───────────────
Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi
Ministrul educaţiei,
cercetãrii şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 11 iunie 2008.
Nr. 620.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti, denumit în continuare institut naţional, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6, este persoanã juridicã românã, în coordonarea Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile, denumit în continuare minister coordonator.
(2) Institutul naţional funcţioneazã pe bazã de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenţa contabilã în regim economic şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu prevederile prezentului regulament.
ART. 2
(1) Institutul naţional este înfiinţat în scopul desfãşurãrii activitãţii de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã în domeniul protecţiei mediului, gospodãririi apelor şi dezvoltãrii durabile.
(2) Institutul naţional contribuie la fundamentarea ştiinţificã a strategiilor privind protecţia mediului, managementul calitãţii apelor şi dezvoltarea durabilã.
(3) Institutul naţional asigurã realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã.
CAP. II
Obiect de activitate
ART. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde în principal:
1. Activitãţi de cercetare-dezvoltare în domeniul protecţiei mediului:
1.1. în cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare:
1.1.1. cercetare avansatã privitoare la dezvoltarea durabilã şi protecţia mediului înconjurãtor - apã, aer, biodiversitate (cod CAEN 7219);
1.1.2. cercetare fundamentalã pentru soluţionarea problemelor complexe din domeniul mediului şi al gospodãririi apelor (cod CAEN 7219);
1.1.3. cercetare aplicativã privind retehnologizarea, elaborarea de studii şi cercetãri fundamentale şi aplicative în vederea retehnologizãrii şi modernizãrii entitãţilor economice pentru asigurarea calitãţii factorilor de mediu (cod CAEN 7219, 7490);
1.1.4. dezvoltare tehnologicã în domeniul proiectelor de reconstrucţie ecologicã, fundamentarea ştiinţificã a proiectelor de reconstrucţie ecologicã (cod CAEN 7490);
1.1.5. cercetare aplicativã cu caracter precompetitiv în domeniul evaluãrii şi reducerii impactului antropic (cod CAEN 7490);
1.1.6. realizarea de modele experimentale, standuri şi staţii-pilot, precum şi tehnologii şi instalaţii pentru cercetãri aplicative viitoare în diverse domenii de activitate legate de protecţia mediului (cod CAEN 7219);
1.1.7. studii privind schimbãrile globale, în special cele climatice, şi impactul acestora asupra mediului înconjurãtor (cod CAEN 7219);
1.1.8. fundamentarea ştiinţificã necesarã elaborãrii de strategii, studii de diagnozã şi prognozã, planuri de management în domeniul mediului (cod CAEN 7021, 7010, 8411).
1.2. Alte activitãţi de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã:
1.2.1. studii de impact, bilanţuri de mediu şi evaluãri de risc, documentaţii necesare obţinerii actelor de reglementare (cod CAEN 7490);
1.2.2. dezvoltarea Sistemului informaţional geografic (GIS) şi al utilizãrii tehnicilor de teledetecţie (cod CAEN 7490);
1.2.3. fundamentarea ştiinţificã necesarã elaborãrii strategiilor de conservare a biodiversitãţii şi de valorificare durabilã a resurselor naturale (cod CAEN 7490);
1.2.4. contribuţie la elaborarea programelor şi strategiilor de gospodãrire a apelor (cod CAEN 7490);
1.2.5. elaborare de programe şi studii de dezvoltare pentru asigurarea cantitativã şi calitativã a resurselor de apã, apãrarea împotriva acţiunii distructive a apelor, precum şi valorificarea potenţialului apelor în raport cu cerinţele dezvoltãrii durabile a societãţii şi în acord cu strategia şi politicile de mediu (cod CAEN 7219,7490);
1.2.6. activitatea de cercetare-dezvoltare se desfãşoarã pe programe şi subprograme de cercetare, tematica fiind structuratã pe urmãtoarele direcţii principale:
1.2.6.1. cercetãri privitoare la starea şi evoluţia calitãţii mediului:
1.2.6.1.1. cercetãri privind monitorizarea calitãţii factorilor de mediu (apã, aer, sol, radioactivitate şi altele asemenea) (cod CAEN 7219, 7490,7120);
