┌───────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┐
│ CAPITOLE/ACTIVITĂŢI │ TERMEN │ RESPONSABIL │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┤
│ I. Transparenţa şi dialogul eficient Guvern - mediu de afaceri/societate │
│ civilã │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┤
│1. Organizarea întâlnirilor periodice ale │Trimestrial│ DMA* │
│ Grupului de lucru pentru mediul de │(în ultima │ │
│ afaceri; │lunã a │ │
│ │trim.) │ │
│ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│2. Monitorizarea implementãrii Planului de │Trimestrial│ DMA, GL │
│ acţiuni şi raportarea periodicã în │(în prima │ │
│ şedinţa de Guvern; prezentarea pe pagina│lunã a │ │
│ de internet a Guvernului a informaţiilor│trim. urmã-│ │
│ privind evoluţia în domeniul mediului de│tor) │ │
│ afaceri; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│3. Crearea unei pagini internet pe site-ul │ Iulie │ DMA │
│ Guvernului, dedicatã informãrii şi con- │ 2005 │ │
│ sultãrii mediului de afaceri şi actuali-│ │ │
│ zarea ei permanentã; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│4. Monitorizarea şi raportarea anualã a │ Aprilie │ ASG │
│ modului de implementare a Legii privind │ 2006 │ │
│ transparenţa în administraţia publicã │ │ │
│ (<>Legea nr. 52/2003 ). │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┤
│ II. Evaluarea impactului reglementãrilor asupra climatului afacerilor │
│ │
├───────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────┤
│ A. Crearea cadrului specific introducerii conceptului │ │
│ de "analizã a impactului reglementãrilor" (RIA - │ │
│ Regulatory Impact Assessment) ca practicã interna- │ │
│ ţionalã pentru creşterea calitãţii reglementãrilor │ │
│ (sprijin financiar prin program │ │
│ PHARE RO 2003/005-551.02.03 - circa 60.000 EURO): │ │
│ │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│5. Elaborarea unui studiu privind oportuni-│ Trim. I │ DMA, GL │
│ tatea introducerii extinse a RIA │ 2006 │ │
│ (concept, aria de cuprindere, expertizã │ │ │
│ internaţionalã); │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│6. Organizarea şi derularea unei campanii │ Trim. II │ DMA, GL │
│ de mediatizare a beneficiilor introdu- │ 2006 │ │
│ cerii conceptului RIA, inclusiv a unui │ │ │
│ seminar. │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┼────────────────────┤
│ B. Evaluarea stadiului reformei reglemenentãrilor prin│ │
│ elaborarea de rapoarte, pe teme specifice (sprijin │ │
│ financiar prin program PHARE RO 2003/005-551.02.03 │ │
│ - circa 20.000 EURO): │ │
│ │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│7. Raport sectorial privind impactul refor-│ Trim. I │ DMA, GL, MIE │
│ mei reglementãrilor în domeniul pieţei │ 2006 │ │
│ de energie electricã; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│8. Raport tematic privind impactul reformei│ Trim. II │ DMA, GL, MIE │
│ reglementãrilor în domeniile competiti- │ 2006 │ │
│ vitãţii, inovãrii, deschiderii pieţelor │ │ │
│ şi concurenţei. │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┼────────────────────┤
│ C. Evaluarea impactului costurilor administrative şi │ │
│ procedurale asupra climatului afacerilor (în cadrul│ │
│ unui studiu specific, sprijin financiar prin pro- │ │
│ gram PHARE RO 2003/005-551.02.03 - │ │
│ circa 30.000 EURO): │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│9. Realizarea sondajelor pe un eşantion de │ Trim. IV │ DMA │
│ minim 500 de firme private şi a chestio-│ 2005 │ firma de sondaj │
