Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 88 din 23 ianuarie 2003 (*republicata*)  privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 88 din 23 ianuarie 2003 (*republicata*) privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 17 iulie 2007
__________
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Hotãrârea Guvernului nr. 236/2004 pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutualã a conformitãţii acestora, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 4 martie 2004, dându-se articolelor o noua numerotate.
<>Hotãrârea Guvernului nr. 88/2003 a fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul de reglementare pentru introducerea pe piaţã, libera circulaţie şi punerea în funcţiune pe teritoriul României a echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi procedurile de evaluare a conformitãţii şi de marcare a acestora.
ART. 2
Fãrã a aduce atingere legislaţiei în vigoare, prezenta hotãrâre se aplica şi aparatului definit la art. 5 lit. a), care:
a) include, ca o parte integranta sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil, în înţelesul prevederilor Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale, republicata;
b) constituie un element sau o entitate tehnica separata a unui vehicul, în înţelesul <>Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementarilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineasca vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2 - ediţia 2002**).
_________
**) <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.938/2001 a fost abrogat la 18 mai 2003 prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind omologarea de tip şi eliberarea cãrţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi 275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

ART. 3
Prezenta hotãrâre nu se aplicã echipamentelor prevãzute în anexa nr. I.
ART. 4
Prezenta hotãrâre nu se aplicã aparatelor utilizate exclusiv în cadrul activitãţilor din domeniul siguranţei publice, din domeniul siguranţei statului, inclusiv cel al protecţiei intereselor economice ale statului, dacã aceste interese se referã la siguranţa statului, din domeniul apãrãrii naţionale, precum şi în cadrul activitãţilor statului din domeniul dreptului penal.
ART. 5
În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) aparat - orice echipament care este fie echipament radio, fie echipament terminal de telecomunicaţii sau amândoua;
b) reţea de comunicaţii electronice - sistemele de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum şi orice alte resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau orice alte mijloace electromagnetice, incluzând reţelele de comunicaţii prin satelit, reţelele fixe, cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv internet şi reţelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei electrice, în masura în care sunt utilizate în scopul transmiterii de semnale, reţelele utilizate pentru transmiterea comunicaţiei audiovizuale şi reţelele de cablu TV, indiferent de tipul informaţiei transportate;
c) reţea publicã de comunicaţii - reţea de comunicaţii electronice care este utilizata, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
d) echipament terminal de telecomunicaţii - un produs sau o parte componenta relevanta din acesta, care permite comunicaţia şi care este destinat sa fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la interfeţele reţelelor publice de comunicaţii;
e) echipament radio - un produs sau o parte componenta relevanta a acestuia, capabil sa comunice prin intermediul emisiei şi/sau recepţiei undelor radio utilizând spectrul alocat radiocomunicaţiilor terestre/spaţiale;
f) unde radio - unde electromagnetice cu frecvenţe cuprinse între 9 kHz şi 3.000 GHz, care se propagã în spaţiu fãrã ghidare artificialã;
g) interfaţa - punct terminal al reţelei, care este punctul de conexiune fizicã la nivelul cãruia utilizatorului îi este asigurat accesul la reţeaua publicã de comunicaţii, sau o interfaţã radio specificând calea radio între echipamentele radio, incluzându-se în ambele cazuri şi specificaţiile tehnice ale acestora;
h) clasa de echipamente - clasa care identificã anumite tipuri particulare de aparate care sunt considerate similare în conformitate cu prezenta hotãrâre, precum şi interfeţele pentru care aparatele sunt concepute; aparatele pot sa aparţina mai multor clase de echipamente;
i) dosar tehnic de construcţie - dosar care descrie aparatul şi care furnizeazã informaţiile şi explicaţiile care aratã cum au fost îndeplinite cerinţele esenţiale aplicabile;
j) standard armonizat - specificaţie tehnicã adoptatã de un organism de standardizare recunoscut pe baza mandatului Comisiei Europene în scopul stabilirii unei cerinţe la nivel european, fãrã a fi obligatorie conformitatea cu aceasta;
k) interferenţã prejudiciabilã - interferenţa care pune în pericol funcţionarea unui serviciu de radionavigaţie sau a altor servicii de siguranţã ori care degradeazã serios, împiedicã sau întrerupe repetat un serviciu de radiocomunicaţii ce funcţioneazã potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 6
(1) Toate aparatele trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele cerinţe esenţiale:
a) de protecţie a sãnãtãţii şi siguranţei utilizatorului şi a oricarei alte persoane, incluzând obiectivele referitoare la cerinţele de securitate prevazute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitaţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune***), dar fara aplicarea vreunei limite de tensiune;
_________
***) <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 457/2003 privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasã tensiune, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 8 mai 2003.

b) de protecţie privind compatibilitatea electromagneticã, prevazute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitãţii electromagnetice****).
________
****) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitãţii electromagnetice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 329 din 15 mai 2003.

(2) Echipamentul radio trebuie sa fie construit astfel încât sa utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicaţiilor terestre sau spaţiale şi resursele orbitale şi sa se evite interferenţa prejudiciabila.
(3) Cerinţe suplimentare pot fi aplicate aparatelor din clase specifice de echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci când a fost adoptata o astfel de masura de catre Comisia Europeana, cerinţe care determina modul în care trebuie construit aparatul, asfel încât, dupã caz:
a) sã conlucreze prin intermediul reţelelor cu alte aparate şi sa poata fi conectat la interfeţe adecvate în Uniunea Europeana şi în România;
b) sã nu afecteze reţeaua sau funcţionarea acesteia şi sa nu foloseasca în mod necorespunzator resursele acesteia, cauzând o degradare inacceptabila a serviciului;
c) sã încorporeze sisteme de protecţie care sa asigure ca datele personale şi viaţa privatã ale utilizatorului şi ale abonatului sunt protejate;
d) sã prezinte caracteristici care asigura evitarea fraudelor;
e) sã prezinte caracteristici care asigura accesul la serviciile de urgenţã;
f) sã prezinte caracteristici care permit folosirea acestora de cãtre persoanele cu anumite deficienţe.
(4) Cerinţele suplimentare prevazute la alin. (3) vor fi adoptate prin ordine ale ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. II
Notificarea şi publicarea specificaţiilor de interfaţã

ART. 7
(1) Operatorii reţelelor publice de comunicaţii trebuie sa puna la dispoziţie Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei specificaţii tehnice precise şi adecvate pentru toate interfeţele oferite de aceştia înainte ca serviciile furnizate prin interfeţe sa fie disponibile public.
(2) Pentru a îndeplini prevederile alin. (1) specificaţiile tehnice de interfaţa trebuie sã includã:
a) detalii care sã permitã proiectarea echipamentelor terminale de telecomunicaţii capabile sã utilizeze toate serviciile furnizate prin aceste interfeţe;
b) toate informaţiile necesare pentru a permite producãtorilor sã realizeze încercãrile relevante privind verificarea cerinţelor esenţiale aplicabile echipamentelor terminale de telecomunicaţii.
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei asigurã publicarea prin mijloace electronice a specificaţiilor tehnice de interfaţa prevãzute la alin. (1), dupã primirea acestora de la operatorii reţelelor publice de comunicaţii.
ART. 8
Operatorii reţelelor publice de comunicaţii sunt obligaţi sã furnizeze informaţiile prevazute la art. 7 alin. (1) şi (2) ori de câte ori acestea sunt solicitate de parţile interesate.
ART. 9
Operatorii reţelelor publice de comunicaţii au obligaţia sã furnizeze Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în vederea publicarii prin mijloace electronice, orice modificare a specificaţiilor tehnice de interfaţã, comunicate în condiţiile art. 7.

