Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 31 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. 1 Se aprobã Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 (1) Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.359/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 29 ianuarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã: ---------------- p. Ministrul administraţiei şi internelor, Anghel Andreescu, secretar de stat Ministrul sãnãtãţii, Mircea Cintezã Ministrul educaţiei şi cercetãrii, Mircea Miclea Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul finanţelor publice, Ionel Popescu Bucureşti, 28 iulie 2005. Nr. 860. ANEXĂ REGULAMENT de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Pentru aplicarea prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã: a) servicii medicale - ansamblu de mãsuri şi acţiuni realizate pentru a rãspunde nevoilor medicale generate de consumul de droguri, în vederea întreruperii consumului, înlãturãrii dependenţei şi/sau reducerii riscurilor asociate consumului; b) servicii psihologice - ansamblu de mãsuri şi acţiuni realizate pentru a rãspunde nevoilor psihice generate de consumul de droguri în scopul eliminãrii dependenţei psihice şi al dezvoltãrii unor abilitãţi personale care sã permitã integrarea socialã a consumatorului; c) servicii sociale - ansamblu complex de mãsuri şi acţiuni destinate integrãrii sociale şi profesionale a persoanelor consumatoare de droguri, precum şi pentru prevenirea consumului ilicit de droguri; d) consumator - atât consumatorul, cât şi consumatorul dependent, astfel cum sunt aceştia definiţi la <>art. 1 lit. h) şi h^1) din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; prin dependenţa de droguri se înţelege nevoia imperioasã sau persistentã de a continua consumul drogului în scopul obţinerii unei stãri de bine sau pentru a evita starea de rãu generatã de întreruperea consumului; e) polidependenţã - consumul a cel puţin douã droguri diferite în condiţii de dependenţã; f) urgenţã - condiţia medicalã a unui consumator, în legãturã sau nu cu consumul, care îi pune în pericol viaţa; g) diagnostic dual - coexistenţa diagnosticului de tulburare mintalã cu cel de consum de droguri; h) sindrom de abstinenţã (sevraj) - reacţia organismului la întreruperea bruscã a consumului de droguri, la administrarea de antagonist specific sau la scãderea cantitãţii de drog faţã de care s-a instalat dependenţa; i) intoxicaţie acutã - o stare tranzitorie prezentã la scurt timp de la administrarea drogului, cu apariţia efectelor specifice, care pot fi identificate prin metode de evaluare medicalã; j) supradozã - consumul unei cantitãţi de drog suficiente pentru producerea unor efecte care pun viaţa în pericol; k) reducerea riscurilor asociate consumului - ansamblul de mãsuri şi acţiuni orientate spre reducerea consecinţelor negative individuale şi/sau sociale generate de consumul de droguri, fãrã a avea ca obiectiv principal încetarea totalã a consumului de droguri; l) afecţiuni asociate consumului - afecţiuni medicale datorate şi/sau coexistente consumului de droguri; m) decese datorate consumului - decese rezultate fie direct, ca urmare a consumului, fie indirect, ca urmare a comportamentelor determinate de consumul de droguri; n) dezintoxicare - procesul terapeutic ce are ca scop întreruperea consumului pentru substanţele capabile sã producã dependenţã fizicã şi prevenirea sau tratamentul sindromului de abstinenţã; o) manager de caz - persoana din cadrul centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog care coordoneazã, planificã şi monitorizeazã serviciile de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã în raport cu necesitãţile individuale ale consumatorului; p) metaboliţi - substanţele ce apar în organism dupã consumul unui drog, ca urmare a proceselor suferite de acesta în organism, şi care pot persista o perioadã îndelungatã de la consumul ultimei doze de drog; q) agonist - substanţa care prin acţiunea sa la nivelul receptorilor neuronali produce efecte similare celor ale drogului de referinţã (de exemplu, metadona); r) antagonist - substanţa care prin interacţiunea cu receptorii neuronali diminueazã sau anuleazã efectele drogului de referinţã ori inhibã acţiunea acestuia (de exemplu, naltrexona); s) acord de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã - document în baza cãruia consumatorul îşi exprimã consimţãmântul de a fi inclus în programul integrat de asistenţã, asumându-şi drepturile şi obligaţiile cuprinse în acesta; ş) registru unic codificat privind consumatorii de droguri - baza de date a Agenţiei Naţionale Antidrog, care cuprinde toate înregistrãrile individuale primite de la furnizorii de servicii pe baza fişelor standard; t) testarea prezenţei drogurilor - analiza fluidelor organismului (sânge, urinã sau salivã) ori a pãrului sau a altor ţesuturi pentru depistarea prezenţei uneia sau mai multor substanţe psihoactive ori a metaboliţilor acestora; ţ) menţinere cu agonişti de opiacee (metadona, LAAM, buprenorfina şi altele asemenea) - ansamblul de mãsuri terapeutice care are ca obiectiv stabilizarea consumatorului, prin înlocuirea drogului consumat cu un agonist adecvat de la caz la caz, pe o perioadã de timp îndelungatã, în vederea reducerii consumului drogurilor şi a riscurilor asociate, şi facilitarea reabilitãrii şi reinserţiei sociale; u) susţinerea abstinenţei cu antagonist opiaceu (de tip naltrexona) - ansamblul de mãsuri terapeutice care are ca rezultat blocarea acţiunii drogului consumat; v) schimb de seringi - ansamblul activitãţilor şi mãsurilor adresate consumatorilor de droguri injectabile, care are ca scop prevenirea îmbolnãvirilor ce pot surveni din acest mod de administrare. Sunt avute în vedere, în special: distribuirea şi colectarea de seringi, oferirea altor materiale utilizate la injectare - tampoane dezinfectante, garouri, substanţe de dizolvare, altele, oferirea de referinţe şi informaţii, consiliere pentru reducerea riscurilor utilizãrii drogurilor, intervenţii destinate creşterii motivaţiei pentru schimbarea comportamentului, consiliere pretestare şi posttestare pentru infecţii cu virusul HIV şi al hepatitelor virale, alte infecţii cu transmitere sexualã, testare HIV, hepatita B şi C, vaccinare, distribuire de prezervative etc.; x) reabilitare şi reinserţie - procesul de normalizare a situaţiei personale şi sociale a consumatorilor de droguri, pe urmãtoarele arii de intervenţie: - personal şi social: dobândirea unor norme de coabitare, creşterea autonomiei şi valorii sociale individuale, dezvoltarea responsabilitãţii, recâştigarea abilitãţilor sociale şi promovarea utilizãrii de resurse comunitare; - formare profesionalã: îmbogãţirea cunoştinţelor, abilitãţilor şi practicilor profesionale şi a celor de cãutare şi obţinere a unui loc de muncã; - educativ şi cultural: obţinerea unui nivel educativ, cultural şi relaţional suficient pentru a înţelege şi a participa la viaţa socialã; y) consiliere şi psihoterapie - ansamblu de metode şi tehnici specifice destinate sã faciliteze schimbãri ale comportamentului, eliminarea dependenţei psihice şi dezvoltarea unor abilitãţi personale care sã permitã integrarea socialã a consumatorului; z) planta Canabis sativa, ca drog - inflorescenţele florale şi fructifere ale plantei Canabis sativa, însoţite sau nu de frunze ori de alte pãrţi ale inflorescenţei, din care s-au scos seminţele; - prin rãşina plantei Canabis sativa se înţelege rãşina izolatã, brutã sau purificatã, obţinutã din planta Canabis sativa, din inflorescenţele ori din frunzele acesteia; - prin uleiul plantei Canabis sativa se înţelege concentratul sub forma uleioasã, obţinut din planta Canabis sativa sau din rãşina plantei Canabis sativa. (2) Definiţiile referitoare la produsele vegetale obţinute din planta Canabis sativa, indiferent de varietatea acesteia, sunt aplicabile atunci când aceste produse vegetale au fost obţinute pentru trafic şi consum ilicit de droguri şi au avut ca destinaţie operaţiunile specifice traficului şi consumului ilicit de droguri. ART. 2 (1) Prescrierea de cãtre medici, în scop terapeutic, a substanţelor aflate sub control naţional, astfel cum sunt definite în <>Legea nr. 143/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu normele de practicã medicalã stabilite de Colegiul Medicilor din România şi de Ministerul Sãnãtãţii. (2) Substanţele aflate sub control naţional se livreazã numai unitãţilor autorizate de Ministerul Sãnãtãţii. (3) Aprovizionarea, deţinerea şi eliberarea cãtre pacienţi a substanţelor aflate sub control naţional se realizeazã în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (4) Farmaciştii, cu ocazia eliberãrii medicamentelor, au obligaţia de a atrage atenţia consumatorilor asupra substanţelor aflate sub control naţional, cuprinse de acestea. ART. 3 (1) Calificarea ca drog a unui produs provenit din traficul şi consumul ilicit de droguri nu depinde de concentraţia substanţei stupefiante sau psihotrope depistate în acest produs. (2) Nu sunt considerate droguri medicamentele care conţin plante, substanţe stupefiante şi psihotrope sau amestecuri de asemenea plante şi substanţe aflate sub control naţional atunci când sunt folosite în cadrul actului medical, conform legislaţiei în vigoare. CAP. II Mãsuri de prevenire şi combatere a traficului şi consumului ilicit de droguri ART. 4 (1) Mãsurile de prevenire a consumului ilicit de droguri constau în totalitatea activitãţilor desfãşurate de instituţiile abilitate, în scopul evitãrii începerii consumului, întârzierii debutului acestuia, evitãrii trecerii la un consum cu risc mai mare şi promovãrii unui stil de viaţã sãnãtos. (2) Mãsurile de prevenire sunt: informare, educare, comunicare-sensibilizare, conştientizare, câştigare de abilitãţi etc. şi se desfãşoarã, de regulã, pe baza unor programe de prevenire, conform standardelor de calitate. (3) Standardele de calitate şi metodologia de avizare a programelor se elaboreazã de Agenţia Naţionalã Antidrog şi se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi ministrului administraţiei şi internelor. (4) Programele de prevenire se elaboreazã pe baza evaluãrii necesitãţilor şi în raport cu situaţia populaţiei cãreia i se adreseazã, cu mediul în care se implementeazã şi cu tipul de drog avut în vedere şi se avizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã Antidrog. ART. 5 (1) Evaluarea rezultatelor programelor se face de cãtre cel care le implementeazã, iar raportul cu rezultatele evaluãrii se transmite Agenţiei Naţionale Antidrog. (2) Agenţia Naţionalã Antidrog ţine evidenţa programelor de prevenire a consumului de droguri derulate şi monitorizeazã programele aflate în derulare, pe baza unei fişe standard aprobate prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog. ART. 6 Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sã sprijine derularea programelor de prevenire a consumului de droguri. ART. 7 Mãsurile de combatere a traficului şi a consumului ilicit de droguri constau în totalitatea activitãţilor desfãşurate în acest sens de organele administraţiei publice şi organele judiciare, potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã penalã şi ale legilor speciale în domeniu. ART. 8 (1) Supravegherea cultivãrii plantelor ce conţin droguri este o activitate care implicã, pe de o parte, verificarea autorizaţiilor eliberate de organele abilitate pentru culturile ce au ca destinaţie prelucrarea licitã a acestora, iar pe de altã parte, obligativitatea celor care cultivã pe bazã de autorizaţie