Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 618 din 13 iulie 2000  pentru aprobarea Criteriilor pe baza carora se aloca agentilor economici din industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale, a Grilei de evaluare pentru alocarea sumelor, precum si a Normelor metodologice de programare, de calcul, de raportare si de control referitoare la acest fond special    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 618 din 13 iulie 2000 pentru aprobarea Criteriilor pe baza carora se aloca agentilor economici din industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale, a Grilei de evaluare pentru alocarea sumelor, precum si a Normelor metodologice de programare, de calcul, de raportare si de control referitoare la acest fond special

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 10 august 2000
În temeiul art. 107 din Constituţia României şi al <>art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Criteriile pe baza cãrora se aloca agenţilor economici din industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, Grila de evaluare pentru alocarea sumelor, precum şi Normele metodologice de programare, de calcul, de raportare şi de control referitoare la acest fond special, prezentate în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

ANEXA 1

CRITERIILE
pe baza cãrora se aloca agenţilor economici din industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale şi Grila de evaluare pentru alocarea sumelor

CAP. 1
Prevederi generale

ART. 1
Stabilirea prioritatilor pentru încadrarea în condiţiile <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, în lista de investiţii a obiectivelor, dupã caz, a cheltuielilor de investiţii cuprinse într-o poziţie globalã sub denumirea "Alte cheltuieli de investiţii", ce urmeazã sa se finanteze din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, se realizeazã numai pentru urmãtoarele cheltuieli stabilite de <>Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 :
a) expertizarea instalaţiilor tehnologice industriale;
b) întocmirea unor documentaţii specifice fiecãrui agent economic din industrie care prezintã riscuri tehnologice industriale, în vederea instruirii salariaţilor şi facilitãrii reducerii efectelor în caz de dezastre;
c) realizarea unor intervenţii strict necesare la instalaţii, echipamente şi conducte magistrale, în scopul reducerii riscurilor privind exploziile şi accidentele chimice;
d) facilitarea realizãrii unor alimentari în siguranta cu gaze naturale ale unor zone intens populate;
e) elaborarea şi actualizarea reglementãrilor specifice pentru proiectarea, executarea şi exploatarea instalaţiilor şi echipamentelor industriale, precum şi armonizarea acestora cu normele europene;
f) dotãri privind prevederi şi intervenţii în caz de dezastre, pentru salvarea vietilor omeneşti.
ART. 2
În listele de investiţii, anexa la legea anuala a bugetului de stat, se înscriu numai obiectivele de investiţii ale cãror documentaţii tehnico-economice au fost elaborate şi aprobate potrivit dispoziţiilor cuprinse în <>Legea nr. 72/1996 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 3
Cheltuielile pentru investiţiile cuprinse într-o poziţie globalã în lista-anexa la legea anuala a bugetului de stat, aferentã Ministerului Industriei şi Comerţului, se detaliazã şi se aproba prin liste separate de cãtre ordonatorul principal de credite, pe baza de note de fundamentare care vor cuprinde elemente referitoare la:
a) necesitate;
b) oportunitate;
c) indicatorii caracteristici unor asemenea investiţii.
ART. 4
În poziţia globalã, sub denumirea "Alte cheltuieli de investiţii" vor fi cuprinse:
a) dotãrile independente;
b) intervenţiile pentru consolidarea lucrãrilor de montaj la instalaţii, echipamente şi conducte magistrale;
c) cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, precum şi elaborarea, actualizarea şi urmãrirea reglementãrilor specifice, în raport cu normele europene;
d) expertizarea instalaţiilor tehnologice industriale.
ART. 5
Indicatorii caracteristici unor asemenea investiţii, care vor fi prezentaţi în nota de fundamentare spre aprobare de cãtre ordonatorul principal de credite, vor cuprinde:
a) fundamentarea necesitãţii şi oportunitãţii cheltuielilor de capital în condiţiile prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 96/1999 ;
b) destinaţia cheltuielilor, respectiv riscurile tehnologice ce trebuie diminuate, susţinute prin documente atestate de organele abilitate prin lege;
c) datele privind protecţia umanã necesarã, atestata de organele administraţiei publice locale;
d) principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
● valoarea totalã;
● durata de realizare a investiţiei;
● bonitatea financiarã a agentului economic, atestata de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat;
● ponderea sustinerii financiare cu surse proprii sau atrase ale autoritãţii contractante;
● avizele şi acordurile necesare, dupã caz, în condiţiile legii;
● efectele directe şi conjuncturale ale realizãrii sau nerealizarii cheltuielilor propuse.
ART. 6
Toate cheltuielile de capital pentru achiziţii, alocate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, vor fi efectuate în condiţiile prevederilor legale privind achiziţiile publice.