1.2.6.1.2. evaluarea impactului activitãţilor antropice asupra calitãţii factorilor de mediu (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.1. poluarea atmosferei (efectul de serã, acidifierea atmosferei, distrugerea stratului de ozon, şi altele asemenea) (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.2. poluarea surselor de apã (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.3. acumularea poluanţilor persistenţi în ecosisteme (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.4. zgomotul şi vibraţiile (cod CAEN 7219);
1.2.6.2. modelarea matematicã şi fizicã a fenomenelor de transport, de transfer şi de transformare a substanţelor care au loc în mediu, în vederea aprecierii şi predicţiei evoluţiei calitãţii componentelor de mediu (cod CAEN 7219);
1.2.6.3. modelarea fizicã a proceselor antropice şi naturale (cod CAEN 7219);
1.2.6.4. elaborarea, îmbunãtãţirea şi adoptarea de tehnici, metode şi standarde pentru determinarea poluanţilor şi noxelor care afecteazã calitatea componentelor mediului (cod CAEN 7219);
1.2.6.4.1. dezvoltarea cunoştinţelor şi metodelor pentru monitorizarea integratã a componentelor mediului (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.6.4.2. elaborarea şi actualizarea Catalogului cu indicatorii stãrii de calitate a componentelor mediului (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.6.4.3. fundamentarea ştiinţificã a proiectãrii reţelelor de monitorizare şi a parametrilor tehnici ai acestora, în vederea obţinerii de informaţii relevante privind indicatorii stãrii de calitate a componentelor mediului (cod CAEN 7219);
1.2.6.5. elaborarea de tehnologii pentru combaterea poluãrii componentelor de mediu (cod CAEN 7490);
1.2.6.6. realizarea de metodologii, echipamente, instalaţii, instrumente şi aparaturã pentru investigarea componentelor de mediu (cod CAEN 7490);
1.2.6.7. studii pentru evaluarea riscului de mediu, predicţia, prevenirea şi reducerea efectelor acestuia, privind în principal:
1.2.6.7.1. înlãturarea efectelor asupra mediului în cazul producerii unor accidente industriale, dezastre naturale etc. (cod CAEN 7490);
1.2.6.7.2. optimizarea fluxurilor informaţionale pentru uşurarea luãrii deciziilor, în cazul producerii unor evenimente deosebite (cod CAEN 7490);
1.2.6.7.3. prevenirea poluãrii accidentale (cod CAEN 7490);
1.2.6.8. evaluarea stãrii de siguranţã a lucrãrilor hidrotehnice şi a altor tipuri de lucrãri (cod CAEN 7219, 7490, 7120);
1.2.6.9. metode de analizã a impactului asupra mediului pe durata ciclului de viaţã a produselor (cod CAEN 7120);
1.2.6.10. metode, tehnologii şi tehnici de remediere, reabilitare şi reconstrucţie ecologicã (cod CAEN 7490);
1.2.6.11. metode şi tehnologii de reciclare, reutilizare şi eliminare a deşeurilor (cod CAEN 7490);
1.2.6.12. opţiuni social-economice pentru dezvoltare durabilã, respectiv:
1.2.6.12.1. managementul durabil al mediului (cod CAEN 6910, 7410);
1.2.6.12.2. fundamentarea ştiinţificã a actelor legislative şi a normativelor care reglementeazã protecţia mediului (cod CAEN 6910, 7410);
1.2.6.12.3. economia mediului (cod CAEN 7410);
1.2.7. elaborarea de programe şi studii de dezvoltare pentru asigurarea cantitativã şi calitativã a resurselor de apã, apãrarea împotriva acţiunii distructive a apelor, precum şi valorificarea potenţialului apelor în raport cu cerinţele dezvoltãrii durabile a societãţii şi în acord cu strategia şi politicile din domeniul apelor (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.8. organizarea de sesiuni, simpozioane, congrese şi alte manifestãri ştiinţifice cu caracter intern, naţional şi internaţional în domeniul sãu de activitate (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.9. participarea la sesiuni, simpozioane, congrese şi la alte manifestãri ştiinţifice în domeniul propriu de activitate (cod CAEN 7219);
1.3. pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor nucleu:
1.3.1. fundamentarea ştiinţificã a proiectelor de acte normative care reglementeazã protecţia mediului (cod CAEN 6910, 7410);
1.3.2. elaborarea de documente necesare obţinerii avizelor şi autorizaţiilor de gospodãrire a apelor (cod CAEN 7120);
1.3.3. cercetãri şi studii specifice pentru implementarea convenţiilor internaţionale, pe probleme de mediu, la care România este parte (cod CAEN 7219, 6910, 7410);
1.4. în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare:
1.4.1. elaborarea de standarde şi norme (cod CAEN 7490, 7120);
1.4.2. studii-suport pentru implementarea în România a directivelor-cadru ale Comunitãţii Europene în domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 6910, 7410).
