Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile anexei nr. 12 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã, încheiatã la Chicago la 7 decembrie 1944, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 194/1965 , şi ale <>art. 4 lit. r) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul civil aerian, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. I (1) Se aprobã Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. (2) Instituţiile publice care au în subordine sau în coordonare unitãţi cu atribuţii în operaţiunile de cãutare a aeronavelor aflate în pericol şi de salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie, conform regulamentului prevãzut în anexã, vor lua mãsuri în vederea asigurãrii resurselor financiare necesare pentru exercitarea acestor atribuţii, inclusiv pentru dotarea unitãţilor respective cu echipamentele specifice prevãzute în anexa nr. 12 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã, încheiatã la Chicago la 7 decembrie 1944. ART. II La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, <>Hotãrârea Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei autonome "Administraţia românã a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 29 ianuarie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã: 1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 2. - Regia autonomã "Administraţia românã a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA are ca obiect principal de activitate furnizarea de servicii de navigaţie aerianã, incluzând servicii de trafic aerian, servicii de comunicaţii aeronautice, navigaţie şi supraveghere în domeniul aeronautic, servicii meteorologice aeronautice, servicii de informare aeronauticã, precum şi servicii de cãutare şi salvare, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevãzut în anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre. Obiectul de activitate al Regiei autonome "Administraţia românã a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA cuprinde şi activitãţi de consultanţã şi prestãri de servicii în domeniul sãu de activitate, activitãţi de cercetare-dezvoltare, inclusiv faza de realizare şi comercializare de produse specifice domeniului managementului traficului aerian, prin forţe proprii sau în parteneriat cu operatori economici interni sau externi, precum şi activitãţi de transport în cont propriu, conform legislaţiei în vigoare." 2. La articolul 5 din anexa nr. 2, punctele 5.4.1, 5.4.11 şi 5.4.12 se abrogã. 3. În anexa nr. 2, la articolul 5 punctele 5.4.5 şi 5.4.9, sintagma "unitãţi de alertã" se înlocuieşte cu sintagma "unitãţi de alarmare". ART. III <>Hotãrârea Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei autonome "Administraţia românã a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 29 ianuarie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare. ART. IV Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã: --------------- Ministrul transporturilor, Ludovic Orban Ministrul internelor şi reformei administrative, Cristian David Ministrul apãrãrii, Teodor Viorel Meleşcanu p. Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Grigore Corneliu Ministrul sãnãtãţii publice, Gheorghe Eugen Nicolãescu Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian Bucureşti, 9 iulie 2008. Nr. 741. ANEXĂ REGULAMENT privind gestionarea situaţiilor de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) În conformitate cu prevederile anexei nr. 12 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, denumitã în continuare Convenţia de la Chicago, şi ale Convenţiei internaţionale din 1979 privind cãutarea şi salvarea pe mare, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 115/1998 pentru aderarea României la Convenţia internaţionalã (S.A.R.) din 1979 privind cãutarea şi salvarea pe mare, adoptatã la Hamburg la 27 aprilie 1979 în cadrul Conferinţei internaţionale privind cãutarea şi salvarea pe mare (Hamburg, 9-27 aprilie 1979), aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 31/1999 , cu modificãrile ulterioare, România are obligaţia de a stabili cadrul de reglementãri necesare furnizãrii serviciilor de cãutare şi salvare pe teritoriul sãu şi în zona sa maritimã de responsabilitate, astfel încât sã se asigure asistenţa de urgenţã persoanelor aflate în pericol. (2) Activitatea de prevenire a accidentelor în domeniul aviaţiei civile se realizeazã prin reglementarea domeniului siguranţei zborului, certificarea prestatorilor de servicii în domeniul aviaţiei civile şi a personalului aeronautic civil, precum şi prin supravegherea aplicãrii şi respectãrii reglementãrilor şi cerinţelor de siguranţã de cãtre toate persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi ce concurã la siguranţa zborului. ART. 2 Obiectul prezentului regulament îl constituie stabilirea competenţelor şi responsabilitãţilor în cazul unei situaţii de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã sau de o aeronavã civilã aflatã în pericol, a procedurilor aplicabile privind coordonarea acţiunilor unitãţilor de alarmare, ale unitãţilor operative de cãutare şi/sau salvare şi ale structurilor implicate în operaţiunile de cãutare şi/sau salvare, precum şi crearea unui cadru general privind gestionarea la nivel informaţional a operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de aviaţie civilã. ART. 3 În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) cãutare - o operaţiune în mod normal coordonatã de cãtre un centru de coordonare a cãutãrii şi salvãrii, folosind personalul şi facilitãţile disponibile din cadrul unitãţilor operative de cãutare pentru localizarea persoanelor aflate în pericol; b) OMI - Organizaţia Maritimã Internaţionalã; c) OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale; d) Regiunea de informare a zborului FIR-Bucureşti, denumitã în continuare FIR-Bucureşti - zonã de dimensiuni definite în care România are obligaţia asigurãrii furnizãrii serviciilor de informare a zborului şi de alarmare; e) salvare - o operaţiune având drept scop salvarea persoanelor aflate în pericol, acordarea asistenţei medicale iniţiale şi plasarea acestora în locuri sigure; f) unitate de alarmare - unitate responsabilã cu furnizarea continuã a serviciilor de alarmare cãtre un centru de coordonare a cãutãrii şi salvãrii; g) unitate operativã de cãutare şi/sau salvare - unitate responsabilã cu îndeplinirea operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare generate de producerea unui accident de aviaţie civilã, formatã din personal special calificat şi dotatã cu echipamente şi mijloace corespunzãtoare pentru a acţiona în situaţii de pericol; h) zonã de responsabilitate - zonã geograficã de dimensiuni predefinite, asociatã unei unitãţi de alarmare sau mai multor unitãţi operative de cãutare şi/sau salvare; i) zonã maritimã de responsabilitate - reprezintã apele maritime, în care instituţiile abilitate ale statului român pot acţiona conform legislaţiei naţionale şi internaţionale; j) comandantul acţiunii la faţa locului - persoanã împuternicitã sã asigure coordonarea unitarã, la locul producerii accidentului, a tuturor forţelor stabilite pentru intervenţie; k) planuri operaţionale de intervenţie - planuri detaliate privind desfãşurarea şi coordonarea operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare în zona de responsabilitate. CAP. II Structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţã şi coordonarea operaţiunilor de salvare ART. 4 (1) În vederea gestionãrii situaţiei de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã au competenţe urmãtoarele structuri: a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial; b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţã din cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ; c) Centrul de coordonare a operaţiunilor de cãutare şi salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs în FIR-Bucureşti, din cadrul Regiei autonome "Administraţia românã a serviciilor de trafic aerian" ROMATSA (ROMATSA), denumit în continuare Centrul de coordonare - ROMATSA; d) comitetele judeţene şi Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã; e) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã; f) Centrul maritim de coordonare a acţiunilor de cãutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare din cadrul Autoritãţii Navale Române, denumit în continuare Centrul Maritim de Coordonare; g) administratorii aerodromurilor; h) centrele unice de preluare a apelurilor de urgenţã - 112. (2) Finanţarea activitãţii Centrului de coordonare - ROMATSA se asigurã din veniturile proprii ale ROMATSA. ART. 5 Comitetul ministerial are urmãtoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionãrii unei situaţii de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã: a) elaboreazã regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã; b) propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea coordonãrii acţiunilor unitãţilor şi structurilor implicate în operaţiunile de cãutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilã; c) centralizeazã procedurile specifice şi planurile operaţionale de intervenţie în caz de producere a unui accident de aviaţie civilã, întocmite în conformitate cu prevederile art. 24; d) dispune suspendarea ori încetarea operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare, la propunerea centrelor de