Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
			
		 
		
		
	 
				    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.    ART. I     Hotãrârea Guvernului nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfã şi stabilirea mãsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr 472 şi 472 bis din 13 iulie 2007, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:    1. La articolul 11, dupã alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu urmãtorul cuprins:    "(7^1) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (7), se acordã o perioadã de exceptare, prin excepţie de la termenele de implementare a valorilor-limitã ale emisiilor prevãzute la alin. (4), a categoriei de maşini echipate cu un mâner în partea superioarã, pentru maşinile portative de tãiat gardul viu şi fierãstraiele portative destinate îngrijirii arborilor, echipate cu un mâner în partea superioarã, pentru uz profesional, care funcţioneazã în poziţii multiple, prevãzute cu motoare de clasele SH:2 şi SH:3."    2. La anexa nr. 1, dupã punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 8, cu urmãtorul cuprins:    "8. CERINŢE PRIVIND APROBAREA DE TIP PENTRU FAZELE III B ŞI IV    8.1. Prezentul punct se aplicã aprobãrii de tip a motoarelor comandate electronic, care utilizeazã comanda electronicã pentru a determina în acelaşi timp debitul şi a regla momentul injecţiei de carburant (denumit în continuare motor). Prezenta secţiune se aplicã independent de tehnologia utilizatã în aceste motoare pentru a respecta valorile-limitã de emisie stabilite la pct. 4.1.2.5 şi 4.1.2.6 din prezenta anexã.    8.2. Definiţii    În sensul prezentului punct, se aplicã urmãtoarele definiţii:    8.2.1. strategie de limitare a emisiilor - combinaţia dintre un sistem de limitare a emisiilor cu o strategie de bazã de limitare a emisiilor şi un ansamblu de strategii auxiliare de limitare a emisiilor, integratã în concepţia globalã a unui motor sau a unei maşini mobile nerutiere în care este instalat motorul;    8.2.2. reactiv - un agent consumabil sau nerecuperabil cerut şi utilizat pentru a asigura buna funcţionare a sistemului de posttratare a gazelor de eşapament.    8.3. Prescripţii generale    8.3.1. Cerinţe referitoare la strategia de bazã de limitare a emisiilor    8.3.1.1. Strategia de bazã de limitare a emisiilor, activatã de-a lungul întregii game operative de regim şi de cuplu a motorului, este conceputã pentru a garanta conformitatea motorului cu dispoziţiile prezentei hotãrâri.    8.3.1.2. Orice strategie de bazã de limitare a emisiilor care poate face distincţia dintre o funcţionare a motorului conform unei încercãri standardizate de aprobare de tip şi alte condiţii de funcţionare şi de a reduce ulterior nivelul de limitare a emisiilor atunci când motorul nu funcţioneazã în condiţii efectiv incluse în procedura de aprobare de tip este interzisã.    8.3.2. Cerinţe referitoare la strategia auxiliarã de control al emisiilor    8.3.2.1. O strategie auxiliarã de limitare a emisiilor poate fi utilizatã pentru un motor sau o maşinã mobilã nerutierã, cu condiţia ca aceasta, atunci când este activatã, sã modifice strategia de bazã de limitare a emisiilor drept rãspuns la un ansamblu specific de condiţii ambiante şi/sau de funcţionare, dar sã nu reducã în mod permanent eficacitatea sistemului de limitare a emisiilor:    a) atunci când strategia auxiliarã de limitare a emisiilor este activatã în timpul încercãrii standardizate de aprobare de tip, pct. 8.3.2.2 şi 8.3.2.3 nu se aplicã;    b) atunci când strategia auxiliarã de limitare a emisiilor nu este activatã în timpul încercãrii standardizate de aprobare de tip, trebuie sã se demonstreze cã aceasta nu este activã decât în timpul perioadei necesare pentru scopurile prevãzute la pct. 8.3.2.3.    8.3.2.2. Condiţiile de control aplicabile prezentului punct sunt urmãtoarele:    a) o altitudine care sã nu depãşeascã 1.000 metri (sau o presiune atmosfericã echivalentã de 90 kPa);    b) o temperaturã ambiantã situatã în intervalul 275-303 K (2-30°C);    c) temperatura lichidului de rãcire a motorului sã fie peste 343 K (70°C).    Dacã strategia auxiliarã de limitare a emisiilor este activatã atunci când motorul funcţioneazã în condiţiile de control vizate la lit. a)-c), strategia este activatã numai în mod excepţional.    