Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 586 din 15 aprilie 2004 privind infiintarea si organizarea Sistemului national de evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 389 din 3 mai 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, precum şi al <>art. 23 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 655/2001 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integratã a calitãţii aerului, denumit în continuare SNEGICA, în scopul asigurãrii cadrului organizatoric, instituţional şi legal de cooperare a autoritãţilor şi instituţiilor publice cu competenţe în domeniul protecţiei atmosferei şi al evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului pe teritoriul României.
(2) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, în calitate de autoritate de decizie şi control în domeniul protecţiei atmosferei, asigurã coordonarea activitãţii SNEGICA.
CAP. II
Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integratã a calitãţii aerului
ART. 2
SNEGICA cuprinde, ca pãrţi integrante, urmãtoarele douã sisteme:
a) Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului (SNMCA);
b) Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanţi atmosferici (SNIEPA).
ART. 3
(1) Autoritãţile şi intituţiile publice care au obligaţia sã furnizeze, conform legii, informaţiile şi datele necesare evaluãrii şi gestionãrii integrate a calitãţii aerului sunt:
a) autoritatea publicã centralã şi autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului;
b) autoritatea publicã centralã şi autoritãţile publice teritoriale pentru sãnãtate;
c) autoritatea publicã centralã pentru transporturi;
d) autoritatea publicã centralã pentru industrie;
e) autoritatea publicã centralã pentru comerţ;
f) autoritatea publicã centralã pentru agriculturã, pãduri şi dezvoltare ruralã şi autoritãţile publice teritoriale pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã;
g) autoritatea publicã centralã pentru coordonarea administraţiei publice;
h) autoritatea publicã centralã pentru lucrãri publice;
i) Institutul Naţional de Statisticã şi direcţiile regionale din subordine;
j) consiliile judeţene;
k) primãriile şi consiliile locale.
(2) Autoritãţile şi instituţiile publice centrale prevãzute la alin. (1) sunt responsabile pentru furnizarea datelor şi informaţiilor necesare evaluãrii şi gestionãrii integrate a calitãţii aerului, colectate, prelucrate şi validate de cãtre autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea şi în coordonarea autoritãţii publice centrale respective.
(3) Titularii de activitate au obligaţia sã furnizeze informaţiile şi datele necesare evaluãrii şi gestionãrii integrate a calitãţii aerului.
ART. 4
(1) SNEGICA îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) asigurã monitorizarea şi evaluarea calitãţii aerului în mod unitar pe întreg teritoriul naţional;
b) asigurã realizarea inventarelor privind emisiile de poluanţi în atmosferã, la nivel naţional şi local;
c) furnizeazã informaţii în vederea elaborãrii planurilor şi programelor de gestionare a calitãţii aerului;
d) asigurã datele şi informaţiile necesare pentru elaborarea şi reactualizarea Strategiei naţionale pentru protecţia atmosferei şi a Planului naţional de acţiune pentru protecţia atmosferei;
e) asigurã furnizarea datelor şi informaţiilor necesare realizãrii informãrii publicului cu privire la calitatea aerului, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Autoritãţile şi instituţiile publice centrale prevãzute la art. 3 alin. (1) participã la elaborarea de acte normative în domeniul evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului, precum şi la elaborarea normelor privind inventarele emisiilor de poluanţi în atmosferã, la nivel naţional şi local.
ART. 5
Autoritatea publicã centralã şi autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile şi instituţiile publice prevãzute la art. 3 alin. (1), precum şi titularii de activitate, organizaţiile neguvernamentale ce îşi desfãşoarã activitatea în domeniul protecţiei mediului şi reprezentanţii societãţii civile participã la elaborarea şi aplicarea planurilor şi programelor de gestionare a calitãţii aerului conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 6
(1) Pentru asigurarea operaţionalitãţii privind prelucrarea datelor şi elaborarea rapoartelor conform cerinţelor naţionale şi internaţionale, se înfiinţeazã, în structura Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti, Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului (CECA), în cadrul Departamentului de monitorizare a factorilor de mediu, ca subunitate în cadrul Secţiei de calitatea aerului, prin decizie a directorului general al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti.
