Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 60 din 20 mai 2010  pentru aprobarea normei Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 60 din 20 mai 2010 pentru aprobarea normei "Garantii EximBank in numele si in contul statului" (NI-GAR-10-I/0)

EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 363 din 2 iunie 2010
HOTĂ?RÂRE nr. 60 din 20 mai 2010
pentru aprobarea normei "Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-I/0)
EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANŢÃRI, GARANŢII ŞI ASIGURÃRI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 363 din 2 iunie 2010


În baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
luând în analizã propunerea de aprobare a normei "Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-I/0) şi ţinând seama de:
● <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã;
● Nota de aprobare nr. 199 din 23 martie 2010, întocmitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
● discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din data de 20 mai 2010 de cãtre membrii Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,

Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, întrunit în plenul şedinţei din data de 20 mai 2010, hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aprobã norma "Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-I/0), prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.


Preşedintele Comitetului Interministerial
de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri,
Bogdan Drãgoi

Bucureşti, 20 mai 2010.
Nr. 60.

ANEXÃ

NORMA
"Garanţii EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-I/0)

Prezenta normã a fost elaboratã în conformitate cu <>Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, şi cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK- S.A. în numele şi în contul statului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta normã instituie o schemã de garantare în baza cãreia Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. garanteazã, în numele şi în contul statului, creditele ce urmeazã a fi obţinute de persoane juridice de drept privat şi public, dupã caz.
ART. 2
(1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni este, potrivit <>art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, "Fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpãrãtor şi a investiţiilor româneşti în strãinãtate, precum şi a activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale", denumit în continuare Fondul.
(2) Fondul va putea fi angajat în limita maximã de expunere stabilitã de Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri, denumit în continuare C.I.F.G.A.
ART. 3
Prezenta schemã de garantare este elaboratã cu respectarea prevederilor Comunicãrii Comisiei Europene privind ajutorul de stat sub forma garanţiilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 155 din 20 iunie 2008, seria C, şi respectã condiţiile care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) solicitantul nu se aflã în dificultate financiarã în conformitate cu prevederile Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*1);
_______
*1) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004.

b) gradul de acoperire oferit de garanţie poate fi determinat în mod corespunzãtor în momentul acordãrii acesteia, respectiv garanţia se referã la operaţiuni de finanţare/garantare specifice, are o sumã maximã determinatã şi o duratã limitatã;
c) garanţia nu acoperã mai mult de 80% din valoarea creditului;
d) valoarea garanţiei se reduce pro-rata pe mãsura îndeplinirii obligaţiilor solicitantului faţã de beneficiarul garanţiei;
e) condiţiile de acordare a garanţiilor în cadrul schemei se bazeazã pe evaluarea riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plãtite de solicitant asigurã autofinanţarea schemei; din acest punct de vedere, schema de garantare va fi analizatã cel puţin o datã pe an;
f) comisioanele plãtite de solicitant acoperã atât riscurile normale ce rezultã din acordarea garanţiilor, costurile administrative ale schemei, cât şi finanţarea anualã a capitalului;
g) în cadrul schemei sunt stabiliţi termenii şi condiţiile de acordare a garanţiilor.