8.3.2.3. O strategie auxiliarã de limitare a emisiilor poate fi activatã în special cu urmãtoarele scopuri:    a) prin semnale la bord, pentru a proteja de orice daune motorul (inclusiv protecţia dispozitivului de control al admisiei de aer) şi/sau maşina mobilã nerutierã fãrã destinaţie rutierã pe care este instalat motorul;    b) pentru a asigura securitatea şi strategiile de funcţionare;    c) pentru prevenirea emisiilor excesive, în timpul pornirii la rece, al încãlzirii sau al opririi;    d) în cazul în care este utilizatã pentru a compensa limitarea unui poluant determinat în anumite condiţii ambientale sau de funcţionare specifice, pentru pãstrarea controlului asupra tuturor celorlalţi poluanţi reglementaţi, în cadrul valorilor-limitã pentru emisii, specifice pentru motorul respectiv. Obiectivul este de a compensa fenomenele care apar în mod natural, astfel încât sã se permitã un control acceptabil al tuturor elementelor conţinute în emisii.    8.3.2.4. Producãtorul demonstreazã serviciului tehnic în momentul încercãrii standardizate de aprobare de tip cã funcţionarea oricãrei strategii auxiliare de limitare a emisiilor este conformã cu dispoziţiile pct. 8.3.2. Demonstraţia constã într-o evaluare a documentelor prevãzute la pct. 8.3.3.    8.3.2.5. Orice funcţionare a unei strategii auxiliare de limitare a emisiilor care nu este conformã cu pct. 8.3.2 este interzisã.    8.3.3. Cerinţe privind documentaţia    8.3.3.1. În momentul prezentãrii cererii de aprobare de tip la serviciul tehnic, producãtorul furnizeazã o documentaţie care asigurã accesul la orice element de proiectare, la orice strategie de control al emisiilor şi la mijloacele prin care strategia auxiliarã controleazã în mod direct sau indirect variabilele de ieşire. Documentaţia este compusã din douã pãrţi:    a) dosarul de documente, anexat la cererea de aprobare de tip, care conţine o vedere de ansamblu asupra strategiei de control al emisiilor. Se furnizeazã dovada cã toate valorile de ieşire permise de o matrice obţinutã pornind de la plaja de comandã a valorilor de intrare ale unitãţilor individuale au fost identificate. Aceastã dovadã este anexatã la documentaţie, aşa cum se prevede în anexa nr. 2;    b) elementele suplimentare, prezentate serviciului tehnic, dar neanexate cererii de aprobare de tip, care includ toţi parametrii modificaţi de orice strategie auxiliarã de control al emisiilor şi condiţiile-limitã în care aceastã strategie opereazã şi, în special:    (i) o descriere a logicii de control, a strategiilor de reglare şi a punctelor de comutare în toate modurile de funcţionare pentru sistemul de alimentare cu carburant şi pentru celelalte sisteme esenţiale, permiţând un control eficient al emisiilor [de exemplu, sistem de recirculare a gazelor de eşapament (EGR) sau de dozare a reactivului];    (ii) o justificare a utilizãrii oricãrei strategii auxiliare de control al emisiilor aplicate motorului, însoţitã de elemente şi de date privind încercarea standardizatã, demonstrând efectul asupra gazelor de eşapament. Aceastã justificare se poate baza pe datele de încercare standardizatã, pe o analizã tehnicã serioasã sau pe o combinaţie a celor douã;    (iii) o descriere detaliatã a algoritmilor sau a senzorilor (dupã caz) utilizaţi pentru identificarea, analizarea sau diagnosticarea funcţionãrii incorecte a sistemului de control al oxizilor de azot (NO(x));    (iv) toleranţa utilizatã pentru a îndeplini cerinţele pct. 8.4.7.2, indiferent de mijloacele folosite.    8.3.3.2. Elementele suplimentare prevãzute la pct. 8.3.3.1 lit. b) sunt tratate ca fiind strict confidenţiale. Acestea sunt comunicate autoritãţii de omologare de tip la cerere. Autoritatea care acordã aprobarea de tip respectã confidenţialitatea acestor elemente.    8.4. Cerinţe pentru asigurarea bunei funcţionãri a sistemului de control al oxizilor de azot (NO(x))    8.4.1. Producãtorul furnizeazã informaţii care descriu în detaliu caracteristicile de funcţionare ale sistemului de control al oxizilor de azot (NO(x)), folosind documentele prevãzute la pct. 2 din subanexa nr. 1 la anexa nr. 2 şi la pct. 2 din subanexa nr. 3 la anexa nr. 2.    