(2) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului întocmeşte rapoarte conform cerinţelor naţionale şi internaţionale în domeniul evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului, inclusiv rapoarte privind inventarele emisiilor de poluanţi în atmosferã, la nivel naţional şi local.
(3) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului integreazã informaţiile furnizate de cãtre SNMCA şi SNIEPA.
CAP. III
Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului - SNMCA
ART. 7
(1) Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului - SNMCA asigurã cadrul organizatoric, instituţional şi legal pentru desfãşurarea activitãţilor de monitorizare a calitãţii aerului pe teritoriul României.
(2) Monitorizarea calitãţii aerului se realizeazã prin Reţeaua naţionalã de monitorizare a calitãţii aerului (RNMCA), denumitã în continuare Reţeaua naţionalã, aflatã în administrarea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului. Reţeaua naţionalã este alcãtuitã din staţiile de monitorizare a calitãţii aerului din aglomerãrile şi zonele pentru evaluarea şi gestionarea calitãţii aerului de pe teritoriul României şi din staţiile de fond regionale. Reţeaua naţionalã include echipamente tehnice necesare colectãrii, prelucrãrii şi transmiterii datelor de calitatea aerului.
ART. 8
SNMCA îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
A. Monitorizarea calitãţii aerului în scopul prevenirii, reducerii şi eliminãrii oricãror efecte adverse asupra sãnãtãţii omului sau mediului prin:
a) monitorizarea calitãţii aerului în zonele şi aglomerãrile de pe teritoriul României;
b) utilizarea cu prioritate a metodelor de mãsurare şi analizã de referinţã sau a celor standardizate echivalente cu metoda de referinţã;
c) monitorizarea, la staţiile de monitorizare a calitãţii aerului din cadrul SNMCA, a parametrilor meteorologici necesari realizãrii evaluãrii calitãţii aerului în zonele şi aglomerãrile de pe teritoriul României;
d) validarea la nivel local şi naţional a datelor provenite din Reţeaua naţionalã;
e) asigurarea calitãţii şi controlul calitãţii datelor;
f) respectarea condiţiilor tehnice prevãzute de reglementãrile legale în domeniul monitorizãrii calitãţii aerului;
g) desfãşurarea unor activitãţi de cercetare în domeniul monitorizãrii calitãţii aerului în vederea asigurãrii implementãrii reglementãrilor specifice, în acord cu evoluţia pe plan mondial a descoperirilor ştiinţifice.
B. Asigurarea evaluãrii unitare a calitãţii aerului în condiţii de calitate, compatibilitate şi comparabilitate a datelor în întregul sistem.
C. Obţinerea de informaţii în timp real cu privire la calitatea aerului, în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale de informare a autoritãţilor cu responsabilitãţi în domeniul protecţiei atmosferei şi a publicului.
ART. 9
Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului este autoritatea responsabilã pentru:
a) colectarea datelor privind calitatea aerului;
b) coordonarea programului de asigurare a calitãţii datelor;
c) raportarea acestora la organizaţiile internaţionale conform obligaţiilor asumate de România;
d) informarea publicului cu privire la datele şi informaţiile provenite din SNMCA.
ART. 10
(1) Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului rãspund pentru efectuarea şi derularea activitãţilor de monitorizare a calitãţii aerului în reţeaua de monitorizare aflatã în coordonarea sau administrarea lor, pentru colectarea permanentã a datelor privind calitatea aerului, precum şi pentru validarea primarã a acestora.
(2) Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului organizeazã o bazã de date localã pentru arhivarea datelor şi a rezultatelor mãsurãtorilor efectuate de staţiile de monitorizare a calitãţii aerului în raza lor de competenţã teritorialã.
ART. 11
(1) Pentru a asigura reprezentativitatea datelor, autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, în termen de 90 de zile de la data determinãrii punctelor de amplasare a staţiilor pentru mãsurarea calitãţii aerului şi a staţiilor alese în vederea efectuãrii de mãsurãtori meteorologice pentru evaluarea calitãţii aerului, au responsabilitatea stabilirii unei zone de protecţie în jurul acestor puncte, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
(2) Amplasamentul staţiei şi zona de protecţie aferentã staţiei trebuie sã fie evidenţiate în planurile de urbanism general.