coordonare; e) monitorizeazã modul de îndeplinire de cãtre România a obligaţiilor ce îi revin, rezultate din anexa nr. 12 la Convenţia de la Chicago, şi face propuneri pentru respectarea acestora. ART. 6 Centrul operativ are urmãtoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionãrii unei situaţii de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã: a) asigurã secretariatul tehnic al Comitetului ministerial; b) monitorizeazã activitatea de cãutare a aeronavelor civile implicate în accidente de aviaţie civilã pe teritoriul României şi de salvare a pasagerilor; c) asigurã informarea operativã a Comitetului ministerial şi a ministrului transporturilor cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilã şi la derularea operaţiunilor de cãutare şi salvare şi, în acest scop, primeşte informaţii de la Centrul de coordonare ROMATSA, Centrul Maritim de Coordonare, precum şi de la administratorii de aerodromuri; d) gestioneazã informaţional situaţiile de crizã create de producerea unui accident de aviaţie civilã şi, în acest scop, adunã date şi creeazã informaţii pentru decidenţi şi mass-media. ART. 7 Centrul de coordonare - ROMATSA are urmãtoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionãrii unei situaţii de urgenţã generate de producerea unui accident de aviaţie civilã: a) deţine baza cu datele de contact ale unitãţilor de trafic aerian, aerodromurilor, operatorilor aerieni care desfãşoarã operaţiuni în FIR-Bucureşti, unitãţilor operative de cãutare, desemnate în conformitate cu art. 23, unitãţilor operative de salvare şi ale celor de sprijin prevãzute în planurile operaţionale de intervenţie, ale comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţã şi ale Comitetului municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã, inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţã, instituţiilor prefectului, Centrului operativ, Centrului Maritim de Coordonare şi ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, denumit în continuare IGSU, actualizatã permanent; b) urmãreşte elaborarea, în conformitate cu prevederile art. 24, de cãtre unitãţile şi structurile implicate în operaţiunile de cãutare şi/sau salvare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie, cu respectarea cerinţelor anexei nr. 12 la Convenţia de la Chicago. Face propuneri de modificare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie; c) ţine evidenţa planurilor operaţionale de intervenţie şi a procedurilor specifice; d) transmite planurile prevãzute la lit. c) cãtre Comitetul ministerial, în vederea centralizãrii; e) informeazã operativ Centrul operativ, precum şi IGSU cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilã în FIR - Bucureşti sau la posibilitatea producerii unui asemenea accident, ca urmare a informaţiilor primite de la unitãţile de alarmare, precum şi cu privire la derularea operaţiunilor de cãutare a aeronavei implicate în accident şi de salvare a supravieţuitorilor accidentului; f) notificã statul de înmatriculare al unei aeronave civile care a fost implicatã într-un accident de aviaţie civilã în FIR - Bucureşti; g) notificã şi informeazã operatorul aerian ce are aeronava implicatã într-un accident de aviaţie civilã în FIR-Bucureşti cu privire la evoluţia operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare; h) urmãreşte derularea procedurilor operaţionale aplicabile în cazul producerii unui accident de aviaţie civilã; i) determinã zona de cãutare a aeronavei aflate în pericol, declanşeazã şi coordoneazã activitatea de cãutare, în urma informaţiilor primite de la unitãţile de alarmare; j) informeazã operativ structurile cu atribuţii în coordonarea operaţiunilor de salvare, dupã identificarea locului producerii accidentului; k) transmite solicitãrile unitãţilor deja angajate în operaţiunile de cãutare şi/sau salvare pentru asistenţã suplimentarã şi/sau de sprijin cãtre celelalte unitãţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de cãutare sau locului producerii accidentului; l) coopereazã şi comunicã permanent cu Centrul Maritim de Coordonare pe durata desfãşurãrii operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare pe mare; m) coopereazã cu centrele de coordonare a cãutãrii şi/sau salvãrii din ţãrile vecine. ART. 8 (1) Comitetele judeţene şi Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã au atribuţiile şi competenţele prevãzute de lege şi de prezentul regulament. (2) Inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã asigurã coordonarea la sol a operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie, în baza planurilor operaţionale de intervenţie elaborate în conformitate cu art. 24. ART. 9 Centrul Maritim