Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. 1 Se aprobã normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã punctele 31^1 şi 31^2 din titlul VII - "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 3 Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la data de 1 iulie 2008. PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemneazã:
────────────────
Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Bucureşti, 24 iunie 2008.
Nr. 686.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
CAP. I
Sfera de aplicare a taxei pe poluare pentru autovehicule
ART. 1
(1) Taxa pe poluare pentru autovehicule, denumitã în continuare taxã, reglementatã de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, denumitã în continuare ordonanţã, se aplicã autovehiculelor din categoriile M(1)-M(3)şi N(1)-N(3), autovehicule în cazul cãrora în rubrica 1 "Categoria" din cartea de identitate a vehiculului este înscris unul dintre codurile: M(1), M(1)G, M(2), M(2)G,M(3),M(3)G, N(1), N(1)G, N(2)G, N(3) sau N(3)G.
(2) Taxa nu se aplicã pentru:
a) autovehiculele pentru care în rubrica 1 "Categoria" din cartea de identitate a vehiculului este înscris unul dintre codurile: L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e sau L7e (autovehicule cu 2 sau 3 roţi ori asimilate) sau T1, T2, T3, T4 ori T5 (tractoare agricole sau forestiere);
b) autovehiculele pentru care în rubrica 1 "Categoria" din cartea de identitate a vehiculului este înscris textul "Maşini autopropulsate pentru lucrãri".
CAP. II
Exceptarea de la plata taxei
ART. 2
(1) Excepţiile de la plata taxei, prevãzute la art. 3 alin. (2) din ordonanţã, se acordã pe baza menţiunilor speciale înscrise în cartea de identitate a vehiculului.
(2) Pentru excepţia prevãzutã la art. 3 alin. (2) lit. b) din ordonanţã, la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este menţionat tipul dispozitivului cu care este echipat autoturismul. Regia Autonomã "Registrul Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai dacã dispozitivul este certificat şi numai dupã verificarea modului de fixare şi funcţionare a acestuia.
(3) Pentru excepţiile prevãzute la art. 3 alin. 2) lit. d) din ordonanţã, menţiunile speciale înscrise în cartea de identitate a vehiculului sunt, dupã caz:
a) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", iar la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SC ambulanţã";
b) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament servicii de medicinã";
c) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament ajutor de urgenţã";
d) la rubrica 1 "Categoria" este înscris textul "Autovehicul special", la rubrica 2 "Caroseria" este înscris textul "SG alte activitãţi", iar la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Echipament descarcerare".
(4) În cazul autovehiculelor prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. e) din ordonanţã, exceptarea de la plata taxei se acordã dacã în cartea de identitate a vehiculului în care la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Caroserie (şasiu) din anul ... înlocuit (ã) cu o (un) caroserie (şasiu) din anul...".
(5) Menţiunile prevãzute la alin. (3) se înscriu în cartea de identitate a vehiculului de Regia Autonomã "Registrul Auto Român".
CAP. III
Autoritatea competentã pentru calculul taxei
ART. 3
(1) Taxa se calculeazã de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, care reprezintã:
a) în cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent sau exercitã profesii libere - organul fiscal la care persoana este înregistratã ca plãtitor de impozite şi taxe;
b) în cazul persoanelor fizice - organul fiscal în a cãrui razã teritorialã persoana fizicã îşi are domiciliul fiscal.
(2) În vederea calculãrii taxei de cãtre autoritatea fiscalã, persoana fizicã sau persoana juridicã în numele cãreia se efectueazã înmatricularea, denumite în continuare contribuabili, trebuie sã prezinte, în copie şi în original, urmãtoarele documente:
a) cartea de identitate a vehiculului; şi
b) în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din alte state, un document din care sã rezulte data primei înmatriculãri a acestora, şi, dupã caz, declaraţia pe propria rãspundere prevãzutã la art. 5 alin. (4), precum şi rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomã "Registrul Auto Român" ori rezultatul evaluãrii individuale efectuate potrivit art. 5 alin. (20).
(3) Procedura de stabilire a taxei se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. Ordinul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, în locul cãrţii de identitate a vehiculului, prevãzutã la alin. (2) lit. a), va fi prezentat un document care sã conţinã elementele necesare calculului taxei de cãtre organul fiscal, al cãrui model va fi stabilit în ordinul prevãzut la alin. (3).