CAP. III
Introducerea aparatelor pe piaţã

ART. 10
Aparatul se introduce pe piaţã numai dacã îndeplineşte cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 şi celelalte prevederi aplicabile ale prezentei hotãrâri atunci când este instalat, întreţinut şi utilizat corespunzator, conform scopului pentru care a fost produs.
ART. 11
Producãtorul sau importatorul trebuie sã furnizeze utilizatorului:
a) toate informaţiile privind folosirea aparatului, redactate în limba româna, dar aceasta nu exclude furnizarea informaţiilor şi în alte limbi de circulaţie internaţionala;
b) declaraţia de conformitate cu cerinţele esenţiale, redactata în limba româna, declaraţie ce trebuie sa însoţeasca fiecare aparat.
ART. 12
În cazul echipamentului radio, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ale acestuia trebuie:
a) sã conţinã o indicaţie ca echipamentul este destinat sã fie utilizat în România;
b) sã previnã utilizatorul, atunci când este cazul, asupra oricarei restricţii de folosire sau despre obligaţia obţinerii autorizaţiei de funcţionare a respectivului echipament.
ART. 13
(1) Atunci când echipamentele radio funcţioneazã în benzi de frecvenţã a caror utilizare nu este armonizatã în Uniunea Europeanã şi în România, producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori importatorul trebuie sa notifice în scris Autoritaţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei intenţia de a introduce astfel de echipamente radio pe piaţa.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie facuta cu cel puţin patru saptamâni înainte de data la care se intenţioneaza introducerea pe piaţa a acestor echipamente şi trebuie sa conţina:
a) informaţii referitoare la caracteristicile radio ale echipamentului, în special cele privind benzile de frecvenţa, ecartul dintre canale, tipul de modulaţie şi puterea de radiofrecvenţa;
b) atunci când este cazul, numarul de identificare a organismului notificat pentru îndeplinirea prevederilor specificate în anexa nr. IV sau V.
(3) Procedura de notificare şi conţinutul notificarii asupra intenţiei de a introduce pe piaţa echipamentele radio ce funcţioneaza în benzi de frecvenţa a caror utilizare nu este armonizata în Uniunea Europeana şi România se adopta prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei este responsabila pentru evaluarea informaţiilor furnizate şi poate restricţiona punerea în funcţiune a echipamentelor radio în una dintre situaţiile prevazute la art. 17. Aparatele a caror punere în funcţiune poate fi restricţionata sunt prevazute în anexa nr. VIII.
(5) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei va actualiza lista aparatelor prevazuta în anexa nr. VIII pe masura armonizarii utilizarii benzilor de frecvenţa în Uniunea Europeana şi în România.
ART. 14
În cazul echipamentelor terminale de telecomunicaţii, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ale acestora trebuie sa conţina şi sa afişeze informaţii suficiente pentru identificarea interfeţelor reţelelor publice de comunicaţii la care acestea sunt destinate a fi conectate.
ART. 15
În situaţiile prevãzute la art. 6 alin. (3) şi în cazul aparatelor care au fost deja introduse pe piaţã, acestea pot fi menţinute pe piaţã pentru perioada stabilitã de actele normative prevãzute la art. 6 alin. (4).

CAP. IV
Punerea în funcţiune şi dreptul de conectare

ART. 16
Aparatul poate fi pus în funcţiune în scopul utilizarii potrivit destinaţiei, atunci când îndeplineşte cerinţele esenţiale corespunzãtoare prevãzute la art. 6 şi orice alte prevederi aplicabile ale prezentei hotãrâri.
ART. 17
Fãrã a fi în contradicţie cu prevederile art. 16 şi fara a aduce atingere condiţiilor prevazute în autorizaţiile pentru furnizarea serviciului care utilizeaza echipamentul radio, Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei poate restricţiona punerea în funcţiune a respectivului echipament, numai pentru motive legate de utilizarea eficienta şi corespunzatoare a spectrului radio, evitarea interferenţei prejudiciabile sau a problemelor privind sanatatea publica.
ART. 18
Operatorii reţelelor publice de comunicaţii nu trebuie sa refuze din motive tehnice, invocând aplicarea art. 19, conectarea echipamentelor terminale de telecomunicaţii la interfeţele adecvate, atunci când aceste echipamente îndeplinesc cerinţele esenţiale aplicabile, prevazute la art. 6.
ART. 19
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate autoriza un operator al unei reţele publice de comunicaţii sa refuze conectarea, sa deconecteze sau sa retraga din serviciu un aparat declarat conform cu cerinţele esenţiale aplicabile, în cazul în care se considera ca:
a) produce deteriorarea serioasã a unei reţele;
b) produce interferenţa prejudiciabilã;
c) afecteazã reţeaua sau funcţionarea acesteia.
(2) Autorizarea de cãtre Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei trebuie sa fie precedata de o cerere temeinic motivata a operatorului, însoţita de un set de elemente generale care vor fi definite de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, incluzând urmatoarele;
a) dovada ca exista una dintre situaţiile prevazute la alin. (1);
b) dovada evaluarii conformitãţii aparatului şi a îndeplinirii de cãtre acesta a cerinţelor esenţiale;
c) referire la standardele armonizate aplicate, precum şi la alte standarde sau reglementari tehnice cuprinse în actele normative emise de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I;
d) clarificãri şi elemente suplimentare de la operator, dacã este necesar.
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei trebuie sa informeze operatorul asupra deciziei luate, în cel mult 30 de zile, specificând motivele pentru adoptarea acesteia.
ART. 20
(1) În situaţii de urgenţã operatorul unei reţele publice de comunicaţii poate deconecta aparatul fara autorizarea prealabila din partea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, daca sunt îndeplinite simultan urmatoarele condiţii:
a) protecţia reţelei impune deconectarea aparatului fara întârziere;
b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o soluţie alternativa, fãrã cheltuieli pentru el.
(2) Operatorul trebuie sa informeze imediat Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei cu privire la masura luata, prezentând dovezile privind procedura de urgenţa şi îndeplinirea condiţiilor prevazute la alin. (1).
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, dupa analizarea documentaţiei prezentate de catre operator, trebuie sa decida daca se menţine masura deconectarii aparatului sau se permite reconectarea acestuia.

