Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 695 din 8 octombrie 1998  pentru aprobarea Regulamentului de vanzare de catre Regia Nationala a Padurilor a masei lemnoase destinate agentilor economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 695 din 8 octombrie 1998 pentru aprobarea Regulamentului de vanzare de catre Regia Nationala a Padurilor a masei lemnoase destinate agentilor economici

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 395 din 19 octombrie 1998
În temeiul prevederilor <>art. 41 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Regulamentul de vânzare de cãtre Regia Nationala a Pãdurilor a masei lemnoase destinate agenţilor economici, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 342/1995 referitoare la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor pentru vânzarea masei lemnoase destinate agenţilor economici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 5 iunie 1995.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Romica Tomescu

p. Ministrul finanţelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat

Ministrul industriei şi comerţului,
Radu Berceanu


ANEXA 1

REGULAMENT
de vânzare de cãtre Regia Nationala a Pãdurilor a masei lemnoase destinate agenţilor economici

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Masa lemnoasã pe picior, destinatã anual, potrivit legii, agenţilor economici, se vinde acestora, în condiţii specifice economiei de piata, prin licitaţie sau prin negociere directa, care se organizeazã şi se desfãşoarã potrivit prevederilor prezentului regulament.
ART. 2
Masa lemnoasã pe picior care face obiectul recoltarii anuale este pusã în valoare de cãtre unitãţile silvice din structura Regiei Naţionale a Pãdurilor, indiferent de natura resursei sau a proprietãţii, şi este constituitã din produse principale, produse secundare -rarituri, produse accidentale şi de igiena.
ART. 3
(1) Au dreptul sa participe la licitaţie sau la negociere directa, în condiţiile prezentului regulament, numai agenţii economici atestaţi, în al cãror statut de funcţionare este prevãzutã activitatea de exploatare şi transport tehnologic al lemnului şi care fac dovada ca dispun de mijloacele materiale, de mijloacele financiare şi de forta de munca specializatã. Atestarea agenţilor economici se realizeazã de cãtre o comisie formatã din 9 specialişti din: silvicultura - 4 membri, exploatãri forestiere - 4 membri şi industria lemnului - 1 membru. Comisia va fi numita în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, cu consultarea patronatelor, pentru o perioada de 2 ani. Prin acelaşi ordin se va aproba şi regulamentul de funcţionare a comisiei.
(2) Agenţii economici care au numai activitate de industrializare a lemnului pot participa la licitaţie sau la negociere directa, dacã fac dovada ca dispun de mijloacele financiare necesare şi cu obligativitatea ca exploatarea masei lemnoase sa se facã numai prin agenţii economici atestaţi, potrivit alin. (1).
(3) Regia Nationala a Pãdurilor nu participa la licitaţii, dar are dreptul sa exploateze masa lemnoasã, în regie proprie sau prin agenţii economici atestaţi, pentru volumul aprobat în cadrul cotei anuale prin hotãrâre a Guvernului, în scopul gospodãririi rationale a pãdurilor şi al valorificãrii superioare a lemnului, asigurãrii regenerarii la timp a arboretelor, accesibilizarii bazinelor forestiere infundate, precum şi al evitãrii declasarii lemnului.
(4) Nu pot participa la licitaţie sau la negociere directa, în calitate de ofertanţi-cumpãrãtori, direct sau prin reprezentanţi, în nume propriu, salariaţii autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, ai Regiei Naţionale a Pãdurilor, ai agenţilor economici care au ca obiect de activitate exploatarea şi prelucrarea lemnului şi ai celorlalte persoane juridice deţinãtoare de pãduri şi de vegetaţie forestierã din afarã fondului forestier naţional.

CAP. 2
Licitaţiile

ART. 4
Formele de licitaţie care se utilizeazã sunt: licitaţiile deschise şi licitaţiile închise.

