Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 804 din 25 iulie 2007  privind controlul asupra pericolelor de accident major in care sunt implicate substante periculoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 804 din 25 iulie 2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major in care sunt implicate substante periculoase

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 8 august 2007
HOTĂ?RÂRE nr. 804 din 25 iulie 2007
privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 8 august 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã mãsuri privind prevenirea accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, precum şi limitarea consecinţelor acestora asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului, pentru asigurarea unui nivel înalt de protecţie, într-un mod coerent şi eficient.
ART. 2
(1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã amplasamentelor în cadrul cãrora sunt prezente substanţe periculoase în cantitãţi egale sau mai mari decât cele prevãzute în anexa nr. 1, partea 1 şi partea a 2-a, coloana 2, cu excepţia prevederilor art. 10, 12 şi 14, care se aplicã oricãrui amplasament în cadrul cãruia existã substanţe periculoase în cantitãţi egale sau mai mari decât cele prevãzute în anexa nr. 1, partea 1 şi partea a 2-a, coloana 3.
(2) În sensul prezentei hotãrâri, prin prezenţa substanţelor periculoase se înţelege existenţa efectivã sau anticipatã a acestor substanţe pe amplasament sau a acelora care se considerã cã pot fi generate dacã se pierde controlul asupra unui proces chimic industrial, în cantitãţi egale sau mai mari decât valorile limitã prevãzute în anexa nr. 1, partea 1 şi partea a 2-a.
(3) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã fãrã a aduce atingere prevederilor legislaţiei naţionale referitoare la mediul de muncã şi ale <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 .
ART. 3
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) accident major - producerea unei emisii importante de substanţã, a unui incendiu sau a unei explozii, care rezultã dintr-un proces necontrolat în cursul exploatãrii oricãrui amplasament, care intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri şi care conduce la apariţia imediatã sau întârziatã a unor pericole grave asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului, în interiorul sau în exteriorul amplasamentului, şi în care sunt implicate una sau mai multe substanţe periculoase;
b) amplasament - zona aflatã sub controlul aceluiaşi operator în care, în una sau mai multe instalaţii, inclusiv în activitãţile şi infrastructurile comune, sunt prezente substanţe periculoase;
c) avarie/incident - eveniment care nu genereazã consecinţe majore asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului, dar care are potenţial sã producã un accident major;
d) depozit - prezenţa unei cantitãţi de substanţe periculoase în scop de înmagazinare, pãstrare în condiţii de siguranţã sau de menţinere în stoc;
e) efectul "Domino" - rezultatul unei serii de evenimente în care consecinţele unui accident ce are loc la o instalaţie sau un amplasament de tip Seveso sunt amplificate de urmãtorul accident la o/un altã/alt instalaţie/amplasament, ca urmare a distanţelor şi proprietãţilor substanţelor prezente, şi care conduce în final la un accident major;
f) instalaţie - unitate tehnicã din cadrul unui amplasament, unde sunt produse, utilizate, manipulate şi/sau depozitate substanţe periculoase. Instalaţia cuprinde toate echipamentele, structurile, sistemul de conducte, utilajele, dispozitivele, cãile ferate interne, docurile, cheiurile de descãrcare care deservesc instalaţia, debarcaderele, depozitele sau structurile similare, plutitoare ori de altã naturã, necesare pentru exploatarea instalaţiei;
g) operator - orice persoanã fizicã sau juridicã care exploateazã ori deţine cu orice titlu un amplasament sau o instalaţie;
h) hazard/pericol - proprietatea intrinsecã a unei substanţe periculoase sau a unei situaţii fizice, cu potenţial de a induce efecte negative asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau mediului;
i) risc - probabilitatea producerii unui efect specific într-o perioadã sau în circumstanţe precizate; riscul rezidual se referã la riscul rãmas dupã înlãturarea unora dintre factorii cauzatori de risc;
j) substanţã periculoasã - o substanţã, un amestec sau un preparat, prevãzute în anexa nr. 1, partea 1, sau care îndeplinesc criteriile din anexa nr. 1, partea a 2-a, şi care sunt prezente sub formã de materii prime, produse, produse secundare, reziduale sau intermediare, inclusiv acele substanţe despre care se presupune cã pot fi generate în cazul producerii unui accident.
ART. 4
Prezenta hotãrâre nu se aplicã:
a) amplasamentelor, instalaţiilor sau depozitelor militare;
b) pericolelor induse de radiaţii ionizante;
c) transportului de substanţe periculoase şi depozitãrii temporare intermediare pe cãi rutiere, cãi ferate, cãi interne de navigaţie, cãi maritime sau cãi aeriene, din afara amplasamentelor care intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri, inclusiv operaţiile de încãrcare, descãrcare şi transport la sau de la alte mijloace de transport, în docuri, punţi sau staţii de triaj;
d) transportului de substanţe periculoase prin conducte, inclusiv în staţii de pompare, situate în afara amplasamentelor care intrã sub incidenţa prevederilor prezentei hotãrâri;
e) exploatãrii, respectiv: explorarea, extracţia şi prelucrarea minereurilor în mine, cariere sau foraje, cu excepţia operaţiunilor de prelucrare chimicã şi termicã şi depozitãrii, aferente operaţiilor care implicã substanţe periculoase, aşa cum sunt prevãzute în anexa nr. 1;
f) explorãrii şi exploatãrii maritime ale mineralelor, inclusiv ale hidrocarburilor;
g) depozitelor de deşeuri, cu excepţia instalaţiilor funcţionale de eliminare a sterilului, inclusiv iazurile de decantare sau barajele, conţinând substanţe periculoase aşa cum sunt prevãzute în anexa nr. 1, în mod special, când sunt folosite la prelucrarea chimicã şi termicã a mineralelor.
ART. 5
(1) Autoritãţile publice învestite la nivel central în aplicarea prezentei hotãrâri sunt:
a) Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile, prin:
(i) secretariatul de risc, denumit în continuare SRMMDD;
(ii) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului, prin secretariatul de risc, denumit în continuare SRANPM;
(iii) Garda Naţionalã de Mediu, denumitã în continuare GNM;
b) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã, denumit în continuare IGSU.
(2) Autoritãţile publice învestite la nivel regional în aplicarea prezentei hotãrâri sunt:
a) agenţiile regionale pentru protecţia mediului, prin secretariatul de risc, denumite în continuare SRARPM;
b) comisariatele regionale din cadrul Gãrzii Naţionale de Mediu, denumite în continuare CRGNM.
(3) Autoritãţile publice învestite la nivel judeţean în aplicarea prezentei hotãrâri sunt:
a) agenţiile judeţene pentru protecţia mediului, prin secretariatul de risc, denumite în continuare SRAPM;
b) comisariatele judeţene din cadrul Gãrzii Naţionale de Mediu, denumite în continuare CJGNM;
c) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã, denumite în continuare ISU.
ART. 6
(1) Operatorul are obligaţia de a lua toate mãsurile necesare pentru a preveni accidentele majore şi de a limita consecinţele acestora asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului.
(2) Operatorul are obligaţia de a dovedi autoritãţilor competente prevãzute la art. 5, în orice moment şi în special în cadrul activitãţilor de inspecţie şi control, aşa cum sunt prevãzute în art. 18, cã a luat toate mãsurile necesare, potrivit prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 7
(1) Operatorul are obligaţia de a transmite SRAPM o notificare dupã cum urmeazã:
a) pentru amplasamentele noi, anterior începerii construcţiei acestora cu respectarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, potrivit prevederilor legislaţiei specifice;
b) pentru amplasamentele existente, în termen de cel mult 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri;
c) pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), în cel mult 30 de zile de la data încadrãrii.
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) cuprinde obligatoriu urmãtoarele informaţii:
a) denumirea sau, dupã caz, numele comercial al operatorului şi adresa completã a amplasamentului în cauzã;
b) adresa completã a sediului social al operatorului;
c) numele şi funcţia persoanei care administreazã amplasamentul, dacã acestea sunt diferite de cerinţele de la lit. a);
d) informaţii suficiente în vederea identificãrii substanţelor periculoase sau categoriilor de substanţe implicate;
e) cantitatea şi starea fizicã sub care se prezintã substanţele periculoase sau substanţele implicate;
f) activitatea curentã sau, în cazul modificãrilor, activitatea propusã a instalaţiei ori a unitãţii de stocare;
g) condiţiile de mediu din imediata vecinãtate a amplasamentului, cu prioritate acele elemente care pot provoca accidente majore sau care pot agrava consecinţele acestora.
