Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 60 din 23 august 2007  pentru aprobarea Normelor privind derularea activitatii de emitere, in numele si in contul statului, a garantiei pentru proiecte in domenii prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 60 din 23 august 2007 pentru aprobarea Normelor privind derularea activitatii de emitere, in numele si in contul statului, a garantiei pentru proiecte in domenii prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0)

EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 599 din 30 august 2007

În baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, luând în analizã propunerea referitoare la Normele privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0) şi ţinând seama de:
- <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã;
- Nota de fundamentare nr. 737 din 3 august 2007, întocmitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din data de 23 august 2007 de cãtre membrii Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,

Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, întrunit în plenul şedinţei din ziua de 23 august 2007, hotãrãşte:

Se aprobã Normele privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0), prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

Preşedintele Comitetului Interministerial
de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 23 august 2007.
Nr. 60.

ANEXĂ

NORME
privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în
contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii
prioritare (cod ISO: NI-GAR-06-I/0)

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, şi cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului.
ART. 2
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EXIMBANK, garanteazã, în numele şi în contul statului, creditele sau scrisorile de garanţie bancarã acordate/emise la solicitarea operatorilor economici în scopul realizãrii unor proiecte în domenii prioritare pentru dezvoltarea sustenabilã a economiei româneşti, în concordanţã cu politica Guvernului şi cu prevederile <>Legii nr. 96/2000 , republicatã.
ART. 3
(1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni, în numele şi în contul statului, este, potrivit <>art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000 , republicatã, "Fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpãrãtor şi a investiţiilor româneşti în strãinãtate, precum şi a activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale", denumit în continuare Fond.
(2) Fondul va putea fi angajat în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, denumit în continuare C.I.F.G.A.
ART. 4
Garanţia pentru proiecte în domenii prioritare nu constituie ajutor de stat, fiind elaboratã cu respectarea îndrumãrilor Comisiei Europene privind ajutorul de stat sub forma garanţiilor (Commission Notice on the Application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to State aid in the form of guarantees), publicate în Jurnalul Oficial C 071 din 11 martie 2000.

CAP. II
Definiţii

ART. 5
În sensul prezentelor norme se definesc urmãtorii termeni:
a) garanţie - angajament asumat de EXIMBANK, în calitate de Garant, în numele şi în contul statului, materializat într-o scrisoare de garanţie, conform cãruia EXIMBANK se obligã sã plãteascã Beneficiarului garanţiei, potrivit prevederilor Convenţiei de garantare, o parte din pierderea suportatã de acesta ca urmare a producerii riscului de credit;
b) domenii prioritare - investiţii româneşti în strãinãtate, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetaredezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului;
c) proiect eligibil - proiect care beneficiazã de finanţare/ garanţie din partea unei bãnci, în unul dintre domeniile prioritare, pentru alte activitãţi decât agriculturã primarã (cultura plantelor, creşterea animalelor), activitate curentã de comerţ, activitãţi legate de organizarea şi funcţionarea reţelei de distribuţie pentru exportul de produse româneşti, tranzacţii imobiliare (cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/ închirierii);
d) credit - credit (altul decât sub forma liniei de credit) sau scrisoare de garanţie bancarã acordat/emisã de cãtre Beneficiarul garanţiei în favoarea Ordonatorului;
e) riscul de credit - neplata, parţialã sau integralã, de cãtre Ordonator a creditului (principalului) sau executarea de cãtre Beneficiarul garanţiei a scrisorii de garanţie bancarã;
f) Convenţie de garantare - contractul în baza cãruia se emite scrisoarea de garanţie, în care sunt menţionate pãrţile implicate, condiţiile de garantare specifice etc.;
g) soldul creditului - soldul finanţãrii (principalul) nerambursat la scadenţã şi exigibil la data cererii de executare sau soldul scrisorii de garanţie bancarã, existent la data cererii de executare;
h) Beneficiarul garanţiei - banca finanţatoare care acordã Ordonatorului creditul pentru realizarea proiectului eligibil;
i) Ordonator - operator economic care desfãşoarã activitate de producţie şi/sau prestare de servicii, cu care Beneficiarul garanţiei încheie un contract pentru finanţarea/garantarea realizãrii unui proiect eligibil;
j) valoarea garanţiei - valoarea menţionatã în scrisoarea de garanţie, al cãrei nivel poate fi de maximum 80% din soldul creditului. Dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente contractului de credit/scrisorii de garanţie bancarã, precum şi costurile aferente emiterii garanţiei nu sunt incluse în valoarea garanţiei;
k) valoarea de executare a garanţiei - suma ce urmeazã a fi plãtitã de cãtre EXIMBANK Beneficiarului garanţiei ca urmare a producerii riscului de credit, pânã la concurenţa valorii rezultate din aplicarea procentului garantat la valoarea soldului nerambursat a principalului creditului garantat/scrisorii de garanţie bancarã executate. Valoarea de executare a garanţiei se determinã în moneda creditului;
l) procent garantat - partea din principalul creditului/ scrisoarea de garanţie bancarã care este acoperitã de garanţie, exprimatã în valoare procentualã. Procentul garantat poate fi de maximum 80%;
m) perioada de valabilitate a garanţiei - perioada de la data intrãrii în vigoare a garanţiei şi pânã la data expirãrii creditului, la care se adaugã o perioadã ulterioarã de 60 de zile calendaristice.

