Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 574 din 15 iunie 2005  privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta cazanelor noi pentru apa calda care functioneaza cu combustibili lichizi sau gazosi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 574 din 15 iunie 2005 privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta cazanelor noi pentru apa calda care functioneaza cu combustibili lichizi sau gazosi

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 11 iulie 2005
HOTĂ?RÂRE nr. 574 din 15 iunie 2005
privind stabilirea cerinţelor referitoare la eficienta cazanelor noi pentru apa calda care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazosi
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 11 iulie 2005

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Prezenta hotãrâre se încadreazã în programul de promovare a eficientei energetice şi stabileşte cerinţele referitoare la randamentul cazanelor noi pentru apa calda care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazosi şi care au puterea nominalã de minimum 4 kW şi de maximum 400 kW, denumite în continuare cazane.
ART. 2
(1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) cazan: ansamblul corp cazan-arzator, destinat sa transmitã apei caldura degajata la arderea combustibilului;
b) aparat:
- corpul cazanului destinat sa fie echipat cu un arzator;
- arzatorul destinat sa echipeze un corp de cazan;
c) putere nominalã utila, exprimatã în kW - puterea calorica maxima stabilitã şi garantatã de producãtor, care poate fi furnizatã la mers continuu, cu respectarea randamentelor utile indicate de producãtor;
d) randament util, exprimat în % - raportul dintre debitul caloric transmis apei din cazan şi produsul dintre valoarea calorica neta la presiune constanta a combustibilului şi consumul exprimat în cantitatea de combustibil pe unitatea de timp;
e) sarcina parţialã, exprimatã în % - raportul dintre puterea utila a unui cazan care funcţioneazã intermitent sau la o putere inferioarã puterii nominale utile şi aceeaşi putere nominalã utila;
f) temperatura medie a apei din cazan - media dintre temperatura apei la intrarea şi la ieşirea din cazan;
g) cazan standard - cazan pentru care temperatura medie a apei poate fi limitatã prin proiect;
h) cazan recuperator - cazan destinat sa deserveasca un sistem de încãlzire centrala şi sa fie instalat într-o vatra de ardere ca parte componenta a unui ansamblu cazan recuperator-arzator cu gaz;
i) cazan de joasa temperatura - cazan care poate funcţiona continuu, asigurând o temperatura a apei de alimentare între 35°C-40°C, şi care poate produce condensare în anumite condiţii; sunt incluse cazanele cu condensare care funcţioneazã cu combustibili lichizi;
j) cazan cu condensare de gaz - cazan conceput sa condenseze în permanenta o mare parte din vaporii de apa continuti în gazele de ardere;
k) cazan destinat a fi instalat într-un spaţiu de locuit - cazan cu puterea nominalã utila mai mica decât 37 kW, destinat sa asigure caldura necesarã încãlzirii spaţiului de locuit în care este instalat, prin emiterea de caldura de cãtre corpul sau ce are un vas de expansiune deschis, furnizand apa calda prin circularea acesteia în sistem gravitational; aceste cazane trebuie sa aibã înscrisã pe carcasa indicaţia explicita ca poate fi instalat în spaţii de locuit.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
(1) Se excepteazã de la prevederile prezentei hotãrâri urmãtoarele:
a) cazanele pentru apa calda care funcţioneazã cu alte tipuri de combustibili, inclusiv combustibili solizi;
b) echipamentele pentru prepararea instantanee a apei calde;
c) cazanele destinate sa funcţioneze cu combustibili ale cãror proprietãţi diferã în mod considerabil de proprietãţile combustibililor lichizi şi gazosi comercializati în mod curent, cum ar fi gazele industriale reziduale, biogazul şi altele;
d) maşinile de gãtit şi aparatele destinate în principal sa incalzeasca spaţiile în care sunt instalate şi care au ca funcţie secundarã furnizarea apei calde pentru încãlzire centrala şi a apei calde menajere;
e) aparatele cu o putere nominalã mai mica de 6 kW, care folosesc circulaţia apei în sistem gravitational şi sunt destinate numai pentru producerea şi stocarea apei calde menajere;
f) cazanele fabricate în regim de unicat;
g) unitãţile de cogenerare: unitãţi pentru producerea simultanã a energiei electrice şi termice şi/sau mecanice.
(2) În cazul cazanelor care au funcţie dubla, aceea de încãlzire a unui spaţiu şi de furnizare a apei calde menajere, cerinţele prevãzute la art. 5 alin. (1) se referã numai la funcţia de încãlzire.
ART. 4
(1) Nu pot face obiectul interzicerii, restrictionarii sau împiedicãrii introducerii pe piata ori punerii în funcţiune pe teritoriul României aparatele şi cazanele care sunt conforme cu prevederile prezentei hotãrâri, care poarta marcajul CE prevãzut la art. 7 ce atesta conformitatea cu toate prevederile prezentei hotãrâri, inclusiv cu procedurile pentru evaluarea conformitatii prevãzute la art. 7 şi 8, decât dacã legislaţia armonizata în vigoare prevede astfel. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevãzute în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se admite punerea în funcţiune a cazanelor numai dacã respecta cerinţele de randament prevãzute la art. 5 alin. (1) şi condiţiile de punere în funcţiune stabilite pe baza condiţiilor climaterice locale, a caracteristicilor energetice şi a spaţiilor de amplasare a acestora în cadrul imobilelor.
(3) Pentru cazanele recuperatoare şi/sau cazanele destinate a fi instalate în spaţii de locuit, deja instalate la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, se continua autorizarea punerii în funcţiune a acestora, cu condiţia ca randamentul lor atât la putere nominalã, cat şi la sarcina parţialã de 30% sa fie cu cel mult 4% sub cerinţele prevãzute în art. 5 alin. (1) pentru cazane standard.
(4) Ministerul Economiei şi Comerţului transmite Comisiei Europene informaţiile necesare care sa îi permitã acesteia sa prezinte Consiliului propuneri de amendamente destinate sa asigure randamentul energetic şi libera circulaţie a cazanelor în Uniunea Europeanã şi în România.
(5) În cazul în care:
a) cazanelor le sunt aplicabile şi alte reglementãri armonizate ce acoperã alte cerinţe şi care prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica conformitatea cazanelor în cauza cu prevederile tuturor reglementãrilor armonizate aplicabile;
b) una sau mai multe dintre aceste reglementãri armonizate aplicabile, la care se face referire la lit. a), îi permit producãtorului, într-o perioada de tranzitie, sa aleagã procedura pe care sa o aplice cazanelor, marcajul CE indica conformitatea numai cu prevederile reglementãrilor armonizate aplicate de producãtor. În astfel de situaţii, în documentele, notele sau instrucţiunile care însoţesc cazanele se vor indica şi datele de identificare a reglementãrilor, asa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ART. 5
(1) Cazanele trebuie sa respecte cerinţele de randament util:
a) la puterea nominalã, respectiv în timpul functionarii la puterea nominalã P(n) exprimatã în kW, şi la o temperatura medie a apei din cazan de 70°C;
şi
b) la sarcina parţialã, respectiv în timpul functionarii la o sarcina parţialã de 30% şi la o temperatura medie a apei care variaza în funcţie de tipul de cazan.
(2) Cerinţele de randament util pentru cazane sunt prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Standardele europene armonizate referitoare la cerinţele prevãzute în prezenta hotãrâre, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, stabilesc, între altele, metodele de verificare valabile pentru fabricaţie şi masurari. Tolerante adecvate trebuie incluse în nivelurile de randament.
ART. 6
(1) Pentru a se putea identifica în mod clar performanţele energetice ale cazanelor se stabileşte un sistem de etichetare a acestora cu simbolul de eficienta energetica. Sistemul de etichetare se aplica acelor cazane al cãror randament este mai mare decât randamentul cazanelor standard prevãzut la art. 5 alin. (1).
(2) Cazanul primeşte simbolul de eficienta energetica "*" dacã randamentul sau la puterea nominalã şi randamentul la sarcina parţialã au valoare egala sau mai mare decât valorile prevãzute pentru cazanele standard. Simbolul "*" este redat în specimen în anexa nr. 2. Cazanul primeşte simbolul "**" dacã randamentul sau la puterea nominalã şi randamentul la sarcina parţialã ale cazanului au valoare mai mare cu 3 sau cu mai multe puncte decât valorile prevãzute pentru cazanele standard. Fiecare depasire suplimentarã cu 3 puncte a valorii randamentului la puterea nominalã şi la sarcina parţialã permite atribuirea unui simbol suplimentar "*", conform prevederilor anexei nr. 3.
