Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 759 din 30 iunie 2009 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007
HOTĂ?RÂRE nr. 759 din 30 iunie 2009 pentru modificarea şi completarea <>Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 472 din 8 iulie 2009 În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. I <>Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 19 decembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. La punctul 2.d), dupã liniuţa a 27-a se introduce o nouã liniuţã, liniuţa a 28-a, cu urmãtorul cuprins: "- plasamentul privat - instrument de datorie publicã materializat prin contractarea în mod direct de împrumuturi sau vânzarea directã de titluri de stat cãtre un investitor ori un grup restrâns de investitori autorizaţi sã opereze pe pieţele financiare care au capacitatea de a evalua şi administra beneficiile şi riscurile unei oportunitãţi de investiţii şi care se aflã sub reglementarea autoritãţilor de supraveghere a pieţelor financiare. Utilizarea acestui instrument se realizeazã în condiţii specifice determinate de caracterul confidenţial al tranzacţiei solicitat de investitori." 2. La punctul 3.2.1, dupã litera i) se introduce o nouã literã, litera j), cu urmãtorul cuprins: "j) plasamente private." 3. Punctul 3.2.4 se abrogã. 4. Dupã punctul 3.2.6 se introduce un nou punct, punctul 3.2.6^1, cu urmãtorul cuprins: "3.2.6^1. În scopul limitãrii riscurilor asumate de cãtre stat în utilizarea instrumentelor de datorie, în funcţie de complexitatea fiecãrei tranzacţii şi a documentaţiei contractuale aferente, Ministerul Finanţelor Publice, prin Direcţia generalã de trezorerie şi datorie publicã, poate solicita unor firme de avocaturã servicii de consultanţã juridicã." 5. Punctul 4.1.a), b)2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "4.1.a), b)2. Procedura lansãrii emisiunilor de titluri de stat pe pieţele internaţionale se realizeazã prin parcurgerea urmãtoarelor etape de cãtre direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice: 1. direcţia de specialitate fundamenteazã necesitatea lansãrii unei emisiuni de titluri de stat pe pieţele internaţionale de capital, ca instrument de finanţare a deficitului bugetar şi de refinanţare a datoriei publice, şi supune aprobãrii Guvernului, printr-un memorandum, principalele caracteristici ale acesteia în ceea ce priveşte suma, scadenţa, moneda; 2. cererea de ofertã se transmite cãtre instituţii financiare care au capacitatea şi experienţa sã efectueze astfel de tranzacţii. În cuprinsul acesteia se specificã principalele caracteristici ale emisiunii, fãrã a se limita la acestea: suma, scadenţa, moneda, criteriile care vor fi avute în vedere în procesul de selecţie, precum şi termenul pânã la care poate fi transmisã; 3. ofertele primite în termenul specificat în cererile de ofertã sunt evaluate pe baza criteriilor menţionate la pct. 2, care includ urmãtoarele: elementele fixe de cost care nu se pot modifica pânã la momentul lansãrii emisiunii (comisionul de administrare a tranzacţiei, costurile cu consultanţa juridicã, în cazul în care acestea sunt incluse în acest comision), strategia propusã de instituţiile financiare pentru lansarea emisiunii, capabilitatea de distribuire a emisiunii cãtre potenţiali investitori, istoricul şi experienţa ofertanţilor în finalizarea unor tranzacţii similare ale emitenţilor suverani, activitatea pe piaţa primarã şi secundarã, internã şi externã a titlurilor de stat emise de România, precum şi alţi factori consideraţi relevanţi; 4. efectuarea selecţiei intermediare a instituţiilor financiare prin întocmirea «listei scurte» şi aprobarea acesteia de cãtre ministrul finanţelor publice; 5. organizarea de întrevederi cu instituţiile financiare selectate în «lista scurtã» pentru dezbatere şi o eventualã actualizare a ofertelor depuse iniţial; 6. evaluarea ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului, luându-se în considerare criteriile prevãzute la pct. 3; rezultatele evaluãrii şi clasamentul ofertelor instituţiilor financiare, precum şi propunerea de numire a