Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 735 din 3 iulie 2003  privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 735 din 3 iulie 2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 480 din 4 iulie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii

ART. 1
(1) Ministerul Finanţelor Publice se organizeazã şi funcţioneazã ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplica strategia şi Programul de guvernare în domeniul finanţelor publice.
(2) Ministerul Finanţelor Publice este minister cu rol de sinteza şi are personalitate juridicã.
(3) Sediul Ministerului Finanţelor Publice este în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
ART. 2
(1) Ministerul Finanţelor Publice contribuie în mod eficient, transparent şi orientat la elaborarea şi implementarea strategiei şi a Programului de guvernare în domeniul finanţelor publice, în exercitarea administrãrii generale a finanţelor publice, asigurând utilizarea parghiilor financiare şi valutare în concordanta cu cerinţele economiei de piata şi pentru stimularea iniţiativei agenţilor economici.
(2) Ministerul Finanţelor Publice asigura, prin redistribuirea veniturilor, desfãşurarea activitãţilor din domenii de interes public, cum este cel social, cel economic, cel al apãrãrii naţionale şi ordinii publice. Prin atribuţiile încredinţate şi prin structura sa, Ministerul Finanţelor Publice îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniul finanţelor publice;
b) de reglementare şi sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ şi institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul sau de activitate;
c) de elaborare şi implementare a politicii bugetare şi a politicii fiscale a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale şi bugetare cu celelalte politici economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului;
f) de administrare a datoriei publice;
g) de exercitare a controlului financiar public intern;
h) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul public al statului;
i) de elaborare şi supraveghere a cadrului legal în domeniul contabilitãţii;
j) de reprezentare, prin care se asigura în numele statului roman şi al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniul sau de activitate;
k) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului aplicãrii unitare şi respectãrii reglementãrilor legale în domeniul sau de activitate, precum şi al functionarii instituţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finanţelor Publice urmãreşte, pe termen mediu, îndeplinirea mãsurilor necesare în vederea realizãrii cerinţelor de aderare la Uniunea Europeanã.
(4) Principiile care stau la baza activitãţii Ministerului Finanţelor Publice sunt:
a) coerenta, stabilitatea şi predictibilitatea cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementãrile Uniunii Europene;
c) întãrirea autoritãţii instituţiei;
d) perfecţionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitãţii în toate domeniile sale de activitate;
f) satisfacerea cerinţelor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential şi predictibil.
ART. 3
(1) În realizarea funcţiilor sale Ministerul Finanţelor Publice are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung şi soluţii de reforma în domeniul finanţelor publice;
2. elaboreazã proiectul bugetului de stat, al legii bugetare anuale şi raportul asupra proiectului bugetului de stat, precum şi proiectul legii de rectificare a bugetului de stat, operand rectificãrile corespunzãtoare;
3. stabileşte echilibrul bugetar în faza de elaborare a proiectului bugetului de stat şi a rectificarii acestuia;
4. stabileşte metodologii pentru elaborarea proiectului bugetului de stat, a proiectelor bugetelor fondurilor speciale şi a proiectelor bugetelor locale;
5. analizeazã periodic modul de realizare a prevederilor bugetare, în corelare cu indicatorii macroeconomici, şi prezintã informãri Guvernului, cu propuneri de imbunatatire;
6. urmãreşte execuţia operativã a bugetului general consolidat; stabileşte mãsurile necesare pentru încasarea veniturilor şi limitarea cheltuielilor în vederea încadrãrii în deficitul bugetar aprobat;
7. elaboreazã şi aproba clasificatia indicatorilor privind finanţele publice;
8. elaboreazã proiectul bugetului asigurãrilor sociale de stat, al legii bugetului asigurãrilor sociale de stat anuale, precum şi proiectul legii de rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecãrui ordonator principal de credite în cadrul fiecãrui exerciţiu bugetar;