(3) Operatorul trebuie sã informeze imediat SRAPM în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul creşterii semnificative a cantitãţii sau al schimbãrii semnificative a naturii ori a stãrii fizice a substanţelor periculoase prezente, în raport cu notificarea transmisã de operator, întocmitã cu respectarea prevederilor alin. (2), sau la apariţia oricãrei modificãri în procesele în care acestea sunt utilizate;
b) în cazul modificãrii unui amplasament sau a unei instalaţii care ar putea duce la creşterea pericolelor de a provoca un accident major;
c) în cazul închiderii definitive a instalaţiei/amplasamentului.
ART. 8
(1) Operatorul are obligaţia sã elaboreze un document care sã stabileascã politica sa de prevenire a accidentelor majore şi care sã garanteze cã aceasta este implementatã în mod corespunzãtor în scopul protejãrii, la un nivel ridicat, a sãnãtãţii populaţiei şi mediului, prin mijloace, structuri şi sisteme de management adecvate.
(2) Pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri, în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), operatorul elaboreazã documentul prevãzut la alin. (1) în termen de 90 de zile de la data încadrãrii.
(3) Documentul prevãzut la alin. (1) trebuie sã respecte principiile prevãzute în cuprinsul anexei nr. 3 şi este pus la dispoziţia SRAPM.
(4) Prevederile acestui articol nu se aplicã amplasamentelor prevãzute la art. 10.
ART. 9
(1) Autoritãţile publice învestite la nivel regional şi judeţean, prevãzute la art. 5, utilizând informaţiile primite de la operator, conform art. 7 şi 10, identificã amplasamentele sau grupurile de amplasamente unde existã posibilitatea producerii unui accident major, precum şi pericolul amplificãrii acestuia prin efectul "Domino", din cauza amplasãrii şi a proximitãţii unor astfel de locaţii, precum şi a inventarului de substanţe periculoase de pe aceste amplasamente.
(2) Operatorii amplasamentelor identificate conform alin. (1) au obligaţia sã ia urmãtoarele mãsuri:
a) sã demonstreze cã au realizat un schimb reciproc adecvat de informaţii, astfel încât în elaborarea politicilor de prevenire a accidentelor majore, a sistemelor de management al securitãţii, a rapoartelor de securitate şi a planurilor de urgenţã internã pentru aceste amplasamente sã fie avute în vedere natura şi amploarea pericolului global de accident major;
b) sã furnizeze informaţiile necesare ISU în vederea întocmirii planului de urgenţã externã;
c) sã asigure cooperarea pentru informarea publicului asupra acestor categorii de amplasamente.
ART. 10
(1) Operatorul este obligat sã elaboreze un raport de securitate în scopul:
a) de a demonstra cã a implementat politica de prevenire a accidentelor majore, precum şi planul de management al securitãţii pentru aplicarea acestei politici, potrivit prevederilor anexei nr. 3;
b) de a demonstra cã a identificat pericolele potenţiale de accidente majore şi au fost luate mãsurile necesare pentru prevenirea unor astfel de accidente şi limitarea consecinţelor acestora asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului;
c) de a demonstra cã au fost incluse mãsuri adecvate de siguranţã în proiectarea, construcţia, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor, unitãţilor de stocare, echipamentului şi infrastructurii din interiorul amplasamentului, care prezintã riscuri de accidente majore;
d) de a demonstra cã planul de urgenţã internã a fost elaborat, iar informaţiile necesare pentru elaborarea planului de urgenţã externã au fost furnizate ISU, în vederea luãrii mãsurilor necesare în cazul producerii unui accident major;
e) de a asigura informaţiile necesare autoritãţilor publice competente la nivel regional şi judeţean şi autoritãţilor publice locale responsabile cu planificarea amenajãrii teritoriului, pentru a permite luarea deciziilor cu privire la amplasarea de noi activitãţi sau dezvoltarea ulterioarã în jurul amplasamentelor existente.
(2) Raportul de securitate trebuie sã cuprindã:
a) cel puţin datele şi informaţiile prevãzute în anexa nr. 2;
b) principalele organizaţii care au contribuit la elaborarea acestuia;
c) inventarul actualizat al substanţelor periculoase prezente în cadrul amplasamentului.
(3) În scopul evitãrii repetãrii sau dublãrii informaţiilor, rapoartele de securitate, pãrţi ale acestor rapoarte sau orice alte rapoarte echivalente, realizate ca urmare a unor alte dispoziţii legale, sunt prezentate sub forma unui raport de securitate unic, cu condiţia ca toate prevederile acestui articol sã fie respectate.
(4) Raportul de securitate prevãzut la alin. (1) este înaintat SRAPM dupã cum urmeazã:
a) pentru amplasamentele noi, anterior începerii construcţiei acestora, cu respectarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, potrivit prevederilor legislaţiei specifice;
b) pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), în cel mult 180 de zile de la data încadrãrii;
c) în cazul revizuirilor raportului de securitate, în termen de cel mult 10 zile de la data operãrii modificãrilor şi/sau completãrilor.
(5) În condiţiile prevãzute la alin. (4), dupã analiza raportului de securitate se iau urmãtoarele mãsuri:
a) SRAPM, dupã consultarea ISU, comunicã operatorului concluziile asupra acestuia şi, dupã caz, solicitã informaţii suplimentare;
b) dacã se impune, CJGNM şi, respectiv, ISU interzic punerea în funcţiune sau continuarea funcţionãrii amplasa mentului ori instalaţiei, în conformitate cu prevederile art. 17.
(6) Raportul de securitate se revizuieşte periodic şi dacã este necesar se actualizeazã astfel:
a) o datã la 5 ani;
b) la iniţiativa operatorului sau la cererea autoritãţilor competente, dacã se justificã prin apariţia unor noi circumstanţe în funcţionarea amplasamentului sau ţinând seama de noile tehnologii din domeniul securitãţii rezultate, de exemplu, din analiza accidentelor, a disfuncţionalitãţilor apãrute în activitatea de operare, precum şi de progresele ştiinţifice în domeniu.
(7) Dacã operatorul demonstreazã SRAPM şi ISU cã anumite substanţe prezente pe amplasament sau în diferite locaţii ale acestuia nu prezintã pericol pentru producerea unui accident major, în condiţiile îndeplinirii criteriilor prevãzute în anexa nr. 7, raportul de securitate conţine doar informaţiile necesare referitoare la riscurile reziduale în vederea prevenirii accidentelor majore şi limitãrii consecinţelor acestora asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului.
(8) IGSU, dupã consultarea SRMMDD, transmite anual Comisiei Europene un document ce conţine lista fundamentatã a amplasamentelor care intrã sub incidenţa prevederilor alin. (7).
ART. 11
În cazul în care se aduc modificãri unei instalaţii, unui amplasament, unei unitãţi de stocare sau unui proces ori modificãri ale naturii sau cantitãţii de substanţe periculoase utilizate, care ar putea avea consecinţe semnificative în cazul producerii unui accident major, operatorul are obligaţia sã reexamineze şi, unde este necesar, sã revizuiascã:
a) politica de prevenire a accidentelor majore, sistemul de management al securitãţii şi procedurile la care se face referire în art. 8 şi 10;
b) raportul de securitate şi sã informeze SRAPM asupra detaliilor revizuirii înainte de a se efectua orice modificare şi/sau completare.
ART. 12
(1) Pentru toate amplasamentele care intrã sub incidenţa prevederilor art. 10 operatorul trebuie sã elaboreze un plan de urgenţã internã care sã cuprindã mãsurile ce trebuie aplicate în interiorul amplasamentului, în urmãtoarele condiţii:
a) pentru amplasamentele noi, anterior începerii construcţiei acestora, cu respectarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, potrivit prevederilor legislaţiei specifice;
b) pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), în cel mult 180 de zile de la data încadrãrii.
(2) Pentru a da posibilitatea întocmirii planurilor de urgenţã externã, operatorul are obligaţia de a pune la dispoziţia ISU informaţiile necesare, dupã cum urmeazã:
a) pentru amplasamentele noi, anterior începerii construcţiei acestora;
b) pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), în cel mult 180 de zile de la data încadrãrii.
(3) În baza informaţiilor puse la dispoziţie de cãtre operator, ISU elaboreazã un plan de urgenţã externã care cuprinde mãsurile ce trebuie luate în exteriorul amplasamentului, dupã cum urmeazã:
a) pentru amplasamentele noi, anterior începerii funcţionãrii acestora;
b) pentru amplasamentele care intrã ulterior sub incidenţa domeniului de reglementare a prezentei hotãrâri în condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1), în cel mult 270 de zile de la data încadrãrii.
(4) La elaborarea planurilor de urgenţã se ţine cont de urmãtoarele obiective:
a) controlul şi limitarea efectelor incidentelor astfel încât sã se minimizeze efectele şi sã se limiteze daunele asupra sãnãtãţii populaţiei, mediului şi proprietãţii;
b) implementarea mãsurilor necesare pentru protejarea populaţiei şi mediului împotriva efectelor accidentelor majore;