CAP. III
Descrierea garanţiei

ART. 6
Garanţia respectã prevederile legislaţiei comunitare în vigoare privind condiţiile care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
1. Ordonatorul nu se aflã în dificultate, în sensul Orientãrilor privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*1).
2. Ordonatorul este, în principiu, capabil sã obţinã un credit/o garanţie în condiţii de piaţã de pe pieţe financiare, fãrã intervenţia statului.
3. Acordarea garanţiei se realizeazã pe baza evaluãrii riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plãtite de Ordonator sã asigure autofinanţarea schemei de garanţii. Comisioanele plãtite de Ordonator acoperã atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea garanţiilor, cât şi costurile administrative ale schemei şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial, furnizat de stat, la demararea schemei.
4. Schema de acordare a garanţiei va fi analizatã cel puţin o datã pe an.
-----------
*1) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244/2004.

ART. 7
Garanţia se acordã numai în completarea garanţiilor reale/personale constituite de Ordonator/fidejusorul Ordonatorului la creditul/scrisoarea de garanţie bancarã oferit/oferitã de Beneficiarul garanţiei.
ART. 8
Scrisoarea de garanţie emisã de EXIMBANK, în numele şi în contul statului, are urmãtoarele caracteristici principale:
a) este irevocabilã şi necondiţionatã;
b) este directã şi expresã;
c) este plãtibilã la prima cerere scrisã a Beneficiarului garanţiei;
d) are valoare determinatã;
e) valoarea se reduce pro rata pe mãsura îndeplinirii obligaţiilor de cãtre Ordonator.
ART. 9
(1) Rãspunderea EXIMBANK începe la data intrãrii în vigoare a scrisorii de garanţie.
(2) Rãspunderea EXIMBANK înceteazã astfel:
a) în ziua rambursãrii integrale a creditului sau la expirarea valabilitãţii scrisorii de garanţie bancarã;
b) la data denunţãrii/încetãrii prin acordul pãrţilor/rezilierii contractului de credit/convenţiei de garantare dintre Beneficiarul garanţiei şi Ordonator, fãrã acordul prealabil al EXIMBANK;
c) în cazul producerii riscului de credit, la data când EXIMBANK plãteşte valoarea de executare a garanţiei;
d) prin restituirea originalului scrisorii de garanţie de cãtre Beneficiarul garanţiei, înainte de încheierea perioadei de valabilitate, împreunã cu declaraţia acestuia cã aceasta a rãmas fãrã obiect;
e) automat la expirarea perioadei de valabilitate a garanţiei, indiferent dacã originalul scrisorii de garanţie, emisã în numele şi contul statului, este returnat sau nu.
ART. 10
Perioada de valabilitate a scrisorii de garanţie este stabilitã în Convenţia de garantare.
ART. 11
Garanţia se acordã şi se plãteşte în valuta contractului de credit.
ART. 12
(1) Acordarea garanţiei se realizeazã pe baza aprobãrilor C.I.F.G.A.
(2) Convenţia de garantare va fi semnatã de EXIMBANK, în calitate de Garant, de Beneficiarul garanţiei şi de Ordonator, care vor lua astfel la cunoştinţã de drepturile şi obligaţiile care le revin.
ART. 13
Comisioanele specifice garanţiei se vor plãti de cãtre Ordonator în baza prevederilor Convenţiei de garantare. Comisioanele sunt dimensionate astfel încât sã acopere riscurile, costurile administrative şi sã asigure o ratã de profitabilitate normalã a produsului.