CAP. II
Definiţii

ART. 4
În sensul prezentei norme, urmãtorii termeni se definesc dupã cum urmeazã:
a) beneficiarul garanţiei - împrumutãtorul (banca) menţionat în convenţia de împãrţire a riscului care acordã solicitantului creditul;
b) contract - contractul încheiat între beneficiarul garanţiei şi solicitant, în baza cãruia beneficiarul garanţiei acordã solicitantului un credit;
c) convenţia de garantare - contractul încheiat cu solicitantul în baza cãruia se emite scrisoarea de garanţie, în care sunt menţionate drepturile şi obligaţiile pãrţilor, condiţiile de garantare specifice etc.;
d) convenţia de împãrţire a riscului - contractul încheiat cu beneficiarul garanţiei, în care sunt menţionate drepturile şi obligaţiile pãrţilor, prevederi referitoare la suportarea proporţional a pierderilor survenite ca urmare a producerii riscului de credit etc.;
e) credit - finanţarea acordatã (principal) sau scrisoarea de garanţie bancarã emisã;
f) domenii prioritare - investiţii româneşti în strãinãtate, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilitãţilor de interes public, dezvoltarea regionalã, susţinerea activitãţii de cercetaredezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocuparea şi formarea personalului;
g) garant - Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EximBank;
h) garanţie - angajamentul asumat de EximBank, în numele şi în contul statului, materializat într-o scrisoare de garanţie;
i) procent garantat - partea din credit care este acoperitã de garanţie, exprimatã în valoare procentualã. Procentul garantat poate fi de maximum 80% din valoarea creditului;
j) riscul de credit - neplata parţialã sau integralã a creditului de cãtre solicitant;
k) valoarea garanţiei - valoarea menţionatã în scrisoarea de garanţie, al cãrei nivel poate fi de maximum 80% din valoarea creditului. Dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente contractului, precum şi costurile aferente emiterii garanţiei nu sunt incluse în valoarea garanţiei;
l) valoarea de executare a garanţiei - valoarea rezultatã din aplicarea procentului garantat la soldul creditului, suma ce urmeazã a fi plãtitã beneficiarului garanţiei de cãtre EximBank în cazul producerii riscului de credit;
m) valoarea netã a sumelor recuperate - sumele recuperate prin executarea silitã, din care se deduc dobânzi, comisioane, majorãri de întârziere şi cheltuieli ocazionate de recuperarea creanţei.

CAP. III
Descrierea garanţiei

ART. 5
(1) Scrisoarea de garanţie emisã de EximBank, în numele şi în contul statului, are urmãtoarele caracteristici principale:
a) este irevocabilã şi necondiţionatã;
b) este directã şi expresã;
c) este plãtibilã la prima cerere scrisã a beneficiarului garanţiei.
(2) Garanţiile emise de EximBank în numele şi în contul statului sunt prezentate în anexa care face parte integrantã din prezenta normã.
(3) Garanţia se acordã pentru:
a) operaţiune individualã;
b) plafon de facilitãţi.
ART. 6
Garanţia se acordã numai în completarea garanţiilor reale/personale constituite de solicitant.
ART. 7
Perioada de valabilitate a garanţiei se stabileşte în corelaţie cu condiţiile de acordare a creditului şi poate fi de maximum durata creditului plus o perioadã de pânã la 30 de zile calendaristice.
ART. 8
Garanţia se acordã în moneda creditului/plafonului.
ART. 9
Valoarea garanţiei se reduce pro-rata pe mãsura îndeplinirii obligaţiilor solicitantului faţã de beneficiarul garanţiei.

CAP. IV
Criterii de eligibilitate

ART. 10
Pentru acordarea garanţiei, solicitantul trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele criterii de eligibilitate, la data înregistrãrii cererii de garantare, însoţitã de documentaţia completã, în registrul unic de garanţii în numele şi în contul statului:
a) nu se aflã în dificultate financiarã în conformitate cu prevederile Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*2);
______
*2) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004.

b) nu figureazã cu sume restante în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare (C.R.B.)*3).
________
*3) În cazul în care din verificarea C.R.B. rezultã existenţa unui credit restant, iar solicitantul garanţiei prezintã documente din care sã reiasã cã a achitat restanţa, criteriul se considerã îndeplinit.

Pentru solicitãrile depuse la EximBank pânã la data de 31 decembrie 2010, în cazul în care la data depunerii cererii de garantare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia pânã cel târziu la data intrãrii în vigoare a scrisorii de garanţie. În aceastã situaţie, solicitantul va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la achitarea restanţelor din C.R.B., iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind intrarea în vigoare a scrisorii de garanţie;
c) nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plãţi*4);
___________
*4) În cazul în care solicitantul figureazã cu incidente de platã accidentale, care nu denotã un comportament financiar defectuos, se poate accepta la garantare, cu justificarea corespunzãtoare.

d) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului al cãror mod de platã nu a fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare etc.).
Pentru solicitãrile depuse la EximBank pânã la data de 31 decembrie 2010, în cazul în care la data depunerii cererii de garantare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia pânã cel târziu la data intrãrii în vigoare a scrisorii de garanţie. În aceastã situaţie, solicitantul va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la achitarea datoriilor la buget, iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind intrarea în vigoare a scrisorii de garanţie;
e) nu s-a instituit procedura judiciarã a insolvenţei, conform legislaţiei în vigoare;
f) prezintã beneficiarului garanţiei garanţii colaterale pentru cel puţin 20% din valoarea creditului;
g) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank.

CAP. V
Documentaţia, analiza şi aprobarea

ART. 11
Solicitantul depune la EximBank cererea de garantare, completatã împreunã cu beneficiarul garanţiei, însoţitã de documentele necesare analizei solicitãrii.
ART. 12
(1) EximBank analizeazã solicitarea de garantare, potrivit reglementãrilor proprii, pe urmãtoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiarã a solicitantului;
b) prevederile contractului de credit/proiectului contractului de credit/ofertei de creditare/scrisorii de garanţie bancarã, dupã caz;
c) descrierea proiectului (studiului de fezabilitate, planului de afaceri etc.) care constituie obiect al garanţiei solicitate, dupã caz;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea garanţiei.
(2) EximBank are dreptul sã solicite informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de garantare.
ART. 13
În funcţie de caracteristicile fiecãrei solicitãri de garantare şi în urma analizei riscurilor asociate tranzacţiei, EximBank stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei referitoare la obiect, valoare, procent garantat, perioadã de valabilitate, comisioane, alte condiţii specifice de garantare.
ART. 14
La cererea solicitantului, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o scrisoare de intenţie.
ART. 15
Acordarea garanţiei se realizeazã pe baza aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 16
EximBank monitorizeazã garanţiile emise, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadã de valabilitate a acestora.

CAP. VI
Executarea garanţiei

ART. 17
Beneficiarul garanţiei este îndreptãţit la executarea garanţiei numai dacã s-a produs riscul de credit. Cererea de executare trebuie transmisã EximBank în cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei.
ART. 18
Beneficiarul garanţiei are dreptul la plata valorii de executare a garanţiei, în termenii şi condiţiile prevãzute în convenţia de împãrţire a riscului şi în scrisoarea de garanţie.
ART. 19
(1) Dupã executarea garanţiei, EximBank va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului, atât împotriva solicitantului, cât şi împotriva oricãrei alte persoane asupra cãreia solicitantul şi-a transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin corpul executorilor fiscali al EximBank.
ART. 20
(1) Beneficiarul garanţiei şi EximBank vor suporta proporţional, corespunzãtor procentului de risc asumat de fiecare parte, pierderile survenite ca urmare a producerii riscului de credit, iar valoarea netã a sumelor recuperate prin executare silitã va fi distribuitã în acelaşi mod între EximBank şi beneficiarul garanţiei.
(2) Prin convenţia de împãrţire a riscului, beneficiarul garanţiei îşi asumã obligaţia de a constitui garanţiile la credit şi în favoarea EximBank în calitate de cocreditor, cu rang egal, proporţional cu procentul de garantare.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 21
În scopul aplicãrii prezentei norme, EximBank emite proceduri, care se supun aprobãrii C.I.F.G.A.
ART. 22
La data intrãrii în vigoare a prezentei norme se abrogã:
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 378/2008 pentru aprobarea Normei privind emiterea, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii (NI-GAR-05-III/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 18 decembrie 2008;
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior nr. 15.355/2006 pentru aprobarea Normelor privind operaţiunile de emitere a garanţiilor de export de cãtre EXIMBANK în numele şi contul statului (exporturi de mãrfuri generale) - cod ISO: NI-GAR-03-III/0, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 10 octombrie 2006, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior nr. 15.356/2006 pentru aprobarea Normelor privind operaţiunile de emitere a garanţiilor de export de cãtre EXIMBANK în numele şi contul statului, în scopul stimulãrii realizãrii de obiective complexe şi a producţiei cu ciclu lung de fabricaţie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-IV/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 10 octombrie 2006, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 377/2008 pentru aprobarea Normei privind emiterea, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru creditele de export (NI-CST-08-IV/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 18 decembrie 2008;
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 365/2008 pentru aprobarea Normei privind derularea activitãţii de emitere în numele şi în contul statului a garanţiei pentru companii (cod ISO: NI-GAR-08-I/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008;
- <>Hotãrârea Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri nr. 191/2009 pentru aprobarea Normei privind derularea activitãţii de emitere, în numele şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii prioritare (NI-GAR-06-II/0), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 14 decembrie 2009.


