilului; - denumirea unitãţii fiscale care a dispus controlul fiscal; - numãrul avizului de verificare primit; - motivele pentru care se solicita amânarea controlului fiscal; - eventualele justificãri pentru susţinerea motivelor invocate; - data pana la care se solicita amânarea. (7) În cazul în care contribuabilul prezintã motive întemeiate pentru amânarea controlului fiscal, solicitarea se considera acceptatã. Organul de control fiscal va transmite contribuabilului un aviz de verificare care va cuprinde data la care a fost reprogramat controlul fiscal. Data stabilitã de organul de control fiscal trebuie sa fie ulterioara celei solicitate de contribuabil. (8) Prezentarea la contribuabil se va face numai pe baza unei împuterniciri scrise (ordin de deplasare), emisã de conducãtorul unitãţii fiscale competente sa efectueze controlul fiscal. (9) Împuternicirea trebuie sa conţinã: - denumirea unitãţii fiscale care a dispus efectuarea controlului fiscal; - datele de identificare a inspectorului (inspectorilor) care urmeazã sa efectueze controlul fiscal: numele, prenumele, numãrul legitimatiei de serviciu; - datele de identificare a contribuabilului care urmeazã sa fie controlat: denumirea, codul fiscal, adresa; - data începerii controlului fiscal; - semnatura conducatorului unitãţii fiscale. ART. 8 Pentru aplicarea art. 12 lit. c) din ordonanta: Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul sa beneficieze de asistenta de specialitate, acordatã de jurişti, experţi contabili, contabili autorizaţi etc., ori de câte ori sunt solicitati de organele de control fiscal sa furnizeze informaţii, explicaţii şi justificãri. ART. 9 Pentru aplicarea art. 12^1 din ordonanta: (1) Contribuabilul care solicita, din proprie initiativa, sa fie controlat trebuie sa adreseze în scris organului fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul sau în a cãrui evidenta este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe o cerere cuprinzând motivatia solicitãrii. (2) Cererea va fi soluţionatã în funcţie de motivatia prezentatã de contribuabil, de gradul de risc fiscal prezentat de contribuabil, de încadrarea în criteriile de selectare a contribuabililor pentru control fiscal, precum şi în funcţie de orice alte date şi informaţii deţinute de organul de control fiscal. (3) În cazul în care cererea a fost aprobatã, organul de control fiscal va comunica un aviz de verificare. În cazul în care cererea a fost respinsã, contribuabilul va fi înştiinţat, în scris, despre aceasta.
CAP. 4 Reguli de procedura
ART. 10 Pentru aplicarea art. 19 din ordonanta: (1) Datele suplimentare, necunoscute organelor de control fiscal la data efectuãrii controlului fiscal la un contribuabil, pot aparea în situaţii cum sunt: a) efectuarea unor controale fiscale incrucisate asupra documentelor justificative ale unui grup de contribuabili din care face parte şi contribuabilul în cauza; b) obţinerea, pe parcursul acţiunilor de control efectuate la alţi contribuabili, a unor date sau informaţii suplimentare referitoare la activitatea contribuabilului într-o perioada care a fost deja supusã controlului fiscal; c) solicitãri ale organelor de urmãrire penalã în cadrul cercetãrii cazurilor de evaziune fiscalã; d) informaţii obţinute de la terţi, de natura sa modifice sau sa influenteze, în mod semnificativ, rezultatele controlului fiscal anterior. (2) Reverificarea unei perioade impozabile se realizeazã numai la initiativa organelor de control fiscal şi nu la solicitarea contribuabililor, aceştia din urma având dreptul de a contesta deciziile organelor de control fiscal. (3) Organul de control fiscal solicita, pana la împlinirea termenului de prescripţie prevãzut în ordonanta, reverificarea unei perioade impozabile prin întocmirea unui referat în care sunt prezentate motivele solicitãrii. Referatul este supus aprobãrii conducatorului organului de control fiscal. ART. 11 Pentru aplicarea art. 20 din ordonanta: (1) Toate datele şi informaţiile culese de inspector în timpul desfãşurãrii controlului fiscal se consemneazã, în mod obligatoriu, în procese-verbale de control, în note de constatare sau în procese-verbale de constatare a contravenţiilor, dupã caz. (2) Procesul-verbal de control este un document bilateral, întocmit în doua exemplare, dintre care un exemplar se pãstreazã la dosarul fiscal al contribuabilului şi un exemplar rãmâne la contribuabil. (3) Conţinutul procesului-verbal de control trebuie redactat astfel încât acesta sa