Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, Guvernul României adopta prezenta hotãrâre. CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul de reglementare pentru introducerea pe piata, libera circulaţie şi punerea în funcţiune pe teritoriul României a echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi procedurile de evaluare a conformitatii şi de marcare a acestora. ART. 2 Fãrã a aduce atingere legislaţiei în vigoare, prezenta hotãrâre se aplica şi aparatului definit la art. 5 lit. a), care: a) include, ca o parte integrantã sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil, în înţelesul prevederilor <>Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale; b) constituie un element sau o entitate tehnica separatã a unui vehicul, în înţelesul <>Ordinului ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2 - editia 2002. ART. 3 Prezenta hotãrâre nu se aplica echipamentelor prevãzute în anexa nr. I. ART. 4 Prezenta hotãrâre nu se aplica aparatelor utilizate exclusiv în cadrul activitãţilor din domeniul siguranţei publice, din domeniul siguranţei statului, inclusiv cel al protecţiei intereselor economice ale statului, dacã aceste interese se referã la siguranta statului, din domeniul apãrãrii naţionale, precum şi în cadrul activitãţilor statului din domeniul dreptului penal. ART. 5 În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) aparat - orice echipament care este fie echipament radio, fie echipament terminal de telecomunicaţii sau amândouã; b) reţea de comunicaţii electronice - sistemele de transmisie şi, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum şi orice alte resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau orice alte mijloace electromagnetice, incluzând reţelele de comunicaţii prin satelit, reţelele fixe, cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv Internet şi reţelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei electrice, în mãsura în care sunt utilizate în scopul transmiterii de semnale, reţelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei audiovizuale şi reţelele de cablu TV, indiferent de tipul informatiei transportate; c) reţea publica de comunicaţii - reţea de comunicaţii electronice care este utilizata, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului; d) echipament terminal de telecomunicaţii - un produs sau o parte componenta relevanta din acesta, care permite comunicatia şi care este destinat sa fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la interfetele reţelelor publice de comunicaţii; e) echipament radio - un produs sau o parte componenta relevanta a acestuia, capabil sa comunice prin intermediul emisiei şi/sau recepţiei undelor radio utilizând spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre/spatiale; f) unde radio - unde electromagnetice cu frecvente cuprinse între 9 kHz şi 3.000 GHz, care se propaga în spaţiu fãrã ghidare artificiala; g) interfata - punct terminal al reţelei, care este punctul de conexiune fizica la nivelul cãruia utilizatorului îi este asigurat accesul la reţeaua publica de comunicaţii, sau o interfata radio specificand calea radio între echipamentele radio, incluzandu-se în ambele cazuri şi specificaţiile tehnice ale acestora; h) clasa de echipamente - clasa care identifica anumite tipuri particulare de aparate care sunt considerate similare în conformitate cu prezenta hotãrâre, precum şi interfetele pentru care aparatele sunt concepute; aparatele pot sa apartina mai multor clase de echipamente; i) dosar tehnic de construcţie - dosar care descrie aparatul şi care furnizeazã informaţiile şi explicaţiile care arata cum au fost îndeplinite cerinţele esenţiale aplicabile; j) standard armonizat - specificaţie tehnica adoptatã de un organism de standardizare recunoscut pe baza mandatului Comisiei Europene în scopul stabilirii unei cerinţe la nivel european, fãrã a fi obligatorie conformitatea cu aceasta; k) interferenta prejudiciabila - interferenta care pune în pericol funcţionarea unui serviciu de radionavigatie sau a altor servicii de sigurata ori care degradeaza serios, impiedica sau întrerupe repetat un serviciu de radiocomunicatii ce funcţioneazã potrivit legislaţiei în vigoare. ART. 6 (1) Toate aparatele trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele cerinţe esenţiale: a) de protecţie a sãnãtãţii şi siguranţei utilizatorului şi a oricãrei alte persoane, incluzând obiectivele referitoare la cerinţele de securitate prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune, dar fãrã aplicarea vreunei limite de tensiune; b) de protecţie privind compatibilitatea electromagnetica, prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice. (2) Echipamentul radio trebuie sa fie construit astfel încât sa utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre sau spatiale şi resursele orbitale şi sa se evite interferenta prejudiciabila. (3) Cerinţe suplimentare pot fi aplicate aparatelor din clase specifice de echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci când a fost adoptatã o astfel de mãsura de cãtre Comisia Europeanã, cerinţe care determina modul în care trebuie construit aparatul, astfel încât, dupã caz: a) sa conlucreze prin intermediul reţelelor cu alte aparate şi sa poatã fi conectat la interfete adecvate în Uniunea Europeanã şi în România; b) sa nu afecteze reţeaua sau funcţionarea acesteia şi sa nu foloseascã în mod necorespunzãtor resursele acesteia, cauzand o degradare inacceptabila a serviciului; c) sa incorporeze sisteme de protecţie care sa asigure ca datele personale şi viata privatã ale utilizatorului şi ale abonatului sunt protejate; d) sa prezinte caracteristici care asigura evitarea fraudelor; e) sa prezinte caracteristici care asigura accesul la serviciile de urgenta; f) sa prezinte caracteristici care permit folosirea acestora de cãtre persoanele cu anumite deficiente. (4) Cerinţele suplimentare prevãzute la alin. (3) vor fi adoptate prin ordine ale ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. CAP. 2 Notificarea şi publicarea specificatiilor de interfata ART. 7 (1) Operatorii reţelelor publice de comunicaţii trebuie sa punã la dispoziţie Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei specificaţii tehnice precise şi adecvate pentru toate interfetele oferite de aceştia înainte ca serviciile furnizate prin interfete sa fie disponibile public. (2) Pentru a îndeplini prevederile alin. (1) specificaţiile tehnice de interfata trebuie sa includã: a) detalii care sa permitã proiectarea echipamentelor terminale de telecomunicaţii capabile sa utilizeze toate serviciile furnizate prin aceste interfete; b) toate informaţiile necesare pentru a permite producãtorilor sa realizeze incercarile relevante privind verificarea cerinţelor esenţiale aplicabile echipamentelor terminale de telecomunicaţii. (3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei asigura publicarea prin mijloace electronice a specificatiilor tehnice de interfata prevãzute la alin. (1), dupã primirea acestora de la operatorii reţelelor publice de comunicaţii. ART. 8 Operatorii reţelelor publice de