│ narelor la 10 instituţii publice cu rol │ │ │
│ de reglementare asupra mediului de afa- │ │ │
│ ceri; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│10. Întocmirea rapoartelor cu rezultatele │ Dec. 2005-│ DMA │
│ sondajelor; │ Ian. 2006 │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│11. Elaborarea raportului, final prezenta- │ Sem. I │ DMA │
│ rea sintezei şi recomandãrilor de re- │ 2006 │ │
│ formã în şedinţã de Guvern; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│12. Elaborarea anualã a studiului "Situaţia│Trim. IV │ ANIMMC │
│ IMM ediţia 2005, 2006" pe un eşantion │ 2005 │ │
│ reprezentativ de 1037 de firme, formu- │Trim. IV │ │
│ larea de propuneri concrete de îmbunã- │ 2006 │ │
│ tãţire a mediului de afaceri; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│13. Întocmirea urmãtorului Plan de acţiuni │ Trim. IV │ DMA, GL │
│ pentru mediul de afaceri (2007-2008), │ 2006 │ │
│ cu o largã consultare publicã şi apro- │ │ │
│ barea acestuia de cãtre Guvern │ │ │
│ printr-un act normativ. │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┼────────────────────┤
│ D. Evaluarea impactului unor reglementãri fiscale asu-│ │
│ pra microîntreprinderilor: │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│14. Evaluarea impactului aderãrii la UE │ Trim. IV │ANIMMC, MFP, MIE, CC│
│ asupra regimului fiscal existent pentru│ 2005 │ │
│ microîntreprinderi (impozit pe venit); │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│15. Identificarea alternativelor de încura-│ Trim. II │ANIMMC, MFP, MIE, CC│
│ jare fiscalã a microîntreprinderilor şi│ 2006 │ │
│ a IMM-urilor prin analiza facilitãţilor│ │ │
│ financiar-fiscale acordate acestora în │ │ │
│ statele comunitare şi formularea unor │ │ │
│ propuneri de preluare în legislaţia │ │ │
│ româneascã. │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┼────────────────────┤
│ III. Simplificarea procedurilor administrative şi a │ │
│ reglementãrilor la iniţierea, derularea şi lichi-│ │
│ darea afacerilor. │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│16. Continuarea modernizãrii şi simplifi- │ Permanent │ ANIMMC, MJ-ONRC, │
│ cãrii procedurilor de autorizare a │ │ MAI, MMSSF, MS, │
│ comercianţilor, prin renunţarea gra- │ │ MAPDR, MMGA, MIE │
│ dualã la autorizarea ex-ante şi întãri-│ │ │
│ rea capacitãţii de monitorizare şi con-│ │ │
│ trol post-înregistrare; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│17. Raportarea statisticã, defalcat pe mari│Trimestrial│ MFP-ANAF │
│ contribuabili şi alţi plãtitori, a │ │ │
│ întârzierilor în rambursarea TVA │ │ │
│ (numãr cazuri şi zile întârziere). │ │ │
│ Raportul va fi prezentat periodic coor-│ │ │
│ donatorului Grupului de lucru; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│18. Raportarea periodicã, de cãtre organele│Semestrial │ Coordonator: │
│ de control, a progreselor înregistrate │ │ MFP-ANAF, │
│ în corelarea activitãţilor de inspecţie│ │ DIPAS, MMSSF, │
│ şi control, creşterea rolului educativ │ │ MS, MAPDR, MAI, │
│ al controlului în detrimentul celui │ │ MMGA, CC │
│ punitiv; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│19. Monitorizarea implementãrii L 359/2004 │Semestrial │ MJ-ONRC, │
│ şi OUG 75/2004 prin elaborarea şi pu- │ │ ANIMMC │
│ blicarea de rapoarte referitoare la │ │ │
│ timpul, costurile necesare şi transpa- │ │ │
│ renţa proceduralã a înregistrãrii şi │ │ │