c) informarea publicului şi a serviciilor sau autoritãţilor implicate din zona respectivã;
d) asigurarea refacerii ecologice şi curãţarea zonei afectate în urma unui accident major.
(5) Planurile de urgenţã se întocmesc potrivit normelor metodologice elaborate de IGSU şi trebuie sã cuprindã cel puţin informaţiile prevãzute în anexa nr. 4.
(6) La elaborarea şi actualizarea planului de urgenţã internã operatorul este obligat sã consulte personalul care lucreazã în cadrul amplasamentului, inclusiv personalul subcontractat pentru diferite servicii pe termen lung.
(7) La elaborarea sau, dupã caz, la revizuirea planurilor de urgenţã externã de cãtre ISU trebuie sã se asigure consultarea publicului.
(8) Planurile de urgenţã internã şi externã sunt evaluate, testate şi, unde este necesar, revizuite şi actualizate de cãtre operator, respectiv ISU, periodic, la un interval de cel mult 3 ani. În cadrul procedurii de evaluare se iau în considerare schimbãrile care au loc pe amplasamente sau în serviciile de urgenţã implicate, noile cunoştinţe tehnice, precum şi noile cunoştinţe privind rãspunsul la accidentele majore.
(9) La elaborarea planurilor de urgenţã externã trebuie sã se aibã în vedere necesitatea promovãrii cooperãrii, în ceea ce priveşte asistenţa de protecţie civilã, cu statele vecine în cazuri de urgenţe majore.
(10) Mãsurile prevãzute în planurile de urgenţã se pun în aplicare imediat de cãtre operator şi, dacã este necesar, de cãtre ISU, în urmãtoarele situaţii:
a) când survine un accident major; sau
b) când survine un eveniment necontrolat, care poate, prin natura sa, sã conducã la un accident major.
(11) În baza informaţiilor conţinute în raportul de securitate, ISU poate decide, motivat, cã pentru anumite amplasamente nu este necesar sã se elaboreze planul de urgenţã externã prevãzut la alin. (3).
ART. 13
(1) Autoritãţile publice locale responsabile cu planificarea amenajãrii teritoriului, în colaborare cu autoritãţile publice competente la nivel regional şi judeţean, trebuie sã ia mãsurile necesare ca în politica de dezvoltare a teritoriului sau în alte politici relevante sã fie luate în considerare obiectivele de prevenire a accidentelor majore şi de limitare a consecinţelor acestora.
(2) În acest scop, autoritãţile publice competente la nivel regional şi judeţean efectueazã verificãri cu privire la:
a) poziţionarea noilor amplasamente;
b) modificãrile aduse amplasamentelor existente cãrora le sunt aplicabile prevederile art. 11;
c) noile dezvoltãri privind reţeaua de transport, clãdiri şi zone de utilitate publicã şi zone rezidenţiale aflate în vecinãtatea amplasamentelor, care mãresc riscul sau consecinţele unui accident major.
(3) Autoritãţile publice competente la nivel regional şi judeţean, în colaborare cu autoritãţile publice responsabile cu planificarea amenajãrii teritoriului, iau mãsurile necesare pentru ca politicile de dezvoltare şi amenajare a teritoriului sau alte politici relevante şi procedurile de punere în aplicare a acestora sã ţinã cont, pe de o parte, de necesitatea menţinerii unor distanţe adecvate, stabilite în funcţie de nivelul de pericol, între amplasamentele cãrora le sunt aplicabile prevederile prezentei hotãrâri şi zone rezidenţiale, clãdiri şi zone de utilitate publicã, cãi principale rutiere, zone de recreere şi zone protejate de interes şi sensibilitate deosebite şi, pe de altã parte, în cazul amplasamentelor existente, de necesitatea unor mãsuri tehnice suplimentare conform prevederilor art. 6, astfel încât sã se reducã riscurile pentru populaţie.
(4) Autoritãţile publice competente la nivel regional şi judeţean şi autoritãţile publice responsabile cu planificarea amenajãrii teritoriului stabilesc proceduri adecvate pentru consultãri în scopul implementãrii politicilor prevãzute la alin. (1) şi (3).
(5) Procedurile prevãzute la alin. (4) trebuie stabilite astfel încât sã se asigure cã recomandãrile tehnice privind riscurile pe care le implicã amplasamentul sunt disponibile, fie pentru fiecare caz în parte, fie la modul general, în momentul luãrii deciziei.
ART. 14
(1) Operatorul amplasamentului care intrã sub incidenţa prevederilor art. 10 furnizeazã, din oficiu, periodic şi în forma cea mai adecvatã, informaţii privind mãsurile de securitate în exploatare şi comportamentul în caz de accident tuturor persoanelor, precum şi factorilor de decizie din cadrul unitãţilor care deservesc publicul, care ar putea fi afectate de un accident major produs pe amplasament.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) trebuie revizuite la intervale de 3 ani. Unde este necesar, se reiau şi se actualizeazã, cel puţin în cazul modificãrilor apãrute în sensul obligaţiilor prevãzute la art. 11, şi sunt repetate pentru public într-un interval de timp care nu poate fi mai mare de 5 ani.
(3) Operatorul are obligaţia sã punã permanent la dispoziţia publicului aceste informaţii care trebuie sã cuprindã cel puţin elementele prevãzute în anexa nr. 5.
(4) În cazul în care pe un amplasament care intrã sub incidenţa prevederilor art. 10 existã posibilitatea producerii unui accident major cu efect transfrontier, IGSU furnizeazã informaţii suficiente autoritãţilor similare din statele vecine care ar putea fi afectate, astfel încât acestea sã poatã lua toate mãsurile necesare potrivit prevederilor art. 12-14.
(5) În cazurile în care IGSU decide cã un amplasament aflat în apropierea teritoriului altui stat nu prezintã pericol de accident major în afara perimetrului sãu, în contextul art. 12 alin. (11), şi din acest motiv nu este necesarã elaborarea unui plan de urgenţã externã potrivit art. 12 alin. (3), informeazã în acest sens autoritãţile similare din statul vecin.
(6) Operatorul are obligaţia de a pune la dispoziţia publicului raportul de securitate.
(7) Din motive de confidenţialitate industrialã, comercialã, personalã, de securitate publicã sau de apãrare naţionalã, operatorul poate solicita autoritãţilor publice competente la nivel regional şi judeţean ca anumite date din raport sã nu fie fãcute publice.
(8) În cazul prevãzut la alin. (7), cu aprobarea autoritãţilor publice competente la nivel regional şi judeţean, operatorul are obligaţia de a furniza SRAPM şi de a pune la dispoziţia publicului un raport modificat din care sunt excluse informaţiile confidenţiale.
(9) Autoritãţile publice competente la nivel regional şi judeţean iau toate mãsurile necesare pentru ca publicul sã îşi poatã exprima opinia cu privire la:
a) planificarea de amplasamente noi care intrã sub incidenţa art. 10;
b) modificarea amplasamentelor existente aflate sub incidenţa art. 11, în legãturã cu obligaţiile privind planificarea amenajãrii teritoriului, ce rezultã din prezenta hotãrâre;
c) dezvoltãrile din jurul amplasamentelor existente.
(10) În cazul amplasamentelor care fac obiectul art. 10, operatorii iau mãsuri ca inventarul substanţelor periculoase existente pe amplasament, întocmit potrivit art. 10 alin (2), sã fie pus la dispoziţia publicului în condiţiile alin. (7) şi (8) şi art. 20.
ART. 15
(1) În cazul producerii unui accident major, operatorul are obligaţia sã informeze în termen de maximum douã ore autoritãţile publice competente la nivel judeţean cu privire la:
a) circumstanţele accidentului, substanţele periculoase implicate, datele disponibile pentru evaluarea efectelor accidentului asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului şi mãsurile de urgenţã luate;
b) acţiuni pe care intenţioneazã sã le întreprindã pentru atenuarea efectelor pe termen mediu şi lung ale accidentului şi pentru a preveni repetarea unui astfel de accident;
c) actualizãri ale informaţiilor furnizate, dacã investigaţiile ulterioare dezvãluie elemente suplimentare, care modificã informaţiile iniţiale sau concluziile formulate anterior.
(2) În urma unui accident major, autoritãţile publice competente la nivel judeţean au urmãtoarele obligaţii:
a) sã se asigure cã s-au luat toate mãsurile necesare, urgente, pe termen mediu sau lung;
b) sã verifice şi sã colecteze prin inspecţie, investigare sau alte mijloace adecvate informaţiile necesare pentru analizarea completã a aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului major;
c) sã se asigure cã operatorul a întreprins toate acţiunile de remediere necesare;
d) sã facã recomandãri privind mãsurile viitoare de prevenire.
ART. 16
(1) În scopul prevenirii şi limitãrii consecinţelor accidentelor majore, IGSU informeazã Comisia Europeanã, în cel mai scurt timp posibil, asupra accidentelor produse pe teritoriul naţional, conform criteriilor din anexa nr. 6. Informarea cuprinde urmãtoarele detalii:
a) statul membru, numele şi adresa autoritãţii responsabile pentru elaborarea raportului;
b) data, locul şi momentul producerii accidentului major, incluzând numele complet al operatorului şi adresa amplasamentului implicat;
c) o scurtã descriere a circumstanţelor în care s-a produs accidentul, incluzând substanţele periculoase implicate şi efectele imediate asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului;