comunicaţii sunt obligaţi sa furnizeze informaţiile prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (2) ori de câte ori acestea sunt solicitate de pãrţile interesate. ART. 9 Operatorii reţelelor publice de comunicaţii au obligaţia sa furnizeze Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, în vederea publicãrii prin mijloace electronice, orice modificare a specificatiilor tehnice de interfata, comunicate în condiţiile art. 7. CAP. 3 Introducerea aparatelor pe piata ART. 10 Aparatul se introduce pe piata numai dacã îndeplineşte cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 şi celelalte prevederi aplicabile ale prezentei hotãrâri atunci când este instalat, întreţinut şi utilizat corespunzãtor, conform scopului pentru care a fost produs. ART. 11 Producãtorul sau importatorul trebuie sa furnizeze utilizatorului: a) toate informaţiile privind folosirea aparatului, redactate în limba romana, dar aceasta nu exclude furnizarea informaţiilor şi în alte limbi de circulaţie internationala; b) declaraţia de conformitate cu cerinţele esenţiale, redactatã în limba romana, declaraţie ce trebuie sa însoţeascã fiecare aparat. ART. 12 În cazul echipamentului radio, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ale acestuia trebuie: a) sa conţinã o indicaţie ca echipamentul este destinat sa fie utilizat în România; b) sa previnã utilizatorul, atunci când este cazul, asupra oricãrei restrictii de folosire sau despre obligaţia obţinerii autorizaţiei de funcţionare a respectivului echipament. ART. 13 (1) Atunci când echipamentele radio funcţioneazã în benzi de frecventa a cãror utilizare nu este armonizata în Uniunea Europeanã şi în România, producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori importatorul trebuie sa notifice în scris Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei intenţia de a introduce astfel de echipamente radio pe piata. (2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) trebuie facuta cu cel puţin patru sãptãmâni înainte de data la care se intenţioneazã introducerea pe piata a acestor echipamente şi trebuie sa conţinã: a) informaţii referitoare la caracteristicile radio ale echipamentului, în special cele privind benzile de frecventa, ecartul dintre canale, tipul de modulatie şi puterea de radiofrecventa; b) atunci când este cazul, numãrul de identificare a organismului notificat pentru îndeplinirea prevederilor specificate în anexa nr. IV sau V. (3) Procedura de notificare şi conţinutul notificãrii asupra intentiei de a introduce pe piata echipamentele radio ce funcţioneazã în benzi de frecventa a cãror utilizare nu este armonizata în Uniunea Europeanã şi România se adopta prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. (4) Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei este responsabil pentru evaluarea informaţiilor furnizate şi poate restrictiona punerea în funcţiune a echipamentelor radio în una dintre situaţiile prevãzute la art. 17. Aparatele a cãror punere în funcţiune poate fi restrictionata sunt prevãzute în anexa nr. VIII. ART. 14 În cazul echipamentelor terminale de telecomunicaţii, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ale acestora trebuie sa conţinã şi sa afiseze informaţii suficiente pentru identificarea interfetelor reţelelor publice de comunicaţii la care acestea sunt destinate a fi conectate. ART. 15 În situaţiile prevãzute la art. 6 alin. (3) şi în cazul aparatelor care au fost deja introduse pe piata, acestea pot fi menţinute pe piata pentru perioada stabilitã de actele normativele prevãzute la art. 6 alin. (4). CAP. 4 Punerea în funcţiune şi dreptul de conectare ART. 16 Aparatul poate fi pus în funcţiune în scopul utilizãrii potrivit destinaţiei, atunci când îndeplineşte cerinţele esenţiale corespunzãtoare prevãzute la art. 6 şi orice alte prevederi aplicabile ale prezentei hotãrâri. ART. 17 Fãrã a fi în contradictie cu prevederile art. 16 şi fãrã a aduce atingere condiţiilor prevãzute în autorizaţiile pentru furnizarea serviciului care utilizeazã echipamentul radio, Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei poate restrictiona punerea în funcţiune a respectivului echipament, numai pentru motive legate de utilizarea eficienta şi corespunzãtoare a spectrului radio, evitarea interferentei prejudiciabile sau a problemelor privind sãnãtatea publica. ART. 18 Operatorii reţelelor publice de comunicaţii nu trebuie sa refuze din motive tehnice, invocand aplicarea art. 19, conectarea echipamentelor terminale de telecomunicaţii la interfetele adecvate, atunci când aceste echipamente îndeplinesc cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 6. ART. 19 (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate autoriza un operator al unei reţele publice de comunicaţii sa refuze conectarea, sa deconecteze sau sa retragã din serviciu un aparat declarat conform cu cerinţele esenţiale aplicabile, în cazul în care se considera ca: a) produce deteriorarea serioasã a unei reţele; b) produce interferenta prejudiciabila; c) afecteazã reţeaua sau funcţionarea acesteia. (2) Autorizarea de cãtre Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei trebuie sa fie precedatã de o cerere temeinic motivatã a operatorului, însoţitã de un set de elemente generale care vor fi definite de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, incluzând urmãtoarele: a) dovada ca exista una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1); b) dovada evaluãrii conformitatii aparatului şi a îndeplinirii de cãtre acesta a cerinţelor esenţiale; c) referire la standardele armonizate aplicate, precum şi la alte standarde sau reglementãri tehnice cuprinse în actele normative emise de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I; d) clarificãri şi elemente suplimentare de la operator, dacã este necesar. (3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei trebuie sa informeze operatorul asupra deciziei luate, în cel mult 30 de zile, specificand motivele pentru adoptarea acesteia. ART. 20 (1) În situaţii de urgenta operatorul unei reţele publice de comunicaţii poate deconecta aparatul fãrã autorizarea prealabilã din partea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, dacã sunt îndeplinite simultan urmãtoarele condiţii: a) protecţia reţelei impune deconectarea aparatului fãrã întârziere; b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o soluţie alternativa, fãrã cheltuieli pentru el. (2) Operatorul trebuie sa informeze imediat Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei cu privire la mãsura luatã, prezentând dovezile privind procedura de urgenta şi îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1). (3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, dupã analizarea documentaţiei prezentate de cãtre operator, trebuie sa decidã dacã se menţine mãsura deconectarii aparatului sau se permite reconectarea acestuia. CAP. 5 Evaluarea conformitatii ART. 21 Procedurile de evaluare a conformitatii, prevãzute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 şi 26, trebuie sa fie utilizate pentru a demonstra îndeplinirea de cãtre aparat a tuturor