Secţiunea A
Pregãtirea şi organizarea licitaţiilor

ART. 5
(1) Pregãtirea licitaţiilor se face din timp, de cãtre unitãţile silvice, înainte de publicarea anunţului privind organizarea acestora, prin nominalizarea partizilor care se vor licita şi prin întocmirea caietului de sarcini.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde regulile silvice de exploatare, epocile permise pentru taierea şi scoaterea materialului lemnos din parchete, alte condiţii şi dispoziţii legale, care trebuie cunoscute şi respectate de agenţii economici care exploateazã masa lemnoasã, precum şi termenul de încheiere a contractului de vânzare-cumpãrare.
(3) Unitãţile silvice din structura Regiei Naţionale a Pãdurilor şi alţi deţinãtori de masa lemnoasã pe picior, pusã în valoare, vor pregati pentru consultare, la sediul acestora, lista şi amplasarea partizilor destinate agenţilor economici, în vederea stabilirii din timp de cãtre aceştia a optiunilor lor şi a asigurãrii mijloacelor materiale şi financiare necesare activitãţii de exploatare a masei lemnoase. Aceasta lista se va întocmi pana la data de 30 aprilie pentru masa lemnoasã aferentã anului de producţie urmãtor, care se va autoriza începând cu data de 1 septembrie, avându-se în vedere epocile de tãiere şi de scoatere a materialului lemnos din pãduri, în scopul asigurãrii regenerarii la timp a arboretelor.
(4) Documentaţia tehnico-economicã a fiecãrei partizi se asigura agenţilor economici interesaţi, contra cost, la preţuri stabilite de unitatea silvicã, în funcţie de cheltuielile efective determinate de întocmirea şi de multiplicarea acesteia.
ART. 6
Licitaţiile de masa lemnoasã pe picior se organizeazã pentru partizi întregi, constituite conform instrucţiunilor în vigoare.
ART. 7
(1) Unitãţile silvice organizeazã şi pregãtesc licitaţiile, în funcţie de condiţiile specifice, de structura masei lemnoase şi de epocile de tãiere şi scoatere a lemnului.
(2) Licitaţiile principale se organizeazã la începutul anului forestier, în perioada 1 august - 15 septembrie, pentru masa lemnoasã ce constituie rezerva de 20% din cota anului curent şi pentru 40% din cota anului urmãtor şi, respectiv, la începutul sezonului de vegetaţie, în perioada 1 martie - 15 aprilie, pentru restul de masa lemnoasã (40%) din cota de producţie a anului curent. Între licitaţiile principale, unitãţile silvice pot organiza licitaţii şi negocieri pentru resursele rãmase neadjudecate, precum şi pentru produsele accidentale apãrute pe parcursul anului forestier, în funcţie de situaţiile concrete.
ART. 8
Preţul de începere a licitaţiei, exprimat pentru masa lemnoasã pe picior în lei/mc, volum cu coaja, iar pentru masa lemnoasã fasonata în lei/mc fãrã coaja, se stabileşte de cãtre fiecare unitate silvicã, în funcţie de nivelul cheltuielilor de gospodãrire, de natura produselor, calitatea lemnului, condiţiile de exploatare a masei lemnoase şi de alţi factori de influenta specifici economiei de piata.
ART. 9
(1) Anunţul privind organizarea licitaţiei se face de cãtre unitãţile silvice, cu minimum 30 de zile lucrãtoare înainte de ţinerea licitaţiilor principale şi cu minimum 10 zile lucrãtoare înainte de data desfãşurãrii licitaţiilor intermediare, în presa, în cel puţin doua cotidiene, dintre care unul local, precum şi prin afişare la sediul acestora.
(2) Anunţul publicitar va cuprinde:
- denumirea organizatorului licitaţiei, sediul acestuia, numãrul de telefon şi de fax;
- locul, data şi ora la care se va tine preselecţia;
- locul, data şi ora ţinerii licitaţiei, precum şi felul acesteia (deschisã sau închisã);
- partizile care se supun licitaţiei, pe ocoale silvice;
