Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 876 din 1 august 2007 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la regimul transporturilor navale
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Constituie contravenţii la regimul construcţiilor de nave şi înmatriculãrii navelor urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea, reparaţia sau dezmembrarea, totalã sau parţialã a navelor, precum şi efectuarea lucrãrilor de reparaţii supuse autorizãrii fãrã a deţine autorizaţia necesarã, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei; b) construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea, reparaţia sau dezmembrarea navelor cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei şi a proiectului tehnic ori a lucrãrilor de reparaţie autorizate, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; c) nerespectarea obligaţiei de a transcrie contractul de construcţie în registrul de evidenţã a navelor în construcţie în termen de 15 zile de la începerea construcţiei unei nave, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; d) nerespectarea de cãtre proprietarul unei nave a obligaţiei de a înmatricula nava sau de a notifica Autoritatea Navalã Românã, denumitã în continuare ANR, privind orice modificãri referitoare la situaţia juridicã ce schimbã datele iniţiale de înmatriculare a navei ori din actul de naţionalitate al navei, în termen de 15 zile, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; e) nedeclararea în termen de 15 zile a pierderii, distrugerii sau deteriorarea de cãtre proprietar ori operator a actului de naţionalitate al navei, cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei; f) nedepunerea la cãpitãnia portului de înmatriculare a actului de naţionalitate de cãtre proprietar ori operator, în termen de 15 zile de la data comunicãrii deciziei de suspendare sau retragere a dreptului de arborare a pavilionului român, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; g) exploatarea unei nave de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã care nu are transcris şi fãcut public acest drept, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; h) netransmiterea la ANR de cãtre proprietarul sau operatorul navei a modificãrilor privitoare la Registrul sinoptic permanent în maximum 3 luni de la data apariţiei acestora, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei. ART. 2 Constituie contravenţii la regimul siguranţei navigaţiei urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) exploatarea în scopuri comerciale a unei nave care deţine permis provizoriu de navigaţie pentru probe, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; b) exploatarea în scopuri comerciale a ambarcaţiunilor de agrement, cu excepţia celor autorizate în acest sens, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; c) ridicarea pe calã sau doc ori lansarea la apã a unei nave în afara şantierului naval ori în alte locuri decât cele aprobate, fãrã aprobarea ANR, cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei; d) exploatarea de cãtre proprietar ori operator a unei nave care nu are înscris în condiţiile legii numele, numãrul de identificare sau portul de înmatriculare, ori acesta nu este vizibil, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; e) folosirea de cãtre proprietar sau operator a unui nume, numãr de identificare sau port de înmatriculare, care nu a fost aprobat de autoritatea competentã, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; f) exploatarea unei nave cu mijloace de salvare care nu are înscris numele sau numãrul de identificare al acesteia, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; g) neînscrierea pe corpul unei nave a scãrilor de pescaj, a mãrcilor de bord liber sau înscrierea acestora în alte locuri decât cele stabilite, precum şi întreţinerea lor necorespunzãtoare, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; h) exploatarea unei nave care nu are la bord actele, documentele şi/sau certificatele obligatorii corespunzãtoare tipului de navã ori acestea nu mai sunt valabile, cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei. Excepţie fac navele ale cãror acte, certificate şi documente şi-au pierdut valabilitatea în timp ce nava se aflã în voiaj sau navele care au întreprins demersurile necesare prelungirii acestora; i) lipsa de la bordul navei a materialelor şi instalaţiilor corespunzãtoare menţinerii vitalitãţii navei, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; j) lipsa de la bordul navei a mijloacelor de stins incendiul corespunzãtoare, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; k) lipsa de la bordul navei a mijloacelor de salvare corespunzãtoare, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; l) lipsa de la bordul navei a registrelor ori documentelor privind evidenţa activitãţilor