───────────────
p. Şeful Oficiului Concurentei,
Constantin Prigoreanu
p. Ministrul finanţelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
Ministrul funcţiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Smaranda Dobrescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de raportare a ajutoarelor de stat cãtre Oficiul Concurentei, în vederea întocmirii şi actualizãrii inventarului ajutoarelor de stat
Definirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
1. Potrivit <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita în continuare lege, Oficiul Concurentei va întocmi un inventar al schemelor de ajutor şi al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptãrii acesteia, inventar care va fi actualizat anual.
2. În sensul prezentei proceduri, inventarul ajutoarelor de stat acordate se constituie din:
a) inventarul actelor normative care conţin sau sunt susceptibile sa conţinã scheme de ajutor de stat şi/sau ajutoare de stat individuale, care au fost instituite sau acordate ori care au avut efecte în anii 1996, 1997 şi 1998 sau care au efecte în anul de raportare;
b) lista cuprinzând alocarile specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat, care cuprinde valoarea ajutoarelor de stat acordate pe fiecare beneficiar, precum şi informaţii cum ar fi: baza legalã a acordãrii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;
c) lista cuprinzând ajutoarele de stat individuale, care cuprinde valoarea acestor ajutoare de stat acordate fiecãrui beneficiar nominalizat, precum şi informaţii cum ar fi: baza legalã a acordãrii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura şi originea ajutoarelor de stat, condiţiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informaţii relevante;
d) centralizatorul ajutoarelor de stat, care cuprinde într-o forma sinteticã valoarea ajutoarelor de stat acordate prin intermediul schemelor de ajutor de stat şi a ajutoarelor de stat individuale, cuantificate şi clasificate în funcţie de natura, originea şi obiectivele codificate ale acestora, astfel cum sunt precizate la pct. 3-7 din prezenta procedura.
Determinarea ajutoarelor de stat în funcţie de natura acestora
3. Cuantumul ajutorului de stat se determina conform prevederilor din actele normative prjn care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual.
În cazul în care modalitãţile de cuantificare a ajutoarelor de stat nu sunt prevãzute în actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual, determinarea cuantumului ajutoarelor de stat se face conform formulelor avute în vedere la autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurentei sau stabilite prin regulamente şi instrucţiuni ale Consiliului Concurentei.
În orice situaţie în care nu este prevãzutã în mod explicit o formula, identificarea şi cuantificarea ajutorului de stat se vor face în funcţie de natura ajutorului de stat, astfel cum sunt prevãzute în prezenta procedura.
4. Sumele acordate sau cele la care statul a renunţat în favoarea agenţilor economici, indiferent dacã este vorba de alocari specifice în cadrul unei scheme de ajutor de stat sau de un ajutor de stat individual, se determina în funcţie de natura ajutorului.
4.1. În cazul ajutoarelor de stat directe - ajutoare de natura cheltuielilor bugetare sau a veniturilor bugetare la care statul renunţa, altele decât cele de natura fiscalã:
a) la subvenţii, alocaţii, prime (inclusiv prime pentru export), precum şi la orice alte sume nerambursabile - valoarea ajutorului de stat coincide cu valoarea efectivã a sumei alocate;
b) la participarea cu capital a statului sau a altor organisme care administreazã fonduri în numele statului în vederea finanţãrii directe din fonduri publice a unor investiţii sau activitãţi, dacã rata anticipata a profitului este mai mica decât cea normalã - valoarea ajutorului de stat este egala cu contravaloarea capitalului investit din fonduri publice;
c) la vânzarea de terenuri, clãdiri şi alte active, aparţinând domeniului privat al statului, sub preţul pieţei - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul pieţei şi preţul efectiv de vânzare al terenurilor, clãdirilor şi al altor active. Preţul pieţei reprezintã preţul la care terenurile, clãdirile şi alte active sunt vândute în condiţii concurentiale;
d) la reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de cãtre autoritãţile publice sau de alte organisme care administreazã resurse ale statului - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenţa dintre preţul/tariful pe piata al acestor produse/servicii şi preţul/tariful redus la care ele sunt furnizate în situaţiile amintite;
e) la anularea sau reducerea datoriilor - valoarea ajutorului de stat este egala cu valoarea datoriei cãtre stat de la plata cãreia agentul economic este scutit;
f) la credite cu dobanda preferentiala - valoarea ajutorului de stat reprezintã diferenţa dintre dobanda activa, calculatã ca medie a dobânzilor practicate pe piata bancarã şi dobanda efectiv plãtitã de beneficiarul ajutorului;
g) la garanţii acordate de stat sau de alte autoritãţi publice în condiţii preferenţiale pentru credite interne şi externe - se considera ca valoarea ajutorului de stat este de 10% din sumele nominale garantate la creditele în derulare, pentru fiecare an.