ANEXÃ


─────
la normã
────────

GARANŢII
emise de EximBank în numele şi în contul statului


1. Garanţia pentru IMM
Garanţia se acordã pentru garantarea creditelor sau scrisorilor de garanţie bancarã acordate/emise de cãtre bãnci IMM-urilor, în scopul susţinerii activitãţii investiţionale şi curente.
Sunt excluse de la garantare:
a) activitatea curentã de comerţ;
b) exportul de mãrfuri cuprinse în lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilitã periodic*5) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii;
_______
*5) Lista în vigoare la data aprobãrii prezentei norme este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de export aferente acestora, precum şi a listei mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.279 din 30 decembrie 2004.

c) producţia, comerţul şi serviciile în domeniul armamentului;
d) activitãţile de natura jocurilor de noroc;
e) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
f) tranzacţiile imobiliare (construirea/achiziţionarea de bunuri imobile în scopul vânzãrii/închirierii);
g) achiziţia de mijloace de transport cu capacitate pânã la 8 persoane.
2. Garanţia pentru credite de export
Garanţia se acordã pentru garantarea creditelor de export pe termen scurt sau mediu acordate de bãnci, pentru finanţarea producţiei şi serviciilor destinate exportului, precum şi a operaţiunilor legate de efectuarea exportului, inclusiv pentru finanţarea TVA-ului de recuperat, aferent exporturilor efectuate. Sunt excluse de la garantare:
a) producţia, comerţul şi serviciile în domeniul armamentului;
b) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
c) exportul de mãrfuri cuprinse în lista de mãrfuri de export care nu beneficiazã de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate de EximBank, stabilitã periodic*6) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I;
_______
*6) Lista în vigoare la data aprobãrii prezentei norme este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 .

