Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ARTICOL UNIC Normele de supraveghere, inspecţie sanitarã şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 88/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 februarie 2004, se modificã dupã cum urmeazã: 1. La articolul 2, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "b) zone naturale pentru îmbãiere neamenajate, utilizate conform tradiţiei şi în funcţie de condiţiile meteoclimatice existente local, de cãtre un numãr mai mare de 150 de persoane pe zi în timpul sezonului de îmbãiere." 2. La articolul 3, punctele 1, 2 şi 4 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "1. zonã naturalã amenajatã pentru îmbãiere reprezintã întinderea de apã în care se practicã îmbãierea sau înotul, precum şi porţiunea de teren învecinatã acesteia; 2. plaja reprezintã porţiunea de teren din vecinãtatea apelor, acoperitã cu nisipuri şi/sau prundişuri, cuprinsã între cota cea mai scãzutã a apei şi limita terenului neafectat de dinamica mediului acvatic, pe care existã dotãri în scopul practicãrii acestor activitãţi; ........................................................................... 4. agrementul nautic este reprezentat de acele activitãţi în care sunt folosite mijloace pentru deplasarea pe apã, cum ar fi: ambarcaţiuni cu sau fãrã motor, schi nautic, surf şi altele asemenea;". 3. La articolul 3 punctul 6, dupã litera j) se introduce o nouã literã, litera k), cu urmãtorul cuprins: "k) asigurarea accesului populaţiei la serviciile publice de salvare acvaticã - salvamar şi punctele de prim ajutor." 4. La articolul 8 alineatul (1), literele d) şi e) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "d) în zona de îmbãiere panta trebuie sã fie uniformã şi linã; e) litologia patului zonei - fundul râului, lacului, mãrii pentru adâncimea de pânã la 1,50 m trebuie sã fie constituit din elemente care sã nu producã rãnirea înotãtorilor şi sã fie lipsit de vegetaţie acvaticã care poate genera pericol de înec;". 5. La articolul 8 alineatul (1), literele f), g) şi h) se abrogã. 6. La articolul 9 alineatul (1), literele a) şi b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "a) sã asigure cel puţin 8 mp de zonã de uscat de persoanã; b) sã fie întreţinutã în stare de permanentã curãţenie, dotatã cu recipiente adecvate pentru colectarea deşeurilor, respectiv cel puţin un recipient pentru colectarea selectivã a deşeurilor la 250 mp zonã de plajã;". 7. La articolul 9 alineatul (1), dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera h), cu urmãtorul cuprins: "h) asigurarea rampei de acces pentru persoanele cu dizabilitãţi, cu dimensiuni conform reglementãrilor în vigoare." 8. La articolul 9, alineatul (4) se abrogã. 9. La articolul 10, literele b), c), e) şi f) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "b) memoriu descriptiv, în care se prezintã tipul de plajã: nisip, iarbã etc.; suprafaţã utilizabilã, lungimea porţiunii de teren învecinate cu apa; adâncimea apei, curenţi etc.; prezentarea facilitãţilor de pe plajã conform prezentelor norme; localizarea celui mai apropiat punct medical, de prim ajutor şi de salvamar; estimarea capacitãţii în numãr de persoane; c) schiţa sectorului în care este amplasatã zona naturalã de îmbãiere, cu localizarea surselor potenţial poluatoare, dacã acestea existã, cu indicarea locurilor de posibil accident prin înec sau lovire, precum şi poziţia panourilor pentru afişarea rezultatelor privind monitorizarea calitãţii apei şi a altor informaţii legate de caracteristicile zonei de îmbãiere, utile turiştilor; ........................................................................... e) buletin de analizã a calitãţii apei de îmbãiere, efectuat cu maximum 30 de zile înainte de începerea sezonului de îmbãiere; f) lista instituţiilor şi a persoanelor care trebuie contactate în situaţia producerii unor poluãri;". 10. La articolul 13, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "a) fiecare sector de plajã se autorizeazã separat prin decizie a autoritãţii de sãnãtate publicã teritoriale şi constituie cel puţin un punct de prelevare şi monitorizare a calitãţii apei de îmbãiere în programul de monitorizare efectuat de cãtre operatorul plajei;". 11. La articolul 13, litera b) se abrogã. 12. Alineatele (5), (6) şi (7) ale articolului 14 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins: "(5) Frecvenţa de monitorizare se va stabili de cãtre autoritatea de sãnãtate publicã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, în funcţie de condiţiile locale evidenţiate. (6) În situaţia în care calitatea apei se încadreazã în valorile stabilite pentru parametrii prevãzuţi în normele aprobate prin actele normative în vigoare, autoritatea de sãnãtate publicã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, poate decide renunţarea la monitorizarea anumitor parametri care nu sunt susceptibili de modificãri semnificative în timp sau sub influenţa vreunei poluãri specifice, cu prevederea acestora în documentele contractuale. (7) Operatorul plajei are obligaţia sã informeze populaţia cu privire la calitatea apei de îmbãiere şi sã afişeze rezultatele în locuri vizibile şi într-un limbaj accesibil." 