(3) Este interzisã aplicarea oricãror alte etichete care pot fi confundate cu cele prevãzute la alin. (2).
ART. 7
(1) Se considera ca respecta cerinţele de randament util prevãzute la art. 5 alin. (1) cazanele care sunt conforme cu prevederile standardelor romane şi/sau standardelor naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene armonizate, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Astfel de cazane trebuie sa aibã aplicat marcajul CE şi sa fie însoţite de declaraţia de conformitate EC.
(2) Conformitatea cazanelor fabricate în serie se certifica prin:
a) examinarea randamentului unui cazan tip, în conformitate cu modulul B prevãzut în anexa nr. 4;
b) declararea conformitatii cu tipul aprobat în conformitate cu modulele C, D sau E prevãzute în anexa nr. 5.
(3) Pentru cazanele care funcţioneazã cu combustibili gazosi procedurile de evaluare a conformitatii randamentelor lor sunt cele utilizate pentru evaluarea conformitatii cu cerinţele de securitate stabilite în <>Hotãrârea Guvernului nr. 453/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 din 9 iunie 2005.
(4) În cazul în care sunt introduse pe piata aparate comercializate separat, acestea trebuie sa poarte marcajul CE şi sa fie însoţite de declaraţia de conformitate EC care defineste parametrii ce le permit acestora ca, dupã asamblare, sa atinga nivelurile de randament util prevãzute la art. 5 alin. (1).
(5) Marcajul CE, precum şi simbolul de eficienta energetica, prevãzute în anexa nr. 2, se aplica pe cazane în mod vizibil, lizibil şi durabil. Este interzisã aplicarea pe aceste produse a unor marcaje asemãnãtoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazane şi pe aparate, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
(6) În cazul în care organul de control sau un organism notificat constata ca marcajul CE a fost aplicat necorespunzãtor, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, este obligat sa realizeze cazanul conform prevederilor privind aplicarea marcajului CE şi sa înceteze încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri.
(7) În cazul în care organul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia mãsurile necesare de restrictionare sau de interzicere a introducerii pe piata a produsului în cauza ori pentru retragerea produsului de pe piata, dupã caz. Ministerul Economiei şi Comerţului va notifica Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene în legatura cu mãsurile întreprinse.
ART. 8
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului notifica Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene organismele pe care le-a desemnat sa realizeze procedurile prevãzute la art. 7, împreunã cu sarcinile specifice care le-au fost atribuite, precum şi numãrul de identificare alocat anterior de Comisia Europeanã.
(2) Lista organismelor notificate şi numerele lor de identificare, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Ministerul Economiei şi Comerţului desemneazã organismele pentru evaluarea conformitatii, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 6. Procedura de evaluare a organismelor în vederea recunoaşterii de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Se considera ca organismele care îndeplinesc criteriile prevãzute în standardele armonizate relevante îndeplinesc criteriile prevãzute în anexa nr. 6.
(4) În condiţiile în care se constata ca un anumit organism desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 6, acesta retrage desemnarea organismului şi informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene în scopul retragerii notificãrii la nivel european.
ART. 9
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, interzicerea introducerii pe piata, retragerea de pe piata, interzicerea punerii în funcţiune şi a utilizãrii produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) şi (3), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea introducerii pe piata, retragerea de pe piata, interzicerea comercializãrii sau/şi punerii în funcţiune a produselor nemarcate ori marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 6, art. 7 alin. (1), (4) şi (5) şi a celor din anexa nr. 4 pct. 9 şi din anexa nr. 5 pct. 1.3, 2.5 şi 3.5, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii, pana la o data stabilitã de organul de control, de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
d) lipsa autorizãrii prevãzute la art. 4 alin. (3), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea utilizãrii cazanelor recuperatoare şi/sau a cazanelor instalate, destinate a fi instalate în spaţii de locuit.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul organului de control.
ART. 10
Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri şi care asigura supravegherea pieţei este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP, denumit în continuare ISCIR-SP.
ART. 11
(1) Deciziile luate în aplicarea prezentei hotãrâri de cãtre ISCIR-SP, din care rezulta sancţiuni şi restrictii de introducere pe piata sau punere în funcţiune a cazanelor şi a aparatelor, vor mentiona:
a) temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) cãile de atac impotriva deciziei ISCIR-SP;
c) termenele pentru exercitarea cãilor de atac în cazul plângerii la organul de control care a aplicat sancţiunea.
(2) Deciziile prevãzute la alin. (1) sunt aduse imediat la cunostinta persoanelor interesate şi Ministerului Economiei şi Comerţului.
ART. 12
Prevederile art. 8 alin. (1), (2) şi (4) se aplica de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 13
(1) Pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune atât a cazanelor şi a aparatelor cu marcaj CE, cat şi a celor cu marcaj naţional de conformitate CS, denumit în continuare marcaj CS, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se interzice, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre, aplicarea pe cazane şi aparate, concomitent, a marcajului CE şi a marcajului CS.
(3) Pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, prevederile prezentei hotãrâri referitoare la marcajul CE se aplica şi marcajului CS.
(4) Lista organismelor desemnate sa realizeze procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la art. 7 alin. (2) şi (3) se aproba şi se actualizeazã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) În situaţia în care evaluarea conformitatii cazanelor destinate pieţei naţionale se realizeazã prin utilizarea procedurilor prevãzute la art. 7 alin. (2) şi (3) de cãtre organismele prevãzute la alin. (4), producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România, trebuie sa aplice marcajul CS.
ART. 14
(1) Responsabilitãţile producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat, în legatura cu cazanele şi cu aparatele introduse pe piata sau puse în funcţiune cu marcaj CS, sunt aceleaşi cu cele prevãzute de prezenta hotãrâre pentru cazanele şi aparatele cu marcaj CE.
(2) Sancţiunile şi mãsurile prevãzute la art. 9 se aplica şi în cazul cazanelor şi aparatelor introduse pe piata cu marcaj CS.
ART. 15
De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se interzice introducerea pe piata sau punerea în funcţiune a cazanelor şi a aparatelor care poarta marcajul CS.
ART. 16
Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate prevãzute la art. 7 alin. (1), ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se aproba şi se actualizeazã periodic prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 17
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 18
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 270/2002 privind stabilirea cerinţelor referitoare la eficienta şi etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa calda care funcţioneazã cu combustibil lichid sau gazos, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 9 aprilie 2002, cu modificãrile ulterioare.
ART. 19
Prezenta hotãrâre transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 92/42/CEE din 21 mai 1992 privind cerinţele de eficienta pentru cazanele noi de apa calda care funcţioneazã cu combustibili lichizi sau gazosi, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 167 din data de 22 iunie 1992, modificatã şi completatã prin Directiva Consiliului 93/68/CEE din 22 iulie 1993, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 220 din data de 30 august 1993 şi modificatã şi completatã prin Directiva Consiliului 2004/8/CEE din 11 februarie 2004, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 052 din 21 februarie 2004.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres

Bucureşti, 15 iunie 2005.
Nr. 574.

ANEXA 1


CERINŢELE DE RANDAMENT UTIL PENTRU CAZANE
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Randamentul la Randamentul la
putere nominalã sarcina parţialã
Tipul Intervalul ───────────────────────────────────────────────────────
cazanului de putere Temperatura Randamentul Temperatura Randamentul
medie a apei cerut medie a apei cerut
din cazan din cazan
(kW) (°C) (%) (°C) (%)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cazane 4-400 70 󖿈 + 2 log P(n) ≥ 50 󖿄 + 3 log P(n)
standard

Cazane 4-400 70 󖿋,5 + 1,5 log P(n) 40 󖿋,5 + 1,5 log P(n)
de joasa
temperatura*)

Cazane cu 4-400 70 󖿏 + 1 log P(n) 30**) ≥ 97 + 1 log P(n)
condensare
de gaz
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-----------
*) Inclusiv cazane cu condensare, care funcţioneazã cu combustibil lichid.
**) Temperatura apei de alimentare a cazanului.


ANEXA 2

MARCAJELE SPECIFICE SUPLIMENTARE

Marcajele specifice suplimentare sunt:
1. Ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul CE.
2. Simbolul de eficienta energetica acordat pentru performanţele energetice în baza art. 6 din hotãrâre are urmãtoarea forma:

NOTA(CTCE)
----------
Forma - Simbolului de eficienta energetica acordat pentru performanţele energetice, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 11 iulie 2005, la pagina 5.( a se vedea imaginea asociata)


ANEXA 3

ATRIBUIREA
simbolului de eficienta energetica pentru performanţele energetice

Cerinţele de randament ce trebuie îndeplinite atât la puterea nominalã, cat şi la sarcina parţialã de 0,3 P(n):


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Randamentul cerut la puterea Randamentul cerut la sarcina
Eticheta nominalã P(n) şi la o temperatura parţialã de 0,3 P(n) şi la o
medie a apei din cazan de 70°C temperatura medie a apei din
(%) cazan de 󖾦°C
(%)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
* ≥ 84 + 2 log P(n) ≥ 80 + 3 log P(n)
** ≥ 87 + 2 log P(n) ≥ 83 + 3 log P(n)
*** ≥ 90 + 2 log P(n) ≥ 86 + 3 log P(n)
**** ≥ 93 + 2 log P(n) ≥ 89 + 3 log P(n)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA(CTCE)
----------
* = simbolul de eficienta energetica pentru performanţele energetice (a se vedea imaginea asociata)