administratorilor tranzacţiei se aprobã de cãtre ministrul finanţelor publice; 7. aprobarea prin ordin al ministrului finanţelor publice a administratorilor desemnaţi ai tranzacţiei, suma, scadenţa, precum şi alte elemente de bazã ale acesteia, cu excepţia celor care depind de evoluţia condiţiilor de piaţã şi care se pot modifica pânã la momentul lansãrii efective a emisiunii; 8. între reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice şi administratorii desemnaţi ai tranzacţiei se semneazã scrisoarea de mandat, în cuprinsul cãreia se vor preciza, fãrã a se limita la acestea, responsabilitãţile şi obligaţiile administratorilor, comisionul perceput de aceştia pentru administrarea tranzacţiei, precum şi eventuale cheltuieli care sunt suportate de cãtre administratorii tranzacţiei; 9. selectarea firmei/firmelor de consultanţã juridicã care va/vor analiza şi definitiva documentaţia contractualã aferentã emisiunii de titluri de stat în numele Ministerului Finanţelor Publice. În alegerea acestora se vor avea în vedere o serie de criterii considerate relevante pentru scopul propus, menţionate în cererile de ofertã transmise de Ministerul Finanţelor Publice; 10. desfãşurarea procesului de pregãtire a lansãrii emisiunii şi elaborarea documentaţiei aferente: colectarea de informaţii în vederea elaborãrii prospectului de emisiune, organizarea de întâlniri între administratorii tranzacţiei şi instituţii reprezentative ale statului (procesul de due dilligence), realizarea marketingului emisiunii prin organizarea de roadshows în centre financiare recomandate de administratorii tranzacţiei; 11. lansarea emisiunii, cu stabilirea caracteristicilor principale: cupon, randament, preţ; 12. semnarea documentaţiei aferente tranzacţiei de cãtre ministrul finanţelor publice; 13. suma aferentã emisiunii se vireazã în contul Ministerului Finanţelor Publice, conform prevederilor legale în vigoare. Suma încasatã va fi reîntregitã, dupã caz, cu valoarea comisionului de administrare a tranzacţiei şi a altor cheltuieli aferente emisiunii (cheltuieli cu avocaţii, cheltuieli cu marketingul emisiunii etc.), la care se adaugã discontul, în cazul în care emisiunea se lanseazã cu discont. Reîntregirea sumei emisiunii se efectueazã: - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 20.24 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor», alin. 20.24.01 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor externe» - cu valoarea comisionului de administrare şi a altor cheltuieli aferente; şi - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 30.02 «Dobânzi aferente datoriei publice externe», alin. 30.02.01 «Dobânzi aferente datoriei publice externe directe» - cu valoarea discontului; 14. în cazul în care preţul emisiunii este cu primã, prima înregistratã reprezintã venit al bugetului de stat şi se vireazã la cap. «Alte venituri»; 15. în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare interne şi internaţionale, ţinând cont de necesitãţile de finanţare şi refinanţare a datoriei publice guvernamentale şi în baza unei fundamentãri în acest sens, emisiunile de titluri de stat lansate pe pieţele internaţionale pot fi redeschise, cu aprobarea ministrului finanţelor publice; în cadrul fundamentãrii se vor prezenta argumentele în favoarea redeschiderii, precum şi condiţiile de desfãşurare a acesteia (administratorii tranzacţiei, avocaţi etc.); 16. operaţiunea de redeschidere se poate aplica în mod corespunzãtor şi emisiunii de titluri de stat lansate pe piaţa internaţionalã, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.561/2007 privind aprobarea contractãrii unui împrumut extern, sub forma unei emisiuni de obligaţiuni pe pieţele externe de capital, denominatã în euro, în condiţiile în care suma care se doreşte a fi obţinutã prin redeschidere se încadreazã în limita aprobatã prin aceastã hotãrâre." 6. La punctul 4.1.a),b)4, subpunctul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: "2. Ministerul Finanţelor Publice selecteazã instituţia/instituţiile finanţatoare cu respectarea prevederilor pct. 3.2.5;". 