CAP. III
TIPURI DE AJUTOR DE STAT CARE POT FI CONSIDERATE COMPATIBILE CU REGULILE COMUNITARE*1)
-----------
*1) Acest capitol reprezintã o sintezã a reglementãrilor comunitare privind principalele tipuri de ajutor de stat, în vigoare în Uniunea Europeanã la 31 ianuarie 2006, cu excepţia ajutorului regional. Prezentarea are caracter informativ, simplificat. Singura bazã legalã privind regimului ajutorului de stat în Uniunea Europeanã o reprezintã reglementãrile comunitare, astfel cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene.
Ajutoarele de stat pot fi acordate prin diverse modalitãţi: subvenţii, anulãri de datorii sau preluarea pierderilor, exceptãri, reduceri sau amânãri de la plata taxelor şi impozitelor, renunţãri la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv prin acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale sau a unor garanţii preferenţiale etc.
Indiferent de forma sau modalitatea de acordare, principalele tipuri de ajutor de stat care pot fi considerate compatibile cu piaţa unicã, cu respectarea condiţiilor stabilite sunt, respectiv:
3.1. ajutorul regional;
3.2. ajutor pentru IMM-uri;
3.3. ajutor pentru cercetare-dezvoltare;
3.4. ajutor pentru protecţia mediului;
3.5. ajutor pentru ocuparea forţei de muncã;
3.6. ajutor pentru instruirea angajaţilor;
3.7. ajutor pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate;
3.8. ajutor de stat sub forma capitalului de risc;
3.9. ajutor de stat implicat de prestarea serviciilor de interes economic general.
3.10. ajutor de stat "de minimis";
3.11. ajutoarele sectoriale.
3.1. Ajutorul regional
Baza legalã
Art. alin. (3), lit. a) şi c) din Tratat constituie baza pentru acceptarea mãsurilor de ajutor de stat orientate spre problemele regionale, respectiv:
- ajutorul pentru promovarea dezvoltãrii economice a zonelor unde standardul de viaţã este anormal de scãzut în raport cu media comunitarã sau unde rata şomajului este foarte mare;
- ajutorul pentru facilitarea dezvoltãrii anumitor activitãţi economice sau zone, unde ajutorul nu afecteazã în mod semnificativ comerţul între statele membre, contrar interesului comun.
Criteriile utilizate pentru evaluarea ajutorului regional se regãsesc în Liniile directoare privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2007-2013*2), care au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. C 54 din 04.03.2006.
-----------
*2) Acestea intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2007. Toate caracteristicile privind ajutorul de stat regional prezentate aici se bazeazã pe aceastã reglementare.
Scop:
Ajutorul regional este destinat favorizãrii dezvoltãrii economice a anumitor regiuni ale Uniunii Europene. În scopul depãşirii handicapurilor regiunilor slab dezvoltate, ajutoarele regionale promoveazã coeziunea economicã, socialã şi teritorialã a statelor membre şi a Uniunii Europene în ansamblul sãu.
Aceastã particularitate geograficã diferenţiazã ajutoarele regionale de alte forme de ajutor, cu atât mai mult cu cât în regiunile slab dezvoltate sunt uneori necesare ajutoare de un nivel valoric superior, având în vedere dificultãţile specifice cu care acestea se confruntã.
Ajutoarele regionale naţionale vizeazã susţinerea dezvoltãrii anumitor regiuni, încurajând, in principal, investiţiile şi crearea de locuri de muncã.
Ca regulã generalã, ajutorul de stat regional poate fi acordat în orice sector de activitate.
Totuşi, nu se supun acestor linii directoare, mãsurile de sprijin financiar acordate în sectoarele: carbonifer, fibre sintetice, siderurgie (ajutorul de stat regional în siderurgie e considerat incompatibil), pescuit, producţia produselor agricole cuprinse în Anexa 1 a Tratatului. În plus, anumite sectoare, în prezent serviciile de transport şi construcţia de nave, sunt supuse unor reguli specifice care derogã, parţial sau total, de la prevederile liniilor directoare.
Concepte:
Regiuni eligibile pentru ajutoarele de stat regionale:
- regiunile în care PIB/locuitor mai mic de 75% din media Uniunii Europene [art. 87 alin. (3) lit. a) din Tratat].
- regiuni în care sunt identificate probleme socio-economice în baza indicatorilor naţionali, propuse de statele membre [art. 87 alin. (3) lit. c)].
- regiuni de tipul NUTS-II*3) cu o densitate a populaţiei situatã sub 8 locuitori/kmp sau regiuni geografice de tipul NUTS-III, cu o densitate a populaţiei situatã sub 12,5 locuitori/kmp.
----------
*3) NUTS reprezintã un sistem de clasificare teritorialã, instituit prin Regulamentul nr. 1059/2003, folosit de EUROSTAT pentru culegerea datelor statistice. La nivelul 2 (NUTS II) se regãsesc şi cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.
Investiţie iniţialã reprezintã o investiţie în active corporale sau necorporale în scopul:
- creãrii unei noi afaceri;
- extinderii unei afaceri existente;
- diversificãrii producţiei, prin fabricarea de produse noi, în cadrul unei întreprinderi existente;
- realizãrii unei schimbãri fundamentale a procesului global de producţie de cãtre o întreprindere existentã.
Proiect mare de investiţii - investiţie iniţialã ale cãrei costuri eligibile depãşesc 50 de milioane de euro.
Costuri eligibile privind ajutorul de stat regional pentru investiţii:
┌─────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Costuri │Ajutorul de stat pentru investiţii poate fi calculat fie ca │
│eligibile, în│procent din valoarea investiţiei, fie ca procent din costurile │
│cazul între- │salariale aferente locurilor de muncã generate de un proiect de │
│prinderilor │investiţie iniţialã │
│mari │ - Investiţie iniţialã: investiţie în active corporale (teren, │
│ │clãdiri, echipament, etc.) şi investiţii în active necorporale │
│ │(licenţe, know-how) în limita a 50% din costurile totale eligi- │
│ │bile ale proiectului │
│ │ - Costuri salariale: costurile salariale aferente locurilor de │
│ │muncã generate de un proiect de investiţie iniţialã, pentru o │
│ │perioadã maximã de 2 ani. │
├─────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Costuri │ - Investiţie iniţialã: - investiţiile în active corporale │
│eligibile în │(teren, clãdiri, echipament, etc.) şi în active necorporale │
│cazul IMM │(licenţe, know-how). │
│ │ - costurile premergãtoare investiţiei, concretizate în studii │
│ │şi consultanţã, legate de proiectul de investiţii, în procent de│
│ % din costurile efective înregistrate. │
│ │ - Costuri salariale: la fel ca în cazul întreprinderilor mari │
├─────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Condiţii │Active corporale │
│privind │Activele achiziţionate trebuie sã fie noi, cu excepţia cazului │
│activele fixe│în care investiţia este realizatã într-o întreprindere preluatã │
│ │şi a cazului în care beneficiarii ajutoarelor sunt IMM-uri. │
│ │În cazul achiziţionãrii de imobilizãri tangibile (cu excepţia │
│ │terenurilor şi clãdirilor) prin leasing, se acceptã doar cele │
│ │achiziţionate prin leasing financiar cu obligaţie de cumpãrare. │
│ │Leasingul pentru terenuri şi clãdiri trebuie sã continue minim │
│ 𗈙 ani dupã terminarea investiţiei (3 ani în cazul IMM-urilor). │
│ │Activele trebuie sã fie menţinute în regiunea eligibilã. Acestea│
│ │nu pot fi transferate în alte regiuni. │
│ │Active necorporale │
│ │ - sã fie utilizate exclusiv în întreprinderea care a primit │
│ │ ajutorul regional; │
│ │ - sã fie amortizabile; │
│ │ - sã fie achiziţionate de la terţi în condiţii de piaţã; │
│ │ - sã fie sã fie menţinute în regiunea eligibilã. │
├─────────────┼────────────────┬────────────────────────────┬─────────────────┬┤
│Intensitatea │ │ Întreprinderi mari │ IMM ││
│maximã*5) │ ├─────────┬─────────┬────────┼────────┬────────┼┤
│ │ │ Regiuni │ Regiuni │ Regiuni│ Întrep.│Întrep. ││
│ │ │standard │ îndepãr-│ cu den-│ mici │mijlocii││
│ │ │ │ tate │ sitate │ │ ││
│ │ │ │ │redusã a│ │ ││
│ │ │ │ │ popula-│ │ ││
│ │ │ │ │ ţiei │ │ ││
│ ├────────────────┼─────────┼─────────┼────────┼────────┼────────┼┤
│ │Regiuni 87 (3) │ │ │ │ │ ││
│ │(a)*) │ │ │ │ │ ││
│ │ - PIB/loc. │ 50% │ 70% │ 50% │ │ ││
│ │< 45% media UE │ │ │ │ +20% │ +10% ││
│ │ - PIB/loc. │ 40% │ 60% │ 40% │ │ ││
│ │< 60% media UE │ │ │ │ │ ││
│ │ - PIB/loc. │ 30% │ 50% │ 30% │ │ ││
│ │< 75% media UE │ │ │ │ │ ││
│ ├────────────────┼─────────┼─────────┼────────┼────────┼────────┼┤
│ │Regiuni 87 (3) │ │ │ │ │ ││
│ │ - Standard │ 15% │ 25% │ 15% │ │ ││
│ │ - Prospere │ 10% │ 20% │ 15% │ │ ││
│ │ **) │ 20% │ 30% │ 20% │ │ ││
│ │ - Foste regiuni│ │ │ │ │ ││
│ │statistice*** │ │ │ │ │ ││
│ ├────────────────┴─────────┴─────────┴────────┴────────┴────────┼┘
│ │ *) includ, pânã în 2010 şi regiunile afectate statistic │
│ │ **) regiuni cu un PIB/loc > media UE 25*6) şi rata şomajului <│
│ │media UE 25 │
│ │ ***) regiuni care au beneficiat de statutul art. 87 alin.(3) │
│ │lit.(a) în baza efectului statistic pânã în 2010, iar din 2011 │
│ │sunt încadrate în statutul art. 87 alin. (3) lit. (c) │
│ ┌┼──────────────────────────────┬────────────────────────────────┼┐
│Intensitatea││Cheltuieli eligibile │Intensitate maximã ajustatã ││
│pentru ├┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼┤
│proiecte ││Pânã la 50 mil. euro % din intensitatea maximã ││