d) o scurtã descriere a mãsurilor de urgenţã întreprinse şi a mãsurilor de precauţie imediate necesare pentru a preveni repetarea acestuia.
(2) De îndatã ce informaţiile prevãzute la art. 15 alin. (1) sunt disponibile, IGSU transmite Comisiei Europene rezultatele analizelor şi recomandãrile, folosind formatul de raportare stabilit de Comisia Europeanã.
(3) IGSU furnizeazã Comisiei Europene numele şi adresa oricãrui organism ce ar putea deţine informaţii relevante asupra accidentelor majore şi care este în mãsurã sã asigure consultanţã autoritãţilor competente din alte state care trebuie sã intervinã în eventualitatea unui astfel de accident.
ART. 17
(1) Dacã în urma analizãrii de cãtre autoritãţile publice competente la nivel judeţean a mãsurilor luate de operator în vederea prevenirii şi diminuãrii efectelor accidentelor majore se constatã grave deficienţe în aplicarea acestora, CJGNM şi ISU pot dispune mãsura interzicerii utilizãrii, exploatãrii sau punerii în funcţiune a oricãrui amplasament, instalaţii sau unitãţi de stocare ori a oricãrei pãrţi din acestea.
(2) În cazul neîndeplinirii în termen de cãtre operator a obligaţiilor prevãzute la art. 7, 8, 10 şi 12 sau în cazul netransmiterii oricãrei informaţii solicitate de autoritãţile competente prevãzute la art. 5, în condiţiile prevederilor prezentei hotãrâri, ISU şi CJGNM iau mãsura interzicerii utilizãrii, exploatãrii sau punerii în funcţiune a oricãrui amplasament, instalaţii sau unitãţi de stocare ori a oricãrei pãrţi din acestea.
(3) Litigiile în legãturã cu deciziile luate potrivit alin. (1) şi (2) se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 18
(1) ISU şi CJGNM organizeazã sistemul de inspecţie şi control adaptat tipului de amplasament în cauzã, indiferent de primirea raportului de securitate sau a oricãrei alte documentaţii elaborate de operator.
(2) Prin sistemul de inspecţie şi control se urmãreşte o examinare planificatã şi sistematicã a sistemelor utilizate în amplasament, fie ele de naturã tehnicã, organizatoricã sau managerialã, astfel încât sã se asigure cã:
a) operatorul poate demonstra cã a luat mãsuri adecvate în legãturã cu diferitele activitãţi care se desfãşoarã în cadrul amplasamentului, în vederea prevenirii accidentelor majore;
b) operatorul poate demonstra cã a folosit mijloacele adecvate în vederea limitãrii efectelor accidentelor majore, în cadrul şi/sau în afara amplasamentului;
c) datele şi informaţiile conţinute în raportul de securitate sau în orice alt document depus reflectã în mod adecvat condiţiile din amplasament;
d) au fost furnizate publicului informaţii potrivit art. 14 alin. (1).
(3) Sistemul de inspecţie şi control prevãzut la alin. (1) trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã existe un program de inspecţii pentru toate amplasamentele; dacã ISU şi CJGNM nu au stabilit un program de inspecţii pe baza unei evaluãri sistematice de accidente majore la obiectivul în cauzã, programul trebuie sã prevadã cel puţin o inspecţie pe amplasament, la un interval de 12 luni pentru fiecare amplasament care intrã sub incidenţa prevederilor art. 10;
b) dupã fiecare inspecţie ISU şi CJGNM elaboreazã un raport;
c) unde este necesar, fiecare inspecţie efectuatã de ISU şi CJGNM este monitorizatã împreunã cu operatorul în vederea implementãrii mãsurilor pentru conformare.
(4) ISU şi CJGNM pot solicita operatorului sã furnizeze informaţii suplimentare care sã le permitã acestora evaluarea completã a posibilitãţii de producere a unui accident major, determinarea creşterii probabilitãţii şi/sau agravãrii accidentelor majore, elaborarea planului de urgenţã externã, inclusiv luarea în considerare a substanţelor care, datoritã formei lor fizice, condiţiilor specifice sau locaţiei, necesitã evaluãri suplimentare.
ART. 19
(1) Autoritãţile publice învestite la nivel central, prevãzute la art. 5, colaboreazã cu Comisia Europeanã în vederea transferului de informaţii cu privire la experienţa dobânditã în domeniul prevenirii accidentelor majore şi al limitãrii efectelor acestora în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Pentru amplasamentele care intrã sub incidenţa prevederilor prezentei hotãrâri, IGSU transmite Comisiei Europene urmãtoarele informaţii obţinute prin colaborare cu SRANPM:
a) denumirea operatorului şi adresa amplasamentului implicat;
b) activitatea sau activitãţile care se desfãşoarã în cadrul amplasamentului.
(3) IGSU transmite Comisiei Europene o datã la 3 ani un raport întocmit în colaborare cu SRANPM şi în conformitate cu procedura Comisiei Europene pentru amplasamentele care intrã sub incidenţa art. 7 şi 10.
(4) IGSU va ţine un registru şi un sistem de informare conţinând detalii referitoare la accidentele majore întâmplate pe teritoriul naţional, în scopul:
a) diseminãrii rapide a informaţiilor cãtre Comisia Europeanã şi autoritãţile competente;
b) distribuirii cãtre celelalte autoritãţi competente la nivel central a unor analize privind cauzele accidentelor majore şi învãţãmintele desprinse din acestea;
c) distribuirii cãtre celelalte autoritãţi competente la nivel central a mãsurilor de prevenire rezultate din analiza unor astfel de accidente.
(5) Cu respectarea celor prevãzute la art. 20, accesul la registru trebuie sã fie permis tuturor autoritãţilor competente, asociaţiilor industriale sau profesionale, operatorilor economici care intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri şi organizaţiilor neguvernamentale care activeazã în domeniul prevenirii şi intervenţiei în caz de accidente industriale.
ART. 20
(1) Pentru a asigura transparenţa, autoritãţile competente prevãzute la art. 5 au obligaţia de pune la dispoziţia persoanelor fizice şi/sau juridice, la cerere, informaţiile primite ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri, care nu au caracter confidenţial.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) sunt confidenţiale dacã fac parte din categoria celor prevãzute la <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Prezenta hotãrâre nu împiedicã încheierea între România şi terţe ţãri a unor acorduri privind schimbul de informaţii care sunt considerate secrete potrivit legislaţiei naţionale.
ART. 21
(1) Documentele elaborate în baza prevederilor art. 7-11 şi 14 sunt transmise de cãtre operator, în 3 exemplare şi în format electronic, la SRAPM.
(2) În vederea elaborãrii punctelor de vedere, SRAPM va pune la dispoziţia ISU şi CJGNM documentele prevãzute la alin. (1).
ART. 22
(1) Operatorii au obligaţia sã numeascã la nivelul amplasamentului un responsabil în domeniul managementului securitãţii în vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Elaborarea politicilor de prevenire a accidentelor majore, a rapoartelor de securitate şi a planurilor de urgenţã internã se realizeazã de experţi independenţi de titularul de activitate, atestaţi de cãtre autoritãţile publice centrale competente.
(3) În cazul în care autoritãţile competente prevãzute la art. 5 considerã necesarã efectuarea unei expertize suplimentare, pentru lãmurirea unor aspecte cuprinse în rapoartele de securitate şi planurile de urgenţã internã, operatorul este obligat sã suporte cheltuielile acesteia.
ART. 23
În vederea ducerii la îndeplinire a obligaţiilor prezentei hotãrâri se aprobã mãsuri specifice prin ordin comun al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru interne şi reformã administrativã.
ART. 24
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte sãvârşite de operator şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea dispoziţiilor art. 7, cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) nerespectarea dispoziţiilor art. 6 alin. (2), ale art. 8 alin. (1), (2) şi (3), ale art. 10 alin. (1), (2), (4) şi (6), ale art. 11 şi ale art. 14 alin. (1), (2), (3), (6) şi (10), cu amendã de la 20.000 lei la 40.000 lei;
c) nerespectarea dispoziţiilor art. 12 alin. (1), (2), (5), (8) şi (10), ale art. 15 alin. (1) şi ale art. 22, cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul CJGNM şi ISU.
(3) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute la alin. (1) şi (2), se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 25
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 26
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitãţilor care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 25 februarie 2003.
(2) Actele normative emise în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitãţilor care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, în mãsura în care nu contravin prezentei hotãrâri, rãmân în vigoare pânã la data abrogãrii lor.
Prezenta hotãrâre transpune prevederile Directivei Consiliului 96/82/CE privind controlul pericolelor de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 10/1997, cu modificãrile şi completãrile din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2003/105/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 345/2003, şi Decizia Comisiei 98/433/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 192/1998.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat

p. Ministrul dezvoltãrii,
lucrãrilor publice şi locuinţelor,
Anna Horvath,
secretar de stat

Departamentul pentru
Afaceri Europene
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 25 iulie 2007.
Nr.804.


ANEXA 1
-------

DOMENIUL DE REGLEMENTARE

1. Aceastã anexã se aplicã prezenţei substanţelor periculoase, în înţelesul art. 3, în orice amplasament şi este determinantã pentru aplicarea articolelor relevante ale prezentei hotãrâri.
2. Amestecurile şi preparatele trebuie tratate în acelaşi mod ca substanţele pure, cu condiţia sã se menţinã în limitele de concentraţie stabilite conform proprietãţilor lor din legislaţia relevantã, menţionatã în partea a 2-a, nota 1, sau sã fie conform ultimelor ajustãri la progresul tehnic în domeniu, dacã nu se specificã un anumit procent al compoziţiei sau o altã descriere.
3. Cantitãţile relevante stabilite mai jos se referã la fiecare amplasament în parte.
4. Cantitãţile care trebuie luate în considerare pentru punerea în aplicare a articolelor relevante ale prezentei hotãrâri sunt cantitãţi maxime, prezente sau posibil a fi prezente. Substanţele periculoase existente pe amplasament în cantitãţi egale cu sau mai mici cu 2% din cantitatea relevantã pot fi neglijate la calcularea cantitãţii totale prezente, dacã locaţia lor pe amplasament este de aşa naturã încât nu poate acţiona ca iniţiator al unui accident major în altã zonã.
5. Dupã caz, regulile stabilite în partea a 2-a, nota 4, se aplicã corespunzãtor la însumarea substanţelor periculoase sau categoriilor de substanţe periculoase.
6. În înţelesul prezentei hotãrâri, un gaz este orice substanţã care are o presiune de vapori egalã cu sau mai mare decât 101,3 kPa la o temperaturã de 20°C.
7. În înţelesul prezentei hotãrâri, un lichid este orice substanţã care nu este definitã ca un gaz şi care nu este în stare solidã la o temperaturã de 20°C, la presiunea standard de 101,3 kPa.

PARTEA 1
Substanţe periculoase nominalizate

Dacã o substanţã sau un grup de substanţe prevãzute în partea 1 se încadreazã şi la una dintre categoriile din partea a 2-a, trebuie luate în considerare cantitãţile relevante stabilite în partea 1.



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Coloana 1 Coloana 2 Coloana 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Substanţe periculoase Cantitate relevantã
(tone) pentru aplicarea:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
art. 7 şi 8 art. 10
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de amoniu (vezi nota 1) 5.000 10.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de amoniu (vezi nota 2) 1.250 5.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de amoniu (vezi nota 3) 350 2.500
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de amoniu (vezi nota 4) 10 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de potasiu (vezi nota 5) 5.000 10.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Azotat de potasiu (vezi nota 6) 1.250 5.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pentoxid de arsen, acid arsenic (V)
şi/sau sãruri 1 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Trioxid de arsen, acid arsenos (III)
şi/sau sãruri 0,1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Brom 20 100
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clor 10 25
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Compuşi de nichel sub formã de pudrã 1
inhalabilã [monoxid de nichel,
dioxid de nichel, sulfurã de nichel (NiS),
subsulfurã de nichel (Ni3S2),
trioxid de nichel (Ni2O3)]
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Etilenimine 10 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Fluor 10 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Formaldehidã (concentraţie ≥ 90%) 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Hidrogen 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acid clorhidric (gaz lichefiat) 25 250
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alchili de plumb 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Gaze lichefiate extrem de inflamabile 50 200
(inclusiv GPL - gaz petrolier lichefiat)
şi gaz natural
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Acetilenã 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Oxid de etilenã 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Oxid de propilenã 5 50
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Metanol 500 5.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4,4-Metilenbis (2-clor-anilinã)
şi/sau sãruri, sub formã de pulbere 0,01
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Metilizocianat 0,15
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Oxigen 200 2.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Toluen-di-izocianat 10 100
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Diclorurã de carbonil (CCl2O - fosgen) 0,3 0,75
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Hidrogen arseniat (AsH3 - arsina) 0,2 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Hidrogen fosforat (PH3 - fosfina) 0,2 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clorurã de sulf 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Trioxid de sulf 15 75
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Policlor-dibenzo-furani şi 0,001
policlor-dibenzo-dioxine (inclusiv TCDD),
calculaţi în TCDD echivalent
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Urmãtoarele substanţe cancerigene 0,5 2
la concentraţii în greutate peste 5%:
4-Aminobifenil şi/sau sãruri,
Triclor metil benzen, Benzidinã
şi/sau sãruri, Bis
(clormetil) eter, Clormetil-metil eter,
1,2-Dibrometan, Dietil sulfat,
Dimetil sulfat,
Clorurã de dimetil-carbonil,
1,2-Dibrom-3-clorpropan,
1,2-Dimetilhidrazinã,
Dimetil-nitrozo-aminã,
Triamidã hexametilfosforicã, Hidrazinã,
2-Naftilaminã
şi/sau sãruri, 4-Nitrodifenil
şi 1,3-Propansulfonã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse petroliere: 2.500 25.000
a) benzine şi nafte;
b) kerosen (inclusiv combustibili
pentru avioane cu reacţie);
c) distilate de petrol - exclusiv
fracţia grea (inclusiv combustibili diesel,
produse petroliere pentru încãlzirea
locuinţelor şi amestecuri de fracţii)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA 1
Azotatul de amoniu (5.000/10.000): îngrãşãminte capabile de autodescompunere
Se aplicã compuşilor pe bazã de azotat de amoniu/îngrãşãminte complexe (îngrãşãminte compuse/compozite conţinând azotat de amoniu cu fosfat şi/sau potasiu) în care conţinutul de azot ca un rezultat al azotatului de amoniu este:
- între 15,75%*1) şi 24,5%*2) în greutate şi totalul materialelor combustibile/organice sã nu depãşeascã 0,4% sau care îndeplinesc cerinţele Regulamentului Parlamentului şi Consiliului nr. 2003/2003/CE privind îngrãşãmintele,
- 15,75%*3) în greutate sau mai puţin, nerestricţionat de prezenţa materialelor combustibile şi care au capacitatea de autosusţinere a descompunerii conform testului specific "Trough Test" (vezi recomandãrile Naţiunilor Unite privind transportul substanţelor periculoase - manual de teste şi criterii, partea a III-a, subsecţiunea 38.2).

NOTA 2
Azotatul de amoniu (1250/5000): îngrãşãmânt
Se aplicã îngrãşãmintelor bazate strict pe azotat de amoniu şi îngrãşãmintelor compuse/compozite pe bazã de azotat de amoniu în care conţinutul de azot ca rezultat al azotatului de amoniu este:
- peste 24,5% în greutate, cu excepţia amestecurilor de azotat de amoniu cu dolomitã, calcar şi/sau carbonat de calciu cu o puritate de cel puţin 90%;
- peste 15,75% în greutate pentru amestecuri de azotat de amoniu şi sulfat de amoniu;
- peste 28%*4) în greutate pentru amestecuri de azotat de amoniu cu dolomitã, calcar şi/sau carbonat de calciu cu o puritate de cel puţin 90% şi care îndeplinesc cerinţele Regulamentului Parlamentului şi Consiliului nr. 2003/2003/CE privind îngrãşãmintele.

NOTA 3
Azotatul de amoniu (350/2500): tehnic
Se aplicã:
- azotatului de amoniu şi preparatelor de azotat de amoniu în care conţinutul de azot ca rezultat al azotatului de amoniu este:
* între 24,5 şi 28% în greutate şi totalul substanţelor combustibile sã nu depãşeascã 0,4%;
* mai mare de 28% în greutate şi totalul substanţelor combustibile sã nu depãşeascã 0,2%;
- soluţiilor apoase de azotat de amoniu a cãror concentraţie de azotat de amoniu este peste 80% în greutate din greutate.

NOTA 4
Azotatul de amoniu (10/50): îngrãşãminte şi materiale "fãrã specificaţii", care nu trec testul de detonare
Se aplicã:
- materialului respins în timpul procesului de fabricare al azotatului de amoniu şi al preparatelor de azotat de amoniu, în mod expres, îngrãşãmintelor doar pe bazã de azotat de amoniu şi îngrãşãmintelor compuse/compozite pe bazã de azotat de amoniu, la care se referã notele 2 şi 3, care sunt sau au fost returnate de la utilizatorul final la producãtor, la un depozit temporar sau la o fabricã de reprocesare pentru reprelucrare, reciclare sau tratament pentru utilizare în siguranţã, întrucât nu se mai conformeazã specificaţiilor notelor 2 şi 3;
- îngrãşãmintelor la care se face referire în nota 1 şi nota 2, care nu îndeplinesc cerinţele Regulamentului Parlamentului şi Consiliului nr. 2003/2003/CE privind îngrãşãmintele.

NOTA 5
Azotatul de potasiu (5000/10000): îngrãşãminte compozite pe bazã de azotat de potasiu compuse din azotat de potasiu în formã granularã/solzi

NOTA 6
Azotatul de potasiu (1250/5000): îngrãşãminte compozite pe bazã de azotat de potasiu compuse din azotat de potasiu în formã cristalinã

NOTA 7
Policlordibenzofurani (PCDF) şi de policlordibenzodioxine (PCDD)
Cantitãţile de policlodibenzofurani şi de policlordibenzodioxine sunt calculate folosind urmãtorii factori:



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Factori internaţionali echivalenţi de toxicitate
pentru izomerii de interes (NATO/CCMS)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2,3,7,8-TCDD 1 2,3,7,8-TCDF 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,7,8-PeCDD 0,5 2,3,4,7,8-PeCDF 0,5
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,7,8-PeCDF 0,05
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1 1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1 1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01 2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
OCDD 0,001 1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
OCDF 0,001
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


(T=tetra; Pe=penta; Hx=hexa, Hp=hepta, O=octo)
*1) 15,75% conţinut de azot în greutate ca un rezultat al azotatului de amoniu corespunde la 45% azotat de amoniu.
*2) 24,50% conţinut de azot în greutate ca un rezultat al azotatului de amoniu corespunde la 70% azotat de amoniu.
*3) 15,75% conţinut de azot în greutate ca un rezultat al azotatului de amoniu corespunde la 45% azotat de amoniu.
*4) 28,00% conţinut de azot în greutate ca un rezultat al azotatului de amoniu corespunde la 80% azotat de amoniu.