│ autorizãrii comercianţilor; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│20. Evaluarea eficienţei activitãţii │ Trim. IV │ MJ │
│ instanţelor comerciale (specializate) │ 2005 │ │
│ existente deja; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│21. Simplificarea procedurilor şi asigura- │ │ │
│ rea transparenţei în procesul de obţi- │ │ │
│ nere a accesului la utilitãţi şi la │ │ │
│ unele servicii publice prin înfiinţarea│ │ │
│ unui grup tehnic de lucru cu atribuţii │ │ │
│ în: │ │ │
│ a. organizarea unei dezbateri publice │ Trim. IV │DMA, MEC, MAI, MMGA,│
│ privind oportunitatea concentrãrii │ 2005 │ ANIMMC, MIE │
│ procedurilor referitoare la accesul │ │ │
│ la utilitãţi/servicii publice în │ │ │
│ cadrul unei structuri de tip "ghişeu│ │ │
│ unic"; │ │ │
│ b. elaborarea unui studiu privind lan- │ Trim. II │DMA, MEC, MAI, MMGA,│
│ sarea unui program pilot de imple- │ 2006 │ ANIMMC, MIE │
│ mentare a practicii "ghişeului unic"│ │ │
│ în domeniul serviciilor publice/uti-│ │ │
│ litãţi; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│22. Simplificarea procedurii şi reducerea │ │ │
│ timpului şi a costurilor de obţinere a │ │ │
│ autorizaţiilor de construcţie: │ │ │
│ a. înfiinţarea şi operaţionalizarea │ Trim. III │DMA, MTCT, MAI, MFP,│
│ unui grup tehnic de lucru care sã │ 2005 │ ANIMMC, alte insti-│
│ analizeze: │ │ tuţii publice │
│ - simplificarea procedurilor de │ │ implicate │
│ autorizare/avizare specificate în │ │ │
│ certificatul de urbanism, necesare│ │ │
│ obţinerii autorizaţiei de │ │ │
│ construcţie; │ │ │
│ - simplificarea sistemului de taxe │ │ │
│ aferent obţinerii autorizaţiei de │ │ │
│ construcţie, pe baza localizãrii │ │ │
│ şi dimensiunii obiectivului; │ │ │
│ - prezentarea rapoartelor aferente; │ Trim. IV │ Grupul tehnic de │
│ │ 2005 │ lucru │
│ b. actualizarea/aprobarea planurilor de│ Trim. IV │ MTCT, MAI │
│ urbanism; │ 2006 │ │
│ c. continuarea derulãrii Programului de│Permanent │MTCT, MAI, MJ, DMA │
│ introducere a cadastrului imobiliar │ │ │
│ şi a Programului de constituire a │ │ │
│ bazelor de date pentru intravilanul │ │ │
│ localitãţilor, în vederea înscrierii│ │ │
│ lor în Cartea Funciarã; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│23. Internalizarea comunicãrii între MFP şi│ Trim. II │ MFP, MJ-ONRC │
│ MJ-ONRC privind verificarea cazierului │ 2006 │ ANIMMC, MCTI │
│ fiscal, în cadrul procedurii de înre- │ │ │
│ gistrare în registrul comerţului a │ │ │
│ persoanelor fizice, a asociaţiilor fa- │ │ │
│ miliale şi a persoanelor juridice, în │ │ │
│ sensul transmiterii electronice de in- │ │ │
│ formaţii referitoare la faptele │ │ │
│ înscrise în cazierul fiscal; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│24. Elaborarea unui studiu privind posibi- │ Trim. II │ Coordonator: │
│ litatea separãrii dintre cuantumul │ 2006 │ MFP-ANAF, │
│ amenzilor aplicate şi nivelul primelor/│ │ DIPAS, MMSSF, │
│ stimulentelor individuale acordate │ │ MS, MAPDR, MAI, │
│ inspectorilor; │ │ MMGA, CC │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│25. Evaluarea şi asigurarea condiţiilor │ Trim. IV │ MJ-ONRC │
│ instituţionale şi tehnice pentru │ 2006 │ ANIMMC, MCTI, MIE │
│ transmiterea prin poştã electronicã, │ │ │
│ (e-registralion) a documentelor nece- │ │ │
│ sare înregistrãrii firmelor, începând │ │ │
│ cu 01.01.2007; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│26. Crearea, cadrului legislativ care sã │Decembrie │ MJ │
│ permitã înfiinţarea de complete sau │ 2006 │ │
│ secţii specializate în cadrul instan- │ │ │