(5) Taxa se achitã în lei de contribuabili, prin virament sau în numerar, la unitãţile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care aceştia sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe sau îşi au domiciliul fiscal, în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã a contribuabililor persoane fizice sau juridice.
(6) În ultima zi lucrãtoare a lunii, unitãţile Trezoreriei Statului transferã în contul 50.17 "Disponibil al fondului pentru mediu", deschis pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu la Trezoreria Sectorului 6, sumele colectate în contul prevãzut la alin. (4).
(7) Transferul sumelor se efectueazã din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), la nivelul soldului creditor al contului.
(8) Concomitent cu efectuarea operaţiunilor de transfer prevãzute la alin. (6), unitãţile Trezoreriei Statului transmit în sistem electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu un fişier conţinând toate operaţiunile efectuate prin contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule".
CAP. IV
Calculul taxei
ART. 4
(1) Norma de poluare Euro utilizatã la calculul taxei este cea codificatã în cartea de identitate a vehiculului la rubrica 5 "Numãrul de omologare", prin ultimele douã caractere din numãrul de omologare, dupã cum urmeazã:
┌─────────────────────────┬──────────────────┐
│Norma de poluare Euro │ Codificare │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Non Euro │ E0 sau R0 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 1 │ E1 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 2 │ E2 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 3 │ E3 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 4 │ E4 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 5 │ E5 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro 6 │ E6 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro I │ R1 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro II │ R2 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro III │ R3 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro IV │ R4 │
├─────────────────────────┼──────────────────┤
│ Euro V │ R5 sau RE │
└─────────────────────────┴──────────────────┘
(2) Valoarea combinatã a emisiei de CO(2), exprimatã în g/km, utilizatã la calculul taxei este cea înscrisã în cartea de identitate a vehiculului la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului", pentru categoria "Autoturism M(1)" sau "Autoturism M(1G" încadrat în norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, cu excepţia celor prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. c) din ordonanţã. (3) În cazul autovehiculelor electrice, codificarea prevãzutã la alin. (1) este EE. Autovehiculele hibride au înscris în cartea de identitate a vehiculului la rubrica 10 "Sursa de energie" textul "hibrid". (4) Elementele pe baza cãrora au fost stabilite cotele de reducere a taxei aferente unui autovehicul considerat "standard", prevãzute în anexa nr. 4 la ordonanţã, sunt: a) vechimea, calculatã ca diferenţã între data la care se efectueazã calculul şi data primei înmatriculãri; b) rulajul mediu anual: - M1 - 15.000 km; - N1 - 30.000 km; - M2 şi N2 - 60.000 km; - M3 şi N3 - 100.000 km; c) starea generalã standard, specificã unui autovehicul care îndeplineşte toate condiţiile tehnice impuse la omologare şi la inspecţia tehnicã periodicã, conform legislaţiei în vigoare, iar caroseria nu prezintã semne de coroziune şi deteriorare, autovehiculul nu a fost revopsit, tapiţeria este curatã şi fãrã deteriorãri, iar componentele de bord sunt în stare bunã; d) dotare: aer condiţionat, ABS şi airbag. (5) În cazul autovehiculelor rulate care se înmatriculeazã pentru prima datã în România, data primei înmatriculãri utilizatã la calculul taxei este cea înscrisã la rubrica corespunzãtoare a documentului de înmatriculare strãin. (6) Reducerea taxei cu 25% în cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevãzut cu filtru de particule se aplicã pentru autovehiculele în a cãror carte de identitate a vehiculului la rubrica "Modificãri ce nu afecteazã performanţele şi caracteristicile de folosinţã ale vehiculului" este înscris textul "Filtru de particule". Regia Autonomã "Registrul Auto Român" înscrie textul în cartea de identitate a vehiculului numai dacã dispozitivul este prevãzut în documentaţia de omologare a autovehiculului şi, suplimentar pentru autovehiculele rulate, în urma verificãrii existenţei şi stãrii tehnice a acestuia. CAP. V Determinarea deprecierii reale a unui autovehicul rulat ART. 5 (1) Suma reprezentând taxa ce urmeazã a fi plãtitã, calculatã potrivit prevederilor art. 6 din ordonanţã, poate fi ajustatã atunci când persoana care solicitã înmatricularea unui autovehicul rulat declarã pe propria rãspundere cã rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauzã este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivã de autovehicule, prevãzut la art. 4 alin. (4) lit. b). (2) În cazul prevãzut la alin. (1), calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevãzutã în anexa nr. 4 la ordonanţã, majoratã cu reducerea suplimentarã prevãzutã în anexa nr. 1. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 95% se aplicã cota de reducere de 95%. (3) Rulajul mediu anual real se calculeazã prin raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculatã în funcţie de data primei înmatriculãri. (4) Declaraţia pe propria rãspundere se întocmeşte de persoana în cauzã potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2 şi se depune la organul fiscal competent. (5) Declararea nerealã a rulajului autovehiculului constituie infracţiune şi se pedepseşte conform prevederilor art. 292 din Codul penal. (6) Suma reprezentând taxa ce urmeazã a fi plãtitã, calculatã potrivit prevederilor art. 6 din ordonanţã, poate fi ajustatã şi atunci când persoana care solicitã înmatricularea unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", cã deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicatã de grila fixã prevãzutã în anexa nr. 4 la ordonanţã. (7) În cazul prevãzut la alin. (6), deprecierea unui autovehicul în raport cu un autovehicul considerat "standard" se calculeazã dupã formula: D = (d1 x 0,30) + (d2 x 0,30) + (d3 x 0,40), unde: D - deprecierea totalã; d1 - deprecierea stabilitã în funcţie de vechime; d2 - deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã; d3 - deprecierea stabilitã în funcţie de nivelul de dotare. (8) Contribuabilul poate solicita ajustarea taxei pe baza oricãrui element dintre cele 3 elemente prevãzute la alin. (7), dupã caz. În aceastã situaţie, valoarea deprecierii neajustate (d1, d2 sau d3) este egalã cu 1. (9) Deprecierea stabilitã în funcţie de vechime (d1) se aplicã pentru autovehiculele în cazul cãrora existã diferenţe mai mari de un an între data primei înmatriculãri, stabilitã conform prevederilor art. 4 alin. (5), şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului la rubrica 5 "Anul fabricaţiei", dupã cum urmeazã: *
┌────────────────────────────┬─────────────────────┐
│Diferenţã vechime (ani) │ Coeficient d1 │
├────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ > 1 - 2 │ 1,03 │
├────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ > 2 - 3 │ 1,05 │
├────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ > 3 - 4 │ 1,06 │
├────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ > 4 │ 1,10 │
└────────────────────────────┴─────────────────────┘
(10) În cazul în care persoana care solicitã înmatricularea nu poate face dovada primei înmatriculãri a autovehiculului, se aplicã prevederile art. 6 alin. (5) din ordonanţã, coeficientul de depreciere d1 fiind 1. (11) Deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã (d2) are în vedere alte aspecte decât cele care fac obiectul omologãrii şi inspecţiei tehnice periodice, şi anume aspectul exterior şi interior al vehiculului, ţinându-se cont de starea caroseriei, revopsirea autovehiculului, starea tapiţeriei şi a componentelor de bord. (12) Deprecierea stabilitã în funcţie de starea generalã (d2) se determinã ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:
┌───────────────────────┬───────────────────────┐
│ Aspect/Stare generalã │ Coeficient d2 │
│ ├──────────┬────────────┤
│ │ Standard │ Inferioarã │
├───────────────────────┼──────────┼────────────┤
│Aspect exterior │ 1,0 │ 1,10 │
├───────────────────────┼──────────┼────────────┤
│Aspect interior │ 1,0 │ 1,10 │
└───────────────────────┴──────────┴────────────┘
(13) Deprecierea stabilitã în funcţie de nivelul de dotare (d3), respectiv pe baza dotãrilor considerate drept opţionale în raport cu cerinţele standard impuse prin legislaţia privind omologarea şi inspecţia tehnicã a autovehiculelor, se determinã ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:
┌─────────────────────────────┬──────────────────┐
│ Dotare │ Coeficient d3 │
├─────────────────────────────┼──────────────────┤
│Fãrã aer condiţionat │ 1,10 │
├─────────────────────────────┼──────────────────┤
│ Fãrã ABS │ 1,15 │
├─────────────────────────────┼──────────────────┤
│ Fãrã airbag │ 1,10 │
└─────────────────────────────┴──────────────────┘
