────────────────
Preşedintele Autoritãţii
pentru Valorificarea Activelor Bancare,
Ionel Blanculescu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de mãsuri de restructurare financiarã a creanţelor deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agenţilor economici din sectorul agricol
ART. 1
Prezentele norme metodologice reglementeazã modul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de mãsuri de restructurare financiarã a creanţelor deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agenţilor economici din sectorul agricol, denumita în continuare ordonanta de urgenta.
ART. 2
Agenţii economici viabili din sectorul agricol definiţi la art. 2 din ordonanta de urgenta, pentru a beneficia de programul de mãsuri de restructurare financiarã a creanţelor deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, denumita în continuare A.V.A.B., trebuie sa depunã, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, o cerere de eşalonare în lei a obligaţiilor de plata cãtre A.V.A.B., pe o perioada de maximum 5 ani.
ART. 3
Procesul de calificare a agenţilor economici, respectiv a societãţilor comerciale, a asociaţiilor constituite conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice pe baza liberei iniţiative şi a persoanelor fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi în mod independent, în cadrul programului de mãsuri vizând restructurarea financiarã a creanţelor deţinute de A.V.A.B., presupune parcurgerea urmãtoarelor etape: etapa de preselecţie, etapa de selecţie, etapa de analiza şi implementare şi etapa de monitorizare.
ART. 4
Etapa de preselecţie a agenţilor economici consta în analiza preliminarã a activitãţii acestora în funcţie de urmãtoarele criterii:
a) eliminatorii, potrivit cãrora nu intra sub incidenta prevederilor ordonanţei de urgenta agenţii economici care se afla în reorganizare judiciarã, faliment sau lichidare;
b) de eligibilitate, potrivit cãrora sunt selectaţi agenţii economici care:
1. au realizat în ultimii 3 ani o cifra de afaceri preponderent din activitãţile definite la art. 2 din ordonanta de urgenta;
2. au depus şi au înregistrat situaţiile financiare şi declaraţiile de impozite, taxe şi contribuţii pe anul 2001 la organele fiscale;
3. deţin baza tehnico-materialã necesarã realizãrii obiectului de activitate (teren agricol, efective de animale, utilaje agricole, linii de prelucrare etc.);
4. recunosc valoarea creanţei deţinute de A.V.A.B., consolidata conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 409/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
Societãţile comerciale vor furniza A.V.A.B. urmãtoarele documente:
a) acte constitutive, certificat fiscal, certificat de înmatriculare, certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului privind constituirea societãţii sau detalii şi documente privind situaţii de divizari, fuziuni, asocieri, participatii, externalizari de activitãţi;
b) cerere de eşalonare ce va conţine graficul de achitare a datoriei conform ordonanţei de urgenta;
c) bilanţul contabil sau, dupã caz, situaţia financiarã anuala, vizata de organul fiscal, rapoartele de gestiune şi rapoartele comisiei de cenzori la 31 decembrie 1999, 31 decembrie 2000 şi 31 decembrie 2001;
d) balanţa de verificare pentru anul 2001, precum şi ultima balanţa de verificare pentru anul 2002, cu înregistrarea distinctã a datoriei cãtre A.V.A.B.;
e) bugetul de venituri şi cheltuieli şi proiectia fluxului de numerar pe anul în curs şi pe anul 2003;
f) situaţia principalilor clienţi (se specifica principalii clienţi care deţin o pondere mai mare sau egala cu 20% din totalul cifrei de afaceri pe anul 2001);
g) situaţia principalilor furnizori de materii prime şi materiale consumabile, lucrãri şi servicii executate de terţi (se specifica principalii furnizori care deţin o pondere mai mare sau egala cu 20% din total furnizori pe anul 2001; nu vor fi luati în calcul furnizorii de utilitãţi şi furnizorii de imobilizari);
h) situaţia centralizata a contractelor/comenzilor aferente anului 2001, precum şi a celor în baza cãrora au fost estimate încasãrile şi plãţile pentru anii 2002 şi 2003 (în fotocopie);
i) situaţia activelor imobilizate, întocmitã conform clasificarii prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificatiei şi a duratelor normale de funcţionare a mijloacelor fixe, menţionându-se totodatã sarcinile care le greveazã, precum şi creditorii în favoarea cãrora au fost constituite garanţiile;
j) situaţia creditelor contractate aflate în derulare, cu specificarea soldurilor la zi, confirmate de extrase de cont şi grafice de plata;