│mari de ││ │a regiunii ││
│investiţii ├┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼┤
│ ││Pentru partea dintre 50 mil. % din intensitatea maximã ││
│ ││euro şi 100 mil. euro │a regiunii ││
│ ├┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────┼┤
│ ││Peste 100 mil. euro % din intensitatea maximã ││
│ ││ │a regiunii ││
│ └┼──────────────────────────────┴────────────────────────────────┴┤
│Condiţii │Investiţiile sau locurile de muncã înfiinţate trebuie menţinute │
│speciale │pe o perioadã de 5 ani (3 ani în cazul IMM-urilor) de la data │
│ │finalizãrii investiţiei │
├─────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Regula │Intensitãţile maxime se aplicã ajutorului de stat cumulat: │
│de cumul │ - atunci când ajutorul este acordat în cadrul mai multor scheme│
│ │ regionale, sau în combinaţie cu ajutor de stat ad hoc; │
│ │ - atunci când ajutorul este acordat din surse locale,regionale,│
│ │ naţionale sau comunitare │
│ │În cazul în care ajutorul calculat pe baza costurilor investi- │
│ │ţiilor în bunuri corporale sau necorporale este combinat cu un │
│ │ajutor calculat pe baza costurilor salariate, trebuie sã fie │
│ │respectat plafonul intensitãţii stabilit pentru regiunea │
│ │respectivã. │
│ │În cazul în care costurile eligibile pentru ajutoare regionale │
│ │sunt total sau partial eligibile pentru ajutoare în alte │
│ │scopuri, partea comunã trebuie sã respecte plafonul cel mai │
│ │favorabil care rezultã din regulile aplicabile. │
│ │În cazul în care statul membru prevede cã ajutoarele de stat din│
│ │cadrul unei scheme pot fi cumulate cu cele din cadrul altor │
│ │scheme, trebuie sã se specifice, pentru fiecare schemã, metoda │
│ │prin care se va asigura respectarea condiţiilor enunţate mai sus│
│ │Ajutoarele regionale pentru investiţii nu se pot cumula cu │
│ │ajutoarele de minimis privind aceleaşi costuri eligibile pentru │
│ │a se sustrage intensitãţilor maxime ale ajutorului, stabilite │
│ │prin liniile directoare. │
└─────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┘
---------
*5) Intensitatea bruta indicã procentul reprezentat de valoarea ajutorului de stat în totalul costurilor eligibile ale proiectului, ambele valori actualizate la data notificãrii cãtre Comisia Europeanã sau, dacã ajutorul de stat nu face obiectul notificãrii, la data acordãrii ajutorului de stat.
*6) PIB mediu al UE calculat pe baza datelor statistice aferente celor 25 de state membre ale UE, Media UE 15 reprezintã PIB mediu al UE calculat pe baza datelor statistice aferente celor 15 state membre ale UE înainte de includerea celor 10 noi state, în anul 2004.
Ajutor de stat pentru întreprinderi mici nou-înfiinţate (pentru start-up)
┌─────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Condiţii │ Se adreseazã exclusiv întreprinderilor mici │
│generale │ Sã fie limitat în timp şi redus progresiv │
├─────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Valoarea │Regiuni 87(3)(a) - 2 milioane curo/întreprindere │
│maximã │Regiuni 87(3)(c) - 1 milion euro/întreprindere │
│ │Sumele anuale acordate fiecãrei întreprinderi nu pot depãşi │
│ % din valorile maxime. │
├─────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Costuri │ - dobânzi pentru finanţãri de la terţi şi o ratã a │
│eligibile │ dividendelor pentru, capitalul propriu, nu mai mare decât rata│
│ │ de referinţã; │
│ │ - chirii pentru echipament şi clãdiri de producţie │
│ │ - apã, energie, încãlzire, taxe (excl. TVA şi taxa pe profit) │
│ │ - amortizare, tarife de leasing, salarii (inclusiv contribuţii│
│ │ sociale) │
├─────────────┼─────────────┬────────────────────────┬───────────────────────┬─┤
│Intensitatea │ │ │ Intensitate maximã │ │
│maximã │ │ ├───────────┬───────────┤ │
│ │ │ │ Primii 3 │Urmãtorii │ │
│ │ │ │ani de la │ 2 ani │ │
│ │ │ │înfiinţare │ │ │
│ ├─────────────┼────────────────────────┼───────────┼───────────┼─┤
│ │Rate │Regiuni 87 (3) (a) │ │ │ │
│ │standard │- PIB/loc. < 60% media │ 40% │ 30% │ │
│ │ │UE 25*) │ │ │ │
│ │ │- PIB/loc. > 60% media │ 35% │ 25% │ │
│ │ │UE 25 │ │ │ │
│ │ │Regiuni 87 (3)(c) │ 25% │ 15% │ │
│ ├─────────────┴────────────────────────┴───────────┴───────────┘ │
│ │*) Aceleaşi intensitãţi se aplicã şi în regiunile cu densitate │
│ │sub 12,5 locuitori/kmp şi în insule sau alte comunitãţi izolate │
│ │cu o populaţie sub 5.000 locuitori │
└─────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┘
3.2. Ajutorul de stat pentru IMM-uri
Baza legalã:
Regulamentul Comisiei Europene nr. 70 din 2001 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 10 din 31.01.2001, cu modificãrile ulterioare.
Scopul reglementãrii:
Încurajarea dezvoltãrii IMM-urilor, deoarece acestea joacã un rol determinant în crearea de locuri de muncã şi reprezintã, în sens larg, un factor de stabilitate socialã şi de creştere economicã. Dezvoltarea acestei categorii de întreprinderi poate sã fie totuşi limitatã de imperfecţiunile pieţei şi, de aceea, în anumite situaţii, bine definite, se poate interveni cu mãsuri de natura ajutorului de stat.
Concepte:
IMM sunt acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifrã de afaceri anualã care nu depãşeşte 50 milioane euro, fie un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depãşeşte 43 milioane euro.
Întreprindere micã este întreprinderea care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã sau rezultatul anual al bilanţului contabil nu depãşeşte 10 milioane euro.
Microîntreprinderea este întreprinderea care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã sau rezultatul anual al bilanţului contabil nu depãşeşte 2 milioane euro.
Domeniu de aplicare:
Intrã în domeniul de aplicare al acestor reguli, numai IMM, astfel cum sunt definite mai sus, care îndeplinesc şi criteriul independenţei. Prin urmare, majoritatea întreprinderilor controlate de stat nu pot fi, în general, considerate IMM.
Excepţii:
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru IMM nu se aplicã:
- în sectoarele unde existã reglementãri specifice (cum este sectorul construcţiei de nave);
- în agriculturã, piscicultura şi acvacultura;
- în sectorul extracţiei de cãrbune;
- în cazul ajutorului de stat legat de activitatea de export, mai precis ajutorul de stat legat direct de cantitatea exportatã, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau a altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.
Categorii de ajutoare de stat ce pot fi acordate întreprinderilor mici şi mijlocii:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Intensitatea brutã a ajutorului │
├───────────────────────────────────┬────────────┬────────────────────────────┤
│ │ │Regiuni eligibile pentru │
│ │ Regiuni │ajutorul regional conform │
│ │ neasistate │Art. 87 alin. (3) lit.(a) │
│ │ │şi (c) │
├─────────────────┬─────────────────┼────────────┼────────────────────────────┤
│ │Întreprinderi │ 15,0% │Plafon ajutor regional*7) + │
│Ajutor pentru │mici: │ │bonus (conform hãrţii │
│investiţii │Întreprinderi │ 7,5% │regionale aprobate de │
│ │ │ │Comisie) │
├─────────────────┼─────────────────┴────────────┴────────────────────────────┤
│ │pânã la 50% din costuri │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Ajutor pentru │Ajutorul poate fi acordat pentru activitãţi de consultantã │
│servicii de │si alte servicii (dacã aceste servicii nu constituie o │
│consultantã │activitatea permanentã sau periodicã şi dacã nu sunt legate│
│ │de cheltuielile obişnuite de funcţionare a întreprinderii) │
│ │şi pentru prima participare la târguri şi expoziţii │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │- pentru cercetare fundamentalã: 100%; │
│ │- pentru cercetare aplicativã: 60% (75%, în condiţii │
│Ajutor pentru │speciale) │
│cercetare- │- pentru dezvoltare pre-competitivã: 35% (50%, în condiţii │
│ │speciale) │
│dezvoltare ├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │În anumite condiţii, valoarea ajutorului poate creşte cu │
│ %, putând include, printre altfel, costuri de personal şi│
│ │cheltuieli cu materiale şi instrumente de cercetare. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ 75% │
│ ├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Ajutor pentru │Ajutorul poate acoperi costurile realizãrii de studii │
│studii tehnice │de fezabiltate premergãtoare cercetãrii aplicative şi │
│de fezabilitate │activitãţilor de dezvoltare pre-competitivã. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Se aplicã plafoanele de intensitate admisibile pentru │
│Ajutor pentru │activitatea de cercetare-dezvoltare care ar fi condus la │
│acoperirea │obţinerea drepturilor de proprietate intelectuala în cauzã.│
│costurilor de ├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│obţinere a │Ajutorul poate acoperi costurile legate de obţinerea/ │
│brevetelor │validarea brevetelor şi a altor drepturi de proprietate │
│ │intelectualã. │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
---------
*7) Intensitatea maximã a ajutorului de stat pentru investiţii aplicabilã regiunii
Regulile aplicabile IMM includ şi exceptarea de la obligaţia obţinerii autorizãrii din partea Comisiei Europene înainte de acordarea efectivã a ajutorului.