8.4.2. Dacã sistemul de control al emisiilor necesitã utilizarea unui reactiv, caracteristicile acestuia, inclusiv tipul sãu, informaţiile referitoare la concentraţia reactivului atunci când este în soluţie, condiţiile privind temperaturile sale de funcţionare şi referenţialul standardelor internaţionale pentru compoziţia şi calitatea acestuia trebuie sã fie precizate de producãtor la pct. 2.2.1.13 din subanexa nr. 1 şi la pct. 2.2.1.13 din subanexa nr. 3 la anexa nr. 2.    8.4.3. Strategia de control al emisiilor motorului trebuie sã fie funcţionalã în toate condiţiile de mediu întâlnite în mod normal pe teritoriul Uniunii Europene, în special la temperaturi ambiante joase.    8.4.4. Producãtorul trebuie sã demonstreze, în cazul utilizãrii unui reactiv, cã emisiile de amoniac nu depãşesc o valoare medie de 25 ppm în timpul ciclului de încercare standardizatã aplicabil la procedura de aprobare de tip.    8.4.5. Dacã sunt instalate sau conectate pe o maşinã mobilã nerutierã rezervoare separate de reactiv, trebuie prevãzut un dispozitiv care sã permitã prelevarea unui eşantion de reactiv din rezervoare. Punctul de prelevare trebuie sã fie uşor accesibil fãrã sã fie nevoie de utilizarea unor instrumente sau dispozitive speciale.    8.4.6. Cerinţe privind utilizarea şi întreţinerea    8.4.6.1. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din hotãrâre, aprobarea de tip este condiţionatã de punerea la dispoziţia fiecãrui operator al unei maşini mobile nerutiere de instrucţiuni scrise, cuprinzând urmãtoarele informaţii:    a) avertismente detaliate care explicã posibilele funcţionãri defectuoase cauzate de o operare, utilizare sau întreţinere incorectã a motorului instalat, însoţite de mãsurile corective adecvate;    b) avertismente detaliate privind utilizarea incorectã a maşinii, susceptibilã de a duce la o posibilã funcţionare defectuoasã a motorului, însoţite de mãsurile corective adecvate;    c) informaţii privind utilizarea corectã a reactivului, însoţite de instrucţiuni privind reîncãrcarea reactivului între intervalele de întreţinere periodicã normale;    d) un avertisment clar care sã indice cã certificatul de aprobare de tip eliberat pentru tipul de motor în cauzã este valabil numai atunci când sunt îndeplinite toate condiţiile urmãtoare:    (i) motorul funcţioneazã, este utilizat şi întreţinut în conformitate cu instrucţiunile furnizate;    (ii) s-a adoptat o mãsurã promptã pentru a remedia funcţionarea, utilizarea sau întreţinerea incorectã, în conformitate cu mãsurile corective indicate în avertismentele prevãzute la lit. a) şi b);    (iii) nu a avut loc voit nicio utilizare greşitã a motorului, îndeosebi dezactivarea sau lipsa de întreţinere a sistemului EGR sau a unui sistem de dozare a reactivului.    Instrucţiunile sunt redactate într-o formã clarã, accesibilã nespecialiştilor şi utilizeazã aceiaşi termeni cu cei utilizaţi în manualul de utilizare a maşinii mobile nerutiere sau a motorului.    8.4.7. Controlul reactivului (dupã caz)    8.4.7.1. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din hotãrâre, aprobarea de tip este condiţionatã de furnizarea de indicatori sau de alte mijloace adecvate, în funcţie de configuraţia maşinii mobile nerutiere, care comunicã operatorului urmãtoarele:    a) cantitatea de reactiv rãmasã în rezervorul de stocare al reactivului şi, printr-un semnal specific suplimentar, faptul cã volumul de reactiv rãmas este sub 10% din conţinutul total al rezervorului;    b) cã rezervorul de reactiv s-a golit sau este aproape gol;    c) cã reactivul din rezervorul de stocare nu corespunde caracteristicilor declarate şi înregistrate la pct. 2.2.1.13 din subanexa nr. 1 şi la pct. 2.2.1.13 din subanexa nr. 3 la anexa nr. 2, conform mijloacelor de evaluare instalate;    d) cã dozarea reactivului este întreruptã, în cazuri diferite de cele executate de cãtre modulul electronic de comandã al motorului (ECU) sau de dispozitivul de control al dozãrii, ca o consecinţã a condiţiilor de funcţionare a motorului atunci când dozarea nu este necesarã, cu condiţia ca aceste condiţii de funcţionare sã fie comunicate autoritãţii competente care acordã aprobarea de tip.    8.4.7.2. La alegerea producãtorului, cerinţele privind conformitatea reactivului cu caracteristicile declarate şi cu toleranţa de emisie de oxizi de azot (NO(x)) asociatã se îndeplinesc prin unul dintre mijloacele urmãtoare:    a) un mijloc direct, cum este utilizarea unui captor de calitate a reactivului;    b) un mijloc indirect, precum utilizarea în eşapament a unui detector de oxizi de azot (NO(x)), pentru a evalua eficienţa reactivului;    c) orice alt mijloc, cu condiţia ca eficacitatea sa sã fie cel puţin egalã cu cea care rezultã din utilizarea unui mijloc menţionat la lit. a) sau b) şi ca exigenţele principale ale prezentei anexe sã fie respectate."    