13. Alineatul (8) al articolului 14 se abrogã. 14. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 15. - Pentru a analiza calitatea apei de îmbãiere în conformitate cu normele aprobate prin actele normative în vigoare, laboratoarele trebuie sã fie acreditate pentru parametrii analizaţi sau sã aparţinã reţelei Ministerului Sãnãtãţii Publice." 15. La articolul 16 alineatul (1), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "c) sã informeze populaţia şi sã afişeze rezultatele monitorizãrii în locuri vizibile şi într-un limbaj accesibil." 16. Alineatul (2) al articolului 19 se abrogã. 17. Alineatul (4) al articolului 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(4) În cazul apelor de suprafaţã destinate îmbãierii care sunt afectate de fenomenul eutrofizãrii, care reprezintã procesul dezvoltãrii necontrolate a masei algale din cauza creşterii concentraţiilor de nutrienţi în apã, autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în colaborare cu institutele de specialitate trebuie sã monitorizeze fenomenul atât pentru efectele indirecte produse de alge, cât şi pentru posibila toxicitate algalã." 18. Alineatul (1) al articolului 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 20. - (1) Autoritatea de sãnãtate publicã judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, interpreteazã rezultatele probelor de apã de îmbãiere în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare." 19. La articolul 21 alineatul (1), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "b) atunci când apele de îmbãiere suferã o îmbogãţire naturalã în anumite substanţe care determinã o depãşire a limitelor stabilite de actele normative în vigoare, în condiţiile definiţiei termenului de îmbogãţire naturalã, dar întotdeauna ţinându-se cont de imperativele sãnãtãţii publice;". 20. Alineatul (2) al articolului 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "(2) Inspecţia sanitarã a zonelor naturale de îmbãiere folosite în mod tradiţional se face de cãtre inspecţia sanitarã de stat judeţeanã şi a municipiului Bucureşti." 21. Alineatul (1) al articolului 30 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "Art. 30. - (1) Cheltuielile pentru realizarea programului de monitorizare a calitãţii apei de îmbãiere din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere pentru perioada sezonului estival sunt suportate de operatorii plajelor." 22. Anexa nr. 1 "Fişa 1 de evaluare şi inspecţie sanitarã" se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã: -------------- p. Ministrul sãnãtãţii publice, Ervin-Zoltan Szκkely, secretar de stat Ministrul mediului şi dezvoltãrii durabile, Attila Korodi Bucureşti, 25 iulie 2007. Nr. 836. ANEXĂ -----(Anexa nr. 1 la norme)---------------------- FIŞA 1 DE EVALUARE ŞI INSPECŢIE SANITARĂ
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Informaţii generale
Denumirea zonei de îmbãiere ..............................................
Localizare................................................................
Tipul de apã: dulce [ ] marinã [ ]
Autoritatea responsabilã de supraveghere, inspecţie sanitarã şi control
..........................................................................
Adresa ...................................................................
Telefon .........................., fax .................. e-mail ........
Numele laboratorului de analize ..........................................
Adresa ...................................................................
Telefon ..............., fax ..............., e-mail .....................
Distanţa (km) pânã la locul de prelevare: ................................
Timpul necesar pentru transport (minute):.................................
Numele şi prenumele persoanei responsabile de probe
pe timpul transportului:..................................................
Tip de relief sau activitate umanã din zona de îmbãiere: pãdure [ ]
câmpie [ ] dealuri [ ] mlaştini [ ] fluviu, râu, canal [ ]
zonã agricolã [ ].........................................................
localitate urbanã [ ] localitate ruralã [ ] zonã comercialã [ ]
zonã rezidenţialã [ ] zonã industrialã [ ] ...............................
hotel [ ] port [ ] aeroport [ ] şosea [ ] cale feratã [ ] zona militarã
[ ] zonã de depozitare a deşeurilor [ ]
altele ...................................................................
Mãrimea zonei de îmbãiere: suprafaţa (mp):
lungimea (m):
adâncimea medie (m):
Plaja da [ ] suprafaţa (mp):
lungimea (m):
nu [ ]
Direcţia principalã a curenţilor ...........................,
viteza obişnuitã (m/s): ..................................................
Direcţia principalã a vântului/brizei: ..................., viteza
obişnuitã a vântului sau brizei (km/s): ..................................
Configuraţia ţãrmului: ...................................................