(14) Coeficientul deprecierii totale (D), calculat conform formulei prevãzute la alin. (7), se înmulţeşte cu cota de reducere a taxei din anexa nr. 4 la ordonanţã, stabilitã iniţial, rezultând noua cotã de reducere pentru calculul taxei. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 95% se aplicã cota de reducere de 95%. (15) Tariful pentru efectuarea expertizei tehnice, care nu poate depãşi costul operaţiunilor de expertizã, se stabileşte prin decizie a Consiliului de administraţie al Regiei Autonome "Registrul Auto Român" şi se publicã pe site-ul acesteia, în termen de 15 zile calendaristice de la data publicãrii prezentelor norme metodologice. (16) Rezultatul expertizei tehnice se consemneazã într-un document eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", care cuprinde informaţiile corespunzãtoare fiecãruia dintre elementele avute în vedere pentru stabilirea reducerii suplimentare şi cota de reducere care decurge din acestea. (17) Contribuabilul care urmeazã sã înmatriculeze un autovehicul rulat poate solicita ajustarea taxei atât pentru cazul prevãzut la alin. (1), cât şi pentru cazul prevãzut la alin. (6). În aceastã situaţie, la calculul taxei se ia în considerare cota de reducere rezultatã din înmulţirea coeficientului de depreciere determinat potrivit alin. (7) cu suma dintre cota de reducere prevãzutã în anexa nr. 4 la ordonanţã şi reducerea suplimentarã prevãzutã în anexa nr. 1. Atunci când noua cotã de reducere este mai mare de 95% se aplicã cota de reducere de 95%. (18) Atunci când contribuabilul a plãtit taxa, calculatã potrivit prevederilor art. 6 din ordonanţã, acesta poate solicita recalcularea sumei plãtite pe baza rezultatului expertizei tehnice efectuate potrivit prevederilor alin. (6). (19) În baza cererii şi a rezultatului expertizei tehnice eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român", autoritatea fiscalã competentã procedeazã la recalcularea sumei reprezentând taxa, care poate conduce la restituirea diferenţei de taxã faţã de cea plãtitã cu ocazia înmatriculãrii. (20) În situaţia în care contribuabilul considerã cã deprecierea autovehiculului sãu este mai mare decât deprecierea rezultatã pe baza cotei iniţiale de reducere şi/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individualã a autovehiculului în cauzã. În acest sens, contribuabilul va solicita efectuarea expertizei de cãtre un expert al Corpului Experţilor Tehnici, care în raportul de expertizã privind evaluarea individualã a autovehiculului va înscrie şi cota realã de reducere a taxei corespunzãtoare acelui autovehicul. (21) Pe baza cotei reale de reducere, stabilitã potrivit alin. (20), autoritatea fiscalã competentã va proceda la calcularea taxei. CAP. VI Restituirea sumelor reprezentând diferenţe de taxe plãtite SECŢIUNEA 1 Restituirea sumelor rezultate ca diferenţã între taxa specialã pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa pe poluare pentru autovehicule ART. 6 (1) Atunci când taxa specialã pentru autoturisme şi autovehicule plãtitã în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, potrivit prevederilor <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este mai mare decât taxa pe poluare rezultatã din aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , calculatã în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculãrii autovehiculului în România, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxã plãtitã. (2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie, la cererea contribuabilului, persoanã fizicã sau juridicã, în conformitate cu prevederile <>art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Pentru restituirea sumelor, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent în administrarea acestuia, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 3. (4) La cererea de restituire se anexeazã, în original sau în copie, documentul doveditor al plãţii taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, respectiv chitanţa fiscalã/ordinul de platã şi extrasul de cont, dupã caz, care sã ateste efectuarea plãţii acesteia, precum şi copia cãrţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora. (5) În cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexeazã, în copii conforme cu originalul pe baza declaraţiei proprii, documentul doveditor al plãţii taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, precum şi cartea de identitate a vehiculului şi certificatul de înmatriculare. (6) Cererea de restituire, însoţitã de documentele prevãzute la alin. (4), se soluţioneazã de organul fiscal competent, în termenul prevãzut la <>art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (7) Dupã primirea cererii de restituire, organul fiscal competent verificã datele din evidenţa analiticã pe plãtitori, sub aspectul existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de cãtre contribuabil, precum şi operaţiunea de platã a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, în sensul virãrii sumei în cauzã la bugetul de stat, solicitând