3. La anexa nr. 2, punctul 2 din subanexa nr. 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:    "2. MÃSURI ADOPTATE ÎMPOTRIVA POLUÃRII ATMOSFERICE    2.1. Dispozitiv de reciclare a gazelor de carter: da/nu*) ...........................    2.2. Dispozitive antipoluare suplimentare (în cazul în care existã şi nu apar la altã rubricã)    2.2.1. Convertizor catalitic: da/nu*)    2.2.1.1. Marca (mãrci): .............................................................    2.2.1.2. Tip (tipuri): ..............................................................    2.2.1.3. Numãrul de convertizoare catalitice şi de elemente: ........................    2.2.1.4. Dimensiunile şi volumul convertizorului (convertizoarelor) catalitic (catalitice): ....................................    2.2.1.5. Tip de acţiune cataliticã: .................................................    2.2.1.6. Cantitatea totalã de materiale preţioase: ..................................    2.2.1.7. Concentraţia relativã: .....................................................    2.2.1.8. Substrat (structurã şi material): ..........................................    2.2.1.9. Densitatea alveolarã: ......................................................    2.2.1.10. Tipul de carcasã pentru convertizorul (convertizoarele) catalitic (catalitice): ..............................................................    2.2.1.11. Amplasamentul convertizorului (convertizoarelor) catalitic (catalitice), localizarea şi distanţa (distanţele) minimã (minime)/maximã (maxime) faţã de motor: .........................................................    2.2.1.12. Plaja de funcţionare normalã (K): .........................................    2.2.1.13. Reactiv consumabil (dupã caz): ............................................    2.2.1.13.1. Tipul şi concentraţia reactivului necesar pentru acţiunea cataliticã: ...........................    2.2.1.13.2. Plaja temperaturilor normale de funcţionare a reactivului: ......................................    2.2.1.13.3. Standardul internaţional (dupã caz): ............................................................    2.2.1.14. Detector de NO(x): da/nu*)    2.2.2. Detector de oxigen: da/nu*)    2.2.2.1. Marca (mãrci): .............................................................    2.2.2.2. Tipul: .....................................................................    2.2.2.3. Amplasare: .................................................................    2.2.3. Injecţie de aer: da/nu*)    2.2.3.1. Tip (aer pulsat, pompã de aer etc.): .......................................    2.2.4. Recircularea gazului de evacuare (EGR): da/nu*)    2.2.4.1. Caracteristici (rãcit/nerãcit, presiune înaltã/presiune joasã etc.): ..............................    2.2.5. Filtru de particule poluante: da/nu (*)    2.2.5.1. Dimensiunile şi capacitatea filtrului de particule poluante: .....................................    2.2.5.2. Tipul şi modelul filtrului de particule poluante: ...............................................    2.2.5.3. Amplasamentul (amplasamentele), localizarea şi distanţa (distanţele) maximã (maxime)/minimã (minime) faţã de motor: .......................................................................................................    2.2.5.4. Metoda sau sistemul de regenerare, descrierea şi/sau schiţa acestuia: ..............................    2.2.5.5. Plaja temperaturilor (K) şi presiunilor (kPa) normale de funcţionare: ..............................    2.2.6. Alte sisteme: da/nu*)    2.2.6.1. Descriere şi mod de funcţionare: ..................................................................