CAP. V
Evaluarea conformitãţii

ART. 21
Procedurile de evaluare a conformitãţii, prevazute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 şi 26, trebuie sa fie utilizate pentru a demonstra îndeplinirea de catre aparat a tuturor cerinţelor esenţiale aplicabile, prevazute la art. 6.
ART. 22
(1) Aparatul este presupus conform cu cerinţele esenţiale aplicabile, prevazute la art. 6, daca acesta este în concordanţa cu prevederile standardelor armonizate pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii sau cu parţi din acestea, care cuprind cerinţele esenţiale şi ale caror numere de referinţa au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitaţilor Europene.
(2) Lista standardelor române care au adoptat standardele armonizate pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii se aproba prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Lista standardelor se reactualizeaza ori de câte ori este cazul.
ART. 23
(1) Prezumţia identificata la art. 22 alin. (1) nu exclude necesitatea evaluarii conformitãţii cu cerinţele esenţiale, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Producãtorul poate alege ca evaluarea conformitãţii aparatului cu cerinţele esenţiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) sa fie facuta utilizându-se procedurile prevazute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 *) şi, respectiv, de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 **), ca alternativa la procedurile prevazute la art. 24, 25 şi 26, atunci când aparatul este în domeniul de aplicare al acestor hotãrâri.
_________
*) A se vedea nota de la pag. 21.
**) A se vedea nota de la pag. 21.

(3) Standardele române care au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2002 , respectiv ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.032/2001 , şi care au adoptat standardele ale caror numere de referinţa au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitaţilor Europene pot fi utilizate ca baza pentru prezumţia conformitãţii cu cerinţele esenţiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b).
(4) Reglementarile tehnice comune ale caror numere de referinţa au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitaţilor Europene şi care au fost transpuse ca reglementari tehnice naţionale pot fi utilizate ca baza pentru prezumţia conformitãţii cu alte cerinţe esenţiale relevante prevazute la art. 6.
ART. 24
Echipamentul terminal de telecomunicaţii care nu utilizeaza spectrul alocat comunicaţiilor radio terestre sau spaţiale şi parţile de recepţie ale echipamentelor radio trebuie sa fie supuse procedurilor de evaluare a conformitãţii, prevazute în oricare dintre anexele nr. II, IV şi V, la alegerea producãtorului.
ART. 25
Când producãtorul a aplicat standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitãţii, prevazute în oricare dintre anexele nr. III, IV şi V, la alegerea producãtorului.
ART. 26
Când producãtorul nu a aplicat sau a aplicat numai parţial standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitãţii, prevazute în anexa nr. IV sau V, la alegerea producãtorului.
ART. 27
Înregistrarile şi corespondenţa legate de aplicarea procedurilor de evaluare a conformitãţii, prevazute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 şi 26, se vor face în limba româna sau într-o limba de circulaţie internaţionala agreata de organismul de evaluare.

CAP. VI
Marcajul de conformitate CE şi alte inscripţii

ART. 28
(1) Aparatele care îndeplinesc toate cerinţele esenţiale aplicabile trebuie sa poarte marcajul de conformitate CE. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevazute în anexa nr. VII.
(2) Marcajul de conformitate CE se aplica de catre producãtor, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori de catre importator.
(3) Daca pentru evaluarea conformitãţii este utilizata una dintre procedurile prevazute în anexele nr. III, IV şi V, marcajul de conformitate CE trebuie însoţit de numarul de identificare a tuturor organismelor notificate implicate.
ART. 29
(1) Marcajul echipamentului radio trebuie sa fie însoţit suplimentar de identificatorul clasei de echipament, atunci când un astfel de identificator a fost atribuit. Identificatorul de clasa este prevazut în anexa nr. VII.
(2) Marcajul echipamentului radio trebuie sa includa un element de informare a utilizatorului ca aparatul funcţioneaza în benzi de frecvenţa a caror utilizare nu este armonizata în Uniunea Europeana şi în România.
ART. 30
(1) Marcajul de conformitate, aplicat în condiţiile prevazute la art. 28 şi 29, trebuie sa fie lizibil, rezistent la ştergere şi aplicat în mod vizibil direct pe aparat sau pe o placa de marcaj aplicata aparatului, precum şi pe ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ce îl însoţesc.
(2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce în eroare terţe parţi, în ceea ce priveşte semnificaţia şi forma marcajului CE, aşa cum sunt specificate în anexa nr. VII.
(3) Aplicarea oricarui alt marcaj este permisa numai cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului de conformitate CE sa nu fie afectate.
ART. 31
Aparatul trebuie sa fie identificat prin producãtor pe baza tipului, lotului şi/sau numarului de serie şi prin denumirea producãtorului sau a importatorului.
ART. 32
(1) În cazul în care aparatului îi sunt aplicabile şi alte reglementari specifice care privesc alte aspecte, transpuse pe baza directivelor europene care impun aplicarea marcajului CE, marcajul atesta îndeplinirea prevederilor acestor reglementari.
(2) Într-o perioada de tranziţie, când una sau mai multe dintre aceste reglementari specifice permit producãtorului sa aleaga ce masuri sunt aplicabile, marcajul CE trebuie sa indice ca aparatul îndeplineşte numai prevederile acelor reglementari specifice care au fost aplicate de producãtor. Documentaţia, informaţiile şi instrucţiunile de utilizare care însoţesc aparatele trebuie sa includa o versiune în limba româna şi sa indice în mod expres acele reglementari specifice care au fost aplicate.
ART. 33
Este permisa prezentarea la târgurile comerciale, expoziţii, demonstraţii şi altele asemenea a aparatului care nu îndeplineşte prevederile prezentei hotãrâri, cu condiţia ca acesta sa poarte un semn distinctiv care sa indice clar ca nu poate fi comercializat sau pus în funcţiune pâna când nu îndeplineşte aceste prevederi.