10. monitorizeazã cheltuielile de personal prevãzute în bugetul de stat, în bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetul asigurãrilor pentru şomaj;
11. aproba, prin delegare de competente, modificãri în fişele de investiţii anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite bugetare;
12. aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor şi a cheltuielilor prevãzute în bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale;
13. avizeazã proiectele de acte normative care genereazã sporuri de cheltuieli sau modificãri de venituri ale bugetului de stat şi care au influente asupra echilibrului bugetar;
14. analizeazã, fundamenteazã, propune cadrul legislativ şi stabileşte mãsuri privind împrumuturile necesare în vederea acoperirii deficitului bugetar şi refinantarii datoriei publice sau pentru acţiuni şi lucrãri de interes public; administreazã datoria publica, urmãreşte rambursarea acesteia şi achitarea dobânzilor aferente, în condiţiile legii;
15. reintregeste Fondul de rezerva bugetarã la dispoziţia Guvernului, prevãzut în bugetul de stat, cu creditele bugetare anulate sau reduse, la propunerea ordonatorilor principali de credite;
16. avizeazã bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurãri sociale;
17. elaboreazã metodologia de aplicare a criteriilor pentru selectarea şi stabilirea prioritatii obiectivelor din componenta programelor de investiţii publice;
18. verifica modalitatea în care ordonatorii principali de credite au reevaluat portofoliul de proiecte şi au respectat criteriile pentru selectarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii;
19. analizeazã respectarea încadrãrii în limitele de cheltuieli de capital a proiectelor anuale de buget şi a eşalonãrii angajamentelor legale în funcţie de durata de realizare a investiţiilor;
20. organizeazã sistemul de monitorizare a programelor de investiţii publice şi elaboreazã rapoarte anuale privind stadiul realizãrii investiţiilor;
21. coordoneazã cadrul general referitor la efectuarea achiziţiilor publice şi asigura transpunerea acquisului comunitar şi îndrumarea metodologicã unitarã în acest domeniu;
22. elaboreazã şi actualizeazã metodologia de aplicare a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achiziţie publica;
23. stabileşte modul de organizare şi funcţionare a sistemului de monitorizare a atribuirii contractelor de achiziţie publica, precum şi sistemul de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. analizeazã documentaţiile tehnico-economice şi emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investiţii finanţate parţial sau integral de la bugetul de stat, de la bugetele fondurilor speciale şi din credite externe;
25. avizeazã programe de investiţii publice anuale şi multianuale, elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administreazã contul general al Trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a României, scop în care încheie convenţii cu aceasta;
27. stabileşte sistemul de organizare şi funcţionare a Trezoreriei statului în vederea asigurãrii efectuãrii operaţiunilor de încasãri şi plati pentru sectorul public;
28. elaboreazã şi administreazã bugetul de venituri şi cheltuieli al Trezoreriei statului;
29. colaboreazã cu Banca Nationala a României la elaborarea balanţei de plati externe, a balanţei creanţelor şi angajamentelor externe, a reglementãrilor din domeniul monetar şi valutar şi informeazã semestrial Guvernul asupra modului de realizare a acestora, cu propuneri de soluţii în acoperirea deficitului sau utilizãrii excedentului din contul curent al balanţei de plati externe;
30. contracteazã şi garanteazã împrumuturi de stat de pe piata financiarã interna şi externa, în scopul şi în limitele competentelor stabilite de lege;
31. asigura punerea în circulaţie prin Banca Nationala a României, pe baza de convenţie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaboreazã lucrãrile privind contul general anual de execuţie a bugetului de stat şi, respectiv, a bugetului asigurãrilor sociale de stat, precum şi conturile anuale de execuţie a bugetelor fondurilor speciale şi proiectele de legi referitoare la aceste conturi de execuţie, pe care le prezintã spre însuşire Guvernului, în vederea transmiterii spre aprobare Parlamentului;
33. elaboreazã sau avizeazã proiecte de acte normative pentru aprobarea normelor şi normativelor de cheltuieli şi acordarea unor drepturi personalului din instituţiile publice;