────────────
    *) Se eliminã menţiunile inutile."
    4. La anexa nr. 2, punctul 2 din subanexa nr. 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "2. MÃSURI ADOPTATE ÎMPOTRIVA POLUÃRII ATMOSFERICE
    2.1. Dispozitiv de reciclare a gazelor din carter: da/nu *) ................................................
    2.2. Dispozitive antipoluare suplimentare (în cazul în care existã şi nu apar la alta rubricã)
    2.2.1. Convertizor catalitic: da/nu*)
    2.2.1.1. Marca (mãrci): ....................................................................................
    2.2.1.2. Tip (tipuri): .....................................................................................
    2.2.1.3. Numãrul de convertizoare catalitice şi de elemente: ...............................................
    2.2.1.4. Dimensiunile şi volumul convertizorului (convertizoarelor) catalitic (catalitice): .......................................................
    2.2.1.5. Tip de acţiune cataliticã: ........................................................................
    2.2.1.6. Cantitatea totalã de materiale preţioase: .........................................................
    2.2.1.7. Concentraţia relativã: ............................................................................
    2.2.1.8. Substrat (structurã şi material): .................................................................
    2.2.1.9. Densitatea alveolarã: .............................................................................
    2.2.1.10. Tipul de carcasã pentru convertizorul (convertizoarele) catalitic (catalitice): ..........................................................
    2.2.1.11. Amplasamentul convertizorului (convertizoarelor) catalitic (catalitice), localizarea şi distanţa (distanţele) minimã (minime)/maximã (maxime) faţã de motor: ...................................................
    2.2.1.12. Plaja de funcţionare normalã (K): ...............................................................
    2.2.1.13. Reactiv consumabil (dupã caz): ..................................................................
    2.2.1.13.1. Tipul şi concentraţia reactivului necesar pentru acţiunea cataliticã: .........................
    2.2.1.13.2. Plaja de temperaturi normale de funcţionare a reactivului: ....................................
    2.2.1.13.3. Standardul internaţional (dupã caz): ..........................................................
    2.2.1.14. Detector de NO(x): da/nu*)
    2.2.2. Detector de oxigen: da/nu*)
    2.2.2.1. Marca (mãrci): ..................................................................................
    2.2.2.2. Tipul: .........................................................................................
    2.2.2.3. Amplasare: .....................................................................................
    2.2.3. Injecţie de aer: da/nu*)
    2.2.3.1. Tip (aer pulsat, pompã de aer etc.): ..........................................................
    2.2.4. Recircularea gazului de evacuare (EGR): da/nu*)
    2.2.4.1. Caracteristici (rãcit/nerãcit, presiune înaltã/presiune joasã etc.): ..........................
    2.2.5. Filtru de particule poluante: da/nu *)
    2.2.5.1. Dimensiunile şi capacitatea filtrului de particule poluante: ..................................
    2.2.5.2. Tipul şi structura filtrului de particule poluante: ...........................................
    2.2.5.3. Amplasamentul (amplasamentele), localizarea şi distanţa (distanţele) maximã (maxime)/minimã (minime) faţã de motor: ..................................................................................................
    2.2.5.4. Metoda sau sistemul de regenerare, descrierea şi/sau schiţa acestuia: .........................
    2.2.5.5. Plaja temperaturilor (K) şi presiunilor (kPa) normale de funcţionare: .........................
    2.2.6. Alte sisteme: da/nu*)
    2.2.6.1. Descriere şi modul de funcţionare: ............................................................
───────────
    *) Se eliminã menţiunile inutile."
    5. La anexa nr. 3, punctele 1.1, 1.3.2, 3.7.1, 4.3.1 şi 4.5 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "1.1. Prezenta anexã descrie metoda determinãrii emisiilor de gaz şi de particule poluante provenind de la motorul supus încercãrii standardizate.
