Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 602 din 10 mai 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural, precum si a Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei privind determinarea oportunitatii proiectelor
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, prevãzute în anexa nr. 1. ART. 2 Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei privind determinarea oportunitãţii proiectelor, prevãzut în anexa nr. 2. ART. 3 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: -------------- Şeful Cancelariei Primului-Ministru, Aleodor Marian Frâncu
p. Ministrul administraţiei şi internelor, Paul Victor Dobre, secretar de stat
Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, Gheorghe Flutur
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor, Sulfina Barbu
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrãri publice şi amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely
Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 10 mai 2006. Nr. 602.
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 În sensul prevederilor art. 3 coroborate cu cele ale <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, se pot finanţa de la bugetul de stat proiecte de investiţii amplasate în: a) comune; b) sate ce aparţin oraşelor/municipiilor, precum şi zone periurbane ale acestora din urmã, astfel cum sunt definite prin <>Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu completãrile ulterioare, şi prin Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 143/610/2005 privind definirea şi caracterizarea spaţiului rural. ART. 2 (1) Beneficiarii direcţi ai Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, denumit în continuare Program, sunt autoritãţile administraţiei publice locale din spaţiul rural, care utilizeazã obiectivele de investiţii realizate. (2) Pentru desfãşurarea proiectelor, unitãţile administrativ-teritoriale se pot asocia conform legii. (3) Primarul comunei/oraşului/municipiului titulare/titular a/al proiectului are calitatea de reprezentant legal. (4) Responsabilul tehnic al proiectului se desemneazã prin dispoziţie a primarului. ART. 3 Obiectivele de investiţii ce pot fi finanţate în cadrul Programului trebuie sã vizeze unul dintre urmãtoarele domenii: a) construcţia/extinderea/modernizarea de poduri, podeţe sau punţi pietonale; b) construcţia/extinderea/modernizarea de platforme pentru deşeuri; c) construcţia/extinderea/modernizarea de sisteme de canalizare a apei şi/sau staţii de tratare a apelor uzate; d) construcţia/extinderea/modernizarea de sisteme de alimentare cu apã. ART. 4 Finanţarea proiectelor de investiţii cuprinse în Program se asigurã de la bugetul de stat prin alocarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã cu aceastã destinaţie bugetelor locale, la care autoritãţile administraţiei publice locale beneficiare vor putea contribui cu sume din bugetele locale ale acestora la finanţarea lucrãrilor respective.
CAP. II Procedura de solicitare a contribuţiei financiare de la bugetul de stat
ART. 5 (1) Documentaţia de solicitare a finanţãrii de la bugetul de stat se depune, în pachet închis, de cãtre reprezentantul legal şi se înregistreazã la Biroul Comisiei privind determinarea oportunitãţii proiectelor, la adresa din municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, cod poştal 011791, sectorul 1. (2) Documentaţia de solicitare a finanţãrii de la bugetul de stat trebuie sã conţinã urmãtoarele: a) cererea de finanţare pe suport hârtie şi în format electronic, potrivit modelului prezentat în Ghidul de eligibilitate; b) certificatul de urbanism; c) extras din inventarul bunurilor aparţinând domeniului public, aprobat prin hotãrâre a Guvernului; d) declaraţie pe propria rãspundere privind numãrul de locuitori ai unitãţii/unitãţilor administrativ-teritoriale şi numãrul de locuitori deserviţi de proiect; e) dovada depunerii cererii în vederea obţinerii acordului de mediu, dacã este solicitat în certificatul de urbanism; f) certificatul fiscal de înregistrare a comunei/comunelor în care se menţioneazã codul fiscal; g) studiul de fezabilitate; h) hotãrârea consiliului local al comunei/comunelor beneficiare privind aprobarea studiului de fezabilitate al proiectului. (3) Solicitanţii trebuie sã completeze cererile de finanţare în limba românã şi sã le depunã în douã exemplare: unul în original şi unul în copie. Fiecare exemplar al cererii de finanţare, însoţit de