4.2. În cazul ajutoarelor indirecte - ajutoare de stat acordate indirect prin sistemul fiscal sau prin intermediul asigurãrilor sociale:
a) la exceptari, reduceri şi/sau scutiri de la plata taxelor vamale - valoarea ajutorului de stat consta în cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligaţia de plata, respectiv valoarea reducerii şi/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la diferenţa respectiva adãugându-se şi influentele rezultate din alte taxe şi impozite dependente de baza de calcul;
b) la reduceri şi/sau scutiri de la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare - valoarea ajutorului de stat este valoarea reducerii şi/sau a scutirii acordate anual;
c) la amânãri şi/sau eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare - valoarea ajutorului de stat consta în diferenţa dintre suma datoratã ca majorare de întârziere şi cea datoratã ca majorare aferentã sumelor amânate sau eşalonate;
d) la reduceri şi/sau scutiri de la plata majorãrilor de întârziere - valoarea ajutorului de stat consta în valoarea reducerii şi/sau a scutirii.
În cazul în care beneficiarul de credite garantate de stat intra în indisponibilitate de plata, achitarea sumelor datorate este, conform art. 34 alin. (2) şi <>art. 43 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999 , o obligaţie prioritara a agenţilor economici cãtre bugetul de stat şi deci, în funcţie de natura sa, ajutorul de stat este un ajutor indirect, acordat prin sistemul fiscal.
În vederea transmiterii informaţiilor cãtre Oficiul Concurentei şi în conformitate cu prevederile pct. 8 şi 9 din prezenta procedura, pentru sumele plãtite de garant în contul garanţiei, precum şi pentru scutirea de la plata a penalitatilor legale se vor întocmi fise distincte (anexa nr. 1A, 1B sau 1C, dupã caz), altele decât fişele întocmite pentru ajutorul de stat direct acordat sub forma de garanţie de stat. Valoarea ajutorului de stat se va determina conform lit. b), c) şi d).
4.3. Enumerarile prevãzute la pct. 4.1 şi 4.2 nu sunt exhaustive. În cazul apariţiei unor situaţii speciale, în care nu poate fi identificat modul de calcul conform pct. 4.1 şi 4.2, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate în vederea determinãrii formulei de calcul şi a cuantumului ajutorului de stat.
Obiectivele acordãrii ajutoarelor de stat
5. În funcţie de scopul urmãrit la acordarea ajutoarelor de stat obiectivele acordãrii ajutoarelor de stat se clasifica în obiective principale sau obiective secundare, iar în funcţie de destinaţie, în obiective orizontale, sectoriale sau regionale.
Obiectivul principal are în vedere motivatia adoptãrii actului normativ prin care s-a initiat schema de ajutor şi care, de regula, constituie un obiectiv prioritar de politica economicã la nivel micro sau macroeconomic, în funcţie de autoritatea care acorda ajutorul de stat respectiv. Acesta poate fi obiectiv orizontal, sectorial sau regional. Ori de câte ori un ajutor de stat are destinaţie regionala aceasta va fi specificatã ca obiectiv principal.
Obiectivul secundar se referã la precizarea altor criterii decât cel avut în vedere la definirea obiectivului principal şi care, în subsidiar, a condus la emiterea schemei de ajutor de stat. Obiectivul secundar poate fi un obiectiv sectorial sau orizontal.
6. Obiectivul principal poate fi din categoria celor orizontale, sectoriale sau regionale, iar obiectivul secundar poate fi din categoria obiectivelor orizontale sau sectoriale, astfel:
Obiectivele orizontale se referã la ajutoarele de stat acordate unui agent economic beneficiar, indiferent de domeniul (sectorul) de activitate al acestuia, pentru realizarea în bune condiţii a unor acţiuni, cum ar fi cele de cercetare-dezvoltare, de adaptare la standardele de mediu, de sustinere şi promovare a întreprinderilor mici şi mijlocii, de combatere a somajului, de pregãtire profesionalã sau cu alte destinaţii orizontale.
Obiectivele sectoriale se referã la ajutoarele de stat destinate strict unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punând în evidenta sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de supracapacitate (în plan european: oţel, construcţii navale, cãrbune etc.).
Obiectivele regionale au în vedere ajutoarele de stat destinate dezvoltãrii regiunilor defavorizate, prin susţinerea investiţiilor şi a creãrii de locuri de munca, prin promovarea dezvoltãrii, modernizãrii şi diversificãrii activitãţii agenţilor economici localizati în acele regiuni şi prin încurajarea infiintarii de noi firme în regiune.
Prin ajutoare regionale se înţelege ajutoarele de stat acordate:
- zonelor pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regionala, respectiv cele pentru care se acorda ajutor de stat în vederea facilitãrii dezvoltãrii anumitor activitãţi economice, în condiţiile în care un astfel de ajutor de stat nu afecteazã în mod contrar climatul concurential;
- zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a încadrãrii în criteriile stabilite prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Ajutoarele de stat acordate pentru agricultura, respectiv pentru silvicultura şi piscicultura, nu se încadreazã pe obiective, ci se înregistreazã ca atare.
7. Obiectivele ajutorului de stat sunt clasificate şi codificate în conformitate cu prevederile art. 14 din lege şi cu reglementãrile existente în Uniunea Europeanã, astfel: