ANEXA
PROGRAMUL ECONOMIC PE ANUL 2003
┌─────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│Domeniul │ Obiective / acţiuni şi mãsuri │ Respon- │
│ │ │ sabili* │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│I. Indus-│Creşterea valorii adãugate brute cu 6,1%, comparativ │ │
│ trie │cu anul 2002 │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │1. Analiza, împreunã cu asociaţiile patronale, a evoluţiei│- MIR │
│ │ indicatorilor ce caracterizeazã sau susţin creşterea │- APAPS │
│ │ economicã (producţia industriala, valoarea adãugatã │- Patro- │
│ │ bruta, exportul, investiţiile, productivitatea muncii),│ natele │
│ │ prevãzuţi în strategiile sectoriale şi evaluarea pe │pe ramuri│
│ │ aceasta baza a creşterii economice prognozate pe anul │ │
│ │ 2003, pe ansamblul industriei şi pe principalele │ │
│ │ subramuri. │ │
│ │ Rezultatele evaluãrii, precum şi propunerile cu │ │
│ │ privire la instrumentele de politica industriala şi │ │
│ │ de imbunatatire a mediului de afaceri, a cãror │ │
│ │ aplicare poate stimula şi susţine realizarea │ │
│ │ contribuţiei industriei la creşterea PIB în anul 2003 │ │
│ │ şi în continuare, vor fi transmise la MDP pana la │ │
│ │ 30 iunie a.c. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │2. Examinarea cauzelor, identificarea soluţiilor şi │ - MIR │
│ │ acordarea de asistenta de specialitate şi de servicii │ - APAPS │
│ │ suport pentru redresarea activitãţii în sectoarele cu │ - Patro-│
│ │ pondere semnificativã în industrie, în care producţia │ nate │
│ │ din trim. I prezintã tendinte de declin, comparativ │ │
│ │ cu perioada corespunzãtoare din anul 2002: │ │
│ │ - extractia carbunelui; │ │
│ │ - metalurgie; │ │
│ │ - maşini şi echipamente; │ │
│ │ - materiale de construcţii; │ │
│ │ - articole de îmbrãcãminte; │ │
│ │ - pielarie şi incaltaminte; │ │
│ │ - produse din tutun. │ │
│ │ termen: iunie │ │
│ │ * Denumirea completa a instituţiilor este prezentatã │ │
│ │ în Anexa │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │3. Identificarea soluţiilor şi mãsurilor pentru │- MIR │
│ │ valorificarea stocurilor excedentare de produse finite │- APAPS │
│ │ existente la finele trim. I 2003 şi pentru │- Patro- │
│ │ preîntâmpinarea formãrii de noi stocuri, în special la:│ nate │
│ │ - maşini şi echipamente; │ │
│ │ - maşini şi aparate electrice; │ │
│ │ - aparatura şi instrumente medicale; │ │
│ │ - materiale de construcţii; │ │
│ │ - produse textile; │ │
│ │ - construcţii metalice. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │4. Efectuarea de sondaje trimestriale de opinie în rândul │ - INS │
│ │ managerilor societãţilor reprezentative din toate │ - MDP │
│ │ sectoarele industriale, cu privire la evoluţia şi │ - MIR │
│ │ nivelul stocurilor de comenzi şi contracte, comparativ │ │
│ │ cu situaţia din 2002, în vederea evaluãrii tendinţelor │ │
│ │ conjuncturale de creştere economicã şi de modificare a │ │
│ │ macrostructurii industriei pe termen scurt │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │5. Accelerarea procesului de transfer şi aplicare în │ - MEC │
│ │ societãţile industriale a rezultatelor activitãţii de │ - MIR │
│ │ cercetare-dezvoltare-inovare, aferente proiectelor │ - Patro-│
│ │ finalizate în anii 2001-2003 din Planul Naţional, │ nate │
│ │ Programele nucleu şi Programele sectoriale. │ │
│ │ Înfiinţarea în anul 2003 a trei parcuri ştiinţifice │ │
│ │ şi tehnologice pentru susţinerea procesului de transfer│ │
│ │ şi aplicare în economie a rezultatelor cercetãrii │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │6. Prezentarea unui raport cu privire la efectele asupra │ - MEC │
│ │ creşterii economice în industrie a programelor RELANSIN│ │
│ │ INVENT, MENER, MATNATECH ŞI CALIST, care au avut ca │ │
│ │ obiective sprijinirea modernizãrii şi relansarii │ │
│ │ economice, precum şi a propunerilor pentru │ │
│ │ îmbunãtãţirea procesului de selecţie a proiectelor │ │
│ │ propuse, în vederea creşterii semnificative a │ │
│ │ eficientei aplicãrii acestora în economia realã. │ │
│ │ termen: iunie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │7. Monitorizarea lunarã a îndeplinirii mãsurilor prevãzute│ - APAPS │
│ │ în programele de restructurare a societãţilor din │ - MIR │
│ │ industrie cuprinse în programul RICOP şi în lista │ │
│ │ aprobatã prin <>HG nr. 866/2001 şi prezentarea de │ │
│ │ informãri trimestriale la Guvern. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │8. Realizarea acţiunilor prevãzute pentru anul 2003 cu │ - MIR │
│ │ privire la restructurarea şi privatizarea sectorului │ │