CAP. VII
Organisme notificate şi autoritãţi de supraveghere

ART. 34
(1) Procedura privind desemnarea la nivel naţional şi notificarea organismelor care îndeplinesc sarcinile relevante referitoare la realizarea evaluarii conformitãţii produselor din domeniul echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicaţii se adopta, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, în conformitate cu criteriile prevazute în anexa nr. VI.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va desemna organismele notificate pentru îndeplinirea sarcinilor relevante prevazute în anexele nr. III, IV şi V.
(3) Pâna la data intrarii în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitãţii şi acceptarea produselor industriale, denumit în continuare PECA, sau pâna la aderarea României la Uniunea Europeana, organismele notificate vor fi denumite organisme de certificare recunoscute. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele de certificare recunoscute, aprobata prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei. Dupa perioada de tranziţie România va notifica Comisiei Europene organismele de certificare recunoscute, conform prevederilor speciale cuprinse în PECA sau în directivele europene, iar acestea vor deveni organisme notificate şi vor fi incluse în lista organismelor notificate, publicata în Jurnalul Oficial al Comunitaţilor Europene.
ART. 35
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei este autoritatea competenta în domeniul echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii, în scopul asigurarii îndeplinirii prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei este organismul responsabil pentru exercitarea activitaţilor de supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii.
(3) În cazul aparatelor destinate consumatorilor persoane fizice, constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac de catre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 36
(1) Activitaţile de supraveghere prevazute la art. 35 alin. (2) şi (3), planificate sau la sesizarea oricarei persoane interesate, sunt exercitate de personalul de inspecţie anume împuternicit în vederea îndeplinirii acestor sarcini. Personalul de inspecţie trebuie:
a) sa aiba acces liber ori de câte ori este necesar, în condiţiile legii, în orice spaţiu în care producãtorii, reprezentanţii autorizaţi ai acestora stabiliţi în România, importatorii, distribuitorii, operatorii reţelelor de comunicaţii şi alţi utilizatori ai aparatelor, precum şi persoanele care asambleaza, deţin, instaleaza, conecteaza sau întreţin aparate desfaşoara activitaţi susceptibile de a cadea sub incidenţa prevederilor prezentei hotãrâri;
b) sa solicite şi sa reţina orice document şi orice informaţie necesare în vederea realizarii inspecţiei privind îndeplinirea prevederilor prezentei hotãrâri;
c) sa sigileze, sa reţina şi sa solicite efectuarea de încercari asupra aparatelor pentru care exista motive întemeiate sa se presupuna încalcarea prevederilor prezentei hotãrâri;
d) sa ia orice alte masuri necesare în situaţia data, în condiţiile legii.
(2) producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori importatorul are obligaţia de a deţine şi de a prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspecţie, documentele ce atesta îndeplinirea prevederilor prezentei hotãrâri.
(3) Personalul de inspecţie este obligat:
a) sã nu divulge informaţiile de care a luat cunoştinţa cu ocazia exercitarii atribuţiilor sale;
b) sã pãstreze confidenţialitatea surselor de informaţii în legatura cu sesizarile sau cu plângerile primite.
ART. 37
(1) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei poate sa hotãrasca în orice moment efectuarea încercarilor adecvate pentru verificarea conformitãţii aparatelor cu cerinţele esenţiale aplicabile, înscrise în declaraţia de conformitate.
(2) Cheltuielile determinate de efectuarea încercarilor prevazute la alin. (1) sunt suportate de Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(3) Daca în urma încercarilor se constata ca aparatul nu îndeplineşte cerinţele esenţiale, cheltuielile determinate de efectuarea încercarilor prevazute la alin. (1) sunt suportate de catre producãtor, responsabilul autorizat al acestuia sau de catre importator. În cazul în care niciuna dintre aceste persoane nu poate fi identificata, aceste cheltuieli sunt suportate de catre deţinatorul aparatului.
ART. 38
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate lua toate masurile necesare pentru ca aparatele sa fie retrase de pe piaţa sau din serviciu, poate interzice introducerea lor pe piaţa sau punerea lor în funcţiune ori poate sa restricţioneze libera lor circulaţie, atunci când constata ca aparatele care intra sub incidenţa prezentei hotãrâri nu îndeplinesc cerinţele acesteia.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate sa interzica sau sa restricţioneze introducerea pe piaţa ori sa dispuna retragerea de pe piaţa a echipamentelor radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru care se considera, din motive întemeiate, ca vor produce interferenţe prejudiciabile serviciilor existente sau planificate în cadrul benzilor de frecvenţa prevazute în Tabelul naţional de alocare a benzilor de frecvenţa.
(3) În situaţia în care Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei a luat o hotãrâre în conformitate cu prevederile alin. (1) sau (2), acesta trebuie sa specifice motivele pentru adoptarea ei şi daca neconformitatea se datoreaza:
a) aplicarii incorecte a standardelor armonizate prevazute la art. 22;
b) insuficienţelor standardelor armonizate prevazute la art. 22;
c) neconformitãţii cu cerinţele esenţiale aplicabile, prevazute la art. 6, în cazul în care aparatele nu satisfac standardele armonizate prevazute la art. 22;
d) cauzelor ce au legatura cu interferenţa prejudiciabila.

CAP. VIII
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 39
Constituie contravenţii urmatoarele fapte şi se sancţioneaza astfel:
a) încalcarea prevederilor art. 8, 10, 11, ale art. 13 alin. (1) şi (2), ale art. 16 şi ale art. 32 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi retragerea de pe piaţa, interzicerea comercializarii şi utilizarii aparatelor neconforme, în concordanţa cu prevederile art. 38;
b) încalcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30, 31, ale art. 32 alin. (2) şi ale art. 33, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, precum şi cu retragerea de pe piaţa sau interzicerea comercializarii ori a utilizarii aparatelor neconforme, în concordanţa cu prevederile art. 38;
c) în cazul în care persoana care a aplicat marcajul fara a ţine cont de prevederile art. 28, 29 şi ale art. 30 alin. (2) nu poate fi identificata, prevederile lit. b) din prezentul articol se aplica deţinatorului aparatului din momentul în care a fost descoperita neconformitatea;
d) încalcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 şi 7, anexa nr. III pct. 4, anexa nr. IV pct. 2 şi 6 şi din anexa nr. V pct. 14, 15, 19 şi 24, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, precum şi interzicerea comercializarii şi utilizarii pâna la termenul prevazut pentru eliminarea neconformitãţilor, stabilit de catre personalul de inspecţie prevazut la art. 36 alin. (1), împreuna cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul aparatelor, dupa caz;
e) încalcarea prevederilor art. 7 alin. (1) şi (2), ale art. 9,18 şi ale art. 20 alin. (2), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
f) încalcarea prevederilor art. 43, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi confiscarea aparatelor retrase de pe piaţa sau din serviciu.
ART. 40
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevazute la art. 39 se fac de catre personalul de inspecţie al Autoritaţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, anume împuternicit în vederea îndeplinirii acestor atribuţii, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
(2) Constatarea contravenţiilor prevazute la art. 39 lit. a), b) şi d), precum şi aplicarea sancţiunilor corespunzatoare se pot face, în cazul în care cumparatorul are calitatea de consumator persoana fizica, şi de catre inspectorii de specialitate ai Autoritaţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
ART. 41
Contravenţiilor prevazute la <>art. 39 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobata cu modificari şi completari prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificarile şi completarile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29 din aceeaşi ordonanţa.
ART. 42
(1) În cazul constatarii contravenţiilor şi aplicarii sancţiunilor prevazute la art. 39 lit. a) sau b), organul de inspecţie trebuie sa informeze în scris Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în termen de 3 zile.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei trebuie sa confirme sancţiunea aplicata şi sa notifice producãtorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului aparatelor, dupa caz, confirmarea acestei sancţiuni.
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei trebuie sa publice în Monitorul Oficial al României, Partea I, notificarea masurii de retragere de pe piaţa sau din serviciu a aparatelor neconforme, de interzicere a introducerii lor pe piaţa, precum şi de punere în funcţiune. Notificarea poate fi publicata şi în cotidiene naţionale sau în reviste de specialitate, în funcţie de tipul echipamentului radio sau al echipamentului terminal de telecomunicaţii.
ART. 43
Producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul aparatelor, dupa caz, trebuie sa solicite Autoritaţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, în termen de 60 de zile de la notificarea masurii de retragere de pe piaţa a aparatelor neconforme, prevazuta la art. 39 lit. a) şi b), inventarierea şi sigilarea aparatelor care au fost retrase de pe piaţa sau din serviciu.

CAP. IX
Dispoziţii tranzitorii

ART. 44
Pânã în momentul semnarii Protocolului european privind evaluarea conformitãţii şi acceptarea produselor industriale (PECA), daca evaluarea conformitãţii unui aparat destinat pieţei naţionale implica participarea unui organism notificat desemnat conform prevederilor art. 34, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul naţional de conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevazute în anexa nr. VII. Dupa intrarea în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitãţii şi acceptarea produselor industriale (PECA) aparatele vor purta numai marcajul de conformitate CE în concordanţa cu prevederile cap. VII.
ART. 45
Echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii pot fi introduse pe piaţa şi puse în funcţiune pe baza documentelor de autorizare prevazute în <>Ordinul ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei nr. 259/2002 privind abilitarea Autoritaţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii, daca introducerea pe piaţa a avut loc pentru prima data înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi numai pâna la data abrogarii respectivului ordin, în conformitate cu prevederile art. 48 alin. (2).

CAP. X
Dispoziţii finale

ART. 46
(1) Prezenta hotãrâre nu este o reglementare specifica în sensul <>art. 1 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 *) privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţa şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitaţii electromagnetice. Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se aplica aparatelor care intra în domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri, cu excepţia cerinţelor de protecţie prevazute la art. 3 alin. (1) şi în anexa nr. 1 şi a procedurilor de evaluare a conformitãţii prevazute la <>art. 5 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 *).
_______
*) A se vedea nota de la pag. 21.

(2) Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitaţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune**) nu se aplica aparatelor care intra în domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri, cu excepţia cerinţelor de securitate prevazute la art. 2 alin. (1) şi în anexa nr. 2, precum şi procedurii de evaluare a conformitãţii prevazute în anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 .
_________
**) A se vedea nota de la pag. 21.

ART. 47
Anexele nr. I-VIII fac parte integranta din prezenta hotãrâre.
ART. 48
(1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 3 luni de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 22 alin. (2) şi ale art. 34, care intra în vigoare pe data publicarii prezentei hotãrâri.
(2) Pe data intrarii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Ordinul ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 788 din 30 octombrie 2002.
ART. 49
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 1999/5/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutualã a conformitãţii acestora.

ANEXA I

ECHIPAMENTELE
care nu intra în domeniul de aplicare al acestei hotãrâri, astfel cum este prevazut la art. 3

1. Echipamentele radio utilizate de radioamatori, conform art. 1 definiţia 53 din regulamentul radio al Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii, în afara de cazul în care echipamentele sunt disponibile comercial
2. Seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de catre radioamatori, şi echipamentele comerciale modificate de catre radioamatori şi destinate utilizarii lor de catre aceştia nu sunt considerate echipamente disponibile comercial
3. Echipamentele din domeniul de aplicare al <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevazute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MT. RNR-EM-2000*)
___________
*) <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 216/2000 a fost abrogat prin <>Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevazute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, iar <>Ordinul nr. 582/2003 a fost abrogat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 414 şi 414 bis din 12 mai 2006.

4. Cablurile şi traseele de linii
5. Echipamentele de recepţie radio, destinate a fi utilizate numai pentru serviciile de recepţie a radiodifuziunii sonore şi a televiziunii
6. Produsele, aplicaţiile şi componentele din domeniul aviaţiei civile
7. Sistemele şi echipamentele pentru managementul traficului aerian


ANEXA II

PROCEDURA
de evaluare a conformitãţii, prevazuta la art.24 Modulul A (Controlul intern al producţiei)

1. Aceasta anexa descrie procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeana ori în România asigura şi declara ca produsele implicate satisfac cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri.
2. producãtorul trebuie sa întocmeasca documentaţia tehnica care sa permita evaluarea conformitãţii produsului cu cerinţele esenţiale şi sa conţina informaţii privind concepţia, fabricarea şi funcţionarea produsului.
3. Pentru îndeplinirea prevederilor pct. 2 documentaţia tehnica trebuie sa cuprinda:
a) o descriere generala a produsului;
b) desenele de concepţie şi de fabricaţie, schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc. ;
c) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor sus-menţionate, precum şi a funcţionarii produsului;
d) o lista a standardelor armonizate, aplicate în întregime sau parţial, precum şi descrierea şi explicarea soluţiilor adoptate pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale prezentei hotãrâri, în situaţia în care nu au fost aplicate standarde armonizate sau nu exista astfel de standarde;
e) rezultatele calculelor de concepţie facute, examinarile efectuate etc.;
f) rapoartele de încercare.
4. Producãtorul trebuie sa ia toate masurile necesare în scopul asigurarii în procesul de producţie a conformitãţii produselor fabricate cu documentaţia tehnica prevazuta la pct. 2 şi 3, precum şi cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri.
5. producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana ori în România trebuie sa pãstreze documentaţia tehnica pentru inspecţii o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs.
6. Atunci când nici producãtorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu sunt stabiliţi în Uniunea Europeana ori în România, obligaţia de a pastra documentaţia tehnica disponibila pentru inspecţii revine importatorului.
7. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana ori în România trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare produs şi sa redacteze o declaraţie de conformitate. producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sã pãstreze o copie a declaraţiei de conformitate împreuna cu documentaţia tehnica.

ANEXA III

PROCEDURA
de evaluare a conformitãţii, prevazuta la art. 25
(Controlul intern al producţiei împreuna cu încercari specifice ale aparatelor)

Aceasta anexa consta din anexa nr. II la care se adauga urmatoarele cerinţe suplimentare:
1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de încercari radio esenţiale trebuie efectuate de producãtor sau în numele sau.
2. Identificarea seturilor de încercari care sunt considerate a fi esenţiale este responsabilitatea organismului notificat ales de producãtor, cu excepţia acelor seturi de încercari care sunt definite în standardele armonizate.
3. La determinarea seturilor de încercari ce trebuie îndeplinite organismul notificat trebuie sa ţina cont de precedentele decizii adoptate de organismele notificate, acţionând de comun acord.
4. producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana ori în România sau importatorul trebuie:
a) sa declare ca aceste încercari au fost efectuate;
b) sa declare ca aparatele îndeplinesc cerinţele esenţiale;
c) sa aplice în timpul procesului de producţie numarul de identificare a organismului notificat. Atunci când seturile de încercari radio esenţiale sunt definite în standardele armonizate, nu mai este necesara aplicarea numarului de identificare a organismului notificat pe aparat.