(3) În zonele de protecţie este interzisã executarea oricãror lucrãri sau desfãşurarea oricãror activitãţi ce ar putea influenţa funcţionarea normalã a staţiei. Autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului, cu avizul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, poate aproba executarea unor lucrãri sau desfãşurarea anumitor activitãţi în interiorul zonei de protecţie, dacã acestea, prin natura lor şi prin analiza de la caz la caz, nu prezintã pericol pentru funcţionarea normalã a staţiei în cauzã.
(4) Delimitarea zonei de protecţie se va realiza prin semne exterioare, menţionându-se în scris prin afişaj semnificaţia delimitãrii.
ART. 12
Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului transmit datele colectate Laboratorului Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului ICIM Bucureşti, care aplicã procedura de asigurare şi control al calitãţii şi prelucreazã datele primite.
ART. 13
În cadrul SNMCA, Laboratorul Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã calitatea analizelor, testelor şi indicatorilor specifici, asistând instituţiile responsabile cu efectuarea de activitãţi de monitorizare cu privire la aspecte de asigurare a calitãţii şi a acurateţei mãsurãtorilor, inclusiv controlul extern al calitãţii;
b) asigurã calitatea mãsurãtorilor efectuate de cãtre instituţiile responsabile cu activitãţi de monitorizare prin verificarea efectuãrii activitãţilor de monitorizare a calitãţii aerului din cadrul acestor instituţii;
c) stabileşte şi îmbunãtãţeşte continuu metodele de determinare a concentraţiilor poluanţilor în aerul înconjurãtor şi indicã, dupã caz, echivalenţa acestora cu metodele de referinţã;
d) efectueazã studii comparative la nivel naţional şi internaţional;
e) asigurã suportul tehnic şi ştiinţific pentru activitatea de monitorizare a calitãţii aerului;
f) stabileşte tipurile de echipamente utilizabile în cadrul SNMCA;
g) realizeazã inspectarea periodicã a staţiilor de monitorizare a calitãţii aerului din Reţeaua naţionalã;
h) redacteazã procedurile standard de operare şi procedurile de asigurare şi control al calitãţii datelor provenite din Reţeaua naţionalã;
i) participã la programele Uniunii Europene de asigurare a calitãţii datelor.
ART. 14
(1) Autoritatea publicã centralã pentru sãnãtate evalueazã riscurile pentru sãnãtate generate de poluarea aerului pe baza datelor provenite din Reţeaua naţionalã, furnizate de cãtre autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului.
(2) Autoritatea publicã centralã pentru sãnãtate, prin autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea şi în coordonarea sa, elaboreazã studii pentru a determina relaţia dintre calitatea aerului şi sãnãtatea populaţiei, pe care le pune la dispoziţie autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi publicului.
(3) Autoritatea publicã centralã pentru sãnãtate, prin autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa, poate efectua activitãţi suplimentare de monitorizare a calitãţii aerului şi mãsurãtori indicative, cu prelevare pasivã sau secvenţialã, în puncte fixe în zonele locuite, pentru a evalua riscurile pentru sãnãtate.
(4) Datele privind calitatea aerului, provenite din reţelele de monitorizare aparţinând Reţelei naţionale se pun la dispoziţie autoritãţii publice centrale şi teritoriale pentru sãnãtate în scopul evaluãrii riscurilor pentru sãnãtatea publicã.
(5) Datele privind calitatea aerului de la staţiile fixe administrate de autoritatea publicã centralã pentru sãnãtate, prevãzute la alin. (3), se comunicã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(6) Schimbul de date privind calitatea aerului se realizeazã între autoritãţile competente de mediu şi sãnãtate, atât la nivel central, cât şi la nivel local, în vederea informãrii la timp a publicului în cazul depãşirii pragurilor de alertã.
ART. 15
(1) Autoritatea publicã centralã pentru agriculturã şi alimentaţie şi autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) evalueazã riscurile pentru starea de sãnãtate a vegetaţiei şi pãdurilor, legate de calitatea aerului, pe baza datelor provenite din Reţeaua naţionalã, furnizate de cãtre autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, şi întocmeşte rapoarte periodice pentru informarea publicului în acest sens;
b) elaboreazã studii pentru a determina relaţia dintre calitatea aerului şi sãnãtatea vegetaţiei şi a pãdurilor, pe care le pune la dispoziţie autoritãţii publice centrale pentru mediu;
c) poate efectua activitãţi suplimentare de monitorizare a calitãţii aerului şi mãsurãtori indicative, cu prelevare pasivã sau secvenţialã în puncte fixe, pentru a evalua riscurile pentru starea de sãnãtate a vegetaţiei şi a pãdurilor;
d) pune la dispoziţie autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului datele referitoare la calitatea aerului de la staţiile fixe administrate de autoritatea publicã centralã pentru agriculturã, pãduri şi dezvoltare ruralã, prevãzute la lit. c).