    Se aplicã urmãtoarele cicluri de încercare standardizatã:
    a) încercarea standardizatã NRSC (Non-Road Steady Cycle, ciclu în regimuri stabilizate pentru maşini mobile nerutiere), care va fi utilizatã pentru mãsurarea emisiilor de monoxid de carbon, de hidrocarburi, de oxizi de azot şi de particule poluante pentru fazele I, II, III A, III B şi IV în cazul motoarelor descrise la subpct. (i) şi (ii) ale pct. 1.a) din anexa nr. 1;
    b) încercarea standardizatã NRTC (Non-Road Transient Cycle, ciclu în regimuri tranzitorii pentru maşini mobile nerutiere), care va fi utilizatã pentru mãsurarea emisiilor de monoxid de carbon, de hidrocarburi, de oxizi de azot şi de particule poluante pentru fazele III B şi IV ale motoarelor descrise la subpct. (i) al pct. 1.a) din anexa nr. 1;
    c) pentru motoarele destinate a fi utilizate la propulsarea navelor de navigaţie interioarã se aplicã procedura de încercare standardizatã ISO prescrisã de standardul ISO 8178-4:2002 şi prevãzutã şi în anexa nr. 6 (cod NO(x)) la Convenţia MARPOL*1) 73/78 a OMI*2);
──────────
    *1) MARPOL: Convenţia internaţionalã pentru prevenirea poluãrii de cãtre nave.
    *2) OMI: Organizaţia Maritimã Internaţionalã.
    d) pentru motoarele destinate propulsãrii drezinelor se utilizeazã o încercare standardizatã NRSC pentru mãsurarea gazelor şi a particulelor poluante în faza III A şi în faza III B;
    e) pentru motoarele destinate propulsãrii locomotivelor se utilizeazã o încercare standardizatã NRSC pentru mãsurarea gazelor şi a particulelor poluante în fazele III A şi III B.
    ...............................................................................
    1.3.2. Testul NRTC:
    Ciclul de încercare standardizatã tranzitoriu prescris, care respectã cu fidelitate condiţiile de funcţionare a motoarelor Diesel instalate pe maşinile mobile nerutiere, este executat de douã ori:
    a) prima oarã (pornirea la rece) dupã ce motorul a ajuns la temperatura ambiantã şi temperaturile lichidului de rãcire, ale uleiului, ale sistemelor de posttratare şi ale tuturor dispozitivelor auxiliare de control al motorului sunt stabilizate între 20 şi 30░C;
    b) a doua oarã (pornire la cald) dupã o perioadã de 20 de minute de impregnare la cald care începe imediat dupã încheierea ciclului de pornire la rece.
    În cursul acestei secvenţe de încercare standardizatã sunt examinaţi poluanţii menţionaţi anterior. Secvenţa de încercare standardizatã constã într-un ciclu de pornire la rece dupã o rãcire naturalã sau forţatã a motorului, o perioadã de impregnare la cald şi un ciclu de pornire la cald, rezultând într-un calcul al emisiilor combinate. Folosind semnalele privind cuplul şi turaţia provenite de la frâna pentru motor, puterea se ia în considerare în timpul duratei ciclului, pentru a furniza lucrul mecanic produs de motor pe parcursul întregului ciclu. Concentraţiile componentelor gazoase sunt determinate pe toatã durata ciclului fie în gazele de eşapament brute, integrând semnalul emis de analizor, în conformitate cu descrierea prevãzutã în subanexa nr. 3 la prezenta anexã, fie în gazele de eşapament diluate ale unui sistem CVS de diluare în circuit principal, integrând semnalul analizorului sau prelevând probe în saci de prelevare, în conformitate cu subanexa nr. 3 la prezenta anexã. În ceea ce priveşte particulele poluante, se colecteazã un eşantion proporţional de gaze de eşapament diluate într-un filtru determinat, prin diluare în circuit parţial sau în circuit principal. În funcţie de metoda folositã, debitul gazelor de eşapament diluate sau nediluate se mãsoarã pe toatã durata ciclului pentru a determina valorile de emisie masicã ale poluanţilor. Valorile de emisie masicã sunt puse în relaţie cu lucrul mecanic al motorului pentru a obţine gramele pentru fiecare poluant emis per kilowatt orã.
    Emisiile (g/kWh) sunt mãsurate în cursul ambelor cicluri la cald şi la rece. Emisiile combinate ponderate sunt calculate prin ponderarea de 10% a rezultatelor pornirii la rece şi prin ponderarea de 90% a rezultatelor pornirii la cald. Emisiile combinate ponderate trebuie sã respecte limitele.