ANEXA IV

PROCEDURA
de evaluare a conformitãţii, prevazuta la art.26
(Dosarul tehnic de construcţie)

Aceasta anexa consta din anexa nr. III la care se adauga urmatoarele cerinţe suplimentare:
1. producãtorul trebuie sa întocmeasca dosarul tehnic de construcţie, compus din urmatoarele elemente:
a) documentaţia tehnica descrisa la pct. 3 al anexei nr. II;
b) declaraţia de conformitate cu seturile de încercari radio specifice, descrise la pct. 2 al anexei nr. III.
2. producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori importatorul trebuie sa prezinte dosarul unuia sau mai multor organisme notificate.
3. În cazul în care dosarul tehnic de construcţie este prezentat mai multor organisme notificate, entitaţile specificate la pct. 2 trebuie sa informeze fiecare organism notificat despre celelalte organisme care au primit dosarul.
4. Organismul notificat trebuie sa examineze dosarul tehnic de construcţie şi, în cel mult patru saptamâni de la primirea dosarului, poate:
a) sa emita un aviz catre producãtor, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori importator, prin care se precizeaza ca nu a fost demonstrata corespunzator îndeplinirea cerinţelor prezentei hotãrâri, şi sa informeze în consecinţa celelalte organisme notificate care au primit dosarul; sau
b) sa emita un aviz catre entitaţile specificate la lit. a), prin care sa se precizeze ca dosarul probeaza îndeplinirea cerinţelor prezentei hotãrâri.
5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus pe piaţa fara sa aduca atingere prevederilor art. 13 lit. a) şi ale art. 20.
6. producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeana sau în România ori importatorul trebuie sã pãstreze dosarul tehnic de construcţie pentru inspecţii la dispoziţia autoritaţilor naţionale desemnate pentru inspecţie, o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs.

ANEXA V

PROCEDURA
de evaluare a conformitãţii, prevazuta la art. 24, 25 şi 26
(Asigurarea calitaţii complete)

1. Asigurarea calitaţii complete este procedura prin care producãtorul care îndeplineşte prevederile pct. 2 asigura şi declara ca produsele în cauza satisfac cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri.
2. Producãtorul trebuie sa aplice pe fiecare produs, dupa caz, marcajul prevazut de art. 28, 29 şi 31 din prezenta hotãrâre şi sa redacteze o declaraţie de conformitate.
3. producãtorul trebuie sa aiba în funcţie un sistem de calitate aprobat pentru concepţie, producţie, inspecţii şi încercari finale ale produselor, aşa cum este prevazut la pct. 4-17, şi acesta trebuie sa se supuna supravegherii, aşa cum este specificat la pct. 18-23.
4. În scopul celor prevazute la punctul precedent, producãtorul trebuie sa înainteze unui organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sau de calitate.
5. Cererea trebuie sa includa:
a) toate informaţiile relevante pentru produsele avute în vedere;
b) documentaţia sistemului de calitate.
6. Sistemul de calitate trebuie sa asigure îndeplinirea de catre produse a cerinţelor aplicabile ale prezentei hotãrâri.
7. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de producãtor trebuie sa fie documentate într-o maniera sistematica şi raţionala, sub forma de masuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
8. Documentaţia sistemului de calitate la care se refera punctul precedent trebuie sa permita o interpretare uniforma a masurilor şi procedurilor de calitate, aşa cum sunt programele, planurile, manualele şi dosarele de calitate.
Aceasta trebuie sa conţina în special o descriere adecvata:
a) a obiectivelor de calitate, a structurii organizatorice, a responsabilitaţilor personalului de conducere şi influenţa acestuia în ceea ce priveşte calitatea concepţiei şi a produselor;
b) a specificaţiilor tehnice, incluzând standardele armonizate, a reglementarilor tehnice şi specificaţiilor de încercare relevante care vor fi aplicate şi, atunci când standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1) nu vor fi aplicate în întregime, a mijloacelor care vor fi utilizate pentru asigurarea ca cerinţele esenţiale aplicabile ale prezentei hotãrâri vor fi îndeplinite;
c) a tehnicilor de control şi de verificare a concepţiei, a procedeelor şi acţiunilor sistematice care vor fi utilizate la conceperea produselor aparţinând categoriei prevazute în domeniul de aplicare;
d) a tehnicilor corespunzatoare producţiei, controlului calitaţii şi asigurarii calitaţii, a procedeelor şi acţiunilor sistematice care vor fi utilizate;
e) a examinarilor şi încercarilor care vor fi executate înainte, în timpul şi dupa procesul de producţie şi a frecvenţei cu care acestea vor fi executate, precum şi, daca este cazul, a rezultatelor încercarilor efectuate înainte de procesul de producţie;
f) a mijloacelor prin care se asigura ca dotãrile pentru încercari şi examinari îndeplinesc cerinţele adecvate pentru executarea încercarilor necesare;
g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi datele de încercari şi etalonare, rapoartele asupra calificarii personalului implicat etc.;
h) a mijloacelor care permit sa se verifice realizarea calitaţii necesare în ceea ce priveşte concepţia şi produsul, precum şi funcţionarea eficienta a sistemului de calitate.
9. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul de calitate pentru a determina daca acesta satisface cerinţele prevazute la punctul precedent.
10. Organismul notificat trebuie sa prezume îndeplinirea cerinţelor prevazute la pct. 8 în cazul sistemului de calitate care aplica standardul armonizat relevant.
11. Organismul notificat trebuie sa evalueze în particular daca sistemul de control al calitaţii asigura conformitatea produselor cu prevederile prezentei hotãrâri, în baza documentaţiei relevante furnizate în conformitate cu pct. 5 şi 8, incluzând, daca este cazul, rezultatele încercarilor furnizate de producãtor.
12. Pentru îndeplinirea cerinţei de la punctul precedent, echipa de audit trebuie sa aiba cel puţin un membru cu experienţa de evaluator în tehnologia produsului în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de evaluare la locul unde se realizeaza produsul.
13. Decizia trebuie notificata producãtorului. Notificarea trebuie sa conţina concluziile examinarii şi decizia de evaluare motivata.
14. producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat şi sa confirme ca acesta ramâne adecvat şi eficient.
15. producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate despre orice modificare a acestuia.
16. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse în conformitate cu punctul precedent şi trebuie sa hotãrasca daca sistemul de calitate modificat mai satisface cerinţele prevazute la pct. 8 sau daca este necesara reevaluarea acestuia.
17. Decizia organismului notificat, în legatura cu prevederile de la punctul precedent, incluzând concluziile examinarii şi motivarea deciziei de evaluare, trebuie sa fie notificata producãtorului.
18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub responsabilitatea unui organism notificat, este sa se asigure ca producãtorul îndeplineşte corect obligaţiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat.
19. Pentru efectuarea inspecţiei producãtorul trebuie sa permita accesul organismului notificat în locurile de proiectare, producţie, examinare şi încercari, depozitare şi trebuie sa furnizeze acestuia toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia sistemului de calitate;
b) dosarele de calitate prevazute în partea sistemului de calitate dedicata concepţiei, aşa cum sunt rezultatele analizelor, calculelor, încercarilor etc.;
c) dosarele de calitate prevazute în partea sistemului de calitate dedicata producţiei, aşa cum sunt rapoartele de examinare şi datele de încercare, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
d) producãtorul trebuie sa permita inspectarea, fara notificare prealabila, de catre organismul notificat în locurile unde se realizeaza produsul.
20. Organismul notificat trebuie sa desfaşoare audituri la intervale de timp rezonabile pentru a fi sigur ca producãtorul menţine şi aplica sistemul de calitate.
21. Dupa fiecare audit organismul notificat trebuie sa transmita producãtorului un raport de audit.
22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite inopinate producãtorului. În timpul acestor vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa ceara sa se efectueze încercari în scopul verificarii funcţionarii corespunzatoare a sistemului de calitate, atunci când este necesar.
23. În condiţiile prevazute la punctul precedent, organismul notificat trebuie sa transmita producãtorului un raport de vizita şi, daca a fost efectuata o încercare, un raport de încercare.
24. producãtorul trebuie sa pãstreze la dispoziţia autoritaţilor naţionale de supraveghere, o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs, urmatoarele:
a) documentaţia prevazuta la pct. 5 lit. b);
b) modificarile sistemului de calitate, prevazute la pct. 15;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 17, 22 şi 23.
25. Fiecare organism notificat trebuie sa ţina la dispoziţia celorlalte organisme notificate informaţiile relevante cu privire la aprobarile sistemelor de calitate, emise şi retrase, incluzând referinţele la produsul implicat/produsele implicate.