ANEXA 4

PROCEDURA DE EVALUARE A CONFORMITATII
Examinarea EC de tip - Modulul B

1. Acest modul descrie acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta ca un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere respecta prevederile aplicabile din prezenta hotãrâre.
2. Cererea pentru efectuarea examinãrii EC de tip se înainteazã de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, unui singur organism notificat, ales de cãtre acesta.
Cererea trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) denumirea şi adresa producãtorului şi, dacã cererea este înaintatã de cãtre reprezentantul autorizat al acestuia, denumirea şi adresa reprezentantului autorizat;
b) o declaraţie scrisã, potrivit cãreia rezulta ca o cerere similarã nu a mai fost înaintatã nici unui alt organism notificat;
c) dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3.
Solicitantul trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite un numãr rezonabil de exemplare dacã considera ca sunt necesare pentru realizarea programului de încercãri.
3. Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa permitã efectuarea evaluãrii conformitatii aparatului cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre. În mãsura în care este necesar evaluãrii, dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa acopere proiectarea, fabricatia şi modul de funcţionare a aparatului şi trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) descrierea generalã a tipului;
b) planuri de conceptie, planuri de fabricaţie şi diagrame ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrieri şi explicaţii necesare înţelegerii desenelor şi diagramelor, precum şi a modului de funcţionare a produsului;
d) lista standardelor prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre, aplicate în totalitate sau parţial, precum şi descrierea soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale prevãzute de prezenta hotãrâre pentru cazul în care standardele prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre nu au fost aplicate;
e) rezultatele calculelor de proiectare realizate, verificãrile efectuate etc.;
f) rapoarte de încercãri.
4. Organismul notificat are urmãtoarele obligaţii:
4.1. sa examineze dosarul tehnic de fabricaţie, sa verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu dosarul tehnic de fabricaţie şi sa identifice elementele care au fost proiectate în conformitate cu standardele prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã a aplica prevederile din acele standarde;
4.2. sa efectueze sau sa impunã efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare, pentru a verifica, în cazul în care nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre, dacã soluţiile adoptate de producãtor satisfac cerinţele esenţiale prevãzute de prezenta hotãrâre;
4.3. sa efectueze sau sa impunã efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare, pentru a verifica, în cazul în care producãtorul a ales sa aplice standardele din domeniu, dacã acestea au fost aplicate;
4.4. sa convinã împreunã cu solicitantul asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi incercarile necesare.
5. În cazul în care tipul respecta prevederile prezentei hotãrâri aplicabile acestuia, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului un certificat de examinare EC de tip. Acest certificat conţine denumirea şi adresa producãtorului, concluziile examinarilor şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat.
Lista cu cele mai importante documente din dosarul tehnic de fabricaţie se anexeazã la certificat şi o copie se pãstreazã de cãtre organismul notificat.
În cazul în care organismul notificat refuza acordarea certificatului de examinare EC de tip producãtorului sau reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, organismul trebuie sa justifice detaliat solicitantului refuzul.
În situaţia în care i se refuza unui producãtor certificarea unui tip, acesta poate face plângere la instanta judecãtoreascã competenta teritorialã, în condiţiile legii.
6. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat, care deţine documentaţia referitoare la certificatul de examinare EC de tip, asupra tuturor modificãrilor pe care le-a efectuat sau intenţioneazã sa le efectueze unui aparat aprobat. Aceste modificãri sunt supuse unei aprobãri suplimentare atunci când pot afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile prevãzute pentru utilizarea acestui produs. Aceasta aprobare suplimentarã trebuie acordatã sub forma unei completãri la certificatul de examinare EC de tip original.
7. Fiecare organism notificat trebuie, de asemenea, sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii relevante privind certificatele de examinare EC de tip pe care le-a emis sau le-a retras, inclusiv completãrile la acestea.
8. Celelalte organisme notificate pot sa obţinã copii ale certificatelor de examinare EC de tip şi/sau ale completãrilor la acestea. Anexele la certificate trebuie puse la dispoziţie celorlalte organisme notificate.
9. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa pãstreze împreunã cu dosarul tehnic de fabricaţie copiile certificatelor de examinare EC de tip emise şi ale completãrilor la acestea o perioada de cel puţin 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu sunt stabiliţi în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie ISCIR-SP, la cerere, documentaţia tehnica revine persoanei responsabile cu introducerea pe piata a produsului.