de Coordonare asigurã coordonarea activitãţilor de cãutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs pe mare, în baza planului operaţional de intervenţie elaborat conform art. 24, având urmãtoarele atribuţii specifice: a) recepţioneazã alarma de la ROMATSA, centrele unice de preluare a apelurilor de urgenţã - 112, Compania Naţionalã de Radiocomunicaţii Navale RADIONAV - S.A, denumitã în continuare RADIONAV, inspectoratele judeţene ale poliţiei de frontierã Constanţa şi Tulcea, nave care observã o situaţie de pericol, alte centre maritime de coordonare; b) determinã zona de cãutare maritimã şi declanşeazã acţiunile de cãutare a aeronavei dispãrute pe mare, în urma informaţiilor primite de la unitãţile de alarmare; c) trimite unitãţile de salvare disponibile la locul accidentului; d) menţine comunicaţia cu toţi factorii implicaţi şi informeazã Centrul de coordonare - ROMATSA şi Centrul operativ cu privire la derularea operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare desfãşurate pe mare; e) coordoneazã acţiunile unitãţilor implicate în operaţiunile de cãutare şi salvare a supravieţuitorilor şi trimiterea accidentaţilor cãtre facilitãţile medicale de la uscat, în conformitate cu procedurile aplicabile; f) notificã şi solicitã sprijinul, dupã caz, inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţã, respectiv inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontierã Constanţa şi Tulcea, precum şi Centrului Naţional Militar de Comandã; g) dacã accidentul de aviaţie a fost semnalat în afara zonei de responsabilitate a Centrului Maritim de Coordonare, notificã centrul de coordonare a operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare al statului în a cãrui zonã de responsabilitate s-a petrecut accidentul; h) propune Comitetului ministerial suspendarea ori încetarea operaţiunilor de cãutare şi/sau salvare pe mare. ART. 10 Administratorii aerodromurilor asigurã coordonarea activitãţilor de salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs pe teritoriul aerodromurilor, în baza planurilor operaţionale de intervenţie elaborate în conformitate cu art. 24. ART. 11 (1) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, pentru îndeplinirea funcţiei de sprijin "comunicaţii şi informaticã" în cadrul Sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţã şi, implicit, în cadrul activitãţii de cãutare şi salvare, are urmãtoarele atribuţii specifice: a) asigurã sistemul de comunicaţii voce, date, video între unitãţile de alarmare prevãzute la art. 12 şi Centrul de coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, precum şi între aceste centre de coordonare şi dispeceratele unitãţilor operative de cãutare şi/sau salvare; b) asigurã comunicaţiile între dispeceratele unitãţilor operative de cãutare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de aviaţie civilã, pe baza unor interfeţe standard, avizate de STS, corespunzãtoare asigurãrii serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei (IT) solicitate; c) asigurã protecţia datelor în zona comunicaţiilor de urgenţã dintre structurile şi unitãţile implicate în operaţiunile de cãutare şi/sau salvare; d) pune la dispoziţie servicii GIS compatibile cu aplicaţia GIS din dispeceratele centrelor unice de preluare a apelurilor de urgenţã - 112, într-un format standardizat unic; e) pentru activitãţile curente, pune la dispoziţie serviciile de comunicaţii asigurate în reţelele de cooperare aflate în administrare; f) pune la dispoziţie resurse de comunicaţii, pe principiul voluntariatului, în conformitate cu planurile operaţionale de intervenţie şi cu capacitãţile existente, pentru organizarea dispozitivelor temporare de comunicaţii, conform situaţiei de urgenţã apãrute; g) susţine, cu infrastructura de comunicaţii proprie, funcţionarea sistemului de comunicaţii al IGSU destinat managementului situaţiilor de urgenţã. (2) Soluţiile tehnice, precum şi arhitectura reţelelor asigurate de STS vor fi supuse aceloraşi standarde pentru toate reglementãrile operaţionale în situaţii de urgenţã, în vederea asigurãrii compatibilitãţii şi interoperabilitãţii sistemelor de comunicaţii şi IT. CAP. III Alarmarea. Cãutarea şi/sau salvarea ART. 12 Urmãtoarele structuri furnizeazã servicii de alarmare, acţionând ca unitãţi de alarmare: a) ROMATSA, care asigurã în mod continuu serviciul de alarmare în FIR - Bucureşti. ROMATSA este desemnatã şi înregistratã la OACI ca punct de contact pentru cãutare şi salvare COSPAS/SARSAT; b) RADIONAV, prin Serviciul public de radiocomunicaţii navale de apel, pericol şi salvare care asigurã serviciul continuu de recepţie a alertelor de pe mare şi de alarmare a Centrului Maritim