în scris unitãţii Trezoreriei Statului confirmarea plãţii. (8) În situaţia în care, urmare verificãrilor, se confirmã virarea sumei în cauzã la bugetul de stat, iar organul fiscal competent constatã existenţa unor obligaţii fiscale restante ale contribuabilului, suma solicitatã se restituie numai dupã efectuarea compensãrii acestor obligaţii fiscale restante, în conformitate cu prevederile <>art. 116 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În acest scop se întocmeşte, în 3 exemplare, nota privind compensarea obligaţiilor fiscale - M.F.P. - A.N.A.F., cod 14.13.41.99, în conformitate cu prevederile legale. (9) În cazul în care suma de restituit este mai mare decât suma reprezentând obligaţiile fiscale restante înregistrate de cãtre contribuabil, organul fiscal competent efectueazã compensarea pânã la concurenţa celei mai mici sume, iar pentru diferenţã întocmeşte, în 3 exemplare, nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. - A.N.A.F., cod 14.13.41.99/a. (10) Nota privind restituirea/rambursarea unor sume M.F.P. - A.N.A.F., cod 14.13.41.99/a, se întocmeşte şi în cazul restituirii integrale a diferenţei dintre cele douã taxe, atunci când nu se constatã în sarcina contribuabilului obligaţii fiscale restante. (11) Cele 3 exemplare ale notei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, dupã caz, se transmit la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, în scopul efectuãrii operaţiunilor de compensare/restituire. (12) Restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxã plãtitã se face de cãtre organul fiscal competent, de la bugetul de stat, din contul de venituri bugetare în care a fost încasatã suma în contul bancar indicat de cãtre solicitant prin cererea sa de restituire. (13) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu au indicat, prin cererea de restituire, contul bancar în care doresc restituirea, aceasta poate fi efectuatã, în numerar, la ghişeul unitãţii Trezoreriei Statului, în baza notei privind restituirea/rambursarea unor sume. (14) Dupã efectuarea compensãrii şi/sau a restituirii, dupã caz, unitatea Trezoreriei Statului pãstreazã un exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de restituire şi le transmite pe celelalte douã organului fiscal competent, în termen de 3 zile, în vederea înregistrãrii în evidenţa analiticã pe plãtitori a contribuabililor. (15) Dupã primirea documentelor, organul fiscal competent va pãstra un exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de restituire şi îl va transmite pe celãlalt contribuabilului, în termen de 7 zile. (16) Restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxã plãtitã se face de la bugetul de stat. (17) Pentru cererile de restituire depuse la organele fiscale înainte de data intrãrii în vigoare a prevederilor ordonanţei, termenul legal de soluţionare începe sã curgã de la data de 1 iulie 2008, cu condiţia ca cererea sã fie însoţitã de documentele prevãzute la art. 6 alin. (4). SECŢIUNEA a 2-a Restituirea sumelor reprezentând valoarea rezidualã a taxei plãtite ART. 7 (1) Atunci când un autovehicul pentru care s-a plãtit taxa în România este scos ulterior din parcul auto naţional se restituie, la cererea contribuabililor, valoarea rezidualã a taxei. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã pentru taxele plãtite începând cu data de 1 iulie 2008. (3) Valoarea rezidualã a taxei reprezintã taxa care ar fi plãtitã pentru respectivul autovehicul dacã acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional. (4) Pentru restituirea sumelor, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent în administrarea acestuia, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 3. (5) La cererea de restituire se anexeazã, în original şi în copie, urmãtoarele documente: a) documentul care atestã cã solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul auto naţional, respectiv copia legalizatã a cãrţii de identitate a autovehiculului; b) dovada radierii din circulaţie a autovehiculului, eliberatã de organele de poliţie competente; c) documentul care atestã faptul cã autovehiculul a fost transferat în alt stat membru, respectiv factura/contractul de vânzare-cumpãrare sau declaraţia vamalã de export, dupã caz; d) certificatul de distrugere a vehiculului, dupã caz. (6) Cererea de restituire se soluţioneazã de organul fiscal competent, în termenul legal de soluţionare, potrivit legii, iar restituirea sumelor reprezentând valoare rezidualã a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu. (7) Suma reprezentând valoarea rezidualã a taxei se compenseazã/se restituie de unitãţile Trezoreriei Statului, din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã al contribuabililor persoane