│ │ energetic: │ │
│ │ 8.1. Privatizarea a doua societãţi de producţie şi a │ │
│ │ doua unitãţi de distribuţie a energiei electrice, │ │
│ │ precum şi a doua distributii de gaze naturale; │ │
│ │ termen: decembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.2. Revizuirea metodologiei de calcul a tarifelor │ - ANRE │
│ │ pentru activitãţile de distribuţie a energiei │ │
│ │ electrice şi termice; │ │
│ │ termen: iunie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.3. Ajustarea preţului naţional de referinta pentru │ - ANRE │
│ │ energia termica şi a preţurilor pentru energia │ │
│ │ termica furnizatã de Termoelectrica, prin │ │
│ │ introducerea tarifelor locale; │ │
│ │ termen: iulie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.4. Internalizarea costurilor pentru protecţia mediului│ - MIR │
│ │ în preţul energiei; │ - ANRE │
│ │ termen: decembrie │ - ANRGN │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.5. Elaborarea reglementãrilor cu privire la tranzitul │ - MIR │
│ │ energiei electrice prin reţelele transfrontaliere, │ - Trans-│
│ │ în acord cu directivele europene în domeniu; │ elec- │
│ │ termen: iunie │ trica │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.6. Pregãtirea elementelor de fundamentare pentru │ - ANRGN │
│ │ perfecţionarea sistemului de tarifare pe categorii │ - MIR │
│ │ de consumatori captivi de gaze naturale; │ │
│ │ termen: decembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.7. Îmbunãtãţirea managementului energetic şi │ - MIR │
│ │ autorizarea personalului cu atribuţii în domeniul │ - ARCE │
│ │ energiei la consumatorii care depãşesc 1000 tep │ │
│ │ pe an; │ │
│ │ termen: decembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.8. Creşterea calitãţii produselor din rafinarii la │ - MIR │
│ │ nivelul standardelor U.E. Reglementarea │ - Patro-│
│ │ conţinutului de sulf din combustibilii lichizi; │ natul │
│ │ termen: iulie │ de │
│ │ │ ramura │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.9. Creşterea siguranţei şi eficientei economice a │ - MIR │
│ │ sistemului de transport ţiţei, produse petroliere │ - MI │
│ │ şi gaze naturale; │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.10. Aplicarea stricta a normativelor pentru │ - MIR │
│ │ proiectarea, execuţia şi exploatarea sistemelor de│ - ANRGN │
│ │ alimentare cu gaza naturale; │ │
│ │ termen: permanent │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.11. Actualizarea analizelor diagnostic pentru │ - MIR │
│ │ stabilirea viabilitatii fiecãrei centrale de │ - Termo-│
│ │ producere a energiei electrice şi termice pe │ elec- │
│ │ cãrbune şi hidrocarburi, luând în considerare │ trica │
│ │ internalizarea costurilor pentru protecţia │ │
│ │ mediului, precum şi cerinţele acquis-ului │ │
│ │ comunitar; elaborarea programului, evaluarea │ │
│ │ costurilor şi identificarea surselor de finanţare │ │
│ │ necesare pentru închiderea esalonata a grupurilor │ │
│ │ energetice sau a centralelor neviabile. │ │
│ │ termen: decembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.12. Reanalizarea politicii de amortizare a capitalului│ - MIR │
│ │ fix din sistemul electroenergetic, în funcţie de │ - MFP │
│ │ valoarea actualizatã de înlocuire şi durata │ - Patro-│
│ │ normalã de funcţionare, pe categorii de mijloace │ nate │
│ │ fixe, luând în considerare şi cuprinderea taxei │ │
│ │ din care este constituit în prezent Fondul special│ │
│ │ pentru dezvoltarea sistemului energetic. │ │
│ │ termen: septembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.13. Modificarea şi completarea Legii petrolului şi │ - MIR │
│ │ promovarea Legii energiei electrice şi termice. │ - Patro-│
│ │ termen: decembrie │ natele│
│ │ │ de │
│ │ │ ramura │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │ 8.14. Realizarea programului aprobat de Guvern cu │ - MIR │
│ │ privire la privatizarea PETROM │ - PETROM│
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │9. Examinarea, împreunã cu asociaţiile patronale de │ - MIR │
│ │ ramura, a oportunitãţii achiziţionãrii unor cantitãţi │ - DCE │
│ │ suplimentare de ţiţei şi gaze naturale, în perioada │ - Patro-│
│ │ iulie-octombrie, în vederea prelucrãrii şi livrãrii │ nate │
│ │ la export şi pe piata interna de produse petroliere, │ │
│ │ chimice şi petrochimice, în cazul în care din analiza │ │
│ │ preţurilor rezulta efecte pozitive asupra creşterii │ │
│ │ economice, fãrã a afecta negativ balanţa comercialã şi │ │
│ │ a contului curent al balanţei de plati. │ │