CAP. IV
Tipuri de garanţii

ART. 14
Principalele tipuri de garanţii oferite de EXIMBANK sunt:
1. garanţia EXIMBANK pentru internaţionalizare (investiţii româneşti în strãinãtate):
a) destinatã firmelor cu capital românesc de minimum 51%, care doresc sã îşi extindã activitatea în strãinãtate;
b) obiectul investiţiei:
- înfiinţarea de filiale în strãinãtate;
- extinderea/dezvoltarea filialelor existente sau a societãţilor asociate, prin proiecte de investiţii şi modernizare;
- achiziţionarea de acţiuni/pãrţi sociale ale unei companii strãine. Dupã realizarea investiţiei, Beneficiarul garanţiei trebuie sã deţinã cel puţin 20% din drepturile de vot în cadrul companiei;
c) investiţiile în strãinãtate trebuie sã aibã impact semnificativ asupra dezvoltãrii activitãţii societãţii-mamã din România;
2. garanţia pentru protecţia mediului este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte de investiţii în domeniul protecţiei mediului;
3. garanţia pentru infrastructurã este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte de investiţii în domeniul infrastructurii;
4. garanţia pentru cercetare-dezvoltare este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte de investiţii în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
5. garanţia pentru dezvoltarea utilitãţilor de interes public este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte de investiţii în domeniul utilitãţilor de interes public;
6. garanţia pentru ocuparea şi formarea personalului este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte în domeniul activitãţilor de ocupare şi formare de personal;
7. garanţia pentru dezvoltarea regionalã este destinatã operatorilor economici pentru garantarea finanţãrii de proiecte de investiţii în domeniul dezvoltãrii regionale, atestate de agenţiile de dezvoltare regionale unde se implementeazã proiectele respective.

CAP. V
Criterii de eligibilitate

ART. 15
Pentru acordarea garanţiei, Ordonatorul trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii de eligibilitate, la data depunerii cererii de garantare:
a) nu înregistreazã capital propriu negativ, conform rezultatelor financiare de la sfârşitul anului anterior solicitãrii garanţiei;
b) nu figureazã cu credite restante în baza de date a CRB şi nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a CIP;
c) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului;
d) nu s-a instituit procedura judiciarã a insolvenţei, conform legislaţiei în vigoare;
e) prezintã bãncii garanţii colaterale pentru cel puţin 20% din valoarea creditului;
f) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EXIMBANK.