7. Dupã punctul 4.1.a),b)4 se introduce un nou punct, punctul 4.1.a),b)5, cu urmãtorul cuprins: "4.1.a),b)5. Procedura contractãrii de împrumuturi prin plasamente private se realizeazã prin parcurgerea urmãtoarelor etape: 1. un investitor sau un grup restrâns de investitori transmite Ministerului Finanţelor Publice o ofertã de efectuare a unui plasament privat; 2. Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, efectueazã analiza comparativã a termenilor şi condiţiilor ofertei primite cu cele aferente instrumentelor de datorie cu caracteristici similare emise de România (de exemplu, preţ, randament, maturitate, monedã) pe pieţele financiare interne şi externe. În cazul în care nu existã instrumente de datorie cu caracteristici similare emise de România, analiza poate avea în vedere compararea cu instrumente cu caracteristici similare emise de ţãri clasificate într-o categorie de rating apropiatã de cea a României; 3. în cazul în care oferta este consideratã avantajoasã prin raportarea la condiţiile respective de piaţã, se supune aprobãrii ministrului finanţelor publice mandatul de negociere a ofertei (condiţiile şi termenii financiari, precum şi alte condiţii, dacã este cazul); 4. termenii şi condiţiile ofertei şi documentaţia contractualã aferentã se negociazã în conformitate cu mandatul aprobat de ministrul finanţelor publice; 5. rezultatele negocierii se aprobã de ministrul finanţelor publice; 6. documentaţia contractualã aferentã tranzacţiei se semneazã de cãtre ministrul finanţelor publice; 7. suma aferentã plasamentului privat se vireazã în contul Ministerului Finanţelor Publice, conform prevederilor legale în vigoare. Suma încasatã va fi reîntregitã, dupã caz, cu valoarea comisionului de administrare a tranzacţiei şi a altor cheltuieli aferente (de exemplu, cheltuieli cu avocaţii), la care se adaugã discontul, în cazul în care plasamentul privat s-a efectuat prin emiterea de titluri de stat cu discont. Reîntregirea sumei împrumutului se efectueazã: - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 20.24 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor», alin. 20.24.01 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor externe» - cu valoarea comisionului de administrare şi a altor cheltuieli aferente; şi - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 30.02 «Dobânzi aferente datoriei publice externe», alin. 30.02.01 «Dobânzi aferente datoriei publice externe directe» - cu valoarea discontului." 8. La punctul 4.1.i), dupã subpunctul 8 se introduce un nou subpunct, subpunctul 9, cu urmãtorul cuprins: "9. Dupã virarea tranşelor în contul Ministerului Finanţelor Publice, suma obţinutã va fi reîntregitã, dupã caz, cu contravaloarea costurilor determinate de atragerea fondurilor de cãtre Uniunea Europeanã (de exemplu, pregãtirea şi executarea documentaţiei împrumutului, plata serviciilor de rating, deplasãri ş.a., dupã caz), la care se adaugã discontul, în cazul în care împrumutul a fost contractat prin emisiune de obligaţiuni. Reîntregirea sumei împrumutului se efectueazã: - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 20.24 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor», alin. 20.24.01 «Comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor externe» - cu contravaloarea costurilor determinate de atragerea fondurilor de cãtre UE; şi - din bugetul de stat, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», art. 30.02 «Dobânzi aferente datoriei publice externe», alin. 30.02.01 «Dobânzi aferente datoriei publice externe directe» - cu valoarea discontului." 9. La punctul 4.1.a), b)1 subpunctul 4 şi punctul 4.1.a), b)2 subpunctul 14, sintagma "Alte încasãri" se înlocuieşte cu sintagma "Alte venituri". ART. II <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea <>Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 19 decembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemneazã:
─────────────── Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Pogea
Bucureşti, 30 iunie 2009. Nr. 759. __________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email