(2) Datele privind calitatea aerului provenite din Reţeaua naţionalã se pun la dispoziţie autoritãţii publice centrale pentru agriculturã, pãduri şi dezvoltare ruralã pentru evaluarea riscurilor în ceea ce priveşte starea de sãnãtate a vegetaţiei şi a pãdurilor.
CAP. IV
Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanţi atmosferici - SNIEPA
ART. 16
(1) Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanţi atmosferici, denumit în continuare SNIEPA, parte integrantã din SNEGICA, asigurã cadrul organizatoric, instituţional şi legal pentru elaborarea şi validarea inventarelor de emisii de poluanţi atmosferici pe teritoriul României.
(2) Toate autoritãţile şi instituţiile prevãzute la art. 18-26 fac parte din SNIEPA.
ART. 17
Activitãţile pentru elaborarea inventarelor de emisii de poluanţi în atmosferã sunt:
a) colectarea datelor globale;
b) elaborarea inventarelor locale şi a inventarelor naţionale ale emisiilor de poluanţi atmosferici;
c) validarea inventarelor locale şi a inventarelor naţionale ale emisiilor de poluanţi atmosferici;
d) raportarea inventarelor locale şi a inventarelor naţionale ale emisiilor de poluanţi atmosferici, conform cerinţelor naţionale;
e) raportarea inventarelor naţionale ale emisiilor de poluanţi atmosferici potrivit cerinţelor convenţiilor internaţionale la care România este parte şi potrivit cerinţelor legislaţiei Uniunii Europene.
ART. 18
(1) Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) sã elaboreze şi sã transmitã Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului inventarul emisiilor de poluanţi în atmosferã, la nivel local, conform prevederilor legale în vigoare;
b) sã furnizeze Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului informaţii privind regimul de funcţionare a unitãţilor economice, harta administrativã, informaţiile necesare pentru poziţionarea surselor de poluare fixe, liniare şi de suprafaţã, precum şi alte informaţii necesare pentru elaborarea inventarelor de emisii la nivel local şi naţional, în funcţie de evoluţia cercetãrilor ştiinţifice în domeniu;
c) sã colaboreze cu serviciile publice deconcentrate la nivel local ale celorlalte autoritãţi publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu titularii de activitate în vederea colectãrii datelor necesare elaborãrii inventarelor de emisii pentru evaluarea calitãţii aerului;
d) sã verifice şi sã realizeze validarea primarã a datelor necesare pentru elaborarea inventarelor de emisii.
(2) Autoritãţile publice locale şi titularii de activitate au obligaţia de a furniza autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului informaţii corecte şi complete în vederea realizãrii activitãţilor prevãzute la alin. (1).
ART. 19
(1) Autoritatea publicã centralã pentru transporturi, prin autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa, furnizeazã, dupã caz, Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date şi informaţii potrivit pct. II din anexa nr. 1.
(2) Informaţiile necesare şi formatul de raportare se stabilesc prin ordin comun al autoritãţii centrale pentru protecţia mediului şi al autoritãţii centrale pentru transporturi, în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
(3) În vederea satisfacerii cerinţelor prevãzute la alin. (1), autoritatea publicã centralã pentru transporturi are obligaţia de a-şi adapta metodologiile de colectare şi prelucrare a informaţiilor în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 20
(1) Institutul Naţional de Statisticã şi direcţiile judeţene şi regionale din subordine furnizeazã, dupã caz, Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date şi rezultate din cercetãrile statistice realizate conform Programului anual de cercetãri statistice aprobat de Guvernul României.
(2) Institutul Naţional de Statisticã împreunã cu autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului stabilesc anual, în condiţiile legii, informaţiile necesare şi formatul de raportare.