CAP. 2
Criterii privind condiţiile obligatorii necesare în vederea includerii în lista anuala a cheltuielilor de capital

ART. 7
Pot fi incluse în lista de investiţii de cãtre ordonatorul principal de credite, în condiţiile legii, cheltuielile de investiţii ale autoritãţilor contractante care îndeplinesc urmãtoarele criterii:
a) achitarea constanta a taxelor trimestriale pentru constituirea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale;
b) obţinerea avizelor şi a acordurilor în condiţiile legii;
c) ponderea cheltuielilor de capital, aferente achiziţiei, susţinutã de autoritatea contractantã din surse proprii sau atrase, este de minimum 50%;
d) susţinerea reducerii riscurilor tehnologice în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
e) includerea activitãţilor de riscuri tehnologice industriale, în temeiul <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, în anexa la <>Ordinul ministrului industriei şi comerţului nr. 1.587/1997 pentru aprobarea listei categoriilor de construcţii şi instalaţii industriale generatoare de riscuri tehnologice;
f) sunt incluse în programele anuale, pe baza propunerilor fãcute de autoritatea contractantã, aprobate prin hotãrâre a Guvernului, conform prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 .

CAP. 3
Criterii determinate de nivelul riscului tehnologic

ART. 8
La includerea în lista de investiţii de cãtre ordonatorul principal de credite, în condiţiile prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 96/1999 , a cheltuielilor de investiţii se vor avea în vedere şi urmãtoarele criterii:
a) numãrul şi frecventa dezastrelor produse pana în prezent, generate de riscurile tehnologice provocate de activitatea tehnologicã industriala a autoritãţii contractante;
b) gradul de uzura fizica şi nivelul riscurilor tehnologice, atestate prin documente eliberate de organele abilitate în condiţiile legii;
c) nivelul consecinţelor în raport cu riscul tehnologic al activitãţilor industriale;
d) dotarea marilor platforme industriale cu echipamente, instalaţii, utilaje, aparatura şi mijloace de protecţie, precum şi instalarea personalului desemnat pentru intervenţie, inclusiv descarcerarea şi salvarea vieţii personalului de execuţie;
e) repornirea unor instalaţii tehnologice industriale.

CAP. 4
Criterii determinate de protecţia mediului şi a populaţiei din zona

ART. 9
În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 96/1999 , la includerea în lista de investiţii ordonatorul principal de credite va avea în vedere şi urmãtoarele criterii:
a) cerinţe legate de protecţia mediului ISO 14000;
b) impactul pe care riscurile tehnologice generate de activitãţile industriale în cauza le au asupra mediului, precum şi asupra sãnãtãţii şi securitãţii oamenilor din acea zona;
c) încadrarea în acţiunile minime necesare în vederea preintampinarii şi reducerii riscurilor tehnologice.

CAP. 5
Criterii determinate de obligaţii ce decurg din tratatele şi convenţiile internaţionale la care România este parte semnatara

ART. 10
În conformitate cu prevederile tratatelor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte semnatara, la includerea în lista de investiţii ordonatorul principal de credite va avea în vedere urmãtoarele criterii:
a) respectarea prevederilor tratatelor şi ale convenţiilor internaţionale la care România este parte semnatara, prin prevenirea şi reducerea riscurilor tehnologice, asigurarea dotãrilor necesare pentru intervenţie şi limitarea efectelor unor potenţiale dezastre ce pot avea ca sursa riscurile tehnologice;
b) respectarea obligaţiilor internaţionale ale României privind eventualul sprijin pentru limitarea efectelor dezastrelor produse de riscurile tehnologice în zonele limitrofe ale României.

CAP. 6
Criterii generate în cazuri de forta majorã provocate de dezastre având ca surse activitãţile tehnologice industriale