cerinţelor esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 6. ART. 22 (1) Aparatul este presupus conform cu cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 6, dacã acesta este în concordanta cu prevederile standardelor armonizate pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii sau cu pãrţi din acestea, care cuprind cerinţele esenţiale şi ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene. (2) Lista standardelor romane care au adoptat standardele armonizate pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii se aproba prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Lista standardelor se reactualizeazã ori de câte ori este cazul. ART. 23 (1) Prezumţia identificata la art. 22 alin. (1) nu exclude necesitatea evaluãrii conformitatii cu cerinţele esenţiale, în condiţiile prezentei hotãrâri. (2) Producãtorul poate alege ca evaluarea conformitatii aparatului cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) sa fie facuta utilizându-se procedurile prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 şi, respectiv, de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 , ca alternativa la procedurile prevãzute la art. 24, 25 şi 26, atunci când aparatul este în domeniul de aplicare al acestor hotãrâri. (3) Standardele romane care au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2002 , respectiv ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.032/2001 , şi care au adoptat standardele ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene pot fi utilizate ca baza pentru prezumţia conformitatii cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b). (4) Reglementãrile tehnice comune ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene şi care au fost transpuse ca reglementãri tehnice naţionale pot fi utilizate ca baza pentru prezumţia conformitatii cu alte cerinţe esenţiale relevante prevãzute la art. 6. ART. 24 Echipamentul terminal de telecomunicaţii care nu utilizeazã spectrul alocat comunicaţiilor radio terestre sau spatiale şi pãrţile de recepţie ale echipamentelor radio trebuie sa fie supuse procedurilor de evaluare a conformitatii, prevãzute în oricare dintre anexele nr. II, IV şi V, la alegerea producãtorului. ART. 25 Când producãtorul a aplicat standardele armonizate prevãzute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitatii, prevãzute în oricare dintre anexele nr. III, IV şi V, la alegerea producãtorului. ART. 26 Când producãtorul nu a aplicat sau a aplicat numai parţial standardele armonizate prevãzute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitatii, prevãzute în anexa nr. IV sau V, la alegerea producãtorului. ART. 27 Înregistrãrile şi corespondenta legate de aplicarea procedurilor de evaluare a conformitatii, prevãzute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 şi 26, se vor face în limba romana sau într-o limba de circulaţie internationala agreatã de organismul de evaluare. CAP. 6 Marcajul de conformitate CE şi alte inscripţii ART. 28 (1) Aparatele care îndeplinesc toate cerinţele esenţiale aplicabile trebuie sa poarte marcajul de conformitate CE. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevãzute în anexa nr. VII. (2) Marcajul de conformitate CE se aplica de cãtre producãtor, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori de cãtre importator. (3) Dacã pentru evaluarea conformitatii este utilizata una dintre procedurile prevãzute în anexele nr. III, IV şi V, marcajul de conformitate CE trebuie însoţit de numãrul de identificare a tuturor organismelor notificate implicate. ART. 29 (1) Marcajul echipamentului radio trebuie sa fie însoţit suplimentar de identificatorul clasei de echipament, atunci când un astfel de identificator a fost atribuit. Identificatorul de clasa este prevãzut în anexa nr. VII. (2) Marcajul echipamentului radio trebuie sa includã un element de informare a utilizatorului ca aparatul funcţioneazã în benzi de frecventa a cãror utilizare nu este armonizata în Uniunea Europeanã şi în România. ART. 30 (1) Marcajul de conformitate, aplicat în condiţiile prevãzute la art. 28 şi 29, trebuie sa fie lizibil, rezistent la ştergere şi aplicat în mod vizibil direct pe aparat sau pe o placa de marcaj aplicatã aparatului, precum şi pe ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ce îl însoţesc. (2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce în eroare terţe pãrţi, în ceea ce priveşte semnificatia şi forma marcajului CE, asa cum sunt specificate în anexa nr. VII. (3) Aplicarea oricãrui alt marcaj este permisã numai cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului de conformitate CE sa nu fie afectate. ART. 31 Aparatul trebuie sa fie identificat prin producãtor pe baza tipului, lotului şi/sau numãrului de serie şi prin denumirea producãtorului sau a importatorului. ART. 32 (1) În cazul în care aparatului îi sunt aplicabile şi alte reglementãri specifice care privesc alte aspecte, transpuse pe baza directivelor europene care impun aplicarea marcajului CE, marcajul atesta îndeplinirea prevederilor acestor reglementãri. (2) Într-o perioada de tranzitie, când una sau mai multe dintre aceste reglementãri specifice permit producãtorului sa aleagã ce mãsuri sunt aplicabile, marcajul CE trebuie sa indice ca aparatul îndeplineşte numai prevederile acelor reglementãri specifice care au fost aplicate de producãtor. Documentaţia, informaţiile şi instrucţiunile de utilizare care însoţesc aparatele trebuie sa includã o versiune în limba romana şi sa indice în mod expres acele reglementãri specifice care au fost aplicate. ART. 33 Este permisã prezentarea la târgurile comerciale, expoziţii, demonstratii şi altele asemenea a aparatului care nu îndeplineşte prevederile prezentei hotãrâri, cu condiţia ca acesta sa poarte un semn distinctiv care sa indice clar ca nu poate fi comercializat sau pus în funcţiune pana când nu îndeplineşte aceste prevederi. CAP. 7 Organisme notificate şi autoritãţi de supraveghere ART. 34 (1) Procedura privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie, care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniul echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicaţii, se adopta, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei, în conformitate cu criteriile prevãzute în anexa nr. VI. (2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei va desemna organismele notificate pentru îndeplinirea sarcinilor relevante prevãzute în anexele nr. II, III, IV şi V. (3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele notificate şi numãrul alocat acestora în registrul organismelor notificate, aprobatã prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei. ART. 35 (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei este autoritatea competenta în domeniul echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii, în scopul asigurãrii îndeplinirii prevederilor prezentei hotãrâri. (2) Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei este organismul responsabil pentru exercitarea activitãţilor de supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii. (3) În cazul aparatelor destinate