documentele justificative solicitate în formularul cererii, inclusiv studiul de fezabilitate, va fi legat într-un singur dosar, astfel încât sã nu permitã detaşarea şi/sau înlocuirea filelor. Dosarul va fi paginat în partea dreaptã sus a fiecãrei pagini, de la 1 la n, şi va conţine un opis. Documentele justificative vor fi anexate în ordinea opisului, indicându-se numele de paginã la care se aflã fiecare document. (4) Exemplarul original va avea înscrisã pe copertã, în partea superioarã dreaptã, menţiunea "ORIGINAL". Fiecare paginã va purta ştampila rotundã "PRIMAR" al comunei/oraşului/municipiului solicitant şi semnãtura acestuia. Copiile documentelor la care originalul nu se poate anexa vor purta ştampila "Conform cu originalul". (5) Exemplarul copie va avea înscris pe copertã, în partea superioarã dreaptã, menţiunea "COPIE". Fiecare paginã va purta ştampila "Conform cu originalul" şi va fi semnatã în original de cãtre primar. (6) Fiecare exemplar al cererii de finanţare, incluzând documentele justificative, trebuie introdus în câte un plic pe care se înscriu numãrul de referinţã al sesiunii de cereri de proiecte, numele şi adresa completã ale comunei/oraşului/municipiului solicitante/solicitant, denumirea proiectului, identicã cu cea înscrisã în cererea de finanţare. Pe fiecare plic se va scrie cuvântul "ORIGINAL" sau "COPIE", dupã caz, în mod lizibil, cu litere majuscule şi diacritice. (7) Solicitantul trebuie sã completeze cererea de finanţare având la bazã instrucţiunile ce o însoţesc. (8) Solicitantul va avea un exemplar complet al dosarului cererii de finanţare, în afara celor douã pe care le depune. ART. 6 (1) Cererile de finanţare se vor depune zilnic, de luni pânã joi, între orele 10,00-15,00. (2) Comisia privind determinarea oportunitãţii proiectelor, prin Birou şi/sau Secretariat, îşi rezervã dreptul de a cere documente sau informaţii suplimentare referitoare la conformitatea documentelor din dosarul cererii de finanţare.
CAP. III Evaluarea şi selecţionarea proiectelor pentru care se solicitã contribuţia financiarã de la bugetul de stat
ART. 7 Evaluarea şi selecţionarea proiectelor pentru care este solicitatã contribuţia financiarã de la bugetul de stat se realizeazã de cãtre Comisia privind determinarea oportunitãţii proiectelor, denumitã în continuare Comisia, constituitã potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 . ART. 8 Comisia se organizeazã şi funcţioneazã conform regulamentului de organizare şi funcţionare prevãzut în anexa nr. 2. ART. 9 (1) Comisia va evalua şi va selecţiona, pe baza raportului primit de la secretariat, proiectele pentru care se solicitã contribuţia financiarã, în baza criteriilor de eligibilitate şi selecţie stabilite în Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, elaborat şi adoptat de Comisie, dupã cum urmeazã: a) eligibilitatea proiectului; b) eligibilitatea cheltuielilor. (2) Valoarea totalã eligibilã a proiectului trebuie sã fie între 40.000 lei (RON) şi 4.000.000 lei (RON), cu TVA. (3) Data limitã pentru finalizarea proiectelor selectate este de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prin care se aprobã acordarea contribuţiei financiare de la bugetul de stat. (4) Un beneficiar poate primi contribuţii financiare de la bugetul de stat, în cei 3 ani de derulare a Programului, pentru cereri de finanţare cu o valoare totalã cumulatã care sã nu depãşeascã suma maximã eligibilã de 4.000.000 lei (RON), inclusiv TVA. (5) Pentru acordarea contribuţiei financiare de la bugetul de stat vor fi luate în considerare doar cheltuielile eligibile, aşa cum sunt specificate în Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural. ART. 10 (1) Hotãrârile Comisiei privind cererile de finanţare vor fi comunicate în scris solicitanţilor în termen de 15 zile de la data adoptãrii. (2) Proiectele declarate eligibile, dar care nu au fost finanţate în sesiunea respectivã din lipsã de fonduri, pot participa la urmãtoarele sesiuni de finanţare, dupã actualizarea valorilor şi a avizelor expirate, în limita sumei totale prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 pentru desfãşurarea Programului. ART. 11 (1) Conform prevederilor <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 , la propunerea Cancelariei Primului-Ministru, în baza hotãrârilor Comisiei, sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã se repartizeazã pe unitãţi administrativ-teritoriale şi pe proiecte declarate eligibile şi selecţionate de cãtre Comisie şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. (2) În cazul în care, la finalizarea proiectului, costurile eligibile sunt mai mici decât costul total aprobat prin hotãrârea Guvernului, diferenţa se va restitui la bugetul de stat, la sursa de unde au fost alocate sumele respective. ART. 12 (1) Beneficiarul este obligat sã respecte criteriile de eligibilitate şi de selecţie înscrise în cererea de finanţare. (2) Cererea de finanţare depusã de beneficiar, în forma rezultatã în urma verificãrilor, cu eventualele modificãri şi completãri efectuate în cadrul procedurii de evaluare-selectare, devine obligatorie pentru beneficiar. (3) În situaţia în care beneficiarul nu respectã prevederile legale privind finanţele publice, achiziţiile publice şi calitatea lucrãrilor, Comisia, sesizatã de autoritãţile de control, solicitã Ministerului Finanţelor Publice întreruperea finanţãrii şi recuperarea sumelor plãtite. (4) În cazul în care beneficiarul este pus, independent de voinţa sa, în situaţia de a nu mai putea realiza proiectul pentru care i-a fost aprobatã finanţarea de la bugetul de stat sau o parte din acesta, va informa imediat Comisia, care va analiza situaţia creatã. Pentru continuarea proiectului cu modificãrile intervenite, beneficiarul va adresa o nouã cerere de finanţare, care va urma toate procedurile ce trebuie respectate în cazul înaintãrii unei cereri noi. (5) Orice demers publicitar efectuat de beneficiar în orice formã şi în orice mediu trebuie sã specifice cã proiectul a fost realizat cu sprijinul Guvernului României prin Program, conform modelului prevãzut în Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural. (6) În maximum 6 luni de la publicarea hotãrârii Guvernului privind acordarea contribuţiei financiare de la bugetul de stat, beneficiarul va organiza procedura de atribuire a contractului de achiziţie publicã aferent proiectului şi va informa Comisia asupra eşalonãrii plãţilor. (7) Beneficiarii sunt obligaţi sã transmitã Comisiei, prin secretariat, raportãri trimestriale şi anuale privind situaţia lucrãrilor executate, respectiv stadiul fizic al obiectivelor de investiţii din cadrul Programului, situaţia fondurilor alocate şi a sumelor cheltuite.
ANEXA 2
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Comisiei privind determinarea oportunitãţii proiectelor
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Comisia privind determinarea oportunitãţii proiectelor, denumitã în continuare Comisia, este structura naţionalã, fãrã personalitate juridicã, cu rol decizional în selectarea şi aprobarea proiectelor propuse spre finanţare în cadrul Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, denumit în continuare Program. ART. 2 Comisia este organizatã şi funcţioneazã conform prezentului regulament. ART. 3 (1) Comisia are în componenţa sa 9 membri: un preşedinte, 7 reprezentanţi ai Guvernului şi un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România. (2) Membrii Comisiei sunt: a) un reprezentant desemnat de ministrul de stat pentru coordonarea activitãţilor din domeniul economic; b) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; c) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor; d) un reprezentant al Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor; e) un reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului; f) un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale; g) 2 reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru; h) un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România. (3) Reprezentanţii instituţiilor publice prevãzute la alin. (2) lit. b)-g) vor fi desemnaţi la nivel de secretar de stat. (4) Înlocuirea unui membru al Comisiei se face de cãtre instituţia care l-a desemnat. ART. 4 (1) Preşedintele Comisiei este unul dintre reprezentanţii Cancelariei Primului-Ministru, desemnat de primul-ministru. (2) În caz de indisponibilitate, membrii Comisiei pot desemna prin mandat un înlocuitor din cadrul instituţiei pe care o reprezintã, cu drept de vot. (3) Mandatul prevãzut la alin. (2) se transmite în scris Comisiei, pânã cel târziu în ziua şedinţei. (4) Membrii Comisiei îşi exercitã atribuţiile cu titlu gratuit. ART. 5 (1) Secretariatul Comisiei este format din specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. (2) În cadrul Secretariatului Comisiei se va înfiinţa un Birou, care va funcţiona la Cancelaria Primului-Ministru.