poatã fi citit independent de alte documente şi sa nu dea posibilitatea mai multor interpretãri. (4) Procesul-verbal de control trebuie sa aibã o structura unica pentru toate verificãrile efectuate. (5) Procesul-verbal de control va fi structurat pe 4 capitole, astfel: Capitolul I va cuprinde date referitoare la: - unitatea fiscalã care a dispus controlul fiscal; - datele inspectorului care a efectuat controlul fiscal: numele, prenumele, funcţia, numãrul legitimatiei de serviciu, numãrul împuternicirii în baza cãreia a efectuat controlul; - obiectivul (obiectivele) controlului fiscal; - perioada supusã controlului fiscal; - durata desfãşurãrii controlului fiscal; - tipul de verificare efectuatã. Capitolul II va cuprinde date generale despre contribuabil, şi anume: - datele de identificare a contribuabilului supus controlului fiscal: * denumirea; * numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului; * numãrul codului fiscal; * adresa sediului social; - datele de identificare a sucursalelor sau a filialelor, dacã este cazul; - forma de proprietate; - tipul activitãţii desfãşurate, utilizând clasificarea activitãţilor din economia nationala (Nomenclatorul CAEN); - cifra de afaceri, conform ultimului bilanţ contabil aprobat; - capitalul subscris şi cel vãrsat; - persoana care asigura conducerea activitãţii contribuabilului în timpul desfãşurãrii controlului fiscal; - persoana care rãspunde de conducerea evidentelor contabile; - persoana desemnatã de contribuabil sa îl reprezinte pe durata controlului fiscal; - numerele conturilor bancare, precum şi bãncile la care acestea sunt deschise; - datele privind clienţii şi furnizorii stabili cu care contribuabilul are relaţii de afaceri. Capitolul III, care reprezintã, de fapt, partea principala a procesului-verbal, va cuprinde constatãrile efective ale inspectorului şi va fi structurat pe impozitele care au fãcut obiectul verificãrii. Pentru fiecare impozit în parte vor fi avute în vedere urmãtoarele elemente: - baza legalã pentru stabilirea, calcularea şi vãrsarea impozitului; - constatãrile inspectorului, prezentate în mod concret, clar şi precis, cu privire la modul de stabilire, calculare şi vãrsare a obligaţiei fiscale; - dispoziţiile legale incalcate, cu menţionarea numãrului şi a datei actului normativ, precum şi a articolului, alineatului etc.; - consecinţele fiscale ale constatãrilor: * diferenţele de impozite stabilite, cauzele care au condus la calculul acestora (dispoziţii legale incalcate, cu nominalizarea acestora, erori de calcul etc.). Calculul detaliat al acestora va fi prezentat într-o anexa la prezentul proces-verbal; * majorãrile de întârziere stabilite, calculul detaliat al acestora urmând a fi prezentat într-o anexa la prezentul proces-verbal; * contravenţiile constatate, cu precizarea prevederilor legale incalcate, a amenzilor aplicate şi a bazei legale pentru aplicarea acestora, precum şi a numãrului procesului-verbal de constatare a contravenţiilor încheiat; - termenul de plata stabilit pentru achitarea fiecãrui debit constatat; - justificãri, explicaţii şi puncte de vedere ale contribuabilului cu privire la debitele stabilite, în cazul în care acesta şi le-a exprimat; - numele, prenumele şi funcţia persoanelor rãspunzãtoare (în cazul în care sunt antrenate raspunderi), justificãrile şi explicaţiile scrise ale acestora, precum şi punctul de vedere al organului de control fiscal cu privire la aceste motivatii; - eventuale mãsuri dispuse sau recomandãri fãcute contribuabilului pentru remedierea deficienţelor şi intrarea în legalitate; - plãţile efectuate de contribuabil, în timpul şi ca urmare a controlului fiscal, dacã este cazul. În cazul în care nu s-au constatat abateri care sa genereze calcularea de diferenţe se va face menţiunea corespunzãtoare. Capitolul IV al procesului-verbal de control va cuprinde: - situaţia sinteticã a constatãrilor efectuate (diferenţe de impozite şi taxe stabilite, majorãri de întârziere calculate, amenzi şi penalitãţi aplicate, compensãri efectuate etc.); - alte date şi informaţii care ar putea fi relevante; - menţiunea ca toate documentele puse la dispoziţie inspectorului au fost restituite. Procesul-verbal de control va cuprinde o serie de anexe, şi anume: a) o anexa generalã în care vor fi sintetizate, pentru fiecare impozit în parte: - diferenţele de impozit stabilite; - majorãrile de întârziere calculate; - amenzile şi penalitãţile aplicate; b) anexe, pentru fiecare impozit, cu