PARTEA a 2-a
Categorii de substanţe şi preparate periculoase care
nu sunt nominalizate în mod specific în partea 1


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Coloana 1 Coloana 2 Coloana 3
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria substanţelor periculoase Cantitate relevantã (tone)
pentru aplicarea:
art. 7 şi 8 art. 10
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.FOARTE TOXICE 5 20
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.TOXICE 50 200
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.OXIDANTE 50 200
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4.EXPLOZIVE (vezi nota 2) unde substanţa, 50 200
preparatul sau articolul se
încadreazã sub UN/ADR (*) secţiunea 1.4
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5.EXPLOZIVE (vezi nota 2) unde substanţa, 10 50
preparatul sau articolul
se încadreazã sub oricare din:
UN/ADR grupa 1.1, 1.2, 1.3, 1.5 sau 1.6 ori
fraza de risc R 2 sau R 3
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6.INFLAMABILE [unde substanţa sau 5.000 50.000
preparatul se încadreazã la definiţia
datã la nota 3 a)]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7a.FOARTE INFLAMABILE [unde substanţa sau 50 200
preparatul se încadreazã
la definiţia datã la nota 3 b)(1)]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7b.Lichide FOARTE INFLAMABILE 5.000 50.000
[unde substanţa sau preparatul
se încadreazã la definiţia datã
la nota 3 b)(2)]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.EXTREM DE INFLAMABILE [unde substanţa 10 50
sau preparatul se încadreazã
la definiţia datã la nota 3 c)]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.PERICULOASE PENTRU MEDIU - fraze de risc: 100 200
(i) R50: "Foarte toxic pentru
organismele acvatice" (inclusiv R50/53)
(ii) R51/53: "Toxic pentru 200 500
organismele acvatice; poate provoca
efecte adverse
pe termen lung asupra mediului acvatic"
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. ORICE CLASIFICARE care nu este
acoperitã de cele date mai sus
în combinaţie cu frazele de risc:
(i) R14: "Reacţioneazã violent cu apa" 100 500
(inclusiv R14/15)
(ii) R29: "În contact cu apa elibereazã 50 200
gaze toxice"
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


(*) UN/ADR - Acordul european privind transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase din 30 septembrie 1957, aşa cum a fost amendat şi transpus în Directiva Consiliului 94/55/CE .

NOTA 1
Substanţele şi preparatele sunt clasificate potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În cazul substanţelor şi preparatelor care nu sunt clasificate ca periculoase potrivit directivelor de mai sus, de exemplu deşeurile, dar care totuşi sunt prezente sau este posibil sã fie prezente pe un amplasament şi care au sau este posibil sã aibã, în condiţiile existente pe amplasament, proprietãţi echivalente în termeni de accident major potenţial, procedurile pentru clasificarea provizorie sunt în concordanţã cu articolul relevant din directiva corespunzãtoare.
În cazul substanţelor şi preparatelor având proprietãţi care indicã mai mult de o singurã clasificare, în scopul prezentei hotãrâri se aplicã cele mai mici cantitãţi relevante. Totuşi, pentru aplicarea regulii din nota 4, cantitatea relevantã utilizatã este întotdeauna cea corespunzãtoare clasificãrii în cauzã.

NOTA 2
Un exploziv înseamnã:
- o substanţã sau preparat care creeazã riscul unei explozii prin şoc, frecare, incendiu sau alte surse de aprindere (fraza de risc R 2);
- o substanţã sau preparat care creeazã riscuri extreme de explozie prin şoc, frecare, foc/incendiu sau alte surse de aprindere (fraza de risc R 3);
- o substanţã, preparat sau articol care se încadreazã în clasa 1 din Acordul european privind transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (UN/ADR) din 30 septembrie 1957, aşa cum a fost amendat şi transpus în Directiva Consiliului 94/55/CE .
În aceastã definiţie sunt incluse şi substanţele pirotehnice, care în scopul prezentei hotãrâri sunt definite ca substanţe (sau amestecuri de substanţe) destinate sã producã cãldurã, luminã, sunet, gaz sau fum ori o combinaţie a unor astfel de efecte prin reacţii chimice exoterme autoîntreţinute. Dacã o substanţã sau preparat este clasificatã atât de UN/ADR, cât şi de frazele de risc R2 sau R 3, clasificarea UN/ADR are prioritate.
Substanţele şi articolele din clasa 1 sunt clasificate în oricare dintre grupele 1.1-1.6 în concordanţã cu schema de clasificare UN/ADR.
Grupele respective sunt:
- grupa 1.1: "Substanţele şi articolele care prezintã pericol de explozie în masã (o explozie în masã este o explozie care afecteazã instantaneu aproape întreaga cantitate de material)";
- grupa 1.2: "Substanţele şi articolele care prezintã pericol potenţial, dar nu de explozie în masã";
- grupa 1.3: "Substanţele şi articolele care prezintã pericol de aprindere sau chiar un risc minor de explozie ori ambele, dar nu de explozie în masã:
a) combustie care dã naştere unei cãlduri considerabile radiante; sau
b) care genereazã aprinderi, una dupã alta, producând explozii minore sau ambele";
- grupa 1.4: "Substanţele şi articolele care prezintã doar un risc minor în caz de aprindere sau iniţiere de aprindere în timpul transportului. Efectele sunt în general limitate la pachete şi nu se aşteaptã proiectarea fragmentelor de mãrimi sau proporţii apreciabile. Un incendiu din exterior nu are ca efect o explozie virtualã instantanee a întregului conţinut al coletului";
- grupa 1.5: "Substanţe foarte inerte având risc de explozie în masã care sunt atât de insensibile încât existã o foarte micã probabilitate a unei iniţieri sau a unei treceri de la ardere la detonare în condiţii normale de transport. La testul unui incendiu din exterior cerinţa minimã este sã nu explodeze";
- grupa 1.6: "Articolele extrem de inerte care nu au un risc de explozie în masã. Articolele conţin numai substanţe detonante extrem de insensibile şi au o probabilitate neglijabilã la o iniţiere sau propagare accidentalã. Riscul este limitat la explozia unui singur articol."
În aceastã definiţie sunt incluşi de asemenea explozivii sau substanţele pirotehnice sau preparatele pirotehnice conţinute în articole. În cazul articolelor care conţin substanţe sau preparate explozive sau pirotehnice, dacã este cunoscutã cantitatea de substanţã sau preparat, acea cantitate se ia în considerare în scopul prezentei hotãrâri. Dacã nu este cunoscutã cantitatea, atunci, în scopul prezentei hotãrâri, întregul articol este considerat exploziv.

NOTA 3
Inflamabil, foarte inflamabil şi extrem de inflamabil în categoriile 6, 7 şi 8 înseamnã:
a) lichide inflamabile - substanţe şi preparate având un punct de inflamabilitate egal sau mai mare decât 21°C şi mai mic sau egal cu 55°C (fraza de risc R 10) care întreţin arderea;
b) lichide foarte inflamabile:
1. - substanţele şi preparatele care pot deveni fierbinţi şi în final se pot aprinde în contact cu aerul la temperatura mediului ambiant fãrã niciun aport de energie (fraza de risc R 17);
- substanţele şi preparatele care au un punct de inflamabilitate mai scãzut de 55°C şi care rãmân în stare lichidã sub presiune, unde condiţiile de procesare specifice, cum ar fi presiune înaltã sau temperaturã înaltã, pot crea pericole de accidente majore;
2. substanţele şi preparatele având un punct de inflamabilitate mai scãzut de 21°C şi care nu sunt extrem de inflamabile (fraza de risc R11, liniuţa a doua);
c) lichide şi gaze extrem de inflamabile:
1. substanţe şi preparate lichide care au un punct de inflamabilitate mai scãzut de 0°C şi punctul de fierbere (sau, în cazul unui interval de fierbere, punctul iniţial de fierbere) care la presiune normalã este mai mic sau egal cu 35°C (fraza de risc R 12, prima liniuţã);
2. gaze care sunt inflamabile în contact cu aerul la temperatura şi presiunea ambientalã (fraza de risc R 12, a doua liniuţã) care rãmân în stare gazoasã sau supercriticã în condiţiile de proces;
3. substanţe şi preparate lichide inflamabile şi foarte inflamabile menţinute la temperatura superioarã punctului lor de fierbere.