│ │ termen; iunie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │10. Asigurarea stocurilor de cãrbune energetic şi │ - MIR │
│ │ hidrocarburi pentru perioada de iarna, pe baza unui │ │
│ │ program special ce va fi prezentat Guvernului. │ │
│ │ termen: iulie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │11. Dezvoltarea capacitãţilor de inmagazinare subterana │ - MIR │
│ │ a gazelor naturale, în anul 2003, pana la 2500 mil. mc│ - Patro-│
│ │ │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │12. Elaborarea unui program special pentru creşterea │ - MIR │
│ │ eficientei energetice, atât în industrie, cat şi în │ │
│ │ celelalte ramuri ale economiei care, prin soluţiile, │ │
│ │ mãsurile concrete şi instrumentele de politica │ │
│ │ energetica propuse, sa conducã la reducerea │ │
│ │ intensitatii energetice pe unitatea de PIB, la │ │
│ │ nivelele anuale angajate prin negocierile cu U.E. │ │
│ │ termen: septembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │13. Finalizarea programelor de restructurare şi a │ - MIR │
│ │ proiectelor de modernizare tehnologicã şi de │ - ROMARM│
│ │ privatizare prevãzute pentru anul 2003 în industria │ │
│ │ de apãrare şi alinierea performantelor produselor la │ │
│ │ standardele de calitate NATO. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │14. Elaborarea şi prezentarea la Guvern, în cursul │ - MAAP │
│ │ trimestrului III, a unei strategii integrate pe termen│ - MIR │
│ │ mediu şi lung de modernizare şi dezvoltare durabila a │ - APAPS │
│ │ agriculturii şi industriei alimentare, de redresare şi│ - Patro-│
│ │ creştere a competitivitatii sectoarelor producãtoare │ nate │
│ │ de maşini şi utilaje agricole, îngrãşãminte chimice │ │
│ │ şi antidaunatori, echipamente de irigaţii şi utilaje │ │
│ │ pentru industria alimentara, care sa conducã la │ │
│ │ creşterea substantiala a producţiei agroalimentare, │ │
│ │ la echilibrarea în urmãtorii 2-3 ani a balanţei │ │
│ │ comerciale în acest domeniu şi la asigurarea unui │ │
│ │ excedent semnificativ pe termen mediu şi lung. │ │
│ │ La elaborarea strategiei şi a politicilor industriale │ │
│ │ şi agricole de sustinere a obiectivelor propuse, se │ │
│ │ va tine seama de cerinţele acquis-ului comunitar şi │ │
│ │ de prevederile documentelor de poziţie aprobate de │ │
│ │ Guvern pentru negocierile cu UE la capitolele │ │
│ │ respective. Prevederile strategiei vor fi actualizate │ │
│ │ în termen de 3 luni de la încheierea negocierilor. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │15. Actualizarea strategiei de dezvoltare a industriei │ - MCTI │
│ │ tehnologiei informatiei pe termen mediu şi lung, în │ - MIR │
│ │ conformitate cu procedurile din strategia Nationala │ │
│ │ pentru promovarea noii economii şi prezentarea spre │ │
│ │ aprobare la Guvern. │ │
│ │ termen: septembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │16. Participarea reprezentanţilor MIR şi ai patronatelor │ - MIR │
│ │ din industrie la evaluarea şi selectarea proiectelor │ - Patro-│
│ │ de investiţii din zonele de restructurare industriala │ nate │
│ │ cu potenţial de creştere economicã, în vederea │ │
│ │ armonizarii strategiilor sectoriale din industrie cu │ │
│ │ prioritãţile de dezvoltare regionala prevãzute în │ │
│ │ Planul Naţional de Dezvoltare şi agreate de Comisia │ │
│ │ Europeanã pentru a fi cofinantate din Programul PHARE │ │
│ │ şi de la bugetul de stat. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │17. Examinarea cu titularii programelor şi proiectelor de │- MIR │
│ │ investiţii din sectorul public şi privat a soluţiilor │- MIMMC │
│ │ şi mãsurilor pentru creşterea ponderii de participare │- Patro- │
│ │ a industriei autohtone la asigurarea, în condiţii │ nate │
│ │ competitive, a materialelor, maşinilor, utilajelor şi │ │
│ │ echipamentelor, inclusiv ca subfurnizori, în │ │
│ │ cooperare cu firme strãine. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │18. Completarea strategiilor şi a programelor de │- MIR │
│ │ restructurare a sectoarelor industriale cu mãsuri │- MDP │
│ │ pentru crearea de noi locuri de munca prin dezvoltarea│- Patro- │
│ │ parcurilor industriale şi îmbunãtãţirea legislaţiei │ nate │
│ │ din domeniu în raport cu practica europeanã. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │19. Elaborarea propunerilor de imbunatatire a cadrului │- MIR │
│ │ legislativ cu privire la exploatarea, comercializarea │- MAAP │
│ │ şi prelucrarea masei lemnoase, în vederea stimulãrii │- Patro- │
│ │ creşterii valorii adãugate prin prelucrare avansatã. │ nate │
│ │ termen: septembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │20. Creşterea ponderii resurselor recuperabile în totalul │- MIR │
│ │ consumului industrial de materii prime şi materiale, │- Patro- │
│ │ prin îmbunãtãţirea sistemului de colectare, selectare │ natul │
│ │ şi valorificare a deşeurilor industriale şi casnice │ de │
│ │ (metale, sticla, hârtie, deşeuri textile şi lemnoase, │ ramura │
│ │ cauciuc şi mase plastice etc.). Prin aplicarea │ │
│ │ prevederilor din reglementãrile aprobate în anii │ │
│ │ 2001 şi 2002. │ │
│ │ Prezentarea la Guvern a unei informãri cu privire la │ │
│ │ gradul de participare a resurselor reciclabile în │ │
│ │ totalul resurselor consumate în anul 2002 şi │ │
│ │ semestrul I 2003. │ │
│ │ termen: septembrie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │21. Reducerea graduala a aplicãrii sistemului de │- MIR │
│ │ compensãri în vederea eliminãrii arieratelor şi │- APAPS │
│ │ introducerea treptata a efectelor de comerţ ca │- MFP │
│ │ instrumente financiare specifice economiei de piata. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │22. Efectuarea de analize diagnostic pentru identificarea │- MIR │
│ │ societãţilor din industrie cu mari pierderi, care sunt│- APAPS │
│ │ sau pot deveni insolvabile şi a cãror privatizare nu │- MFP │
│ │ este posibila; elaborarea de propuneri pentru │ │
│ │ întreruperea activitãţii acestora potrivit │ │
│ │ procedurilor legale. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │23. Actualizarea listei standardelor şi a ghidurilor de │- MIR │
│ │ aplicare pentru transpunerea în legislaţia româneascã │- ASRO │
│ │ a acquis-ului comunitar în domeniul produselor │ │
│ │ industriale, ţinând seama şi de modificãrile │ │
│ │ intervenite în standardele comunitare publicate în │ │
│ │ J.O. al Comisiei Europene │ │
│ │ termen: permanent │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │24. Modificarea, potrivit protocolului PECA, a │- ASRO │
│ │ reglementãrilor naţionale (Hotãrâri de Guvern), │- MIR │
│ │ cu privire la: │ │
│ │ - compatibilitatea electromagnetica (termen: iunie) │ │
│ │ - asigurarea securitãţii utilizatorilor de │ │
│ │ echipamente de joasa tensiune │ │
│ │ - asigurarea securitãţii utilizatorilor de jucarii │ │
│ │ termen: iunie │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │25. Organizarea, împreunã cu patronatele, a activitãţii │- MIR │
│ │ de identificare a cazurilor de concurenta neloialã în │- Patro- │
│ │ domeniul produselor industriale şi transmiterea de │ nate │
│ │ propuneri la Oficiul Concurentei pentru instrumentarea│ │
│ │ acestor cazuri. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │26. Îmbunãtãţirea ofertei de servicii de consultanţa, │- MIMMC │
│ │ informare şi instruire pentru IMM în scopul creşterii │ │
│ │ competitivitatii acestor întreprinderi pe pieţele │ │
│ │ locale şi internaţionale. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │27. Implementarea şi monitorizarea programelor de │- MIMMC │
│ │ sustinere a investiţiilor realizate de IMM, finanţate │ │
│ │ parţial în cadrul programelor UE şi de la bugetul de │ │
│ │ stat şi prezentarea de informãri trimestriale │ │
│ │ la Guvern. │ │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│II. │Creşterea cu 7% a valorii adãugate brute, comparativ │ │
│ Agricul-│cu anul 2002 │ │
│ tura, ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ silvi- │1. Asigurarea condiţiilor pentru executarea lucrãrilor │- MAAP │
│ cultura,│ specifice de întreţinere a culturilor, întârziate │ │
│ pisci- │ datoritã condiţiilor atmosferice nefavorabile şi │ │
│ cultura │ pregãtirea corespunzãtoare a campaniilor agricole de │ │
│ şi ex- │ vara şi de toamna. │ │
│ploatare ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│fores- │2. Dezvoltarea structurilor instituţionale în vederea │- MAAP │
│tiera │ derulãrii programului SAPARD, pentru utilizarea │ │
│ │ completa a fondurilor convenite cu Uniunea Europeanã, │ │
│ │ cu respectarea riguroasã a criteriilor de finanţare şi │ │
│ │ monitorizarea sistematica a derulãrii proiectelor. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │3. Creşterea cu 300 mii ha a suprafeţelor irigate, │- MAAP │
│ │ utilizarea completa a capacitãţilor existente şi │ │
│ │ continuarea acţiunii de înfiinţare a Asociaţiilor │ │
│ │ utilizatorilor de apa pentru irigaţii │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │4. Reabilitarea amenajãrilor de îmbunãtãţirii funciare, │- MAAP │
│ │ prevãzute în programul pe anul 2003, prin desecarea a │- MEC │