astfel de plante şi le prelucreazã de a declara scopul culturilor, care trebuie menţionat în mod expres în autorizaţie. (2) Autorizarea pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, în vederea utilizãrii în industrie şi/sau în alimentaţie, în domeniul medical, ştiinţific sau tehnic ori pentru producerea de sãmânţã, se realizeazã de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin direcţiile pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene sau a municipiului Bucureşti. Modelul autorizaţiei este prevãzut în anexa nr. 1. (3) Direcţiile pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor comunica Ministerului Sãnãtãţii, Direcţiei generale farmaceutice şi aparaturã medicalã, sub confirmare de primire, o copie legalizatã a autorizaţiei emise pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în scop medical. (4) Direcţiile pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate ca, în termen de 7 zile de la data eliberãrii autorizaţiei, sã comunice, sub confirmare de primire, o copie legalizatã a acesteia, în vederea luãrii în evidenţã la inspectoratele judeţene de poliţie, respectiv al municipiului Bucureşti, acestea urmând sã o transmitã, sub confirmare de primire, la formaţiunea centralã de reprimare a traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei. (5) Pentru eliberarea autorizaţiei pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, în vederea utilizãrii în industrie şi/sau în alimentaţiei, în domeniul ştiinţific ori tehnic sau pentru producerea de sãmânţã, operatorii economici trebuie sã depunã la direcţiile pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene sau a municipiului Bucureşti o cerere, al cãrei model este prezentat în anexa nr. 2. Cererea depusã de agenţii economici trebuie însoţitã de urmãtoarele documente, în funcţie de scopul autorizãrii: a) documente de identificare: - pentru persoana fizicã: copie de pe buletin/cartea de identitate; - pentru persoana juridicã: copii de pe certificatul de înmatriculare şi de pe certificatul de înregistrare fiscalã; b) copie de pe titlul de proprietate sau procese-verbale/ adeverinţe de punere în posesie; c) copie de pe contractele de valorificare a producţiei; d) autorizaţie pentru producere de seminţe, eliberatã conform reglementãrilor legale în vigoare; e) documente care atestã cã desfãşoarã o activitate ştiinţificã în domeniul cercetãrii şi învãţãmântului. (6) Dupã înregistrarea şi verificarea cererilor de cãtre reprezentanţii direcţiilor pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, se elibereazã autorizaţii în termen de maximum 10 zile de la data înregistrãrii cererilor. (7) Condiţiile şi documentele necesare eliberãrii autorizaţiei pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în domeniul medical, se stabilesc prin ordin al ministrului sãnãtãţii. CAP. III Distrugerea drogurilor ART. 9 (1) Distrugerea drogurilor se efectueazã în condiţiile prevãzute de lege, contraprobele pãstrându-se pânã la epuizarea tuturor cãilor de atac. (2) Medicamentele utilizabile, exceptate de la distrugere, sunt preluate în vederea transmiterii şi valorificãrii, potrivit reglementãrilor în vigoare. (3) În cazul distrugerii medicamentelor neutilizabile, o copie a procesului-verbal de distrugere se transmite Ministerului Sãnãtãţii. (4) Sumele aferente cheltuielilor legate de distrugerea drogurilor se suportã din bugetul instituţiei care gestioneazã camera de corpuri delicte, urmând sã fie recuperate de la proprietar sau de la persoana de la care au fost ridicate, prin includerea lor în cheltuieli judiciare. (5) O copie a procesului-verbal întocmit de comisia de distrugere, întrunitã potrivit legii, se transmite organului judiciar pentru stabilirea cheltuielilor judiciare. ART. 10 Modul şi condiţiile în care anumite cantitãţi de droguri sunt exceptate de la distrugere pentru a fi folosite în scop didactic şi de cercetare ştiinţificã sau în care pot fi remise instituţiilor care deţin câini şi alte animale de depistare a drogurilor, pentru pregãtirea şi menţinerea antrenamentului acestora, se stabilesc prin ordin comun al ministrului administraţiei şi internelor, al ministrului sãnãtãţii şi al ministrului educaţiei şi cercetãrii. CAP. IV Programe integrate de asistenţã ART. 11 (1) Programul integrat de asistenţã a consumatorilor, denumit în continuare program, constã într-un ansamblu complex de programe terapeutice, psihologice şi sociale, complementare, simultane sau secvenţiale, care se concretizeazã într-un plan individualizat de asistenţã. (2) Planul individualizat de asistenţã reprezintã intervenţiile şi mãsurile terapeutice, psihologice şi sociale, adaptate necesitãţilor fiecãrui consumator. ART. 12 (1) Acordarea serviciilor în cadrul unui program se face în mod integrat şi continuu, prin intermediul managementului de caz. (2) Managementul de caz reprezintã identificarea necesitãţilor consumatorului, planificarea, coordonarea şi monitorizarea implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã în funcţie de resursele disponibile existente. (3) Managementul de caz se realizeazã pe baza normelor metodologice elaborate conform standardelor minime obligatorii aprobate prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog. ART. 13 (1) Procesul de acordare a serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã are urmãtoarele etape: a) evaluarea; b) stabilirea programului şi elaborarea planului individualizat de asistenţã; c) includerea în program prin semnarea acordului de asistenţã; d) implementarea mãsurilor prevãzute în planul individualizat de asistenţã; e) monitorizarea şi evaluarea implementãrii mãsurilor prevãzute în planul individualizat de asistenţã şi a rezultatelor acestora; f) terminarea programului. (2) Acordarea serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã se face în urmãtoarele situaţii: a) la cererea consumatorului sau a reprezentantului legal, în cazul minorilor, sau a persoanelor cu capacitate de exerciţiu restrânsã; b) la dispoziţia procurorului sau, dupã caz, a altui organ judiciar; c) de urgenţã. (3) Solicitarea pentru acordarea serviciilor de asistenţã se adreseazã: a) centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog; b) altui furnizor de servicii de asistenţã. ART. 14 (1) Prin evaluare se identificã caracteristicile individuale ale consumatorului, în vederea selectãrii programului şi individualizãrii serviciilor medicale, psihologice şi sociale. (2) Evaluarea se realizeazã pe urmãtoarele arii: a) istoricul personal şi de consum şi semnele specifice ale intoxicaţiei şi/sau sindromului de abstinenţã; b) condiţii biomedicale şi complicaţii curente care, deşi nu au legãturã cu sindromul de abstinenţã sau cu intoxicarea, necesitã tratament deoarece pot genera riscuri ori pot complica procesul de asistenţã şi reabilitare; c) condiţii psihologice şi/sau psihiatrice şi complicaţii, precum şi alte condiţii care pot genera riscuri ori care pot produce complicaţii în procesul de asistenţã şi reabilitare, cum sunt: acceptarea/rezistenţa la tratament, potenţial de recãdere, continuarea utilizãrii etc.; d) condiţii sociale şi familiale care pot fi surse de suport individual, familial ori comunitar sau pot îngreuna/împiedica procesul de asistenţã şi reabilitare; e) situaţia juridicã. (3) Evaluarea este coordonatã şi monitorizatã de managerul de caz. (4) Evaluarea este efectuatã de personalul centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare a acestora, precum şi de alţi furnizori de servicii. (5) Rezultatul evaluãrii se consemneazã într-un raport de evaluare, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 3 şi care cuprinde: a) date despre consumator; b) rezultatele evaluãrii pe arii; c) expertiza medico-legalã, dupã caz; d) recomandãri, în cadrul cãrora sunt stabilite programul şi planul individualizat de asistenţã. ART. 15 (1) Stabilirea programului se face în funcţie de criteriile de orientare care sunt specifice ariilor de evaluare prevãzute la art. 14 alin. (2). (2) Programele integrate de asistenţã şi criteriile de orientare într-un program integrat de tratament sunt prevãzute în anexele nr. 6 şi, respectiv, nr. 7. ART. 16 (1) Serviciile de asistenţã individualizate pentru un consumator în cadrul programului constituie planul individualizat de asistenţã. (2) Metodologia de elaborare, modificare şi implementare a planului individualizat de asistenţã se aprobã prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog, în conformitate cu programele psihologice şi sociale şi cu protocoalele de practicã elaborate de Ministerul Sãnãtãţii şi de Colegiul Medicilor din România. ART. 17 (1) Raportul de evaluare se prezintã consumatorului odatã cu propunerea de includere într-un program. (2) În situaţia în care consumatorul este de acord cu includerea în program, acesta semneazã acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã la care este anexat planul individualizat de asistenţã. (3) Modelul acordului de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, cu anexele prevãzute la alin. 2, este prezentat în anexa nr. 4. ART. 18 (1) Implementarea mãsurilor din planul individualizat de asistenţã se face în mod integrat, prin participarea unuia sau mai multor furnizori de servicii. (2) Coordonarea, monitorizarea şi evaluarea planului de asistenţã se fac de cãtre managerul de caz, la datele şi perioadele stabilite. (3) Monitorizarea şi evaluarea implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã se fac de fiecare furnizor de servicii. ART. 19 (1) Furnizorii de servicii au obligaţia de a comunica în scris managerului de caz urmãtoarele date: a) evaluarea mãsurilor implementate; b) nerespectarea oricãrei mãsuri din planul individualizat de asistenţã, în termen de 24 de ore de la aceasta; c) nerespectarea condiţiilor de includere în program, de implementare a mãsurilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã. (2) Dupã comunicarea prevãzutã la alin. (1), managerul de caz reevalueazã planul individualizat de asistenţã şi propune continuarea programului cu modificarea planului individualizat de asistenţã sau schimbarea programului. (3) Modificarea sau completarea planului individualizat de asistenţã se face cu acordul consumatorului, prin semnarea unei anexe la acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã. ART. 20 Terminarea unui program are loc în urmãtoarele cazuri: a) la finalizarea programului; b) la solicitarea consumatorului, cu semnarea unui document conform modelului prevãzut în anexa 5, dupã informarea completã asupra consecinţelor; c) la schimbarea programului, ca urmare a evaluãrii implementãrii mãsurilor de asistenţã. ART. 21 (1) În cazul în care solicitarea de acordare a serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã se face de procuror, instituţiile medico-legale sunt obligate sã transmitã centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog o copie a raportului de expertizã toxicologicã, în termen de 5 zile de la dispunerea acesteia de cãtre procuror pentru întocmirea raportului de evaluare. (2) Procurorul prezintã învinuitului/inculpatului raportul de evaluare şi planul individualizat de asistenţã propus şi îi solicitã acordul, potrivit legii. (3) Despre prezentarea raportului şi despre acordul învinuitului/inculpatului de a intra în program se face consemnare într-un proces-verbal. (4) În cazul în care învinuitul/inculpatul îşi dã acordul pentru includere în program, o copie a procesului-verbal, a actului de dispoziţie a procurorului şi acordul semnat se trimit centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog pentru punerea în aplicare a planului individualizat. (5) Respectarea mãsurilor din planul individualizat de asistenţã, anexã la acordul semnat, este obligatorie. (6) În situaţia în care mãsura arestãrii preventive nu este revocatã sau înlocuitã, învinuitul/inculpatul va fi introdus într-un program derulat la locul de deţinere. (7) Centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog comunicã organului judiciar, periodic sau la cerere, rezultatele monitorizãrii implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã. (8) Orice nerespectare a mãsurilor din acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã se comunicã de îndatã de cãtre managerul de caz organului judiciar care procedeazã conform legii. ART. 22 Pentru persoana aflatã în stare privativã de libertate, evaluarea se efectueazã de personalul centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog la locul de deţinere care asigurã condiţiile necesare pentru aceasta. ART. 23 (1) Modalitatea de derulare a programelor integrate de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã pentru persoanele aflate în stare privativã de libertate se stabileşte prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului justiţiei şi ministrului administraţiei şi internelor. (2) În cazul în care persoanele prevãzute la alin. (1) necesitã tratament imediat, acesta se asigurã de cãtre orice unitate medicalã competentã, dintre cele desemnate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului administraţiei şi internelor şi ministrului justiţiei. ART. 24 În cazul în care au fost dispuse, potrivit legii, mãsurile de siguranţã a obligãrii la tratament medical sau a internãrii medicale, furnizorul de servicii care le duce la îndeplinire are urmãtoarele obligaţii: a) înştiinţarea de îndatã a centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în vederea realizãrii managementului de caz; b) realizarea procesului de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, prevãzutã la art. 13 alin. (1), cu participarea centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog; c) prezentarea periodicã a raportului de evaluare a implementãrii planului individualizat de asistenţã, precum şi formularea de recomandãri pentru continuarea programului integrat de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã, centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog. ART. 25 (1) În situaţii de urgenţã serviciile de asistenţã se acordã imediat în unitãţile medicale de specialitate, în condiţiile legii. (2) Dupã încetarea stãrii de urgenţã consumatorul va fi îndrumat cãtre un centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în vederea asigurãrii managementului de caz, concomitent cu informarea acestuia asupra serviciilor acordate. (3) Informarea se face pentru fiecare consumator cãruia i s-a acordat asistenţã, conform foii standard de urgenţã, prevãzutã în anexa nr. 8. ART. 26 (1) Dacã solicitarea pentru acordarea de servicii de asistenţã se adreseazã unui alt furnizor de servicii de asistenţã decât centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, acesta va proceda dupã cum urmeazã: a) dacã are resursele necesare, va realiza procesul de acordare a serviciilor de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã potrivit art. 13 alin. (1), cu consultarea centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog; b) dacã în urma evaluãrii consumatorului constatã cã nu are resursele necesare ducerii la îndeplinire a planului individualizat de asistenţã, va îndruma consumatorul cãtre un centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în vederea realizãrii procesului de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã adecvat, potrivit art. 13 alin. (1). (2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a) furnizorul de servicii are obligaţia de a transmite centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, pentru toţi consumatorii care le-au solicitat servicii direct, urmãtoarele documente: a) raportul de evaluare prevãzut la art. 14 alin. (5); b) acordul de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã; c) planul individualizat de asistenţã; d) raportul de evaluare a evoluţiei; e) recomandãrile fãcute, la finalizarea serviciilor furnizate, pentru continuarea programului. (3) La finalizarea serviciilor acordate potrivit alin. (1) lit. a), consumatorul va fi îndrumat cãtre un centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, în vederea asigurãrii managementului de caz. CAP. V Furnizorii de servicii ART. 27 (1) Furnizorii de servicii medicale, psihologice şi sociale pentru consumatori sunt persoanele publice, private sau mixte, autorizate, care presteazã servicii conform standardelor de calitate. (2) Criteriile şi metodologia de autorizare, precum şi standardele de calitate prevãzute la alin. (1) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi ministrului administraţiei şi internelor. (3) Furnizorii publici de servicii pentru consumatori sunt: a) serviciul public de asistenţã psihosocialã, prevenire, evaluare şi consiliere antidrog; b) serviciul public de asistenţã medicalã (de urgenţã, primarã, ambulatorie şi de specialitate etc.), potrivit legislaţiei în vigoare; c) serviciul public de asistenţã socialã, potrivit legislaţiei în vigoare; d) alte servicii publice. (4) Furnizorii privaţi de servicii pot fi, în condiţiile legii: a) asociaţii şi fundaţii şi orice alte forme organizate ale societãţii civile; b) persoane fizice şi juridice autorizate în condiţiile legii; c) organisme internaţionale care desfãşoarã activitãţi în domeniu, potrivit legii. ART. 28 (1) Furnizorii de servicii de asistenţã pentru consumatori pot încheia convenţii de parteneriat, contracte şi contracte-cadru de servicii medicale. (2) Convenţiile de parteneriat constituie cadrul de cooperare stabilit în urma negocierilor, în scopul organizãrii şi dezvoltãrii serviciilor pentru consumatori şi pentru a se asigura o asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã concomitentã. (3) Convenţia de parteneriat se referã la: a) responsabilitãţile furnizorilor; b) serviciile implementate de furnizori; c) contractele de acordare a serviciilor încheiate între diferiţii furnizori; d) sursele de finanţare şi estimarea nivelului acestora; e) resurse umane implicate în acordarea serviciilor; f) sancţiuni. (4) Contractul de acordare a serviciilor cuprinde în mod obligatoriu: serviciile oferite, natura şi costurile acestora, drepturile şi obligaţiile pãrţilor, perioada şi condiţiile de furnizare, cu respectarea standardelor de calitate, sancţiuni în cazul nerespectãrii condiţiilor de calitate. (5) Contractul-cadru de servicii medicale se încheie cu casele de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile prevãzute de Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate. ART. 29 (1) Serviciile se acordã în regim închis, deschis sau mixt în urmãtoarele tipuri de centre: a) centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog: acordã unul sau mai multe servicii de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã în regim ambulatoriu şi asigurã managementul de caz; b) centru de zi: acordã servicii de asistenţã în regim ambulatoriu, pe o perioadã de 12 ore; c) centru tip comunitate terapeuticã, locuinţã protejatã, locuinţã socialã şi altele asemenea: acordã servicii de asistenţã în regim hotelier; d) centru de asistenţã integratã a adicţiilor: acordã unul sau mai multe servicii de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã în regim ambulatoriu; e) centre, secţii şi compartimente de dezintoxicare de tip spitalicesc: acordã servicii medicale de dezintoxicare într-o structurã aprobatã de Ministerul Sãnãtãţii; f) centru de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri: acordã servicii de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri în regim ambulatoriu sau unitãţi mobile; g) laborator de sãnãtate mintalã cu staţionar de zi; h) alte categorii de instituţii publice sau private, prevãzute de lege. (2) Standardele minime obligatorii de organizare şi funcţionare a centrelor sunt stabilite şi actualizate, dupã caz, prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi ministrului adminstraţiei şi internelor. ART. 30 (1) Serviciile de asistenţã a consumatorului de droguri sunt furnizate individual şi în echipe interdisciplinare, conform planului individualizat de asistenţã. (2) Echipa interdisciplinarã este stabilitã, de comun acord cu furnizorul de servicii, de managerul de caz şi trebuie sã cuprindã cel puţin câte un medic, câte un psiholog şi câte un asistent social. (3) Echipa prevãzutã la alin. (2) poate cuprinde şi alte categorii profesionale. ART. 31 (1) Personalul implicat în furnizarea de servicii de asistenţã a consumatorului de droguri trebuie sã aibã, în afara pregãtirii de bazã şi autorizãrii, conform legii, o formare profesionalã iniţialã şi continuã în domeniul drogurilor. (2) Formarea profesioniştilor care lucreazã în domeniul drogurilor se realizeazã prin programe de formare profesionalã autorizate de Agenţia Naţionalã Antidrog, în colaborare cu alte instituţii competente în domeniu. (3) Criteriile şi metodologia de autorizare a programelor se stabilesc prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog. CAP. VI Finanţarea serviciilor de asistenţã a consumatorului de droguri ART. 32 Serviciile de asistenţã a consumatorului de droguri se finanţeazã din urmãtoarele surse: a) bugetul de stat, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor - Agenţia Naţionalã Antidrog; b) bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate; c) bugetul de stat, prin programele de sãnãtate ale Ministerului Sãnãtãţii; d) donaţii, sponsorizãri, alte contribuţii din partea persoanelor fizice sau juridice din ţarã ori din strãinãtate; e) fonduri externe rambursabile sau nerambursabile; f) venituri proprii ale Agenţiei Naţionale Antidrog, rezultate ca urmare a încasãrii contravalorii serviciilor prestate, conform legii. ART. 33 De la bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate se finanţeazã serviciile de asistenţã medicalã furnizate pe bazã de contract-cadru încheiat de furnizorul de servicii cu casele de asigurãri de sãnãtate în condiţiile prevãzute de Normele metodologice de aplicare a contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate. ART. 34 (1) Transmiterea datelor privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, substanţe chimice esenţiale, precursori şi inhalanţi chimici toxici, precum şi a celor privind culturile autorizate de plante ce conţin droguri şi sunt prelucrare în scop licit, în vederea utilizãrii în industrie şi/sau în alimentaţie, în domeniul medical, ştiinţific ori tehnic sau pentru producerea de sãmânţã, Agenţiei Naţionale Antidrog de cãtre instituţiile şi organele prevãzute la <>art. 26 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 143/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se face conform unor indicatori specifici pentru fiecare instituţie. (2) Indicatorii prevãzuţi la alin. (1) şi metodologia de transmitere a datelor se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi ministrului administraţiei şi internelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 35 (1) Evidenţa centralizatã a datelor privind consumatorii se face prin urmãtorii indicatori specifici: cerere de tratament ca urmare a consumului de droguri, boli infecţioase asociate consumului de droguri, decese ca urmare a consumului de droguri şi mortalitate în rândul