Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 755 din 3 iulie 2003  privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 755 din 3 iulie 2003 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 490 din 8 iulie 2003

Având în vedere prevederile <>art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al cãrţii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea coruptiei şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 261/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 107 din Constituţie, al <>art. 29 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, denumita în continuare Autoritatea, se organizeazã şi funcţioneazã ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi în coordonarea primului-ministru.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti, str. George Clemenceau nr. 5, sectorul 1.
(3) Finanţarea Autoritãţii se realizeazã prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
ART. 2
(1) Autoritatea coordoneazã şi realizeazã strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţioneazã pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dauneaza vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea asigura armonizarea cadrului legislativ naţional cu reglementãrile din Uniunea Europeanã în domeniul protecţiei consumatorilor.
(3) Autoritatea desfãşoarã activitatea de informare şi educare a cetãţenilor privind drepturile pe care le au în calitate de consumatori.
(4) Autoritatea evalueaza efectele pe piata ale sistemelor de supraveghere a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor.
(5) Autoritatea efectueazã activitãţi de analiza şi marcare a metalelor preţioase şi aliajelor lor şi de expertizare a acestora şi a pietrelor preţioase.
(6) Autoritatea autorizeaza persoanele fizice şi juridice, în condiţiile legii, sa efectueze operaţiuni cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase.
(7) Autoritatea este autoritatea desemnatã pentru aplicarea Programului de atestare a procesului Kimberley.
ART. 3
(1) Autoritatea are urmãtoarele atribuţii principale:
1. participa, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia cu cea existenta în Uniunea Europeanã;
2. propune Guvernului spre adoptare şi avizeazã proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul şi comercializarea produselor, precum şi cu privire la prestarea serviciilor, astfel încât acestea sa nu punã în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori sa afecteze drepturile şi interesele lor legitime;
3. elaboreazã, împreunã cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfãşurarea activitãţii de protecţie a consumatorilor;
4. participa la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborand cu organizaţii şi instituţii din ţara şi din strãinãtate, conform competentelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
5. efectueazã analize şi încercãri în laboratoarele acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
6. efectueazã sau finanţeazã studii şi teste comparative cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunostinta publicului;
7. desfãşoarã activitãţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor; editeazã publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor;
8. sprijinã asociaţiile de consumatori în vederea atingerii obiectivelor prevãzute de lege;
9. sprijinã asociaţiile de consumatori în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţa, informare şi educare a consumatorilor;
10. informeazã permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintã riscuri pentru sãnãtatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice;
11. prezintã informãri periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor;
12. controleazã respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apãrarea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piata la producãtori, importatori, distribuitori, vânzãtori, prestatori de servicii şi în unitãţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depoziteaza ori se comercializeazã produsele sau în care se presteazã serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea;
13. constata contravenţii şi dispune mãsuri de limitare a consecinţelor producerii, prestãrii, importului, comercializãrii sau oferirii gratuite a unor produse şi servicii care nu respecta dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autoritãţii, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale principale şi complementare prevãzute de lege, sesizeazã organele de urmãrire penalã ori de câte ori constata încãlcãri ale legii penale;
14. solicita organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, în condiţiile legii;
15. coordoneazã schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care reprezintã risc pentru sãnãtatea şi securitatea consumatorilor;
16. controleazã dacã mijloacele de mãsurare folosite pe piata sunt însoţite de documentele prevãzute de lege care atesta verificarea acestora din punct de vedere metrologic;
17. sesizeazã factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calitãţii produselor şi serviciilor, în baza constatãrilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformitãţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunãtãţirea sau elaborarea de reglementãri în domeniu;
18. primeşte şi rezolva sau, dupã caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competentelor, sesizãrile asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizãrile persoanelor fizice sau juridice cu privire la încãlcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile legii;
19. desfãşoarã activitãţi de pregãtire a specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;
20. acorda consultanţa de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor pentru persoane juridice;
21. stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru efectuarea de analize, încercãri, expertizari, certificari de laborator, autorizari, consultanţa, cursuri de pregãtire, specializare sau perfecţionare, alte servicii prestate în condiţiile legii;
22. fundamenteazã şi propune în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizãrii politicilor în domeniul sau de competenta;
23. urmãreşte, potrivit legii, legalitatea publicitãţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor;
24. autorizeaza operaţiunile cu metale preţioase, aliajele acestora şi pietre preţioase;
25. stabileşte şi aproba mãrcile utilizate de producãtorii interni, importatori sau, dupã caz, de comercianţi, pe baza de tarife proprii, precum şi marca proprie de certificare;
26. efectueazã expertize ale metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în condiţiile legii.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul sau de activitate.
ART. 4
(1) Autoritatea este condusã de un secretar de stat care are calitatea de preşedinte, ajutat de un subsecretar de stat care are calitatea de vicepreşedinte, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Preşedintele Autoritãţii este ordonator secundar de credite.
(3) Preşedintele Autoritãţii conduce intreaga activitate a acesteia şi o reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii naţionale şi internaţionale şi cu persoane juridice şi fizice romane şi strãine. Preşedintele participa ca invitat la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul protecţiei consumatorilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Autoritãţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
(5) Vicepreşedintele îndeplineşte atribuţiile şi însãrcinãrile care îi sunt delegate de preşedinte prin ordin.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a Autoritãţii este prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza şi alte servicii, precum şi birouri şi colective temporare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al Autoritãţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, care se aproba prin ordin al preşedintelui.
(3) Numãrul maxim de posturi în aparatul central al Autoritãţii este de 76, exclusiv demnitarii şi posturile aferente activitãţilor finanţate integral din venituri proprii.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte atribuţii încredinţate de preşedinte.
(5) În cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de vicepreşedinte.
ART. 6
(1) În subordinea Autoritãţii funcţioneazã, ca unitãţi cu personalitate juridicã, oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) În structura Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti funcţioneazã Laboratorul pentru analiza calitãţii vinurilor şi bãuturilor alcoolice.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, respectiv al municipiului Bucureşti, este de 684.
(4) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unitãţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii.
ART. 7
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin Autoritatea colaboreazã cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu organismele neguvernamentale.
ART. 8
(1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 247/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, respectiv al municipiului Bucureşti, pot deţine în dotare pentru desfãşurarea activitãţilor specifice un numãr total de 84 de autoturisme, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
(3) Direcţia pentru metale preţioase şi pietre preţioase poate avea în dotare 3 autoturisme şi o autospeciala blindata pentru transportul de valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism. Acestea pot fi achiziţionate din surse extrabugetare, prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 633/2003 privind înfiinţarea pe lângã Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor a unei activitãţi finanţate integral din venituri proprii.
ART. 9
În exercitarea atribuţiilor de serviciu personalul împuternicit al Autoritãţii are dreptul sa aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile legii.
ART. 10
Personalul Autoritãţii împuternicit sa efectueze controale şi verificãri rãspunde de pãstrarea secretului profesional în legatura cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunostinta în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
ART. 11
Contravaloarea mãrfurilor şi a esantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotãrâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suporta de Autoritate, dacã în urma controlului nu se constata vinovãţia agentului economic. În caz contrar cheltuielile se suporta de agentul economic.
ART. 12
(1) Sumele necesare în vederea functionarii Autoritãţii se asigura de la bugetul de stat, cu excepţia sumelor provenite din activitãţile finanţate integral din venituri proprii.
(2) În scopul realizãrii rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţa şi asistenta din ţara sau din strãinãtate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare a pregãtirii personalului sau, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase din ţara sau strãinãtate, potrivit legii.
ART. 13
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 14
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 18 ianuarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Autoritatea Nationala
pentru Protecţia Consumatorilor
Rovana Plumb,
secretar de stat