ART. 11
Promptitudinea interventiilor pentru limitarea efectelor dezastrelor, asigurarea îndeplinirii cu profesionalism a acestei activitãţi şi în mod deosebit salvarea vieţii personalului afectat prin descarcerarea acestuia şi prin acordarea asistenţei medicale în timp util se vor asigura prin finanţarea acestor activitãţi în temeiul urmãtoarelor criterii:
a) semnalarea şi confirmarea din partea organelor abilitate în condiţiile legii a existenţei unor dezastre provocate de riscurile tehnologice şi solicitarea din partea autoritãţii contractante de sprijin financiar motivat de necesitatea şi oportunitatea unor intervenţii urgente, conform prevederilor art. 4;
b) semnalarea unor iminente dezastre provocate de riscurile tehnologice, confirmate de organele abilitate în condiţiile legii şi la solicitarea autoritãţilor contractante în cauza, cu susţinerea solicitatã conform art. 4.
ART. 12
În scopul asigurãrii finantarilor solicitate în baza criteriilor menţionate la art. 11 este necesar ca în permanenta ordonatorul principal de credite sa dispunã de un fond la dispoziţie pentru cazuri de forta majorã, în cuantum de 20% din fondul constituit în anul anterior.
ART. 13
Disponibilitãţile fondului la dispoziţie pentru cazuri de forta majorã, neutilizate la finele anului, se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã în condiţiile art. 12.

CAP. 7
Criterii generate din considerente de eficienta privind folosirea cheltuielilor de capital din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

ART. 14
La înscrierea în listele de investiţii a obiectivelor propuse, precum şi a categoriilor de cheltuieli cuprinse, în condiţiile legii, în poziţia globalã sub denumirea "Alte cheltuieli de investiţii" se vor avea în vedere şi urmãtoarele criterii:
a) raportul dintre nivelul cheltuielilor solicitate şi nivelul efectelor certe ce vor fi realizate în scopul preintampinarii, intervenţiei şi reducerii efectelor unor potenţiale riscuri tehnologice;
b) importanta social-economicã a punerii în siguranta a activitãţilor industriale aferente autoritãţii contractante şi reducerii gradului de risc pentru comunitatea umanã din zona;
c) locul în strategia pentru dezvoltarea economicã.

CAP. 8
Alte criterii

ART. 15
În condiţiile prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 47/1994 privind apãrarea impotriva dezastrelor, aprobatã prin <>Legea nr. 124/1995 , înscrierea în listele de investiţii a obiectivelor propuse şi a finanţãrii propunerilor care fac obiectul "altor cheltuieli de investiţii" se va efectua cu avizul prealabil al Comisiei tehnice centrale privind exploziile la suprafata şi în subteran, accidentele chimice şi avarierea grava a conductelor magistrale şi urbane categorii de dezastre pentru care, în condiţiile legii, Ministerul Industriei şi Comerţului are responsabilitãţi.
În vederea selectãrii propunerilor de cheltuieli de capital pentru înscrierea lor în lista de investiţii-anexa la legea anuala a bugetului de stat, se va proceda la evaluarea acestora, utilizându-se grila de evaluare având la baza toate categoriile de criterii menţionate mai sus.
Propunerile de capital trebuie sa îndeplineascã doua condiţii:
● sa îndeplineascã toate criteriile de încadrare în prevederile legale, care insumeaza 51 de puncte; şi
● sa totalizeze împreunã cu punctajul obţinut de la criteriile specifice minimum 80 de puncte.
Înscrierea în liste se va face în ordinea descrescãtoare a punctajelor obţinute, cu condiţia prezentãrii propunerilor în termenul precizat de prevederile <>Legii nr. 72/1996 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 16
Grila de evaluare pentru alocarea sumelor din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentele criterii.

ANEXA 1
-------
la criterii
-----------

GRILA DE EVALUARE
pentru alocarea sumelor din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Codul Criterii de performanta Pondere Observaţii
(punctaj)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

CRITERII OBLIGATORII TOTAL = 51

1. Criterii privind condiţiile obligatorii
necesare în vederea includerii în lista
anuala a cheltuielilor de capital 51
1.1. achitarea constanta a taxelor trimestriale Întrucât sunt criterii
pentru constituirea Fondului special obligatorii, trebuie ca
pentru reducerea riscurilor tehnologice fiecare dintre acestea
la utilaje, echipamente şi instalaţii sa fie întrunit de
industriale toate documentaţiile
1.2. ponderea cheltuielilor de capital, aferente transmise pentru a fi
achiziţiei, susţinutã de autoritatea incluse în lista, în
contractantã din surse proprii sau atrase, condiţiile legii,
este de minimum 50% de cãtre ordonatorul
1.3. susţinerea reducerii riscurilor tehnologice principal de credite.
în conformitate cu prevederile Legii nr.
133/1999 privind stimularea
întreprinzãtorilor privati pentru
înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor
mici şi mijlocii
1.4. includerea activitãţilor de riscuri Sustinere directa, dupã
tehnologice industriale, în temeiul art. caz, indirecta
12 din <>Hotãrârea Guvernului nr. 525/1996
pentru aprobarea Regulamentului general
de urbanism, în anexa la Ordinul
ministrului industriei şi comerţului
nr. 1.587/1997 pentru aprobarea listei
categoriilor de construcţii şi
instalaţii industriale generatoare de
riscuri tehnologice
1.5. sunt incluse în programele anuale, pe
baza propunerilor fãcute de autoritatea
contractantã, aprobate prin hotãrâre a
Guvernului
1.6. obţinerea avizelor şi a acordurilor în
condiţiile legii

