Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 646 din 27 iunie 2012  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 646 din 27 iunie 2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 6 iulie 2012

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

    ART. I
    Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 19 decembrie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Punctul 2.d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "2.d) Datoria publicã guvernamentalã este alcãtuitã din datoria publicã guvernamentalã directã şi datoria publicã guvernamentalã garantatã.
    - datoria publicã guvernamentalã directã - totalitatea obligaţiilor statului la un moment dat, provenind din finanţãrile rambursabile angajate pe baze contractuale de Guvern prin Ministerul Finanţelor Publice, conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 109/2008, cu modificãrile ulterioare (denumitã în continuare ordonanţã de urgenţã), inclusiv cele contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale pânã la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã;
    - datoria publicã guvernamentalã garantatã - totalitatea obligaţiilor statului la un moment dat, provenind din finanţãrile rambursabile garantate de Guvern prin Ministerul Finanţelor Publice, conform dispoziţiilor ordonanţei de urgenţã, exclusiv cele contractate de autoritãţile administraţiei publice centrale pânã la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã;
    - împrumut guvernamental - obligaţia generatã de un contract prin care statul, prin Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de împrumutat, obţine fonduri financiare de la o persoanã fizicã sau juridicã creditoare rezidentã ori nerezidentã şi se angajeazã sã le ramburseze, împreunã cu dobânda şi cu alte costuri aferente, într-o perioadã specificatã;
    - titlu de stat - instrumentul financiar care atestã datoria publicã, sub formã de bonuri, certificate de trezorerie, obligaţiuni, inclusiv certificatele de trezorerie pentru populaţie nerãscumpãrate la scadenţã şi transformate în certificate de depozit sau alte instrumente financiare constituind împrumuturi ale statului în monedã naţionalã ori în valutã, pe termen scurt, mediu şi lung. Acestea pot fi emise în formã materializatã sau dematerializatã, nominative ori la purtãtor şi pot fi negociabile sau nenegociabile;
    - titlu de stat pe termen scurt - bonul de tezaur şi certificatul de trezorerie, fie purtãtor de dobândã, fie cu discont, cu scadenţã de pânã la un an inclusiv, precum şi alte instrumente financiare ce pot fi create de emitent, în condiţiile legii;
    - titlu de stat pe termen mediu sau lung - obligaţiunea de stat cu o scadenţã de peste un an şi maximum 5 ani de la emisiune, respectiv de peste 5 ani de la emisiune, fie purtãtoare de dobândã, fie cu discont, emisã conform clauzelor împrumutului de stat;
    - titlu de stat cu dobândã - titlul de stat care are o valoare nominalã la care se plãteşte o dobândã stabilitã, la date specificate;
    - titlu de stat cu discont - titlul de stat fãrã cupon de dobândã, care este vândut la o valoare mai micã decât valoarea sa nominalã;
    - capital aferent titlurilor de stat purtãtoare de dobândã - suma împrumutatã de la cel care oferã împrumutul, la data efectuãrii emisiunii titlurilor de stat purtãtoare de dobândã;
    - capital aferent titlurilor de stat cu discont - suma împrumutatã de la cel care oferã împrumutul, la data efectuãrii emisiunii titlurilor de stat cu discont, la valoarea care reprezintã preţul titlurilor de stat cu discont;
    - titlu de stat dematerializat - titlul de stat pentru care emisiunea, probaţiunea şi transmisiunea drepturilor încorporate se evidenţiazã prin înscriere în sistemul de înregistrare în cont; acest instrument poate fi utilizat de cãtre deţinãtori drept garanţie pentru împrumuturi;
    - titlu de stat materializat - titlul de stat în formã fizicã, înscris imprimat, care cuprinde menţiuni obligatorii referitoare la emitent, valoarea nominalã, rata dobânzii sau a discontului, scadenţa, modul de transmisiune şi alte elemente specifice fiecãrei categorii de titluri;