2. Activitãţi conexe activitãţii de cercetare-dezvoltare, desfãşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator şi, dupã caz, cu autorizarea instituţiilor abilitate, constând în:
2.1. participarea la elaborarea strategiei domeniului;
2.2. formare şi specializare profesionalã prin:
2.2.1. colaborarea împreunã cu autoritatea centralã de protecţie a mediului la organizarea de seminarii naţionale şi internaţionale sub patronajul ministerului coordonator (cod CAEN 7219);
2.2.2. activitatea de formare continuã şi de specializare profesionalã în domeniul protecţiei mediului, gospodãririi apelor şi dezvoltãrii durabile (cod CAEN 8559);
2.2.3. organizarea de cursuri intensive de specializare şi de cursuri de instruire în domeniul de activitate al institutului naţional pentru personalul propriu (personal sau detaşat), precum şi pentru orice alţi participanţi din ţarã şi din strãinãtate (cod CAEN 8559);
2.2.4. cooperarea şi organizarea de cursuri multidisciplinare cu caracter postuniversitar cu unitãţi de învãţãmânt acreditate în acest scop (cod CAEN 8559);
2.2.5. organizarea de activitãţi de doctorat, în condiţiile legii (cod CAEN 8559).
2.3. Consultanţã şi asistenţã tehnicã pentru:
2.3.1. furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice în domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 7490);
2.3.2. activitãţi de utilitate publicã (cod CAEN 7220, 7490, 7120);
2.3.3. expertizare şi contraexpertizare (cod CAEN 7120);
2.3.4. proiectare tehnologicã şi proiectare de produse speciale (cod CAEN 7490);
2.3.5. testare de produse, tehnologii, echipamente şi instalaţii în vederea omologãrii (cod CAEN 7219, 7490);
2.3.6. proiectare tehnologicã în domeniul calitãţii apelor, aerului, radioactivitãţii, al staţiilor de tratare a apei, de alimentare, al staţiilor de epurare a apelor uzate, al staţiilor de tratare a deşeurilor, al amenajãrilor hidrotehnice, precum şi proiectare tehnologicã în domeniul hidroedilitar şi al facilitãţilor pentru deşeuri (cod CAEN 7490);
2.3.7. colaborarea cu operatori economici pentru realizarea automonitorizãrii surselor de poluare (emisii, imisii) (cod CAEN 7490);
2.3.8. colaborãri cu institute şi cu alte persoane juridice pentru desfãşurarea în comun a unor cercetãri în domeniul sãu de activitate (cod CAEN 7219);
2.3.9. derularea proiectelor şi programelor internaţionale pentru protecţia mediului şi gospodãrirea apelor (cod CAEN 7219, 7490);
2.3.10. procesul de acreditare a laboratoarelor din cadrul agenţiilor teritoriale de protecţie a mediului şi a autoritãţilor de gospodãrire a apelor, în condiţiile legii (cod CAEN 7490, 7210);
2.3.11. activitãţile de intercalibrare şi validare a datelor (cod CAEN 7210);
2.3.12. elaborarea de specificaţii şi criterii tehnice în vederea achiziţionãrii de cãtre autoritãţile de protecţia mediului de aparaturã, echipamente şi instalaţii specifice pentru activitãţile de monitorizare a stãrii mediului (cod CAEN 7020);
2.3.13. activitatea comisiilor de licitaţie şi de recepţie tehnicã, organizate pentru achiziţionarea de aparaturã, echipamente şi instalaţii pentru monitorizarea stãrii mediului (cod CAEN 7021);
2.3.14. activitatea comisiilor de omologare de tehnologii, echipamente şi aparaturã din domeniu (cod CAEN 7490);
2.3.15. procesul de armonizare a legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei mediului şi al gospodãririi apelor cu cea a Uniunii Europene (cod CAEN 6910, 7410, 7490);
2.3.16. aplicarea prevederilor convenţiilor internaţionale în domeniul mediului şi al gospodãririi apelor (cod CAEN 7410);
2.3.17. gestionarea şi dezvoltarea inventarelor surselor şi emisiilor de poluanţi (cod CAEN 7490).