NOTA 4
În cazul în care pe un amplasament, unde nicio substanţã sau preparat luate individual nu sunt prezente într-o cantitate mai mare sau egalã cu cantitãţile relevante, se aplicã urmãtoarea regulã pentru a determina dacã amplasamentul intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri.
Prezenta hotãrâre se aplicã dacã suma:
q(1)/Q(U1) + q(2) /Q(U2) + q(3) /Q(U3) + ...q(x) /Q(UX) +...𕟳,
unde:
q(x) = cantitatea de substanţã periculoasã x (sau categoria de substanţe periculoase) care intrã sub incidenţa pãrţii 1 sau pãrţii a 2-a a acestei anexe;
Q(UX) = cantitatea relevantã pentru substanţa sau categoria de substanţe x din coloana 3, partea 1 sau partea a 2-a.
Prezenta hotãrâre se aplicã, cu excepţia art. 10, 12 şi 14, dacã suma:
q(1) /Q(L1) + q(2) /Q(L2) + q(3)/Q(L3) +... q(x)/Q(LX) +...𕟳,
unde:
q(x) = cantitatea de substanţã periculoasã x (sau categoria de substanţe periculoase) care intrã sub incidenţa pãrţii 1 sau pãrţii a 2-a a acestei anexe; şi
Q(LX) = cantitatea relevantã pentru substanţa sau categoria x din coloana 2 partea 1 sau partea a 2-a.
Aceastã regulã se utilizeazã pentru a evalua pericolele totale asociate cu toxicitatea, inflamabilitatea şi ecotoxicitatea. De aceea trebuie aplicatã de 3 ori:
a) se însumeazã substanţele şi preparatele nominalizate în partea 1 şi clasificate drept toxice sau foarte toxice cu substanţele şi preparatele din categoriile 1 şi 2;
b) se însumeazã substanţele şi preparatele nominalizate în partea 1 şi clasificate drept oxidante, explozive, inflamabile, foarte inflamabile sau extrem de inflamabile cu substanţele şi preparatele din categoriile 3, 4, 5, 6, 7 a, 7b şi 8;
c) se însumeazã substanţele şi preparatele nominalizate în partea 1 şi clasificate drept periculoase pentru mediu [R50 (incluzând R50/R53) sau R51/R53] cu substanţele şi preparatele din categoriile 9(i) şi 9 (ii).
Prevederile relevante ale prezentei hotãrâri se aplicã dacã oricare dintre sumele obţinute este mai mare sau egalã cu 1.

ANEXA 2
-------

DATE ŞI INFORMAŢII
minime care trebuie incluse
în raportul de securitate

I. Informaţii asupra sistemului de management şi asupra organizãrii amplasamentului cu privire la prevenirea accidentelor majore
Aceste informaţii conţin elementele indicate în anexa nr. 3.
II. Prezentarea mediului în care este situat amplasamentul
A. descrierea amplasamentului şi a mediului acestuia, inclusiv localizarea geograficã, condiţiile meteorologice, geologice, hidrografice şi, dacã este necesar, istoricul acestora;
B. identificarea instalaţiilor şi a altor activitãţi de pe amplasament care ar putea prezenta un pericol de accident major;
C. descrierea zonelor unde se poate produce un accident major.
III. Descrierea instalaţiei
A. descrierea activitãţilor şi a produselor principale aparţinând acelor pãrţi ale amplasamentului care au importanţã din punctul de vedere al securitãţii, surselor de riscuri de accidente majore şi a condiţiilor în care un astfel de accident major se poate produce, precum şi descrierea mãsurilor preventive propuse;
B. descrierea proceselor, în special a metodelor de operare;
C. descrierea substanţelor periculoase:
1. inventarul substanţelor periculoase, care sã cuprindã:
a) identificarea substanţelor periculoase: denumire chimicã, numãrul de înregistrare CAS, denumirea conform IUPAC;
b) cantitatea maximã de substanţe periculoase care sunt prezente în obiectiv sau care ar putea fi prezente;
2. caracteristicile fizice, chimice, toxicologice şi indicarea pericolelor, atât imediate cât şi pe termen lung, pentru om şi mediu;
3. comportamentul fizic şi chimic în condiţii normale de utilizare sau/şi în condiţii previzibile de accident.
IV. Identificarea şi analiza riscurilor de accidente şi metodele de prevenire
A. descrierea detaliatã a scenariilor posibile de accidente majore şi probabilitatea producerii acestora sau condiţiile în care acestea se produc, inclusiv un rezumat al evenimentelor care pot juca un rol în declanşarea fiecãruia dintre aceste scenarii, considerându-se atât cauze interne, cât şi externe pentru instalaţie;
B. evaluarea amplitudinii şi a gravitãţii consecinţelor accidentelor majore identificate, incluzând hãrţi, imagini sau, dacã este cazul, descrieri echivalente, care sã prezinte zonele posibil a fi afectate de acele accidente produse pe amplasament, subiect al prevederilor art. 14 alin. (6), (7), (8) şi ale art. 20;
C. descrierea parametrilor tehnici şi a echipamentului utilizat pentru securitatea instalaţiilor.
V. Mãsuri de protecţie şi de intervenţie pentru limitarea consecinţelor unui accident
A. descrierea echipamentului instalat pe amplasament pentru limitarea consecinţelor accidentelor majore;
B. organizarea alertei şi a intervenţiei;
C. descrierea resurselor ce pot fi mobilizate intern şi extern;
D. rezumatul elementelor descrise la lit. A, B şi C, necesare pentru elaborarea planului de urgenţã internã în conformitate cu art. 12.

ANEXA 3
-------
PRINCIPIILE ŞI INFORMAŢIILE
privind politica de prevenire,
sistemul de management şi organizarea obiectivului
cu privire la prevenirea accidentelor majore

În vederea punerii în aplicare de cãtre titularul activitãţii a politicii de prevenire a accidentelor majore şi a sistemului de management al securitãţii, trebuie luate în considerare urmãtoarele elemente:
a) politica de prevenire a accidentelor majore trebuie elaboratã în scris şi trebuie sã cuprindã obiectivele globale ale titularului activitãţii şi principiile de acţiune referitoare la controlul asupra pericolelor de accident major;
b) sistemul de management al securitãţii trebuie sã cuprindã acea parte a sistemului general de management care include structura organizatoricã, responsabilitãţile, practicile, procedurile, procesele şi resursele pentru determinarea şi implementarea politicii de prevenire a accidentelor majore;
c) sistemul de management al securitãţii trebuie sã acopere urmãtoarele aspecte:
(a) organizare şi personal - rolurile şi responsabilitãţile personalului implicat în managementul pericolelor majore la toate nivelurile organizaţiei. Identificarea nevoilor de pregãtire a acestui personal şi asigurarea pregãtirii astfel identificate. Implicarea angajaţilor şi, unde este cazul, a subcontractanţilor de pe amplasament;
(b) identificarea şi evaluarea pericolelor majore - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru identificarea sistematicã a pericolelor majore care rezultã din operarea normalã şi anormalã, precum şi evaluarea probabilitãţii şi severitãţii lor;
(c) controlul operaţional - adoptarea şi implementarea de proceduri şi instrucţiuni pentru operarea în siguranţã a instalaţiilor, proceselor, echipamentelor, inclusiv activitatea de mentenanţã, precum şi pentru oprirea temporarã;
(d) managementul pentru modernizare - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru planificarea modernizãrilor sau designul noilor instalaţii, procese sau facilitãţi de stocare;
(e) planificarea pentru situaţii de urgenţã - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru identificarea situaţiilor de urgenţã previzibile, prin analiza sistematicã, pregãtirea, testarea şi revizuirea planurilor de urgenţã astfel încât sã rãspundã unor astfel de situaţii de urgenţã şi sã ofere pregãtire specificã personalului implicat. Aceastã pregãtire trebuie sã se facã cu tot personalul din amplasament, inclusiv cu subcontractorii;
(f) monitorizarea performanţei - adoptarea şi implementarea procedurilor pentru evaluarea continuã a îndeplinirii obiectivelor stabilite prin politica de prevenire a accidentelor majore şi prin sistemul de management al securitãţii stabilite de titular, precum şi adoptarea şi implementarea mecanismelor de investigare şi a acţiunilor corective în caz de neconformare. Procedurile trebuie sã acopere sistemul operatorului de raportare a accidentelor majore pentru evenimentele de tip avarie/incident, în special cele care indicã eşecul mãsurilor de prevenire, precum şi investigaţiile şi acţiunile întreprinse pe baza experienţei astfel acumulate;
(g) audit şi revizuire - adoptarea şi implementarea procedurilor de evaluare sistematicã periodicã, a politicii de prevenire a accidentelor majore, precum şi a oportunitãţii şi eficienţei sistemului de management al securitãţii; revizuirea documentatã a performanţei politicii şi a sistemului de management al securitãţii, precum şi actualizarea acestuia se fac de cãtre conducere.
Gradul de detaliu al documentului la care se face referire în art. 8 trebuie sã fie proporţional cu pericolele prezentate de amplasament.