ce se desfãşoarã la bord, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; m) utilizarea documentelor privind evidenţa activitãţilor ce se desfãşoarã la bordul navei fãrã a fi numerotate, sigilate şi parafate, dupã caz, ori pãstrarea lor în condiţii necorespunzãtoare şi în termenul prevãzut de lege, precum şi necompletarea lor la zi, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; n) încãrcarea unei nave la un pescaj mai mare decât cel prevãzut în documentele navei sau cel permis de condiţiile de navigaţie, cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei; o) transportul de mãrfuri şi cereale în vrac la bordul navei fãrã respectarea condiţiilor stabilite prin actele normative în vigoare, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; p) nerespectarea de cãtre comandant sau de cãtre conducãtor a cerinţelor şi procedurilor pentru încãrcarea, descãrcarea şi buncherarea în siguranţã a navelor, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei; q) manipularea, stivuirea, depozitarea sau separarea necorespunzãtoare a mãrfurilor periculoase ori toxice la bordul navei, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; r) staţionarea, acostarea sau ancorarea unei nave încãrcate cu mãrfuri periculoase sau toxice în alte locuri decât cele stabilite pentru acestea, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; s) nerespectarea "Avizelor cãtre navigatori", cu amendã de la 5.000 lei la 20.000 lei; t) nerespectarea de cãtre comandanţii/conducãtorii de nave a regulilor prevãzute în regulamentele de navigaţie, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; u) îmbarcarea la bordul navei a unui numãr de persoane mai mare decât cel maxim admis, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; v) îmbarcarea-debarcarea de sau la bordul navei a pasagerilor în alte locuri decât cele special amenajate sau aprobate, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; w) neînscrierea în locurile indicate pe corpul navei de navigaţie interioarã a numãrului maxim de pasageri permis, a tonajului maxim admis, precum şi a numãrului de autovehicule pe care le poate transporta, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; x) depãşirea de cãtre navele de navigaţie interioarã a tonajului maxim admis şi a numãrului de autovehicule pe care le poate transporta, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; y) navigaţia prin zone nepermise a unei nave, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; z) pãrãsirea unei nave fãrã a fi pusã în siguranţã, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; ) operarea unei nave în afara zonelor de navigaţie stabilite prin documentele navei şi/sau actele de stare tehnicã, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei. ART. 3 Constituie contravenţii la regimul siguranţei şi securitãţii navelor în porturi, în terminalele de operare şi în apele naţionale navigabile, urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) pãrãsirea portului, a radei şi/sau a locului de acostare de cãtre comandantul ori de cãtre conducãtorul navei fãrã permisiune de plecare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; b) netransmiterea în termen de cãtre comandant sau de cãtre conducãtor, proprietar, operator ori agent a documentelor cerute de legislaţia în vigoare la sosirea şi plecarea navei din port, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei; c) nerespectarea de cãtre operatorul terminalului de operare a cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încãrcarea şi descãrcarea în siguranţã a navelor, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; d) operarea unei nave de tip tanc pentru transportul produselor petroliere, chimice sau al gazelor lichefiate, de cãtre operatorii terminalului, fãrã permisul de operare sau continuarea operãrii dupã terminarea perioadei de supraveghere consemnate în formularul de supraveghere al operãrii, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; e) manipularea şi/sau depozitarea necorespunzãtoare de cãtre operatorul terminalului a mãrfurilor periculoase ori toxice, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; f) nerespectarea dispoziţiilor regulamentului portuar, cu amendã de la 500 lei la 10.000 lei; g) asigurarea necorespunzãtoare a unei nave, a unui grup de nave sau convoi, acostate ori la ancorã, cu amendã de la 500 lei la 2.000 lei; h) legarea unei nave de liniile ferate, de liniile cãilor de rulaj ale macaralelor sau de alte instalaţii portuare care nu sunt destinate acestui scop, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei; i) operarea navelor în afara limitelor portului fãrã autorizaţie în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; j) efectuarea de probe sau manevre prin punerea în mişcare a elicei sau a zbaturilor de cãtre navele aflate în port, legate la chei sau la ancorã, fãrã aprobarea ANR, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; k) punerea în imposibilitate de manevrã a unei nave prin scoaterea din funcţiune a instalaţiei de propulsie şi/sau a instalaţiei de guvernare, fãrã autorizarea prealabilã a ANR, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; l) ancorarea sau acostarea unei nave în alte locuri decât cele stabilite ori semnalizate în acest sens, fãrã permisiunea prealabilã a ANR, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, cu excepţia cazurilor de forţã majorã; m) lucrãrile efectuate în albia cãilor navigabile, în acvatoriile porturilor şi radelor, extracţia de produse de balastierã, inclusiv prin dragaj şi altele asemenea, executate fãrã avizul ANR ori fãrã marcajele sau semnalizarea corespunzãtoare a zonei de lucru, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; n) instalarea şi construirea de poduri sau instalarea de conducte peste ori sub apele navigabile, fãrã avizul scris al ANR, precum şi nesemnalizarea acestora conform dispoziţiilor legale, cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei; o) construirea de garduri, aşezarea de plase ori de unelte fixe de pescuit în apele naţionale navigabile, precum şi în rade, porturi, canale sau şenale navigabile ori în alte locuri unde acestea pun în pericol siguranţa navigaţiei, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; p) încãlcarea standardelor internaţionale pentru siguranţa şi securitatea navelor, prevenirea poluãrii şi asigurarea condiţiilor de muncã şi viaţã la bordul navei maritime care arboreazã pavilion român sau strãin, stabilite prin controlul statului portului (PSC), dupã cum urmeazã: (i) cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru maximum 3 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie PSC, corespunzãtoare codului de reţinere; (ii) cu amendã de la 2.500 lei la 4.000 lei pentru 4-5 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie PSC, corespunzãtoare codului de reţinere; (iii) cu amendã de la 4.500 lei la 6.000 lei pentru mai mult de 5 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie PSC, corespunzãtoare codului de reţinere; q) folosirea mijloacelor de semnalizare de la bordul navei, în mod nejustificat sau neadecvat regulamentelor de navigaţie, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; r) nerespectarea de cãtre proprietarii, operatorii sau comandanţii/conducãtorii de nave a dispoziţiilor date de ANR cu privire la organizarea parcurilor reci şi a iernaticelor, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei. ART. 4 Constituie contravenţii la regimul prevenirii poluãrii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) poluarea apelor naţionale navigabile cu hidrocarburi sau alte substanţe nocive de cãtre nave, cu amendã de la 8.000 lei la 50.000 lei; b) descãrcarea apelor uzate sau aruncarea gunoiului generat la bordul navei în apele naţionale navigabile şi/sau depozitarea acestora în afara locurilor amenajate şi destinate acestui scop, cu amendã de la 8.000 lei la 20.000 lei; c) nepredarea sau predarea parţialã a deşeurilor generate la bordul navei şi/sau a reziduurilor de marfã, dacã nava nu este exceptatã, cu amendã de la 2.000 lei la 8.000 lei; d) nerespectarea obligaţiilor prevãzute în Planul de urgenţã de prevenire a poluãrii (SOPEP), cu amendã de la 8.000 lei la 20.000 lei; e) stocarea la bordul navei sau predarea deşeurilor generate de navã şi/sau a reziduurilor de marfã neseparate, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei; f) netransmiterea de cãtre comandant sau de cãtre conducãtor, înainte de sosirea navei în port, a notificãrilor privind informaţiile referitoare la tipurile şi cantitãţile de deşeuri aflate la bord ori transmiterea unor date eronate, precum şi înregistrarea necorespunzãtoare a acestora, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei. ART. 5 Constituie contravenţii la regimul echipajului minim de siguranţã, a timpului de muncã şi de odihnã urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) neasigurarea cu echipaj minim de siguranţã a navei de cãtre proprietar sau operator, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; b) nerespectarea de cãtre comandant sau de cãtre conducãtor a normelor privind asigurarea navei cu echipaj minim de siguranţã, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; c) neasigurarea cu echipaj pentru serviciul de siguranţã şi supraveghere a navei aflate în staţionare, în iernatic sau scoase din exploatare de cãtre proprietar ori operator, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; d) utilizarea la bordul navei a unor tahografe fãrã aprobare de model, defecte sau desigilate, a unor tahografe montate şi/sau reparate de persoane neautorizate ori a unor tahografe neverificate metrologic sau cu termenul de valabilitate al verificãrii metrologice expirat, cu amendã de la 3.000 lei la 4.000 lei; e) lipsa de la bordul navei dotate cu tahograf a înregistrãrilor tahografului din ultimele 6 luni, cu amendã de la 400 lei la 800 lei; f) lipsa de la bordul navei dotate cu tahograf a foilor de înregistrare a tahografului, cu amendã de la 400 lei la 800 lei; g) neefectuarea anualã a controlului intern de cãtre proprietarul sau operatorul navei cu privire la respectarea de cãtre conducãtorii navelor a timpilor de navigaţie, a timpului de întrerupere a navigaţiei şi a perioadelor de odihnã, cu amendã de la 2.000 lei la 3.000 lei; h) nerespectarea la bordul navei a timpilor de navigaţie, a timpilor de întrerupere a navigaţiei şi a perioadelor de odihnã, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; i) neutilizarea la bordul navei a tahografelor, a foilor de înregistrare, a cartelei conducãtorului navei ori folosirea defectuoasã a acestora, în situaţia în care este obligatorie folosirea lor, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; j) nerespectarea la bordul navei de navigaţie pe ape interioare a modului de exploatare şi a regulilor privind schimbarea modului de exploatare (A1, A2, B) conform normelor privind stabilirea echipajului minim de siguranţã la navele de navigaţie interioarã, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; k) neînscrierea în jurnalul de bord a modului de exploatare a unei nave (A1, A2, B) conform normelor privind stabilirea echipajului minim de siguranţã la navele de navigaţie interioarã, cu amendã de la 400 lei la 800 lei; l) nedeclararea de cãtre proprietar sau operator a navelor scoase din exploatare ori aflate în parcul rece, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; m) completarea eronatã sau neconformã, precum şi necompletarea de cãtre comandantul navei a jurnalului de bord, a carnetului de serviciu sau a atestatului pentru justificarea perioadelor de odihnã conform prevederilor legale în vigoare, cu amendã de la 100 lei la 300 lei; n) nerespectarea prevederilor privind timpul de lucru şi de odihnã a navigatorilor la bordul navei maritime, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; o) nerespectarea la bordul navei maritime a prevederilor privind: (i) întocmirea şi afişarea programului de lucru şi de odihnã; (ii) ţinerea înregistrãrilor orelor zilnice de lucru şi de odihnã ale navigatorilor; (iii) pãstrarea unei copii a prevederilor din legislaţia naţionalã şi a acordurilor colective relevante, cu amendã de la 100 lei la 300 lei. ART. 6 Constituie contravenţii la regimul actelor personalului navigant urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) pierderea, distrugerea sau deteriorarea carnetului de marinar ori de serviciu, a documentului de atestare sau a certificatului de competenţã, brevet ori certificat de capacitate, cu amendã de la 50 lei la 100 lei; b) refuzul prezentãrii carnetului de marinar sau de serviciu ori a documentului de atestare de cãtre personalul navigant reprezentanţilor ANR, cu amendã de la 500 lei la 2.000 lei; c) permisiunea comandantului/conducãtorului acordatã unei persoane de a efectua o atribuţie sau un serviciu la bordul navei, fãrã a deţine certificatul corespunzãtor funcţiei pe care o îndeplineşte sau tipului de navã, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; d) lipsa de la bordul navei a documentelor care atestã pregãtirea, instruirea, starea de sãnãtate şi competenţa membrilor echipajului, lipsa unei dispense valabile ori lipsa unei dovezi cã s-a solicitat o vizã autoritãţii competente sau neprezentarea acestora de cãtre comandant la solicitarea autoritãţii competente, cu amendã de la 300 la 600 lei; e) angajarea la bordul navei de cãtre proprietar, operator sau comandant a unei persoane care nu deţine un certificat corespunzãtor funcţiei, cu amendã de la 1.000 la 5.000 lei. ART. 7 Constituie contravenţii la regimul înregistrãrii persoanelor aflate la bordul navelor maritime de pasageri care opereazã spre sau dinspre porturile maritime româneşti urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) lipsa unui sistem pentru înregistrarea informaţiilor despre persoanele aflate la bordul navei în conformitate cu criteriile funcţionale de lizibilitate, disponibilitate, facilitate şi securitate de cãtre proprietar sau operator, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; b) nedesemnarea de cãtre proprietar sau operator a unei persoane de la uscat responsabile pentru pãstrarea informaţiilor despre persoanele care s-au îmbarcat la bord, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; c) netransmiterea de cãtre proprietar sau operator autoritãţii competente a informaţiilor despre persoanele aflate la bordul navei în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţã sau în cazul gestionãrii consecinţelor unui accident naval, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; d) utilizarea de cãtre proprietar sau operator a unui sistem pentru înregistrarea informaţiilor despre persoanele aflate la bordul navei fãrã a fi aprobat de autoritatea competentã, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; e) înregistrarea incorectã sau necomunicarea de cãtre proprietar ori operator comandantului, înaintea plecãrii navei de pasageri, a informaţiilor referitoare la persoanele care au declarat cã au nevoie de îngrijiri speciale sau asistenţã în situaţii de urgenţã, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; f) punerea la dispoziţie cu întârziere sau nepunerea la dispoziţie de cãtre proprietar, operator ori comandantul navei autoritãţilor desemnate, la solicitarea acestora, a informaţiilor de mai jos, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei: (i) numãrul persoanelor de la bordul navei de pasageri, numãrate înaintea plecãrii navei; (ii) numele de familie ale persoanelor de la bord, prenumele sau iniţialele, sexul acestora, indicarea categoriei de vârstã, adult, copil ori nou-nãscut, cãreia îi aparţine fiecare persoanã, vârsta sau anul naşterii, la solicitarea unui pasager; (iii) necesitãţile de îngrijiri speciale sau de asistenţã în situaţii de urgenţã, înregistrate pentru fiecare navã de pasageri care pleacã dintr-un port românesc pentru a efectua un voiaj pe o distanţã mai mare de douãzeci de mile din punctul de plecare. ART. 8 Constituie contravenţii la regimul sistemelor de monitorizare şi de informare a traficului navelor urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nerespectarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul navei, proprietar, operator, agent a termenelor de notificare stabilite pentru sosirea în porturile româneşti, cu amendã de la 1.000 lei la 1.500 lei; b) nerespectarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul navei a sistemelor de raportare obligatorie, cu amendã de la 500 la 2.500 lei; c) scoaterea din funcţiune la bordul navei a sistemului automat de identificare al navei (AIS), acolo unde acesta este obligatoriu, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; d) nerespectarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul navei a regulilor aplicabile într-un sistem obligatoriu de rute pentru nave, inclusiv când se primesc sesizãri scrise de la alte autoritãţi, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; e) nerespectarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul navei a dispoziţiilor ANR privind dirijarea traficului, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei; f) scoaterea din funcţiune la bordul navei a sistemului de înregistrare a datelor privind voiajul navei (VDR), la navele la care utilizarea este obligatorie, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; g) nedeclararea de cãtre comandant sau de cãtre conducãtor a mãrfurilor periculoase ori toxice de la bordul navei, cu amendã de la 5.000 lei la 15.000 lei; h) neanunţarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul unei nave cu privire la evenimentele de navigaţie ale propriei nave ori ale altor nave, cum ar fi: abordaje, coliziuni, incendii, avarii, poluare, scufundare, eşuare, pierderi de vieţi omeneşti şi altele asemenea, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei. i) transmiterea de cãtre nave sau operatori economici care desfãşoarã activitãţi în domeniul naval de informaţii şi date eronate cãtre ANR, prin modalitãţile legal stabilite, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei. ART. 9 Constituie contravenţii la regimul pilotãrii navelor urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nerespectarea de cãtre comandantul sau de cãtre conducãtorul unei nave care arboreazã pavilion român şi care solicitã asistenţa unui pilot în Marea Nordului, Canalul Englez şi Strâmtoarea Skagerrak a obligaţiei de a se asigura cã pilotul posedã certificatul corespunzãtor zonei respective, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; b) pilotarea unei nave de cãtre o persoanã care nu posedã document de atestare/certificat de competenţã corespunzãtor, cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei; c) neraportarea sau raportarea eronatã cãtre ANR de cãtre pilot a începerii şi terminãrii manevrei, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; d) neanunţarea ANR de cãtre pilot cu privire la orice deficienţe sau evenimente care pot prejudicia siguranţa navigaţiei, a navei, a portului sau a mediului marin, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; e) nerespectarea locurilor stabilite de ANR pentru îmbarcarea/debarcarea pilotului la/de la navã, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; f) executarea de manevre fãrã pilot la bord, navigarea fãrã pilot, precum şi refuzul de a lua pilot acolo unde pilotajul este obligatoriu, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; g) nefurnizarea informaţiilor specifice de cãtre pilot comandantului, care au avut sau ar fi putut avea ca rezultat un eveniment de navigaţie, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; h) efectuarea de manevre la o navã fãrã remorcher sau cu un numãr insuficient de remorchere de cãtre pilot, acolo unde remorcajul este obligatoriu, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei. ART. 10 Constituie contravenţii la regimul activitãţilor la bordul navei urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nearborarea la bordul navei a pavilionului naţional şi/sau a pavilionului român, dupã caz, în apele naţionale navigabile ale României, sau arborarea acestora în stare necorespunzãtoare, precum şi neridicarea pavoazului la dispoziţia datã de ANR, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; b) folosirea scãrilor şi a schelelor necorespunzãtoare pentru accesul la bordul navei, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; c) lipsa rolurilor de abandon, de incendiu şi de "om la apã" de la bordul navei, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; d) executarea de lucrãri cu foc deschis la bordul navei fãrã permis de lucru cu foc, cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei; e) executarea de cãtre un şantier naval, atelier sau echipaj a lucrãrilor cu foc deschis la navele petroliere şi la alte tipuri de nave în zone adiacente tancurilor de combustibil şi lubrifianţi şi în compartimentul maşini, pentru care nu existã Certificat de Gas Free eliberat de ANR sau de experţi autorizaţi de aceasta, cu amendã de la 5.000 la 20.000 lei; f) nerespectarea regulilor de încãrcare la bordul navei a mãrfurilor pe punte, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei; g) blocarea ieşirilor de urgenţã sau a sondelor tancurilor de balast şi santinã ale navei, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei. ART. 11 Constituie contravenţii la regimul exercitãrii autoritãţii de stat în domeniul transportului naval urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) refuzul de a se supune cercetãrilor întreprinse de cãtre ANR sau de a pune la dispoziţia ANR documentele şi datele necesare investigãrii, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei; b) refuzul de a se supune controlului ANR, cu amendã de la 4.000 lei la 5.000 lei; c) refuzul nejustificat al comandantului/conducãtorului unei nave de a executa dispoziţiile ANR şi/sau ale "coordonatorului la faţa locului" desemnat de ANR în acţiunile de cãutare şi salvare, intervenţie în caz de poluare sau situaţii de pericol, cu amendã de la 10.000 lei la 40.000 lei; d) nerespectarea dispoziţiilor ANR privind intrarea, navigaţia, staţionarea, operarea şi plecarea în şi din apele naţionale navigabile, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; e) nepredarea la ANR, în termen de 5 zile de la comunicarea deciziei de suspendare sau anulare a documentului de atestare/certificatului de competenţã şi a carnetului de marinar sau de serviciu, dupã caz, cu amendã de la 100 lei la 500 lei. f) nerespectarea dispoziţiilor date de cãtre ANR în situaţii de urgenţã, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei. g) transmiterea de alerte false de pericol, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei. ART. 12 Constituie contravenţie la regimul securitãţii navelor urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) nerespectarea de cãtre ofiţerii de securitate ai companiei şi navei a obligaţiei de revizuire a planurilor de securitate ale navei, cu amendã de la 500 lei la 1000 lei; b) dezvãluirea sau accesul neautorizat la materialele referitoare la securitatea navelor, cu amendã de la 500 lei la 1000 lei; c) neimplementarea la bordul navei a unei mãsuri de securitate în legãturã cu care a fost avertizatã atunci când nava opereazã în marea teritorialã sau şi-a comunicat intenţia de a intra în marea teritorialã, cu amendã de la 500 lei la 1000 lei; d) neefectuarea antrenamentelor de securitate, la bordul navei, cel puţin o datã la 3 luni sau într-un interval de cel mult o sãptãmânã dacã a intervenit o schimbare a echipajului mai mare de 25%, cu amendã de la 500 lei la 800 lei; e) neefectuarea de exerciţii de securitate de cãtre companie cel puţin o datã într-un an calendaristic, la un interval de cel mult 18 luni între exerciţii, cu amendã de la 500 lei la 800 lei; f) neasigurarea unui sistem intern de cãtre companie prin care sã se asigure cã informaţiile de securitate pot fi transmise, la solicitare şi fãrã întârziere, autoritãţii competente cu securitatea maritimã, în orice moment al zilei, cu amendã de la 300 lei la 500 lei. ART. 13 Constituie contravenţie la regimul securitãţii facilitãţilor portuare urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) lipsa înregistrãrilor la zi, specifice controlului accesului auto şi persoane, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; b) lipsa înregistrãrilor la zi specifice Sistemului de management al securitãţii (SMS), cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; c) nedepunerea în termen de 3 luni de la data emiterii sau confirmãrii anuale a Declaraţiei de conformitate a facilitãţii portuare a raportului anual de evaluare de securitate a facilitãţii portuare, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei; d) neanunţarea în termen de 10 zile a schimbãrii ofiţerului de securitate a facilitãţii portuare, cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei; e) neconfirmarea anualã a Declaraţiei de conformitate a unei facilitãţi portuare, cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei; f) neefectuarea de cãtre persoana desemnatã a antrenamentelor de securitate la facilitãţile portuare cel puţin o datã la 3 luni, cu amendã de la 500 lei la 800 lei; g) neefectuarea de cãtre persoana desemnatã a exerciţiilor de securitate cel puţin o datã într-un an calendaristic la un interval de cel mult 18 luni între exerciţii, cu amendã de la 500 lei la 800 lei. ART. 14 (1) încãlcarea dispoziţiilor prezentei hotãrâri se sancţioneazã cu amendã ca sancţiune principalã şi cu una sau mai multe dintre sancţiunile contravenţionale complementare prevãzute de lege, dupã caz. (2) Sancţiunile contravenţionale complementare au ca scop înlãturarea unei stãri de pericol şi preîntâmpinarea sãvârşirii altor fapte interzise de lege şi se aplicã prin acelaşi proces-verbal prin care se aplicã şi sancţiunea principalã a amenzii sau a avertismentului. ART. 15 (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit al ANR, cu excepţia celor prevãzute la art. 13, pentru care este competent personalul împuternicit al administraţiilor portuare şi/sau de cãi navigabile. (2) Sancţiunile se aplicã contravenienţilor, persoane fizice sau juridice. (3) Constatarea contravenţiilor se poate face şi fãrã oprirea navei, precum şi în lipsa contravenientului, dacã sãvârşirea contravenţiilor este probatã cu un mijloc tehnic. (4) Contravenienţii persoane juridice achitã amenzile la unitãţile Trezoreriei Statului sau la Casa de Economii şi Consemnaţiuni - C.E.C. - S.A., dupã caz, în contul de venituri al bugetului de stat 20.35.01.01 "Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit dispoziţiilor legale", iar contravenienţii persoane fizice achitã amenzile la casieriile autoritãţilor administraţiei publice locale sau la Casa de Economii şi Consemnaţiuni - C.E.C. - S.A., dupã caz, în contul de venituri al bugetului local 21.35.02.01 "Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit dispoziţiilor legale". (5) Acolo unde fapta contravenţionalã nu prevede în mod expres persoana care se face vinovatã de sãvârşirea faptei şi este trecut la modul generic unei nave sau la bordul navei, sancţiunea contravenţionalã se aplicã comandantului navei, care este reprezentantul legal al proprietarului ori operatorului navei. ART. 16 (1) în cazul în care o autoritate competentã a unui alt stat înainteazã documente care atestã sau fac dovada sancţionãrii contravenţionale pentru încãlcarea unor reguli la regimul transporturilor navale pe teritoriul statului sãu de cãtre personalul navigant român, ANR va lua în evidenţã sancţiunile contravenţionale aplicate şi poate decide aplicarea unei/unor sancţiuni disciplinare. (2) în situaţia în care personalul navigant strãin sãvârşeşte o contravenţie la regimul transporturilor navale în timp ce se aflã în apele naţionale navigabile, ANR poate înainta documentele care atestã aplicarea unei sancţiuni contravenţionale cãtre autoritatea competentã a statului care a eliberat actele personalului navigant strãin. ART. 17 (1) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 1-13 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplicã navelor militare, navelor aflate în proprietatea sau în operarea statului român şi angajate numai în servicii guvernamentale necomerciale, porturilor militare şi în zonele în care se desfãşoarã în exclusivitate activitãţi militare. ART. 18 (1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 441/1995 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile pe apele naţionale navigabile şi în porturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 6 iulie1995.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul transporturilor, Septimiu Buzaşu, secretar de stat
Ministrul mediului şi dezvoltãrii durabile, Attila Korodi
Ministrul internelor şi reformei administrative, Cristian David
p. Ministrul economiei şi finanţelor, Doina-Elena Dascãlu, secretar de stat
Bucureşti, 1 august 2007. Nr. 876. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email