    - sistem de înregistrare în cont - sistemul operaţional prin intermediul cãruia titlurile de stat sunt emise în formã dematerializatã, înregistrarea lor fiind efectuatã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice sau de agentul desemnat de acesta;
    - preţul titlului de stat - suma plãtitã de cumpãrãtorii titlurilor de stat;
    - valoarea nominalã a titlului de stat - valoarea unui titlu de stat, rambursabilã la scadenţã;
    - primã - diferenţa dintre preţul unui titlu de stat la emisiune şi valoarea sa nominalã, dacã preţul este mai mare decât valoarea nominalã;
    - discont - diferenţa dintre preţul unui titlu de stat la emisiune şi valoarea sa nominalã, dacã preţul este mai mic decât valoarea nominalã;
    - rata dobânzii - dobânda exprimatã în procente pe an, plãtitã pentru capitalul unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã;
    - rata variabilã a dobânzii - rata dobânzii unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã, care se modificã la intervale de timp, în conformitate cu un indice, o formulã sau un alt criteriu, dupã cum este prevãzut în clauzele contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune;
    - dobânda/cuponul - suma de bani calculatã corespunzãtor perioadei de dobândã/cupon, la plata cãreia s-a angajat Ministerul Finanţelor Publice conform prevederilor din prospectele de emisiune;
    - dobânda acumulatã - dobânda calculatã pentru intervalul cuprins între data cuponului, anterioarã datei emisiunii/redeschiderii, şi data emisiunii/redeschiderii pentru titlurile de stat tip benchmark şi titlurile de stat denominate în valutã care permit redeschideri;
    - data scadenţei - data la care valoarea nominalã şi ultima tranşã de dobândã, aferente unui împrumut sau titlu de stat purtãtor de dobândã, ori valoarea nominalã a unui titlu de stat cu discont devin exigibile, în conformitate cu clauzele contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune;
    - data plãţii dobânzii - data desemnatã pentru plata dobânzii aferente unui împrumut sau unei anumite serii de titluri de stat, purtãtoare de dobândã;
    - data rambursãrii în avans - data rambursãrii unui împrumut, anterioarã scadenţei acestuia;
    - data valutei - data la care se face decontarea tranzacţiei;
    - data tranzacţiei - data la care se încheie tranzacţia;
    - schimbarea valutei de contract a unui împrumut - decizia Ministerului Finanţelor Publice de redenominare valutarã a unui împrumut şi a condiţiilor financiare, în baza condiţiilor de piaţã, de comun acord cu împrumutãtorul;
    - redeschiderea emisiunilor de titluri de stat - operaţiunea prin care Ministerul Finanţelor Publice decide atragerea de sume suplimentare de la investitori rezidenţi sau nerezidenţi, prin intermediul unei emisiuni de titluri de stat aflate deja în portofoliul acestuia;
    - prospect de emisiune - document prin care sunt evidenţiate caracteristicile titlurilor de stat:
    a) denumirea, data emisiunii şi valoarea titlurilor de stat oferite;
    b) forma împrumutului de stat reprezentat prin titlurile aferente - cu discont sau purtãtor de dobândã;
    c) rata dobânzii, metoda de calcul şi datele la care se plãteşte dobânda, dacã este cazul;
    d) data scadenţei şi opţiunile încorporate, dacã este cazul;
    - plasamentul privat - instrument de datorie publicã materializat prin contractarea în mod direct de împrumuturi sau vânzarea directã de titluri de stat cãtre un investitor ori un grup restrâns de investitori autorizaţi sã opereze pe pieţele financiare care au capacitatea de a evalua şi administra beneficiile şi riscurile unei oportunitãţi de investiţii şi care se aflã sub reglementarea autoritãţilor de supraveghere a pieţelor financiare. Utilizarea acestui instrument se realizeazã în condiţii specifice determinate de caracterul confidenţial al tranzacţiei solicitat de investitori.
    Pe piaţa internã a titlurilor de stat, dacã în prospectul de emisiune nu se prevede altfel, formulele de bazã utilizate sunt:
    a) pentru titluri de stat pe termen scurt cu discont - certificate de trezorerie cu discont:

               (d x r)
        P = 1- ───────
                 360


    y = r/P,

    în care:
    P = preţul titlului cu discont exprimat cu 4 zecimale;
    d = numãrul de zile pânã la scadenţã;
    r = rata discontului (exprimatã cu douã zecimale);
    Y = randamentul (rata dobânzii) exprimat cu douã zecimale;
    b) pentru titluri de stat pe termen scurt cu dobândã - certificate de trezorerie cu dobândã:

                   z
    D = VN x d x ───── ,
                  360


    unde:
    D = dobânda (cuponul);
    VN = valoarea nominalã individualã;
    d = rata dobânzii (exprimatã cu douã zecimale);
    z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda;
    c) pentru titluri de stat pe termen mediu şi lung cu dobândã - obligaţiuni de stat cu dobândã fixã:

                       z
    D = VN x d x ──────────── ,
                  365 sau 366


    unde:
    D = dobânda (cuponul);
    VN = valoarea nominalã individualã;
    d = rata dobânzii (exprimatã cu douã zecimale);
    z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda;
    366 = zile pentru an bisect;
    sau
    D = VN x r/frecvenţa anualã a cuponului,
    unde:
    D = dobânda (cupon);
    VN = valoarea nominalã individualã;
    r = rata cuponului;
    frecvenţa anualã a cuponului = 1, pentru plata anualã;
                                   2, pentru plata semianualã;
                                   3, pentru plata trimestrialã;

    În cazul obligaţiunilor de stat emise în baza legilor speciale (emisiuni dedicate), în care perioada de deţinere a obligaţiunii de stat pentru care se datoreazã dobânda (trimestru, semestru sau an) nu depãşeşte anul calendaristic, dar plata se efectueazã în cursul anului calendaristic urmãtor, în formula de calcul a dobânzii la numitor se va utiliza numãrul de zile ale anului calendaristic pentru care se datoreazã şi se calculeazã dobânda.
    În cazul obligaţiunilor de stat (emisiuni standard) în care perioada de deţinere a obligaţiunii de stat pentru care se datoreazã dobânda excedeazã anului calendaristic, iar plata se efectueazã în anul calendaristic urmãtor, în formula de calcul a dobânzii la numitor se utilizeazã numãrul de zile ale anului calendaristic în care se efectueazã plata cuponului;
    d) pentru obligaţiunile de stat pe termen mediu şi lung cu dobândã indexatã cu indicele preţurilor de consum:

                   z
    D = VN x d x ──────,
                  365

    unde:
    D = dobânda (cuponul);
    VN = valoarea nominalã individualã;
    z = numãrul de zile pentru care se calculeazã dobânda;
    d = rata dobânzii, exprimatã procentual cu 6 zecimale, pentru fiecare perioadã de calcul al cuponului, calculatã ca produs anualizat (P) al celor 6 indici ai preţurilor de consum lunari publicaţi de Institutul Naţional de Statisticã plus o marjã M care se va determina pentru fiecare perioadã dupã formula:

         365
    d = ─────[P(IPCi/100) - 1] x 100 + M,
          z

    unde:
    i = indicii precizaţi în prospectul de emisiune a titlurilor de stat, în funcţie de data de platã a cuponului de dobândã;
    IPCi = indicele lunar al preţurilor de consum, publicat de Institutul Naţional de Statisticã; va fi luat în considerare indicele lunar, indiferent de data din luna la care are loc emisiunea;
    M = marja, exprimatã procentual, reprezintã elementul în funcţie de care se va face clasificarea ofertelor.
    În vederea alinierii la standardele recunoscute, potrivit convenţiilor ISMA (International Securities Market Association), Ministerul Finanţelor Publice poate opta şi pentru utilizarea altor formule de calcul ale discontului sau ale dobânzii."

    2. Dupã punctul 3.5.2 se introduce un nou punct, punctul 3.5.3, cu urmãtorul cuprins:
    "3.5.3. Veniturile din dobânda acumulatã încasatã ca urmare a emisiunilor de titluri de stat denominate în valutã care permit redeschideri reprezintã venit la bugetul de stat; plata dobânzii la scadenţã, aferentã acestor titluri, se efectueazã din bugetul de stat."

    3. Punctul 4.1.a),b)1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "4.1.a),b)1. Procedura lansãrii emisiunilor de titluri de stat pe piaţa internã presupune parcurgerea urmãtoarelor etape:
    1. elaborarea referatului de aprobare a ordinului privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat, în cadrul cãruia vor fi evidenţiate:
    1.1. motivarea volumului de titluri de stat ce urmeazã a fi lansate având în vedere:
    - valoarea titlurilor de stat scadente în perioada pentru care se anunţã lansarea titlurilor de stat;
    - valoarea la curs istoric a ratelor de capital scadente aferente împrumuturilor în valutã pentru susţinerea balanţei de plãţi, finanţarea şi refinanţarea datoriei publice guvernamentale;
    - valoarea estimatã a rãscumpãrãrilor de certificate de trezorerie pentru populaţie, vândute prin reţeaua Trezoreriei Statului, determinatã ca medie lunarã a soldului acestora conform situaţiilor de raportare din teritoriu;
    - volumul deficitelor bugetare susţinute temporar de disponibilitãţile contului curent general al trezoreriei, conform datelor operative de la finele lunii precedente;
    - valoarea soldului debitor/creditor al contului curent general al trezoreriei conform prognozei evoluţiei disponibilitãţilor acestuia pentru perioada pentru care se anunţã lansarea titlurilor de stat;
    1.2. structura pe scadenţe a titlurilor de stat;
    1.3. fundamentarea alegerii tipurilor de scadenţã, a ratei cuponului în cazul obligaţiunilor de stat;
    1.4. caracteristicile titlurilor de stat;
    - alte informaţii şi elemente considerate relevante;
    2. elaborarea ordinului de aprobare a prospectului de emisiune a titlurilor de stat, obţinerea vizelor necesare în vederea supunerii aprobãrii conducerii Ministerului Finanţelor Publice;
    3. transmiterea ordinului spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice şi la BNR, în vederea informãrii dealerilor pieţei primare;
    4. decontarea emisiunilor de titluri de stat, care se evidenţiazã astfel:
    - valoarea nominalã, în finanţarea/refinanţarea datoriei publice guvernamentale;
    - prima, exprimatã ca diferenţã între valoarea nominalã a titlului de stat de tip benchmark/titlului de stat denominat în valutã care permite redeschidere şi preţul net al acestuia, în care preţul net este mai mare decât valoarea nominalã; în cazul titlurilor de stat denominate în valutã prima încasatã în contul de disponibilitãţi în valutã al Ministerului Finanţelor Publice şi confirmatã de BNR se va vinde la un curs comunicat de BNR valabil la 3 zile lucrãtoare de la alimentarea contului în valutã. Sumele în lei sau echivalentul în lei aferente primei reprezintã cheltuialã negativã şi se vor înregistra în clasificaţia economicã a cheltuielilor bugetului de stat, la bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, la cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», art. 30.01 «Dobânzi aferente datoriei publice interne», alin. 30.01.03 «Prime la emisiunea titlurilor de stat»;
    - discontul, exprimat ca diferenţã între valoarea nominalã a titlului de stat de tip benchmark/titlului de stat denominat în valutã care permite redeschidere şi preţul net al acestuia, în care preţul net este mai mic decât valoarea nominalã, reprezintã cheltuialã a bugetului de stat şi se suportã de la cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», art. 30.01 «Dobânzi aferente datoriei publice interne». Cu suma reprezentând discontul se reîntregeşte, la data decontãrii rezultatelor adjudecãrii emisiunii, valoarea nominalã a titlurilor de stat de tip benchmark/titlurilor de stat denominate în valutã care permit redeschideri;
    - dobânda acumulatã încasatã ca urmare a emisiunilor de titluri de stat de tip benchmark reprezintã venit al bugetului Trezoreriei Statului şi va fi viratã la cap. 31.09.02 «Venituri din dobânzi aferente Trezoreriei Statului de la alte sectoare»;
    - dobânda acumulatã încasatã ca urmare a emisiunilor de titluri de stat denominate în valutã care permit redeschideri reprezintã venit al bugetului de stat; dobânda acumulatã încasatã în contul de disponibilitãţi în valutã al Ministerului Finanţelor Publice şi confirmatã de BNR se va vinde la un curs comunicat de BNR valabil la 3 zile lucrãtoare de la alimentarea contului în valutã, iar echivalentul în lei va fi virat la capitolul bugetar 31.01 «Venituri din dobânzi», subcapitolul 31.01.03 «Alte venituri din dobânzi»;
    - în cazul titlurilor de stat în valutã cu discont de pe piaţa internã, reîntregirea valorii nominale a împrumutului se efectueazã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, cap. 55.01«Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», art. 30.01 «Dobânzi aferente datoriei publice interne», alin. 30.01.01 «Dobânzi aferente datoriei publice interne directe» cu valoarea discontului. Cu suma reprezentând discontul se reîntregeşte valoarea nominalã a titlurilor de stat.
    Reîntregirea valorii nominale se efectueazã astfel:
    - în cazul în care emisiunea de titluri de stat în valutã este destinatã refinanţãrii unui titlu de stat/împrumut în valutã scadent, reîntregirea se efectueazã în valutã;
    - în cazul în care emisiunea de titluri de stat în valutã este destinatã finanţãrii deficitului bugetar sau finanţãrii deficitului bugetar şi refinanţãrii datoriei publice, reîntregirea se efectueazã în lei. Sumele în lei cu care s-a efectuat reconstituirea de la bugetul de stat a împrumutului se utilizeazã la finanţarea deficitului bugetar şi refinanţarea datoriei publice la data reîntregirii sau ulterior acestei date. Reîntregirea valorii nominale a emisiunii se efectueazã în lei la cursul de schimb comunicat de BNR, valabil la data încasãrii sumelor în valutã.
    În cazul în care preţul tranzacţiei este cu primã, prima înregistratã reprezintã o cheltuialã negativã a bugetului de stat."