d) exportul realizat cãtre filiale ale societãţii-mamã exportatoare sau operatori economici asociaţi. Prin excepţie, garanţia se poate acorda în cazul în care exportul se face cãtre un cumpãrãtor extern din afara grupului, prin intermediul filialei sau al operatorilor economici asociaţi;
e) activitãţile dãunãtoare mediului înconjurãtor.
3. Garanţia de export
Garanţia se acordã pentru garantarea scrisorilor de garanţie bancarã emise de cãtre bãnci pentru exporturi de:
a) obiective complexe şi produse cu ciclu lung de fabricaţie. Garanţia se acordã la cererea contractantului general sau a exportatorului de produse cu ciclu lung de fabricaţie, pe o perioadã stabilitã în conformitate cu termenii şi condiţiile contractului/contractelor extern/externe;
b) mãrfuri generale (bunuri şi servicii). Conţinutul naţional al obiectului contractului de export trebuie sã reprezinte cel puţin 50% din valoarea acestuia. În acest sens, dosarul solicitãrii va cuprinde şi declaraţia pe propria rãspundere a solicitantului privind conţinutul naţional al mãrfurilor exportate. Exporturile se pot realiza de cãtre producãtor fie direct, fie prin comisionar.
Prin exporturi complexe se înţelege exportul de echipamente, instalaţii sau pãrţi de instalaţii, separat ori împreunã cu tehnologii, licenţe, know-how, asistenţã tehnicã, proiectare, construcţii-montaj, lucrãri de punere în funcţiune şi recepţie, precum şi piesele de schimb şi materialele aferente. De asemenea, sunt considerate exporturi complexe lucrãrile geologice de proiectare-explorare, lucrãrile de exploatare pentru zãcãminte minerale, construcţiile de reţele electrice, executarea de foraje de sonde, construcţiile de schele, de instalaţii şi conducte de transport, de depozitare şi de distribuire a produselor petroliere şi a gazelor naturale, precum şi realizarea de nave complete, de obiective în domeniile transporturilor, agriculturii, îmbunãtãţirilor funciare, amenajãrilor de mediu, hidrotehnice, silvice, organizarea exploatãrilor forestiere, centrale energetice şi termice, staţii electrice, staţii de tratare a apei, staţii de epurare, linii tehnologice flexibile şi automate de prelucrare, constituirea de ansambluri de locuinţe şi obiective social-culturale, reţele de apã-canalizare, construirea de drumuri şi poduri, amenajãri portuare şi produse de tehnicã militarã şi altele asemenea.
Termenii contractant general, subcontractanţi interni şi produse cu ciclu lung de fabricaţie au semnificaţiile prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã.
Exporturile produselor cu ciclu lung de fabricaţie se pot realiza pe bazã de contracte externe încheiate de cãtre un contractant general sau de cãtre producãtor, direct ori prin comisionar.
Produsele cu ciclu lung de fabricaţie trebuie sã îndeplineascã condiţiile referitoare la valoarea contractului extern şi perioada de fabricaţie stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
Exporturile complexe se realizeazã pe bazã de contracte externe de cãtre un contractant general, operator economic român sau strãin, care poate colabora, pe bazã de contracte comerciale, cu subcontractanţii, operatori economici români sau strãini.
Subcontractanţii interni participanţi la realizarea de exporturi complexe sunt proiectantul general, antreprenorul general, producãtorii, precum şi prestatorii de servicii angajaţi în realizarea acestora.
Contractantul general are urmãtoarele obligaţii principale:
- desfãşoarã activitãţi de prospectare pe piaţa externã pentru realizarea de exporturi complexe şi produse cu ciclu lung de fabricaţie destinate exportului;
- întocmeşte ofertele tehnico-comerciale;
- asigurã transmiterea ofertelor cãtre partenerii externi interesaţi sau, dupã caz, participã la licitaţiile organizate în strãinãtate pentru aceste exporturi;
- negociazã şi încheie contracte externe;
- încheie contracte comerciale cu subcontractanţii, în vederea realizãrii exporturilor complexe şi/sau a produselor cu ciclu lung de fabricaţie destinate exportului;
- urmãreşte şi asigurã derularea contractelor externe şi interne în termenii şi în condiţiile stipulate de acestea.
Proiectantul general are urmãtoarele obligaţii principale:
- încheie contracte cu contractantul general;
- elaboreazã documentaţia solicitatã de contractantul general;
- asigurã culegerea de date, elaborarea proiectelor şi susţinerea acestora faţã de beneficiarul extern;
- asigurã asistenţa tehnicã de specialitate la solicitarea contractantului general.
Antreprenorul general are urmãtoarele obligaţii principale:
- încheie contracte cu contractantul general şi cu subantreprenorii de specialitate;
- asigurã organizarea de şantier şi dotarea acestuia cu utilajele necesare;
- asigurã executarea lucrãrilor de construcţii-montaj şi rezolvã eventualele reclamaţii ale beneficiarilor externi.
Producãtorii au urmãtoarele obligaţii principale:
- elaboreazã şi transmit oferte tehnico-comerciale interne ale contractantului general şi proiectantului, la cererea acestora;
- încheie contracte cu contractantul general;
- asigurã derularea, în termenele şi în condiţiile convenite, a contractului intern;
- asigurã asistenţa tehnicã de specialitate, service-ul şi rezolvarea reclamaţiilor beneficiarului extern privind furnitura livratã;
- asigurã calitatea producţiei, în toate fazele acesteia, precum şi nivelul tehnic al furniturii livrate la parametrii proiectaţi.
Sunt excluse de la garantare:
a) exportul de mãrfuri cuprinse în lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilitã periodic*7) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii;
________
*7) Lista în vigoare la data aprobãrii prezentei norme este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 .

b) exportul de armament;
c) activitãţile dãunãtoare mediului;
d) exportul produselor din alcool şi tutun.
Tipuri de garanţii:
- garanţia de participare la licitaţii internaţionale;
- garanţia de restituire a avansului;
- garanţia de bunã execuţie;
- garanţia pentru import temporar;
- alte tipuri de garanţii de export, stabilite prin contractele externe.
4. Garanţia pentru proiecte în domenii prioritare
Garanţia se acordã pentru garantarea creditelor (altele decât cele sub forma liniei de credit revolving pentru activitate curentã) sau a scrisorilor de garanţie bancarã acordate/emise de cãtre bãnci persoanelor juridice de drept privat şi public*8), în scopul susţinerii realizãrii unor proiecte în domenii prioritare pentru dezvoltarea sustenabilã a economiei româneşti.
________
*8) Unitãţi administrativ-teritoriale, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi regionale, instituţii publice, alte instituţii şi organisme de interes local, regional ori naţional, aflate în coordonarea/subordonarea administraţiei publice locale sau centrale.