34. colaboreazã cu alte autoritãţi publice în procesul elaborãrii de acte normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar;
35. elaboreazã proiecte de acte normative privind stabilirea impozitelor directe şi indirecte, urmãreşte perfecţionarea asezarii acestora şi armonizarea legislativã în acest domeniu;
36. elaboreazã, pe baza modelului-cadru al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economicã (O.C.D.E.), proiectul romanesc de convenţie pentru evitarea dublei impuneri şi urmãreşte actualizarea acestuia în concordanta cu recomandãrile adoptate de O.C.D.E.;
37. negociaza, pregãteşte parafarea, semnarea şi ratificarea convenţiilor pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaboreazã strategii, studii comparative, prioritati şi proiecte de acte normative privind politica fiscalã a României în domeniul convenţiilor pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmãreşte realizarea unui management eficient şi coerent al sistemului fiscal romanesc având ca scop elaborarea şi menţinerea unui sistem fiscal unitar, stabil şi armonizat în strânsã concordanta cu indicatorii macroeconomici din Strategia de dezvoltare economicã a Guvernului;
40. elaboreazã proiecte de acte normative în domeniul contabilitãţii financiare şi de gestiune şi urmãreşte perfecţionarea acestuia în corelatie cu normele europene în domeniu;
41. urmãreşte organizarea Administraţiei Fiscale şi aplicarea uniforma şi eficienta a sistemului fiscal;
42. elaboreazã proiecte de acte normative cu privire la colectarea veniturilor bugetare, achiziţiile publice, combaterea şi sancţionarea evaziunii fiscale, atribuirea codului fiscal şi relaţiile dintre contribuabili şi Administraţia Fiscalã;
43. urmãreşte exercitarea de cãtre Administraţia Fiscalã, cu profesionalism şi integritate, a prerogativelor stabilite prin lege, prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor;
44. urmãreşte încurajarea conformarii voluntare, de cãtre Administraţia Fiscalã, prin oferirea de servicii de calitate contribuabililor, facilitand acestora îndeplinirea obligaţiilor fiscale;
45. exercita, prin organele sale de specialitate, controlul utilizãrii creditelor bugetare de cãtre instituţiile publice; controleazã, în condiţiile legii, activitatea financiarã a agenţilor economici, urmãrind stabilirea corecta şi îndeplinirea integrala şi la termen a obligaţiilor financiare şi fiscale fata de stat;
46. exercita, prin organele sale de specialitate, controlul operativ şi inopinat în legatura cu aplicarea şi cu respectarea legislaţiei fiscale şi vamale;
47. elaboreazã proceduri de control fiscal; coordoneazã, indruma şi verifica modul de respectare a procedurilor de control fiscal şi a legislaţiei fiscale de cãtre întregul aparat de control fiscal;
48. efectueazã investigaţii şi anchete fiscale;
49. acţioneazã, prin mijloace specifice, pentru combaterea evaziunii fiscale şi a coruptiei;
50. elaboreazã politica vamalã în concordanta cu cadrul legislativ existent;
51. asigura administrarea monopolului de stat, în condiţiile legii;
52. reglementeazã controlul financiar preventiv şi exercita controlul financiar preventiv delegat în scopul constituirii şi utilizãrii, legale şi eficiente, a fondurilor publice;
53. indruma metodologic, organizeazã activitatea de instruire şi pregãtire profesionalã în domeniul auditului intern;
54. realizeazã activitãţi de control operativ la instituţii publice şi soluţioneazã contestaţiile depuse de acestea;
55. exercita calitatea de reprezentant al României la organismele internaţionale cu caracter financiar;
56. coordoneazã, negociaza şi încheie acorduri internaţionale în numele statului, în domeniul relaţiilor financiare şi valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
57. reprezintã statul, ca subiect de drepturi şi obligaţii, în fata instanţelor, precum şi în orice alte situaţii în care acesta participa nemijlocit, în nume propriu, în raporturi juridice, dacã legea nu stabileşte în acest scop un alt organ;
58. asigura legatura cu Parlamentul, Consiliul Economic şi Social, sindicatele, patronatele şi alţi exponenti ai societãţii civile în problemele specifice activitãţii sale;
59. asigura un dialog constructiv cu partenerii de dialog social, în spiritul respectului reciproc şi în conformitate cu principiile şi standardele europene, în vederea asigurãrii eficientei activitãţii şi stabilitatii sociale şi susţine în Parlament proiectele de acte normative pe care le iniţiazã;