Totuşi, ajutoarele de stat nu sunt exceptate de la obligaţia de notificare şi autorizare, atunci când:
- costurile totale eligibile depãşesc 25.000.000 euro, în cazul ajutorului pentru investiţii, servicii de consultanţã, cercetare şi dezvoltare, studii tehnice de fezabilitate şi costuri ale brevetelor;
- ajutorul de stat depãşeşte 15.100.000 euro, în cazul ajutorului pentru investiţii şi servicii de consultanţã; ajutorului pentru cercetare şi dezvoltare, studii tehnice de fezabilitate şi costuri ale brevetelor;
- totalul costurilor eligibile depãşeşte 40.000.000 euro, iar ajutorul de stat depãşeşte 10.000.000 euro, în cazul proiectelor Eureka.
Regulile comunitare în aceastã materie vor fi modificate în cursul anului 2006, în conformitate cu Planul de acţiune în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2005-2009.
3.3. Ajutorul de stat pentru cercetare-dezvoltare
Baza legalã:
Acest tip de ajutor poate fi acordat conform "Instrucţiunilor privind ajutor de stat pentru cercetare şi dezvoltare" (Jurnal Oficial nr. C 45/17.02.1996), cu modificãrile ulterioare.
Justificare:
Având în vedere importanţa cercetãrii şi a dezvoltãrii pentru relansare şi creştere economicã, precum şi pentru crearea de noi locuri de muncã, Uniunea Europeanã încurajeazã susţinerea acestor activitãţi.
Domeniul de aplicare:
Aceste instrucţiuni se aplicã mãsurilor de sprijin acordate de autoritãţii pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare.
Instrucţiunile din 1996, cu modificãrile ulterioare, nu se aplicã finanţãrilor publice acordate instituţiilor de învãţãmânt superior sau de cercetare, fãrã scop lucrativ, dacã:
- rezultatele sunt puse la dispoziţia întreprinderilor, în mod nediscriminatoriu;
- studiile sunt efectuate în folosul sau în colaborare cu întreprinderile, cu condiţia ca instituţiile nelucrative sau întreprinderile care desfãşoarã cercetarea sã fie plãtite pentru aceasta, în plus, rezultatele trebuie sã fie publicate.
Condiţiile de acordare:
Pot fi acordate ajutoare de stat pentru urmãtoarele tipuri de activitãţi:
- cercetare fundamentalã: activitate orientatã spre dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fãrã a avea însã scop industrial sau comercial;
- cercetare aplicativã: activitate orientatã spre lãrgirea cunoştinţelor, cu scopul de a le utiliza pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii ori pentru a îmbunãtãţi semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente;
- dezvoltare precompetitivã: activitate orientatã spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunãtãţite (incluzând şi fabricarea prototipului iniţial, care nu poate fi utilizat în scopuri comerciale).
Prin masurile de ajutor de stat sunt finanţate numai urmãtoarele categorii de costuri, considerate eligibile, respectiv:
- costurile de personal angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare;
- costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu pentru activitãţi de cercetare;
- costurile aferente consultanţei şi serviciilor echivalente utilizate exclusiv în activitatea de cercetare;
- cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare;
- alte cheltuieli de operare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionãri şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.
Intensitatea ajutorului de stat pentru cercetare dezvoltare, în funcţie de tipul de activitate desfãşuratã, este prezentatã în tabelul de mai jos:
┌────────────────────────────────────┬──────────────────────────────┐
│ Activitãţi cercetare dezvoltare │ Intensitate maximã a │
│ │ ajutorului de stat │
├────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ Cercetare fundamentalã │ 100% │
├────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ Cercetare aplicativã │ 50% │
├────────────────────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ Dezvoltare precompetitivâ │ 25% │
└────────────────────────────────────┴──────────────────────────────┘
Aceste plafoane ale intensitãţii pot fi majorate cu urmãtoarele bonusuri:
● IMM-uri +10%;
● Regiuni asistate +10% sau+5%;
● Proiect legat de un program comunitar +15%;
cadru de cercetare şi dezvoltare
● Proiecte care implicã cooperare +10%.
transfrontalierã
Cumularea intensitãţilor permise cu bonusurile menţionate anterior nu poate depãşi o intensitate brutã maximã de 75% pentru activitatea de cercetare aplicativã şi de 50% pentru activitãţile de dezvoltare precompetitivã.
Instrucţiunile comunitare vor fi modificate în conformitate cu Planul de acţiune în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2005-2009, în cursul anului 2006, în principal pentru adãugarea noilor reguli privind sprijinirea inovãrii.
3.4. Ajutorul de stat pentru protecţia mediului
Baza legalã:
Instrucţiunile privind ajutorul de stat pentru protecţia mediului (Jurnalul Oficial nr. C 37 din 03.02.2001):
Concepte
- principiul "poluatorul plãteşte", potrivit cãruia costurile mãsurilor de protecţie a mediului trebuie sã fie suportate de cãtre poluator;
- principiul internalizãrii costurilor, potrivit cãruia toate costurile legate de protecţia mediului trebuie sã fie incluse în costurile de producţie ale operatorului economic.
Domeniul de aplicare
Se aplicã ajutorului de stat pentru acţiunile destinate reparãrii sau prevenirii prejudiciilor aduse mediului sau resurselor naturale sau pentru încurajarea utilizãrii eficiente a resurselor.
Acestea nu se aplicã:
- ajutorului pentru cercetare dezvoltare sau instruire în domeniul mediului (se aplicã reglementãrile cadru pentru cercetare dezvoltare sau pentru instruire).
- în agriculturã (se aplicã reglementãrile comunitare specifice privind ajutorul de stat în sectorul agricol).
Ajutorul de stat pentru protecţia mediului poate fi acordat pentru realizarea de investiţii sau consultanţã menite sã reducã poluarea generatã de instalaţiile lor, pentru reabilitarea amplasamentelor industriale poluate, reamplasarea operatorilor economici, precum şi pentru operare, în vederea atingerii unor niveluri de protecţie a mediului superioare celor prevãzute de standardele europene.
A. Ajutorul pentru investiţii şl servicii de consultanţã
Ajutorul pentru investiţii poate fi de tipul:
a. Ajutor de stat pentru investiţii necesare adaptãrii la noile standarde comunitare de mediu sau pentru depãşirea acestor standarde
- adaptarea la standardele obligatorii de mediu - acest tip de ajutor este permis doar pentru IMM-uri, pentru o perioada de 3 ani de la adoptarea noilor standarde; costurile eligibile includ costurile investiţiilor suplimentare necesare atingerii nivelului de protecţie a mediului prevãzut de standardele respective;
- depãşirea standardelor obligatorii (sau investiţii în absenţa unor standarde de mediu)- în acest caz costurile eligibile constau în costurile suplimentare cu investiţia necesarã atingerii nivelului de protecţie a mediului superior celui prevãzut de normele existente. Dacã nu existã nici un fel de standarde, costurile eligibile constau în costurile cu investiţia necesarã atingerii unui nivel de protecţie a mediului superior celui pe care operatorul economic respectiv l-ar atinge în lipsa ajutorului pentru protecţia mediului;
b. Ajutor de stat pentru investiţii în economisirea de energie, în surse regenerabile de energie şi în instalaţii de producere combinatã a energiei electrice şi termice
- în cazul investiţiilor pentru promovarea resurselor regenerabile, costurile eligibile sunt costurile suplimentare suportate de operatorul economic comparativ cu o instalaţie de energie convenţionalã care are aceeaşi capacitate;
- investiţiile în producerea combinatã de energie electricã şi termicã pot fi eligibile dacã se demonstreazã cã mãsurile sunt benefice din punctul de vedere al protecţiei mediului, pentru cã randamentul conversiei este deosebit de ridicat, ori pentru cã mãsurile permit reducerea consumului de energie, ori pentru cã procesul de producţie este mai puţin dãunãtor pentru mediu.
c. Ajutor pentru reabilitarea amplasamentelor industriale poluate
Dacã persoanele responsabile pentru poluare nu pot fi identificate sau dacã acestea nu pot susţine costurile, persoana responsabilã cu reabilitarea terenului poate primi ajutor de stat.