- termenul de depunere a ofertelor sau de înscriere la licitaţie;
- preţul de începere a licitaţiei; treapta de licitare.
ART. 10
Agenţii economici atestaţi, care intenţioneazã sa participe la licitaţie şi doresc sa cunoascã, cantitativ şi calitativ, masa lemnoasã care urmeazã a fi licitata, vor putea consulta documentaţia de punere în valoare, în prezenta personalului silvic autorizat.
ART. 11
(1) Pentru admiterea la licitaţie a agenţilor economici se va organiza o preselecţie a acestora cu 5 zile lucrãtoare înainte de data ţinerii licitaţiei.
(2) Comisia de preselecţie este constituitã din directorul tehnic al unitãţii silvice sau directorul economic al acesteia, în calitate de preşedinte, şeful compartimentului de fond forestier şi un alt specialist numit prin decizie a directorului unitãţii. Secretariatul comisiei se asigura de unul dintre membrii acesteia, desemnat de preşedinte.
(3) În urma verificãrii documentaţiei şi a condiţiilor prevãzute la art. 3 comisia de preselecţie elibereazã o confirmare scrisã, în care se precizeazã cantitatea maxima de masa lemnoasã ce va putea fi licitata de agentul economic sau, dupã caz, comunica neadmiterea înscrierii agentului economic la licitaţie, datoritã neîndeplinirii acestor condiţii, neachitarii obligaţiilor financiare sau nerespectãrii altor prevederi ale contractelor încheiate anterior cu unitãţi silvice.
(4) Comisia de preselecţie va comunica, în timp util, Regiei Naţionale a Pãdurilor denumirea agentului economic neadmis la preselecţie şi motivele respingerii sale, în vederea informãrii celorlalte unitãţi silvice.
ART. 12
(1) Comisia de licitaţie, care se constituie la nivel de unitate silvicã, va fi formatã din 5-9 membri şi anume:
- directorul tehnic sau directorul economic al unitãţii silvice, care este preşedintele comisiei;
- reprezentatul desemnat de cãtre Regia Nationala a Pãdurilor;
- reprezentantul organului teritorial al Ministerului Finanţelor, împuternicit de cãtre directorul general al acestuia;
- consilierul juridic al unitãţii silvice;
- şeful compartimentului fond forestier sau alt specialist din cadrul compartimentului fond forestier;
- şeful ocolului silvic în a cãrui raza teritorialã se liciteaza masa lemnoasã;
- 1-3 specialişti din cadrul unitãţii silvice, numiţi prin decizie de cãtre directorul acesteia. Secretariatul comisiei se asigura de unul dintre membrii acesteia, desemnat de preşedinte.
(2) În situaţii deosebite, cu implicaţii economice sau ecologice majore, preşedintele comisiei de licitaţie va fi directorul unitãţii silvice.
ART. 13
Pentru a participa la licitaţii sau la negocieri, agenţii economici admişi în urma preselecţiei sunt obligaţi sa achite la unitatea silvicã organizatoare un tarif de participare, stabilit de aceasta pe baza cheltuielilor efective de organizare şi pregãtire a licitaţiei, respectiv a negocierii, fãrã a fi prohibitiv sau a constitui sursa de profit.
ART. 14
(1) Agenţii economici admişi la preselecţie şi care participa la licitaţie vor achitã anticipat, printr-unul dintre instrumentele legale de plata, conform normelor bancare în vigoare, la unitatea silvicã care organizeazã licitaţia, o garanţie de 5% din valoarea de începere a licitaţiei pentru partizi mai mari de 500 mc şi de 10% din valoarea de începere a licitaţiei pentru partizi mai mici de 500 mc.
(2) Garanţia achitatã de agentul economic câştigãtor, în condiţiile alin. (1), rãmâne la unitatea silvicã, reprezentând parte din valoarea masei lemnoase ce urmeazã a fi contractatã.
(3) Agenţilor economici, care nu au câştigat licitaţia de masa lemnoasã, li se vor restitui garanţiile în termen de 3 zile lucrãtoare de la data ţinerii licitaţiei.