consumatorilor, conform fişelor standard prezentate în anexele nr. 8 şi 9, cu respectarea confidenţialitãţii, potrivit legii. (2) Metodologia de completare a fişelor standard şi de transmitere a datelor prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi ministrului administraţiei şi internelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 36 (1) Indicatorul "Cerere de tratament ca urmare a consumului de droguri" are drept scop obţinerea informaţiilor comparabile şi relevante referitoare la numãrul şi caracteristicile consumatorilor care au solicitat servicii de asistenţã. (2) Datele referitoare la consumatorii incluşi în circuitul terapeutic, obţinute conform alin. (1), sunt centralizate de Observatorul român pe droguri şi toxicomanii din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, în Registrul unic codificat privind consumatorii de droguri. (3) Pentru constituirea registrului prevãzut la alin. (2), managerul de caz transmite datele în format electronic sau pe suport hârtie, la includere, ieşire şi modificare, Observatorului român pe droguri şi toxicomanii. (4) În vederea transmiterii datelor, managerul de caz completeazã fişa standard de admitere la tratament. (5) Consumatorul inclus în circuitul integrat de asistenţã primeşte o legitimaţie în format electronic codificatã, eliberatã de managerul de caz, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 10. (6) Legitimaţia prevãzutã la alin. (5) se utilizeazã la accesarea fiecãrui serviciu de asistenţã şi permite monitorizarea şi evaluarea periodicã a implementãrii mãsurilor din planul individualizat de asistenţã. (7) Costul legitimaţiei se suportã din bugetul Agenţiei Naţionale Antidrog. În cazul pierderii sau deteriorãrii, legitimaţia poate fi înlocuitã, iar costul acesteia se suportã de consumator. ART. 37 (1) Indicatorul "Bolile infecţioase asociate consumului de droguri" are drept scop obţinerea informaţiilor comparabile şi relevante asupra nivelului de infectare a populaţiei consumatoare de droguri cu virusul HIV şi/sau al hepatitelor B şi C, precum şi cu alte boli. (2) Datele prevãzute la alin. (1), colectate de Ministerul Sãnãtãţii, sunt transmise semestrial sau la cerere Agenţiei Naţionale Antidrog. (3) Datele privind indicatorul menţionat la alin. (1) sunt transmise, la solicitarea Agenţiei Naţionale Antidrog, de furnizorii de servicii de asistenţã a consumatorilor, de instituţiile publice şi private care deruleazã programe adresate consumatorilor şi care îi testeazã pe aceştia conform legii, pe baza fişelor standard pentru indicatorul "Bolile infecţioase asociate consumului de droguri", menţionate la art. 35. (4) Datele prevãzute la alin. (3) sunt transmise şi de instituţiile de medicinã legalã, la solicitarea Agenţiei Naţionale Antidrog. (5) În scopul obţinerii datelor prevãzute la alin. (1), Agenţia Naţionalã Antidrog, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãţii, poate efectua studii sau cercetãri ştiinţifice. ART. 38 (1) Indicatorul "Decese ca urmare a consumului de droguri şi mortalitate în rândul consumatorilor de droguri" are drept scop obţinerea informaţiilor comparabile şi relevante referitoare la numãrul şi la caracteristicile legate de decese. (2) Datele referitoare la indicatorul menţionat la alin. (1) sunt colectate din: a) Registrul general de mortalitate, din evidenţa Institutului Naţional de Statisticã; b) Registrul special de mortalitate, din evidenţa Observatorului român pe droguri şi toxicomanii. (3) Registrul special de mortalitate prevãzut la alin. (2) lit. b) este constituit în baza datelor transmise de: a) managerul de caz, care transmite de îndatã orice deces survenit la consumatorii incluşi în programe de asistenţã; b) instituţiile de medicinã legalã, care transmit de îndatã orice deces cauzat de consumul de droguri sau aflat în legãturã cu acesta; c) sistemul penitenciar, care transmite de îndatã orice deces survenit la consumatorii incluşi în programe de asistenţã din sistemul penitenciar; d) furnizorii de servicii de asistenţã privaţi, care transmit de îndatã orice deces survenit la consumatorii incluşi în programe de asistenţã. (4) Transmiterea datelor pentru indicatorul prevãzut la alin. (1) se face conform fişei standard pentru indicatorul "Decese ca urmare a consumului de droguri şi mortalitate în rândul consumatorilor de droguri", prevãzut la art. 35. (5) Codificarea cauzelor de deces în registrele menţionate la alin. (2) se realizeazã în conformitate cu Clasificarea internaţionalã a maladiilor, ultima ediţie, iar criteriile de selecţie a deceselor, conform indicatorului prevãzut la alin. (1), se stabilesc prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii, ministrului justiţiei, procurorului general şi ministrului administraţiei şi internelor. ART. 39 Pentru monitorizarea datelor privind consumul şi consumatorii, instituţiile publice şi private transmit Agenţiei Naţionale Antidrog, la cerere, rezultatele studiilor şi cercetãrilor în domeniu. CAP. VII Sancţiuni ART. 40 (1) Constituie contravenţie furnizarea de servicii de asistenţã pentru comsumatori fãrã a deţine autorizaţia prevãzutã la art. 27 şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON). (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunilor se fac de persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi Agenţiei Naţionale Antidrog. (3) Dispoziţiile referitoare la contravenţie, prevãzute la alin. (1) şi (2), se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. CAP. VIII Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 41 Pânã la data la care consumatorul este evaluat de managerul de caz, legitimaţiile se elibereazã de unitãţile medicale care furnizeazã servicii specializate consumatorilor. ART. 42 (1) Consumatorilor aflaţi, la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, într-un program de asistenţã, le sunt continuate serviciile conform planurilor de asistenţã existente. (2) Pentru consumatorii prevãzuţi la alin. (1), în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, furnizorii de servicii îndeplinesc obligaţiile prevãzute la art. 26 alin. (2) şi (3). ART. 43 (1) Pânã la data la care consumatorul este evaluat de cãtre managerul de caz, pentru constituirea registrului menţionat la art. 36 alin. (2), furnizorii de servicii transmit datele, în format electronic sau pe suport hârtie, lunar sau ori de câte ori se impune, Observatorului român pe droguri şi toxicomanii. (2) În vederea transmiterii datelor conform alin. (1), furnizorii de servicii au obligaţia de a utiliza pentru înregistrarea fiecãrui caz fişa standard de admitere la tratament, pusã la dispoziţie, în baza unei solicitãri scrise, de Agenţia Naţionalã Antidrog. ART. 44 În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor, împreunã cu ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, sunt obligate sã adopte normele prevãzute în prezentul regulament. ART. 45 (1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, ministerele de resort, precum şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice competente în domeniu, potrivit legii, sunt obligate sã reactualizeze normele adoptate în aplicarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.359/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) La data expirãrii termenului prevãzut la alin. (1) ordinele emise în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.359/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã. ART. 46 Anexele nr. 1-10 fac parte integrantã din prezentul regulament. ART. 47 Prezentul regulament intrã în vigoare în termen de 30 de zile de la publicare. ART. 48 Prevederile art. 14 alin. (5) lit. c), ale art. 21 şi 22 şi ale pct. III din anexa nr. 3 intrã în vigoare la data intrãrii în vigoare a prevederilor <>art. 19^1 şi 19^2 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ANEXA 1 la regulament ROMÂNIA MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR ŞI DEZVOLTĂRII RURALE Direcţia pentru Agriculturã şi Dezvoltare Ruralã a Judeţului ............. AUTORIZAŢIA Nr. .............. pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în*): .................... În temeiul <>art. 8 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se autorizeazã agentul economic: A. Persoana fizicã ......................., cu domiciliul în localitatea .............., str. ............. nr. ...., judeţul/sectorul .........., posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ....... nr. .........., emis/emisã de .................. la data de ......, CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| B. Persoana juridicã ......................, cu sediul în localitatea ................, str. ............... nr. ....., judeţul/sectorul .........., codul unic de înregistrare ...................., reprezentatã de ................, în calitate de reprezentant legal, posesor/posesoare al/a B.I./C.I seria ....... nr. ............., emis/emisã de ................... la data de .............., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, pentru activitatea de cultivare a plantelor ce conţin droguri şi care sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în*): ..................................................................................................... Agentul economic autorizat este obligat sã anunţe emitentul prezentei autorizaţii despre orice modificare intervenitã în documentaţia depusã la autorizare, în termen de 15 zile de la producerea modificãrii. Data ............. Director, .....................------ *) Se completeazã, dupã caz, cu: "în vederea utilizãrii în industrie şi/sau în alimentaţie", "în domeniul medical, ştiinţific sau tehnic" ori "pentru producerea de sãmânţã". ANEXA 2 la regulament CERERE pentru eliberarea autorizaţiei pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în*): ............................ 1. A. Persoana fizicã ....................., cu domiciliul în localitatea ..............., str. ................ nr. ....., judeţul/sectorul ............., posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria .... nr. ..........., emis/emisã de ................ la data de ............, CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, solicit eliberarea autorizaţiei pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în*): ..................... 2. B. Persoana juridicã ..............., cu sediul în localitatea ..............., str. ................ nr. ....,judeţul/sectorul ............, codul unic de înregistrare ................, reprezentatã de .................., în calitate de reprezentant legal, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ...... nr. ..........., emis/emisã de ................. la data de ............., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, solicit eliberarea autorizaţiei pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit, destinate utilizãrii în*) ........................................ 3. Deţin suprafaţa de ............ ha, situatã în localitatea ................., conform datelor înscrise în Registrul agricol la poziţia ............... 4. Scopul culturii: valorificarea culturii, conform Contractului nr. ..........., încheiat cu ................,pentru*): ..................... Data Semnãtura ............... ..............