Costurile eligibile sunt egale cu costurile lucrãrilor de reabilitare, mai puţin creşterea valorii terenului.
d. Ajutor pentru reamplasarea operatorilor economici
Ca regulã generalã, reamplasarea operatorilor economici nu este o problemã de protecţia mediului. Acordarea de ajutor de stat pentru protecţia mediului, poate fi totuşi justificatã, dacã, de exemplu, o întreprindere situatã în mediul urban, realizeazã o activitate consideratã, conform reglementãrilor de mediu, ca reprezentând o poluare importantã şi dacã relocarea este dispusã printr-o decizie administrativã ori juridicã. În plus, întreprinderea care realizeazã relocarea este obligat sã aplice cele mai stricte standarde de mediu aplicabile în noua locaţie. Costurile eligibile se limiteazã la costurile nete ale reamplasãrii.
e. Ajutor pentru servicii de consultanţã
Ajutorul pentru servicii de consultanţã se acordã în condiţiile reglementãrilor privind ajutorul de stat pentru IMM-uri.
Intensitatea maximã a ajutorului pentru investiţii în protecţia mediului:
┌──────────────────────────────┬────────────────────┬──────────────────────────┐
│Intensitãţi maxime ale │In afara regiunilor │ În cadrul regiunilor │
│ajutorului ca procent din │ asistate │ asistate │
│costurile eligibile │(intensitate brutã) │ (intensitate brutã) │
├──────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────┤
│ │ │ │
│a) investiţii pentru adaptarea│ 15% │ 15% │
│la standardele comunitare │ │ │
│obligatorii (numai pentru IMM)│ │ │
├──────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────┤
│b) investiţii pentru depãşirea│ 30% │ 40% sau plafonul │
│standardelor obligatorii şi │ │ajutorului │
│ajutor pentru reamplasarea │ │regional+10% │
│operatorilor economici │ │ │
├──────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────┤
│c) investiţii pentru economi- │ 40% │ 40% sau plafonul │
│sirea de energie şi pentru │ │ajutorului │
│producerea de energie │ │regional+10% │
│combinatã │ │ │
├──────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────┤
│d) investiţii în surse │ 40% │ 40% sau plafonul │
│regenerabile de energie *) │ │ajutorului │
│ │ │regional+10% │
├──────────────────────────────┼────────────────────┴──────────────────────────┤
│e) reabilitarea amplasamen- │ 100% din costurile eligibile +15% din │
│telor industriale poluate │ costurile lucrãrii │
├──────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┤
│*) acolo unde este necesar, intensitatea ajutorului poate fi de pânã la 100% │
│din costurile eligibile. În cazurile menţionate la literele b), c), d), pentru│
│investiţiile efectuate de IMM-uri, intensitãţile brute ale ajutorului pot │
│creşte cu încã 10%. │
│Bonusurile pentru regiunile asistate şi pentru IMM-uri pot fi combinate, dar │
│rata maximã a intensitãţii ajutorului nu trebuie sã depãşeascã 100% din │
│costurile eligibile. │
│Toate intensitãţile ajutoarelor sunt exprimate în echivalent subvenţie │
│brutã*8) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
----------
*8) Echivalent subvenţie brutã reprezintã valoarea ajutorului de stat actualizatã la momentul notificãrii cãtre Comisia Europeanã sau la momentul acordãrii ajutorului de stat. Calculul echivalentului subvenţie brutã este necesar atunci când ajutorul de stat se acordã în mai multe tranşe, atunci când ajutorul de stat constã în facilitãţi fiscale aplicabile în mai multe momente în timp, etc.
B. Ajutor pentru operare
Ajutorul pentru operare poate fi acordat sub forma unor fonduri nerambursabile, credite cu dobândã preferenţiala, garanţii etc. Statele membre pot sã acorde ajutoare de operare în cazul în care se dovedeşte cã acestea aduc o contribuţie semnificativã la protecţia mediului.
Pot fi autorizate urmãtoarele tipuri de ajutoare de stat:
a) ajutor de operare în favoarea gestionãrii deşeurior şi economisirii de energie, care trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- este absolut necesar;
- este limitat la compensarea costurilor de producţie suplimentare;
- este temporar şi, ca regulã generalã, degresiv;
- operatorii economici trebuie, în mod normal, sã suporte costurile tratãrii deşeurilor industriale, conform principiului "poluatorul plãteşte".
Operatorii economici care primesc ajutor de operare în vederea tratãrii deşeurilor industriale şi neindustriale trebuie sã finanţeze serviciul în cauzã proporţional cu cantitatea de deşeuri pe care o produc şi/sau cu costul tratãrii.
b) ajutor de operare acordat sub forma reducerii taxelor sau a exceptãrii de la plata acestora, din considerente de protecţia mediului, trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- ajutorul trebuie sã aibã un efect pozitiv apreciabil din punctul de vedere al protecţiei mediului;
- efectele reducerii taxei sunt proporţionale cu creşterea costurilor generate de modificarea condiţiilor economice.
c) ajutor de operare în favoarea producţiei de energie regenerabilã
Scopul ajutorului de stat de operare în favoarea producţiei de energie regenerabilã este compensarea diferenţei dintre costurile de producţie a energiei regenerabile şi preţul pieţei la respectiva formã de energie; orice ajutor de operare poate fi în acest caz acordat numai pentru amortizarea instalaţiei. Producţia suplimentarã de energie a instalaţiei nu poate beneficia de nici un fel de sprijin.
Se poate acorda sprijin pentru energia regenerabilã prin utilizarea mecanismelor de piaţã cum ar fi certificatele ecologice sau licitaţiile. Aceste sisteme permit tuturor producãtorilor de energie regenerabilã sã beneficieze indirect de o cerere garantatã pentru energia pe care o produc, la un preţ superior preţului de piaţã al energiei convenţionale. Preţul acestor certificate ecologice nu este fixat dinainte, ci depinde de raportul dintre cerere şi ofertã.
Ajutoarele de operare pot fi acordate pentru instalaţii noi care produc energie regenerabilã, calculul valorii acestora facându-se pe baza costurilor externe care sunt evitate.
d) ajutor de operare pentru producerea combinatã de energie electricã şi termicã
Acest ajutor poate fi acordat operatorilor economici care distribuie energie electricã şi termicã publicului larg, în cazul în care costurile de producere a energiei electrice sau termice depãşesc preţul pieţei. Caracterul indispensabil al ajutorului va fi stabilit luând în considerare costurile şi veniturile rezultate ca urmare a producerii şi comercializãrii de energie electricã şi termicã.
Intensitatea maxima:
Toate ajutoarele de operare de acest fel se acordã, de regulã, pe o duratã limitatã la cinci ani. Dacã ajutorul este "degresiv", intensitatea poate ajunge pânã la 100% din costurile suplimentare în primul an, dar trebuie sã descreascã liniar, pentru a atinge rata zero pânã la sfârşitul celui de al cincilea an. Dacã ajutorul este "nedegresiv", intensitatea nu trebuie sã depãşeascã 50% din costurile eligibile.
Potrivit Planului de acţiune comunitar în domeniul ajutorului de stat 2005-2009, reglementarea privind mãsurile de sprijin acordate pentru protecţia mediului urmeazã sã fie modificatã în cursul anului 2006.
3.5. Ajutorul de stat pentru ocuparea forţei de muncã
Baza legala:
Regulamentul Comisiei Europene nr. 2204/2002 (Jurnalul Oficial nr, L 337 din 13.12.2002).
Domeniu de aplicare:
Ajutorul de stat pentru ocuparea forţei de muncã se acordã operatorilor economici ce activeazã în orice sector, cu excepţia industriei carbonifere, a construcţiilor de nave şi în sectorul transporturilor.
Acesta trebuie sã fie acordat în baza unor scheme care au caracter selectiv (se limiteazã la anumite regiuni sau sectoare).
Ajutorul de stat pentru ocuparea forţei de muncã poate fi acordat pentru crearea de noi locuri de muncã, pentru angajarea de persoane defavorizate sau cu handicap, precum şi pentru acoperirea costurilor suplimentare pentru încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap.
Concepte:
Persoanã defavorizatã: orice persoanã care aparţine unei categorii ce se confruntã cu dificultãţi de intrare pe piaţa muncii, respectiv orice persoanã care îndeplineşte una din urmãtoarele condiţii:
- nu a împlinit vârsta de 25 de ani sau a terminat de maxim 2 ani studiile şi nu a fost încã angajatã într-o activitate remuneratã regulat;
- se deplaseazã în Uniunea Europeanã cu scopul de a-şi gãsi un loc de muncã;
- aparţine unei minoritãţi etnice dintr-un stat membru al Uniunii Europene şi are nevoie sã-şi dezvolte cunoştinţele lingvistice, formarea profesionalã sau experienţa profesionalã pentru a-i creşte şansele de a obţine un loc de muncã stabil;
- doreşte sã intre pe piaţa muncii şi nu a lucrat sau nu a frecventat nici o formã de învãţãmânt pe o perioadã de cel puţin 2 ani, în special o persoanã care a încetat lucrul din motive familiale;
- un adult care creşte singur unul sau mai mulţi copii;
- nu a frecventat o formã de învãţãmânt secundar ori echivalentul acesteia şi nu are un loc de muncã sau care este pe punctul de a-şi pierde locul de muncã;
- are o vârstã de peste 50 de ani, nu are un loc de muncã sau este pe punctul de a-şi pierde locul de muncã;
- nu a fost angajatã pe o perioadã îndelungatã, respectiv nu a avut un loc de muncã timp de 12 luni din ultimele 16 luni sau de 6 luni din ultimele 8 luni, în cazul persoanelor sub 25 de ani;
- îndeplineşte condiţiile prevãzute de legea naţionalã pentru a se considera cã a fost sau cã este toxicomanã;
- nu a obţinut un loc de muncã permanent de la începerea executãrii unei pedepse privative de libertate sau a altei mãsuri penale;
- orice femeie dintr-o regiune NUTS II în care rata medie a şomajului a depãşit 100% din media comunitãţii pe o perioadã de cel puţin 2 ani calendaristici sau unde rata şomajului în rândul femeilor a depãşit 150% din rata şomajului în rândul bãrbaţilor, în regiunea respectivã, pe o perioadã de cel puţin 2 ani din ultimii 3 ani calendaristici.
