Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 748 din 11 iulie 2007  privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 748 din 11 iulie 2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 480 din 18 iulie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al <>art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, denumitã în continuare Autoritate, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti, str. Georges Clemenceau nr. 5, sectorul 1.
(3) Finanţarea Autoritãţii se realizeazã din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
ART. 2
(1) Autoritatea coordoneazã şi realizeazã strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţioneazã pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dãuneazã vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea are ca principale obiective:
1. asigurarea armonizãrii cadrului legislativ naţional cu reglementãrile din Uniunea Europeanã în domeniul protecţiei consumatorilor;
2. desfãşurarea activitãţii de informare şi educare a cetãţenilor privind drepturile pe care le au în calitate de consumatori;
3. evaluarea efectelor pe piaţã ale sistemelor de supraveghere a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;
4. efectuarea activitãţii de analizã şi marcare a metalelor preţioase şi de expertizare a acestora şi a pietrelor preţioase;
5. autorizarea persoanelor fizice şi juridice, în condiţiile legii, sã efectueze operaţiuni cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase;
6. asigurarea, ca autoritate desemnatã, a aplicãrii Programului de atestare a procesului Kimberley.
ART. 3
(1) Autoritatea are urmãtoarele atribuţii principale:
1. participã, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia cu cea existentã în Uniunea Europeanã;
2. propune Guvernului spre adoptare şi avizeazã proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul şi comercializarea produselor, precum şi cu privire la prestarea serviciilor, astfel încât acestea sã nu punã în pericol viaţa, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori sã afecteze drepturile şi interesele lor legitime;
3. elaboreazã, împreunã cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfãşurarea activitãţii de protecţie a consumatorilor;
4. participã la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborând cu organizaţii şi instituţii din ţarã şi din strãinãtate, conform competenţelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
5. prezintã informãri periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor;
6. controleazã respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apãrarea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piaţã la producãtori, importatori, distribuitori, vânzãtori, prestatori de servicii şi în unitãţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depoziteazã ori se comercializeazã produsele sau în care se presteazã serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea; în cazul produselor alimentare se excepteazã efectuarea de controale tematice la producãtori, precum şi efectuarea de controale igienico-sanitare şi sanitarveterinare;
7. constatã contravenţii şi dispune mãsuri de limitare a consecinţelor producerii, prestãrii, importului, comercializãrii sau oferirii gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii care nu sunt în concordanţã cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autoritãţii, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevãzute de lege; sesizeazã organele de urmãrire penalã ori de câte ori constatã încãlcãri ale legii penale;
8. controleazã dacã mijloacele de mãsurare folosite pe piaţã sunt însoţite de documentele prevãzute de lege care atestã verificarea acestora din punct de vedere metrologic;
9. solicitã organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, în condiţiile legii;
10. coordoneazã schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care reprezintã risc pentru sãnãtatea şi securitatea consumatorilor;
11. sesizeazã factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calitãţii produselor şi serviciilor, în baza constatãrilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformitãţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunãtãţirea sau elaborarea de reglementãri în domeniu;
12. efectueazã analize şi încercãri în laboratoarele acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
13. efectueazã sau finanţeazã studii şi teste comparative cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţã publicului;
14. desfãşoarã activitãţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor; editeazã publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor;
15. sprijinã asociaţiile de consumatori în vederea atingerii obiectivelor prevãzute de lege;
16. sprijinã asociaţiile de consumatori în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţã, informare şi educare a consumatorilor;
17. informeazã permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintã riscuri pentru sãnãtatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice;
18. primeşte şi rezolvã sau, dupã caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizãrile asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizãrile persoanelor fizice sau juridice cu privire la încãlcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile legii;
19. desfãşoarã activitãţi de pregãtire a specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;
20. acordã consultanţã de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor pentru persoane juridice;
21. stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru efectuarea de analize, încercãri, expertizãri, certificãri de laborator, autorizãri, consultanţã, cursuri de pregãtire, specializare sau perfecţionare, alte servicii prestate în condiţiile legii;
22. fundamenteazã şi propune în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizãrii politicilor în domeniul sãu de competenţã;
23. urmãreşte, potrivit legii, legalitatea publicitãţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor;
24. autorizeazã operaţiunile cu metale preţioase şi pietre preţioase;
