Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 105 alin. (7) din Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achiziţiile publice, Guvernul României adopta prezenta hotãrâre. ART. 1 (1) Autoritatea contractantã are dreptul de a acorda preferinta interna, prin urmãtoarele modalitãţi: a) prin limitarea participãrii la procedura aplicatã pentru atribuirea contractului de achiziţie publica numai la persoane fizice sau juridice romane, inclusiv filiale sau reprezentante ale unor persoane juridice strãine care au personalitate juridicã şi sunt înregistrate în România; b) prin acordarea unei bonificatii pentru ofertele care prevãd îndeplinirea contractului de achiziţie publica în conformitate cu prevederile <>art. 105 alin. (4) lit. a)-b) din Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achiziţiile publice, denumita în continuare ordonanta. (2) Atunci când îşi exercita dreptul de a acorda preferinta interna, autoritatea contractantã are obligaţia de a preciza în anunţul sau, dupã caz, în invitaţia de participare care dintre modalitãţile prevãzute la alin. (1) urmeazã sa fie aplicatã/aplicate; preferinta interna, o data anunţatã, nu mai poate fi retrasã. (3) În cazul în care urmeazã sa fie aplicatã modalitatea prevãzutã la alin. (1) lit. b), documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei trebuie sa precizeze modul concret de acordare a bonificatiei, în conformitate cu prevederile art. 4. ART. 2 (1) În scopul acordãrii bonificatiei comisia de evaluare are obligaţia de a verifica încadrarea produselor, lucrãrilor sau serviciilor, aferente fiecãrei oferte stabilite ca fiind corespunzãtoare, în una dintre urmãtoarele grupe: A. Achiziţia publica de produse ● Grupa IA: Produse fabricate în România, pentru care: a) mana de lucru formatã din cetãţeni romani; sau b) materiile prime şi/sau orice alte pãrţi componente ale produsului finit, de origine romana; sau c) orice combinatie între cazurile prevãzute la lit. a) şi b) reprezintã cel puţin 40% din preţul "franco fabrica" (exwork-EXW). ● Grupa IB: Produse fabricate în România, pentru care: a) mana de lucru formatã din cetãţeni romani; sau b) materiile prime şi/sau orice alte pãrţi compenente ale produsului finit, de origine romana; sau c) orice combinatie între cazurile prevãzute la lit. a) şi b) reprezintã mai puţin de 40% din preţul "franco fabrica" (exwork-EXW). ● Gupa IC: Produse de origine strãinã B. Achiziţia publica de lucrãri ● Grupa IIA: Lucrãri ce urmeazã sa fie executate: a) cu mana de lucru formatã din cetãţeni romani, care reprezintã cel puţin 90% din totalul mainii de lucru utilizate pentru îndeplinirea contractului; şi b) de asociaţi şi/sau de subcontractori, care sunt persoane juridice romane şi care urmeazã sa îndeplineascã cel puţin 65% din valoarea contractului de lucrãri ● Grupa IIB: Lucrãri care nu îndeplinesc condiţiile de încadrare în grupa IIA C. Achiziţia publica de servicii ● Grupa IIIA: Servicii pentru care cel puţin 40% din valoarea contractului de servicii urmeazã sa se îndeplineascã: a) cu mana de lucru formatã din cetãţeni romani; sau b) de asociaţi şi/sau de subcontractori, care sunt persoane fizice sau juridice romane ● Grupa IIIB: Servicii care nu îndeplinesc condiţiile de încadrare în grupa IIIA (2) Încadrarea incorectã de cãtre ofertant a produselor, lucrãrilor sau serviciilor în una dintre grupele prevãzute la alin. (1) nu constituie motiv de respingere a ofertei; într-o astfel de situaţie comisia de evaluare are obligaţia sa le reincadreze în grupa corespunzãtoare. ART. 3 În cazul în care autoritatea contractantã a hotãrât sa acorde preferinta interna prin modalitatea prevãzutã la art. 1 alin. (1) lit. a), persoanele juridice strãine au dreptul de a participa la procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica numai în asociere cu persoane juridice romane. Asociaţii şi, dacã este cazul, subcontractorii persoane juridice romane trebuie sa îndeplineascã o parte din contract, a carei valoare reprezintã cel puţin 60% din valoarea totalã a acestuia. ART. 4 (1) În cazul în care autoritatea contractantã a hotãrât sa acorde preferinta interna prin modalitatea prevãzutã la art. 1 alin. (1) lit. b), comisia de evaluare are obligaţia, dupã întocmirea clasamentului final