de Coordonare; c) STS, prin Sistemul naţional pentru apeluri de urgenţã - 112. ART. 13 (1) ROMATSA asigurã supravegherea continuã a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodatã, recepţionarea semnalelor emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţã (ELT) pe frecvenţele 121,5 MHz şi 406 MHz. Orice mesaj recepţionat pe aceste canale de la aeronave aflate în pericol în FIR - Bucureşti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare - ROMATSA şi Centrului Maritim de Coordonare. (2) RADIONAV monitorizeazã în permanenţã informaţiile primite de la navele maritime şi comunicã cu acestea în vederea facilitãrii stabilirii cu exactitate a locului producerii unui accident de aviaţie civilã. Orice mesaj recepţionat cu privire la aeronave aflate în pericol în FIR - Bucureşti va fi transmis cu operativitate Centrului Maritim de Coordonare, care informeazã în mod corespunzãtor Centrul de coordonare - ROMATSA. ART. 14 Unitãţile de alarmare prevãzute la art. 12 au obligaţia ca în momentul în care constatã sau primesc informaţii referitoare la producerea unui accident de aviaţie civilã sau când existã suspiciunea producerii unui asemenea accident sã informeze, conform procedurii aplicabile, în mod operativ, Centrul de coordonare - ROMATSA, precum şi, în cazul producerii unui accident pe mare, Centrul Maritim de Coordonare. ART. 15 Obligaţia prevãzutã la art. 14 o au şi administratorii aerodromurilor pe raza cãrora a avut loc un accident de aviaţie soldat cu distrugerea aeronavei. ART. 16 (1) În baza alarmei primite de la unitãţile prevãzute la art. 12, Centrul de coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, pentru cazul în care se presupune cã aeronava s-a prãbuşit pe mare, determinã zona de cãutare a aeronavei dispãrute şi declanşeazã operaţiunile de cãutare prin unitãţile operative de cãutare, prevãzute în anexa nr. 1, în a cãror zonã de responsabilitate se presupune cã ar fi avut loc accidentul. (2) Mijloacele utilizate de unitãţile operative de cãutare vor fi echipate corespunzãtor cerinţelor din anexa nr. 12 la Convenţia de la Chicago. (3) Pe toatã perioada acţiunii de cãutare, unitãţile operative de cãutare vor fi sprijinite de cãtre unitãţile de trafic ale ROMATSA, respectiv ale RADIONAV, pentru cazul în care se presupune cã aeronava s-a prãbuşit pe mare, prin transmiterea de informaţii actualizate privind definirea mai precisã a zonei de cãutare. (4) RADIONAV va preciza prin sistemul NAVTEX locul producerii accidentului de aviaţie civilã şi va avertiza unitãţile operative de cãutare, precum şi alte nave maritime în legãturã cu acesta. (5) Unitãţile operative de cãutare şi unitãţile de trafic ale ROMATSA şi ale RADIONAV vor informa în permanenţã Centrul de coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, pentru cazul în care se presupune cã aeronava s-a prãbuşit pe mare, cu privire la derularea operaţiunilor de cãutare. (6) Pe toatã durata operaţiunilor de cãutare a unei aeronave dispãrute în FIR - Bucureşti, Centrul de coordonare ROMATSA colaboreazã cu Centrul Maritim de Coordonare şi îşi transmit reciproc informaţiile recepţionate. ART. 17 (1) Dupã identificarea locului producerii accidentului de aviaţie, în cazul în care acesta este pe uscat, Centrul de coordonare - ROMATSA va informa în mod operativ comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţã sau, dupã caz, Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã, precum şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţã din judeţul pe raza cãruia s-a produs accidentul. Lista inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţã este prevãzutã în anexa nr. 2. (2) În cazul accidentelor produse în zone pentru care nu este necesarã declanşarea operaţiunilor de cãutare, inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţã din judeţul pe raza cãruia s-a produs accidentul asigurã coordonarea operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor accidentului şi informeazã operativ Centrul de coordonare - ROMATSA, precum şi comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţã sau, dupã caz, Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã cu privire la operaţiunile desfãşurate. (3) Comandantul acţiunii la faţa locului pentru salvarea supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilã este desemnat de comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţã din judeţul pe raza cãruia s-a produs accidentul sau, dupã caz, de Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã. ART. 18 În cazul în care locul accidentului este pe mare, Centrul Maritim de Coordonare asigurã coordonarea operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor accidentului şi informeazã operativ Centrul de coordonare - ROMATSA cu privire la operaţiunile desfãşurate. Comandantul acţiunii la faţa locului pentru salvarea supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs pe mare este desemnat de Centrul Maritim de Coordonare. ART. 19 (1) În cazul producerii unui accident de aviaţie pe teritoriul unui aerodrom, administratorul aerodromului sau înlocuitorul de drept al acestuia este comandantul acţiunii la faţa locului pentru salvarea supravieţuitorilor accidentului de aviaţie. (2) Administratorii aerodromurilor transmit informaţii operative Centrului de coordonare - ROMATSA referitoare la derularea operaţiunilor de salvare. ART. 20 (1) Protecţia zonei în care a avut loc un accident de aviaţie se face în mod operativ de cãtre unitãţile de politie şi/sau de jandarmi în a cãror zonã de responsabilitate s-a produs accidentul, care acţioneazã ca unitãţi de sprijin, în coordonarea comandantului acţiunii la faţa locului. (2) Toate structurile profesioniste pentru situaţii de urgenţã, serviciile locale de ambulanţã şi formaţiunile SMURD şi, dupã caz, unitãţile SALVAMONT vor acţiona în coordonarea unitarã a comandantului acţiunii la faţa locului, în scopul salvãrii şi protecţiei supravieţuitorilor accidentului de aviaţie, pentru acordarea asistenţei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum şi pentru transportul acestora la unitãţile de spitalizare, conform planurilor operaţionale de intervenţie prevãzute la art. 24. (3) Pe perioada operaţiunilor de salvare, comandantul acţiunii la faţa locului poate solicita, dupã caz, sprijinul unitãţilor aeriene şi/sau navale aparţinând Ministerului Apãrãrii, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau unor operatori economici. (4) Unitãţile prevãzute la alin. (3) vor fi incluse în planurile operaţionale de intervenţie elaborate conform art. 24. ART. 21 Inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã şi, respectiv, Centrul Maritim de Coordonare transmit informaţii operative Centrului de coordonare - ROMATSA referitoare la derularea operaţiunilor de salvare. CAP. IV Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 22 Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" asigurã înregistrarea operatorilor aerieni naţionali în baza de date COSPAS/SARSAT pentru staţiile de salvare (ELT) şi pune la dispoziţia Centrului de coordonare - ROMATSA baza de date de care dispune, actualizatã permanent, referitoare la operatorii aerieni care desfãşoarã operaţiuni în FIR - Bucureşti. ART. 23 În termen de 3 luni de la publicarea prezentului regulament, Ministerul Apãrãrii şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative vor desemna unitãţile operative de cãutare, prevãzute în anexa nr. 1, unitãţile care pot participa la operaţiunile de salvare, prevãzute la art. 20 alin. (3), precum şi zona de responsabilitate a acestora, pe care le comunicã Centrului de coordonare - ROMATSA, Centrului Maritim de Coordonare şi IGSU. ART. 24 (1) În termen de 6 luni de la publicarea prezentului regulament: a) IGSU, Centrul Maritim de Coordonare, Centrul de coordonare - ROMATSA şi STS vor stabili canalele de transmitere a informaţiilor prevãzute la art. 21; b) Centrul de coordonare - ROMATSA, Centrul Maritim de Coordonare, unitãţile operative de cãutare prevãzute în anexa nr. 1, ROMATSA şi RADIONAV vor stabili proceduri specifice comune referitoare la coordonarea acţiunilor de cãutare şi la canalele de comunicaţii care vor fi utilizate; c) comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţã şi Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã împreunã cu inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã şi administratorii aerodromurilor, pentru accidentele produse pe uscat şi, respectiv, Centrul Maritim de Coordonare, pentru accidentele produse pe mare, vor elabora planurile operaţionale de intervenţie, în care vor fi menţionate toate unitãţile de salvare, respectiv pompieri, descarcerare, ambulanţe, SMURD, unitãţi aeriene şi navale, SALVAMONT, alte structuri profesioniste pentru situaţii de urgenţã, precum şi unitãţile de sprijin, respectiv jandarmi, poliţie localã, poliţie transporturi, care vor fi implicate, atribuţiile şi responsabilitãţile acestora, mijloacele şi dotãrile utilizate, canalele de comunicaţii utilizate. Toate planurile de intervenţie vor conţine în mod obligatoriu şi o componentã referitoare la asistenţa acordatã supravieţuitorilor unui accident de aviaţie, precum şi rudelor acestora care se deplaseazã la locul accidentului. (2) Dupã elaborarea procedurilor şi planurilor operaţionale de intervenţie prevãzute la alin. (1), acestea se transmit, prin intermediul