────────────────
Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Ilie Sârbu
Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucureşti, 13 mai 2009.
Nr. 600.
ANEXĂ
Atribuţiile instituţiilor publice centrale şi locale cu responsabilitãţi în aplicarea şi derularea planului
ART. 1
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte categoriile de persoane cele mai defavorizate beneficiare prevãzute la art. 3 din hotãrâre;
b) coordoneazã colectarea, de la instituţiile aflate în subordine, a datelor personale ale beneficiarilor definiţi la art. 3 alin. (1) lit. b) şi c) din hotãrâre şi asigurã transmiterea acestora cãtre consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
c) asigurã comunicarea cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale cu responsabilitãţi în implementarea planului şi comunicã operativ consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti orice modificare a componentei listelor transmise.
ART. 2
Ministerul Administraţiei şi Internelor are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã ordinea şi buna desfãşurare a activitãţilor cuprinse în plan la locul de distribuire a alimentelor;
b) prin intermediul instituţiei prefectului, sprijinã activitatea de distribuire a produselor alimentare cãtre persoanele cele mai defavorizate;
c) identificã depozitele necesare, prin intermediul Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat, în scopul utilizãrii acestora de cãtre consiliile judeţene şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pentru derularea planului;
d) comunicã consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prin Administraţia Naţionalã a Rezervelor de Stat, lista spaţiilor disponibile în depozitele rezervelor de stat;
e) permite, prin intermediul Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat, accesul în aceste spaţii al reprezentanţilor Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale (MAPDR) şi ai Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã (APIA) pentru controlul spaţiilor de depozitare şi al produselor stocate, precum şi accesul operatorilor economici şi al autoritãţilor administraţiei publice locale, în vederea depozitãrii/ridicãrii spre distribuţie a produselor alimentare, dupã obţinerea aprobãrilor prevãzute de lege. Solicitarea în vederea obţinerii aprobãrilor prevãzute de lege privind accesul la aceste spaţii se face cu 3 zile lucrãtoare înainte de data stabilitã pentru acces.
ART. 3
MAPDR are urmãtoarele atribuţii:
a) informeazã Comisia Europeanã, cel mai târziu pânã la data de 1 februarie a fiecãrui an, asupra intenţiei de participare a României la planul pe anul urmãtor;
b) transmite Comisiei Europene, cel mai târziu pânã la data de 31 mai a fiecãrui an, informaţii privind:
- produsele şi cantitãţile pe fiecare tip de produs, exprimate în tone, necesare pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României pentru anul financiar urmãtor;
- forma în care se vor distribui produsele cãtre beneficiari;
- categoriile de persoane defavorizate beneficiare;
c) pe timpul punerii în aplicare a planului anual, informeazã de îndatã Comisia Europeanã cu privire la orice modificãri previzibile ale cheltuielilor care pot surveni în punerea în aplicare a planului;
d) transmite Comisiei Europene înainte de 30 iunie raportul anual de îndeplinire a planului pe parcursul anului financiar anterior.
ART. 4
APIA gestioneazã punerea în aplicare a planului şi are urmãtoarele atribuţii:
a) gestioneazã prin proceduri proprii aplicarea regulamentelor comunitare anuale de alocare cãtre statele membre a resurselor imputabile pentru furnizarea de produse alimentare din stocuri de intervenţie cãtre persoanele cele mai defavorizate din România;
b) organizeazã şi deruleazã procedura de achiziţie publicã pentru selectarea operatorilor economici, conform prevederilor legale;
c) încheie şi urmãreşte realizarea contractelor cu operatorii economici selectaţi. Plãteşte cãtre aceştia valoarea achiziţionãrii ajutoarelor alimentare de pe piaţã şi cheltuielile de transport necesare derulãrii planului, în limita resurselor financiare alocate României de cãtre Uniunea Europeanã;
d) stabileşte, în baza numãrului de beneficiari transmis de consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cantitãţile de ajutoare ce vor fi alocate fiecãrui judeţ, respectiv municipiului Bucureşti, proporţional cu ponderea acestora în total beneficiari pe ţarã;
e) plãteşte din bugetul MAPDR, cãtre consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pe bazã de documente justificative, sumele menţionate la art. 4 alin. (3) din hotãrâre;
f) primeşte de la consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi centralizeazã datele privind realizarea planului, în vederea transmiterii acestora în cadrul raportului anual cãtre Comisia Europeanã;
g) transmite lunar Comisiei Europene plãţile efectuate în cadrul exerciţiului financiar din Fondul European de Garantare Agricolã;
h) asigurã verificarea materialã şi contabilã a distribuirii alimentelor prin acţiuni de control, începând de la retragerea produselor alimentare din stocurile de intervenţie, în toate etapele de punere în aplicare a planului şi pe toatã durata acestuia, la toate nivelurile lanţului de distribuţie, inclusiv la nivel local;
i) suspendã participarea de la procedurile de licitaţie a operatorilor economici care nu au respectat obligaţiile contractuale aferente planului;
j) încheie cu consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti un acord privind modalitatea de punere în aplicare a planului;
k) transmite MAPDR raportul anual de îndeplinire a planului pe parcursul anului financiar anterior, pentru a fi comunicat Comisiei Europene pânã la data de 30 iunie;
l) informeazã MAPDR asupra stadiului de realizare a planului;
m) primeşte şi analizeazã propuneri de îmbunãtãţire a punerii în aplicare a planului.
ART. 5
Autoritãţile administraţiei publice locale, respectiv consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
a) întocmesc listele nominale cu persoanele beneficiare definite la art. 3 alin. (1) lit. a) şi d) din hotãrâre;
b) centralizeazã listele şi comunicã numãrul total de beneficiari din judeţ sau din municipiul Bucureşti cãtre APIA, ca bazã pentru alocarea cantitãţii de ajutoare proporţional cu ponderea acestora în total beneficiari pe ţarã;
c) identificã şi comunicã în fiecare an, pentru anul 2009, în termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a Hotãrârii Guvernului nr. 600/2009 privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare care provin din stocurile de intervenţie comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate din România şi atribuţiile instituţiilor implicate în planul european, iar pentru anii urmãtori, pânã la data de 15 octombrie a anului anterior, la APIA, depozitele autorizate conform prevederilor legale în vigoare pentru depozitarea produselor alimentare care fac obiectul planului;
d) recepţioneazã produsele alimentare în baza graficelor de livrãri stabilite de APIA cu operatorii economici, dupã consultarea consiliilor judeţene;
e) depoziteazã şi distribuie produsele alimentare cãtre beneficiari şi ţin evidenţele contabile legate de operaţiunile prevãzute la art. 4 alin. (3) din hotãrâre;
f) distribuie din depozite produsele alimentare direct cãtre persoanele defavorizate sau prin primãrii. Transmit operativ la APIA lista primãriilor şi cantitãţile repartizate pentru distribuţie prin acestea, rãmânând responsabile direct faţã de APIA în ceea ce priveşte recepţia şi distribuirea produselor alimentare.
Distribuirea se face pe baza listelor nominale cu persoanele defavorizate, întocmite conform art. 3 din hotãrâre, completate cu datele de identificare, cantitatea primitã, data şi semnãtura persoanelor defavorizate beneficiare;
g) întocmesc şi pãstreazã cel puţin 3 ani de la sfârşitul anului întocmirii documentele de evidenţã a operaţiunilor de preluare, transport şi distribuţie;
h) asigurã ordinea şi buna desfãşurare a activitãţilor la locul de distribuire a ajutoarelor alimentare;
i) pãstreazã documentele de evidenţã a operaţiunilor de preluare, transport şi distribuţie a ajutoarelor alimentare;
j) decid, în cazul în care existã modificãri ale numãrului de persoane defavorizate faţã de lista finalã transmisã la APIA, asupra cantitãţilor ce vor fi distribuite beneficiarilor în cadrul judeţului sau al municipiului Bucureşti, pornind de la cantitatea totalã alocatã de APIA, conform art. 4 lit. d) din prezenta anexã;
k) transmit lunar la APIA pentru luna încheiatã, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare, decontul privind cheltuielile prevãzute la art. 4 alin. (3) din hotãrâre;
l) trimit la APIA, pânã la data de 31 martie urmãtoare anului de implementare, un raport anual asupra punerii în aplicare a planului;
m) încheie cu APIA un acord cu privire la modalitatea de punere în aplicare a planului.
__________