ANEXA 5

PROCEDURI DE EVALUARE A CONFORMITATII

1. Modulul C - Conformitatea cu tipul
1.1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, asigura şi declara ca aparatele în cauza sunt conform tipului descris în certificatul de examinare EC de tip şi satisfac cerinţele aplicabile prin prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
1.2. Producãtorul trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea aparatelor fabricate cu tipul, asa cum este descris în certificatul de examinare EC de tip, şi cu cerinţele de randament ale prezentei hotãrâri aplicabile acestora.
1.3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa pãstreze o copie a declaraţiei de conformitate o perioada de cel puţin 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu sunt stabiliţi pe teritoriul României ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie: ISCIR - SP, la cerere, documentaţia tehnica revine persoanei responsabile cu introducerea pe piata a produsului.
1.4. Un organism notificat, ales de producãtor, efectueazã sau impune efectuarea examinãrii produselor la intervale de timp aleatorii. Se examineazã un esantion adecvat din produsele finite, prelevat de la fata locului de cãtre organismul notificat, şi se efectueazã incercarile adecvate, definite în standardele aplicabile prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre sau încercãri cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea produsului cu cerinţele aplicabile din hotãrârea corespunzãtoare.
În cazul în care unul sau mai multe dintre produsele verificate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie sa ia mãsurile necesare pentru obţinerea conformitatii.
2. Modulul D - Asigurarea calitãţii producţiei
2.1. Asigurarea calitãţii producţiei este procedura prin care producãtorul care respecta obligaţiile ce îi revin conform prevederilor pct. 2.2 asigura şi declara conformitatea aparatelor în cauza cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi faptul ca acestea satisfac cerinţele prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
Marcajul CE trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 2.4.
2.2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţia finala a aparatului şi încercãri conform prevederilor pct. 2.3 şi care trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 2.4.
2.3. Sistemul calitãţii
2.3.1. Producãtorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitãţii.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile relevante despre aparatul avut în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) dosarul tehnic de fabricaţie pentru tipul aprobat şi o copie a certificatului de examinare EC de tip.
2.3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa garanteze conformitatea aparatelor cu tipul aprobat, asa cum este descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre. Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de un producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã în special o descriere corespunzãtoare a urmãtoarelor:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii cu privire la calitatea aparatelor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile şi incercarile efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricare, cu indicarea frecvenţei la care acestea se efectueazã;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarile sau aprobãrile personalului implicat etc.;
e) mijloacele de supraveghere a realizãrii calitãţii cerute şi a functionarii eficiente a sistemului calitãţii.
2.3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitãţii pentru a stabili dacã satisface cerinţele prevãzute la pct. 2.3.2. Se considera ca sunt respectate cerinţele prevãzute la pct. 2.3.2 dacã elementele sistemului calitãţii sunt conform standardelor naţionale relevante care adopta standarde europene armonizate. Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includã o vizita de inspectare la întreprinderea producãtorului.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
2.3.4. Producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi trebuie sa asigure ca acesta este menţinut la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat va satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 2.3.2 sau dacã este necesarã o noua procedura de evaluare.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
2.4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
2.4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este acela de a asigura ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
2.4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspecţii la locurile de fabricaţie, inspecţie, încercãri şi depozitare şi trebuie sa punã la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
2.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze auditari periodice pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii şi trebuie sa emita producãtorului un raport de audit.
2.4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa fie efectuate încercãri pentru a verifica buna funcţionare a sistemului calitãţii; dacã este cazul, organismul notificat trebuie sa predea producãtorului un raport al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
2.5. Producãtorul trebuie sa pãstreze şi sa poatã pune la dispoziţie ISCIR - SP, pe o perioada de cel puţin 10 ani de la data la care a fost fabricat ultimul produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 2.3.1 paragraful 2 lit. b);
b) informaţiile privind modificarea sistemului calitãţii prevãzute la pct. 2.3.4 paragraful 2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 2.3.4 ultimul paragraf şi la pct. 2.4.3 şi 2.4.4.
2.6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii, emise şi retrase.
3. Modulul E - Asigurarea calitãţii produsului
3.1. Acest modul descrie procedura prin care producãtorul care îndeplineşte prevederile pct. 3.2 asigura şi declara cazanele şi aparatele conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare cazan şi aparat şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate. Marcajul CE trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat care rãspunde de supraveghere, conform prevederilor pct. 3.4.
3.2. Pentru inspecţia finala şi încercarea cazanului şi aparatului, producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat conform prevederilor pct. 3.3, care trebuie sa fie supus supravegherii conform prevederilor pct. 3.4.
3.3. Sistemul calitãţii
3.3.1. Producãtorul solicita unui organism notificat ales de cãtre acesta evaluarea propriului sistem al calitãţii pentru cazanele şi aparatele sale.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile relevante pentru categoria de cazan sau aparat avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) dosarul tehnic de fabricaţie a tipului aprobat şi o copie a certificatului de examinare EC de tip.
3.3.2. În cadrul sistemului calitãţii se efectueazã examinarea fiecãrui cazan sau aparat şi incercarile corespunzãtoare prevãzute în standardul sau în standardele aplicabile prevãzute la art. 5 alin. (2) din hotãrâre ori încercãri cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Aceasta documentaţie privind sistemul calitãţii trebuie sa asigure o înţelegere uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã în special o descriere adecvatã a urmãtoarelor:
a) obiectivele privind calitatea, structura organizatoricã a întreprinderii, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii în ceea ce priveşte calitatea produsului;
b) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate dupã fabricaţie;
c) mijloacele de supraveghere a functionarii efective a sistemului calitãţii;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.
3.3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.3.2. Se considera ca sunt respectate cerinţele prevãzute la pct. 3.3.2 dacã elementele sistemului calitãţii sunt conform standardelor relevante romane şi/sau standardelor naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene armonizate.
Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includã o vizita de inspectare la întreprinderea producãtorului.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.3.4. Producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi trebuie sa asigure ca acesta este menţinut la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat continua sa satisfacã cerinţele prevãzute la pct. 3.3.2 sau, dacã este necesarã, o noua procedura de evaluare.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
3.4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este acela de a asigura ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
3.4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspecţii la locurile de inspecţie, încercãri şi depozitare şi trebuie sa punã la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) dosarul tehnic de fabricaţie;
c) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
3.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice, pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii şi trebuie sa emita producãtorului un raport de audit.
3.4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa fie efectuate încercãri pentru a verifica buna funcţionare a sistemului calitãţii; dacã este cazul, organismul notificat trebuie sa predea producãtorului un raport al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
3.5. Producãtorul trebuie sa pãstreze şi sa punã la dispoziţie ISCIR - SP pe o perioada de cel puţin 10 ani de la data la care a fost fabricat ultimul cazan sau aparat urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.3.1 paragraful 2 lit. c);
b) informaţiile privind modificarea sistemului calitãţii, prevãzute la pct. 3.3.4 paragraful 2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 3.3.4, 3.4.3 şi 3.4.4.
3.6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţiile relevante referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii emise şi la cele retrase.