Persoanã cu handicap: orice persoanã definitã astfel de legislaţia naţionalã sau care suferã de un handicap serios fizic, mintal sau psihologic.
Angajare protejatã: orice angajare într-o unitate în care cel puţin 50% din numãrul angajaţilor sunt persoane cu handicap, care nu sunt apte sã munceascã pe piaţa liberã a muncii.
Condiţii:
I. Crearea de locuri de muncã:
Costurile eligibile corespund costurilor salariale aferente locurilor de muncã create, pentru o perioada de 2 ani, în urmãtoarele condiţii:
a) locurile de muncã create trebuie sã reprezinte o creştere netã a numãrului de angajaţi atât în unitatea respectivã, cât şi în întreprinderea în cauzã, prin raportare la media ultimelor 12 luni;
b) locurile de munca create sunt menţinute pe o perioadã de cel puţin 3 ani (2 ani în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii);
c) angajaţii care beneficiazã de aceste locuri de muncã trebuie sã nu fi avut niciodatã un loc de muncã, l-au pierdut sau sunt pe cale sã îl piardã.
Beneficiarul trebuie sã contribuie cu cel puţin 25% la finanţarea acestora şi locurile de muncã sunt menţinute în cadrul regiunii.
II. Angajarea de persoane defavorizate sau cu handicap:
Intensitatea brutã a ajutorului, calculatã ca procentaj din costurile salariale pe o perioadã de un an de la angajare, nu trebuie sã depãşeascã 50% în cazul persoanelor defavorizate şi 60% în cazul persoanelor cu handicap, în urmãtoarele condiţii, care trebuie îndeplinite cumulativ:
a) când angajarea nu reprezintã o creştere netã a numãrului de salariaţi ai unitãţii în cauzã, postul sau posturile trebuie sã fi devenit vacante în urma unor plecãri voluntare, a pensionãrii pentru limita de vârstã, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a unor concedieri legale pentru motive imputabile angajatului şi nu ca urmare a reducerii numãrului de posturi;
b) angajatul sau angajaţii trebuie sã poatã beneficia de un loc de muncã pe o perioadã de minimum 12 luni, cu excepţia concedierii pentru motive imputabile angajatului.
III. Ajutor pentru costurile suplimentare generate de angajarea de persoane cu handicap
Sunt eligibile costurile suplimentare legate direct de angajarea persoanelor cu handicap, incluzând costurile legate de adaptarea acestora, de angajarea de personal pentru asistarea lor sau pentru achiziţionarea şi adaptarea de echipamente necesare persoanelor cu handicap.
Intensitatea maximã admisibilã:
┌───────────────────────┬──────────────┬───────────────────┬───────────────────┐
│ │ În afara │ Regiuni eligibile │ Regiuni │
│ │ regiunilor │ conform art. 87 │ conform art. 87 │
│ │ asistate │alin. (3) lit.(c) │ alin. (3) lit.(a) │
├───────────────────────┼──────────────┼───────────────────┼───────────────────┤
│ │ │ │ │
│Ajutor pentru crearea │ │Plafonul ajutorului│Plafonul ajutorului│
│de noi locuri de │ │regional +10% din │regional +15% din │
│muncã: │ │intensitatea brutã │intensitatea brutã │
│ - întreprinderi mici │ 15% din │ │ │
│ │intensitatea │ │ │
│ │brutã │ │ │
│ - întreprinderi │ 7,5% din │ │ │
│ mijlocii │intensitatea │ │ │
│ │brutã │ │ │
│ - Întreprinderi mari │ - │ │ │
├───────────────────────┼──────────────┴───────────────────┴───────────────────┤
│Ajutor pentru │ │
│angajarea de persoane │ 50% │
│dezavantajate │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│Ajutor pentru │ │
│angajarea de persoane │ 60% │
│cu handicap │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│Ajutor pentru │ │
│costurile suplimentare │ 100% │
│generate de angajarea │ │
│persoanelor cu handicap│ │
└───────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┘
Atunci când beneficiarul ajutorului de stat asigurã angajare protejatã, acesta poate primi ajutor de stat suplimentar, care nu poate depãşi costurile de construcţie, instalare, extindere a locaţiei respective şi orice cost de administrare şi transport determinat de angajarea persoanelor cu handicap.
Ca regulã, acest tip de ajutoare de stat este exceptat de la obligaţia notificãrii, Comisia Europeanã urmând sã fie numai informatã cu privire la acestea. Totuşi, ajutoarele de stat pentru ocuparea forţei de muncã individuale trebuie notificate. De asemenea, sunt supuse notificãrii schemele de ajutor de stat prevãzute la art. 9 din Regulamentul nr. 2204/2002, ca de exemplu:
- sunt acordate în sectoare specifice;
- una dintre alocãrile specifice în cadrul schemei depãşeşte 15 milioane euro într-o perioadã de 3 ani consecutivi;
- se acordã ajutor pentru alte tipuri de angajare a salariaţilor, care nu intrã sub incidenţa categoriilor definite expres de Regulamentul nr. 2204/2002.
Potrivit Planului de acţiune comunitar în domeniul ajutorului de stat 2005-2009, reglementarea actualã privind ocuparea forţei de muncã va fi modificatã în cursul anului 2006.
3.6. Ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor
Baza legalã:
Regulamentul Comisiei Europene nr.68/2001 (Jurnalul Oficial nr. L 10 din 13.01.2001), modificat prin Regulamentul Comisiei Europene nr. 363/2004 (Jurnalul Oficial nr. L din 28.02.2004).
Condiţii cumulative pe care trebuie sã le îndeplineascã un asemenea ajutor de stat se referã la:
- modalitãţile de finanţare: fonduri nerambursabile, garanţii, împrumuturi cu dobândã redusã etc;
- beneficiari: întreprinderi care înregistreazã o situaţie economico-financiarã bunã în anii anteriori acordãrii ajutorului de stat.
Domeniul de aplicare:
Reglementarea privind ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor se aplicã mãsurilor de sprijin acordate pentru pregãtire în toate sectoarele de activitate. Instruirea specificã se realizeazã, în principal, în beneficiul postului actual sau viitor al angajatului. Instruirea generalã oferã calificãri transferabile pe scarã largã cãtre alte întreprinderi sau domenii de activitate. Ajutorul pentru instruire generalã prezintã riscuri mai reduse de distorsionare a concurenţei decât ajutorul pentru pregãtire specificã.
Costurile eligibile pentru acordarea ajutorului de stat pentru instruire:
a) costurile salariate aferente personalului care asigurã instruirea;
b) cheltuielile cu deplasarea personalului care asigurã instruirea şi ale persoanelor instruite;
c) alte cheltuieli curente, cum ar fi cele referitoare la rechizite şi alte materiale;
d) cheltuieli cu amortizarea echipamentelor, în mãsura în care acestea sunt utilizate exclusiv în scopul instruirii;
e) cheltuielile aferente serviciilor de consultanţã legate de proiectul de instruire;
f) costurile salariate aferente persoanelor instruite, cu condiţia ca acestea sã nu depãşeascã totalul celorlalte costuri eligibile. Se iau în considerare numai orele în care cursantul participã efectiv la instruire, dupã deducerea tuturor orelor productive sau a echivalentului acestora.
Ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor este exceptat de la obligaţia notificãrii, dacã intensitatea ajutorului de stat nu depãşeşte un anumit procent din costurile eligibile ale proiectului de formare profesionalã, dupã cum urmeazã:
- pentru instruirea specificã, intensitatea ajutorului nu poate depãşi 25% din costurile eligibile în cazul întreprinderilor mari, respectiv 35% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii;
- pentru instruirea generalã, intensitatea ajutorului nu poate depãşi 50% din costurile eligibile în cazul întreprinderilor mari, respectiv 70% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii;
- în cazul în care proiectul vizeazã atât instruirea generalã, cât şi instruirea specificã, intensitatea ajutorului nu poate depãşi 25% din costurile eligibile în cazul întreprinderilor mari şi respectiv 35% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii;
În anumite situaţii, intensitatea poate fi majoratã dupã cum urmeazã;
- cu 5% în regiunile eligibile conform art. 87 alin. (3) lit. (c);
- cu 10% în regiunile eligibile conform art. 87 alin. (3) lit. (a);
- cu 10% în cazul instruirii categoriilor de lucrãtori dezavantajaţi;
- panã la 100% în cazul ajutoarelor acordate în sectorul maritim, cu condiţia ca beneficiarii sã nu fie membrii activi ai echipajului şi instruirea sã se realizeze la bordul navelor.
Potrivit Planului de acţiune comunitar în domeniul ajutorului de stat 2005-2009, reglementarea actualã privind instruirea angajaţilor va fi modificatã în cursul anului 2006.