al ofertelor, de a stabili oferta câştigãtoare astfel: a) dacã oferta clasata pe primul loc este incadrata, în funcţie de produsele, de lucrãrile sau, dupã caz, de serviciile ofertate, în grupa IA, IIA, respectiv IIIA, clasamentul rãmâne neschimbat şi oferta respectiva este declarata ca fiind câştigãtoare; b) dacã oferta clasata pe primul loc nu este incadrata, în funcţie de produsele, de lucrãrile sau, dupã caz, de serviciile ofertate, în grupa IA, IIA, respectiv IIIA, comisia de evaluare reface clasamentul conform prevederilor alin. (2) şi declara câştigãtoare oferta care se claseaza pe primul loc în urma refacerii clasamentului. (2) În funcţie de criteriul pe baza cãruia se atribuie contractul de achiziţie publica, refacerea clasamentului prin acordarea bonificatiei se realizeazã astfel: A. În cazul în care criteriul aplicat pentru atribuirea contractelor de furnizare sau de servicii este "oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic", comisia de evaluare adauga: a) 7,5% din punctajul obţinut de oferta cel mai bine clasata tuturor ofertelor care prevãd, dupã caz: (i) furnizarea de produse care se încadreazã în grupa IA; sau (ii) prestarea de servicii care se încadreazã în grupa IIIA; b) 2,5% din punctajul obţinut de oferta cel mai bine clasata tuturor ofertelor care prevãd furnizarea de produse care se încadreazã în grupa IB. B. În cazul în care, indiferent de criteriul aplicat, urmeazã sa fie atribuit un contract de lucrãri, precum şi în cazul în care criteriul aplicat pentru atribuirea contractelor de furnizare sau de servicii este "preţul cel mai scãzut", comisia de evaluare scade, exclusiv în scopul comparãrii şi clasificarii: a) din preţul tuturor ofertelor care prevãd, dupã caz: (i) furnizarea de produse care se încadreazã în grupa IA; (ii) execuţia de lucrãri care se încadreazã în grupa IIA; (iii) prestarea de servicii care se încadreazã în grupa IIIA, o valoare echivalenta cu 7,5% din preţul prevãzut de oferta cel mai bine clasata; b) din preţul tuturor ofertelor care prevãd furnizarea de produse care se încadreazã în grupa IB, o valoare echivalenta cu 2,5% din preţul prevãzut de oferta cel mai bine clasata. (3) Un exemplu de calcul privind refacerea clasamentului prin acordarea bonificatiei este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 5 (1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publica cu ofertantul a cãrui oferta a fost stabilitã câştigãtoare de cãtre comisia de evaluare. (2) În cazurile prevãzute la art. 4 alin. (2) lit. B autoritatea contractantã are dreptul de a solicita ofertantului a cãrui oferta a fost stabilitã câştigãtoare prin acordarea bonificatiei sa reducã preţul ofertat la nivelul preţului din oferta care a fost cel mai bine clasata înainte de acordarea bonificatiei respective; solicitarea se comunica în scris şi se ataşeazã la comunicarea prevãzutã la art. 60 alin. (1) lit. a) pct. (i) din ordonanta. (3) Ofertantul care primeşte solicitarea de reducere a preţului are obligaţia de a notifica autoritãţii contractante în scris, într-o perioada de cel mult 3 zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii, dacã este sau dacã nu este de acord cu reducerea preţului. (4) În cazul în care ofertantul rãspunde afirmativ la solicitarea prevãzutã la alin. (3), notificarea transmisã de acesta autoritãţii contractante trebuie sa fie însoţitã şi de o noua propunere financiarã, modificatã în sensul reducerii de preţ acceptate, care urmeazã sa fie ataşatã la oferta şi care va prevala fata de propunerea financiarã iniţialã. În cazul atribuirii unui contract de lucrãri reducerea preţului nu poate fi admisã de autoritatea contractantã decât dacã se datoreazã scaderii cotelor procentuale aferente cheltuielilor indirecte şi/sau profitului. (5) În cazul în care ofertantul: a) prin notificarea transmisã autoritãţii contractante precizeazã ca nu este de acord cu reducerea de preţ solicitatã; sau b) nu notifica autoritãţii contractante, în perioada prevãzutã la alin. (3), rãspunsul la solicitarea privind reducerea preţului, autoritatea contractantã are dreptul de a solicita în scris ofertantului a cãrui oferta a fost clasata pe locul urmãtor ca urmare a acordãrii bonificatiei o reducere de preţ identicã cu cea prevãzutã la