k) situaţia datoriilor bugetare aferente anilor 2001 şi 2002, cu specificarea restantelor, a existenţei/inexistentei eşalonãrii la plata a acestora, cu specificarea termenelor de plata şi a demersurilor fãcute în vederea efectuãrii plãţii;
l) situaţia centralizata a litigiilor, specificându-se cuantumul pretenţiilor materiale;
m) declaraţia pe propria rãspundere a conducerii societãţii privind:
1. acţiunile/pãrţile sociale, deţinute de societatea comercialã la capitalul social al altor societãţi, menţionându-se societatea, numãrul de acţiuni şi procentul deţinut din totalul capitalului social;
2. nominalizarea bãncii/bãncilor la care societatea are deschise conturi în lei/valuta, cu specificarea numerelor de cont;
3. asigurarea, pe toatã perioada de achitare a datoriei fata de A.V.A.B., a unei politici manageriale care sa preintampine declararea în incapacitate de plata de cãtre alţi creditori;
4. existenta şi starea garanţiilor ipotecare sau cu drept de gaj, aflate în portofoliul de garanţii A.V.A.B.;
n) declaraţia actionarilor/asociaţilor societãţii privind acţiunile/pãrţile sociale deţinute la capitalul social al altor societãţi, menţionându-se societatea, numãrul de acţiuni/pãrţi sociale şi procentul deţinut din totalul capitalului social.
ART. 6
Etapa de selecţie a societãţilor comerciale consta în analiza activitãţii acestora în funcţie de urmãtoarele criterii:
a) criterii de performanta economico-financiarã şi managerialã
1. Indicatori financiari
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Indicatori 2001/Punctaj
(P fin) 10 8 6 4 2 0 Optim
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Lichiditate (%)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Lichiditate generalã >120 120-110 110-100 100-90 90-80 sub 80 >120
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Lichiditate curenta >60 60-50 50-40 40-30 30-20 sub 20 >60
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
II. Echilibrul patrimonial (%)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Rata solvabilitãţii >30 30-25 25-20 20-15 15-10 sub 10 >30
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Rata globalã de
indatorare <70 70-75 75-80 80-85 85-90 peste 90 <70
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
III. Gestiune*)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Durata medie de încasare
a creanţelor (numãrul
de zile)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Durata medie de plata
a furnizorilor
(numãrul de zile)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
c) Corelatie numãrul
de zile b)-a) peste 8 8-6 6-4 4-2 2-0 sub 0 >8
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
IV. Rentabilitate (%)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Rentabilitatea din
activul de exploatare >10 10-8 8-6 6-4 4-2 sub 2 >10
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Gradul de acoperire a
cheltuielilor >105 105-104 104-103 103-102 102-101 sub 101 >105
din venituri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─-──-──-──-──-─
*) În situaţia în care din totalul furnizorilor pentru activitatea curenta furnizorii restanti (peste 30 de zile) deţin o pondere mai mare de 10%, indicatorul de gestiune (III) va fi punctat cu 0.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P fin = 25% x (media I + media II + III c + media IV) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punctaj (P cr) 10 8 6 4 2 0 Optim
Procent din valoarea nominalã > 60 60-50 50-40 40-30 30-20 sub 20 > 60
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2.2. Problematica socialã a societãţii:
┌──────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│ Probleme sociale (an) │ Aferente anului 2001 │
│ ├───────────────────────────────────────────────┤
│ Punctaj (Pscom)│Inexis- Soluţionate Soluţionate Nesoluti-│
│ │tente în anul 2001 în anul 2002 onate │
├────────┬─────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┤
│Aferente│Inexistente 10 8 6 4 │
│anului ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2002 │Soluţionate 8 6 4 2 │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │În curs de soluţionare 6 4 2 0 │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Nesolutionate 4 2 0 0 │
└────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
2.3. Politica comercialã pe anul 2001
┌──────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│Punctaj (P com) │ 10 8 6 4 2 0 Optim │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│I. Gradul de utilizare a │ │
│ capacitãţii de │>80 80-70 70-60 60-50 50-40 sub 40 >80 │
│ producţie (%) │ │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│II. Gradul de asigurare a │ │
│ desfacerii │>80 80-70 70-60 60-50 50-40 sub 40 >80 │
│ cu contracte/comenzi (%) │ │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│III. Gradul de asigurare cu │ │
│ contracte/comenzi în │>80 80-70 70-60 60-50 50-40 sub 40 >80 │
│ aprovizionare (%) │ │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│IV. Dependenta de un singur │ │
│ client (%) │<30 30-35 35-40 40-45 45-50 peste 50 <30│
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│V. Dependenta de un singur │ │
│ furnizor (%) │<30 30-35 35-40 40-45 45-50 peste 50 <30│
└──────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Pcom = 20% x (I + II + III + IV + V) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
2.4. Litigii comerciale
┌──────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│Punctaj (P lit) │10 8 6 4 2 0 Optim │
├──────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Ponderea creanţelor litigioase│ │
│în totalul creanţelor (%) │0 0-5 5-10 10-15 15-20 peste 20 0 │
└──────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘
Punctaj acordat aprecierii managementului (P mg)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ P mg = 25% x (Pcr + Psoc + Pcom + Plit) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Punctaj a) = 60% x Pfin + 40% x pmg │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
b) situaţia datoriilor bugetare:
Puncte
──────────
1. nu înregistreazã plati restante şi nu beneficiazã
de eşalonãri 10
2. beneficiazã de eşalonãri la plata şi respecta graficul 8
3. beneficiazã de eşalonãri la plata, dar înregistreazã
restante ce se afla în curs de soluţionare 6
4. înregistreazã plati restante pentru care exista solicitare
şi dosar complet în analiza pentru eşalonare la plata 4
5. înregistreazã plati restante a cãror eşalonare poate fi acordatã 2
6. înregistreazã plati restante a cãror eşalonare nu a fost aprobatã 0
1. Imobile cu destinaţia de locuinta şi/sau sedii administrative, Puncte
amplasate în mediu: ──────────
1.1. urban:
1.1.1. cu teren aferent 6
1.1.2. fãrã teren aferent 2
1.2. rural:
1.2.1. cu teren aferent 2
1.2.2. fãrã teren 0
2. Imobile cu destinaţie industriala/depozitare şi spaţii
comerciale, amplasate în mediu:
2.1. urban:
2.1.1. cu teren aferent 6
2.1.2. fãrã teren aferent 2
2.2. rural:
2.2.1. cu teren aferent 2
2.2.2. fãrã teren 0
3. Ferme agricole:
3.1. cu teren aferent 6
3.2. fãrã teren aferent 4
4. Teren:
4.1. intravilan 6
4.2. extravilan 4
5. Echipamente de producţie, transport, animale şi pãsãri:
5.1. instalaţii, echipamente şi utilaje tehnologice 4
5.2. utilaje agricole şi mijloace de transport 4
5.3. animale şi pãsãri 2
6. Culturi, stocuri de produse şi alte bunuri 0
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Punctaj c) = Σ puncte/nr. de clase de încadrare a garanţiilor │
│ │
│ NOTA: │
│ La stabilirea numãrului de clase nu vor fi luate în calcul clasele în │
│ cadrul cãrora garanţiile au fost punctate cu 0. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Modalitatea de calcul al punctajului specific (PS)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Punctajul specific se calculeazã ca medie aritmetica ponderatã a criteriilor │
│din punctajele a), │
│b) şi c) privind selecţia şi calificarea societãţilor comerciale care pot │
│beneficia de prevederile ordonanţei de urgenta, dupã urmãtoarea formula: │
│ │
│ PS = 50% x punctaj a) + 20% x punctaj b) + 30% x punctaj c) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Punctajul specific va fi ajustat cu indicatorul de corectie. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Punctaj total minim admisibil (PS+IC) pentru societãţile comerciale = 5 puncte│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Punctaj a) = 50% x (punctaj a.1 + punctaj a.2) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Punctajul specific se calculeazã ca medie aritmetica ponderatã a criteriilor │
│din punctajele a), b) şi c) privind selecţia şi calificarea asociaţiilor │
│constituite conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 şi a persoanelor fizice │
│autorizate care pot beneficia de prevederile ordonanţei de urgenta, dupã │
│urmãtoarea formula: │
│ PS = 50% x punctaj a) + 20% x punctaj b) + 30% x punctaj c) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Punctajul specific va fi ajustat cu indicatorul de corectie prevãzut la │
│art. 6 lit. d). │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Punctajul total minim admisibil (PS+IC) pentru asociaţiile constituite conform│
│<>Decretului-lege nr. 54/1990 şi persoanele fizice autorizate = 5 puncte │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
──────────────