Exceptarea nu se aplicã proiectelor individuale de instruire a angajaţilor cu un buget mai mare de 1 milion de euro. Ajutorul pentru instruirea angajaţilor exceptat de la obligaţia notificãrii nu poate fi cumulat cu alte tipuri de ajutoare de stat.
3.7. Ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate
Baza legalã:
Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial nr. C288 din 09.10.1999, cu modificãrile ulterioare.
Domeniul de aplicare:
Toate sectoarele din economie, cu excepţia industriei carbonifere, siderurgiei şi acvaculturii.
Concepte:
Întreprinderea în dificultate este o întreprindere care nu este capabilã, fie prin resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate sã le obţinã de la proprietari/acţionari sau creditori, sã acopere pierderile şi care, în absenţa unei intervenţii din exterior, din partea autoritãţilor publice, va ieşi din circuitul economic a acesteia.
Ajutorul pentru salvare reprezintã, prin natura sa, o asistenţã temporarã. Acesta are drept obiectiv principal sã permitã menţinerea întreprinderii în dificultate în circuitul economic în perioada necesarã elaborãrii unui plan de restructurare sau de lichidare.
Ajutorul pentru restructurare trebuie sã aibã la bazã un plan de restructurare fezabil, coerent, care sã vizeze restabilirea viabilitãţii întreprinderii pe termen lung. Restructurarea implicã de obicei unul sau mai multe dintre urmãtoarele elemente: reorganizarea şi raţionalizarea activitãţilor întreprinderii pe o bazã cât mai eficientã, retragerea din activitãţile generatoare de pierderi, restructurarea activitãţilor existente care pot redeveni competitive şi uneori diversificarea lor în direcţia unor activitãţi noi şi rentabile.
Restructurarea industrialã trebuie sã fie însoţitã, de regulã, de restructurarea financiarã (injecţii de capital, reducerea gradului de îndatorare etc). Totuşi, operaţiunile de restructurare nu se pot limita la un ajutor financiar destinat asanãrii pierderilor anterioare, fãrã a interveni asupra cauzelor acestor pierderi.
Ajutorul pentru salvare poate fi acordat cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
- sã se concretizeze în lichiditãţi necesare, sub formã, mai ales, de garanţii pentru împrumuturi;
- sã se limiteze la suma necesarã pentru a menţine firma în domeniul de activitate;
- sã se acorde numai pentru o perioadã de timp limitatã (max. 6 luni), necesarã pentru a întocmi planul de salvare;
- sã fie justificat pe baza dificultãţilor sociale şi sã nu aibã efecte adverse asupra situaţiei industriale din statele membre;
- trebuie sã fie acordat o singurã datã.
Ajutorul pentru restructurare poate fi acordat cu respectarea urmãtoarelor condiţii principale:
a) existenţa unui program viabil de restructurare/recuperare care trebuie transmis Comisiei Europene (nu se aplicã IMM-urilor dacã ajutorui este acordat în baza unei scheme aprobate). Planul de restructurare trebuie:
- sa aibã o duratã cât mai scurtã posibil;
- sã conducã la restaurarea viabilitãţii pe termen lung a societãţii într-un interval rezonabil de timp;
- sã cuprindã, în special, un studiu de piaţã;
- sã conţinã mãsuri interne din care sã rezulte instaurarea viabilitãţii;
- sã cuprindã mãsuri privind abandonarea activitãţilor care ar rãmâne generatoare de pierderi structurale chiar şi dupã restructurare;
- sã descrie circumstanţele care au condus la apariţia dificultãţilor cu care se confruntã societatea la momentul notificãrii;
- sã conţinã situaţia prezentã şi de perspectivã a cererii şi ofertei pe piaţa relevantã a produsului, cu scenarii care sã reflecte ipotezele optimistã, pesimistã şi intermediarã, precum şi punctele tari şi cele slabe ale societãţii.
b) sã permitã întreprinderii sã progreseze cãtre o nouã structurã, care sã îi ofere perspectiva viabilitãţii pe termen lung şi sã îi permitã sã funcţioneze în viitor cu resurse proprii;
c) sunt luate mãsuri pentru a evita distorsiuni ale concurenţei, de exemplu: cesiunile de active, reduceri ale capacitãţii de producţie sau ale prezenţei pe piaţã şi reducerea barierelor la intrare pe pieţele relevante în cauzã. Mãsurile vor fi proporţionale cu efectele distorsionante cauzate de ajutor şi, în special, cu mãrimea şi importanţa relativã a societãţii pe piaţa relevantã;
d) ajutorul este limitat la minimul necesar pentru implementarea mãsurilor de restructurare. Beneficiarii trebuie sã aibã o contribuţie semnificativã;
e) întreprinderea care beneficiazã de ajutor trebuie sã fie privitã ca întreg;
f) ajutorul poate fi acordat o singurã datã (principiul pentru prima şi ultima datã).
Intensitate şi costuri eligibile:
Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvare şi restructurare nu conţin prevederi privind intensitatea maximã a ajutorului sau costurile eligibile. În aceste cazuri, ajutorul de stat trebuie limitat la minimul necesar. Totuşi, de regulã, contribuţia minimã a beneficiaralui la costurile restructurãrii este de 50% în cazul întreprinderilor mari, de 40% în cazul întreprinderilor medii, respectiv de 25% în cazul întreprinderilor mici.
În cazuri excepţionale, bine motivate, Comisia Europeanã poate aproba o contribuţie a beneficiarului la costurile restructurãrii situatã sub aceste plafoane minime.
Notificarea:
- ajutorul acordat în conformitate cu regula de minimis nu trebuie notificat;
- pentru firmele mari, este necesarã notificarea pentru fiecare caz în parte de ajutor pentru salvare şi restructurare;
- pentru IMM, ajutorul pentru salvare şi restructurare (pânã la 10 mil.euro) poate fi acordat pe baza unor scheme notificate de cãtre statul membru şi aprobate de cãtre Comisia Europeanã.
3.8. Ajutorul de stat sub forma capitalului de risc
Baza legalã:
Comunicarea Comisiei Europene publicatã în Jurnalul Oficial nr. C 235 din 21.08.2001
Obiectiv
Stabilirea criteriilor în conformitate cu care Comisia poate autoriza mãsuri vizând capitalul de risc, chiar dacã nu sunt compatibile cu alte regulamente în domeniul ajutorului de stat, instrucţiuni sau linii directoare.
Scop
Capitalul de risc încurajeazã o reorientare a finanţãrilor în scopul susţinerii creãrii de noi întreprinderi, a întreprinderilor cu tehnologie avansatã şi a microîntreprinderilor, precum şi spre alte iniţiative care presupun un capital de risc, în condiţiile în care acestea nu pot gãsi finanţare pentru proiectele lor de extindere.
Definiţia capitalului de risc:
Capitalul de risc reprezintã "finanţarea echitabilã a companiilor în fazele de demarare şi dezvoltare a afacerilor".
Tipuri de risc asociate intervenţiei publice prin intermediul capitalului de risc:
- riscul ca avantajele oferite beneficiarilor (investitori sau întreprinderi) sã creeze o distorsionare puternicã a mediului concurenţial, în raport cu competitorii care evolueazã în cadrul pieţei comune;
- riscul numit "influenţã nulã" sau absenţa efectului de stimulare. Unele întreprinderi finanţate din fonduri publice ar fi putut sã obţinã finanţarea în aceleaşi condiţii, din alte surse. În acest caz, fondurile publice sunt utilizate inutil;
- riscul "efectului de evicţiune". Existenţa mãsurilor finanţate prin intermediul fondurilor publice ar putea descuraja alţi investitori potenţiali de a furniza capital.
Prezenţa ajutorului de stat:
La evaluarea mãsurilor de acordare de ajutor sub forma de capital de risc, Comisia Europeanã va lua în considerare posibilitatea ca acesta sã constituie mãsurã de natura ajutorului de stat la cel puţin trei niveluri:
- ajutor pentru investitori: atunci când o mãsura permite investitorilor sa participe la capitalul unei întreprinderi sau unui grup de întreprinderi în condiţii mai avantajoase decât pentru alţi investitori publici. În consecinţã, investitorilor le sunt oferiţi termeni mult mai avantajoşi, în mãsurã sã compenseze factorii care cauzeazã eşecul pieţei, iar Comisia Europeanã considerã cã acest tip de compensare trebuie consideratã ca un avantaj, care constituie un ajutor dacã investitorii sunt întreprinderi şi dacã sunt întrunite condiţii de ajutor de stat, mai ales selectivitatea. Presupunând cã, în orice caz, avantajul este limitat la suma necesarã sã compenseze factorii care au cauzat eşecul pieţei, ajutorul poate fi considerat compatibil cu prevederile Tratatului, datoritã efectelor limitate.
- ajutor pentru orice fond sau structurã intermediarã: în general, Comisia Europeanã va considera cã un fond este mai degrabã o modalitate de transfer a ajutorului cãtre investitorii şi/sau întreprinderile beneficiare, decât un beneficiar propriu-zis al ajutorului. În orice caz, în anumite cazuri, mai ales al mãsurilor implicând transferuri în favoarea fondurilor cu mai mulţi investitori, fondul poate îmbracã forma unei întreprinderi independente. În acest caz, se considerã ca existã ajutor de stat, cu excepţia cazului în care investiţia este realizatã în termeni acceptabili de un operator economic obişnuit într-o economie de piaţã şi nu furnizeazã un avantaj beneficiarului.