ANEXA 4
-------

DATE ŞI INFORMAŢII
care trebuie incluse în planurile de urgenţã

1. Planurile de urgenţã internã
a) Numele sau/şi funcţiile persoanelor autorizate sã declanşeze proceduri de urgenţã şi persoana responsabilã care coordoneazã acţiunile de limitare şi înlãturare a consecinţelor unui accident pe amplasament
b) Numele sau/şi funcţia persoanei care are responsabilitatea de a menţine legãtura cu autoritatea responsabilã pentru elaborarea şi aplicarea planului de urgenţã externã
c) În cazul condiţiilor sau al evenimentelor previzibile care ar putea avea o contribuţie semnificativã la declanşarea unui accident major, o descriere a acţiunilor care trebuie întreprinse pentru a controla condiţiile sau evenimentele şi pentru a limita consecinţele acestora, inclusiv o descriere a echipamentului de protecţie şi a resurselor disponibile
d) Mãsuri în vederea limitãrii riscurilor pentru persoanele aflate pe amplasament, inclusiv informaţii despre modul în care se realizeazã alarmarea acestora, precum şi acţiunile pe care aceste persoane trebuie sã le întreprindã când sunt alarmate
e) Mãsuri pentru asigurarea unei alarmãri timpurii cu privire la incident a autoritãţii responsabile pentru punerea în aplicare a planului de urgenţã externã, tipul de informaţii care trebuie cuprinse în avertismentul iniţial şi modalitatea de furnizare a informaţiilor detaliate, de îndatã ce acestea devin disponibile
f) Mãsuri pentru pregãtirea personalului în privinţa sarcinilor pe care trebuie sã le îndeplineascã şi, unde este necesar, pentru coordonarea cu serviciile de urgenţã din exteriorul amplasamentului
g) Mãsuri pentru asigurarea de asistenţã la acţiunile de limitare şi înlãturare a consecinţelor în afara amplasamentului
2. Planurile de urgenţã externã
a) Numele sau/şi funcţiile persoanelor autorizate sã declanşeze proceduri de urgenţã şi persoanele autorizate sã-şi asume rãspunderea şi coordonarea acţiunilor în afara amplasamentului
b) Mãsuri pentru primirea unor avertismente rapide cu privire la incidente, precum şi pentru procedurile de înştiinţare şi alarmare
c) Mãsuri pentru coordonarea resurselor necesare pentru implementarea planului de urgenţã externã
d) Mãsuri pentru acordarea de asistenţã la acţiunile de limitare şi înlãturare a consecinţelor pe amplasament
e) Mãsuri pentru acţiunile de limitare şi înlãturare a consecinţelor în exteriorul amplasamentului
f) Mãsuri pentru oferirea de informaţii specifice publicului referitoare la accident şi la conduita pe care trebuie sã o adopte
g) Mãsuri pentru furnizarea de informaţii cãtre serviciile de urgenţã ale altor state în cazul în care survine un accident major cu posibile consecinţe transfrontiere

ANEXA 5
-------

INFORMAŢII CARE TREBUIE COMUNICATE PUBLICULUI

1. Numele titularului activitãţii şi adresa amplasamentului
2. Informaţii pentru identificarea, dupã funcţia deţinutã, a persoanei care furnizeazã informaţiile
3. Confirmarea faptului cã obiectivul intrã sub incidenţa reglementãrilor şi/sau a dispoziţiilor administrative de implementare a acestei hotãrâri şi cã notificarea prevãzutã la art. 7 sau raportul de securitate prevãzut la art. 10 alin. (1) a fost înaintat autoritãţii competente
4. Explicarea în termeni simpli a activitãţii sau a activitãţilor desfãşurate în cadrul amplasamentului
5. Denumirile comune sau, în cazul substanţelor periculoase cuprinse în partea a 2-a a anexei nr. 1, denumirile generice sau categoria generalã de pericol a substanţelor şi a preparatelor implicate din obiectiv care ar putea conduce la producerea unui accident major, indicându-se principalele lor caracteristici periculoase
6. Informaţii generale privind natura pericolelor de accidente majore, inclusiv efectele lor potenţiale asupra populaţiei şi mediului
7. Informaţii corespunzãtoare asupra modului în care populaţia afectatã este avertizatã şi informatã în cazul producerii unui accident major
8. Informaţii corespunzãtoare asupra acţiunilor pe care trebuie sã le întreprindã populaţia afectatã şi asupra comportamentului pe care trebuie sã îl adopte în cazul producerii unui accident major
9. Confirmarea faptului cã titularul activitãţii are obligaţia de a întreprinde mãsuri adecvate pe amplasament, în special menţinerea legãturii cu serviciile de urgenţã, pentru a acţiona în caz de accidente majore şi pentru a minimiza efectele acestora
10. O referinţã la planul de urgenţã externã elaborat pentru a face faţã oricãror efecte ale accidentului în afara amplasamentului. Trebuie incluse şi sfaturi privind cooperarea şi respectarea instrucţiunilor şi solicitãrilor din partea serviciilor de urgenţã pe timpul accidentului
11. Detalii asupra sursei de unde pot fi obţinute informaţii suplimentare, sub rezerva cerinţelor de confidenţialitate stabilite potrivit legii

ANEXA 6
--------

CRITERII DE NOTIFICARE A UNUI ACCIDENT MAJOR

I. Orice avarie/incident sau accident trebuie notificat de cãtre operator, în cel mai scurt timp, autoritãţilor teritoriale competente.
IGSU are obligaţia de a notifica Comisiei Europeanã orice accident care intrã sub incidenţa paragrafului 1 sau care are cel puţin una dintre consecinţele descrise la paragrafele 2, 3, 4 şi 5 din prezenta anexã.
1. Substanţe periculoase implicate
Orice incendiu sau explozie ori eliberare accidentalã a unei substanţe periculoase implicând o cantitate de cel puţin 5 % din cantitatea relevantã stabilitã în coloana 3 din anexa nr. 1.
2. Vãtãmarea persoanelor sau daune asupra proprietãţii
Un accident care implicã direct o substanţã periculoasã şi care duce la unul dintre evenimentele urmãtoare:
a) un deces;
b) rãnirea a 6 persoane din interiorul obiectivului şi spitalizarea acestora pentru cel puţin 24 de ore;
c) spitalizarea unei persoane din afara obiectivului pentru cel puţin 24 de ore;
d) producerea de daune asupra unei/unor locuinţe din afara obiectivului care sã o/le facã inutilizabilã(e) ca rezultat al accidentului;
e) evacuarea sau adãpostirea unor persoane pentru mai mult de douã ore (persoane x ore): valoarea calculatã trebuie sã fie de cel puţin 500;
f) întreruperea serviciilor de furnizare a apei potabile, electricitãţii, gazului sau de telecomunicaţii pentru mai mult de douã ore (persoane x ore): valoarea calculatã trebuie sã fie de cel puţin 1.000.
3. Efecte nocive imediate asupra mediului
3.1. daune permanente sau pe termen lung asupra habitatelor terestre:
a) 0,5 ha sau mai mult dintr-un habitat cu valoare ecologicã sau de conservare, protejat prin lege;
b) 10 ha sau mai multe hectare dintr-un habitat mai extins, incluzând teren agricol;
3.2. daune semnificative sau pe termen lung asupra habitatelor de apã curgãtoare sau marine*:
a) 10 km sau mai mult dintr-un râu sau canal;
b) 1 ha sau mai mult dintr-un lac sau iaz;
c) 2 ha sau mai mult dintr-o deltã;
d) 2 ha sau mai mult dintr-o zonã de coastã sau interior de mare;
3.3. daune semnificative aduse unui acvifer sau apelor subterane*:
a) 1 ha sau mai mult.
4. Daune asupra proprietãţii
a) daune aduse proprietãţii în cadrul amplasamentului de cel puţin 2 milioane euro;
b) daune aduse proprietãţii în afara amplasamentului în valoare de cel puţin 0,5 milioane euro.
5. Daune transfrontierã
Orice accident care implicã în mod direct o substanţã periculoasã care determinã efecte în afara teritoriului naţional.
II. IGSU notificã Comisiei Europene accidentele sau incidentele considerate ca prezentând un interes tehnic special pentru prevenirea accidentelor majore şi pentru limitarea consecinţelor acestora şi care nu îndeplinesc criteriile cantitative menţionate mai sus.

ANEXA 7
--------

CRITERII ARMONIZATE PENTRU SCUTIREA DE ANUMITE OBLIGAŢII

Se acordã derogare conform art. 10 alin. (7) dacã cel puţin unul din urmãtoarele criterii este îndeplinit:
1. Stare de agregare a substanţei
Substanţe în stare solidã care, în condiţii normale sau anormale previzibile, nu pot crea un pericol de accident major în cazul unei eliberãri de materie sau de energie.
2. Conţinut şi cantitãţi
Substanţele ambalate sau conţinute într-o asemenea manierã şi în asemenea cantitãţi încât degajarea maximã sub orice circumstanţe nu poate crea un pericol de accident major.
3. Amplasare şi cantitãţi
Substanţele prezente în asemenea cantitãţi şi la asemenea distanţe faţã de alte substanţe periculoase (din obiectiv sau din altã parte) încât nu pot crea pericol de accident major prin ele însele şi nici nu pot iniţia un accident major care sã implice alte substanţe periculoase.
4. Clasificare
Substanţele care sunt definite ca substanţe periculoase în virtutea clasificãrii lor generice în anexa nr. 1, partea a 2-a a prezentei hotãrâri, dar care nu pot crea un pericol de accident major, din acest motiv clasificarea genericã fiind inadecvatã în acest scop.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016