consumatorilor persoane fizice, constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac de cãtre Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor. ART. 36 (1) Activitãţile de supraveghere prevãzute la art. 35 alin. (2) şi (3), planificate sau la sesizarea oricãrei persoane interesate, sunt exercitate de personalul de inspecţie anume împuternicit în vederea îndeplinirii acestor sarcini. Personalul de inspecţie trebuie: a) sa aibã acces liber ori de câte ori este necesar, în condiţiile legii, în orice spaţiu în care producãtorii, reprezentanţii autorizaţi ai acestora stabiliţi în România, importatorii, distribuitorii, operatorii reţelelor de comunicaţii şi alţi utilizatori ai aparatelor, precum şi persoanele care asambleaza, deţin, instaleaza, conecteaza sau întreţin aparate desfãşoarã activitãţi susceptibile de a cãdea sub incidenta prevederilor prezentei hotãrâri; b) sa solicite şi sa retina orice document şi orice informaţie necesare în vederea realizãrii inspecţiei privind îndeplinirea prevederilor prezentei hotãrâri; c) sa sigileze, sa retina şi sa solicite efectuarea de încercãri asupra aparatelor pentru care exista motive întemeiate sa se presupunã încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri; d) sa ia orice alte mãsuri necesare în situaţia data, în condiţiile legii. (2) Producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori importatorul are obligaţia de a deţine şi de a prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspecţie, documentele ce atesta îndeplinirea prevederilor prezentei hotãrâri. (3) Personalul de inspecţie este obligat: a) sa nu divulge informaţiile de care a luat cunostinta cu ocazia exercitãrii atribuţiilor sale; b) sa pãstreze confidenţialitatea surselor de informaţii în legatura cu sesizãrile sau cu plângerile primite. ART. 37 (1) Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei poate sa hotãrascã în orice moment efectuarea încercãrilor adecvate pentru verificarea conformitatii aparatelor cu cerinţele esenţiale aplicabile, înscrise în declaraţia de conformitate. (2) Cheltuielile determinate de efectuarea încercãrilor prevãzute la alin. (1) sunt suportate de Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei. (3) Dacã în urma încercãrilor se constata ca aparatul nu îndeplineşte cerinţele esenţiale, cheltuielile determinate de efectuarea încercãrilor prevãzute la alin. (1) sunt suportate de cãtre producãtor, responsabilul autorizat al acestuia sau de cãtre importator. În cazul în care nici una dintre aceste persoane nu poate fi identificata, aceste cheltuieli sunt suportate de cãtre deţinãtorul aparatului. ART. 38 (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate lua toate mãsurile necesare pentru ca aparatele sa fie retrase de pe piata sau din serviciu, poate interzice introducerea lor pe piata sau punerea lor în funcţiune ori poate sa restrictioneze libera lor circulaţie, atunci când constata ca aparatele care intra sub incidenta prezentei hotãrâri nu îndeplinesc cerinţele acesteia. (2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate sa interzicã sau sa restrictioneze introducerea pe piata ori sa dispunã retragerea de pe piata a echipamentelor radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru care se considera, din motive întemeiate, ca vor produce interferente prejudiciabile serviciilor existente sau planificate în cadrul benzilor de frecventa prevãzute în Tabelul naţional de alocare a benzilor de frecventa. (3) În situaţia în care Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei a luat o hotãrâre în conformitate cu prevederile alin. (1) sau (2), acesta trebuie sa specifice motivele pentru adoptarea ei şi dacã neconformitatea se datoreazã: a) aplicãrii incorecte a standardelor armonizate prevãzute la art. 22; b) insuficientelor standardelor armonizate prevãzute la art. 22; c) neconformitatii cu cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 6, în cazul în care aparatele nu satisfac standardele armonizate prevãzute la art. 22; d) cauzelor ce au legatura cu interferenta prejudiciabila. CAP. 8 Contravenţii şi sancţiuni ART. 39 Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel: a) încãlcarea prevederilor art. 8, 10, 11, ale art. 13 alin. (1) şi (2), ale art. 16 şi ale art. 32 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum şi retragerea de pe piata, interzicerea comercializãrii şi utilizãrii aparatelor neconforme, în concordanta cu prevederile art. 38; b) încãlcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30, 31, ale art. 32 alin. (2) şi ale art. 33, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum şi cu retragerea de pe piata sau interzicerea comercializãrii ori a utilizãrii aparatelor neconforme, în concordanta cu prevederile art. 38; c) în cazul în care persoana care a aplicat marcajul fãrã a tine cont de prevederile art. 28, 29 şi ale art. 30 alin. (2) nu poate fi identificata, prevederile lit. b) din prezentul articol se aplica deţinãtorului aparatului din momentul în care a fost descoperitã neconformitatea; d) încãlcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 şi 7, anexa nr. III pct. 4, anexa nr. IV pct. 2 şi 6 şi din anexa nr. V pct. 14, 15, 19 şi 24, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum şi interzicerea comercializãrii şi utilizãrii pana la termenul prevãzut pentru eliminarea neconformitatilor, stabilit de cãtre personalul de inspecţie prevãzut la art. 36 alin. (1), împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul aparatelor, dupã caz; e) încãlcarea prevederilor art. 7 alin. (1) şi (2), ale art. 9, 18 şi ale art. 20 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei; f) încãlcarea prevederilor art. 43, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum şi confiscarea aparatelor retrase de pe piata sau din serviciu. ART. 40 (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 39 se fac de cãtre personalul de inspecţie al Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei, anume împuternicit în vederea îndeplinirii acestor atribuţii, la sesizarea oricãrei persoane sau din oficiu. (2) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 39 lit. a), b) şi d), precum şi aplicarea sancţiunilor corespunzãtoare se pot face, în cazul în care cumpãrãtorul are calitatea de consumator persoana fizica, şi de cãtre inspectorii de specialitate ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, la sesizarea oricãrei persoane sau din oficiu. ART. 41 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 39 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29 din aceeaşi ordonanta. ART. 42 (1) În cazul constatãrii contravenţiilor şi aplicãrii sancţiunilor prevãzute la art. 39 lit. a) sau b), organul de inspecţie trebuie sa informeze în scris Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei în termen de 3 zile. (2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei trebuie sa confirme sancţiunea aplicatã şi sa notifice producãtorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului aparatelor, dupã caz, confirmarea acestei sancţiuni. (3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei trebuie sa publice în Monitorul Oficial al României, Partea I, notificarea mãsurii de retragere de pe piata sau din serviciu a aparatelor neconforme, de interzicere a introducerii lor pe piata, precum şi de punere în funcţiune. Notificarea poate fi publicatã şi în cotidiene naţionale sau în reviste de specialitate, în funcţie de tipul echipamentului radio sau al echipamentului terminal de telecomunicaţii. ART. 43 Producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul aparatelor, dupã caz, trebuie sa solicite Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei, în termen de 60 de zile de la notificarea mãsurii de retragere de pe piata a aparatelor neconforme, prevãzutã la art. 39 lit. a) şi b), inventarierea şi sigilarea aparatelor care au fost retrase de pe piata sau din serviciu. CAP. 9 Dispoziţii tranzitorii ART. 44 Pana în momentul semnãrii Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale (PECA), dacã evaluarea conformitatii unui aparat destinat pieţei naţionale implica participarea unui organism notificat desemnat conform prevederilor art. 34, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul naţional de conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevãzute în anexa nr. VII. Dupã intrarea în vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale (PECA) aparatele vor purta numai marcajul de conformitate CE în concordanta cu prevederile cap. VII. ART. 45 Echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii pot fi introduse pe piata şi puse în funcţiune pe baza documentelor de autorizare prevãzute în <>Ordinul ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii, dacã introducerea pe piata a avut loc pentru prima data înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi numai pana la data abrogãrii respectivului ordin, în conformitate cu prevederile art. 48 alin. (2). CAP. 10 Dispoziţii finale ART. 46 (1) Prezenta hotãrâre nu este o reglementare specifica în sensul <>art. 1 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice. Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se aplica aparatelor care intra în domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri, cu excepţia cerinţelor de protecţie prevãzute la art. 3 alin. (1) şi în anexa nr. 1 şi a procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute la <>art. 5 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.032/2001 . (2) Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune nu se aplica aparatelor care intra în domeniul de aplicare al prezentei hotãrâri, cu excepţia cerinţelor de securitate prevãzute la art. 2 alin. (1) şi în anexa nr. 2, precum şi procedurii de evaluare a conformitatii prevãzute în anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2002 . ART. 47 Anexele nr. I-VIII fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 48 (1) Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 3 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 22 alin. (2) şi ale art. 34, care intra în vigoare pe data publicãrii prezentei hotãrâri. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Ordinul ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 788 din 30 octombrie 2002. PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE Contrasemneazã: --------------- Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informatiei, Dan Nica Ministrul industriei şi resurselor, Dan Ioan Popescu p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat Bucureşti, 23 ianuarie 2003. Nr. 88. ANEXA 1 ECHIPAMENTELE care nu intra în domeniul de aplicare al acestei hotãrâri, astfel cum este prevãzut la art. 3 1. Echipamentele radio utilizate de radioamatori, conform art. 1 definitia 53 din regulamentul radio al Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii, în afarã de cazul în care echipamentele sunt disponibile comercial 2. Seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de cãtre radioamatori, şi echipamentele comerciale modificate de cãtre radioamatori şi destinate utilizãrii lor de cãtre aceştia nu sunt considerate echipamente disponibile comercial. 3. Echipamentele din domeniul de aplicare al <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MT. RNR-EM-2000 4. Cablurile şi traseele de linii 5. Echipamentele de recepţie radio, destinate a fi utilizate numai pentru serviciile de recepţie a radiodifuziunii sonore şi a televiziunii 6. Produsele, aplicatiile şi componentele din domeniul aviaţiei civile 7. Sistemele şi echipamentele pentru managementul traficului aerian. ANEXA 2 PROCEDURA de evaluare a conformitatii, prevãzutã la art. 24 Modulul A (Controlul intern al producţiei) 1. Aceasta anexa descrie procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeanã ori în România asigura şi declara ca produsele implicate satisfac cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri. 2. Producãtorul trebuie sa întocmeascã documentaţia tehnica care sa permitã evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele esenţiale şi sa conţinã informaţii privind conceptia, fabricarea şi funcţionarea produsului. 3. Pentru îndeplinirea prevederilor pct. 2 documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã: a) o descriere generalã a produsului; b) desenele de conceptie şi de fabricaţie, schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.; c) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor sus-menţionate, precum şi a functionarii produsului; d) o lista a standardelor armonizate, aplicate în întregime sau parţial, precum şi descrierea şi explicarea soluţiilor adoptate pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale prezentei hotãrâri, în situaţia în care nu au fost aplicate standarde armonizate sau nu exista astfel de standarde; e) rezultatele calculelor de conceptie fãcute, examinarile efectuate etc.; f) rapoartele de încercare. 4. Producãtorul trebuie sa ia toate mãsurile necesare în scopul asigurãrii în procesul de producţie a conformitatii produselor fabricate cu documentaţia tehnica prevãzutã la pct. 2 şi 3, precum şi cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri. 5. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã ori în România trebuie sa pãstreze documentaţia tehnica pentru inspecţii o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs. 6. Atunci când nici producãtorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu sunt stabiliţi în Uniunea Europeanã ori în România, obligaţia de a pãstra documentaţia tehnica disponibilã pentru inspecţii revine importatorului. 7. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã ori în România trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare produs şi sa redacteze o declaraţie de conformitate. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa pãstreze o copie a declaraţiei de conformitate împreunã cu documentaţia tehnica. ANEXA 3 PROCEDURA de evaluare a conformitatii, prevãzutã la art. 25 (Controlul intern al producţiei împreunã cu încercãri specifice ale aparatelor) Aceasta anexa consta din anexa nr. II la care se adauga urmãtoarele cerinţe suplimentare: 1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de încercãri radio esenţiale trebuie efectuate de producãtor sau în numele sau. 2. Identificarea seturilor de încercãri care sunt considerate a fi esenţiale este responsabilitatea organismului notificat ales de producãtor, cu excepţia acelor seturi de încercãri care sunt definite în standardele armonizate. 