- ajutor pentru întreprinderile în care se realizeazã investiţia: se analizeazã dacã întreprinderea beneficiazã de investiţie în condiţii considerate acceptabile de cãtre un investitor privat într-o economie de piaţã. Acest criteriu poate fi îndeplinit, de exemplu, atunci când investiţia efectuatã prin alocare de capital de risc este realizatã "pari passu" (resursele statului sunt furnizate în condiţii identice cu cele aplicate investitorilor privaţi) cu unul sau mai mulţi investitori de acest tip. În alte situaţii, faptul cã deciziile de investiţii sunt luate de gestionarii comerciali ai fondurilor de capital de risc sau de reprezentanţi ai investitorilor, în vederea maximizãrii profitului, constituie un indicator important, dar nu suficient. Comisia Europeanã trebuie sã ţinã cont de posibilitatea ca orice avantaj acordat investitorilor în fond poate fi transferat întreprinderilor beneficiare. Atunci când o mãsurã privind capitalul de risc permite reducerea riscurilor şi/sau creşterea profiturilor pe care investitorii le vor realiza dintr-o anumitã investiţie, se poate considera ca investitorii nu acţioneazã de maniera operatorilor economici obişnuiţi.
Existenţa eşecului pieţei:
Comisia Europeanã se asigurã de certitudinea existenţei unui eşec al pieţei înainte de a autoriza mãsuri sub forma capitalului de risc. Se poate considera cã avem de-a face cu un eşec al pieţei în situaţia în care fiecare tranşã financiarã cãtre o societate individualã, finanţatã total sau parţial prin ajutor de stat, nu depãşeşte 500.000 euro sau 750.000 euro (în cazul regiunilor asistate, în conformitate cu art. 87 alin. (3) lit.(c) din Tratat) sau 1.000.000 euro (în cazul regiunilor asistate, în conformitate cu art. 87 alin. (3) lit.(a) din Tratat), deoarece, în cazul tranzacţiilor cu valoare micã, este mult mai uşor de susţinut existenţa eşecului pieţei, din cauza costurilor ridicate al tranzacţiilor.
Forme de ajutor de stat:
1. constituirea fondurilor de investiţii, având statul ca partener sau investitor, chiar în condiţii mai puţin avantajoase decât ceilalţi investitori;
2. alocãri nerambursabile pentru fondurile de investiţii, în scopul acoperirii unei pãrţi din cheltuielile lor administrative şi de gestiune;
3. alte instrumente financiare în favoarea investitorilor de capital de risc sau a fondurilor propriu-zise menite sã încurajeze furnizarea de capital suplimentar pentru investiţii;
4. garanţii acordate investitorilor de capital de risc sau fondurilor de capital de risc, care sã acopere o parte din pierderile legate de investiţii sau garanţii oferite pentru împrumuturile acordate investitorilor sau fondurilor pentru investiţii în capital de risc.
5. stimulente fiscale acordate investitorilor pentru a-i determina sã efectueze investiţii în capital de risc.
Criterii în evaluarea mãsurilor vizând capitalul de risc:
a. restricţionarea investiţiilor, sau cel puţin a majoritãţii investiţiilor, la întreprinderile mici, chiar a microîntreprinderilor, sau la întreprinderile de dimensiune medie, la demararea activitãţii sau a altor stadii incipiente, precum şi în zonele asistate;
b. mãsurie trebuie sã se concentreze pe eşecul pieţei capitalului de risc. Va fi apreciat pozitiv faptul cã o mãsurã furnizeazã finanţare pentru o întreprindere în condiţii echitabile sau cvasi-echitabile. Vor fi apreciate negativ situaţiile în care mãsurile furnizeazã sume consistente ca finanţare, în orice formã, sau se manifestã incertitudini privind înregistrarea unui efect semnificativ al alocãrilor. Acesta ar putea fi cazul mãsurilor care continuã sã furnizeze finanţare unei întreprinderi care deja a primit un aport de capital.
c. decizia de a învesti trebuie sã fie orientatã spre obţinerea de profit. Poate fi apreciatã pozitiv legãtura dintre performanţa investiţiei şi profitul celor responsabili pentru decizia de a investi. Acest lucru se considerã a fi îndeplinit în urmãtoarele cazuri:
- mãsura în care tot capitalul investit în întreprinderile beneficiare este furnizat de investitori privaţi, acţionând în condiţii de piaţã, care iau singuri decizia de a investi, ajutorul constituind doar un stimulent pentru a investi;
- mãsurile alocate pe baze comerciale (pentru profit), cu participarea directã sau indirectã într-o proporţie semnificativã a capitalului investitorilor privaţi la capitalul beneficiarilor, acţionând în condiţii de piaţã. În cazul fondurilor de risc, în care fiecare mãsurã va fi recompensatã corespunzãtor, va fi consideratã a constitui "implicare semnificativã" furnizarea a minimum 50% din capitalul fondului sau a minimum 30% în cazul mãsurilor care opereazã în regiunile asistate.
Alte elemente care pot fi apreciate pozitiv sunt:
- existenţa unui contract între managerul fondului şi participanţii la fond, care asigurã cã remunerarea managerului este direct corelata cu performanţa, iar pentru obiectivele fondului şi investiţiile propuse existã termene fixate pentru realizare;
- reprezentarea investitorilor privaţi în procesul de adoptare a deciziilor;
- aplicarea celor mai bune metode de control asupra managementului fondurilor.
d. nivelul distorsionãrii concurenţei trebuie minimizat
Comisia Europeanã va aprecia favorabil lansarea unei proceduri de licitaţie pentru stabilirea de termeni preferenţiali pentru investitori sau posibilitatea stabilirii unor astfel de termeni pentru alţi investitori. Aceastã posibilitate poate lua forma unei oferte publice pentru investitori la lansarea unui fond de investiţii sau poate lua forma unei scheme (spre exemplu, o schemã de garanţie) care rãmâne deschisã participãrii altor investitori, pentru o perioadã prelungitã. Mijloacele prin care poate fi realizat acest element pozitiv vor depinde neapãrat de forma mãsurii respective. Totuşi, absenţa unor elemente de verificare împotriva supracompensãrii investitorilor, suportarea riscului pierderilor în întregime de sectorul public şi/sau obţinerea integralã a beneficiilor investiţiei de alţi investitori vor fi considerate elemente negative.
e. orientarea sectorialã
Deoarece multe fonduri private sectoriale se adreseazã unor tehnologii inovative specifice sau unor sectoare (cum ar fi: sãnãtatea, tehnologia informaţiei, cultura), Comisia Europeanã poate accepta astfel de mãsuri, daca existã o logicã comercialã sau una de politicã publicã. Mãsurile trebuie sã excludã sectoarele sensibile, afectate de o criza de supracapacitate, cum ar fi construcţia de nave, oţelul si cãrbunele.
f. fundamentarea investiţilor pe baza unui plan de afaceri
g. evitarea cumulului de ajutoare de stat acordate unei singure întreprinderi
Dacã o mãsurã prevede ajutor de stat pentru investiţii într-o întreprindere, Comisia Europeanã poate solicita statului membru sã evalueze şi sã limiteze acordarea altor forme de ajutor de stat cãtre întreprinderea în cauzã, inclusiv în ceea ce priveşte schemele autorizate. Pentru astfel de mãsuri şi dacã furnizorul de ajutor de stat nu îşi ia angajamentul cã întreprinderea nu va primi alt ajutor decât ajutor de minimis, statul membru va propune Comisiei Europene spre examinare şi aprobare o evaluare rezonabilã a elementelor de ajutor de stat, care va fi folositã pentru aplicarea regulilor de cumul. Atunci când capitalul de risc este utilizat pentru finanţarea investiţiilor iniţiale, a costurilor de cercetare şi dezvoltare sau a altor costuri eligibile de ajutor de stat vizând alte obiective, furnizorul va include elementul de ajutor în mãsura de capital de risc, aplicând plafoanele de ajutor relevante.
Instrucţiunile comunitare vor fi modificate, în conformitate cu Planul de acţiune, în cursul anului 2006, în principal prin adãugarea noilor reguli privind sprijinirea inovãrii.
3.9. Ajutorul de stat pentru sprijinirea serviciilor economice de interes general
Analiza incidenţei mãsurilor de ajutor de stat asupra serviciilor economice de interes general trebuie fãcuta in contextul practicii comunitare. Atât reglementãrile, cât şi jurisprudenţa comunitarã în ceea ce priveşte caracterul de ajutor de stat al compensãrii acordate întreprinderilor cãrora le-a fost încredinţatã prestarea unui serviciu de interes economic general a cunoscut o continuã modificare. Asta se datoreazã controverselor cu privire la mãsura în care aceastã compensare constituie un avantaj economic şi financiar acordat întreprinderii în cauzã sau are doar rolul de a anula un dezavantaj creat întreprinderii prin impunerea respectivei obligaţii.
Aceastã controversã a fost soluţionatã de Curtea Europeanã de Justiţie în cazul Altmark. Raţionamentul Curţii Europene de Justiţie stã la baza Deciziei Comisiei Europene din 13.07.2005 privind aplicarea art. 86 alin. (2) compensãrii serviciilor de interes economic general (Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene L 312/29.11.2005), prin care se detaliazã condiţiile în care o asemenea compensare nu constituie ajutor de stat şi instituie o exceptare în bloc de la obligaţia notificãrii cãtre Comisia Europeanã în cazul în care constituie ajutor de stat.