2.4. Editarea şi tipãrirea publicaţiilor de specialitate:
2.4.1. Revista "Mediul înconjurãtor" (cod CAEN 5814);
2.4.2. studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii în domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 5811, 5812, 5819);
2.4.3. alte elemente ce decurg din programele de armonizare/implementare a legislaţiei de profil şi de îndeplinire a obligaţiilor ce decurg din convenţii internaţionale (cod CAEN 7219, 7490);
2.4.4. participare în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare;
2.4.5. cercetãri multidisciplinare în cadrul programelor internaţionale ale Comunitãţii Europene (cod CAEN 7219, 7490);
2.4.6. colaborãri cu organisme internaţionale implicate în activitãţi legate de conservarea şi protecţia mediului (cod CAEN 7490).
2.5. Prestãri de servicii:
2.5.1. asigurarea acţiunilor operaţionale în domeniu:
2.5.1.1. cercetãri privind agregarea şi prelucrarea de date din sistemul de monitoring integrat al mediului, transmitere a informaţiilor necesare privind starea mediului în România (cod CAEN 6203);
2.5.1.2. studii privind modernizarea şi exploatarea componentelor sistemului informaţional de mediu referitoare la starea factorilor de mediu, gestiunea deşeurilor şi siguranţa chimicã (cod CAEN 6203);
2.5.1.3. acordarea de asistenţã tehnicã şi ştiinţificã la solicitarea ministerului coordonator (cod CAEN 7490);
2.5.1.4. analize, evaluãri şi expertize pentru elaborarea de studii privind radioactivitatea mediului (cod CAEN 7210);
2.5.1.5. analize, evaluãri şi expertize privind efectele investiţiilor pentru protecţia mediului (cod CAEN 7490, 7210).
2.5.1.6. Institutul este laborator naţional de referinţã pentru domeniul "APE" şi are urmãtoarele atribuţii operaţionale:
2.5.1.6.1. laborator naţional de referinţã în cadrul Reţelei internaţionale din bazinul hidrografic Dunãrea şi centru naţional informatic al acestei reţele;
2.5.1.6.2. unitate de expertizã în cadrul Centrului Internaţional pentru Poluãri Accidentale din România;
2.5.2. la solicitarea ministerului coordonator, elaboreazã şi propune spre aprobare acestuia norme şi metodologii a cãror aplicare urmãreşte creşterea capacitãţii agenţiilor de protecţie a mediului pentru:
2.5.2.1. organizarea, realizarea şi perfecţionarea monitorizãrii integrate a mediului (cod CAEN 7021, 7219, 7220, 7490, 7120):
2.5.2.2. eficientizarea acţiunilor de autorizare şi control referitoare la calitatea componentelor mediului (cod CAEN 7219);
2.5.2.3. implementarea procedurilor necesare în vederea acreditãrii laboratoarelor şi aplicarea practicã a sistemului de calitate a datelor (cod CAEN 6910);
2.5.2.4. asigurarea specialiştilor necesari pentru realizarea programului de instruire, îndrumare tehnicã şi metodologicã organizat de autoritatea centralã pentru personalul din agenţiile de protecţie a mediului şi în cadrul laboratoarelor din direcţiile de ape ale Administraţiei Naţionale "Apele Române" (cod CAEN 8559).
2.6. Participare la realizarea transferului tehnologic:
2.6.1. activitãţi de transfer tehnologic al rezultatelor cercetãrii din domeniul protecţiei mediului şi al gospodãririi apelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare (cod CAEN 7430);
2.6.2. participarea la programe internaţionale pentru protecţia mediului şi gospodãrirea apelor (cod CAEN 7219, 7490);
2.6.3. valorificarea rezultatelor cercetãrilor din domeniul protecţiei mediului şi gospodãririi apelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
2.7. Activitãţi de producţie în vederea susţinerii cercetãrii şi dezvoltãrii tehnologice în domeniu, prin unicate şi serii mici de produse, microproducţie (pentru valorificarea cercetãrilor experimentale elaborate), precum şi expoziţii de profil (cod CAEN 7430).
2.8. Activitãţi de comerţ interior şi activitãţi de import-export aferente obiectului sãu de activitate (cod CAEN 7219).
(2) În cadrul obiectului sãu de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activitãţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apãrare naţionalã sau poate desfãşura şi alte activitãţi conexe, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã.