Diguri: da [ ] nu [ ]
Înãlţimea medie a valurilor: .............................................
Precipitaţii (total anual): ................ modele sezoniere: ...........
Temperatura medie a apei: cea mai joasã din an: .................cea mai
ridicatã din an: .........................................................
Temperatura medie a aerului: cea mai joasã din an:.............. cea mai
ridicatã din an: .........................................................
Facilitãţi publice: acces la apa potabilã: da [ ] nu [ ] nr. toalete:
nr. duşuri:
Coşuri de gunoi: da [ ] nu [ ] Sunt protejate de animale sau pãsãri
da [ ] nu [ ]
Existã metode folosite pentru avertizarea publicului faţã de pericole ?
da [ ] nu [ ]
Plãcuţe avertizoare scrise [ ] plãcuţe desenate [ ] steaguri [ ] altele [ ]
Sunt adecvate facilitãţile de mai sus ? da [ ] nu [ ]
Accesibilitatea: drum asfaltat [ ] potecã [ ] fãrã acces [ ]
Existã o parcare corespunzãtoare ? da [ ] nu [ ]
B. Riscuri microbiologice
Ape uzate menajere sau din zootehnie
Calitatea apei de îmbãiere este afectatã sau este posibil a fi afectatã de
deversãrile din:
- sistemele individuale de evacuare a apelor uzate menajere: [ ]
- staţiile de tratare ape uzate menajere [ ]
- evacuãri de ape uzate la distanţe mari de ţãrm [ ]
- activitãţi agricole: [ ]
- activitãţi de acvaculturã: [ ]
- rezervaţii de animale sau pãsãri domestice ori de animale sau pãsãri
sãlbatice: [ ]
- crescãtorii de pãsãri sau animale: [ ]
Evacuãrile sunt: continue: [ ] discontinue: [ ]
Existã posibilitatea ca scurgeri de la toalete, duşuri sau altele sã
contamineze aria? da [ ] nu [ ]
Densitatea îmbãietorilor poate sã afecteze calitatea apei? da [ ] nu [ ]
Ape pluviale
Calitatea apei de îmbãiere este afectatã sau este posibil sã fie afectatã
de deversãri din surse nepunctuale provenind din:
- sistemul pluvial al localitãţii [ ];
- din refularea sistemului de canalizare în cel pluvial: [ ];
- terenuri agricole: [ ];
- drenaj natural: [ ].
Vânturile din larg par sã aducã apã poluatã spre aria de îmbãiere?:
da [ ] nu [ ]
Curenţii din apã par sã aducã apã poluatã spre aria de îmbãiere?:
da [ ] nu [ ]
Valurile par sã aducã apã poluatã spre aria de îmbãiere?: da [ ] nu [ ]
C. Riscuri chimice şi alte pericole
Calitatea apei pare cã este afectatã de:
deversãri din surse industriale [ ] şiroiri din agriculturã [ ] utilizarea
apei pentru navigaţie sau agrement [ ] şiroire pluvialã
din urban [ ] plutesc deşeuri de plastic [ ] sunt pete de ulei [ ] este
prezentã spumã [ ] sunt prezente alge [ ] alte tipuri de deşeuri sau
reziduuri [ ]
Se observã, în larg sau la mal, vânt ce pare cã poate aduce apã poluatã la
nivelul zonei de îmbãiere [ ]
Se observã curenţii ce par cã pot aduce apã poluatã la nivelul apei de
îmbãiere [ ]
Se observã valuri ce par cã pot aduce apã poluatã la nivelul apei de
îmbãiere [ ]
Calitatea nisipului pare sã fie afectatã de: deversãri din surse
industriale [ ] şiroiri din agriculturã [ ]
utilizarea apei pentru navigaţie sau agrement [ ] şiroire pluvialã din
urban [ ] sunt deşeuri de plastic [ ]
sunt deşeuri de cauciuc [ ] sunt pete de ulei [ ] este prezentã spumã [ ]
sunt prezente alge [ ]
Existã alte tipuri de deşeuri sau reziduuri: da [ ]
(descrieţi) ............................................. nu [ ]
Date despre chimia apei sau alte comentarii adiţionale
..........................................................................
D. Informarea
Sunt cunoscute instituţiile şi organismele la care trebuie anunţatã orice
modificare a calitãţii apei de îmbãiere: da [ ] nu [ ]
Este actualizat registrul de evidenţã a probelor prelevate şi analizate şi
a inspecţiilor efectuate: da [ ] nu [ ]
E. Concluzii
Prelevarea de probe:
...................................................
Puncte de prelevare:
...................................................
Frecvenţa şi timpul de prelevare:
...................................................
Parametrii ce trebuie monitorizaţi sau parametrii pentru a cãror analizã
au fost prelevate probele..................................................
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.