Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 79 din 5 februarie 2010  privind infiintarea Comisiei de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in domeniul reformei sistemului judiciar si luptei impotriva coruptiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 79 din 5 februarie 2010 privind infiintarea Comisiei de monitorizare a progreselor inregistrate de Romania in domeniul reformei sistemului judiciar si luptei impotriva coruptiei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 100 din 15 februarie 2010
HOTĂ?RÂRE nr. 79 din 5 februarie 2010
privind înfiinţarea Comisiei de monitorizare a progreselor înregistrate de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi luptei împotriva corupţiei
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 100 din 15 februarie 2010


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Pentru monitorizarea îndeplinirii obiectivelor de referinţã cuprinse în Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referinţã specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 354 din 14 decembrie 2006, prevãzute în anexa nr. 1, se înfiinţeazã Comisia de monitorizare a progreselor înregistrate de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi luptei împotriva corupţiei, denumitã în continuare Comisia MCV.
(2) Comisia MCV prevãzutã la alin. (1) este un organism interinstituţional, fãrã personalitate juridicã, în coordonarea ministrului justiţiei.
ART. 2
Comisia MCV are urmãtoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte, ca urmare a recomandãrilor cuprinse în Raportul Comisiei Europene cãtre Parlamentul European şi Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele realizate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare, prevãzute în anexa nr. 2, şi în baza propunerilor instituţiilor reprezentate în Comisia MCV, Planul de acţiune pe termen scurt pentru îndeplinirea obiectivelor de referinţã din cadrul MCV, denumit în continuare Planul de acţiune MCV, care va fi adoptat prin hotãrâre a Guvernului, potrivit legii;
b) monitorizeazã îndeplinirea mãsurilor din Planul de acţiune MCV;
c) aprobã rapoarte lunare, rapoarte periodice - o datã la douã luni, raportul semestrial, precum şi raportul anual;
d) formuleazã propuneri privind modificarea şi completarea Planului de acţiune MCV ori, dupã caz, elaboreazã un nou plan de acţiune MCV, care va fi adoptat prin hotãrâre a Guvernului, potrivit legii.
ART. 3
Planul de acţiune MCV prevãzut la art. 2 lit. a) şi d), precum şi orice modificare şi/sau completare ale/a acestuia se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Justiţiei.
ART. 4
(1) Comisia MCV este alcãtuitã din urmãtoarele persoane:
a) ministrul justiţiei;
b) consilierul de stat pe probleme de justiţie din aparatul propriu al primului-ministru;
c) un secretar de stat din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, desemnat prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor;
d) un secretar de stat din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, desemnat prin ordin al ministrului afacerilor externe;
e) un secretar de stat din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, desemnat prin ordin al ministrului finanţelor publice;
f) şeful Departamentului pentru Afaceri Europene;
g) preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii;
h) preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
i) procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
j) procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie;
k) preşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate.
(2) Lucrãrile Comisiei MCV sunt conduse de ministrul justiţiei.
ART. 5
(1) Comisia MCV este convocatã de cãtre ministrul justiţiei lunar, pânã la data de 10 a fiecãrei luni şi ori de câte ori este necesar.
(2) Comisia MCV se considerã legal reunitã în prezenţa a cel puţin 7 dintre membrii sãi.
(3) Deciziile Comisiei MCV se iau prin consens.
ART. 6
(1) La lucrãrile Comisiei MCV pot participa, la invitaţia ministrului justiţiei, reprezentanţi ai altor autoritãţi sau instituţii publice, altele decât cele prevãzute la art. 4 alin (1).
(2) La lucrãrile Comisiei MCV în care pe ordinea de zi sunt supuse aprobãrii raportul semestrial şi anual pot fi invitaţi de cãtre ministrul justiţiei, în calitate de observatori, reprezentanţi ai organizaţiilor legal constituite din sectorul societãţii civile şi ai mass-mediei sau ai organizaţiilor profesionale ale magistraţilor.
(3) Ordinea de zi a şedinţelor Comisiei MCV prevãzute la alin. (2) va fi publicatã pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei, cu 5 zile înainte, cu indicarea locului, datei şi orei de desfãşurare.
(4) Sintezele rapoartelor semestriale şi anuale, care vor fi supuse aprobãrii Comisiei MCV, vor fi publicate pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei împreunã cu ordinea de zi menţionatã la alin. (3).
ART. 7
(1) În realizarea atribuţiilor prevãzute la art. 2, Comisia MCV adoptã decizii şi recomandãri.
(2) Deciziile adoptate de cãtre Comisie vor fi puse în aplicare, cu celeritate, de cãtre instituţiile competente.
(3) Ministrul justiţiei are obligaţia de a-l informa lunar sau ori de câte ori este necesar, în scris, pe primul-ministru cu privire la deciziile adoptate de Comisia MCV.
ART. 8
(1) Secretariatul Comisiei MCV este asigurat de maximum 5 persoane din cadrul Ministerului Justiţiei, desemnate prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Secretariatul Comisiei MCV are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã şi supune aprobãrii Comisiei MCV rapoartele prevãzute la art. 2 lit. c);