60. soluţioneazã, în conformitate cu prevederile legale, contestaţiile şi petitiile ce au ca obiect obligaţii fiscale;
61. elaboreazã, implementeaza şi dezvolta sistemul informatic în domeniul finanţelor publice;
62. asigura, potrivit legii, tipãrirea hârtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligaţiunilor necesare finanţãrii datoriei publice, timbrelor fiscale, precum şi a formularelor şi imprimatelor tipizate utilizate în activitatea fiscalã şi financiar-contabila;
63. elaboreazã, monitorizeazã şi implementeaza sistemul de comunicare interna şi externa şi cadrul comunicational în scopul sustinerii activitãţii sale;
64. asigura prin sistemul de management al performantei şi dezvoltare profesionalã un corp al funcţionarilor publici profesionist, onest, stabil şi eficient, în scopul creãrii unei organizaţii moderne, flexibile, functionale şi eficiente;
65. editeazã materiale de specialitate necesare pentru mediatizarea problematicii financiare, în vederea cunoaşterii sale de cãtre personalul propriu şi de cãtre contribuabili;
66. asigura elaborarea, tipãrirea şi difuzarea publicatiei "Revista Finanţe Publice şi Contabilitate", prin finanţare din fonduri proprii, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind înfiinţarea pe lângã Ministerul Finanţelor Publice a unei activitãţi finanţate integral din venituri proprii;
67. exercita atribuţiile ce îi revin, potrivit legii, asupra activitãţii companiilor naţionale aflate sub autoritatea sa;
68. gestioneazã asistenta financiarã nerambursabila acordatã României de Uniunea Europeanã potrivit prevederilor memorandumurilor de înţelegere, memorandumurilor şi acordurilor de finanţare semnate de Guvernul României şi de Comisia Europeanã;
69. asigura fundamentarea, coordonarea şi realizarea activitãţilor specifice procesului de pregãtire a aderãrii României la Uniunea Europeanã pe domeniile din competenta şi responsabilitatea sa;
70. elaboreazã strategia şi cadrul normativ general, coordoneazã şi evalueaza activitatea de audit public intern la nivel naţional, efectueazã misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale şi exercita activitãţi de audit public intern la nivelul aparatului propriu;
71. efectueazã inspecţii privind respectarea legalitãţii, atât la nivelul aparatului propriu, cat şi la nivelul celorlalte instituţii publice.
(2) Ministerul Finanţelor Publice îndeplineşte toate atribuţiile şi are toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
ART. 4
În exercitarea atribuţiilor sale Ministerul Finanţelor Publice colaboreazã cu celelalte ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritãţile publice locale şi cu alte organisme.
ART. 5
În îndeplinirea atribuţiilor sale Ministerul Finanţelor Publice este autorizat:
1. sa dea agenţilor economici, ca urmare a controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea mãsurilor de respectare a legii;
2. sa ia mãsuri pentru aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege în competenta sa;
3. sa aprobe înlesniri, restituiri, compensãri şi amânãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor vãrsãminte obligatorii la bugetul de stat, în condiţiile legii;
4. sa aplice, prin organele abilitate, modalitãţile de executare silitã şi mãsurile asiguratorii, în condiţiile legii, pentru recuperarea creanţelor bugetare;
5. sa încheie protocoale de schimb de informaţii, documente şi de colaborare cu ministere, instituţii publice şi cu alte organizaţii, potrivit competentelor atribuite;
6. sa refuze cererile de finanţare de la bugetul de stat, de suplimentare şi de virare a creditelor bugetare în cazurile în care acestea nu îndeplinesc condiţiile legale sau se abat de la reglementãrile în vigoare;
7. sa retragã creditele bugetare deschise ordonatorilor de credite, în cazurile în care se constata ca acestea se utilizeazã în alte scopuri decât cele stabilite;
8. sa respingã situaţii financiar-contabile ale ordonatorilor de credite care nu îndeplinesc condiţiile stabilite de normele legale şi sa stabileascã noi termene pentru refacerea şi prezentarea acestora, cu aplicarea amenzilor prevãzute de legislaţia în vigoare;
9. sa stabileascã orice alte mãsuri, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 6
Ministerele, celelalte autoritãţi ale administraţiei publice, instituţiile publice, precum şi agenţii economici au obligaţia de a pune la dispoziţie Ministerului Finanţelor Publice, la cererea acestuia, datele şi informaţiile necesare în vederea realizãrii atribuţiilor sale.

SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finanţelor Publice

ART. 7
(1) Ministerul Finanţelor Publice are structura organizatoricã prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finanţelor publice, se pot organiza servicii, birouri şi alte compartimente şi se poate stabili numãrul posturilor de conducere.
(2) În cadrul structurii organizatorice a Direcţiei generale a politicilor şi resurselor umane funcţioneazã Şcoala de Finanţe Publice, la nivel de direcţie. Conducerea ştiinţificã şi executivã, precum şi atribuţiile acesteia sunt stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice este de 1.538, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
ART. 8
(1) În numãrul maxim de posturi prevãzut la art. 7 alin. (3) nu sunt incluse posturile de demnitari şi posturile aferente activitãţii de control financiar şi a Garzii financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare, cu modificãrile ulterioare, se stabilesc separat prin ordin al ministrului finanţelor publice, în condiţiile legii.
(2) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor nu i se aplica prevederile <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 9
(1) Activitatea de control operativ din cadrul Garzii financiare, exclusiv stabilirea, urmãrirea şi încasarea veniturilor bugetare şi valorificarea actelor de control şi soluţionarea contestaţiilor, este coordonata de ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
(2) Activitatea de inspecţie vamalã şi activitatea de control vamal ulterior din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea şi încasarea drepturilor de import, este coordonata de ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control.
ART. 10
(1) În cadrul Ministerului Finanţelor Publice se organizeazã Agenţia Nationala de Plati, cu un numãr de 300 de posturi.
(2) Agenţia Nationala de Plati devine operationala în anul 2005.
(3) Numãrul de posturi prevãzut la alin. (1) se asigura prin redistribuire în cadrul numãrului de posturi aprobat ministerului.
(4) Prin ordin al ministrului finanţelor publice se vor nominaliza, în funcţie de necesitãţile de pregãtire profesionalã sau de acţiuni specifice acestui domeniu, persoanele care vor fi implicate în activitãţile premergãtoare functionarii Agenţiei Naţionale de Plati.
(5) Structura organizatoricã a Agenţiei Naţionale de Plati se definitiveaza pana la data de 1 septembrie 2003, în condiţiile legii, potrivit anexei nr. 2.
ART. 11
(1) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice se stabilesc, în conformitate cu structura organizatoricã prevãzutã în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile unitãţilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice şi din unitãţile sale teritoriale se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentelor de organizare şi funcţionare prevãzute la alin. (1) şi (2), se semneazã de salariat şi se aproba în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Finanţelor Publice

ART. 12
(1) Conducerea Ministerului Finanţelor Publice se exercita de cãtre ministrul finanţelor publice.
(2) Ministrul finanţelor publice reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte autoritãţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţara şi din strãinãtate. Prin ordin al ministrului finanţelor publice unele atribuţii pot fi delegate şi persoanelor cu funcţii de conducere din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul finanţelor publice îndeplineşte, în domeniul de activitate al ministerului, atribuţiile generale prevãzute la <>art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor.
(4) Ministrul finanţelor publice îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finanţelor publice conduce aparatul propriu al ministerului, stabilit prin hotãrâre a Guvernului.
(6) În exercitarea atribuţiilor sale ministrul finanţelor publice emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(7) Ministrul finanţelor publice îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finanţelor publice este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari de stat, numiţi prin decizii ale primului-ministru, şi în subordinea cãrora se pot organiza cabinete ale demnitarilor, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administraţia publica centrala, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 760/2001 .
ART. 13
(1) Secretarii de stat exercita atribuţiile delegate de ministrul finanţelor publice. Rãspunderile şi atribuţiile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) În cazul în care ministrul finanţelor publice, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, îl deleagã pe unul dintre secretarii de stat sa exercite aceste atribuţii, instiintandu-l pe primul-ministru despre aceasta.
ART. 14
(1) Secretarul general al ministerului este înalt funcţionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile prevãzute la <>art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 .
(3) Secretarul general al ministerului îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului ori încredinţate de ministru.
(4) În realizarea atribuţiilor ce îi revin secretarul general al ministerului poate fi ajutat de un secretar general adjunct care este înalt funcţionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii.
ART. 15
Ministrul finanţelor publice aproba prin ordin, pentru aparatul propriu şi pentru unitãţile sale subordonate, criterii în aplicarea prevederilor actelor normative în vigoare privind colectarea creanţelor bugetare.
ART. 16
(1) Unitãţile aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finanţelor Publice, dupã caz, sunt prevãzute în anexa nr. 3.
(2) Repartizarea la nivel de judeţ, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti, a numãrului maxim de posturi de specialitate prevãzut la pct. I din anexa nr. 3, pentru unitãţile subordonate, se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Structura organizatoricã, normativele de personal şi criteriile de constituire a compartimentelor unitãţilor subordonate: Oficiul Concurentei, Direcţia Generalã a Vamilor, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, Direcţia generalã a finanţelor publice a municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 17
Conducãtorii serviciilor publice descentralizate se numesc şi se elibereazã din funcţie de ministrul finanţelor publice, cu avizul consultativ al prefectului.
ART. 18
Ministerul Finanţelor Publice are în dotare un parc auto potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, iar pentru activitãţi specifice numãrul de mijloace de transport şi consumul de carburanţi sunt prevãzute în anexa nr. 4.
ART. 19
(1) Prefecturile împreunã cu consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale vor sprijini asigurarea spaţiilor corespunzãtoare pentru desfãşurarea activitãţii unitãţilor din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor Publice.
(2) În localitãţile în care unitãţile teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor Publice nu dispun de spaţii corespunzãtoare consiliile locale vor sprijini aceste unitãţi prin asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii.

CAP. II
Dispoziţii finale

ART. 20
(1) Personalul din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care are calitatea de funcţionar public, se bucura de toate drepturile şi are obligaţiile prevãzute în <>Legea nr. 188/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finanţelor Publice se face potrivit reglementãrilor în vigoare referitoare la acordarea drepturilor de natura salariala pentru functionarii publici şi pentru personalul contractual.
ART. 21
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 22
Actele juridice emise în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, continua sa îşi producã efectele în mãsura în care nu contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 23
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 21 martie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak

Ministrul muncii,
solidaritãţii şi familiei,
Elena Dumitru

Bucureşti, 3 iulie 2003.
Nr. 735.

ANEXA 1
Numãrul maxim de posturi = 1.538,
(exclusiv demnitarii şi posturile
aferente cabinetului ministrului)



STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Finanţelor Publice

┌──────────┐
│ MINISTRU │
└────┬─────┘
│ ┌───────────────────┐


│ │ VAMILOR*1) │


│ └───────────────────┘
│ ┌──────────────────────────────┐
│ ┌─┤DIRECŢIA GENERALĂ JURIDICĂ │
│ │ └──────────────────────────────┘
│ │ ┌───────────────────────────────┐
├─────┼─┤UNITATEA CENTRALA DE ARMONIZARE│
│ │ │PENTRU AUDITUL PUBLIC INTERN*2)│
│ │ └───────────────────────────────┘
┌────────────────────────┐ │ │ ┌───────────────────────────────┐
│PURTATORUL DE CUVÂNT ŞI │ │ └─┤DIRECŢIA DE AUDIT PUBLIC INTERN│
│RELAŢII CU MASS MEDIA*3)├──────┤ └───────────────────────────────┘
└────────────────────────┘ │






┌───┴────┐| ┌───┴────┐ ┌───┴────┐│ ┌───┴────┐ ┌───┴────┐ |
│SECRETAR│| │SECRETAR│ │SECRETAR││ │SECRETAR│ │SECRETAR│ |
│ DE │| │ DE │ │ DE ││ │ DE │ │ DE │ |
│ STAT │| │ STAT │ │ STAT ││ │ STAT │ │ STAT │ |
└───┬────┘| └───┬────┘ └───┬────┘└──┐ └───┬────┘ └───┬────┘ |
├─────|─────┼──────────┼────────┼────────────┼─────────────┤ |
│ -- │ │ ┌┴───────┐ │ │ |
│ | │ │ │SECRETAR│ │ │ |
│ | │ │ │GENERAL │-- │ │ |
│ | │ │ └──┬─────┘ | │ │ |
│ | │ │ ┌──┴─────┐ | │ │ |
│ | │ │ │SECRETAR│ | │ │ |
│ | │ │ │GENERAL │ | │ │ |
│ | │ │ │ADJUNCT │ | │ │ |
│ | │ │ └───┬────┘ | │ │ |
│ | │ │ │ | | │ │ |


│| | │| | │ │ │ | │ | |


┌─┬─┼─┬─┐ ┌─┬─┼─┐ ┌──┼──┐ ┌─┬─┼─┐ ┌─┬┴┬─┐ ┌─┬─┬┴┬─┐ ──
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T T U V X Y Z