Secţiunea B
Desfãşurarea licitaţiilor

ART. 15
(1) Licitaţiile se ţin la locul, data şi ora, comunicate prin anunţul publicitar.
(2) Şedinţele de licitaţie, stabilite în baza prevederilor art. 9, se deschid prin prezentarea şi consemnarea în procesul-verbal al şedinţei a membrilor comisiei prezenţi. Comisia este legal întrunitã, dacã sunt prezenţi cel puţin 5 membri ai acesteia.
(3) La urmãtorul punct din procesul-verbal al şedinţei se înscriu agenţii economici prezenţi, dintre cei admişi la preselecţie, şi persoanele împuternicite de aceştia sa-i reprezinte, menţionându-se numele şi prenumele, funcţia, numãrul şi data împuternicirii, fiecare prezentând, la înscriere, chitanţele de plata a tarifului de participare, a garanţiei de licitare şi confirmarea scrisã, eliberata de comisia de preselecţie.
ART. 16
(1) Licitaţia deschisã începe prin anunţarea partizii de cãtre secretarul comisiei de licitaţie, a preţului de începere a licitaţiei stabilit şi a treptei de licitare de maximum 5%, care se va rotunji la mii lei.
(2) Licitaţia deschisã se face prin strigarea ofertelor de cãtre agenţii economici participanţi.
(3) Comisia de licitaţie va inregistra în procesul-verbal al şedinţei suma maxima oferitã, agentul economic care şi-a adjudecat partida, respectiv numele şi prenumele persoanei împuternicite de acesta.
ART. 17
(1) Licitaţia închisã se face prin prezentarea ofertelor în plic închis şi sigilat. Plicul cu oferta se introduce în alt plic, care se expediazã prin posta sau se depune direct de cãtre agenţii economici la unitatea silvicã organizatoare a licitaţiei.
(2) Licitaţia închisã începe prin înregistrarea în procesul-verbal a numãrului de ordine al plicurilor sigilate, din registrul de intrari-iesiri al unitãţii organizatoare, conţinând ofertele agenţilor economici atestaţi şi admişi la licitaţie. Participanţii la licitaţie au dreptul sa verifice dacã toate plicurile sunt sigilate şi nedesfãcute.
(3) Comisia de licitaţie va deschide plicurile depuse de agenţii economici ofertanţi, în prezenta participanţilor, şi va inregistra în procesul-verbal sumele oferite pentru fiecare partida în parte. Este declarat câştigãtor al licitaţiei agentul economic care a oferit cel mai mare preţ.
ART. 18
(1) În procesul-verbal al şedinţei de licitaţie se va consemna termenul la care se va semna contractul de vânzare-cumpãrare a masei lemnoase cu agentul economic câştigãtor.
(2) Procesul-verbal al şedinţei de licitaţie se semneazã de cãtre toţi membrii comisiei de licitaţie prezenţi şi de reprezentanţii agenţilor economici, inclusiv cu obiecţiuni, dacã este cazul. Pentru agenţii economici ai cãror reprezentanţi refuza sa semneze se vor înscrie şi motivele de refuz prezentate.
ART. 19
(1) Neincheierea contractului de vânzare-cumpãrare a masei lemnoase adjudecate, în termenul stabilit prin procesul-verbal al şedinţei de licitaţie, din vina agentului economic care a câştigat licitaţia, atrage dupã sine anularea licitaţiei şi pierderea garanţiei depuse conform art. 14.
(2) Neincheierea contractului de vânzare-cumpãrare a masei lemnoase, în termenul stabilit prin procesul-verbal al şedinţei de licitaţie, din vina unitãţii silvice, se sancţioneazã potrivit legii civile. Totodatã unitatea silvicã va restitui agentului economic garanţia depusa.
ART. 20
Licitaţia nu poate avea loc dacã se prezintã un singur ofertant. În asemenea situaţii se va organiza o noua licitaţie, în termenul prevãzut la art. 9. Dacã la doua licitaţii consecutive se prezintã un singur ofertant, partida se vinde prin negociere directa, în condiţiile prevãzute în prezentul regulament.