│ ţelor existente (concurenţã, drept │ │ │
│ comercial, financiar - bancar, proprie-│ │ │
│ tate intelectualã etc); │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│27. Monitorizarea derulãrii procesului de │2005-2006 │ │
│ îmbunãtãţire a legislaţiei privind │ │ │
│ reorganizarea judiciarã şi falimentul │ │ │
│ şi a implementãrii acesteia, precum şi │ │ │
│ evaluarea impactului modificãrilor │ │ │
│ legislative operate: │ │ │
│ a. raportarea periodicã în cadrul │Trimestrial│ MJ, GL │
│ Grupului de lucru ; │ │ │
│ │ │ │
│ b. elaborarea studiului de evaluare a │ Trim. IV │ MJ │
│ impactului │ 2006 │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┼────────────────────┤
│ Monitorizarea şi eficientizarea implementãrii │ │
│ procedurii "aprobãrii tacite": │ │
│ (sprijin financiar USAID, prin CHF România- circa │ │
│ 10,000 USD) │ │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┼────────────────────┤
│28. Realizarea unui studiu de drept │Trim.II-III│ DAM, MAI, MJ, alte │
│ comparat privind principiul "aprobãrii │ 2005 │instituţii publice │
│ tacite" şi a domeniului sãu de aplicare│ │ implicate │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│29. Studiu pentru evaluarea rezultatelor │Trim.II-III│DMA, toate institu- │
│ aplicãrii principiului "aprobãrii taci-│ 2005 │ţiile publice cu │
│ te",cu focalizare pe cinci autorizaţii/│ │responsabilitãţi în │
│ licenţe importante (autorizaţia de │ │emiterea/reînnoirea │
│ transport, mediu, construcţie, utili- │ │de licenţe, permise,│
│ tãţi, turism) şi evidenţierea unor │ │autorizaţii, apro- │
│ recomandãri pentru revizuirea legisla- │ │bãri │
│ ţiei specifice; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│30. Îmbunãtãţirea/consolidarea cadrului │ Trim. IV │ MJ │
│ legislativ prin revizuirea legislaţiei │ │ │
│ privind "aprobarea tacitã", pe baza │ │ │
│ concluziilor programului pilot şi ale │ │ │
│ recomandãrilor studiului de drept │ │ │
│ comparat. │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┤
│ IV. Implementarea unui sistem coerent de monitorizare a volumului inves- │
│ tiţiilor strãine directe. │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┤
│31. Elaborarea periodicã a unei sinteze │Trimestrial│ ARIS, MJ-ONRC, │
│ comune privind volumul investiţiilor │ │ BNR, INS │
│ strãine directe; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┤
│V. Implementarea principiilor guvernãrii corporative. │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┤
│32. Amendarea legislaţiei societãţilor │ Noiembrie │ MJ, MFP, MEC, MIE, │
│ comerciale în vederea integrãrii prin- │ 2005 │ AVAS, CNVM, DMA │
│ cipiilor guvernãrii corporative, în │ │ │
│ conformitate cu practicile şi princi- │ │ │
│ piile OCDE. │ │ │
│ a. revizuirea legislaţiei privitoare la│Iunie- │ Coordonator: MJ, │
│ societãţile comerciale, conform │Octombrie │ MFP, MEC, MIE, │
│ principiilor guvernãrii corporative.│ 2005 │ CNVM, AVAS, DMA │
│ Asistenţã tehnicã în elaborarea │ │ │
│ proiectului de lege; │ │ │
│ │ │ │
│ b. dezbaterea publicã a proiectului de │ Octombrie │ Coordonator: MJ, │
│ modificare a Legii privind societã- │ 2005 │ MFP, MEC, MIE, │
│ ţile comerciale şi obţinerea acor- │ │ CNVM, AVAS, DMA │
│ dului Bãncii Mondiale; │ │ │
│ │ │ │
│ c. aprobarea de cãtre Guvern a modifi- │ Noiembrie │ Coordonator: MJ, │
│ cãrilor legislaţiei privind socie- │ 2005 │ MFP, MEC, MIE, │
│ tãţile comerciale; │ │ CNVM, AVAS, DMA │
│ │ │ │