alin. (2); în solicitare trebuie sa se precizeze şi faptul ca, în cazul acceptãrii de cãtre ofertant a reducerii de preţ respective, acesta va fi invitat sa încheie contractul de achiziţie publica. (6) Prevederile alin. (3), (4) şi (5) se aplica pentru fiecare reiterare a solicitãrii privind reducerea de preţ, adresatã ofertanţilor de autoritatea contractantã, în ordinea clasarii ofertelor. (7) Autoritatea contractantã nu are dreptul de a solicita unui ofertant reducerea preţului şi, respectiv, de a-l invita sa încheie contractul de achiziţie publica în cazul în care oferta acestuia se claseaza, dupã acordarea bonificatiei, în urma ofertei clasate pe primul loc înainte de refacerea clasamentului. (8) În cazul în care toţi ofertanţii care îndeplinesc condiţia prevãzutã la alin. (7) şi cãrora autoritatea contractantã le-a solicitat reducerea preţului nu sunt de acord cu reducerea respectiva, autoritatea contractantã invita, în vederea încheierii contractului, ofertantul a cãrui oferta a fost clasata pe primul loc ca urmare a acordãrii bonificatiei; contractul se încheie la nivelul preţului prevãzut în propunerea financiarã iniţialã cu care ofertantul a intrat în competiţie. PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISARESCU Contrasemneazã: ---------------- Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes Ministru de stat, preşedintele Consiliului de Coordonare Economico-Financiarã, Mircea Ciumara p. Ministrul lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului, Laszlo Borbely, secretar de stat ANEXA 1 Exemplu de calcul
─────────────────
pentru acordarea preferintei interne în cazul achiziţiei de produse*)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
Consideram ca pentru atrbuirea contractului de achiziţie publica, criteriul aplicat pentru este "oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic".
Numãrul total maxim de puncte pe care îl poate obţine o oferta este de 100.
Fie urmãtoarele 4 oferte care, dupã aplicarea algoritmului de calcul stabilit în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, se clasifica în conformitate cu tabelul de mai jos.
┌───┬──────┬──────────┬───────────┬────────┬────────┬─────┬────────┬───────────┐
│Nr.│Denu- │Punctajul │ Clasament │Încã- │ Procent│Boni-│ Punctaj│Clasament │
│ │mire │ obţinut │ înaintea │drarea │ aplicat│fica-│ total │ dupã │
│ c │ │înaintea │ acordãrii │ în │ pentru │tie │ dupã │ acordarea │
│ r │oferta│acordãrii │preferintei│grupa │calculul│ │ acorda-│preferintei│
│ t.│ │preferin- │ interne │ afe- │ bonifi-│ │ rea │ interne │
│ │ │tei inter-│ │renta │ catiei │ │ bonifi-│ │
│ │ │ ne (Pi) │ │ │ (p) │ │ catiei │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ (Pti) │ │
├───┼──────┼──────────┼───────────┼────────┼────────┼─────┼────────┼───────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ (7)= │ 8 │
│ │ │ │ │ │ │ │(2)+(6) │ │
├───┼──────┼──────────┼───────────┼────────┼────────┼─────┼────────┼───────────┤
│ 1 │ A │ 90 │ I │grupa IC│ 0 │ 0│ 90 │ III │
├───┼──────┼──────────┼───────────┼────────┼────────┼─────┼────────┼───────────┤
│ 2 │ B │ 85 │ III │grupa IA│ 7,5% │ 6,75│ 91,75 │ I │
├───┼──────┼──────────┼───────────┼────────┼────────┼─────┼────────┼───────────┤
│ 3 │ C │ 88 │ II │grupa IB│ 2,5& │ 2,25│ 90,25 │ II │
├───┼──────┼──────────┼───────────┼────────┼────────┼─────┼────────┼───────────┤
│ 4 │ D │ 70 │ IV │grupa IA│ 7,5% │ 6,75│ 76,75 │ IV │
└───┴──────┴──────────┴───────────┴────────┴────────┴─────┴────────┴───────────┘
Punctajul total al ofertei se calculeazã prin însumarea punctajelor obţinute, stabilite în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, astfel: Pti = Pi + Bi, în care: Bi = p x P(A) P(A) - reprezintã numãrul de puncte obţinut de oferta cea mai bine clasata (oferta A). Dupã aplicarea bonificatiei şi dupã refacerea clasamentului, oferta B obţine punctajul maxim şi este declarata câştigãtoare. Observaţii: În cazul în care criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de achiziţie publica este "preţul cel mai scãzut", prevederile de la art. 5 se aplica numai în cazul ofertanţilor B şi C.------------------ *) În mod similar se poate proceda şi pentru achiziţia de servicii şi de lucrãri. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.