3. La determinarea seturilor de încercãri ce trebuie îndeplinite organismul notificat trebuie sa ţinã cont de precedentele decizii adoptate de organismele notificate, actionand de comun acord. 4. Producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã ori în România sau importatorul trebuie: a) sa declare ca aceste încercãri au fost efectuate; b) sa declare ca aparatele îndeplinesc cerinţele esenţiale; c) sa aplice în timpul procesului de producţie numãrul de identificare a organismului notificat. Atunci când seturile de încercãri radio esenţiale sunt definite în standardele armonizate, nu mai este necesarã aplicarea numãrului de identificare a organismului notificat pe aparat. ANEXA 4 PROCEDURA de evaluare a conformitatii, prevãzutã la art. 26 (Dosarul tehnic de construcţie) Aceasta anexa consta din anexa nr. III la care se adauga urmãtoarele cerinţe suplimentare: 1. Producãtorul trebuie sa întocmeascã dosarul tehnic de construcţie, compus din urmãtoarele elemente: a) documentaţia tehnica descrisã la pct. 3 al anexei nr. II; b) declaraţia de conformitate cu seturile de încercãri radio specifice, descrise la pct. 2 al anexei nr. III. 2. Producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori importatorul trebuie sa prezinte dosarul unuia sau mai multor organisme notificate. 3. În cazul în care dosarul tehnic de construcţie este prezentat mai multor organisme notificate, entitatile specificate la pct. 2 trebuie sa informeze fiecare organism notificat despre celelalte organisme care au primit dosarul. 4. Organismul notificat trebuie sa examineze dosarul tehnic de construcţie şi, în cel mult patru sãptãmâni de la primirea dosarului, poate: a) sa emita un aviz cãtre producãtor, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori importator, prin care se precizeazã ca nu a fost demonstrata corespunzãtor îndeplinirea cerinţelor prezentei hotãrâri, şi sa informeze în consecinta celelalte organisme notiticate care au primit dosarul; sau b) sa emita un aviz cãtre entitatile specificate la lit. a), prin care sa se precizeze ca dosarul probeazã îndeplinirea cerinţelor prezentei hotãrâri. 5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus pe piata fãrã sa aducã atingere prevederilor art. 13 lit. a) şi ale art. 20. 6. Producãtorul, reprezentantul sau autorizat stabilit în Uniunea Europeanã sau în România ori importatorul trebuie sa pãstreze dosarul tehnic de construcţie pentru inspecţii la dispoziţia autoritãţilor naţionale desemnate pentru inspecţie, o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs. ANEXA 5 PROCEDURA de evaluare a conformitatii, prevãzutã la art. 24, 25 şi 26 (Asigurarea calitãţii complete) 1. Asigurarea calitãţii complete este procedura prin care producãtorul care îndeplineşte prevederile pct. 2 asigura şi declara ca produsele în cauza satisfac cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri. 2. Producãtorul trebuie sa aplice pe fiecare produs, dupã caz, marcajul prevãzut de art. 28, 29 şi 31 din prezenta hotãrâre şi sa redacteze o declaraţie de conformitate. 3. Producãtorul trebuie sa aibã în funcţie un sistem de calitate aprobat pentru conceptie, producţie, inspecţii şi încercãri finale ale produselor, asa cum este prevãzut la pct. 4-17, şi acesta trebuie sa se supunã supravegherii, asa cum este specificat la pct. 18-23. 4. În scopul celor prevãzute la punctul precedent, producãtorul trebuie sa înainteze unui organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sau de calitate. 5. Cererea trebuie sa includã: a) toate informaţiile relevante pentru produsele avute în vedere; b) documentaţia sistemului de calitate. 6. Sistemul de calitate trebuie sa asigure îndeplinirea de cãtre produse a cerinţelor aplicabile ale prezentei hotãrâri. 7. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de producãtor trebuie sa fie documentate într-o maniera sistematica şi raţionalã, sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. 8. Documentaţia sistemului de calitate la care se referã punctul precedent trebuie sa permitã o interpretare uniforma a mãsurilor şi procedurilor de calitate, asa cum sunt programele, planurile, manualele şi dosarele de calitate. Aceasta trebuie sa conţinã în special o descriere adecvatã: a) a obiectivelor de calitate, a structurii organizatorice, a responsabilitãţilor personalului de conducere şi influenta acestuia în ceea ce priveşte calitatea conceptiei şi a produselor; b) a specificatiilor tehnice, incluzând standardele armonizate, a reglementãrilor tehnice şi specificatiilor de încercare relevante care vor fi aplicate şi, atunci când standardele armonizate prevãzute la art. 22 alin. (1) nu vor fi aplicate în întregime, a mijloacelor care vor fi utilizate pentru asigurarea ca cerinţele esenţiale aplicabile ale prezentei hotãrâri vor fi îndeplinite; c) a tehnicilor de control şi de verificare a conceptiei, a procedeelor şi acţiunilor sistematice care vor fi utilizate la conceperea produselor aparţinând categoriei prevãzute în domeniul de aplicare; d) a tehnicilor corespunzãtoare producţiei, controlului calitãţii şi asigurãrii calitãţii, a procedeelor şi acţiunilor sistematice care vor fi utilizate; e) a examinarilor şi încercãrilor care vor fi executate înainte, în timpul şi dupã procesul de producţie şi a frecvenţei cu care acestea vor fi executate, precum şi, dacã este cazul, a rezultatelor încercãrilor efectuate înainte de procesul de producţie; f) a mijloacelor prin care se asigura ca dotãrile pentru încercãri şi examinari îndeplinesc cerinţele adecvate pentru executarea încercãrilor necesare; g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi datele de încercãri şi etalonare, rapoartele asupra calificãrii personalului implicat etc.; h) a mijloacelor care permit sa se verifice realizarea calitãţii necesare în ceea ce priveşte conceptia şi produsul, precum şi funcţionarea eficienta a sistemului de calitate. 9. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul de calitate pentru a determina dacã acesta satisface cerinţele prevãzute la punctul precedent. 10. Organismul notificat trebuie sa prezume îndeplinirea cerinţelor prevãzute la pct. 8 în cazul sistemului de calitate care aplica standardul armonizat relevant. 11. Organismul notificat trebuie sa evalueze în particular dacã sistemul de control al calitãţii asigura conformitatea produselor cu prevederile prezentei hotãrâri, în baza documentaţiei relevante furnizate în conformitate cu pct. 5 şi 8, incluzând, dacã este cazul, rezultatele încercãrilor furnizate de producãtor. 12. Pentru îndeplinirea cerintei de la punctul precedent, echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta de evaluator în tehnologia produsului în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includã o vizita de evaluare la locul unde se realizeazã produsul. 