│ d. supunerea spre adoptarea Parlamen- │ Noiembrie │ MJ, DMA │
│ tului a proiectului de modificare a │ 2005 │ │
│ Legii privind societãţile comerciale│ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┤
│ VI. Întãrirea structurilor instituţiilor angrenate în reformele cu impact │
│ asupra mediului de afaceri. │
├───────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┤
│33. Susţinerea unei campanii de stimulare a│ Permanent │ DMA, ANIMMC, │
│ culturii antreprenoriale; │ │ MEdC+APART, MMSSF │
│ │ │ │
│ Elaborarea unui proiect de lansare a │ Trim. III │ │
│ campaniei antreprenori ale pentru anul │ 2005 │ │
│ 2006; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│34. Întãrirea dialogului cu comunitatea │ │ │
│ de afaceri/societatea civilã, prin: │ │ │
│ │ │ │
│ a. organizarea de cãtre DMA, ANIMMC şi │Semestrial │ DMA, GL, ANIMMC, │
│ ARIS de seminarii, mese rotunde, │ │ ARIS,instituţii │
│ colocvii, dezbateri etc, cu partici-│ │ publice implicate │
│ parea principalelor instituţii pu- │ │ │
│ blice cu responsabilitãţi în dome- │ │ │
│ niul reglementãrii mediului de │ │ │
│ afaceri; │ │ │
│ │ │ │
│ b. încheierea de parteneriate pentru │ Permanent │ DMA │
│ susţinerea dezvoltãrii şi consoli- │ │ │
│ dãrii mediului de afaceri; │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│35. Participarea la schimbul de experienţã │ Conform │ DMA, CNP, CEROPE │
│ cu specialiştii din ţãrile cu "bune │prevederi- │ │
│ practici" pentru mediul de afaceri │lor │ │
│ (sprijin financiar prin program │programului│ │
│ PHARE RO 2003/005-551.02.03 - │ PHARE │ │
│ circa 20.000 EURO). │ │ │
└───────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┘
Legenda:
ASG Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
ANIMMC Agenţia Naţionalã pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii
şi Cooperaţie
ARIS Agenţia Românã pentru Investiţii Strãine
AVAS Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
BNR Banca Naţionalã a României
CC Consiliul Concurenţei
CEROPE Centrul Român de Politici Economice
CHF Community, Habitat, Finance
CNVM Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare
CNP Comisia Naţionalã de Prognozã
DMA* Direcţia Mediu de Afaceri
DIPAS Departamentul Implementare Programe şi Ajustare Structuralã
GL Grupul de lucru pentru mediu de afaceri
INS Institutul Naţional de Statisticã
MAI Ministerul Administraţiei şi Internelor
MFP Ministerul Finanţelor Publice
MFP-ANAF Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de
Administraţie Fiscalã
MIE Ministerul Integrãrii Europene
MJ Ministerul Justiţiei
MJ - ONRC Ministerul Justiţiei - Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului
MCTI Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
MMSSF Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei
MS Ministerul Sãnãtãţii
MAPDR Ministerul Agriculturii Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale
MMGA Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor
MEC Ministerul Economiei şi Comerţului
MEdC Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii
MTCT Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
OCDE Organizaţia pentru Comerţ şi Dezvoltare Economicã
USAID Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionalã
_________
DMA* Direcţia Mediu de Afaceri. Conform OUG nr. 17/2005 activitatea privind
mediul de afaceri a fost preluatã de la MEC în aparatul de lucru al
ministrului de stat pentru coordonarea activitãţilor din domeniile mediului de
afaceri şi întreprinderilor mici şi mijlocii