(3) Pentru informaţiile care nu se obţin prin Programul anual de cercetãri statistice, Institutul Naţional de Statisticã sprijinã autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului pentru organizarea de cercetãri statistice proprii în vederea satisfacerii necesarului de informaţii.
ART. 21
(1) Administratorul drumului public furnizeazã Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date statistice privind fluxul vehiculelor rutiere.
(2) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului stabileşte anual, în condiţiile legii, informaţiile necesare şi formatul de raportare.
(3) În vederea îndeplinirii cerinţelor prevãzute la alin. (1), administratorul drumului public are obligaţia de a-şi adapta metodologiile de colectare şi prelucrare a informaţiilor, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(4) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale furnizeazã, dupã caz, Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date şi informaţii potrivit pct. II lit. b) din anexa nr. 1.
ART. 22
Unitãţile prevãzute în anexa nr. 2 au obligaţia de a furniza autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date statistice la nivel regional, conform prevederilor cuprinse în aceastã anexã.
ART. 23
(1) Autoritatea publicã centralã pentru industrie, prin autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa, are obligaţia de a furniza Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului informaţii privind parcul de vehicule nerutiere, informaţii referitoare la consumul şi tipul de combustibili pentru vehicule nerutiere.
(2) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului stabileşte anual, în condiţiile legii, informaţiile necesare şi formatul de raportare.
(3) În vederea satisfacerii cerinţelor prevãzute la alin. (1), autoritatea publicã centralã pentru industrie are obligaţia de a-şi adapta metodologiile de colectare şi prelucrare a informaţiilor în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 24
(1) Autoritatea publicã centralã pentru agriculturã, pãduri şi dezvoltare ruralã, prin autoritãţile şi instituţiile de specialitate aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea sa, are obligaţia de a furniza, dupã caz, Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului şi autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului date şi informaţii potrivit pct. I şi III din anexa nr. 1.
(2) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului stabileşte anual, în condiţiile legii, informaţiile necesare şi formatul de raportare.
(3) În vederea satisfacerii cerinţelor prevãzute la alin. (1), autoritatea publicã centralã pentru agriculturã, pãduri şi dezvoltare ruralã şi autoritãţile publice locale pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã au obligaţia de a-şi adapta metodologiile de colectare şi prelucrare a informaţiilor în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 25
Metodologiile de colectare şi prelucrare a informaţiilor prevãzute la art. 19-24 se elaboreazã de Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
ART. 26
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti, prin Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului, întocmeşte anual, pânã pe data de 30 noiembrie, un raport privind inventarul naţional de emisii pentru anul precedent şi îl supune spre aprobare Comitetului interministerial pentru coordonarea integrãrii domeniului protecţiei mediului în politicile şi strategiile sectoriale la nivel naţional, constituit în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.097/2001 .
CAP. V
Evaluarea calitãţii aerului
ART. 27
În cadrul SNEGICA, Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã inventarele de emisii în atmosferã la nivel naţional, conform cerinţelor naţionale şi internaţionale;
b) asigurã aplicarea corectã a metodologiilor pentru elaborarea inventarelor de emisii în atmosferã la nivel local şi naţional;
c) asigurã validarea primarã a inventarelor de emisii în atmosferã elaborate la nivel naţional;
d) elaboreazã metodologia de validare a inventarelor de emisii în atmosferã;
e) stabileşte factorii de emisie la nivel naţional, în colaborare cu autoritãţile şi instituţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) şi cu titularii de activitate;
f) integreazã şi verificã toate informaţiile furnizate conform art. 18-24;
g) verificã şi valideazã inventarele de emisii în atmosferã la nivel local, elaborate de autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului;
h) elaboreazã rapoartele privind inventarele de emisii în atmosferã, conform cerinţelor naţionale şi internaţionale;
i) evalueazã calitatea aerului utilizând modele matematice pentru dispersia poluanţilor în atmosferã şi rezultatele obţinute în urma activitãţii de monitorizare a calitãţii aerului furnizate de cãtre Laboratorul Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului;
j) elaboreazã rapoarte privind evaluarea calitãţii aerului în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale;
k) realizeazã cercetãri în domeniul evaluãrii calitãţii aerului, în vederea asigurãrii implementãrii reglementãrilor specifice în acord cu evoluţia pe plan mondial a descoperirilor ştiinţifice.