│ │ 200 mii ha, combaterea eroziunii solului pe 400 mii ha,│ │
│ │ realizarea a 550 km diguri şi elaborarea de studii │ │
│ │ pedologice şi agrochimice pentru 600 mii ha │ │
│ │ teren agricol │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │5. Stimularea infiintarii şi functionarii fermelor de │- MAAP │
│ │ elita în unitãţile de cercetare ştiinţificã şi în │- MEC │
│ │ sectorul privat. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │6. Continuarea programului de sprijin al producãtorilor │- MAAP │
│ │ agricoli din zonele de deal şi de munte pentru │- MFP │
│ │ achiziţionarea de maşini, utilaje şi instalaţii │ │
│ │ agricole şi de mica industrie din producţia interna, │ │
│ │ pe baze competitive, şi utilizarea, în condiţiile │ │
│ │ negociate, a creditelor FIDA şi BIRD şi a fondurilor │ │
│ │ alocate prin programul SAPARD. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │7. Stabilirea unor relaţii functionale între producãtorii │- MAAP │
│ │ agricoli şi sistemul de credit şi asigurãri, inclusiv │ │
│ │ prin extinderea reţelelor actuale de sucursale în │ │
│ │ teritoriu, intensificarea acţiunilor promotionale în │ │
│ │ mediul rural şi acordarea de asistenta de specialitate.│ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │8. Stimularea şi sprijinirea producãtorilor agricoli │- MAAP │
│ │ pentru mãrirea dimensiunii fermelor, prin asociere, │- Patro- │
│ │ arendare, concesionare şi vânzare - cumpãrare a │ nate │
│ │ terenurilor agricole şi a pãdurilor şi promovarea Legii│ │
│ │ formelor asociative şi de cooperatie în agricultura │ │
│ │ pana la finele anului 2003. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │9. Încurajarea integrãrii producãtorilor agricoli cu │- MAAP │
│ │ procesatorii şi comercianţii de produse agroalimentare,│- Patro- │
│ │ pentru reducerea operaţiunilor intermediare. │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │10. Dezvoltarea burselor de cereale şi a pieţelor de gros │- MAAP │
│ │ pentru produsele agricole. │- CNVM │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │11. Armonizarea standardelor de calitate a produselor │- MAAP │
│ │ agroalimentare cu cele existente în U.E. şi acordarea │- MIMMC │
│ │ de asistenta tehnica şi, eventual, financiarã │- MEC │
│ │ producãtorilor agricoli pentru aplicarea acestor │- Patro- │
│ │ standarde. │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │12. Consolidarea tendintei de creştere a efectivelor de │- MAAP │
│ │ animale înregistratã în anul 2002 şi în prima parte a │- Patro- │
│ │ acestui an, prin utilizarea eficienta a sprijinului │ nate │
│ │ acordat de stat crescatorilor de animale. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │13. Dezvoltarea substantiala a serviciilor de cercetare │- MAAP │
│ │ şi consultanţa agricolã, precum şi a asistenţei │ │
│ │ financiare acordate producãtorilor privati, în vederea│ │
│ │ creşterii productiilor la hectar, a productivitatii, │ │
│ │ calitãţii şi rentabilitatii. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │14. Îmbunãtãţirea normelor tehnice pentru evaluarea │- MAAP │
│ │ resurselor de masa lemnoasã şi a taierilor anuale şi │ │
│ │ acordarea de sprijin tehnic şi cu material sãditor │ │
│ │ pentru realizarea de perdele forestiere pe 1500 ha │ │
│ │ în zonele deficitare în vegetaţie forestierã. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │15. Refacerea în anul 2003 a 440 km. drumuri forestiere │- MAAP │
│ │ şi construirea a 400 km drumuri forestiere noi, │ │
│ │ reconstructia ecologica a 10 mii ha de pãduri afectate│ │
│ │ de factori dereglatori sau necorespunzãtoare │ │
│ │ structural, precum şi sprijinirea proprietarilor │ │
│ │ privati de pãduri pentru înfiinţarea structurilor de │ │
│ │ gospodãrire a pãdurilor. Finalizarea contractãrii │ │
│ │ creditului BERD de 25 mil. USD pana la finele │ │
│ │ semestrului I a.c. şi utilizarea eficienta a acestui │ │
│ │ credit. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │16. Reevaluarea prognozei privind producţia agricolã │- MAAP │
│ │ vegetala şi animala şi a valorii adãugate brute pe │ │
│ │ ansamblul agriculturii, silviculturii şi pisciculturii│ │
│ │ în anul 2003. Rezultatele analizei vor fi transmise │ │
│ │ la MDP, pana la 30 iunie, în vederea prezentãrii la │ │
│ │ Guvern a prognozei actualizate pe ansamblul economiei │ │
│ │ şi pe ramuri. │ │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│III. │ │ │
│Servicii │Analiza posibilitãţilor de majorare a creşterii proiectate│ │
│ │a valorii adãugate brute din servicii (3,8-4,2%) în │ │