13. Decizia trebuie notificatã producãtorului. Notificarea trebuie sa conţinã concluziile examinãrii şi decizia de evaluare motivatã. 14. Producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat şi sa confirme ca acesta rãmâne adecvat şi eficient. 15. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate despre orice modificare a acestuia. 16. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse în conformitate cu punctul precedent şi trebuie sa hotãrascã dacã sistemul de calitate modificat mai satisface cerinţele prevãzute la pct. 8 sau dacã este necesarã reevaluarea acestuia. 17. Decizia organismului notificat, în legatura cu prevederile de la punctul precedent, incluzând concluziile examinãrii şi motivarea deciziei de evaluare, trebuie sa fie notificatã producãtorului. 18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub responsabilitatea unui organism notificat, este sa se asigure ca producãtorul îndeplineşte corect obligaţiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat. 19. Pentru efectuarea inspecţiei producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat în locurile de proiectare, producţie, examinare şi încercãri, depozitare şi trebuie sa furnizeze acestuia toate informaţiile necesare, în special: a) documentaţia sistemului de calitate; b) dosarele de calitate prevãzute în partea sistemului de calitate dedicata conceptiei, asa cum sunt rezultatele analizelor, calculelor, încercãrilor etc.; c) dosarele de calitate prevãzute în partea sistemului de calitate dedicata producţiei, asa cum sunt rapoartele de examinare şi datele de încercare, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.; d) producãtorul trebuie sa permitã inspectarea, fãrã notificare prealabilã, de cãtre organismul notificat în locurile unde se realizeazã produsul. 20. Organismul notificat trebuie sa desfãşoare audituri la intervale de timp rezonabile pentru a fi sigur ca producãtorul menţine şi aplica sistemul de calitate. 21. Dupã fiecare audit organismul notificat trebuie sa transmitã producãtorului un raport de audit. 22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite inopinate producãtorului. În timpul acestor vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa ceara sa se efectueze încercãri în scopul verificãrii functionarii corespunzãtoare a sistemului de calitate, atunci când este necesar. 23. În condiţiile prevãzute la punctul precedent, organismul notiticat trebuie sa transmitã producãtorului un raport de vizita şi, dacã a fost efectuatã o încercare, un raport de încercare. 24. Producãtorul trebuie sa pãstreze la dispoziţia autoritãţilor naţionale de supraveghere, o perioada de cel puţin 10 ani de la fabricarea ultimului produs, urmãtoarele: a) documentaţia prevãzutã la pct. 5 lit. b); b) modificãrile sistemului de calitate, prevãzute la pct. 15; c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 17, 22 şi 23. 25. Fiecare organism notificat trebuie sa ţinã la dispoziţia celorlalte organisme notificate informaţiile relevante cu privire la aprobãrile sistemelor de calitate, emise şi retrase, incluzând referintele la produsul implicat/produsele implicate. ANEXA 6 CRITERIILE MINIME pentru desemnarea organismelor notificate în conformitate cu art. 34 1. Organismul notificat, directorul sau şi personalul responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a fost desemnat nu trebuie sa fie proiectant, producãtor, furnizor sau instalator al echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicaţii, operator de reţele, furnizor de servicii şi nici mandatar al unuia dintre ei. Ei trebuie sa fie independenţi şi nu pot sa participe direct la proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea echipamentelor radio sau a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, nici sa reprezinte pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceste dispoziţii nu impiedica posibilitatea schimbului de informaţii tehnice între producãtor şi organismul notificat. 2. Organismul notificat şi personalul sau trebuie sa îndeplineascã sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi de competenta tehnica. Ei trebuie sa fie în siguranta fata de orice presiune şi risc de corupţie, în special financiar, susceptibile de a influenta judecata lor sau rezultatele inspectiilor, în special de cãtre persoane sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste rezultate. 3. Organismul notificat trebuie sa aibã la dispoziţia sa personalul şi dotãrile necesare care sa-i permitã sa execute corespunzãtor lucrãrile administrative şi tehnice asociate cu sarcinile pentru care a fost desemnat. 4. Personalul responsabil pentru inspecţii trebuie: - sa aibã o buna formare tehnica şi profesionalã; - sa aibã cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor privind incercarile sau inspectiile efectuate, precum şi o experienta adecvatã pentru aceste încercãri sau inspecţii; - sa aibã abilitatea de a redacta certificatele, înregistrãrile şi rapoartele cerute pentru a autentifica executarea inspectiilor. 5. Imparţialitatea membrilor personalului de inspecţie trebuie sa fie garantatã. Remunerarea acestora nu trebuie sa depindã nici de numãrul, nici de rezultatele încercãrilor sau inspectiilor efectuate. 6. Organismul notificat trebuie sa obţinã o asigurare de responsabilitate în afarã cazurilor în care aceasta responsabilitate este asumatã de stat, în conformitate cu legea, la nivel naţional. 7. Personalul organismului notificat trebuie sa pãstreze secretul profesional cu privire la toate informaţiile obţinute în efectuarea sarcinilor sale conform prezentei hotãrâri. ANEXA 7 MARCAJUL de conformitate şi identificatorul de clasa A. Marcajul CE 1. Marcajul CE consta din initialele "CE" având urmãtoarea forma: NOTA C.T.C.E.: -------------- Forma marcajului "CE", se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 14. Dacã marcajul CE este redus sau mãrit, proportiile date în desenul de mai sus trebuie sa fie respectate. 2. Marcajul CE trebuie sa aibã o înãlţime de cel puţin 5 mm, cu excepţia cazurilor când acest lucru nu este posibil, ţinând seama de natura aparatelor. 3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa de identificare ataşatã aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia. Suplimentar el trebuie sa fie aplicat pe ambalaj, dacã acesta exista, şi pe documentele de însoţire. 4. Marcajul CE trebuie sa fie aplicat vizibil, lizibil şi rezistent la ştergere. B. Identificatorul de clasa 1. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea în funcţiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotãrâre, constituie Clasa 2. Identificatorul clasei de echipamente are urmãtoarea forma: NOTA C.T.C.E.: -------------- Forma - Identificatorului clasei de echipamente, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 15. 