CAP. 3
Negocierea directa

ART. 21
Masa lemnoasã care nu a fost valorificatã prin licitaţie în condiţiile art. 20 se vinde prin negociere directa. Procedura de negociere directa începe în prezenta agentului economic participant la cea de-a doua licitaţie, imediat ce se constata ca nu sunt întrunite condiţiile de licitaţie.
ART. 22
Vânzarea masei lemnoase prin negociere directa se realizeazã de cãtre comisia constituitã în baza prevederilor art. 12. Aceasta încheie un proces-verbal în care se consemneazã denumirea agentului economic participant, volumul de masa lemnoasã negociat, partida, preţul la care a fost adjudecatã masa lemnoasã şi termenul de încheiere a contractului de vânzare-cumpãrare. În cazul în care negocierea se anuleazã datoritã oferirii unui preţ sub nivelul celui de începere a licitaţiei, în procesul-verbal se va consemna şi acest aspect.
ART. 23
(1) Produsele accidentale apãrute, în cursul anului de producţie forestierã, pe suprafata partizilor contractate cu agenţii economici şi aflate în lucru, vor fi puse în valoare cu prioritate, conform instrucţiunilor în vigoare, şi se vor contracta cu agentul economic care exploateazã partida respectiva, la preţuri stabilite prin negociere, în funcţie de specie, de structura dimensionala şi de calitatea lemnului.
(2) Prevederile alin. (1) sunt valabile şi pentru parchetele exploatate de unitãţile silvice.
(3) Produsele accidentale, altele decât cele menţionate la alin. (1), şi produsele de igiena, care prezintã pericol de depreciere şi de infestare a pãdurilor, precum şi produsele accidentale rezultate din punerea în aplicare, în regim de urgenta, a aprobãrilor legale de defrişare, emise în scopul realizãrii unor obiective sau lucrãri de interes naţional, se vor vinde prin negociere directa agenţilor economici, dacã dupã primul anunţ nu se înscriu la licitaţie cel puţin doi agenţi economici, iar în caz de lipsa de cerere, se vor exploata, în regim de urgenta, de cãtre unitatea silvicã, cu aprobarea organului de conducere al acesteia.
(4) În situaţiile menţionate la alineatele precedente, anunţul privind organizarea negocierii se va face cu 5 zile lucrãtoare înainte de data ţinerii efective a negocierii, prin afişare la sediul unitãţii silvice.
ART. 24
Prevederile art. 19 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul negocierilor.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 25
(1) Semnarea contractului de vânzare-cumpãrare a partizii licitate sau negociate va avea loc în maximum 10 zile lucrãtoare de la data câştigãrii licitaţiei sau de la data ţinerii efective a negocierii.
(2) La eliberarea autorizaţiei de exploatare a masei lemnoase agentul economic va prezenta unitãţii silvice documentul bancar prin care va dovedi constituirea fondului de 5% din valoarea masei lemnoase contractate, drept garanţie pentru eventualele prejudicii care ar putea fi produse pãdurii şi semintisului utilizabil; acest fond este purtãtor de dobanda, iar deblocarea se va face la terminarea contractului de vânzare-cumpãrare a masei lemnoase, prin confirmare de la unitatea silvicã.
ART. 26
Actele de punere în valoare şi caietele de sarcini, precum şi contractele prevãzute de prezentul regulament se întocmesc în conformitate cu instrucţiunile privind termenele, modalitãţile şi epocile de recoltare şi transport ale materialului lemnos din pãduri, aprobate prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, şi cu celelalte reglementãri în vigoare.
ART. 27
(1) Unitãţile silvice pot scoate la vânzare şi partizi pentru care nu sunt asigurate condiţii pentru transportul masei lemnoase exploatate şi pentru care, prin contract, se convine ca lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparatie a drumurilor forestiere sa fie executate de agentul economic cumpãrãtor şi sa fie plãtite, prin compensare, cu valoarea masei lemnoase contractate. Lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparatie a drumurilor forestiere vor fi recepţionate de o comisie al carei preşedinte este directorul tehnic al unitãţii silvice.
(2) Masa lemnoasã neexploatata, rãmasã pe picior sau doborata şi nescoasa din parchete pana la sfârşitul anului calendaristic, din motive independente de agentul economic în cauza, constituie, cu prioritate, resursa pentru anul urmãtor. Aceasta se va inventaria şi, în funcţie de volumul neexploatat, se va reesalona la tãiere, printr-un act adiţional la contractul respectiv, dar nu mai târziu de data de 31 martie, evitandu-se dubla percepere a contravalorii sale.
ART. 28
(1) Agenţii economici participanţi la preselecţie sau la licitaţie, care considera ca au fost respinsi din motive neintemeiate sau ca nu au fost respectate prevederile prezentului regulament, pot face contestaţie. Contestaţia se formuleazã în scris, pe loc, şi se adreseazã spre soluţionare directorului unitãţii silvice, iar în cazul în care acesta este preşedintele comisiei, directorului general al Regiei Naţionale a Pãdurilor. Contestaţia se soluţioneazã în termen de doua zile lucrãtoare de la data depunerii sau înregistrãrii ei, în cazul preselecţiei, şi în termen de 5 zile lucrãtoare, în cazul licitaţiei.
(2) Dacã în urma analizarii contestaţiei se stabileşte ca aceasta a fost intemeiata, directorul unitãţii silvice sau directorul general al Regiei Naţionale a Pãdurilor, dupã caz, va anula licitaţia şi va decide organizarea unei noi licitaţii, dispunând totodatã mãsuri de sancţionare corespunzãtoare.
ART. 29
(1) Regia Nationala a Pãdurilor va trece treptat la organizarea recoltarii masei lemnoase pe picior, cu agenţi economici atestaţi, pe baza licitarii operaţiunilor de recoltare, colectare, transport tehnologic, inclusiv sortare pe specii şi sortimente.
(2) Pentru masa lemnoasã pe picior, destinatã agenţilor economici, neadjudecata prin licitaţii sau negocieri, Regia Nationala a Pãdurilor va organiza exploatarea acesteia prin agenţi economici atestaţi sau în regie proprie.
ART. 30
(1) Prevederile prezentului regulament se aplica în mod corespunzãtor şi pentru vânzarea masei lemnoase destinate agenţilor economici din pãdurile şi vegetatia forestierã din afarã fondului forestier, proprietate publica, din administrarea altor persoane juridice decât Regia Nationala a Pãdurilor.
(2) Unitãţile silvice pot organiza licitaţii şi pentru alţi deţinãtori de masa lemnoasã, numai la cererea acestora, ca prestare de serviciu, în condiţiile prezentului regulament.
ART. 31
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage dupã sine rãspunderea disciplinarã, materialã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016