ART. 28
(1) Etapele parcurse pentru evaluarea calitãţii aerului sunt:
a) evaluarea calitãţii aerului utilizând modele matematice pentru dispersia poluanţilor în atmosferã;
b) evaluarea calitãţii aerului pe baza rezultatelor obţinute în urma activitãţii de monitorizare furnizate de cãtre Laboratorul Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului.
(2) În vederea evaluãrii calitãţii aerului, Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului deruleazã urmãtoarele activitãţi:
a) realizeazã evaluarea preliminarã a calitãţii aerului;
b) întocmeşte listele cuprinzând zonele şi aglomerãrile în funcţie de nivelurile concentraţiilor de poluanţi în atmosferã, conform prevederilor <>Ordinului ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 745/2002 privind stabilirea aglomerãrilor şi clasificarea aglomerãrilor şi zonelor pentru evaluarea calitãţii aerului în România;
c) proiecteazã reţelele de monitorizare a calitãţii aerului la nivel judeţean, regional şi naţional;
d) evalueazã calitatea aerului conform prevederilor art. 27;
e) stabileşte numãrul şi frecvenţa mãsurãtorilor discontinue pentru a asigura reprezentativitatea rezultatelor mãsurãtorilor pe toatã perioada de control;
f) stabileşte modul în care se efectueazã evaluarea calitãţii aerului în zone şi aglomerãri, în funcţie de încadrarea în categoriile de poluare prevãzute în <>Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 745/2002 ;
g) propune spre aprobare autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului crearea de noi staţii de monitorizare a calitãţii aerului sau de închidere/schimbare a locaţiei staţiilor existente din Reţeaua naţionalã.
ART. 29
(1) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului, în colaborare cu autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, întocmeşte liste cu staţiile individuale fixe de monitorizare a calitãţii aerului cuprinse în Reţeaua naţionalã.
(2) Lista prevãzutã la alin. (1) cuprinde şi informaţiile cu privire la urmãtoarele caracteristici operaţionale pentru staţiile fixe individuale de monitorizare a calitãţii aerului:
a) tipul populaţiei şi numãrul persoanelor din zona pentru care staţia respectivã este reprezentativã;
b) tipul staţiei de monitorizare a calitãţii aerului;
c) denumirea autoritãţii publice teritoriale pentru protecţia mediului care rãspunde de întreţinerea şi funcţionarea staţiei respective;
d) poluanţii atmosferici mãsuraţi;
e) parametrii meteorologici mãsuraţi.
(3) Lista prevãzutã la alin. (1) se actualizeazã în cazul intervenţiei unor schimbãri importante de numãr, tip de staţii de monitorizare a calitãţii aerului sau în cazul închiderii ori mutãrii staţiilor de monitorizare existente.
(4) Lista prevãzutã la alin. (1) se publicã în Raportul anual privind starea mediului.
ART. 30
Compania Naţionalã "Institutul Naţional de Meteorologie, Hidrologie şi Gospodãrirea Apelor" - S.A. are obligaţia de a furniza Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului date operaţionale meteorologice la nivel local şi regional, în vederea realizãrii evaluãrii preliminare şi evaluãrii calitãţii aerului, utilizând modele matematice pentru dispersia poluanţilor în atmosferã.
ART. 31
(1) Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului elaboreazã rapoarte privind calitatea aerului în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale şi le supune spre aprobare autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) Toate datele şi rezultatele obţinute ca urmare a activitãţilor de elaborare a inventarelor de emisii, de modelare a dispersiei poluanţilor în atmosferã, de monitorizare şi evaluare a calitãţii aerului se pãstreazã în baza de date naţionalã administratã de Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului.
CAP. VI
Informarea publicului şi raportare
ART. 32
Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului pune la dispoziţie publicului informaţii privind calitatea aerului înconjurãtor, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 33
Autoritatea publicã centralã pentru sãnãtate rãspunde de informarea curentã a publicului cu privire la efectele poluanţilor atmosferici asupra sãnãtãţii umane.
ART. 34
Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului raporteazã la Uniunea Europeanã, Agenţia Europeanã de Mediu şi la alte organisme internaţionale rezultatele obţinute în urma evaluãrii calitãţii aerului, conform obligaţiilor asumate de România pe plan internaţional.
CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 35
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Laboratorului Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului de Evaluare a Calitãţii Aerului se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
ART. 36
Procedurile de achiziţie, validare şi transmitere a datelor se elaboreazã de cãtre Laboratorul Naţional de Referinţã pentru Calitatea Aerului şi de Centrul de Evaluare a Calitãţii Aerului şi se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 37
Procedurile standard de operare ale Reţelei naţionale se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 38
(1) Colectarea, prelucrarea şi întocmirea de rapoarte şi studii specifice, conform prevederilor prezentei hotãrâri, reprezintã obligaţia autoritãţilor şi instituţiilor publice prevãzute la art. 3 alin. (1).
(2) Fondurile necesare desfãşurãrii activitãţilor prevãzute la alin. (1) se menţioneazã distinct în bugetul anual al fiecãrei autoritãţi şi instituţii publice.
(3) Schimbul de date între autoritãţile publice centrale, reglementat prin prezenta hotãrâre, se efectueazã gratuit.
ART. 39
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemneazã:
----------------
p. Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul sãnãtãţii,
Ovidiu Brînzan
p. Ministrul de stat, ministrul administraţiei şi internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finanţelor publice,
Neculae Eugeniu Plãiaşu,
secretar de stat
Bucureşti, 15 aprilie 2004.
Nr. 586.
ANEXA 1
DATELE ŞI INFORMAŢIILE
necesare pentru realizarea inventarelor de
emisii pentru poluanţii emişi în atmosferã
I. 1. Suprafeţe cultivate (ha) cu culturi cu fertilizatori, exceptând îngrãşãmintele naturale, şi cu culturi fãrã fertilizatori. Sunt necesare urmãtoarele date:
a) suprafeţele pentru: culturi perene - vii şi livezi, culturi pe terenuri arabile, cultura orezului, horticulturã şi fâneţe;
b) cantitatea de pesticide utilizatã.
2. Suprafaţa pãdurilor de foioase şi conifere (ha)
3. Numãrul de capete de animale - pe categorii: bovine, caprine, ovine, cabaline şi pãsãri.
II. a) Consum de carburanţi/an pentru transportul feroviar
b) Informaţii privind parcul auto
c) Numãr de cicluri aterizare-decolare în funcţie de tipurile de aeronave.
III. a) Suprafaţa împãduritã (ha) - conifere/foioase
b) Suprafeţele de pãduri şi de pãşuni care au suferit transformãri (ha)
c) Suprafaţa de teren convertitã în ultimii 10 ani conifere, foioase, fâneţe
d) Biomasa arsã - conifere şi foioase, exprimatã în mii tone materie uscatã
e) Suprafaţa de teren abandonatã sau în curs de revegetare din ultimii 20 de ani (ha)
f) Suprafaţa de teren abandonatã sau în curs de revegetare într-un interval mai mare de 20 de ani (ha).
ANEXA 2
LISTA
unitãţilor care furnizeazã datele necesare
modelãrii dispersiei poluanţilor în atmosferã
şi tipurile de date necesar a fi furnizate
1. Direcţiile regionale de statisticã:
a) suprafaţa totalã pe regiuni;
b) populaţia totalã pe regiuni;
c) densitatea populaţiei (locuitori/km²);
d) numãrul de locuinţe din aglomerare.
2. Regia Autonomã de Distribuţie a Energiei Termice "Radet":
a) harta cu zonele termoficate din aglomerare;
b) lista centralelor termice, localizare (adresa) şi numãrul mediu de apartamente deservite de o centralã termicã,
puterea instalatã, consumurile şi parametrii fizici ai emisiilor.
3. Societatea Comercialã de Distribuţie a Gazelor Naturale "Distrigaz" - S.A.:
a) consumurile lunare de gaze naturale pentru asociaţiile de proprietari sau asociaţiile de locatari;
b) consumurile lunare de gaze naturale pentru consumatorii casnici;
c) consumurile lunare de gaze naturale pentru industrie.
4. Primãrie - Direcţia urbanism:
- geometria strãzilor canion alese în vederea efectuãrii modelãrii dispersiei poluanţilor rezultaţi din traficul rutier (lãţime, lungime, pantã, înãlţimea clãdirilor).
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: