Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 7 din 27 octombrie 2000 privind contestarea inregistrarii candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan si Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei
Lucian Mihai - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Ioan Muraru - judecãtor Nicolae Popa - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Florin Bucur Vasilescu - judecãtor Romul Petru Vonica - judecãtor Mariana Trofimescu - procuror Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
La data de 26 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia înregistratã la nr. 108 din 25 octombrie 2000, formulatã de domnul Gheorghe Cusa. Contestaţia priveşte înregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan şi Petre Roman, precum şi a altor candidaţi, nenominalizati, pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 26 noiembrie 2000, şi formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 333 D/2000. Potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 19 din 17 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar. În contestaţia formulatã de domnul Gheorghe Cusa se susţine ca domnii "Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Teodor Stolojan şi Petre Roman şi alţii care candideazã la Preşedinţia României pentru alegerile din luna noiembrie 2000 incalca art. 80 pct. 2 din Constituţie deoarece n-au pregãtirea de specialitate în drept privind rolul Preşedintelui de organ jurisdicţional şi drept consecinta programele domniilor lor de candidatura sunt lovite de nulitate absolutã pentru ca nu prezintã absolut nici un termen de rezolvare şi au fost formulate la general". Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii în temeiul <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, solicita respingerea contestaţiei, întrucât argumentele invocate în aceasta contestare globalã a candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan, Petre Roman, precum şi a altor persoane, nenominalizate, pentru funcţia de Preşedinte al României nu privesc condiţiile impuse de art. 16 alin. (3) şi de art. 35 din Constituţie. Se mai arata ca motivarea formulatã în susţinerea contestaţiei excede competentei Curţii Constituţionale. CURTEA, analizând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare, vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, retine urmãtoarele: Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 26 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992 , Curtea Consitutionala a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan şi Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României. Autorul contestaţiei solicita respingerea candidaturilor pentru funcţia de Preşedinte al României şi a altor persoane, pe care însã nu le nominalizeaza. În aceasta situaţie, Curtea Constituţionalã constata ca nu poate examina contestaţia decât în limitele sesizãrii concrete şi, în consecinta, prin prezenta hotãrâre se va pronunţa numai în legatura cu contestaţia formulatã impotriva candidaţilor nominalizaţi. În motivarea contestaţiei se susţine ca persoanele care candideazã la funcţia de Preşedinte al României, atât cele nominalizate, precum şi altele care nu sunt nominalizate, nu îndeplinesc condiţiile constituţionale pentru a putea fi alese, întrucât, neavând pregãtire juridicã, nu pot îndeplini atribuţiile prevãzute la art. 80 alin. (2) din Constituţie. Se arata ca, potrivit acestor dispoziţii, Preşedintele României vegheazã la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autoritãţilor publice, scop în care exercita funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate, ceea ce presupune o activitate jurisdicţionalã. Examinând aceste sustineri, Curtea Constituţionalã constata ca atât condiţiile de eligibilitate, cat şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) şi art. 81 alin. (4) din Constituţie, texte al cãror conţinut este urmãtorul: - Art. 35: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3). (2) Candidaţii trebuie sa fi împlinit, pana în ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel puţin 23 de ani, pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele locale, şi varsta de cel puţin 35 de ani, pentru a fi aleşi în Senat sau în funcţia de Preşedinte al României."; - Art. 34 alin. (2): "Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva, la pierderea drepturilor electorale."; - Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara."; - Art. 37 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã."; - Art. 81 alin. (4): "Nici o persoana nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi şi succesive." Pe de alta parte, contestatorul îşi întemeiazã contestaţia pe dispoziţiile art. 80 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora: "Preşedintele României vegheazã la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autoritãţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercita funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate." Întrucât acest text nu se regaseste printre dispoziţiile constituţionale care stabilesc condiţii de eligibilitate şi interdicţiile pentru alegerea în funcţia de Preşedinte al României, contestaţia urmeazã sa fie respinsã.
Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 16, al art. 26 şi al <>art. 27 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 ,
CURTEA În numele legii HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, TheodorDumitru Stolojan şi Petre Roman pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul Gheorghe Cusa. Hotãrârea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent, Gabriela Dragomirescu
──────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email