Conform acestei decizii, compensarea unui serviciu economic general nu constituie ajutor de stat dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a. prestarea serviciului de interes economic general sã fie încredinţatã beneficiarului sprijinului financiar printr-un act normativ sau administrativ, de cãtre stat (autoritãţi centrale, locale, regionale). Obligaţiile pe care întreprinderea beneficiarã de sprijin financiar trebuie sã le îndeplineascã în vederea prestãrii serviciului de interes economic general trebuie sã fie clar definite (prin acte normative, administrative);
b. parametrii pe baza cãrora compensarea este calculatã trebuie sã fie stabiliţi ex-ante, într-o manierã obiectivã şi transparentã, în vederea evitãrii conferirii unui avantaj economic beneficiarului;
c. compensarea nu trebuie sã depãşeascã suma necesarã acoperirii totale sau parţiale a costurilor înregistrate de întreprindere, luându-se în considerare veniturile relevante, precum şi un profit rezonabil;
d. în cazul în care întreprinderea însãrcinatã cu prestarea serviciului de interes economic general nu a fost aleasã printr-o licitaţie publicã deschisã, care ar fi permis selectarea unui ofertant capabil sã îndeplineascã acest serviciu public la cele mai mici costuri, nivelul compensaţiei trebuie sã fie determinat avându-se la bazã o analizã comparativã a costurilor unei întreprinderi bine manageriate, profitabile şi care sã îndeplineascã toate condiţiile impuse de îndeplinirea serviciului public respectiv şi luându-se în considerare atât veniturile relevante, cât şi un profit rezonabil ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor serviciului de interes economic general.
În cazul în care una sau mai multe condiţii nu sunt îndeplinite, mãsura este consideratã ajutor de stat şi se analizeazã compatibilitatea sa cu regulile privind ajutorui de stat. Pentru a fi consideratã compatibilã, o astfel de mãsurã trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a. serviciul public trebuie sã fie definit clar de cãtre stat;
b. prestarea serviciului sã fie încredinţatã uneia sau mai multor întreprinderi printr-un act oficial (fie el normativ, administrativ, contract sau licenţã)
c. finanţarea serviciului economic de interes general sã nu depãşeascã costul net al furnizãrii serviciului, luând în considerare toate veniturile directe sau indirecte generate de furnizarea serviciului public (criteriul proporţionalitãţii).
3.10. Ajutorul de stat "de minimis"
Baza legalã
Regulamentul Comisiei Europene (EC) nr. 69 din 12 ianuarie 2001 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat în cazul ajutorului de "minimis ".
Justificarea
Regula de "minimis" stabileşte un anumit prag (plafon) valoric. Ajutoarele de stat ce se situeazã sub acest prag nu intrã sub incidenţa art. 87 (1) şi, în consecinţã nu trebuie notificate Comisiei Europene ex-ante. Acesta regulã se bazeazã pe prezumţia cã, în majoritatea cazurilor, ajutoarele financiare de valoare micã nu afecteazã concurenţa sau comerţul între statele membre.
Excepţii
Regulile de "minimis" nu se aplicã:
- în sectorul transporturilor;
- pentru producerea, procesarea şi comercializarea produselor agricole şi piscicole cuprinse în Anexa 1 a Tratatului;
- ajutorului pentru export*9).
--------
*9) Ajutorul de stat pentru participarea la târguri şi expoziţii internaţionale sau pentru achiziţionarea de studii sau servicii de consultanţã necesare pentru lansarea unui produs pe o nouã piaţã nu este considerat, în mod normal, ajutor de stat pentru export.
Condiţii de acordare
Pentru a intra sub incidenţa regulii de minimis, ajutorul trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele criterii:
a. totalul ajutorului de stat acordat unei întreprinderi nu trebuie sã depãşeascã 100.000 euro în echivalent subvenţie brutã pe o perioadã continuã de 3 ani. Pragul se aplicã tuturor ajutoarelor de stat, cu excepţia ajutorului de stat pentru export, care este interzis. Perioada de 3 ani este mobilã, în sensul cã, ori de câte ori se acordã un nou ajutor de "minimis" trebuie evaluatã întreaga sumã acordatã ca ajutor beneficiarului respectiv în cei 3 ani care precedã momentului acordãrii noului ajutor.
b. pragul se aplicã pentru toate formele de asistenţã publicã considerate a fi ajutoare de "minimis". Regula de "minimis" nu împiedicã un beneficiar de ajutor de stat sã primeascã un alt ajutor de stat individual în cadrul unei scheme aprobatã de Comisia Europeanã.
c. pragul se aplicã tuturor tipurilor de ajutor, indiferent de forma acestora şi de obiectivul urmãrit.
d. pragul de "minimis" se aplicã sumei totale a ajutoarelor acordate unui singur beneficiar.
e. atunci când acordã unui anumit beneficiar un ajutor de "minimis" statul membru trebuie sã se asigure cã acordarea acestui nou ajutor nu conduce la depãşirea pragului de "minimis".
f. statul membru este responsabil pentru instituirea mecanismelor necesare care sã-i permitã sã controleze efectiv respectarea regulilor privind cumularea ajutoarelor de "minimis". Acest control poate fi fãcut în douã feluri:
- prin instituirea unui Registru al ajutoarelor de "minimis" care sã conţinã informaţii complete referitoare la toate ajutoarele de "minimis" acordate de orice autoritate din respectivul stat membru;
sau
- prin informarea explicitã a beneficiarului cu privire la caracterul de "minimis " al ajutorului şi prin obţinerea de la respectivul beneficiar a informaţiilor complete cu privire la alte ajutoare de "minimis " de care a beneficiat în ultimii 3 ani.
Indiferent de modalitatea de control aleasã, statul membru este rãspunzãtor de respectarea regulilor de cumul în cazul ajutoarelor de "minimis".
Ajutorul "de minimis" poate fi folosit pentru orice obiectiv, inclusiv pentru finanţarea costurilor de operare şi poate fi acordat pânã la o intensitate de 100%.
Informaţiile cu privire la acest tip de ajutor trebuie pãstrate pe o duratã de 10 ani dupã acordarea acestuia.
Statul membru trebuie sã rãspundã în termen de 20 de zile la orice solicitare de informaţii referitoare la un ajutor "de minimis", formulatã de Comisia Europeanã.
Regulamentul din 2001 se aplicã pânã la 31 decembrie 2006. În cursul anului 2006, va fi elaboratã noua reglementare privind ajutorul de "minimis".
Aşa cum s-a precizat pe parcursul acestui document, Comisia Europeanã insistã asupra respectãrii notificãrii şi autorizãrii "ex-ante" a ajutoarelor de stat acordate de cãtre statele membre. Totuşi, pentru anumite tipuri de ajutoare de stat, faţã de care Comisia Europeanã a constatat existenţa unor riscuri minime de distorsionare a concurenţei, aceasta a emis reglementãri de exceptare "în bloc" pentru aceste categorii de ajutor de stat.
Astfel, în baza Regulamentului CE nr. 994/1998, Comisia a adoptat exceptãri "în bloc" ("block exemption") pentru anumite categorii de ajutor de stat.
Potrivit reglementãrilor actuale, pentru ajutoarele de stat exceptate în bloc nu este necesarã îndeplinirea unei proceduri de notificare ex-ante în vederea autorizãrii de cãtre Comisie, statele membre având însã obligaţia ca, în termen de 20 de zile, sã informeze forul european cu privire la adoptarea unei scheme/ acordarea unui ajutor individual.
Aceste exceptãri se referã la urmãtoarele categorii de ajutoare de stat:
- ajutorul pentru ocuparea forţei de muncã;
- ajutorul pentru instruirea angajaţilor;
- ajutorul pentru IMM-uri (incluzând ajutorul de stat pentru cercetare-dezvoltare acordat IMM-urilor).
Reglementãrile comunitare în materia exceptãrilor pe categorii sunt aplicabile pânã la 31 decembrie 2006. În contextul procesului de reformare a politicii Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, se intenţioneazã adoptarea unui regulament care sã reuneascã toate exceptãrile în bloc, la care se vor adãuga prevederile referitoare la ajutorul regional pentru investiţii. Potrivit Planului de acţiune, publicarea noilor reglementãri în materia exceptãrilor pe categorii este aşteptatã la jumãtatea anului 2006.
Statele membre sunt responsabile pentru instituirea mecanismelor necesare care sã le permitã un control efectiv privind respectarea regulilor privind:
- încadrarea în categoriile exceptate;
- cumularea ajutoarelor de stat exceptate.
De aceea, pentru a se asigura o monitorizare adecvatã şi transparentã a acordãrii de ajutoare de stat, statele membre sunt obligate:
- sã prezinte, în termen de 20 de zile de la implementare, o informare succintã cu privire la ajutorul/schema de ajutor de stat în cauzã;
- sã pãstreze o evidenţã detaliatã a schemelor de ajutor de stat exceptate;
- sã întocmeascã un raport anual cu privire la ajutoarele de stat/schemele exceptate.
3.11. Ajutoare de stat sectoriale
Comisia Europeanã a adoptat reguli speciale pentru un numãr de sectoare care s-au confruntat cu probleme economice şi care au fost considerate a fi "sensibile". În prezent, aceste sectoare sunt: industria cãrbunelui, siderurgia, sectorul fibrelor sintetice, industria autovehiculelor şi construcţiile de nave. Regulile actuale pentru sectoarele sensibile sunt în curs de revizuire şi pot fi modificate radical în cursul urmãtorilor ani.
De asemenea, au fost adoptate reguli speciale pentru, agriculturã şi piscicultura, precum şi pentru domeniul transporturilor aeriene şi maritime.
----------