CAP. III
Patrimoniul
ART. 4
(1) Patrimoniul actualizat al institutului naţional, stabilit pe baza situaţiilor financiare la data de 30 iunie 2007, este de 60.870.008 lei, din care imobilizãri corporale şi necorporale 58.319.087 lei şi active circulante 2.550.921 lei.
(2) Institutul naţional administreazã, cu diligenţa unui bun proprietar, bunurile proprietate publicã şi privatã a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publicã şi privatã a statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, dupã caz, se înregistreazã distinct în patrimoniul acestuia.
(3) Institutul naţional poate realiza servicii sau activitãţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulãrii valorificãrii rezultatelor cercetãrii, cu aprobarea ministerului coordonator şi a Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã.
(4) Rezultatele cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoanã juridicã executantã, şi ordonatorului principal de credite, în egalã mãsurã, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel. Administrarea şi înregistrarea în evidenţa contabilã a institutului naţional, precum şi înstrãinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedã şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sãu şi, dupã caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizãrii obiectului de activitate.
(6) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.
CAP. IV
Structura organizatoricã şi funcţionalã
ART. 5
(1) Institutul naţional are în structurã compartimente, secţii, laboratoare, precum şi alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului sãu de activitate.
(2) Pentru realizarea obiectului sãu de activitate, institutul naţional are în cadrul structurii sale organizatorice staţia experimentalã, fãrã personalitate juridicã, situatã în comuna Glina, satul Bobeşti, Şos. Libertãţii nr. 154, judeţul Ilfov.
(3) Structura organizatoricã a institutului naţional se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile.
(4) În funcţie de specificul activitãţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unitãţi din ţarã sau din strãinãtate.
CAP. V
Organele de conducere
ART. 6
Conducerea institutului naţional este asiguratã de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
ART. 7
Orientarea şi coordonarea activitãţii de cercetare-dezvoltare din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
ART. 8
Conducãtorii secţiilor şi compartimentelor din structura institutului naţional rãspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitãţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
SECŢIUNEA 1
Consiliul de administraţie
ART. 9
(1) Consiliul de administraţie este format din 9 membri, cetãţeni români, numiţi prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu avizul Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã, la propunerea conducerii autoritãţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit de douã ori.
(2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
c) un reprezentant al Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã;
d) un reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse;
f) 2 reprezentanţi ai ministerului coordonator.
(3) Ceilalţi membrii ai consiliului de administraţie sunt specialişti în domeniu, propuşi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a fãcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
ART. 10
(1) Membrii consiliului de administraţie îşi pãstreazã calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivã din aceastã calitate.
(2) Pentru activitatea desfãşuratã în calitate de membri ai consiliului de administraţie, aceştia beneficiazã de o indemnizaţie lunarã stabilitã de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bazã al directorului general al institutului naţional.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de douã consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unitãţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unitãţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se aflã în relaţii comerciale directe. În acest sens, membrii consiliului de administraţie vor completa o declaraţie pe propria rãspundere.
ART. 11
(1) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţã cu strategia generalã a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea secţiilor şi a compartimentelor din structura acestuia;
c) analizeazã şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobãrii, conform reglementãrilor legale;
d) analizeazã şi avizeazã situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, şi aprobã raportul de gestiune asupra activitãţii desfãşurate de institutul naţional în anul precedent;
e) analizeazã realizarea criteriilor de performanţã şi raportarea trimestrialã privind activitatea realizatã de institutul naţional şi aprobã mãsuri pentru desfãşurarea acesteia în condiţii de echilibru a bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizeazã, aprobã sau, dupã caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmeazã a fi realizate de institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobã valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
i) aprobã volumul creditelor bancare prevãzute la art. 31 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j) aprobã utilizarea disponibilitãţilor în valutã;
k) aprobã mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncã;
l) aprobã criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din institutul naţional.
(2) Consiliul de administraţie executã orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale.
ART. 12
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator. Acesta hotãrãşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.
ART. 13
(1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulã o datã pe lunã sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie.
(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedintele ales de cãtre membrii acestuia.
ART. 14
(1) Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa a cel puţin 6 membri. Dacã nu este îndeplinitã aceastã condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramatã într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2) Hotãrârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de 5 membri.