    .................................................................
    3.7.1. Specificaţiile echipamentelor în conformitate cu prevederile pct. 1 teza 3 lit. a) din anexa nr. 1:
    3.7.1.1. Specificaţia A
    Pentru motoarele prevãzute la pct. 1 teza 3 lit. a) subpct. (i) şi (iv) din anexa nr. 1 se efectueazã urmãtorul ciclu de 8 moduri*1), cu motorul supus încercãrii standardizate cuplat la frânã:
──────────
    *1 ) Identic cu ciclul C1 descris la pct. 8.3.1.1 al normei ISO 8178-4:2007 (versiunea corectatã din 1 iulie 2008).
 ┌───────┬──────────────────────────────┬───────┬───────────────────┐
 │Numãrul│      Turaţia motorului       │Sarcinã│Factor de ponderare│
 │modului│      (rotaţii/minut)         │  (%)  │                   │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   1   │Nominalã sau de referinţã*)   │  100  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   2   │Nominalã sau de referinţã*)   │   75  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   3   │Nominalã sau de referinţã*)   │   50  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   4   │Nominalã sau de referinţã*)   │   10  │        0,10       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   5   │Intermediarã                  │  100  │        0,10       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   6   │Intermediarã                  │   75  │        0,10       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   7   │Intermediarã                  │   50  │        0,10       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   8   │Ralanti                       │   -   │        0,15       │
 └───────┴──────────────────────────────┴───────┴───────────────────┘
──────────────
    *) Turaţia de referinţã este definitã la pct. 4.3.1 din anexa nr. 3.
    3.7.1.2. Specificaţia B
    Pentru motoarele prevãzute la pct. 1 teza 3 lit. a) subpct. (ii) din anexa nr. 1 se efectueazã urmãtorul ciclu de cinci moduri*2), cu motorul supus încercãrii standardizate cuplat la frânã:
─────────────
    *2 ) Identic cu ciclul D2 descris la pct. 8.4.1 al normei ISO 8178-4:2002(E).
 ┌───────┬──────────────────────────────┬───────┬───────────────────┐
 │Numãrul│      Turaţia motorului       │Sarcinã│Factor de ponderare│
 │modului│      (rotaţii/minut)         │  (%)  │                   │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   1   │Nominalã                      │  100  │        0,05       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   2   │Nominalã                      │   75  │        0,25       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   3   │Nominalã                      │   50  │        0,30       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   4   │Nominalã                      │   25  │        0,30       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   5   │Nominalã                      │   10  │        0,10       │
 └───────┴──────────────────────────────┴───────┴───────────────────┘
───────────
    *3 ) Motoarele auxiliare cu turaţie constantã trebuie sã fie certificate utilizând ciclul de încercãri standardizate ISO D2, respectiv ciclul de 5 moduri în regim stabilizat specificat la pct. 3.7.1.2, în timp ce motoarele auxiliare cu turaţie variabilã trebuie sã fie certificate utilizând ciclul de încercare standardizatã ISO C1, respectiv ciclul de 8 moduri în regim stabilizat specificat la pct. 3.7.1.1.
    *4 ) Identic cu ciclul E3 descris la pct. 8.5.1, 8.5.2 şi 8.5.3 ale normei ISO 8178-4:2002(E). Cele 4 moduri presupun o curbã de elice medie bazatã pe mãsurãtori în curs de utilizare.
 ┌───────┬──────────────────────────────┬───────┬───────────────────┐
 │Numãrul│      Turaţia motorului       │Sarcinã│Factor de ponderare│
 │modului│      (rotaţii/minut)         │  (%)  │                   │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   1   │100% (nominalã)               │  100  │        0,20       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   2   │91%                           │   75  │        0,50       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   3   │80%                           │   50  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   4   │63%                           │   25  │        0,15       │
 └───────┴──────────────────────────────┴───────┴───────────────────┘
───────────
    *5 ) Identic cu ciclul E2 descris la pct. 8.5.1, 8.5.2 şi 8.5.3 ale normei ISO 8178-4:2002(E).
 ┌───────┬──────────────────────────────┬───────┬───────────────────┐
 │Numãrul│      Turaţia motorului       │Sarcinã│Factor de ponderare│
 │modului│      (rotaţii/minut)         │  (%)  │                   │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   1   │Nominalã                      │  100  │        0,20       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   2   │Nominalã                      │   75  │        0,50       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   3   │Nominalã                      │   50  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   4   │Nominalã                      │   25  │        0,15       │
 └───────┴──────────────────────────────┴───────┴───────────────────┘
─────────
    *6 ) Identic cu ciclul F al normei ISO 8178-4:2002(E).