CAP. VI
Acordarea şi monitorizarea garanţiei

ART. 16
Pentru obţinerea unei garanţii, Beneficiarul garanţiei împreunã cu Ordonatorul vor completa o cerere de garantare, care va fi însoţitã de documentele necesare analizei solicitãrii de garantare.
ART. 17
La cererea Ordonatorului, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EXIMBANK poate emite o scrisoare de intenţie.
ART. 18
(1) EXIMBANK va analiza, potrivit reglementãrilor proprii, solicitarea de emitere a garanţiei pe urmãtoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiarã a Ordonatorului;
b) prevederile contractului de credit/proiectului contractului de credit/ofertei de creditare/convenţiei de garantare;
c) prezentarea proiectului (studiului de fezabilitate, planului de afaceri etc.) care constituie obiect al garanţiei solicitate;
d) riscurile asociate operaţiunii de garantare;
e) alte elemente relevante pentru acordarea garanţiei.
(2) EXIMBANK are dreptul sã solicite Ordonatorului/ Beneficiarului garanţiei informaţii suplimentare atunci când elementele cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de garantare.
ART. 19
În funcţie de clauzele contractului de credit şi în urma analizei riscurilor asociate tranzacţiei, EXIMBANK stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei, referitor la obiectul garanţiei, valoare, procent garantat, perioada de valabilitate, comision de administrare (valoare şi mod de platã), comision de emitere, alte condiţii specifice.
ART. 20
În baza hotãrârii C.I.F.G.A. de aprobare a garanţiei, EXIMBANK redacteazã Convenţia de garantare. Dupã intrarea în vigoare a Convenţiei de garantare, EXIMBANK emite scrisoarea de garanţie în favoarea Beneficiarului garanţiei.
ART. 21
EXIMBANK monitorizeazã garanţiile aprobate. Monitorizarea garanţiilor reprezintã ansamblul de acţiuni întreprinse în perioada cuprinsã între acordarea garanţiei şi încetarea valabilitãţii acesteia, acţiuni constând, în principal, în:
a) urmãrirea şi verificarea îndeplinirii de cãtre Beneficiarul garanţiei şi Ordonator a tuturor obligaţiilor asumate prin garanţie, la termenele şi în condiţiile prevãzute de respectivele documente;
b) urmãrirea periodicã a stadiului derulãrii creditului, pe baza situaţiilor furnizate de cãtre Beneficiarul garanţiei, conform prevederilor Convenţiei de garantare;
c) urmãrirea modului de derulare a proiectului garantat;
d) urmãrirea situaţiei financiare a Ordonatorului, pe baza documentaţiei financiare aferente puse la dispoziţia EXIMBANK, conform prevederilor Convenţiei de garantare, şi actualizarea, dupã caz, a încadrãrii Ordonatorului în categoria de performanţã financiarã, conform procedurilor interne ale EXIMBANK.
ART. 22
(1) În cazul în care Beneficiarul garanţiei şi Ordonatorul intenţioneazã sã modifice condiţiile iniţiale de acordare a creditului, vor solicita Garantului acordul cu privire la orice modificare adusã contractului de credit/scrisorii de garanţie bancarã şi totodatã vor solicita modificarea condiţiilor iniţiale de acordare a garanţiei, pe toatã perioada de valabilitate a garanţiei.
(2) În cazul în care C.I.F.G.A. a aprobat modificarea condiţiilor iniţiale ale garanţiei, iar pãrţile nu au semnat actul adiţional la Convenţia de garantare în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la data primirii înştiinţãrii, aprobarea îşi pierde valabilitatea, rãmânând în vigoare garanţia iniţialã.

CAP. VII
Executarea garanţiei

ART. 23
(1) Beneficiarul garanţiei este îndreptãţit la executarea garanţiei numai dacã a transmis la EXIMBANK cererea de executare în cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei.
(2) Cererea de executare cuprinde solicitarea de platã a valorii de executare a garanţiei şi va fi însoţitã de documente justificative din care sã rezulte soldul creditului, dovada notificãrii Ordonatorului de cãtre Beneficiarul garanţiei cu privire la obligaţia acestuia de platã, precum şi dovada iniţierii de cãtre Beneficiarul garanţiei a procedurilor judiciare sau extrajudiciare de recuperare a creanţei împotriva Ordonatorului.
(3) În cazul cererii de executare a unei garanţii care contragaranteazã o scrisoare de garanţie bancarã, solicitarea de executare a garanţiei va fi însoţitã şi de urmãtoarele documente: solicitarea de executare primitã de cãtre Beneficiarul garanţiei din partea beneficiarului scrisorii de garanţie bancarã garantate, dovada plãţii efectuate în contul angajamentului asumat de cãtre Beneficiarul garanţiei, copia scrisorii de garanţie bancarã executate.
ART. 24
EXIMBANK verificã încadrarea cererii de executare în termenii şi condiţiile Convenţiei de garantare şi ai scrisorii de garanţie.
ART. 25
Beneficiarul garanţiei are dreptul la plata valorii de executare a garanţiei o singurã datã de la producerea riscului de credit.
ART. 26
(1) Plata valorii de executare a garanţiei se va face în condiţiile şi în termenii prevãzuţi în Convenţia de garantare, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de cãtre EXIMBANK a cererii de executare a garanţiei.
(2) Pentru efectuarea plãţii valorii de executare, transformarea din lei în valutã a sumei de platã se face de cãtre Garant la cursul de schimb al EXIMBANK din data efectuãrii plãţii.
ART. 27
(1) Dupã executarea garanţiei, EXIMBANK va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului, atât împotriva Ordonatorului, cât şi împotriva oricãrei alte persoane asupra cãreia Ordonatorul şi-a transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin corpul executorilor fiscali al EXIMBANK, conform prevederilor legale în vigoare privind Codul de procedurã fiscalã.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 28
În scopul aplicãrii prezentelor norme, EXIMBANK va elabora proceduri de lucru, care vor fi supuse aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 29
Prezentele norme intrã în vigoarea la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016