Centrului de coordonare - ROMATSA, Comitetului ministerial şi IGSU. ART. 25 Centrul de coordonare - ROMATSA va deveni operaţional în termen de 9 luni de la publicarea prezentului regulament. ART. 26 Schema conexiunilor dintre structurile organizatorice care participã la activitatea de cãutare şi salvare în cazul unui accident de aviaţie civilã este prevãzutã în anexa nr. 3. ART. 27 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul regulament. ANEXA 1 -------la regulament------------- LISTA unitãţilor operative de cãutare 1. Unitãţi operative ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative 2. Agenţia Românã de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) 3. Unitãţi operative ale Ministerului Apãrãrii ANEXA 2 -------la regulament------------- LISTA inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţã
┌────┬──────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┐
│Nr. │ Unitatea Operativã │Zona de │
│Crt.│ │responsa- │
│ │ │bilitate │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 1. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "UNIREA" │Judeţul │
│ │ │Alba │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 2. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "VASILE GOLDIŞ" │Judeţul │
│ │ │Arad │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 3. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "CPT. PUICĂ NICOLAE" │Judeţul │
│ │ │Argeş │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 4. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "MR. CONSTANTIN ENE" │Judeţul │
│ │ │Bacãu │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 5. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "CRIŞANA" │Judeţul │
│ │ │Bihor │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 6. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BISTRIŢA" │Judeţul │
│ │ │Bistriţa- │
│ │ │Nãsãud │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 7. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "NICOLAE IORGA" │Judeţul │
│ │ │Botoşani │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 8. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "ŢARA BÂRSEI" │Judeţul │
│ │ │Braşov │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ 9. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "DUNĂREA" │Judeţul │
│ │ │Brãila │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│10. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "NERON LUPAŞCU" │Judeţul │
│ │ │Buzãu │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│11. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "SEMENIC" │Judeţul │
│ │ │Caraş- │
│ │ │Severin │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│12. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BARBU ŞTIRBEI" │Judeţul │
│ │ │Cãlãraşi │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│13. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "AVRAM IANCU" │Judeţul │
│ │ │Cluj │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│14. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "DOBROGEA" │Judeţul │
│ │ │Constanţa │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│15. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "MIHAI VITEAZU" │Judeţul │
│ │ │Covasna │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│16. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BASARABI" │Judeţul │
│ │ │Dâmboviţa │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│17. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "OLTENIA" │Judeţul │
│ │ │Dolj │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│18. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "GL. IEREMIA │Judeţul │
│ │GRIGORESCU" │Galaţi │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│19. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "VLAŞCA" │Judeţul │
│ │ │Giurgiu │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│20. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "LT. COL. DUMITRU │Judeţul │
│ │PETRESCU" │Gorj │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│21. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "OLTUL" │Judeţul │
│ │ │Harghita │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│22. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "IANCU DE HUNEDOARA" │Judeţul │
│ │ │Hunedoara │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│23. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BARBU CATARGIU" │Judeţul │
│ │ │Ialomiţa │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│24. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "MIHAIL GRIGORE │Judeţul │
│ │STURDZA" │Iaşi │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│25. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "CODRII VLĂSIEI" │Judeţul │