25. stabileşte şi aprobã mãrcile utilizate de producãtorii interni, importatori sau, dupã caz, de comercianţi, pe bazã de tarife proprii, precum şi marca proprie de certificare;
26. efectueazã expertize ale metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, în condiţiile legii;
27. suplimentar faţã de procesul de notificare a mãsurilor naţionale care transpun directive comunitare, Autoritatea comunicã Comisiei Europene mãsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de directivele comunitare transpuse, potrivit domeniilor sale de responsabilitate.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul sãu de activitate.
ART. 4
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea colaboreazã cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu organismele neguvernamentale.
ART. 5
(1) Autoritatea este condusã de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, ale cãror funcţii sunt asimilate cu funcţia de secretar de stat şi, respectiv, subsecretar de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Preşedintele Autoritãţii este ordonator secundar de credite.
(3) Preşedintele Autoritãţii conduce întreaga activitate a acesteia şi o reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii naţionale şi internaţionale şi cu persoane juridice şi fizice române şi strãine. Preşedintele participã ca invitat la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul protecţiei consumatorilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Autoritãţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
(5) Vicepreşedintele îndeplineşte atribuţiile şi însãrcinãrile care îi sunt delegate de preşedinte prin ordin.
ART. 6
(1) Structura organizatoricã a Autoritãţii este prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza şi alte servicii, precum şi birouri şi colective temporare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al Autoritãţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia, care se aprobã prin ordin al preşedintelui.
(3) Numãrul maxim de posturi în aparatul central al Autoritãţii este de 136, exclusiv demnitarii.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte atribuţii încredinţate de preşedinte.
(5) În cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de vicepreşedinte.
ART. 7
(1) Autoritatea are în subordine 12 inspectorate regionale pentru protecţia consumatorilor, ca entitãţi cu personalitate juridicã, a cãror structurã organizatoricã include oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, ca entitãţi fãrã personalitate juridicã. În subordinea Autoritãţii se aflã ca instituţie cu personalitate juridicã şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti. Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. Entitãţile cu personalitate juridicã din subordinea Autoritãţii sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Inspectoratele regionale pentru protecţia consumatorilor sunt conduse de inspectori şefi care au calitatea de ordonatori terţiari de credite.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru inspectoratele regionale pentru protecţia consumatorilor este de 690.
(4) Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti se reorganizeazã prin ordin al preşedintelui Autoritãţii, cu încadrarea în numãrul maxim de posturi aprobat, şi sunt coordonate de inspectori şefi adjuncţi.
(5) În structura Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov funcţioneazã Laboratorul pentru analiza calitãţii vinurilor şi bãuturilor alcoolice.
(6) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unitãţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii.
ART. 8
(1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme cu un consum lunar normat de 360 litri/autoturism.
(2) Inspectoratele regionale pentru protecţia consumatorilor împreunã cu oficiile pentru protecţia consumatorilor din structura acestora pot deţine în dotare pentru desfãşurarea activitãţilor specifice un numãr total de 95 de autoturisme, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
(3) Direcţia metale preţioase şi pietre preţioase poate avea în dotare 3 autoturisme şi o autospecialã blindatã pentru transportul de valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
ART. 9
În exercitarea atribuţiilor de serviciu personalul împuternicit al Autoritãţii are dreptul sã aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 10
Personalul Autoritãţii împuternicit sã efectueze controale şi verificãri rãspunde de pãstrarea secretului profesional în legãturã cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţã în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
ART. 11
Contravaloarea mãrfurilor şi a eşantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotãrâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suportã de Autoritate, dacã în urma controlului nu se constatã vinovãţia operatorului economic. În caz contrar cheltuielile se suportã de operatorul economic.
ART. 12
În scopul realizãrii rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţã şi asistenţã din ţarã sau din strãinãtate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare profesionalã a personalului sãu, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase din ţarã sau strãinãtate, potrivit legii.
ART. 13
(1) Personalul oficiilor judeţene pentru protecţia consumatorilor şi al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti se preia de cãtre inspectoratele regionale în a cãror razã teritorialã se aflã, conform anexei nr. 2.
(2) Inspectoratele regionale preiau de la oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor, respectiv Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, pe bazã de protocol de predare-preluare, clãdirile, spaţiile şi terenurile aferente, precum şi toate celelalte bunuri aflate în patrimoniu, necesare desfãşurãrii activitãţii specifice, inclusiv fondurile financiare, existente la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 14
Autoritatea se reorganizeazã în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia.
ART. 15
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 8 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN-POPESCU TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Dan Vlaicu