2. Identificatorul de clasa trebuie sa aibã aceeaşi înãlţime ca şi initialele "CE". C. Marcajul CS 1. Marcajul de conformitate CS este format din literele C şi S, cu forma prezentatã în figura urmãtoare: CS (în cerc) NOTA: - fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36; - diametrul cercului - 20 mm. În cazul în care marcajul CS trebuie sa fie mãrit sau micşorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus. 2. Literele componente C şi S ale marcajului CS trebuie sa aibã aceeaşi dimensiune pe verticala, care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm, cu excepţia situaţiilor în care acest lucru nu este posibil datoritã naturii aparatelor. 3. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat pe aparat sau pe placa de identificare ataşatã aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia, pe ambalajul aparatului şi pe documentele care însoţesc aparatul. 4. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat în mod vizibil, lizibil şi de nesters. ANEXA 8 CLASELE de echipamente şi lista orientativa şi neexhaustiva de echipamente sau tipuri de echipamente 1. Echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii care pot fi introduse pe piata şi puse în funcţiune fãrã restrictii constituie Clasa 1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un identificator de clasa de echipamente. 2. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea în funcţiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotãrâre, constituie Clasa 2. Pentru Clasa 2 de echipamente este asignat identificatorul prevãzut la lit. B din anexa nr. VII. Clasa 1 (i) Echipamente terminale conectate la reţele fixe şi echipamente radio care nu sunt destinate pentru emisie: 1. ISDN (ISDN acces de baza, ISDN acces primar, ISDN U, ISDN de banda larga ATM) 2. PSTN [linie analogica unica, linie analogica multipla (cu/fãrã apel direct de sosire DDI-Direct Dialling În), echipament conectat la interfete Centrex sau reţele private virtuale (VPN)] 3. Linii închiriate [analogice (banda de baza) pe 2 fire şi pe 4 fire, analogice (banda vocala) pe 2 fire şi pe 4 fire, digitale, SDH, optice] 4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet, token ring, token bus, TCP/IP, frame relay) 5. Echipamente de difuziune interactiva pe fir (imagine/sunet necomutate, imagine/sunet comutate) 6. Telex (echipament de linie unica, echipament de linie multipla) 7. Echipamente radio numai pentru recepţie 8. Alte echipamente terminale conectate la reţele fixe (ii) Echipamente radio care emit numai sub controlul unei reţele: 9. Seturi portabile GSM, incluzând GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 şi, când va aparea, GSM 450 10. Echipamente terminale TFTS; 11. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru în benzile 1,5/1,6 GHz 12. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru funcţionând în banda Ku 13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final (nonDMO-Direct Mode of Operation) 14. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin satelit funcţionând în benzile 1,6/2,4 GHz 15. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin satelit funcţionând în benzile 1,9/2,1 GHz 16. Staţii de sol din serviciul mobil terestru cu debit binar redus în benzile 1,5/1,6 GHz 17. Alte echipamente radio care emit numai sub controlul unei reţele Emitatoare radio armonizate tehnic în Comunitatea Europeanã, pentru care statele membre nu introduc constrângeri la punerea în funcţiune: 18. Echipamente DECT 19-21. Dispozitive de distanta scurta nespecifice Utilizarea acestor benzi de frecventa este pentru telemetrie, telecomanda, alarme, date în general şi alte aplicaţii similare. Aplicatiile video sunt incluse numai în Clasa 1 pentru frecvente mai mari de 2,4 GHz.
┌─────┬─────────┬───────┬───────┬─────────────┬───────────────────────────────┐
│ Sub │Banda de │Puterea│Ecartul│ Ciclul de │ Comentarii │
│clasa│frecventa│ │ între │întrebuinţare│ │
│ │ │ │canale │ │ │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 19. │40,665; │10 mW │ 10 kHz│ ≤ 100% │ Aplicatiile care folosesc │
│ │40,675; │ erp │ │ │semnale audio şi vocale sunt │
│ │40,685; │ │ │ │ excluse din "Clasa 1" │
│ │ şi │ │ │ │ │
│ │40,695 │ │ │ │ │
│ │ MHz │ │ │ │ │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 20. │433,050 -│10 mW │ - │ ≤ 10% │ Aplicatiile care folosesc │
│ │434,790 │ erp │ │ │semnale audio şi vocale sunt │
│ │ MHz │ │ │ │ excluse din "Clasa 1" │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 21. │ 2446,5 -│10 mW │ - │ ≤ 100% │ În banda de frecventa │
│ │ 2475 │ eirp │ │ │2454-2475 MHz sunt incluse în │
│ │ MHz │ │ │ │ "Clasa 1" numai aplicatiile │
│ │ │ │ │ │ video de interior │
└─────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴───────────────────────────────┘
22. LAN-uri radio
┌─────┬─────────┬───────┬───────┬─────────────┬───────────────────────────────┐
│ Sub │Banda de │Puterea│Ecartul│ Ciclul de │ Comentarii │
│clasa│frecventa│ │ între │întrebuinţare│ │
│ │ │ │canale │ │ │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 22. │ 2446,5 -│100 mW │ - │ ≤ 100% │ Numai aplicatiile de interior │
│ │ 2475 │ eirp │ │ │ sunt incluse în "Clasa 1" │
│ │ MHz │ │ │ │ │
└─────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴───────────────────────────────┘
23-24. Aplicaţii inductive Aplicatiile inductive includ dispozitive pentru: imobilizarea automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare, detectarea cablurilor, administrarea deşeurilor, identificarea persoanelor, legãturi vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate, sisteme antifurt, inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecventa, transferul de date la sisteme portabile, identificarea automatã a articolelor, sisteme de control prin radio, taxarea automatã pe şosele. Utilizatorii trebuie sa fie constienti ca emisiile de la aplicatiile inductive pot cauza interferente asupra receptoarelor sau altor servicii radio din apropierea lor. O atentie deosebita trebuie acordatã satisfacerii cerinţelor stricte de protecţie a frecventelor de comunicaţii din aceste benzi sau din benzile adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicaţii în caz de siguranta şi catastrofe globale.
┌─────┬─────────┬───────┬───────┬─────────────┬───────────────────────────────┐
│ Sub │Banda de │Puterea│Ecartul│ Ciclul de │ Comentarii │
│clasa│frecventa│ │ între │întrebuinţare│ │
│ │ │ │canale │ │ │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 23. │ 115-119 │ 42 │ - │ ≤ 100% │ │
│ │ kHz │dBæA/m │ │ │ │
│ │ │la 10m │ │ │ │
├─────┼─────────┼───────┼───────┼─────────────┼───────────────────────────────┤
│ 24. │13,553- │ 42 │ - │ ≤ 100% │ │
│ │13,567 │dBæA/m │ │ │ │
│ │ MHz │la 10m │ │ │ │
└─────┴─────────┴───────┴───────┴─────────────┴───────────────────────────────┘
Clasa 2 (iii) Alte echipamente radio: 1. VSAT-uri în banda C 2. VSAT-uri în banda Ku 3. Staţii terestre pentru transmisii ocazionale prin satelit (SNG) în banda Ku 4. TETRA cu mod de funcţionare direct (DMO) 5. TETRAPOL 6. Radio mobile private (PMR) 7. Dispozitive de distanta scurta 8. Radiorelee 9. Echipamente pentru legãturi radio fixe 10. Emitatoare de radiodifuziune sonora şi de televiziune 11. Echipamente radio pentru aplicaţii maritime 12. Echipamente de infrastructura (de exemplu: staţii de baza) 13. Echipamente radio funcţionând în benzile de radioamatori. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.