│ │vederea compensãrii eventualelor diminuari conjuncturale │ │
│ │ale contribuţiei industriei şi agriculturii. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │1. Reevaluarea, pana la 30 iunie a.c., a creşterii │- Insti- │
│ │ volumului de activitate şi a valorii adãugate brute, │ tutiile│
│ │ în funcţie de datele disponibile pe primele 5 luni │ de │
│ │ (date de bilanţ, contracte angajate şi în perspectiva │ profil │
│ │ etc.) în urmãtoarele domenii ale serviciilor: │ │
│ │ - turism; │ │
│ │ - transporturi; │ │
│ │ - posta şi telecomunicaţii; │ │
│ │ - informatica şi activitãţi conexe; │ │
│ │ - cercetare-proiectare; │ │
│ │ - servicii financiar-bancare; │ │
│ │ - servicii comerciale; │ │
│ │ - radio, televiziune, presa, arta şi spectacole; │ │
│ │ - activitãţi sportive şi recreative; │ │
│ │ - activitãţi juridice, de contabilitate, │ │
│ │ consultanţa pentru afaceri şi management. │ │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│IV. │ │ │
│Inves- │Creşterea cu 9% a formãrii brute de capital fix şi a │ │
│titii - │investiţiilor şi cu 7,7% a valorii adãugate în construcţii│ │
│Con- │în vederea sustinerii creşterii economice, creãrii de noi │ │
│structii │locuri de munca, accelerarii modernizãrii infrastructu- │ │
│ │rilor, a sectorului productiv şi a serviciilor. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │1. Monitorizarea activa a realizãrii investiţiilor │- APAPS │
│ │ angajate prin contractele de privatizare, precum şi │- MIR │
│ │ utilizarea tuturor instrumentelor prevãzute de │- MAAP │
│ │ reglementãrile legale în scopul îndeplinirii obliga- │- MT │
│ │ tiilor contractuale. Prezentarea de rapoarte │ │
│ │ trimestriale la Guvern. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │2. Intensificarea acţiunilor promotionale pentru atragerea│- ARIS │
│ │ de investiţii strãine directe. │- Minis- │
│ │ │ tere │
│ │ │- Patro- │
│ │ │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │3. Analizarea trimestriala a derulãrii investiţiilor │- MAP │
│ │ finanţate din bugetele locale, acordându-se prioritate │- Cons. │
│ │ în utilizarea veniturilor pentru realizarea │ Jud. │
│ │ obiectivelor de investiţii │- Prima- │
│ │ │ rii │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │4. Utilizarea completa a creditelor externe angajate │- Ordonã-│
│ │ pentru cheltuieli de capital în anii precedenti şi │ torii │
│ │ neconsumate complet, precum şi a celor angajate în │ de │
│ │ anul 2003, în limitele prevãzute de lege, atât în │ credite│
│ │ sectorul energetic şi al infrastructurilor, cat şi │- MFP │
│ │ în sectoarele productive. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │5. Analiza utilizãrii creditelor externe pentru investiţii│- MFP │
│ │ angajate cu garanţia statului şi nerambursate la termen│- Minis- │
│ │ şi prezentarea unui raport la Guvern pana la 30 │ tere │
│ │ iunie a.c. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │6. Urgentarea angajãrii de noi credite externe pentru │- Minis- │
│ │ realizarea de investiţii, în limita plafonului aprobat │ tere │
│ │ prin lege pentru anul 2003. │- Prima- │
│ │ │ rii │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │7. Creşterea contribuţiei creditelor bancare interne pe │- Ordonã-│
│ │ termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor, │ tori de│
│ │ cu prioritate în sectorul productiv al economiei, având│ credite│
│ │ în vedere ponderea foarte redusã a acestora în │- ARB │
│ │ structura surselor de finanţare din ultimii ani. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │8. Creşterea capacitãţii administraţiei publice centrale │- Coordo-│
│ │ şi locale pentru fundamentarea şi derularea proiectelor│ natorii│
│ │ de investiţii finanţate din fondurile atrase în cadrul │ de pro-│
│ │ programelor cu Uniunea Europeanã. │ iecte │
│ │ - Analizarea trimestriala a realizãrii acestor │(MDP, MFP│
│ │ programe de cãtre instituţiile care le │ MAAP, │
│ │ administreazã şi prezentarea de informãri │ MLPTL) │
│ │ sintetice Guvernului. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │9. Intensificarea acţiunilor pentru finalizarea │- MIR │
│ │ investiţiilor neterminate în sectorul hidroenergetic, │ │
│ │ în care sunt acumulate imobilizarii de capital de │ │
│ │ aproape 2 mld. dolari, precum şi adoptarea unor │ │
│ │ reglementãri care sa mãreascã sansele de atragere a │ │
│ │ investiţiilor strãine (garantarea achiziţiei şi a │ │
│ │ preţului energiei electrice livrate în perioadele de │ │
│ │ vârf de sarcina, reglementarea condiţiilor de │ │
│ │ valorificare a apei din lacurile de acumulare pentru │ │