Ministrul administraţiei
şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 3 iulie 2003.
Nr. 755.





ANEXA 1
────────
Numãrul maxim de posturi = 76,
exclusiv demnitarii, precum şi posturile aferente
activitãţilor finanţate integral din venituri proprii

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

┌────────────┐
│ PREŞEDINTE │
└─────┬──────┘

┌──────────────────────┼────────────────────────┐
│ │ │
┌────────┴──────────┐ ┌───────┴────────┐ ┌───────────┴────────────┐
│ Serviciul juridic │ │ Vicepreşedinte │ │ Direcţia pentru │
│ şi audit public │ └───────┬────────┘ │ metale preţioase │
│ intern │ │ │ şi pietre preţioase*) │
└───────────────────┘ │ └────────────────────────┘

┌─────────────────┴─────────────────────┐
│ │
┌─────────┴────────┐ │
│ Secretar general │ │
└─────────┬────────┘ │
│ │
│ ┌──────┴───────────┐
┌─────────┴────────────────┐ │ Direcţia │
│ │ │ economicã │
┌────┴────────────────┐ ┌──────┴───────────┐ │ şi resurse umane │
│Direcţia de integrare│ │ Direcţia de │ └──────────────────┘
│europeanã, strategii,│ │supraveghere şi │
│parteneriat, relaţii │ │control al pieţei │
│ externe │ │ produselor şi │
└─────────────────────┘ │ serviciilor │
└──────────────────┘





────────────────────
*) Direcţia funcţioneazã pe lângã Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor şi presupune o activitate finanţatã din venituri proprii.

ANEXA 2

UNITĂŢILE CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care funcţioneazã în subordinea Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor

I. Unitãţi finanţate de la bugetul de stat
────────────────────────────────────────
Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti
Numãrul maxim de posturi = 684
Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, respectiv al municipiului Bucureşti, pot avea filiale fãrã personalitate juridicã, înfiinţate prin ordin al preşedintelui, în cadrul numãrului maxim de posturi aprobat.

II. Unitãţi finanţate din venituri proprii
──────────────────────────────────────
Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti
Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti sunt reglementate prin hotãrâre a Guvernului.


────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016