CRITERII SPECIFICE DE PERFORMANTA TOTAL = 49, din care:

2. Criterii determinate de nivelul
riscului tehnologic 15
2.1. numãrul şi frecventa dezastrelor
produse pana în prezent, generate
de riscurile tehnologice provocate
de activitatea tehnologicã
industriala a autoritãţii contractante 3
2.2. gradul de uzura fizica şi nivelul
riscurilor tehnologice, atestate prin
documente eliberate de organele abilitate
în condiţiile legii 3
2.3. nivelul consecinţelor în raport cu riscul
tehnologic al activitãţilor industriale 3
2.4. dotarea marilor platforme industriale cu
echipamente, instalaţii, utilaje,
aparatura şi mijloace de protecţie,
precum şi instalarea personalului
desemnat pentru intervenţie, inclusiv
descarcerarea şi salvarea vieţii
personalului de execuţie 3
2.5. repornirea unor instalaţii tehnologice
industriale 3

3. Criterii determinate de protecţia
mediului şi a populaţiei din zona 5
3.1. cerinţe legate de protecţia mediului
ISO 14000 1
3.2. impactul pe care riscurile tehnologice
generate de activitãţile industriale
în cauza le au asupra mediului, precum
şi asupra sãnãtãţii şi securitãţii
oamenilor din acea zona 2
3.3. încadrarea în acţiunile minime necesare
în vederea preintampinarii şi reducerii
riscurilor tehnologice 2

4. Criterii determinate de obligaţii ce
decurg din tratatele şi convenţiile
internaţionale la care România este
parte semnatara 8
4.1. respectarea prevederilor tratatelor şi
ale convenţiilor internaţionale la care
România este parte semnatara,
prin prevenirea şi reducerea riscurilor
tehnologice, asigurarea dotãrilor
necesare pentru intervenţie şi
limitarea efectelor unor potenţiale
dezastre ce pot avea ca sursa
riscurile tehnologice 4
4.2. respectarea obligaţiilor internaţionale
ale României privind eventualul sprijin
pentru limitarea efectelor dezastrelor
produse de riscurile tehnologice în
zonele limitrofe ale României 4

5. Criterii generate în cazuri de forta
majorã provocate de dezastre având ca
surse activitãţile tehnologice
industriale 10
5.1. semnalarea şi confirmarea din partea
organelor abilitate în condiţiile
legii a existenţei unor dezastre
provocate de riscurile tehnologice şi
solicitarea din partea autoritãţii
contractante de sprijin financiar
motivat de necesitatea şi oportunitatea
unor intervenţii urgente, conform
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
96/1999 5
5.2. semnalarea unor iminente dezastre
provocate de riscurile tehnologice,
confirmate de organele abilitate în
condiţiile legii şi la solicitarea
autoritãţilor contractante în cauza,
cu susţinerea solicitatã în Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999 5

6. Criterii generate din considerente de
eficienta privind folosirea
cheltuielilor de capital din Fondul
special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente
şi instalaţii industriale 9
6.1. raportul dintre nivelul cheltuielilor
solicitate şi nivelul efectelor certe
ce vor fi realizate în scopul
preintampinarii, intervenţiei şi
reducerii efectelor unor potenţiale
riscuri tehnologice 3
6.2. importanta social-economicã a punerii
în siguranta a activitãţilor
industriale aferente autoritãţii
contractante şi reducerii gradului de
risc pentru comunitatea umanã din zona 3
6.3. locul în strategia pentru dezvoltarea
economicã 3

7. Alte criterii 2

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Întrucât raportul dintre nivelul solicitãrilor şi nivelul Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale care se constituie, în condiţiile legii, conduce la necesitatea determinãrii unor prioritati de înscriere în lista cheltuielilor de investiţii sau, dupã caz, în categoria cheltuielilor globale sub denumirea "Alte cheltuieli" (în care fiecare propunere va fi nominalizatã conform prevederilor <>Legii nr. 72/1996 ), desemnarea acestora în limita plafonului aprobat al fondului se va face astfel:
I. Preselecţia: Condiţia pentru a fi inclusã în lista de preselecţie pentru fiecare cheltuiala de capital (achiziţie) este ca aceasta sa întruneascã un total minim de 80 de puncte.
II. Înscrierea în liste (selecţia) se va face în ordinea descrescãtoare a punctajelor obţinute, cu condiţia prezentãrii propunerilor în termenul precizat de prevederile <>Legii nr. 72/1996 , cu modificãrile ulterioare.