----- *) Se completeazã, dupã caz, cu: "în vederea utilizãrii în industrie şi/sau în alimentaţie", "în domeniul medical, ştiinţific sau tehnic" sau "pentru producerea de sãmânţã". ANEXA 3 la regulament AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTIDROG Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau denumirea furnizorului de servicii RAPORT DE EVALUARE Nr. ........... Data ........... I. Date despre consumator: Numele/prenumele: ...................... fiul lui ............. şi al ..........., domiciliat în .............., posesor al B.I./C.I. seria ....... nr. .......... Reprezentant legal (se completeazã, dupã caz) .............................................. Cod consumator ............................. Rezumat/Narativ: ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ II. Rezultatul evaluãrii ariilor, conform <>art. 14 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare: 1. ...................................... Specialist ...................... ........................................................................... 2. ...................................... Specialist ...................... ........................................................................... 3. ...................................... Specialist ...................... ........................................................................... 4. ...................................... Specialist ...................... ........................................................................... 5. ...................................... Specialist ...................... ........................................................................... (Semnãtura şi, dupã caz, parafa specialistului) III. Expertiza medico-legalã ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... IV. Recomandãri 1. Lista problemelor pe arii 1. .............................................................................................................................................................. 2. .............................................................................................................................................................. 3. .............................................................................................................................................................. 4. .............................................................................................................................................................. 5. .............................................................................................................................................................. 2. Program integrat de asistenţã propus .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 3. Modalitãţi/Intervenţii recomandante pentru problemele active:........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 4. Criterii:........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 5. Planificare:........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 6. Furnizori disponibili şi/sau necesari:........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... V. Alte date ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Coordonatorul centrului de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau furnizorul de servicii: ............................................................... Managerul de caz sau Responsabilul cu furnizarea de servicii: ................................................... ANEXA 4 la regulament ACORD DE ASISTENŢĂ MEDICALĂ, PSIHOLOGICĂ ŞI SOCIALĂ Între: Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau furnizorul de servicii ............................... Managerul de caz sau Responsabilul centrului ............. şi consumator: Numele/prenumele: .......................................... BI/CI/Paşaport nr. ......................................... Cod: ....................................................... Data includerii: ........................................... Data ieşirii: .............................................. 1. Obiectul acordului: ART. 1 Obiectul acordului constã în stabilirea unui cadru de raporturi între consumator şi centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, ca urmare a includerii consumatorului în circuitul integrat de asistenţã. 2. Drepturi şi obligaţii: ART. 2 Consumatorul are dreptul: a) la informaţii cu privire la diferitele servicii şi resurse existente; b) la informaţii cu privire la procesul terapeutic pe care îl parcurge, în orice fazã a acestuia; c) la asistenţã în cadrul reţelei de asistenţã, adecvatã la planul individualizat, şi la includerea pe lista de aşteptare în condiţiile în care unul dintre serviciile selectate este pentru moment ocupat; d) la alegerea uneia dintre diferitele recomandãri propuse de managerul de caz pe baza evaluãrii şi informãrii cu rezultatele acesteia sau dreptul de a refuza, ceea ce este echivalat cu consimţãmântul informat de ieşire din program; e) la respect faţã de personalitatea, demnitatea şi intimitatea sa; f) la confidenţialitate faţã de toate informaţiile referitoare la procesul de tratament, în conformitate cu prevederile legale referitoare la protecţia datelor cu caracter personal; g) la eliberarea unei legitimaţii gratuite care sã certifice includerea în program; h) la participarea familiei sau a unei persoane relevante pentru beneficiar, pe care acesta o considerã utilã în procesul terapeutic, în conformitate cu regulamentul centrului respectiv; i) la întreruperea voluntarã în oricare dintre fazele programului de asistenţã, în condiţiile manifestãrii consimţãmântului informat. În cazul învinuitului sau al inculpatului, întreruperea voluntarã echivaleazã cu nerespectarea programului, conform prevederilor <>art. 19^2 alin. (6) din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; j) la informare în cazul în care unul dintre serviciile din cadrul programului pe care le primeşte face parte dintr-un proiect de cercetare; k) la informare cu privire la regulamentele de organizare şi funcţionare ale furnizorilor de servicii pe care le acceseazã. ART. 3 Consumatorul are urmãtoarele obligaţii: a) sã respecte mãsurile de asistenţã din planul individualizat, anexã la acord; b) sã îndeplineascã toate recomandãrile primite pe parcursul programului; c) sã respecte regulamentul de organizare interioarã al furnizorului şi regimul de asistenţã al acestuia; d) sã se supunã testelor de prezenţã a drogurilor solicitate şi probelor recomandate pentru stabilirea diagnosticului ori necesare pe parcursul tratamentului; e) sã nu inducã în eroare refuzând sau înlocuind mostre de urinã; f) sã participe la mãsurile de asistenţã în condiţiile prevãzute în planul individualizat de tratament; g) sã semneze luarea la cunoştinţã cu privire la consecinţele renunţãrii voluntare la asistenţã, potrivit anexei nr. 5; h) sã rãspundã la întrebãrile care i se pun în desfãşurarea tratamentului şi sã ofere cu sinceritate toate datele şi documentele necesare pentru o desfãşurare mai bunã a procesului terapeutic; i) sã nu manifeste comportamente agresive fizice ori verbale, sã nu posede arme de orice fel, sã nu falsifice reţete sau orice alt tip de document, sã nu consume droguri în incinta centrelor în care primeşte asistenţa, sã nu incite la consum ori trafic de droguri în interiorul acestora, sã ofere colaborare pentru buna funcţionare a furnizorului şi pentru menţinerea resurselor materiale şi a mediului; j) sã se angajeze într-o utilizare adecvatã a bunurilor la care are acces în cadrul serviciului de asistenţã; k) sã menţinã un comportament bazat pe respect, toleranţã, colaborare şi bunã convieţuire; l) sã anunţe, în cazul în care solicitã orice servicii medicale, cã se aflã în tratament cu antagonist de opiacee; m) sã anunţe managerul de caz şi furnizorii de servicii din program în cazul în care i s-au prescris medicamente de un alt doctor. ART. 4 Managerul de caz are drepturile şi obligaţiile prevãzute în Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi urmãtoarele îndatoriri: a) sã manifeste respect faţã de personalitatea, demnitatea şi intimitatea consumatorului; b) sã informeze consumatorul cu privire la diferitele servicii şi resurse existente; c) sã pãstreze confidenţialitatea faţã de toate informaţiile referitoare la procesul de tratament, în conformitate cu prevederile legale. 3. Durata ART. 5 Durata acordului se adapteazã în funcţie de durata planului de asistenţã, prelungindu-se la schimbarea sau la modificarea acestuia. 4. Modificarea şi încetarea acordului ART. 6 Acordul se modificã la schimbarea planului individualizat de asistenţã, printr-o anexã la acesta. ART. 7 Acordul înceteazã la ieşirea din program. 5. Sancţiuni ART. 8 Neîndeplinirea obligaţiilor conţinute în prezentul acord atrage schimbarea programului de asistenţã, a furnizorului de servicii sau a planului de asistenţã şi, dupã caz, rãspunderea administrativã, civilã sau penalã, potrivit legii. Managerul de caz/Responsabilul centrului, Consumator, .............................. .................... DISPOZIŢII SPECIFICE pentru substituţia cu agonişti de opiacee (acordul se va completa cu urmãtoarele prevederi) Drepturi şi obligaţii ale consumatorului: a) sã prezinte la fiecare administrare BI/CI, paşaportul şi/sau legitimaţia în format electronic; b) sã i se administreze agonistul în prezenţa personalului; c) sã respecte orarul stabilit pentru administrarea agonistului; în caz contrar nu i se va elibera medicaţia; d) sã i se elibereze agonistul pentru administrare la domiciliu, în cazul în care echipa terapeuticã considerã cã aceastã mãsurã este recomandabilã; e) sã anunţe furnizorii de servicii medicale cã se aflã în tratament cu agonist de opiacee, în cazul în care solicitã astfel de servicii; f) sã anunţe managerul de caz şi furnizorii de servicii din program în cazul în care i s-au prescris medicamente de un alt doctor; g) sã justifice cu documente toate absenţele de la administrarea de agonist sau de la altã mãsurã din planul individualizat de asistenţã; h) sã nu consume alte substanţe psihoactive fãrã recomandare medicalã; i) în cazul în care solicitã suspendarea acestui tratament în orice moment, sã i se aducã la cunoştinţã consecinţele acestei decizii şi sã se supunã dezintoxicãrii sub control medical; j) sã semneze consimţãmântul informat de includere în programul de menţinere cu agonist de opiacee. Neprezentarea la administrarea de metadonã, fãrã o cauzã justificatã, timp de 7 zile consecutive sau 10 zile alternative, într-o perioadã de 30 de zile, poate fi consideratã ca abandon. PLAN INDIVIDUALIZAT DE TRATAMENT
1. Date despre consumator: Numele/prenumele ................ cod...........
2. Data admiterii: (semnarea acordului) ................. Program integrat
de asistenţã: .................................................................
3. Data de începere a planului: ...........................................
4. Prezentarea problemelor pe arii:
Nr. 1 (istoric personal şi de consum, semne de intoxicaţie/sevraj)
Nr. 2 (medical)
Nr. 3. (psihologic/motivaţie)
Nr. 4 (social/familial)
Nr. 5 (juridic)
PUNCTE TARI PUNCTE SLABE
5. Scop: ...................................................................
6. Obiective: Data la care se aşteaptã sã fie
atinse obiectivele
1. ...................................... ................................
2. ...................................... ................................
3. ...................................... ................................
4. ...................................... ................................
5. ...................................... ................................
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul Data Metode (Servicii) Cantitatea Frecvenţa Durata
obiectivului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.
2.
3.
4.