│ │ alimentarea cu apa a localitãţilor şi pentru irigaţii, │ │
│ │ precum şi a amenajãrilor turistice şi de agrement, │ │
│ │ participarea la investiţii a administraţiilor publice │ │
│ │ locale din zonele expuse la inundatii, mãrirea │ │
│ │ duratelor de concesionare etc.). │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │10. Analiza oportunitãţii angajãrii unor credite │- MAAP │
│ │ suplimentare şi atragerii de investiţii strãine │- Patro- │
│ │ directe, pentru modernizarea şi susţinerea creşterii │ nate │
│ │ economice durabile în agricultura, cu luarea în │- ARIS │
│ │ considerare a eficientei şi duratei de amortizare a │ │
│ │ acestora, în urmãtoarele scopuri: │ │
│ │ - punerea în funcţiune a sistemelor de irigaţii, │ │
│ │ care sa permitã creşterea suprafeţelor irigate │ │
│ │ în zonele şi la culturile în care acestea au │ │
│ │ efecte maxime; │ │
│ │ - creşterea gradului de mecanizare a agriculturii,│ │
│ │ care este de 3-4 ori mai redus decât în Uniunea │ │
│ │ Europeanã, în vederea îmbunãtãţirii calitãţii │ │
│ │ şi executãrii în timp optim a lucrãrilor │ │
│ │ agricole; │ │
│ │ - constituirea de ferme zootehnice moderne, │ │
│ │ eficiente economic, care sa contribuie la │ │
│ │ creşterea semnificativã a efectivelor de animale│ │
│ │ a producţiei de carne, lapte şi produse │ │
│ │ alimentare, precum şi la creşterea contribuţiei │ │
│ │ industriei alimentare la echilibrarea balanţei │ │
│ │ comerciale. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │11. Promovarea în continuare a investiţiilor în cadrul │- MDP │
│ │ parcurilor industriale şi susţinerea acestui proces │- MIR │
│ │ de cãtre administraţiile locale, în special în zonele │- MIMMC │
│ │ în care exista suprafeţe de producţie neutilizate şi │- Prima- │
│ │ disponibil de forta de munca calificatã. │ rii │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │12. Utilizarea avantajelor pe care le poate asigura │- Patro- │
│ │ asocierea societãţilor în holdinguri, pentru │ nate │
│ │ accelerarea procesului de modernizare în scopul │ │
│ │ creşterii potenţialului concurential, atât pe piata │ │
│ │ interna, cat şi la export, prin: │ │
│ │ - creşterea potenţialului de finanţare a │ │
│ │ investiţiilor din surse proprii; │ │
│ │ - îmbunãtãţirea capacitãţii de angajare şi de │ │
│ │ garantare a creditelor bancare pe termen │ │
│ │ mediu şi lung; │ │
│ │ - reducerea duratei de realizare a investiţiilor │ │
│ │ şi de imobilizare a surselor de finanţare; │ │
│ │ - creşterea eficientei activitãţilor de │ │
│ │ cercetare-dezvoltare tehnologicã; │ │
│ │ - ameliorarea competitivitatii şi a capacitãţii │ │
│ │ concurentiale a participanţilor la holding şi pe │ │
│ │ aceasta baza a creşterii economice. Acţiunea se │ │
│ │ înscrie în practica şi tendintele existente în │ │
│ │ prezent în toate ţãrile. │ │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│V. Comerţ│Creşterea exportului de bunuri cu 14-15% fata de anul │ │
│ exterior│ 2002, pentru susţinerea creşterii economice şi │ │
│ │ menţinerea în limite controlate a deficitului balanţei │ │
│ │ comerciale şi a contului curent. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │1. Îmbunãtãţirea condiţiilor de acces a produselor │- DCE │
│ │ româneşti pe pieţele externe prin valorificarea │- ANEIR │
│ │ oportunitatilor/facilitãţilor oferite de Acordul │- Patro- │
│ │ european, acordurile de comerţ liber, acordurile │ nate │
│ │ comerciale bilaterale, SPG, etc. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │2. Organizarea de misiuni economice specializate, pe │- DCE │
│ │ produse şi grupe de produse, pe pieţele de interes │- Camere-│
│ │ pentru exporturile româneşti. │ le de │
│ │ │ comerţ │
│ │ │- ANEIR │
│ │ │- Patro- │
│ │ │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │3. Îmbunãtãţirea activitãţii de informare comercialã şi │- DCE │
│ │ acordarea de asistenta de specialitate societãţilor │- CRCE │
│ │ comerciale cu activitate de export. │-Camerele│
│ │ │de comerţ│
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │4. Perfecţionarea sistemului de pregãtire profesionalã │- DCE │
│ │ a specialiştilor cu activitate de export şi import │- CRCE │
│ │ pentru dezvoltarea abilitãţilor şi tehnicilor de │- ANEIR │
│ │ prospectare a pieţelor, de analiza a eficientei şi a │-Camerele│
│ │ clauzelor asiguratorii pentru operaţiunile │de comerţ│
│ │ comerciale s.a. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │5. Dezvoltarea comerţului electronic şi a sistemului de │- DCE │
│ │ comunicaţii aferent. │- MCTI │