 ┌───────┬──────────────────────────────┬───────┬───────────────────┐
 │Numãrul│      Turaţia motorului       │Sarcinã│Factor de ponderare│
 │modului│      (rotaţii/minut)         │  (%)  │                   │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   1   │Nominalã                      │  100  │        0,25       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   2   │Intermediarã                  │   50  │        0,15       │
 ├───────┼──────────────────────────────┼───────┼───────────────────┤
 │   3   │Ralanti                       │   -   │        0,60       │
 └───────┴──────────────────────────────┴───────┴───────────────────┘
────────────
    *1 ) Aceste valori sunt în conformitate cu norma ISO 8178-11:2006.
    ..................................................................
    4.5. Efectuarea încercãrilor standardizate pentru mãsurarea emisiilor
    Diagrama prezentatã în continuare descrie diferitele etape ale încercãrilor standardizate:
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │Pregãtirea motorului, mãsurãtori înaintea încercãrii│
     │            standardizate şi etalonãrii             │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │                  Încercarea NRTC                   │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │Elaborarea cartografiei motorului (curba de cuplu   │
     │maxim) Stabilirea ciclului de încercare de referinţã│
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │  Dacã este necesar se executã unul sau mai multe   │
     │cicluri preliminare pentru a verifica motorul, stan-│
     │     dul de încercare şi sistemul de emisii         │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │            Rãcire naturalã sau forţatã             │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │Pregãtirea tuturor sistemelor de eşantionare (inclu-│
     │siv etalonarea analizorului) şi colectarea datelor  │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │Faza de emisii de gaze de eşapament în ciclu de     │
     │                   demaraj la rece                  │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │              Impregnare la cald                    │
     └──────────────────────────┬─────────────────────────┘
                                │
                                v
     ┌────────────────────────────────────────────────────┐
     │Faza de emisii de gaze de eşapament în ciclu de     │
     │                    demaraj la cald                 │
     └────────────────────────────────────────────────────┘
                     (1/10)M(gaz, rece) + (9/10)M(gaz, cald)
    Gaz individual = ───────────────────────────────────────
                     (1/10)W(ef, rece) + (9/10)W(ef, cald)
                  M(f)    M(TOTW)
    a)   M(PT) = ────── x ───────
                 M(SAM)    1000
              l=n              1
    M(EDFW) = \f2Σ   G(EDFW,i) x ───
              i=1              f
    G(EDHW,i) = G(EXHW,i) x q(i)
              G(TOTW,i)
    q(i) = ───────────────────────
           [G(TOTW,i) - G(DILW,i)]
                 M(PT)
    b) M(PT) = ────────────
                r(s) x 1000
            M(SE)     M(SAM)
    r(s) = ─────── x ────────
           M(EXHW)    M(TOTW)
         (1/10)K(p, rece) x M(PT, rece) + (9/10)K(p, cald) x M(PT, cald)
    PT = ───────────────────────────────────────────────────────────────
             (1/10)W(ef, rece) + (9/10)W(ef, cald)
                     (1/10)M(gaz, rece) + (9/10)M(gaz, cald)
    Gaz individual = ───────────────────────────────────────
                     (1/10)W(ef, rece) + (9/10)W(ef, cald)
             M(f)    M(TOTW)
    M(PT) = ────── x ───────
            M(SAM)     1000
              M(f)      M(d)            1        M(TOTW)
    M(PT) = [────── - (─────── x (1 - ─────))] x ───────
             M(SAM)     M(DIL)          DF        1000
         (1/10)K(p, rece) x M(PT, rece) + (9/10)K(p, cald) x M(PT, cald)
    PT = ───────────────────────────────────────────────────────────────
                  (1/10)W(ef, rece) + (9/10)W(ef, cald)
 ┌────────────────────┬─────┬───┬────┬─────────────┐
 │"Densitatea la 15°C │kg/mc│833│ 865│ EN-ISO 3675"│
 └────────────────────┴─────┴───┴────┴─────────────┘
 
	Newsletter GRATUIT
	Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
    
	
	
 
Comentarii
Fii primul care comenteaza.