A = DIRECŢIA GENERALĂ DE SINTEZA A POLITICILOR BUGETARE
B = DIRECŢIA GENERALĂ DE PROGRAMARE BUGETARĂ SECTORIALA ŞI SECURITATE SOCIALĂ
C = DIRECŢIA REGLEMENTAREA ACHIZIŢIILOR PUBLICE ŞI PRIORITIZAREA INVESTIŢIILOR PUBLICE
D = DIRECŢIA GENERALĂ A CONTABILITĂŢII PUBLICE
E = DIRECŢIA GENERALĂ DE CONTROL FINANCIAR PREVENTIV*4)
F = UNITATEA DE MANAGEMENT A TREZORERIEI STATULUI*2)
G = DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE EXTERNE
H = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU ACORDURI, COOPERARE ŞI DECONTĂRI EXTERNE
I = DIRECŢIA DE EVALUARE A VENITURILOR BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT
J = DIRECŢIA GENERALĂ A FONDULUI NAŢIONAL DE PREADERARE
K = OFICIUL DE PLATI ŞI CONTRACTARE PHARE*5)
L = DIRECŢIA GENERALĂ DE ARMONIZARE LEGISLATIVĂ ŞI INTEGRARE EUROPEANĂ
M = DIRECŢIA GENERALĂ A POLITICILOR ŞI RESURSELOR UMANE*6)
N = DIRECŢIA DE BUGET ŞI CONTABILITATE INTERNA
O = DIRECŢIA GENERALĂ A TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
P = DIRECŢIA GENERALĂ A SERVICIILOR ADMINISTRATIVE, PATRIMONIU ŞI ARHIVARE
Q = DIRECŢIA GENERALĂ DE POLITICI ŞI LEGISLAŢIE PRIVIND VENITURILE BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT
R = DIRECŢIA DE REGLEMENTĂRI CONTABILE
S = DIRECŢIA PENTRU RELAŢIA CU PARLAMENTUL, SINDICATELE ŞI PATRONATUL
T = DIRECŢIA GENERALĂ DE ADMINISTRARE ŞI CONTROL AL ACTIVELOR STATULUI
T = DIRECŢIA GENERALĂ DE PROCEDURI PT. GESTIUNEA VENITURILOR BUGETULUI GENERAL CONSOLIDAT
U = DIRECŢIA GENERALĂ DE PROCEDURI ŞI GESTIUNE A COLECTĂRII VENITURILOR BUGETARE
V = DIRECŢIA GENERALĂ DE SOLUŢIONARE A CONTESTAŢIILOR
X = DIRECŢIA GENERALĂ DE REVIZIE FISCALĂ ŞI DE METODOLOGIE ŞI PROCEDURI PENTRU CONTROL
Y = GARDA FINANCIARĂ*7)
Z = AGENŢIA NATIONALA DE PLATI

-------------
*1) Organizarea şi funcţionarea sunt reglementate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 764/2003 . Activitatea de inspecţie vamalã şi activitatea de control vamal ulterior din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea şi încasarea drepturilor de import este coordonata de ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control
*2) Se organizeazã şi funcţioneazã la nivel de direcţie generalã
*3) Include şi Serviciul de comunicare şi relaţii publice
*4) Organizarea şi funcţionarea sunt reglementate prin <>ordonanta Guvernului nr. 119/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare
*5) Se organizeazã şi funcţioneazã la nivel de direcţie
*6) Include şi Şcoala de Finanţe Publice, care funcţioneazã la nivel de direcţie
*7) Activitatea de control operativ din cadrul Garzii Financiare, exclusiv stabilirea, urmãrirea şi încasarea veniturilor bugetare, precum şi valorificarea actelor de control şi soluţionarea contestaţiilor este coordonata de ministrul delegat pentru coordonarea autoritãţilor de control



ANEXA 2

┌─────────────────────────────┐
│Ministerul Finanţelor Publice│
│ Agenţia Nationala de Plati │
│ Secretar de stat │
└──────────────┬──────────────┘

┌───────────────────────┼────────────────────────┐
│ │ │
┌────────────┴──────────────┐ ┌────┴──────────────┐ ┌───────┴───────────┐
│ Direcţia managementul │ │Direcţia financiar-│ │Direcţia tehnologia│
│plãţilor pentru instrumente│ │ contabila, bugete │ │ informatiei │
│ financiare UE │ │ şi raportari │ │ │
└───────────────────────────┘ └───────────────────┘ └───────────────────┘





ANEXA 3

UNITĂŢILE
aflate în subordinea sau sub autoritatea
Ministerului Finanţelor Publice

Numãrul maxim
de posturi



I. Instituţii publice şi unitãţi finanţate de la bugetul de
stat
1. Oficiul Concurentei*) 400
2. Direcţia Generalã a Vamilor şi unitãţile subordonate
acesteia**) 4.600
3. Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, în
subordinea cãrora funcţioneazã administraţiile finanţelor
publice municipale, administraţiile finanţelor publice
orãşeneşti şi administraţiile finanţelor publice comunale;
Direcţia generalã a finanţelor publice a municipiului
Bucureşti, în subordinea cãreia funcţioneazã
administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor
municipiului Bucureşti; Direcţia generalã de administrare
a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din
judeţul Ilfov 26.614***)
II. Activitãţi care funcţioneazã pe lângã Ministerul
Finanţelor Publice
1. Tipãrirea şi difuzarea publicatiei "Revista Finanţe
Publice şi Contabilitate"****)
III. Companii naţionale asupra cãrora Ministerul Finanţelor
Publice exercita calitatea de reprezentant al statului ca
acţionar
1. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.
2. Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A.