CAP. II Atribuţiile Comisiei
ART. 6 Comisia îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã, aprobã şi actualizeazã Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, denumit în continuare Ghid de eligibilitate, în conformitate cu obiectivele şi condiţiile Programului; b) analizeazã, selecteazã şi aprobã cererile de finanţare adresate de cãtre titularul proiectului de investiţie, în baza criteriilor stabilite prin Ghidul de eligibilitate şi a rapoartelor întocmite de Secretariatul Comisiei şi de cãtre Birou; c) formuleazã propuneri şi prioritãţi de proiecte, în conformitate cu obiectivele şi condiţiile Programului; d) stabileşte mãsuri în vederea eliminãrii blocajelor ce pot apãrea în diferite faze ale realizãrii proiectelor aprobate şi aflate în curs de desfãşurare; e) monitorizeazã, prin Secretariatul Comisiei, buna desfãşurare a proiectelor aprobate; f) soluţioneazã sesizãrile privind derularea proiectelor. ART. 7 Preşedintele Comisiei îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: a) convoacã, coordoneazã pregãtirea şi conduce şedinţele Comisiei; b) semneazã hotãrârile Comisiei şi procesele-verbale ale şedinţelor; c) reprezintã Comisia în relaţiile cu alte organisme. ART. 8 Secretariatul Comisiei are urmãtoarele atribuţii: a) primeşte şi înregistreazã cererile de finanţare declarate conforme de cãtre Birou, împreunã cu documentaţia ataşatã; b) analizeazã documentaţia primitã în conformitate cu prezentul regulament şi cu Ghidul de eligibilitate; c) întocmeşte raportul de verificare a proiectelor; d) transmite la termenele stabilite în prezentul regulament lista proiectelor analizate şi a rapoartelor de verificare; e) la solicitarea Comisiei, analizeazã diferitele situaţii apãrute în teritoriu şi prezintã o notã scrisã acesteia; f) monitorizeazã derularea Programului, în conformitate cu normele metodologice prevãzute în anexa nr. 1, fapt pentru care: 1. primeşte de la beneficiari raportãri trimestriale privind lucrãrile executate; 2. ţine evidenţa sinteticã a lucrãrilor executate; 3. verificã, prin sondaj şi la cerere, calitatea lucrãrilor, cu sprijinul Inspectoratului de Stat în Construcţii, precum şi realizarea stadiului fizic declarat; 4. transmite Comisiei raportãri trimestriale şi anuale privind stadiul fizic al derulãrii proiectelor, situaţia fondurilor alocate şi a sumelor decontate. ART. 9 Biroul din cadrul Secretariatului Comisiei are urmãtoarele atribuţii: a) transmite invitaţiile la şedinţele Comisiei; b) pregãteşte documentele necesare şedinţelor Comisiei; c) întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor Comisiei şi transmite forma finalã a acestuia, semnatã de preşedinte, tuturor membrilor, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data la care a avut loc şedinţa; d) constituie un registru de evidenţã a hotãrârilor Comisiei; e) asigurã activitãţile de registraturã şi arhivare a documentelor destinate Comisiei; f) primeşte şi înregistreazã mandatele scrise pentru delegarea de atribuţii, eliberate în condiţiile prezentului regulament; g) primeşte şi înregistreazã în registru cererile de finanţare pentru proiectele din cadrul Programului şi verificã împreunã cu reprezentantul solicitantului dacã documentaţia pentru determinarea eligibilitãţii este conformã; întocmeşte fişa de verificare a conformitãţii; h) transmite Secretariatului Comisiei, în termen de 10 zile de la primire şi înregistrare, cererile de finanţare declarate conforme împreunã cu documentaţia tehnico-economicã, în vederea analizãrii acestora; i) primeşte de la Secretariatul Comisiei, în termen de 30 de zile de la înaintarea cãtre acesta, lista şi rapoartele pentru proiectele analizate; j) asigurã informaţiile şi comunicarea cu potenţialii beneficiari; k) întocmeşte lunar un raport de activitate pe care îl înainteazã Comisiei spre aprobare; l) transmite Secretariatului Comisiei, dupã caz, sesizãrile primite privind derularea proiectelor, pentru analizare şi emiterea unui punct de vedere; m) rãspunde la sesizãrile privind derularea proiectelor, aferente atribuţiilor; n) analizeazã documentaţia primitã în conformitate cu prezentul regulament şi cu Ghidul de eligibilitate; o) întocmeşte Raportul final de verificare a proiectelor, pe care îl înainteazã Comisiei.