calculul detaliat al tuturor obligaţiilor stabilite, inclusiv majorãrile de întârziere corespunzãtoare; c) copiile de pe procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, dacã este cazul; d) notele de constatare întocmite, dacã este cazul; e) documente, acte sau copii de pe acestea, precum şi note explicative sau informative; f) actul (actele) întocmit de organul de control fiscal, care reprezintã dovada reţinerii documentelor sau a elementelor materiale; g) acordul scris pentru accesul organului de control fiscal în afarã programului normal de lucru al contribuabilului, dacã este cazul. (6) Procesul-verbal de control va fi semnat de inspectorul care a efectuat controlul fiscal, cãruia îi revine responsabilitatea pentru constatãrile înscrise în acesta, precum şi de contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia. (7) Toate exemplarele procesului-verbal de control împreunã cu anexele sale se înregistreazã la registratura contribuabilului controlat, imediat dupã semnarea lui de cãtre cei îndreptãţiţi, dându-se acelaşi numãr şi aceeaşi data pe fiecare exemplar înregistrat. (8) Potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, procesul-verbal de control reprezintã titlul de creanta pentru diferenţele constatate între obligaţiile de plata determinate de cãtre contribuabil şi cele legal datorate, inclusiv majorãrile de întârziere şi penalitãţile stabilite. (9) Diferenţele de impozite şi taxe, majorãrile de întârziere şi penalitãţile stabilite cu ocazia controlului fiscal se plãtesc în termen de cel mult 15 zile de la data comunicãrii rezultatelor controlului. (10) Data comunicãrii cãtre contribuabil a rezultatelor controlului fiscal este consideratã data semnãrii de cãtre acesta sau de reprezentantul sau legal a procesului-verbal de control. (11) În cazul în care contribuabilul sau reprezentantul sau legal refuza semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului fiscal vor fi comunicate printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, data primirii de cãtre contribuabil a scrisorii constituind data comunicãrii. (12) Procesul-verbal de control fiscal va fi înregistrat la registratura organului de control fiscal competent în termen de 3 zile de la încheierea controlului fiscal. (13) Constatãrile cu privire la natura activitãţilor producãtoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor sau surselor impozabile se consemneazã în nota de constatare. (14) Nota de constatare se întocmeşte şi în cazul în care, în timpul controlului fiscal, se fac constatãri a cãror reconstituire sau dovedire ulterioara nu este întotdeauna posibila sau ori de câte ori organul de control fiscal considera necesar. (15) În cazul în care exista divergenţe între organul de control fiscal şi contribuabil, referitoare la constatãrile efectuate, stabilirea realitãţii faptelor va fi realizatã în prezenta unor martori. (16) În nota de constatare se înscriu situaţiile de fapt constatate, precum şi mãsurile operative pentru remedierea deficienţelor constatate. (17) Nota de constatare se semneazã de organul de control fiscal, de contribuabil sau de un angajat al acestuia ori, dupã caz, de martori. (18) Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte a cãror constatare şi sancţionare sunt de competenta organelor fiscale, în conformitate cu legislaţia în vigoare în domeniul constatãrii şi sanctionarii contravenţiilor. (19) La expirarea termenului fixat pentru efectuarea plãţii obligaţiilor bugetare stabilite prin actul de control, organul de control fiscal va întocmi şi va transmite organelor de executare silitã titlurile executorii ori celelalte documente necesare pentru începerea executãrii silite, astfel: a) pentru diferenţele dintre obligaţiile determinate de plãtitor şi cele legal datorate, reprezentând impozite, taxe, contribuţii, majorãri de întârziere, titlul executoriu reprezentat de dispoziţia de urmãrire (cod M.F. 14.13.31.99); b) pentru sancţiunile contravenţionale, titlul executoriu reprezentat de procesul-verbal de constatare a contravenţiilor, rãmas definitiv prin neexercitarea caii de atac, sau de dispozitivul instanţei prin care a fost respinsã plângerea contravenientului; c) pentru impozitele, taxele, contribuţiile şi majorãrile de întârziere stabilite de plãtitor, dar neachitate la scadenta, se va comunica organului de executare silitã cuantumul acestora, în vederea întocmirii titlului executoriu.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email