ANEXA VI

CRITERIILE MINIME
pentru desemnarea organismelor notificate în conformitate cu art. 34
1. Organismul notificat, directorul sau şi personalul responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a fost desemnat nu trebuie sa fie proiectant, producãtor, furnizor sau instalator al echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicaţii, operator de reţele, furnizor de servicii şi nici mandatar al unuia dintre ei. Ei trebuie sa fie independenţi şi nu pot sa participe direct la proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea echipamentelor radio sau a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, nici sa reprezinte parţile angajate în aceste activitaţi. Aceste dispoziţii nu împiedica posibilitatea schimbului de informaţii tehnice între producãtor şi organismul notificat.
2. Organismul notificat şi personalul sau trebuie sa îndeplineasca sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai înalt grad de integritate profesionala şi de competenţa tehnica. Ei trebuie sa fie în siguranţa faţa de orice presiune şi risc de corupţie, în special financiar, susceptibile de a influenţa judecata lor sau rezultatele inspecţiilor, în special de catre persoane sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste rezultate.
3. Organismul notificat trebuie sa aiba la dispoziţia sa personalul şi dotãrile necesare care sa-i permita sa execute corespunzator lucrarile administrative şi tehnice asociate cu sarcinile pentru care a fost desemnat.
4. Personalul responsabil pentru inspecţii trebuie:
- sa aiba o buna formare tehnica şi profesionala;
- sa aiba cunoştinţe satisfacatoare ale cerinţelor privind încercarile sau inspecţiile efectuate, precum şi o experienţa adecvata pentru aceste încercari sau inspecţii;
- sa aiba abilitatea de a redacta certificatele, înregistrarile şi rapoartele cerute pentru a autentifica executarea inspecţiilor.
5. Imparţialitatea membrilor personalului de inspecţie trebuie sa fie garantata. Remunerarea acestora nu trebuie sa depinda nici de numarul, nici de rezultatele încercarilor sau inspecţiilor efectuate.
6. Organismul notificat trebuie sa obţina o asigurare de responsabilitate în afara cazurilor în care aceasta responsabilitate este asumata de stat, în conformitate cu legea, la nivel naţional.
7. Personalul organismului notificat trebuie sã pãstreze secretul profesional cu privire la toate informaţiile obţinute în efectuarea sarcinilor sale conform prezentei hotãrâri.

ANEXA VII

MARCAJUL
de conformitate şi identificatorul de clasa

A. Marcajul CE
1. Marcajul CE consta din iniţialele "CE" având urmatoarea forma:

NOTA(CTCE)
Reprezentarea grafica a marcajului CE se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 17 iulie 2007 la pagina 29, a se vedea imaginea asociata.


Daca marcajul CE este redus sau marit, proporţiile date în desenul de mai sus trebuie sa fie respectate.
2. Marcajul CE trebuie sa aiba o înalţime de cel puţin 5 mm, cu excepţia cazurilor când acest lucru nu este posibil, ţinând seama de natura aparatelor.
3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa de identificare ataşata aparatului, pe care sunt inscripţionate datele acestuia. Suplimentar el trebuie sa fie aplicat pe ambalaj, daca acesta exista, şi pe documentele de însoţire.
4. Marcajul CE trebuie sa fie aplicat vizibil, lizibil şi rezistent la ştergere.
B. Identificatorul de clasa
1. Echipamentele radio pentru care se aplica restricţii la punerea în funcţiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piaţa, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotãrâre, constituie Clasa 2. Identificatorul clasei de echipamente are urmatoarea forma:

NOTA(CTCE)
Reprezentarea grafica a identificatorul clasei de echipamente, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din data de 17 iulie 2007 la pagina 29, a se vedea imaginea asociata.

2. Identificatorul de clasa trebuie sa aiba aceeaşi înalţime ca şi iniţialele "CE".
C. Marcajul CS
1. Marcajul de conformitate CS este format din literele C şi S, cu forma prezentata în figura urmatoare:

NOTA(CTCE)
Reprezentarea grafica a marcajului de conformitate "CS", se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 17 iulie 2007 la pagina 29, a se vedea imaginea asociata.

NOTA:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm.
În cazul în care marcajul CS trebuie sa fie marit sau micşorat, este necesar sa se respecte proporţiile prezentate în figura de mai sus.
2. Literele componente C şi S ale marcajului CS trebuie sa aiba aceeaşi dimensiune pe verticala, care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm, cu excepţia situaţiilor în care acest lucru nu este posibil datorita naturii aparatelor.
3. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat pe aparat sau pe placa de identificare ataşata aparatului, pe care sunt inscripţionate datele acestuia, pe ambalajul aparatului şi pe documentele care însoţesc aparatul.
4. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat în mod vizibil, lizibil şi de neşters.