Ministrul muncii, familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 11 iulie 2007.
Nr. 748.


ANEXA 1


Numãrul maxim de posturi = 136, exclusiv demnitarii

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

┌───────────────┐
│ │
│ Preşedinte │
│ │
└────────┬──────┘

│ ┌────────────────────────┐
│ ┌────┤ Direcţia economicã, │
│ │ │ investiţii şi resurse │
│ │ └────────────────────────┘
│ │
│ │
┌─────────────────┐ │ │ ┌────────────────────────┐
│Secretar General │ │ │ │Serviciul informatizare,│
│ ├─────────────────────┼─────┼────┤ relaţii cu publicul şi │
└────────┬────────┘ │ │ │ mass-media │
│ │ │ └────────────────────────┘
│ │ │
│ │ │
│ │ │ ┌────────────────────────┐
│ │ │ │ │
│ │ └────┤ Compartiment Audit │
│ │ │ │
│ │ └────────────────────────┘
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ ┌──────┴────────┐
│ │ │
│ │ Vicepreşedinte│
│ │ │
│ └──────┬────────┘
│ │
│ │
┌────┴──────────┐ ┌────┴────────┐
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
┌────┴──────┐ ┌──────┴───────┐ ┌────┴─────┐ ┌─────┴───────┐
│ Direcţia │ │ Direcţia │ │ Direcţia │ │ Direcţia │
│integrare │ │ juridicã, │ │ Metale │ │supraveghere │
│europeanã, │ │ contencios │ │Preţioase │ │şi consiliere│
│parteneriat│ │administrativ │ │şi Pietre │ │ servicii şi │
│şi relaţii │ │şi legislaţie │ │Preţioase │ │ produse │
│ externe │ │ │ │ │ │ │
└───────────┘ └──────────────┘ └──────────┘ └─────────────┘




ANEXA 2
ENTITĂŢI CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care funcţioneazã în subordinea
Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

I. Unitãţi finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
1. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Iaşi, care grupeazã judeţele Botoşani, Suceava, Iaşi, Neamţ, cu sediul în municipiul Iaşi
2. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi, care grupeazã judeţele Bacãu, Vaslui, Vrancea, Galaţi, cu sediul în municipiul Galaţi
3. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, care grupeazã judeţele Constanţa, Tulcea, Brãila, cu sediul în municipiul Constanţa
4. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Prahova, care grupeazã judeţele Ialomiţa, Cãlãraşi, Buzãu, Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti
5. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Argeş, care grupeazã judeţele Argeş, Dâmboviţa, Teleorman, Giurgiu, cu sediul în municipiul Piteşti
6. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, care grupeazã judeţele Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Dolj, Olt, cu sediul în municipiul Craiova
7. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Arad, care grupeazã judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş, cu sediul în municipiul Arad
8. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Sibiu, care grupeazã judeţele Alba, Sibiu, Braşov, cu sediul în municipiul Sibiu
9. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Satu Mare, care grupeazã judeţele Bihor, Satu Mare, Maramureş, cu sediul în municipiul Satu Mare
10. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, care grupeazã judeţele Bistriţa-Nãsãud, Cluj, Sãlaj, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca
11. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Mureş, care grupeazã judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, cu sediul în municipiul Târgu Mureş
12. Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov, care grupeazã municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu sediul în municipiul Bucureşti

II. Instituţii finanţate din venituri proprii
Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016