Garanţia se poate acorda pentru proiecte în urmãtoarele domenii prioritare:
- investiţii româneşti în strãinãtate;
- dezvoltarea infrastructurii;
- dezvoltarea utilitãţilor de interes public;
- dezvoltarea regionalã;
- susţinerea activitãţii de cercetare-dezvoltare;
- protecţia mediului înconjurãtor;
- ocuparea şi formarea personalului.
Sunt excluse de la garantare credite sau scrisori de garanţie bancarã pentru:
- activitatea curentã de comerţ;
- activitãţile legate de organizarea şi funcţionarea reţelei de distribuţie pentru exportul de produse româneşti;
- exportul de mãrfuri cuprinse în lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilitã periodic*9) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii;
_______
*9) Lista în vigoare la data aprobãrii prezentei norme este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 .

- producţia, comerţul şi serviciile în domeniul armamentului;
- activitãţile de natura jocurilor de noroc;
- producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
- tranzacţiile imobiliare (cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/închirierii);
- activitãţile dãunãtoare mediului.
Tipuri de garanţii:
- garanţia pentru internaţionalizare (investiţii româneşti în strãinãtate) - destinatã firmelor cu capital românesc de minimum 51%, care doresc sã îşi extindã activitatea în strãinãtate şi obiectul investiţiei este înfiinţarea de filiale în strãinãtate, extinderea/dezvoltarea filialelor existente sau a societãţilor asociate (prin proiecte de investiţii şi modernizare), achiziţionarea de acţiuni/pãrţi sociale ale unei companii strãine (dupã realizarea investiţiei, solicitantul garanţiei trebuie sã deţinã cel puţin 20% din drepturile de vot în cadrul companiei); investiţiile în strãinãtate trebuie sã aibã impact semnificativ asupra dezvoltãrii activitãţii societãţii-mamã din România;
- garanţia pentru protecţia mediului - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul protecţiei mediului;
- garanţia pentru infrastructurã - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul infrastructurii;
- garanţia pentru cercetare-dezvoltare - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
- garanţia pentru dezvoltarea utilitãţilor de interes public - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul utilitãţilor de interes public;
- garanţia pentru ocuparea şi formarea personalului - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul activitãţilor de ocupare şi formare a personalului;
- garanţia pentru dezvoltarea regionalã - destinatã garantãrii finanţãrii de proiecte în domeniul dezvoltãrii regionale, atestate de agenţiile de dezvoltare regionale unde se implementeazã proiectele respective sau cofinanţate din fonduri naţionale ori europene, având ca obiectiv dezvoltarea regionalã.
5. Garanţia pentru companii
Garanţia se acordã pentru garantarea creditelor (altele decât cele sub forma creditelor de investiţii) sau a scrisorilor de garanţie bancarã acordate de cãtre bãnci persoanelor juridice de drept privat de tipul întreprinderilor mari, în scopul susţinerii activitãţii curente.
Prin activitate curentã se înţelege operaţiunile legate de ciclul de exploatare al întreprinderii şi nu include plata datoriilor cãtre bugetul general consolidat, cãtre creditori financiari sau asociaţi/acţionari.
Garanţia poate fi solicitatã de companii care desfãşoarã activitãţi de producţie sau de prestãri servicii.
Sunt excluse de la garantare:
a) activitatea curentã de comerţ;
b) exportul de mãrfuri cuprinse în lista mãrfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilitã periodic*10) prin hotãrâre a Guvernului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii;
________
*10) Lista în vigoare la data aprobãrii prezentei norme este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.298/2004 .

c) producţia, comerţul şi serviciile în domeniul armamentului;
d) activitãţile de natura jocurilor de noroc;
e) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
f) tranzacţiile imobiliare (construirea/achiziţionarea de bunuri imobile în scopul vânzãrii/închirierii).

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016