ANEXA 2

NORME METODOLOGICE
de programare, de calcul, de raportare şi de control, referitoare la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În scopul prevenirii şi reducerii riscurilor tehnologice industriale, astfel cum sunt definite la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 , se constituie Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, în completarea surselor proprii de finanţare ale agenţilor economici din industrie, gestionat de Ministerul Industriei şi Comerţului.
ART. 2
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale se constituie din taxele trimestriale care vor fi achitate de agenţii economici din industrie, indiferent de forma de proprietate, şi care, potrivit Clasificarii activitãţilor din economia nationala - CAEN, elaborata de Comisia Nationala pentru Statistica, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 , sunt cuprinse în urmãtoarele secţiuni:


────────────────────────────────────────────────────────────
Secţiunea Denumirea
────────────────────────────────────────────────────────────
D Industria extractiva
E Industria prelucratoare
F Energie electrica şi termica, gaze şi apa
────────────────────────────────────────────────────────────



ART. 3
Nivelul taxelor trimestriale datorate de agenţii economici se stabileşte la un cuantum de o pãtrime din a mia parte a cifrei anuale de afaceri, precizatã în bilanţul contabil avizat de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat teritoriale la data de 31 decembrie a anului anterior.
Virarea sumelor reprezentând taxele trimestriale se face în primele 15 zile ale lunilor ianuarie, aprilie, iulie şi octombrie, la nivelul precizat la alin. 1.
Agenţii economici vireazã sumele datorate Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale în contul 30.23.4192863 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale", deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti pe seama Ministerului Industriei şi Comerţului.

CAP. 2
Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

ART. 4
Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale se elaboreazã în conformitate cu normele metodologice de elaborare a bugetului de stat anual, emise de Ministerul Finanţelor.
ART. 5
Ministerul Industriei şi Comerţului, pe baza raportarilor statistice de bilanţ ale anului precedent, existente în evidenta Centrului de calcul al Institutului de Management şi Informatica, fundamenteazã nivelul programat al veniturilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, pe care îl înscrie în anexa la bugetul de stat.
ART. 6
Ordonatorul de credite, în conformitate cu prevederile <>art. 25 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, la termenele de depunere a propunerilor pentru proiectul bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, potrivit metodologiei şi condiţiilor stabilite de Ministerul Finanţelor, va întocmi şi va transmite şi bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
ART. 7
Cheltuielile la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale se stabilesc anual prin programe elaborate de Ministerul Industriei şi Comerţului, supuse spre aprobare prin hotãrâre a Guvernului, conform prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 .
ART. 8
Criteriile pe baza cãrora se aloca sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, care vor sta la baza elaborãrii listei cuprinzând obiectivele şi agenţii economici, beneficiari ai sumelor alocate din acest fond, sunt:
a) existenta unor niveluri ridicate ale riscurilor tehnologice, pentru care se impun acţiuni de prevenire sau de inlaturare a lor;
b) includerea acţiunilor şi lucrãrilor în programul anual;
c) necesitatea unor intervenţii urgente pentru salvarea de vieţi omeneşti, a instalaţiilor, obiectivelor şi mediului;
d) obţinerea de efecte economice şi sociale pozitive prin menţinerea în stare de siguranta a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice;
e) achitarea obligaţiilor ce decurg din afilierea României la organisme internaţionale având ca obiectiv reducerea riscurilor tehnologice;
f) soluţionarea cazurilor de forta majorã provocate de dezastre care au ca sursa activitãţile tehnologice industriale;
g) atingerea parametrilor de siguranta impusi de normele de exploatare şi asigurarea eficientei alocaţiilor de capital.

CAP. 3
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli

ART. 9
Programul anual transmis de Ministerul Industriei şi Comerţului spre aprobare Guvernului va cuprinde, potrivit prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 , urmãtoarele categorii de lucrãri:
a) intervenţie de urgenta în condiţiile legii privind salvarea de vieţi omeneşti, protecţia mediului şi a unor obiective economice prin acţiuni pentru: descarcerarea victimelor, scoaterea acestora din locul dezastrului, acordarea primului ajutor cu dotarea necesarã şi transportarea acestora în timp util la spital; alarmarea populaţiei din zona prin mijloace audio şi video eficiente; intervenţii operative pentru protejarea florei şi faunei şi prevenirea poluarii şi infestarii aerului, solului şi panzei freatice din zonele limitrofe dezastrului; deconectarea, dupã caz, de la surse de alimentare poluate sau periculoase a agenţilor economici, protejarea echipamentelor şi instalaţiilor industriale impotriva exploziilor şi incendiilor;
b) efectuarea de expertize la instalaţii tehnologice cu grad ridicat de pericol;
c) întocmirea de instrucţiuni, norme tehnice de exploatare şi regulamente de lucru la instalaţii cu grad mare de risc (instalaţii sub presiune, prelucrare de substanţe inflamabile sau explozive, emisiile de gaze nocive, verificarea periodicã a aparaturii de mãsura şi control);
d) instruirea salariaţilor din industrie în vederea luãrii de mãsuri de prevenire şi intervenţie în caz de dezastre;
e) reducerea efectelor provocate de accidente la instalaţii tehnologice ale agenţilor economici contribuabili;
f) finanţarea interventiilor la instalaţii şi echipamente industriale, precum şi la conducte magistrale, în vederea reducerii riscului de explozie şi contaminare chimica;
g) verificarea periodicã a conductelor stradale, a punctelor de distribuţie pentru energie electrica, apa şi gaze şi dotarea cu aparatura corespunzãtoare de prevenire a avariilor;
h) verificarea calitãţii lucrãrilor de construcţii-montaj, actualizarea reglementãrilor specifice de proiectare, execuţie şi exploatare în condiţii de securitate a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice industriale;
i) achiziţii de dotãri independente necesare în vederea prevenirii şi/sau intervenţiile necesare în cazul dezastrelor provocate de riscurile tehnologice industriale;
j) programul anual va cuprinde acţiuni şi lucrãri prioritare care vizeazã agenţi economici contribuabili, indiferent de forma de proprietate.
ART. 10
Contul de disponibil din care Ministerul Industriei şi Comerţului efectueazã plati, respectiv 50.79.4192863 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli", este deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
ART. 11
Documentul justificativ pe baza cãruia Ministerul Industriei şi Comerţului va dispune plati este Nota de fundamentare prevãzutã în anexa A sau, dupã caz, în anexele B şi C, vizate de Direcţia generalã strategie şi programe de dezvoltare.
Anexele A, B şi C fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.
ART. 12
Cheltuielile de capital din acest fond special, aprobate pe obiective şi incluse în lista-anexa la legea anuala a bugetului de stat, în condiţiile legii, vor fi programate anual de ordonatorul principal de credite.
În cazul în care situaţiile de lucrãri depuse depãşesc sumele acumulate în contul de disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, ordonatorul principal de credite va repartiza suma disponibilã proporţional cu ponderea acesteia în valoarea situaţiilor de lucrãri insumate.

CAP. 4

SECŢIUNEA 1
Conţinutul şi funcţionarea conturilor nou-introduse

ART. 13
Execuţia bugetarã va fi evidenţiatã prin fişa pentru operaţiuni bugetare cod 14-6-23, reglementatã de normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor.
Pentru reflectarea operaţiunilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale în evidenta contabila a ordonatorului principal de credite vor fi introduse urmãtoarele conturi:
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" (cont trezorerie 30.23);
182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli" (cont trezorerie 50.79);
382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale";
482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale".

Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale"

Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei şi Comerţului tine evidenta sumelor colectate, reprezentând contribuţia agenţilor economici la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" este un cont de activ. În debit se înregistreazã sumele încasate de Ministerul Industriei şi Comerţului în contul acestui fond special, iar în credit se înregistreazã virarea sumelor colectate în contul de disponibil pentru efectuarea cheltuielilor. Soldul debitor al contului reprezintã disponibilitãţile bãneşti existente în cont la un moment dat.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se debiteaza prin creditul contului 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" cu sumele colectate reprezentând contribuţia agenţilor economici la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se crediteaza prin debitul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli" cu sumele virate în contul de disponibil pentru efectuarea de cheltuieli.

Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli"

Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei şi Comerţului tine evidenta sumelor încasate în contul de disponibil, deschis la trezoreria statului, pentru efectuarea cheltuielilor potrivit bugetului aprobat.
În cadrul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli" se tine evidenta analitica a plãţilor de casa pe articole şi alineate, potrivit bugetului aprobat.
Acest cont este un cont de activ. În debit se înregistreazã sumele încasate, transmise de minister, pentru efectuarea cheltuielilor din acest fond, potrivit legii, iar în credit se înregistreazã cheltuielile efectuate din acest fond, potrivit bugetului aprobat. Soldul debitor al contului reprezintã disponibilitãţile bãneşti existente în cont la un moment dat.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli" se debiteaza prin creditul conturilor:
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" - cu sumele virate în contul de disponibil pentru efectuarea de cheltuieli;
220 "Debitori" - la finele anului, cu sumele rãmase neutilizate, virate în contul fondului special.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale pentru efectuarea de cheltuieli" se crediteaza prin debitul contului:
220 "Debitori" - cu sumele avansate agenţilor economici, pentru efectuarea cheltuielilor din fondul special, potrivit legii.

Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale"

Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei şi Comerţului tine evidenta fondului constituit din contribuţia agenţilor economici şi utilizat potrivit destinaţiilor legale.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" este un cont de pasiv. În credit se înregistreazã constituirea fondului din contribuţia agenţilor economici, iar în debit se înregistreazã totalitatea cheltuielilor efectuate pentru închiderea contului de cheltuieli. Soldul creditor reprezintã fondul constituit şi neutilizat.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se crediteaza prin debitul contului 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" cu sumele colectate reprezentând contribuţia agenţilor economici la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se debiteaza prin creditul contului 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" - la sfârşitul anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond, pentru închiderea contului de cheltuieli.

Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale"

Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei şi Comerţului tine evidenta cheltuielilor efectuate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale. În cadrul acestui cont se tine evidenta analitica a cheltuielilor pe articole şi alineate, potrivit bugetului aprobat.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" este un cont de activ. În debit se înregistreazã cheltuielile efectuate din acest fond, iar în credit se înregistreazã totalitatea cheltuielilor efectuate pentru închiderea contului de cheltuieli. Soldul debitor, înaintea operaţiunilor de închidere la sfârşitul anului, reprezintã cheltuielile efectuate în cursul anului.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se debiteaza prin creditul contului 220 "Debitori" - trimestrial, pe baza contului de execuţie, preluarea cheltuielilor efectuate din sumele puse la dispoziţie agenţilor economici din fondul special.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" se crediteaza prin debitul contului 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale" - la sfârşitul anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond, pentru închiderea contului de cheltuieli.

SECŢIUNEA a 2-a
Evidentierea în contabilitate a principalelor operaţiuni

A. La Ministerul Industriei şi Comerţului

ART. 14
Evidenta sumelor colectate reprezentând contribuţia agenţilor economici la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale:

182.01 = 382
"Disponibil din Fondul special "Fondul special pentru reducerea
pentru reducerea riscurilor riscurilor tehnologice la utilaje,
tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii
echipamente şi instalaţii industriale"
industriale"

ART. 15
Virarea sumelor colectate în contul de disponibil pentru efectuarea de cheltuieli:

182.02 = 182.01
"Disponibil din Fondul special "Disponibil din Fondul special
pentru reducerea riscurilor pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, tehnologice la utilaje,
echipamente şi instalaţii echipamente şi instalaţii
industriale pentru efectuarea industriale"
de cheltuieli"

ART. 16
Sume avansate agenţilor economici din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale:

220 = 182.02
"Debitori" "Disponibil din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente şi instalaţii
industriale pentru efectuarea
de cheltuieli"
ART. 17
Trimestrial, pe baza contului de execuţie, preluarea cheltuielilor efectuate din sumele puse la dispoziţie agenţilor economici din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale:

482 = 220
"Cheltuieli din Fondul special "Debitori"
pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje,
echipamente şi instalaţii
industriale"

ART. 18
La finele anului, virarea sumelor rãmase necheltuite în contul Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale:

182.02 = 220
"Disponibil din Fondul special "Debitori"
pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje,
echipamente şi instalaţii
industriale pentru efectuarea
de cheltuieli"

ART. 19
La sfârşitul anului, închiderea contului de cheltuieli efectuate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale:

382 = 482
"Fondul special pentru reducerea "Cheltuieli din Fondul special
riscurilor tehnologice la pentru reducerea riscurilor
utilaje, echipamente şi tehnologice la utilaje,
instalaţii industriale" echipamente şi instalaţii
industriale"

B. La agenţii economici care contribuie la constituirea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

ART. 20
Înregistrarea contribuţiei din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale potrivit legii:

635 = 447
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale, taxe şi
taxe şi vãrsãminte vãrsãminte asimilate"
asimilate" - analitic distinct

ART. 21
Virarea contribuţiei la Ministerul Industriei şi Comerţului:

447 = 5121
"Fonduri speciale, taxe şi "Conturi la bãnci, în lei"
vãrsãminte asimilate" -
analitic distinct

C. La agenţii economici care beneficiazã de sume alocate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale de la Ministerul Industriei şi Comerţului:

5121 = 118
"Conturi la bãnci în lei" "Alte fonduri" - analitic
distinct

SECŢIUNEA a 3-a

Raportarea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

Evidenta analitica a sumelor încasate, respectiv a plãţilor de casa şi a cheltuielilor efective în cadrul conturilor de disponibil şi cheltuieli, se organizeazã distinct pe subdiviziunile clasificatiei veniturilor şi cheltuielilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
Contul de execuţie a bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale se prezintã Direcţiei generale a trezoreriei din Ministerul Finanţelor pe formularul prezentat în anexa nr. 15 b) la Instrucţiunile de completare a bilanţurilor contabile pentru instituţii publice nr. 61.746 din 11 iulie 2000, emise de Ministerul Finanţelor, o data cu darea de seama contabila trimestriala şi anuala, respectându-se structura indicatorilor privind veniturile şi cheltuielile bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, aprobat.

CAP. 5
Exercitarea controlului privind încasarea şi utilizarea sumelor alocate din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale

ART. 22
Organele fiscale, cu ocazia verificãrii modului de îndeplinire a obligaţiilor cãtre stat, vor urmãri şi modul de virare a sumelor privind Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale.
ART. 23
Pentru neplata la termen şi integrala a taxei datorate Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale şi pentru sumele utilizate cu alta destinaţie, celor vinovaţi li se vor aplica amenzi contravenţionale şi majorãri de întârziere, conform prevederilor în vigoare cu privire la obligaţiile cãtre bugetul de stat.




ANEXA A


la normele metodologice
-----------------------

UNITATEA ..................


NOTA DE FUNDAMENTARE
privind sumele necesare de alocat pentru investiţii din
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale



┌────┬────────────┬────────────────────────┬──────────────────┬───────────┐
│ │ │ Valoarea │ │ │
│ │ ├────────────┬───────────┤ │ │
│ │ │lucrãrii de │ situaţiei │ Sume alocate │ │
│ │ │investiţii, │ lucrãrilor│ cumulat de la │ │
│ │ │ conform │ executate │ începutul anului │ │
│ │ │ listei │ cumulat │ pana la finele │ Sume │
│Nr. │ Obiectivul │ aprobate │ de la │ lunii precedente │ de alocat │
│crt.│ │ pe anul │ începutul │ │ │
│ │ │ curent │ anului │ │ │
│ │ │ │ pana la │ │ │
│ │ │ │ finele │ │ │
│ │ │ │ lunii │ │ │
│ │ │ │precedente │ │ │
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
│ A │ B │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 = 2 - 3 │
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
├────┼────────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────┤
│ │ TOTAL: │ │ │ │ │
└────┴────────────┴────────────┴───────────┴──────────────────┴───────────┘

Confirmãm realitatea datelor de mai sus.

Director general, Director investiţii, Director economic,
................. .................... ..................






ANEXA B


la normele metodologice
-----------------------

BORDEROU Nr. .........
privind plãţile din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale
din data de ...........




┌────┬─────────────────┬───────────┬──────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ │Denumirea obiectivului│ Suma │
│crt.│Codul investiţiei│ Sucursala │ de investiţie │ repartizata │
│ │ │ │ │ (milioane │
│ │ │ │ │ lei) │
├────┼─────────────────┼───────────┼──────────────────────┼──────────────┤
│ 1. │ .............. │ │ │ │
├────┼─────────────────┼───────────┼──────────────────────┼──────────────┤
│ 2. │ .............. │ │ │ │
├────┼─────────────────┼───────────┼──────────────────────┼──────────────┤
│ 3. │ .............. │ │ │ │
└────┴─────────────────┴───────────┴──────────────────────┴──────────────┘

Director general, Director economic,
................ .................





ANEXA C


la normele metodologice
-----------------------

BORDEROU
privind plãţile ce se vor efectua din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente şi instalaţii industriale
din data de .................


Suma repartizata
----------------
(milioane lei)

Sucursala .......................
1. Obiectivul de investiţii
1.1. Executanti
............................
............................
1.2. Furnizor de echipamente
............................
............................
1.3. Alţi prestatori de servicii
.............................
.............................

Sucursala ........................
2. Obiectivul de investiţii
2.1. Executanti
..............................
..............................
2.2. Furnizor de echipamente
..............................
..............................
2.3. Alţi prestatori de servicii
...............................
...............................


Director general, Director economic,
................. ..................


--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016