CAP. III Activitatea Comisiei
ART. 10 (1) Comisia îşi desfãşoarã activitatea în cadrul şedinţelor ordinare şi şedinţelor extraordinare. (2) Şedinţele ordinare au loc trimestrial şi sunt convocate de cãtre preşedintele Comisiei. (3) Şedinţele extraordinare ale Comisiei se pot organiza în cazuri deosebite, la solicitarea motivatã a preşedintelui. ART. 11 (1) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor la şedinţele ordinare ale Comisiei se fac în scris de cãtre Birou, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data desfãşurãrii şedinţei. (2) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor la şedinţele extraordinare ale Comisiei se fac de cãtre Birou, cu cel puţin 3 zile lucrãtoare înainte de data desfãşurãrii şedinţei. (3) Invitaţiile la şedinţele Comisiei cuprind în mod obligatoriu ziua, ora şi locul desfãşurãrii, precum şi ordinea de zi. ART. 12 (1) Şedinţele Comisiei se pot desfãşura numai în prezenţa majoritãţii membrilor acesteia. (2) În cazul în care nu sunt întrunite condiţiile prevãzute la alin. (1), şedinţa se amânã, urmând sã fie convocatã Comisia pentru o nouã şedinţã în termen de 5 zile; şedinţa organizatã în urma unei amânãri este legal constituitã dacã participã cel puţin o treime din numãrul membrilor Comisiei. (3) La sfârşitul fiecãrei şedinţe se stabileşte data viitoarei şedinţe ordinare a Comisiei. ART. 13 (1) Hotãrârile Comisiei vor fi adoptate cu votul majoritãţii membrilor prezenţi. (2) Hotãrârile adoptate şi semnate de cãtre preşedinte se comunicã, de drept, membrilor Comisiei de cãtre Birou. ART. 14 (1) În funcţie de lucrãrile supuse dezbaterii, cu acordul preşedintelui Comisiei, la şedinţele acesteia pot lua parte, în calitate de invitat, şi alţi reprezentanţi ai Guvernului, ai autoritãţilor administraţiei publice locale, ai unor instituţii şi organizaţii implicate în Program. (2) Participanţii la şedinţele Comisiei, alţii decât membrii sãi, nu au drept de vot. Aceştia au un rol consultativ şi pot face propuneri Comisiei, ce pot fi dezbãtute şi supuse la vot. ART. 15 Pe baza hotãrârilor Comisiei, Cancelaria Primului-Ministru va elabora un proiect de hotãrâre a Guvernului cu lista proiectelor aprobate de Comisie în cadrul Programului, prin care se vor asigura autoritãţilor administraţiei publice locale fondurile necesare pentru realizarea proiectelor, în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural.
CAP. IV Dispoziţii finale
ART. 16 Comisia va realiza evaluarea anualã a Programului. ART. 17 În baza evaluãrii anuale se asigurã cadrul de decizie pentru primul-ministru şi autoritãţile administraţiei publice centrale, precum şi celelalte entitãţi implicate, în vederea îmbunãtãţirii şi actualizãrii anuale a Programului.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email