ART. 15
La şedinţele consiliului de administraţie participã, în calitate de invitat permanent, câte un reprezentant al sindicatelor reprezentative din institutul naţional.
ART. 16
Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analizã consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Remunerarea acestora se face conform legii.
ART. 17
(1) Membrii consiliului de administraţie sunt rãspunzãtori, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi rãspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luãrii unei decizii ce s-a dovedit pãgubitoare pentru institutul naţional nu rãspund dacã au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacã au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectã prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) rãspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
ART. 18
În primul trimestru al fiecãrui an, consiliul de administraţie prezintã ministerului coordonator un raport asupra activitãţii desfãşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
ART. 19
(1) Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional.
(2) Atribuţiile secretarului sunt prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Comitetul de direcţie
ART. 20
(1) Conducerea operativã a institutului naţional este asiguratã de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducãtorii principalelor compartimente din structura organizatoricã a institutului naţional.
(2) La şedinţele comitetului de direcţie participã, în calitate de invitat permanent, câte un reprezentant al sindicatelor reprezentative din institutul naţional.
ART. 21
(1) Comitetul de direcţie exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) programul de investiţii;
e) sistemul de asigurare a calitãţii;
f) alte obligaţii;
ART. 22
Comitetul de direcţie se întruneşte de regulã decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.
SECŢIUNEA a 3-a
Directorul general
ART. 23
(1) Activitatea curentã a institutului naţional este condusã de directorul general, numit pentru o perioadã de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungitã pentru o perioadã de cel mult 4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile.
ART. 24
Directorul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) reprezintã, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi operatori economici, precum şi cu persoanele fizice din ţarã şi din strãinãtate;
b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul compartimentelor şi secţiilor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d) numeşte directorii şi conducãtorii compartimentelor şi secţiilor din structura organizatoricã a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocã, dupã caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi concediazã personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncã;
f) asigurã negocierea contractului colectiv de muncã la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobã salariile rezultate din negocierea directã;
g) rãspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h) adoptã mãsuri şi urmãreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii de specialitate;
i) analizeazã lunar stadiul valorificãrii rezultatelor cercetãrii, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j) are atribuţii şi rãspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;
k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l) exercitã orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA a 4-a
Consiliul ştiinţific
ART. 25
(1) Consiliul ştiinţific este format din 15 membri, reprezentând secţiile din cadrul institutului naţional care desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcãtuit din cercetãtori ştiinţifici gradele I şi II, cu realizãri deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de cãtre cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi de un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de cãtre membrii consiliului ştiinţific.
(5) Consiliul ştiinţific se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie .
ART. 26
Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmãtoarele:
a) participã la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitãţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizeazã, avizeazã şi urmãreşte realizarea programelor de cercetare ştiinţificã;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d) avizeazã hotãrârile consiliului de administraţie care implicã politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e) propune mãsuri pentru perfecţionarea profesionalã şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f) organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea manifestãrilor cu caracter ştiinţific;
g) avizeazã acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
h) avizeazã acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţarã şi în strãinãtate.
CAP. VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare
ART. 27
(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi situaţiile financiare, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(2) Situaţiile financiare anuale se aprobã de cãtre ministerul coordonator, în condiţiile legii.
ART. 28
(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţã stabiliţi de ministerul coordonator şi se aprobã prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse.
ART. 29
Institutul naţional determinã anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programatã.
ART. 30
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementãrilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncã, în limita fondului total destinat plãţii salariilor, prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de bazã al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 31
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueazã cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 32
(1) Institutul naţional hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate, potrivit obiectului sãu de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii, credite bancare şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul sãu de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizãrii unor investiţii, dotãri, achiziţionãrii de aparaturã, echipamente şi instalaţii pentru institut.
(3) Execuţia investiţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se adjudecã potrivit legii.
ART. 33
(1) Operaţiunile de încasãri şi plãţi ale institutului naţional se efectueazã prin conturi deschise la bãnci comerciale cu sediul în România şi prin unitãţi de trezorerie.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casã şi a normativelor de disciplinã financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior aferente obiectului sãu de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasãri şi plãţi cu strãinãtatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitãţile bancare specializate cu sediul în România.
ART. 34
Institutul naţional organizeazã controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAP. VII
Reglementarea litigiilor
ART. 35
Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilã, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecãtoreşti române de drept comun.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 36
Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.
_________