ANEXA VIII

CLASELE
de echipamente şi lista orientativa şi neexhaustiva de echipamente sau tipuri de echipamente

1. Echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii care pot fi introduse pe piaţa şi puse în funcţiune fara restricţii constituie Clasa 1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un identificator de clasa de echipamente.
2. Echipamentele radio pentru care se aplica restricţii la punerea în funcţiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piaţa, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotãrâre, constituie Clasa 2. Pentru Clasa 2 de echipamente este asignat identificatorul prevazut la lit. B din anexa nr. VII.
Clasa 1
(i) Echipamente terminale conectate la reţele fixe şi echipamente radio care nu sunt destinate pentru emisie:
1. ISDN (ISDN acces de baza, ISDN acces primar, ISDN U, ISDN de banda larga ATM)
2. PSTN [linie analogica unica, linie analogica multipla (cu/fara apel direct de sosire DDI-Direct Dialling In), echipament conectat la interfeţe Centrex sau reţele private virtuale (VPN)]
3. Linii închiriate [analogice (banda de baza) pe 2 fire şi pe 4 fire, analogice (banda vocala) pe 2 fire şi pe 4 fire, digitale, SDH, optice]
4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet, token ring, token bus, TCP/IP, frame relay)
5. Echipamente de difuziune interactiva pe fir (imagine/sunet necomutate, imagine/sunet comutate)
6. Telex (echipament de linie unica, echipament de linie multipla)
7. Echipamente radio numai pentru recepţie
8. Alte echipamente terminale conectate la reţele fixe
(ii) Echipamente radio care emit numai sub controlul unei reţele:
9. Seturi portabile GSM, incluzând GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 şi, când va aparea, GSM 450
10. Echipamente terminale TFTS
11. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru în benzile 1,5/1,6 GHz
12. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru funcţionând în banda Ku
13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final (non-DMO-Direct Mode of Operation)
14. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin satelit funcţionând în benzile 1,6/2,4 GHz
15. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin satelit funcţionând în benzile 1,9/2,1 GHz
16. Staţii de sol din serviciul mobil terestru cu debit binar redus în benzile 1,5/1,6 GHz
17. Alte echipamente radio care emit numai sub controlul unei reţele
Emiţatoare radio armonizate tehnic în Comunitatea Europeana, pentru care statele membre nu introduc constrângeri la punerea în funcţiune:
18. Echipamente DECT
19-21. Dispozitive de distanţa scurta nespecifice
Utilizarea acestor benzi de frecvenţa este pentru telemetrie, telecomanda, alarme, date în general şi alte aplicaţii similare. Aplicaţiile video sunt incluse numai în Clasa 1 pentru frecvenţe mai mari de 2,4 GHz.


┌────────┬────────────────┬──────────┬────────────┬─────────────┬──────────────┐
│Subclasa│ Banda │Puterea │ Ecartul │Ciclul de │Comentarii │
│ │de frecvenţa │ │între canale│întrebuinţare│ │
├────────┼────────────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┤
│ 19. │40,665; 40,675; │10 mW erp │ 10 kHz │ ≤ 100% │Aplicaţiile │
│ │40,685 şi 40,695│ │ │ │care folosesc │
│ │MHz │ │ │ │semnale audio │
│ │ │ │ │ │şi vocale sunt│
│ │ │ │ │ │excluse din │
│ │ │ │ │ │ Clasa 1 │
├────────┼────────────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┤
│ 20. │433,050 - │10 mW erp │ - │≤ 10% │Aplicaţiile │
│ │434,790 MHz │ │ │ │care folosesc │
│ │ │ │ │ │semnale audio │
│ │ │ │ │ │şi vocale sunt│
│ │ │ │ │ │excluse din │
│ │ │ │ │ │ Clasa 1 │
├────────┼────────────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┤
│ 21. │2446,5 - │10 mW eirp│ - │≤ 100% │În banda de │
│ │475 MHz │ │ │ │frecvenţa │
│ │ │ │ │ │2454-2475 MHz │
│ │ │ │ │ │sunt incluse │
│ │ │ │ │ │în Clasa 1 │
│ │ │ │ │ │numai │
│ │ │ │ │ │aplicaţiile │
│ │ │ │ │ │video │
│ │ │ │ │ │de interior │
└────────┴────────────────┴──────────┴────────────┴─────────────┴──────────────┘
22. LAN-uri radio
┌────────┬──────────────┬───────────┬────────────┬─────────────┬──────────────┐
│Subclasa│ Banda │Puterea │ Ecartul │Ciclul de │Comentarii │
│ │de frecvenţa │ │între canale│întrebuinţare│ │
├────────┼──────────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼──────────────┤
│22. │2446,5 - │100 mW eirp│ - │≤ 100% │Numai │
│ │2475 MHz │ │ │ │aplicaţiile de│
│ │ │ │ │ │interior sunt │
│ │ │ │ │ │incluse în │
│ │ │ │ │ │Clasa 1 │
└────────┴──────────────┴───────────┴────────────┴─────────────┴──────────────┘


23-24. Aplicaţii inductive
Aplicaţiile inductive includ dispozitive pentru: imobilizarea automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare, detectarea cablurilor, administrarea deşeurilor, identificarea persoanelor, legaturi vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate, sisteme antifurt, inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecvenţa, transferul de date la sisteme portabile, identificarea automata a articolelor, sisteme de control prin radio, taxarea automata pe şosele.
Utilizatorii trebuie sa fie conştienţi ca emisiile de la aplicaţiile inductive pot cauza interferenţe asupra receptoarelor sau altor servicii radio din apropierea lor.
O atenţie deosebita trebuie acordata satisfacerii cerinţelor stricte de protecţie a frecvenţelor de comunicaţii din aceste benzi sau din benzile adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicaţii în caz de siguranţa şi catastrofe globale.


┌────────┬──────────────┬───────────┬────────────┬───────────────────────────┐
│Subclasa│ Banda │Puterea │ Ecartul │Ciclul de │Comentarii │
│ │de frecvenţa │ │între canale│întrebuinţare│ │
├────────┼──────────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ 23. │115-119 kHz │42 dBæA/m │ - │ ≤ 100% │ │
│ │ │la 10 m │ │ │ │
├────────┼──────────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ 24. │13,553-13,567 │42 dBæA/m │ - │ ≤ 100% │ │
│ │MHz │la 10 m │ │ │ │
└────────┴──────────────┴───────────┴────────────┴─────────────┴─────────────┘


Clasa 2
(iii) Alte echipamente radio:
1. VSAT-uri în banda C
2. VSAT-uri în banda Ku
3. Staţii terestre pentru transmisii ocazionale prin satelit (SNG) în banda Ku
4. TETRA cu mod de funcţionare direct (DMO)
5. TETRAPOL
6. Radio mobile private (PMR)
7. Dispozitive de distanţa scurta
8. Radiorelee
9. Echipamente pentru legaturi radio fixe
10. Emiţatoare de radiodifuziune sonora şi de televiziune
11. Echipamente radio pentru aplicaţii maritime
12. Echipamente de infrastructura (de exemplu: staţii de baza)
13. Echipamente radio funcţionând în benzile de radioamatori.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016