│ │ │Ilfov │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│26. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "GRIGORE POP DE │Judeţul │
│ │BĂSEŞTI" │Maramureş │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│27. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "DROBETA" │Judeţul │
│ │ │Mehedinţi │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│28. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "HOREA" │Judeţul │
│ │ │Mureş │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│29. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "PETRODAVA" │Judeţul │
│ │ │Neamţ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│30. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "MATEI BASARAB" │Judeţul │
│ │ │Olt │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│31. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "ŞERBAN CANTACUZINO" │Judeţul │
│ │ │Prahova │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│32. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "SOMEŞ" │Judeţul │
│ │ │Satu Mare │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│33. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "POROLISSUM" │Judeţul │
│ │ │Sãlaj │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│34. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "CPT. DUMITRU │Judeţul │
│ │CROITORU" │Sibiu │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│35. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BUCOVINA" │Judeţul │
│ │ │Suceava │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│36. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "ALEXANDRU DIMITRIE │Judeţul │
│ │GHICA" │Teleorman │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│37. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "BANAT" │Judeţul │
│ │ │Timiş │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│38. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "DELTA" │Judeţul │
│ │ │Tulcea │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│39. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "PODUL ÎNALT" │Judeţul │
│ │ │Vaslui │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│40. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "GENERAL MAGHERU" │Judeţul │
│ │ │Vâlcea │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│41. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "ANGHEL SALIGNY" │Judeţul │
│ │ │Vrancea │
├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│42. │Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã "DEALUL SPIRII" │Municipiul│
│ │ │Bucureşti │
└────┴──────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘
ANEXA 3*) ---------la regulament------------- SCHEMA conexiunilor dintre structurile organizatorice care participã la activitatea de cãutare şi salvare
┌────────────┐ ┌───────────────┐
│Subunitãţile│ ┌──────────┐ ┌────────────┐ │GENERARE ALARMĂ│
│ROMATSA ser-│ │ │ │ │ └───────────────┘
│vicii de │ │ RADIONAV │ │ SNAU - 112 │
│trafic aeri-│ │ │ │ │
│an │ └─────┬────┘ └───────┬────┘
└──────┬─────┘ │ │
│ │ │
│ │ │ ┌────────┐ ┌────────────┐
│ │ │ ┌─────>│ ARSVOM │ │MANAGEMENTUL│
│ │ │ v └────────┘ │CĂUTĂRII- │
│ │ │ ┌──────────┐ │SALVĂRII │
└──────────────┴──────┬────┬──┘ │CENTRUL │<──────────────────┐ └────────────┘
┌───────┐ │ └──────>│MARITIM DE│ ┌──────────┐ │
│COSPAS/│────┐ │ ┌>│COORDONARE│<───>│Unitãţi │ │
│SARSAT │ │ v │ └──────────┘ ┌>│MAp+ MIRA │ │
└───────┘ │ ┌────────────┐ │ │ └──────────┘ │
└────────>│ CENTRUL │<──┘ │ │
┌────────┐ │ DE │<───────────────────┘ │
│A.A.C.R.│────────────>│COORDONARE -│<───────────────────┐ │
└────────┘ │ ROMATSA │<──┐ ┌────────────┐ │ ┌──────────┐ │
┌───────>│ │<─┐└>│Administra- │ └>│Unitatea │ │
┌────────┐ │ └────────────┘ │ │tor aeroport│ │specialã │ │
│Servicii│────┘ ^ ^ │ └────────────┘ │de aviaţie│ │
│METEO │ │ │ │ │a MIRA │ │
└────────┘ ┌───┘ ┌─┘ │ └──────────┘ │
│ │ │ v
│ │ │ ┌─────────────┐
│ │ │ ┌─>│SALVARE/SMURD│
│ │ │ ┌────────────┐ │ └─────────────┘
│ │ └─>│Centrul │<──┤ ┌───────┐
│ │ │operaţional │ ├─>│POLIŢIE│
│ │ ┌───>│al IJSU (42)│ │ └───────┘
│ │ │ └────────────┘ │ ┌─────────────────┐
│ │ │ │ │Structuri profe- │
│ │ │ ├─>│sioniste pt. S.U.│
│ │ │ │ └─────────────────┘
│ │ │ │ ┌─────────┐
│ │ │ ├─>│SALVAMONT│
│ │ │ │ └─────────┘
│ │ │ │ ┌────────┐
│ │ │ └─>│JANDARMI│
│ │ │ └────────┘
│ │ │ v v v
┌────────┐ ┌──────────┐
│Centrul │ │Centrul │ ┌─────────┐
│Operativ│ │Operaţio- │ │ CONTROL │
│al MT │ │nal al │ └─────────┘
└────────┘ │IGSU │
^ └──────────┘
│
│
┌──────────┐ │ ┌─────────┐
│Comitetul │<───────┘ │ DECIZIA │
│MT pt. SU │ └─────────┘
└──────────┘
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.