    4. La punctul 4.1.a),b)2, punctele 11 - 13 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "11. în cazul în care preţul tranzacţiei este cu primã, aceasta reprezintã o cheltuialã negativã a bugetului de stat. Echivalentul în lei obţinut din vânzarea valutei reprezentând prima încasatã, la cursul comunicat de BNR şi valabil la data efectuãrii operaţiunii de schimb valutar, reprezintã cheltuialã negativã şi se va înregistra în clasificaţia bugetului de stat, la bugetul Ministerul Finanţelor Publice - Acţiuni generale, cap. 55.01 «Tranzacţii privind datoria publicã şi împrumuturi», titlul 30 «Dobânzi», art. 30.02 «Dobânzi aferente datoriei publice externe», cod 30.02.04 «Prime la emisiunea titlurilor de stat»;
    12. în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare interne şi internaţionale, ţinând cont de necesitãţile de finanţare a deficitului bugetar şi refinanţare a datoriei publice guvernamentale şi în baza unei fundamentãri în acest sens, emisiunile de titluri de stat lansate pe pieţele internaţionale pot fi redeschise, cu aprobarea Guvernului prin memorandum. În cadrul fundamentãrii vor fi prezentate argumentele în favoarea redeschiderii, precum şi condiţiile de desfãşurare a acesteia. Administratorii tranzacţiei, avocaţii şi alte elemente ale acestei operaţiuni vor fi selectate în condiţiile legii şi vor fi aprobate de cãtre Guvern prin memorandum.
    Dobânda acumulatã încasatã ca urmare a redeschiderii reprezintã venit al bugetului de stat. Echivalentul în lei obţinut din vânzarea valutei reprezentând dobânda acumulatã încasatã, la cursul comunicat de BNR şi valabil la data efectuãrii operaţiunii de schimb valutar, va fi virat la capitolul bugetar 31.01 «Venituri din dobânzi», subcapitolul 31.01.03 «Alte venituri din dobânzi»;
    13. operaţiunea de redeschidere se poate aplica în mod corespunzãtor şi emisiunii de titluri de stat lansate pe piaţa internaţionalã conform Hotãrârii Guvernului nr. 1.561/2007 privind aprobarea contractãrii unui împrumut extern, sub forma unei emisiuni de obligaţiuni pe pieţele externe de capital, denominate în euro, în condiţiile legii."
    ART. II
    Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.


             PRIM-MINISTRU
          VICTOR-VIOREL PONTA

                    Contrasemneazã:
                   ────────────────
                  Viceprim-ministru,
             ministrul finanţelor publice,
                  Florin Georgescu


    Bucureşti, 27 iunie 2012.
    Nr. 646.
                      _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016