│ │ │- Patro- │
│ │ │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │6. Utilizarea eficienta a creditelor de la EXIMBANK │- MFP │
│ │ destinate stimulãrii şi promovãrii producţiei pentru │-EXIMBANK│
│ │ export şi a exporturilor. │- DCE │
│ │ │- Patro- │
│ │ │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │7. Intensificarea acţiunilor pentru participarea României │- DCE │
│ │ la realizarea unor obiective complexe destinate │- MIR │
│ │ asigurãrii industriei cu materii prime de baza (ţiţei, │ │
│ │ gaze naturale, minereuri, s.a.). │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │8. Negocierea şi semnarea de noi acorduri economice, │- MAE │
│ │ comerciale şi de cooperare, în special cu ţãrile la │- DCE │
│ │ care se înregistreazã deficite majore ale balanţei │ │
│ │ comerciale, precum şi cu cele care au pieţe cu │ │
│ │ capacitate mare de absorbţie, în care exporturile │ │
│ │ româneşti sunt nesemnificative sau au scãzut. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │9. Participarea activa la activitãţile grupelor de lucru │- DCE │
│ │ pentru comerţ, industrie şi dezvoltare economicã din │- MIR │
│ │ cadrul OCEMN. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │10. Examinarea competitivitatii la export a produselor │- Patro- │
│ │ româneşti în raport cu cele oferite de firmele │ nate │
│ │ concurente, în scopul fundamentarii mai temeinice a │- Asoci- │
│ │ strategiilor sectoriale. │ atii │
│ │ │profesi- │
│ │ │ onale │
│ │ │- CRCE │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │11. Dezvoltarea accelerata a exportului de produse şi │- MCTI │
│ │ servicii din domeniul tehnologiei de tehnica │- Patro- │
│ │ informatiei. │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │12. Îmbunãtãţirea organizãrii reţelelor de distribuţie şi │- Patro- │
│ │ a service-ului pentru produsele exportate. │ nate │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │13. Dezvoltarea reţelei externe de promovare a expor- │- DCE │
│ │ turilor în funcţie de importanta şi perspectivele │- Patro- │
│ │ diferitelor pieţe; organizarea de birouri comerciale │ nate │
│ │ şi reprezentante cu participare şi sustinere │ │
│ │ financiarã şi din partea patronatelor, asociaţiilor │ │
│ │ profesionale şi a agenţilor economici interesaţi. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │14. Elaborarea unei strategii şi a unor politici │- DCE │
│ │ comerciale coerente pe termen mediu şi lung, care sa │- MIR │
│ │ reevalueze orientarea geograficã a exporturilor şi a │- MIMMC │
│ │ importurilor, îmbunãtãţirea structurii pe produse a │- MAAP │
│ │ exporturilor, în vederea unei specializãri pe domenii │- Patro- │
│ │ cu sanse reale de competitivitate. │ nate │
│ │ │- ANEIR │
├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ VI. Alte│1. Examinarea oportunitãţii îmbunãtãţirii prevederilor │- MJ │
│domenii │ Legii patronatelor, armonizata cu practicile europene │- Minis- │
│ │ şi internaţionale, pentru creşterea rolului şi a │ terele │
│ │ potenţialului acestora în elaborarea strategiilor │ econo- │
│ │ sectoriale, asigurarea serviciilor suport pentru │ mice │
│ │ societãţile componente şi reprezentarea corespunzãtoare│- Confe- │
│ │ în dialogul cu sindicatele şi Guvernul. │deratiile│
│ │ │patronale│
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │2. Analiza influentei raportului dintre masa monetara │- BNR │
│ │ (M2) şi PIB în vederea stabilirii unei politici │- MFP │
│ │ monetare stabile de sustinere a creşterii economice, │ │
│ │ în principal prin extinderea utilizãrii efectelor de │ │
│ │ comerţ. Datele disponibile cu privire la evoluţia │ │
│ │ acestui raport în perioada 1990-2000 releva ca s-au │ │
│ │ înregistrat oscilatii mari, dificil de explicat în │ │
│ │ contextul decapitalizarii accentuate a economiei. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │3. Analiza oportunitãţii infiintarii unei burse de │- MFP │
│ │ valorificare a creanţelor. │- CNVM │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │4. Reducerea semnificativã a duratei circuitelor bancare │- BNR │
│ │ în scopul creşterii vitezei de rotaţie a mijloacelor │- ARB │
│ │ financiare. │ │
│ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │5. Reducerea diferenţelor mari care exista în prezent │- BNR │
│ │ între dobânzile bancare active şi pasive, în scopul │- ARB │
│ │ ieftinirii creditelor şi stimulãrii economisirii, prin │ │
│ │ acordarea de dobânzi superioare ratei inflaţiei la │ │
│ │ depozitele pe termen. │ │
└─────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