---------
*) Este organizat şi funcţioneazã potrivit Hotãrârii Guvernului nr. 771/2003 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului Concurentei în subordinea Ministerului Finanţelor Publice.
**) Funcţioneazã potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 764/2003 privind organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale a Vamilor.
***) Cele 50 de posturi reduse prin prezenta hotãrâre împreunã cu creditele bugetare aferente trec la Autoritatea Nationala de Control.
****) Conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind înfiinţarea pe lângã Ministerul Finanţelor Publice a unei activitãţi finanţate integral din venituri proprii.



ANEXA 4

MIJLOACELE DE TRANSPORT ŞI CONSUMUL
de carburanţi pentru activitãţi specifice
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Consumul
maxim de
Nr. Unitatea Tipul Numãrul carburant
crt. mijlocului de maxim pentru un
transport aprobat autovehicul
(bucãţi) (litri/luna)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Aparatul propriu
a) pentru programe PHARE*) - autoturism 2 450
- autoturism de
teren 1 450
b) pentru transport marfa şi
persoane (delegaţii) - autovehicule 3 450
2. Direcţiile generale ale - autoturism - câte 3 300
finanţelor publice judeţene; pentru fiecare
D.G.F.P. şi
D.G.A.M.C.**)
Direcţia generalã a finanţelor - autoturism - câte 1 pentru 450
publice a municipiului fiecare D.G.F.P.
Bucureşti; Direcţia generalã judeteana şi 2
de administrare a marilor pentru D.G.F.P.
contribuabili din municipiul a municipiului
Bucureşti şi din judeţul Ilfov Bucureşti
- autovehicul - câte 1 pentru 600
pentru transport fiecare D.G.F.P.
de valori judeteana şi 2
la trezorerie pentru D.G.F.P.
a municipiului
Bucureşti
- autovehicul - câte 2 pentru 400
pentru transport fiecare D.G.F.P.
de marfa Arad, Bihor,
Constanta, Timis,
respectiv a
municipiului
Bucureşti, şi
câte 1 pentru
celelalte D.G.F.P.
3. Administraţiile finanţelor - autoturism - câte 1 pentru 300
publice municipale şi fiecare unitate
orãşeneşti din municipiile
şi oraşele cu peste 50.000 de
locuitori şi din sectoarele - autoturism - câte 1 pentru 450
municipiului Bucureşti fiecare
administraţie a
finanţelor publice
de sector
- autovehicul - câte 1 pentru 600
pentru transport fiecare unitate
de valori la care are în
trezorerie structura
activitate de
trezorerie
- autovehicul - câte 1 pentru 400
pentru transport fiecare unitate
de marfa
4. Administraţiile finanţelor - autoturism - câte 1 pentru 450
publice municipale fiecare unitate
şi orãşeneşti din municipii care are în
şi oraşe, altele decât cele structura
prevãzute la pct. 3 activitate de
trezorerie
- autovehicul - câte 1 pentru 600
pentru transport fiecare unitate
de valori care are în
la trezorerie structura
activitate de
trezorerie
5. Garda financiarã - autoturism 300 400
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



*) Autoturismele şi consumul de carburanţi se finanţeazã din fondurile PHARE. Numãrul de autoturisme se poate modifica prin ordin al ministrului finanţelor publice, în funcţie de dotãrile rezultate din protocoalele şi memorandumurile încheiate cu organismele internaţionale.
**) Direcţia generalã a finanţelor publice; Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov.
NOTA:
1. Direcţia generalã a finanţelor publice a judeţului Tulcea are în dotare o salupa pentru control şi activitate curenta.
2. Mijloacele de transport şi consumul de carburanţi pentru Direcţia Generalã a Vamilor sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 764/2003 .
3. Nu se considera depasiri la consumul de carburanţi normat pe autovehicul consumul care, la nivelul anului, se încadreazã în limita combustibilului normat în raport cu numãrul de autovehicule aprobat fiecãrei unitãţi.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016