fizice sau juridice, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule" . (8) În cazul în care suma prevãzutã la alin. (7) nu se încadreazã în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", unitãţile Trezoreriei Statului vor solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese aprobate de conducãtorul unitãţii, transferarea în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei necesare efectuãrii restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira suma astfel solicitatã, din contul 50.17 "Disponibil al fondului pentru mediu", în termen de maximum douã zile lucrãtoare de la primirea adresei de la unitatea Trezoreriei Statului. (9) Procedura de restituire a sumelor reprezentând valoarea rezidualã a taxei este cea prevãzutã la art. 6 alin. (6)-(14), care se aplicã în mod corespunzãtor. SECŢIUNEA a 3-a Restituirea sumelor reprezentând diferenţele de taxã pe poluare rezultate în urma contestãrii taxei ART. 8 (1) În cazul contestãrii taxei plãtite, contribuabilul poate solicita restituirea diferenţei de taxã faţã de cea plãtitã cu ocazia înmatriculãrii autovehiculului în România. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã pentru taxele plãtite începând cu data de 1 iulie 2008. (3) Pentru restituirea sumelor reprezentând diferenţã de taxã, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent în administrarea acestuia, prevãzut la art. 3 alin. (1). Modelul cererii este prevãzut în anexa nr. 3. (4) La cererea de restituire se anexeazã, în original şi în copie, urmãtoarele documente: a) dovada plãţii taxei pe poluare; b) documentul eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Român" privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul eliberat de Corpul Experţilor Tehnici privind rezultatul evaluãrii individuale a autovehiculului. (5) Cererea de restituire se soluţioneazã de organul fiscal competent în termenul prevãzut de lege, iar restituirea sumelor reprezentând diferenţã de taxã se face din bugetul Fondului pentru mediu. (6) Suma reprezentând diferenţa de taxã se compenseazã/se restituie de unitãţile Trezoreriei Statului din contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã a contribuabililor persoane fizice sau juridice, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule". (7) În cazul în care suma prevãzutã la alin. (6) nu se încadreazã în soldul creditor al contului sintetic 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", unitãţile Trezoreriei Statului vor solicita în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, pe baza unei adrese aprobate de conducãtorul unitãţii, transferarea în contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscalã atribuit Trezoreriei Statului (8609468), a sumei necesare efectuãrii restituirii. Administraţia Fondului pentru Mediu va vira suma astfel solicitatã, din contul 50.17 "Disponibil al fondului pentru mediu", în termen de maximum douã zile lucrãtoare de la primirea adresei de la unitatea Trezoreriei Statului. (8) Procedura de restituire a sumelor reprezentând diferenţã de taxã este cea prevãzutã la art. 6 alin. (6)-(14), care se aplicã în mod corespunzãtor. CAP. VII Dispoziţii finale ART. 9 (1) În mãsura în care aplicarea prevederilor privind taxa va impune precizãri suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile sau al ministrului economiei şi finanţelor ori al ministrului transporturilor sau prin ordin comun al acestora, dupã caz. (2) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice. ANEXA 1
───────
la normele metodologice
────────────────────────
GRILĂ
privind cotele de reducere suplimentarã în funcţie de rulajul mediu anual
real al autovehiculului
┌─────────────────┬────────────────────────────────────┬──────────────────────┐
│ Categoria de │ Diferenţa dintre rulajul mediu │ Cota de reducere │
│ autovehicul │ anual real şi rulajul mediu │ suplimentarã │
│ │ anual standard │ (%) │
│ │ (km) │ │
├─────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ M(1) │ < 5000 │ 0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 5001 - 10.000 │ 1,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 10.001 - 15.000 │ 1,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 15.001 - 20.000 │ 2,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 20.001 - 25.000 │ 2,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 25.001 - 30.000 │ 3,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ > 30.001 │ 3,5 │
├─────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ N(1) │ < 10.000 │ 0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 10.001 - 20.000 │ 1,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 20.001 - 30.000 │ 1,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 30.001 - 40.000 │ 2,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 40.001 - 50.000 │ 2,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ > 50.001 │ 3,0 │