5.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 5 la regulament ACORD de ieşire la cerere, împotriva recomandãrii profesionistului CONSIMŢĂMÂNT INFORMAT Numele/prenumele: .................. CI/BI...................., cu domiciliul în .................., planul individualizat de asistenţã .............................................. Serviciul/Furnizorul ........................................................ Data .............................. Acest document certificã faptul cã subsemnatul, ........................., pãrãsesc tratamentul de la data ........., la insistenţele mele şi împotriva recomandãrilor specialiştilor .......(denumirea furnizorului).... . Am fost informat cu privire la riscurile pe care le implicã ieşirea din tratament în acest moment. Îmi asum responsabilitatea pentru orice consecinţã negativã care ar putea apãrea ca urmare a ieşirii premature din tratament. Am înţeles cã orice solicitare ulterioarã pentru readmiterea în ........(denumirea programului)..... va necesita evaluarea şi hotãrârea echipei de tratament. Prin semnarea prezentului, responsabilitatea deciziei îmi aparţine şi astfel echipa multidisciplinarã/ specialistul ........................ este exoneratã/exonerat de orice responsabilitate. Semnãtura: ..................... Martor ......................... Data ................ ANEXA 6 la regulament PROGRAME INTEGRATE DE ASISTENŢĂ (PIT) Program integrat de asistenţã 1: Program drog 0 de intensitate micã Obiective: 1. dobândirea şi/sau menţinerea abstinenţei; 2. îmbunãtãţirea integrãrii familiale, sociale şi profesionale; 3. ameliorarea problemelor psihoemoţionale şi de comportament şi optimizarea dezvoltãrii personale; 4. dezvoltarea sau redobândirea abilitãţilor sociale; 5. stimularea includerii în activitãţi profesionale, sportive, culturale. Servicii: 1. servicii medicale de bazã şi specializate; vaccinare; 2. susţinerea abstinenţei cu antagonişti de opiacee; 3. servicii de consiliere psihologicã şi/sau psihoterapie în scopul dezvoltãrii motivaţiei, scãderii rezistenţei la tratament sau creşterii acceptãrii acestuia; 4. servicii de consiliere psihologicã pre- şi posttestare HIV, hepatitã B şi C şi asupra practicãrii sexului protejat; 5. testarea prezenţei drogurilor; 6. servicii de consiliere psihologicã şi/sau psihoterapie în scopul ameliorãrii problemelor psihoemoţionale şi de comportament şi al optimizãrii dezvoltãrii personale; 7. servicii de asistenţã socialã; 8. consiliere juridicã; 9. activitãţi de informare, terapie educaţionalã şi vocaţionalã în scopul creşterii autonomiei şi valorii sociale individuale, al dezvoltãrii responsabilitãţii şi recâştigãrii abilitãţilor sociale; 10. educare-formare pentru dobândirea unor norme de coabitare, formare profesionalã: îmbogãţirea cunoştinţelor, obiceiurilor şi tehnicilor profesionale; 11. consiliere pentru dezvoltarea abilitãţilor de cãutare şi obţinere a unui loc de muncã; 12. educare şi formare pentru obţinerea unui nivel educativ, cultural şi relaţional suficient pentru a conştientiza şi participa la viaţa socialã şi a accesa servicii de sprijin comunitar. Program integrat de asistenţã 2: Program drog 0 Obiective: 1. întreruperea consumului de droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei; 2. îmbunãtãţirea integrãrii familiale, sociale şi profesionale; 3. ameliorarea problemelor psiho-emoţionale şi de comportament şi optimizarea dezvoltãrii personale; 4. dezvoltarea sau redobândirea abilitãţilor sociale; 5. stimularea includerii în activitãţi profesionale, sportive, culturale. Servicii: În plus faţã de serviciile oferite în PIT 1 pot fi oferite urmãtoarele: - dezintoxicare substitutivã sau non-substitutivã, în ambulator sau în regim spitalicesc. Program integrat de asistenţã 3: Program drog 0 cu stabilizare Obiective: 1. pregãtirea pentru abstinenţã. Stabilizare biomedicalã, psihologicã, socialã, juridicã în vederea obţinerii abstinenţei; 2. crearea condiţiilor de bazã pentru îmbunãtãţirea calitãţii vieţii; 3. întreruperea consumului de droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei; 4. îmbunãtãţirea integrãrii familiale, sociale şi profesionale; 5. stimularea includerii în activitãţi profesionale, sportive, culturale. Servicii: În plus faţã de serviciile oferite în PIT 1 pot fi oferite urmãtoarele: 1. servicii medicale specializate pentru afecţiuni coexistente şi/sau cauzate de consum şi care necesitã o intervenţie imediatã; 2. servicii psihologice sau psihiatrice specializate pentru tulburãri coexistente şi/sau cauzate de consum şi care necesitã o intervenţie imediatã; 3. servicii sociale şi juridice specializate pentru condiţii coexistente şi/sau cauzate de consum şi care necesitã o intervenţie imediatã. Program integrat de asistenţã 4: Program de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri a) Program substitutiv cu agonişti de opiacee Obiective: 1. înlocuirea drogului consumat cu un substitut opiaceu controlat medical; 2. îmbunãtãţirea calitãţii vieţii; 3. îmbunãtãţirea integrãrii familiale, sociale şi profesionale; 4. reducerea riscului de infectare cu HIV, hepatita B şi C, tuberculozã, BTS-uri etc.; 5. reducerea consumului de alte substanţe. Servicii: În plus faţã de serviciile oferite în PIT 1 (mai puţin pct. 2) pot fi oferite urmãtoarele: 1. prescriere şi eliberare de metadonã; 2. servicii de consiliere psihologicã în scopul practicãrii unui consum fãrã risc. b) Program de schimb de seringi şi sau alte mãsuri adresate reducerii riscurilor Obiective: 1. intrarea în contact şi atragerea populaţiei din afara reţelei de tratament; 2. asigurarea vigilenţei epidemiologice; reducerea incidenţei infecţiilor cu transmitere pe cale sanguinã sau sexualã (HIV, hepatita B şi C, BTS, tuberculozã); 3. reducerea impactului şi consecinţelor negative rezultate în urma consumului; 4. diminuarea conflictualitãţii sociale şi a incidenţelor judiciare; 5. facilitarea practicilor de injectare sigure; 6. facilitarea schimbãrii cãii de administrare, în sensul scãderii riscului de transmitere a infecţiilor pe cale sanguinã; 7. facilitarea stabilizãrii şi/sau creşterea motivaţiei pentru schimbare, în scopul iniţierii unui tratament adecvat. Servicii: În plus faţã de serviciile oferite în PIT 1 pot fi oferite urmãtoarele: 1. material steril de injectare şi schimb de seringi; 2. prezervative; 3. intervenţii în crizã, asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã de bazã, vaccinãri; 4. depistarea patologiilor asociate şi facilitarea trimiterii cãtre servicii specializate; 5. informare şi/sau servicii de consiliere psihologicã în scopul practicãrii sexului protejat şi al unui consum fãrã risc; 6. activitãţi de informare cu privire la serviciile de asistenţã medicalã, psihologicã şi socialã existente; 7. acoperirea necesitãţilor de bazã: alimentaţie, igienã, îmbrãcãminte, odihnã. ANEXA 7 la regulament CRITERII de orientare într-un program integrat de tratament Pentru includerea în unul dintre cele 4 programe sunt necesare unul sau mai multe din criteriile enumerate la fiecare arie. Acestea au caracter orientativ pentru selecţia programului adecvat profilului fiecãrui consumator. Acolo unde criteriile sunt similare sau opuse, se va lua în considerare aria potrivitã cazului şi orientarea se va face pe baza cumulului criteriilor particulare ale consumatorului de pe toate ariile. Program integrat de tratament 1 - Criterii de orientare Descriere: Risc minim în toate ariile Aria 1: Istoric personal şi de consum, semne de intoxicaţie şi/sau sindrom de abstinenţã: 1. istoric scurt de consum; 2. monodependenţã; 3. istoric recent de administrare intravenoasã; 4. absenţa consumului de droguri în ultimele douã sãptãmâni, dar existã potenţial de recãdere şi necesitã asistenţa de prevenire a recãderilor; 5. consum de droguri cu potenţial mic de dependenţã; 6. nu prezintã risc de sevraj; 7. nu este necesar un management medical pentru consumul de droguri; 8. nu este necesarã dezintoxicarea. Aria 2: Condiţii biomedicale şi complicaţii: 1. fãrã condiţii medicale cronice; 2. starea de sãnãtate nu a fost afectatã de consum; 3. existenţa unor condiţii biomedicale care pot fi vindecate sau care nu interfereazã cu procesul de recuperare; 4. existã condiţii medicale pentru care este necesarã supervizarea medicalã, dar nu este necesarã monitorizarea zilnicã. Aria 3: Condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii. Acceptarea/rezistenţa la tratament. Potenţial de recãdere, continuare a consumului, alte probleme: 1. fãrã condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii; 2. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive, dar care nu interfereazã cu procesul de recuperare; 3. risc absent sau redus pentru sine sau alţii; 4. existã condiţii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate eficient în PIT 1; 5. existã condiţii psihologice care necesitã monitorizare atentã în regim închis; 6. conştientizarea problemei şi dorinţa de angajare în tratament; 7. grad de conştientizare şi/sau de motivare care necesitã asistenţã structuratã, de intensitate medie ori mare; 8. risc redus de recãdere; 9. potenţial de recãdere care face necesarã asistenţa în regim închis. Aria 4: Condiţii sociale şi familiale: 1. mediu suportiv; 2. mediul nu interfereazã cu procesul de acordare a asistenţei sau de recuperare; 3. mediul nu este suportiv, dar asistenţa poate creşte abilitãţile de a face faţã dorinţei imperioase de consum; 4. mediu nesuportiv sau care interfereazã cu procesul de recuperare şi este necesarã acordarea asistenţei în regim închis. Aria 5: Situaţia juridicã Program integrat de tratament 2 - Criterii de orientare Descriere: Risc minim de intoxicaţie acutã severã, sindrom de abstinenţã abordabil medical imediat şi risc minim în aria biomedicalã, dar cu risc moderat în orice altã arie Aria 1: Istoric personal şi de consum, semne de intoxicaţie şi/sau sindrom de abstinenţã: 1. istoric mediu sau scurt de consum; 2. monodependenţã; 3. perioade de abstinenţã semnificative (60 de zile) în istoric; 4. consum de droguri în ultimele douã sãptãmâni; 5. recãdere recentã; 6. risc minim de sevraj sever şi existã surse externe pentru administrarea medicaţiei şi monitorizare în sistem ambulatoriu; 7. semne curente ale sindromului de abstinenţã moderat-sever, care necesitã medicaţie şi monitorizare în regim închis. Aria 2: Condiţii biomedicale şi complicaţii: 1. absenţa antecedentelor medicale sau condiţii biomedicale stabilizate; 2. starea de sãnãtate nu este grav afectatã de consum; 3. existenţa unor condiţii biomedicale care pot fi vindecate sau nu interfereazã cu procesul de recuperare; 4. existã condiţii medicale pentru care este necesarã supervizarea medicalã, dar nu este necesarã monitorizarea zilnicã. Aria 3: Condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii. Acceptarea/rezistenţa la tratament. Potenţial de recãdere, continuare a consumului, alte probleme: 1. existã condiţii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate eficient în PIT 2 în timpul dezintoxicãrii; 2. existã condiţii psihologice care necesitã monitorizare atentã în regim închis dupã dezintoxicare; 3. condiţii psihologioce instabile, care necesitã monitorizare structuratã, dar nu influenţeazã dezintoxicarea; 4. risc absent sau redus pentru sine sau pentru alţii; 5. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive, dar care nu interfereazã cu procesul de recuperare; 6. fãrã condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii; 7. potenţial de creştere a motivaţiei, dacã sunt oferite intervenţii suplimentare; 8. istoric de noncomplianţã la dezintoxicare ambulatorie şi necesitã asistenţã în regim închis; 9. conştientizarea problemei şi dorinţa de angajare în tratament; 10. necesitã asistenţã pentru prevenirea recãderilor; 11. risc redus-mediu de recãdere; potenţial de recãdere care face necesarã asistenţa în regim închis. Aria 4: Condiţii sociale şi familiale: 1. mediu în care asistenţa poate creşte abilitãţile de a face faţã dorinţei imperioase de consum; 2. mediu nesuportiv sau care interfereazã cu procesul de recuperare şi este necesarã acordarea asistenţei în regim închis, iar mãsurile pot restabili condiţiile necesare reabilitãrii; 3. mediul nu interfereazã cu procesul de acordare a asistenţei sau de recuperare; 4. mediu suportiv care permite administrarea medicaţiei şi monitorizarea dezintoxicãrii în ambulatoriu. Aria 5: Situaţia juridicã Program integrat de tratament 3 - Criterii de orientare Descriere: Risc mediu-crescut de intoxicaţie acutã severã, sindrom de abstinenţã de severitate moderatã/crescutã neabordabil medical imediat sau risc moderat în aria biomedicalã sau psihoemoţionalã plus risc crescut în orice altã arie. Aria 1: Istoric personal şi de consum, semne de intoxicaţie şi/sau sindrom de abstinenţã: 1. istoric mediu sau scurt de consum; 2. monodependenţã/polidependenţã ce poate fi stabilizatã; 3. istoric de consum de alte droguri/medicamente; 4. perioade de consum compulsiv semnificative; 5. risc de sevraj moderat-sever; 6. semne curente ale sindromului de abstinenţã care necesitã medicaţie şi monitorizare dupã stabilizare; 7. istoric de consum îndelungat care permite dezintoxicarea dupã stabilizare. Aria 2: Condiţii biomedicale şi complicaţii: 1. starea de sãnãtate este grav afectatã de consum şi necesitã stabilizare; 2. existenţa unor condiţii biomedicale, dar acestea pot fi vindecate/stabilizate înaintea şi/sau în timpul procesului de recuperare, pentru a nu interfera cu acesta; 3. existã condiţii medicale pentru care este necesarã supervizarea medicalã, dar nu este necesarã monitorizarea zilnicã; 4. afecţiuni medicale în tratament, care pot interfera cu medicaţia pentru dezintoxicare şi necesitã consult interdisciplinar; 5. absenţa condiţiilor biomedicale. Aria 3: Condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii. Acceptarea/rezistenţa la tratament. Potenţial de recãdere, continuare a consumului, alte probleme: 1. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive care interfereazã cu procesul de recuperare şi necesitã stabilizare înaintea dezintoxicãrii; 2. existã condiţii psihologice sau psihiatrice care necesitã monitorizare atentã în regim închis înainte de dezintoxicare; 3. condiţii psihiatrice sau psihologice care necesitã stabilizare înaintea dezintoxicãrii; 4. existã condiţii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate eficient în PIT 3; 5. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive, dar care nu interfereazã cu procesul de recuperare; 6. risc pentru sine sau pentru alţii, care necesitã stabilizare înaintea dezintoxicãrii; 7. fãrã condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii; 8. rezistenţã la tratament; necesitã asistenţã pentru creşterea motivaţiei înainte de intrarea în tratament; 9. grad redus sau absent de conştientizare şi/sau motivare; necesitã asistenţã structuratã, de intensitate medie sau mare, pentru intrarea în tratament; 10. istoric de noncomplianţã ce necesitã asistenţã în regim închis; 11. conştientizarea problemei şi dorinţa de angajare în tratament; 12. potenţial de recãdere care face necesarã asistenţa în regim închis; 13. istoric de recãdere la o intensitate mai redusã a intervenţiilor; 14. necesitã asistenţã pentru prevenirea recãderilor; 15. risc redus de recãdere. Aria 4: Condiţii sociale şi familiale: 1. mediul nu este suportiv, dar asistenţa poate creşte abilitãţile de a face faţã dorinţei de consum; 2. mediu nesuportiv sau care interfereazã cu procesul de recuperare şi este necesarã acordarea asistenţei în regim închis; 3. necesitã suport social minim înaintea intrãrii în tratament; 4. mediul nu interfereazã cu procesul de acordare a asistenţei sau de recuperare; 5. mediu suportiv care permite administrarea medicaţiei şi monitorizarea dezintoxicãrii în ambulatoriu. Aria 5: Situaţia juridicã Program integrat de tratament 4 - Criterii de orientare Descriere: Risc sever datorat intoxicaţiei/sevrajului sau semnelor/simptomelor biomedicale sau emoţionale/ comportamentale Aria 1: Istoric personal şi de consum, semne de intoxicaţie şi/sau sindrom de abstinenţã: 1. vârsta peste 18 ani; 2. consum de heroinã; 3. testare pozitivã pentru heroinã sau metadonã; 4. istoric lung de consum în cantitate mare; 5. polidependenţã; 6. consum de opiacee intravenos în ultimul an; 7. risc de sevraj sever; 8. eşecuri repetate în programe drog 0; 9. perioade semnificative de consum compulsiv; 10. multiple episoade de recãdere. Aria 2: Condiţii biomedicale şi complicaţii: 1. starea de sãnãtate este grav afectatã de consum şi necesitã menţinere; 2. existã unele condiţii biomedicale, dar acestea pot fi vindecate înaintea şi/sau în timpul procesului de recuperare şi nu interfereazã cu menţinerea; 3. existã condiţii medicale severe în legãturã sau nu cu consumul de heroinã, pentru a cãror stabilizare este necesarã intrarea într-un program de menţinere cu agonişti de opiacee; 4. sarcina apãrutã la o consumatoare de heroinã. Aria 3: Condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii. Acceptarea/rezistenţa la tratament. Potenţial de recãdere, continuare a consumului, alte probleme: 1. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive care interfereazã cu procesul de recuperare şi necesitã menţinere cu agonişti; 2. condiţii psihiatrice sau psihologice care necesitã intrarea într-un program de menţinere cu agonişti de opiacee; 3. risc pentru sine sau alţii, care necesitã menţinere cu agonişti; 4. existã condiţii psihologice sau psihiatrice importante; 5. existã condiţii psihologice sau psihiatrice care pot fi abordate în PIT 4; 6. existã tulburãri emoţionale şi/sau cognitive, dar care nu interfereazã cu procesul de recuperare; 7. fãrã condiţii psihologice sau psihiatrice şi complicaţii; 8. rezistenţã la tratament; necesitã asistenţã pentru creşterea motivaţiei înaintea şi în timpul tratamentului; 9. grad redus sau absent de conştientizare şi/sau motivare; necesitã asistenţã structuratã, de intensitate medie sau mare; 10. istoric de noncomplianţã ce necesitã asistenţã în regim închis; 11. conştientizarea problemei şi dorinţa de angajare în tratament de menţinere; 12. risc crescut de recãdere; 13. potenţial de recãdere care face necesarã asistenţa în regim închis; 14. istoric de recãdere la o intensitate mai micã a intervenţiilor. Aria 4: Condiţii sociale şi familiale: 1. mediu nesuportiv sau care interfereazã cu procesul de recuperare şi este necesarã acordarea asistenţei în regim închis; 2. necesitã suport social; 3. mediul nu este suportiv, dar asistenţa poate creşte abilitãţile de a face faţã dorinţei de consum; 4. mediul nu interfereazã cu procesul de acordare a asistenţei sau de recuperare; 5. mediu suportiv care permite administrarea medicaţiei şi monitorizarea menţinerii în ambulatoriu. Aria 5: Situaţia juridicã ANEXA 8 la regulament FOAIE INDIVIDUALĂ DE URGENŢĂ pentru consumul de droguri 1. Numãrul fişei clinice de urgenţã 2. Numãrul de identificare al spitalului 3. Data admiterii în urgenţã 4. Codul 5. Sexul 1. Bãrbat 2. Femeie 3. Neidentificat 6. Data naşterii 7. Locul naşterii 1. Nãscut în România 2. Nãscut în altã ţarã 8. Cetãţenia 9. Etnia 10. Judeţul de reşedinţã 11. Municipiul de reşedinţã 12. Condiţia legalã a pacientului 1. Deţinut 2. Nu este deţinut sau fãrã referinţe la condiţia legalã 3. Necunoscutã 13. Diagnosticul de urgenţã 13a) 13b) 13c) 14. Denumirea drogurilor care se menţioneazã în fişa clinicã 14a) 14b) 14c) 14d) 14e) 14f) 15. Calea de administrare 1. Oralã 2. Inhalare 3. Intranazalã 4. Parenteralã 5. Intravenoasã 6. Altele 7. Necunoscutã 16. Evidenţe ale relaţiei directe dintre consumul de droguri şi urgenţa menţionatã de cãtre medic 1. Da 2. Nu 17. Denumirea drogurilor pe care medicul le-a relaţionat cu urgenţa din fişa clinicã 17a) 17b) 17c) 17d) ANEXA 9a) la regulament FOAIE INDIVIDUALĂ de admitere la tratament pentru consumul de droguri 1. Numãrul foii de observaţie 2. Data admiterii la tratament 3. Data externãrii 4. Numãrul de identificare al centrului 5. Codul 6. Sexul 1. Bãrbat 2. Femeie 9. Neidentificat 7. Data naşterii 8. Locul naşterii 8a) Nãscut în România: judeţul 8b) Nãscut în altã ţarã 9. Cetãţenia 10. Etnia 11. Judeţul de reşedinţã 12. Municipiul de reşedinţã 13. Tipul contractului 1. Pacient nou 2. Pacient vechi 9. Nespecificat 14. Aflat sub tratament la altã unitate 1. Da 2. Nu 9. Nespecificat 15. Drogul principal pentru care este admis la tratament 16. Frecvenţa consumului drogului principal în ultimele 30 de zile anterioare admiterii la tratament 1. În fiecare zi 2. 