b) solicitã informaţii fiecãrei instituţii implicate, în vederea elaborãrii rapoartelor;
c) convocã membrii grupului tehnic de lucru ori de câte ori este nevoie, pentru clarificarea ori definitivarea rapoartelor;
d) transmite rapoartele periodice şi raportul anual, sub semnãtura ministrului justiţiei, cãtre Preşedintele României, cãtre preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi cãtre primul-ministru;
e) întocmeşte informãrile pentru primul-ministru, conform prevederilor art. 7 alin. (3), şi le înainteazã ministrului justiţiei;
f) transmite, sub semnãtura ministrului justiţiei, convocãri membrilor Comisiei MCV şi oricãror alte persoane care urmeazã sã participe la şedinţe ori la întâlnirile organizate cu prilejul misiunilor de experţi ale Comisiei Europene;
g) elaboreazã minutele fiecãrei întâlniri, inclusiv pentru întâlnirile organizate cu prilejul misiunilor de experţi ale Comisiei Europene, care vor fi transmise spre aprobare tuturor membrilor prezenţi şi spre informare membrilor absenţi;
h) elaboreazã documentele-suport pentru discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene;
i) solicitã toate minutele întâlnirilor, elaborate de cãtre reprezentanţii instituţiilor evaluate de cãtre Comisia Europeanã;
j) ori de câte ori instituţiile europene solicitã informaţii ce sunt de competenţa altor instituţii, secretariatul poate solicita acestora, în regim de urgenţã, dacã este cazul, date referitoare la subiectul în cauzã;
k) sesizeazã ministrul justiţiei în cazul în care intervin disfuncţionalitãţi de naturã sã afecteze calitatea documentelor elaborate de cãtre Ministerul Justiţiei, în calitate de coordonator MCV, care, la rândul sãu, dacã este cazul, va informa primul-ministru cu privire la problemele intervenite.
ART. 9
(1) În sprijinul Comisiei MCV se constituie un grup tehnic de lucru care cuprinde experţi din cadrul instituţiilor menţionate la art. 4 alin. (1).
(2) Fiecare instituţie reprezentatã în cadrul Comisiei MCV are obligaţia de a desemna prin dispoziţie a conducãtorului un expert şi un supleant al acestuia în grupul tehnic de lucru.
(3) Grupul tehnic de lucru va fi coordonat de secretariatul Comisiei MCV, prevãzut la art. 8.
ART. 10
(1) Membrii grupului tehnic de lucru au obligaţia de a transmite în format electronic un raport privind mãsurile din sfera de competenţã a instituţiei pe care o reprezintã pânã la data de 15 a fiecãrei luni, cuprinzând evoluţiile înregistrate în luna anterioarã celei pentru care se face raportarea. În cazul în care membrii grupului tehnic de lucru nu oferã la termenul stabilit informaţiile solicitate, secretariatul Comisiei MCV va informa despre aceasta ministrul justiţiei şi conducãtorul instituţiei din care fac parte.
(2) Secretariatul Comisiei MCV va elabora o formã consolidatã a raportului privind progresele înregistrate în realizarea mãsurilor din cadrul Planului de acţiune MCV pânã la data de 25 a fiecãrei luni, pentru luna anterioarã celei în care se face raportarea, care va fi transmisã tuturor membrilor grupului tehnic de lucru, în format electronic, pânã în ultima zi calendaristicã a fiecãrei luni, pentru luna anterioarã celei în care se face raportarea.
(3) Raportul lunar va respecta în detaliu structura Planului de acţiune MCV.
(4) Raportul lunar se aprobã de cãtre Comisia MCV, care se va întruni pânã la data de 10 a fiecãrei luni.
ART. 11
(1) Secretariatul Comisiei MCV elaboreazã rapoarte periodice o datã la douã luni, precum şi raportul semestrial privind evoluţiile înregistrate în perioada de referinţã, care se transmit pe suport hârtie şi în format electronic tuturor instituţiilor reprezentate în cadrul Comisiei MCV.
(2) Rapoartele periodice şi raportul semestrial se aprobã de cãtre Comisia MCV.
(3) Rapoartele prevãzute la alin. (1), astfel aprobate, vor fi transmise de cãtre Ministerul Justiţiei, spre informare, Preşedintelui României, primului-ministru şi preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului.
ART. 12
(1) Secretariatul Comisiei MCV va elabora raportul anual privind evoluţiile înregistrate în perioada de referinţã, care va fi transmis, pe suport hârtie şi în format electronic, tuturor instituţiilor reprezentate în cadrul Comisiei MCV.
(2) Raportul anual se aprobã de cãtre Comisia MCV.
(3) Raportul prevãzut la alin. (1), astfel aprobat, va fi transmis de cãtre Ministerul Justiţiei, spre informare, Preşedintelui României, primului-ministru şi preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului.
ART. 13
În termen de 10 zile de la numirea persoanelor prevãzute la art. 9 alin. (1) şi (2), Ministerul Justiţiei va înainta Guvernului, spre adoptare, proiectul de hotãrâre pentru aprobarea Planului de acţiune MCV, întocmit de cãtre Comisia MCV.
ART. 14
(1) În termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, conducãtorii instituţiilor reprezentate în Comisia MCV vor emite documentele de desemnare a secretarilor de stat prevãzuţi la art. 4 alin. (1) lit. b)-d) şi a membrilor grupului tehnic de lucru, în condiţiile art. 9 alin. (2).
(2) Dispoziţiile de numire cu privire la persoanele desemnate în condiţiile alin. (1) se transmit ministrului justiţiei în termen de cel mult 3 zile de la semnare.
ART. 15
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã pct. 5 lit. b din Planul de acţiune pentru îndeplinirea condiţionalitãţilor din cadrul mecanismului de cooperare şi verificare a progresului realizat de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.346/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 765 din 12 noiembrie 2007.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu

p. Ministrul administraţiei
şi internelor,
Mihai Caprã,
secretar de stat

Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi

Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 5 februarie 2010.
Nr. 79.


ANEXA 1

OBIECTIVELE DE REFERINŢÃ
instituite în cadrul Mecanismul de cooperare şi verificare

Potrivit art. 1 din Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi de verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referinţã specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 354 din 14 decembrie 2006 p. 0058-0060, "în fiecare an, pânã la 31 martie cel târziu, iar în primul an la 31 martie 2007, România prezintã Comisiei un raport privind progresele realizate în vederea atingerii fiecãruia dintre obiectivele de referinţã enumerate în anexã".
Obiectivele de referinţã pe care România trebuie sã le atingã, potrivit anexei la Decizia Comisiei 2006/928/CE sunt urmãtoarele:
1. garantarea unui proces judiciar mai transparent şi mai eficient totodatã, în special prin consolidarea capacitãţilor şi a responsabilizãrii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea şi evaluarea impactului noilor coduri de procedurã civilã şi penalã;
2. înfiinţarea, conform celor prevãzute, a unei agenţii pentru integritate cu responsabilitãţi în domeniul verificãrii patrimoniului, al incompatibilitãţilor şi al conflictelor de interese potenţiale, precum şi cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sã poatã duce la aplicarea unor sancţiuni disuasive;
3. continuarea, în baza progreselor realizate deja, a unor anchete profesioniste şi imparţiale cu privire la acuzaţiile de corupţie la nivel înalt;
4. adoptarea unor mãsuri suplimentare de prevenire şi combatere a corupţiei, în special în cadrul administraţiei locale.


ANEXA 2

RECOMANDÃRI
cuprinse în Raportul Comisiei Europene cãtre Parlamentul European
şi Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele realizate
de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare

"(...) Comisia invitã România sã întreprindã acţiuni în urmãtoarele domenii:
În ceea ce priveşte noile coduri:
● sã efectueze o evaluare amãnunţitã a impactului celor 4 coduri asupra funcţionãrii sistemului judiciar şi asupra organizãrii instanţelor şi parchetelor şi sã cuantifice mijloacele bugetare necesare punerii lor în aplicare;
● sã realizeze o consultare publicã cu privire la Codul de procedurã civilã şi la Codul de procedurã penalã şi sã le adopte cât mai curând;
● sã faciliteze intrarea rapidã în vigoare a celor 4 coduri, prin adoptarea unei legi de punere în aplicare care sã asigure coerenţa cadrului legislativ.
În ceea ce priveşte reforma sistemului judiciar:
● sã punã în aplicare, în ceea ce priveşte resursele umane, o abordare flexibilã, bazatã pe prioritãţi, concretizatã pe termen scurt prin luarea de mãsuri de urgenţã, precum transferarea posturilor vacante acolo unde este mai mare nevoie de ele (inclusiv efectuarea de transferuri între grade de jurisdicţie diferite), prin transferarea sarcinilor administrative personalului auxiliar, introducând manageri de instanţã şi, pe termen mediu şi lung, prin elaborarea unei scheme de personal adaptate nevoilor sistemului judiciar, prin efectuarea de simulãri şi previziuni în ceea ce priveşte numirile, transferurile de personal, detaşãrile şi pensionãrile;
● sã consolideze transparenţa şi rãspunderea Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv prin asumarea de cãtre Consiliu a responsabilitãţii care îi revine, şi anume de a avea o abordare mai proactivã în privinţa recrutãrilor, a promovãrilor, a mãsurilor disciplinare, a transferurilor de personal şi a detaşãrilor şi prin publicarea hotãrârilor motivate ale Consiliului într-un format clar şi accesibil.
În ceea ce priveşte unificarea jurisprudenţei:
● sã întreprindã mãsurile adecvate ca urmare a recomandãrilor Grupului de lucru privind individualizarea pedepselor pentru infracţiunile de corupţie;
● sã consolideze rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în unificarea jurisprudenţei, inclusiv prin simplificarea procedurii care se aplicã în cazul recursurilor, în vederea interpretãrii şi aplicãrii legii în mod coerent, precum şi prin elaborarea de orientãri privind pedepsele pentru infracţiunile de corupţie.
În ceea ce priveşte combaterea corupţiei la nivel înalt:
● sã asigure faptul cã procedura prin care se permite începerea urmãririi penale care vizeazã membri ai Parlamentului care sunt foşti şi actuali membri ai Guvernului este aplicatã uniform şi rapid de cãtre Parlamentul României;
● sã monitorizeze eficienţa sistemului judiciar în ceea ce priveşte judecarea cazurilor de corupţie la nivel înalt;
● sã asigure stabilitatea cadrului legal pentru combaterea corupţiei la nivel înalt, inclusiv în contextul noilor coduri;
● sã adopte o lege care sã prevadã eliminarea suspendãrii judecãrii cauzelor atunci când se invocã excepţii de neconstituţionalitate.
În ceea ce priveşte activitãţile Agenţiei Naţionale de Integritate:
● sã continue sã obţinã rezultate în ceea ce priveşte verificarea averilor, a incompatibilitãţilor şi a conflictelor de interese;
● sã asigure faptul cã organismele judiciare şi disciplinare întreprind în timp util mãsurile adecvate în ceea ce priveşte cauzele înaintate de Agenţia Naţionalã de Integritate referitoare la averi nejustificate, la incompatibilitãţi şi la conflicte de interese.
În ceea ce priveşte combaterea corupţiei de la nivel local:
● sã urmãreascã îmbunãtãţirea coordonãrii strategiei naţionale anticorupţie, pentru a permite o mai bunã identificare a punctelor vulnerabile şi a domeniilor care prezintã riscuri, astfel încât sã fie elaborate strategii de atenuare prioritare la toate nivelurile;
● sã continue punerea în aplicare a strategiilor locale elaborate de cãtre procuraturã, adaptate la necesitãţile locale, şi sã asigure o mai mare eficacitate a acestora;
● sã accelereze întreprinderea de mãsuri de prevenire a corupţiei în sectoarele vulnerabile, organismele centrale şi cele locale coordonându-se în acest sens.
Comisia invitã România sã continue procesul de reformã şi sã punã în aplicare recomandãrile pe care i le-a fãcut. Comisia va sprijini şi va monitoriza anul viitor pe aceastã bazã progresele realizate. Este nevoie de presiuni continue pentru a se obţine rezultate, iar Comisia invitã celelalte state membre sã continue sã acorde asistenţã României şi sã o ajute sã realizeze progrese. În ceea ce o priveşte, Comisia va continua sã sprijine eforturile României, prin dialog politic şi tehnic şi prin furnizarea de expertizã adecvatã, dacã este necesar."

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016