├─────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ M(2) şi N(2) │ < 15.000 │ 0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 15.001 - 30.000 │ 1,0 │
│ │ 30.001 - 45.000 │ 1,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 45.001 - 60.000 │ 2,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 60.001 - 75.000 │ 2,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ > 75.001 │ 3,0 │
├─────────────────┼────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ M(3 şi N(3) │ < 25.000 │ 0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 25.001 - 50.000 │ 1,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 50.001 - 100.000 │ 1,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 100.001 - 150.000 │ 2,0 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ 150.001 - 200.000 │ 2,5 │
│ ├────────────────────────────────────┼──────────────────────┤
│ │ > 200.001 │ 3,0 │
└─────────────────┴────────────────────────────────────┴──────────────────────┘
ANEXA 2
───────
la normele metodologice
───────────────────────
DECLARAŢIE
pe propria rãspundere
Subsemnatul(a) ........ reprezentant al Societãţii Comerciale ......., cu domiciliul/sediul în judeţul ......, municipiul/oraşul/comuna ......., satul ...., sectorul ...., codul poştal ....., str. ...... nr. ...., bl. ..., sc. ..., et. ...., ap. ..., telefon/fax ...., e-mail ......, posesor al (BI/CI) ........ seria ..... nr. ....., cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria rãspundere cã autovehiculul marca ........, tipul/varianta ......., Numãrul de identificare ..........., culoarea ......, are un rulaj mediu anual la data înmatriculãrii în România de ......... km, calculat potrivit prevederilor art. 5 din normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
Dau prezenta declaraţie în vederea calculului taxei pe poluare pentru autovehicule.
Data Semnãtura
........... .................
ANEXA 3
─────────
la normele metodologice
────────────────────────
CERERE DE RESTITUIRE
Cãtre(organul fiscal competent) ....../(numele şi prenumele persoanei fizice/denumirea contribuabilului).......
Subsemnatul/Subscrisa ....................................................................................................................................................., cu domiciliul/sediul în localitatea ............................, str. ................ nr. ....., bl. ......., sc. ......., ap. ....., judeţul/sectorul ............................, având C.N.P./C.U.I. ...................................., în temeiul prevederilor <>art. 117 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, solicit/solicitãm restituirea sumei reprezentând*1):
( ) diferenţã între suma achitatã anterior, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind taxa pe poluare pentru autovehicule;
( ) valoarea rezidualã a taxei pe poluare, autovehiculul pentru care s-a plãtit taxa fiind scos între timp din parcul auto naţional;
( ) diferenţe calculate în urma contestãrii taxei pe poluare achitate anterior.
Declar/Declarãm cã suma achitatã iniţial, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule/ taxã pe poluare, prin Chitanţa/O.P.T. nr. ............/............, în cuantum de ................lei, a fost achitatã pentru înmatricularea autoturismului/autovehiculului marca ................, tipul/varianta ..................., fabricat în anul ......., având Numãrul de înmatriculare ....................., Numãrul de identificare ............................., Seria cãrţii de identitate ....................... .*2)
Faţã de acestea, vã rog/rugãm sã procedaţi la calcularea diferenţei/valorii reziduale, conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, cu menţiunea cã am luat cunoştinţã cã din suma de restituit vor fi compensate, de cãtre organul fiscal competent, eventualele obligaţii fiscale datorate şi neachitate la data restituirii.
Solicit/solicitãm ca restituirea efectivã a sumelor cuvenite în continuare sã se efectueze*3):
( ) în Contul bancar nr. ..........., deschis la ................;
( ) în numerar, la ghişeul unitãţii Trezoreriei Statului, în baza notei privind restituirea.
Solicitantul/Reprezentantul legal al contribuabilului,
...................................................
(numele şi prenumele)
Semnãtura
...................
L.S.
...................
Data
...................
_____________
*1) Se bifeazã situaţia în cauzã.
*2) Nu se completeazã în situaţia în care se solicitã valoarea rezidualã a taxei.
*3) Se indicã modalitatea agreatã pentru restituire.
___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.