ANEXA 6

CRITERII MINIME
ce trebuie avute în consideraţie pentru notificarea organismelor

1. Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil cu efectuarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul aparatelor pe care organismul le inspecteaza şi decât reprezentantul autorizat al acestora. Aceştia nu pot sa fie implicaţi direct sau ca reprezentanţi autorizaţi în activitãţi de proiectare, construcţie, comercializare ori întreţinere a unor astfel de cazane şi aparate. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul notificat.
2. Organismul şi personalul acestuia cu responsabilitãţi în efectuarea controlului trebuie sa efectueze încercãri de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de cele de natura financiarã, care ar putea influenta evaluarea sau rezultatele inspectiilor, în mod special din partea unor persoane ori grupuri de persoane care au interes în rezultatele verificãrilor.
3. Organismul trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa detina dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de operaţiunile de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru efectuarea verificãrilor speciale.
4. Personalul responsabil cu efectuarea inspectiilor trebuie sa aibã:
a) pregãtire tehnica şi profesionalã temeinica;
b) cunoştinţe satisfãcãtoare referitoare la cerinţele încercãrilor pe care le efectueazã şi experienta adecvatã pentru astfel de încercãri;
c) abilitatea necesarã pentru a întocmi certificate, înregistrãri şi rapoarte care sa demonstreze ca incercarile au fost efectuate.
5. Imparţialitatea personalului cu responsabilitãţi în efectuarea controlului trebuie garantatã. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul încercãrilor efectuate şi nici de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã, pentru incercarile efectuate, în conformitate cu legislaţia nationala în domeniu, dacã rãspunderea civilã nu revine prin lege statului.
7. Personalul organismului este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a altor reglementãri naţionale, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de autoritãţile competente ale statului în care îşi desfãşoarã activitatea.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016