4-6 zile/sãptãmânã 3. 2-3 zile/sãptãmânã 4. O zi/sãptãmânã 5. Mai puţin de o zi/sãptãmânã 6. Nu a consumat 9. Necunoscutã 17. Anul începerii consumului de droguri 18. Tratament anterior pentru acelaşi drog pentru care se va trata acum 1. Da 2. Nu 9. Necunoscut 19. Calea cea mai frecventã de administrare a drogului principal în ultimele 30 de zile de consum 1. Oralã 2. Inhalare (gaze sau vapori) 3. Intranazalã 4. Parenteralã 5. Intravenoasã 6. Altele 7. Fumat 9. Necunoscutã 20. Alte droguri consumate în ultimele 30 de zile înainte de admiterea la tratament 20a) 20b) 20c) 20d) 21. Timpul care a trecut de când şi-a injectat ultima oarã orice drog 01. Mai puţin de o orã 02. Mai puţin de 12 ore 03. Mai puţin de 24 de ore 04. Ultima sãptãmânã 05. Ultima lunã 06. Ultimele 3 luni 07. Ultimele 6 luni 08. Ultimul an 09. Ultimii 2 ani 10. Peste 2 ani 11. Niciodatã injectat 99. Necunoscut 22. Starea HIV, HB, HC 1. Da 2. Nu 9. Nespecificatã 22a) Testat pentru HIV 22b) Confirmat HIV 22c) Testat pentru HB 22d) Confirmat HB 22e) Testat pentru HC 22f) Confirmat HC 23. Patologie somaticã asociatã în mod direct consumului de droguri 1. Hepatitã B 2. Hepatitã C 3. HIV/SIDA 4. Sifilis 5. Altele 24. Patologie psihiatricã asociatã consumului de droguri 1. Schizofrenie 2. Tulburare afectivã 3. Tulburare de personalitate de tip antisocial 4. Tulburare de personalitate de tip borderline 5. Tulburare de personalitate de tip polimorf 6. Tulburare de personalitate de tip emoţional-instabilã 7. Schizofrenie şi alte tulburãri psihotice 8. Alte tipuri de tulburãri de personalitate 9. Altele 10. Nu 25. Asigurare de sãnãtate 1. Da 2. Nu 26. Statutul profesional principal în momentul admiterii la tratament 01. Cu contract pe perioadã nedefinitã sau liber-profesionist (chiar dacã este în concediu) 02. Cu contract temporar (chiar dacã este în concediu) 03. Lucreazã fãrã salariu pentru familie 04. Şomer, fãrã sã fi lucrat înainte 05. Şomer, a lucrat înainte 06. Handicapat permanent, pensionar 07. Elev 08. Student sau persoanã cuprinsã în alte tipuri de formare iniţialã sau continuã 09. Realizeazã exclusiv activitãţi casnice 10. Fãrã ocupaţie 11. În altã situaţie 99. Necunoscut 27. Nivelul maxim de studii complete 01. Nu ştie nici sã citeascã nici sã scrie 02. Şcoalã primarã incompletã 03. Şcoalã primarã completã 04. Gimnaziu 05. Liceu 06. Şcoalã profesionalã 07. Studii universitare de scurtã duratã 08. Studii universitare 09. Altele 99. Necunoscut 28. Vârsta pãrãsirii şcolii 29. Cine trimite 01. Alt serviciu de tratament al toxicodependenţelor 02. Medic de familie, sistem de asistenţã primarã 03. Spital sau alte servicii de sãnãtate 04. Servicii sociale 05. Penitenciar, centru de internare pentru minori 06. Servicii legale 07. Firma sau angajator 08. Familia sau prietenii 09. Iniţiativã proprie 10. Altele 99. Necunoscut 30. Cu cine a locuit în ultimele 30 de zile înainte de admiterea la tratament 01. Singur/Singurã 02. Cu partenerul/partenera 03. Doar cu copiii 04. Cu partenerul/partenera şi copiii 05. Cu pãrinţii sau cu familia de origine 06. Cu prieteni 07. Cu alţi consumatori 08. Altele 9. Necunoscut 31. Unde a locuit în ultimele 30 de zile premergãtoare admiterii la tratament 01. Casã, apartament 02. Penitenciar, centru de internare pentru minori 03. Alte instituţii 04. Pensiuni, hoteluri, cabane 05. Locuinţã instabilã/precarã 06. Alte locuri 9. Necunoscut 32. Tratamentul aplicat 01. Dezintoxicare 02. Fãrã medicaţie 03. Sfãtuire, suport 04. Trimitere în alt centru 05. Tratament neiniţiat 06. Substituţie 9. Necunoscut 33. Rezolvarea cazului 01. Externare voluntarã 02. În tratament RTS 03. În tratament ZI 04. Externare la cerere 05. Excludere din program 06. Externare ANEXA 9b) la regulament Oraş ........................ Judeţ ........................ Unitatea .................. cod unitate .............. Numãr foaie observaţie ........................ CAZURI înregistrate de HVC/HVB în rândul consumatorilor de droguri injectabile Cod pacient ........................ Data internãrii .................... Data externãrii .................... Sexul: Feminin Masculin Data naşterii ............ Diagnosticul la internare: HVB HVC Ambele Tipul cazului: Acut Cronic Ambele Calea de infectare: Sanguinã Sexualã Verticalã Necunoscutã Diagnostic confirmat şi prin teste de laborator: DA .................. pentru HVC-ARN DA .................. Ag HBe DA .................. ambele NU Utilizarea drogurilor injectabile: Vreodatã Regulat (în ultimele 12 luni) Nu Formular completat de ........................ ANEXA 9c) la regulament Oraş ........................ Judeţ ........................ Unitatea .................. cod unitate ............. Numãr foaie observaţie ........................ PREVALENŢA infecţiilor cu HIV, HVB/HVC în rândul consumatorilor de droguri injectabile Cod pacient ........................ Data internãrii ..................... Data externãrii .................... Sex: Feminin Masculin Data naşterii ............................ Utilizarea drogurilor injectabile: Vreodatã Regulat (în ultimele 12 luni) Nespecificat Tipul de drog injectat: Heroinã Alte opiacee (exceptând heroina) ............. se specificã Nonopiacee (specificaţi) ..................... De când se injecteazã: Mai mult de 2 ani Mai puţin de 2 ani Nu ştiu/nu specificã Testarea s-a fãcut: Cu consimţãmântul persoanei Fãrã consimţãmântul persoanei Testat pentru: Ag HBs Anti HBs Anti HBc Ac HVC Ac HIV Pozitiv pentru: Ag HBs Anti HBs Anti HBc Ac HVC Ac HIV Confirmat pentru: HVB HVC HIV Produsul testat: Salivã Sânge Urinã Altele (specificaţi) ....................................... Data testãrii .............................................. Formular completat de ........................... ANEXA 9d) la regulament FIŞĂ de înregistrare individualã a decesului ca urmare a reacţiei acute la substanţe psihoactive (deces RASP) 1. Numele şi prenumele decedatului 2. BI/CI al/a decedatului 3. Numãrul raportului medico-legal sau al autopsiei 4. Numãrul fişei toxicologice 5. Numãrul de înmatriculare 6. Instituţia de unde se colecteazã datele 7. Instanţa judecãtoreascã care transmite cazul: 7.a) Judeţul 7.b) Municipiul 8. Localitatea unde a survenit decesul 9. Municipiul unde a survenit decesul 10. Data decesului 11. Cod 12. Sex 13. Data naşterii 14. Vârstã 15. Locul naşterii: 15.a) Nãscut în România 15.b) Nãscut în altã ţarã 16. Cetãţenie 17. Localitatea de domiciliu 18. Municipiul/judeţul de domiciliu 19. Starea civilã (1. celibatar; 2. cãsãtorit; 3. separat/divorţat; 4. vãduv) 20. Provenienţa cadavrului (1. domiciliu; 2. hotel/ pensiune; 3. stradã; 4. stabiliment public; 5. spital; 6. penitenciar; 7. alt loc) 21. Criterii clinice de moarte prin reacţie acutã datoratã consumului de droguri, îndeplinite: 21.a) Evidenţe ale consumului recent de droguri 1. Da 2. Nu - Dovezi clinice documentate de patologie acutã datoratã consumului de droguri, imediat înainte de moarte - Semne fizice ale administrãrii recente de substanţe psihoactive (intravenos) sau prezenţa resturilor de substanţe psihoactive în cavitatea bucalã, fose nazale, stomac etc. - Prezenţa de substanţe psihoactive sau ustensile (seringi, folie de aluminiu, recipiente de pastile etc.) la locul decesului - Antecedente privind consumul recent, menţionate de familie, prieteni sau cunoscuţi ori de medicul legist în expertize medico-legale anterioare 21.b) Semne la autopsie compatibile cu moartea prin reacţie acutã la droguri 1. Da 2. Nu 21.c) Diagnosticul medico-legal al morţii RAD 1. Da 2. Nu 22. Evidenţe ale suicidului 1. Da 2. Nu 23. Semne recente de injectare IV (mai puţin de o sãptãmânã înaintea morţii) 1. Da 2. Nu 24. Moarte a cãrei cauzã de bazã este o patologie anterioarã, complicatã prin consumul de droguri 1. Da 2. Nu 25. Anticorpi anti-HIV 1. Pozitiv 2. Negativ 26. Substanţe psihoactive sau metaboliţii detectaţi la analizele toxicologice: 26.a) Substanţe psihoactive sau metaboliţi detectaţi la analizele toxicologice 26.b) Tipul mostrei biologice (0. pãr; 1. sânge; 2. urinã; 3. bilã; 4. gastric; 5. LCR; 6. viscere; 7. umoare vitroasã; 8. altele; 9. necunoscut) 26.c) Rezultatul cantitativ (în micrograme/ml, exceptând alcoolul în grame/litru) Denumirea instituţiei care a realizat analizele toxicologice adnotate Denumirea drogurilor consumate imediat înaintea morţii ANEXA 10 la regulament
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ Posesorul acestui card are acces la │
│ STEMA serviciile de asistenţã medicalã, SIGLA │
│ ROMÂNIEI psihologicã şi socialã, cu respectarea │
│ prevederile legale în vigoare. │
│ │
│ │
│ Cardul nu este transmisibil. │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Legenda:
Fond verde
Culoarea caracterelor: ALB
Sigla ANA
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.