Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 571 din 14 iunie 2001  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 571 din 14 iunie 2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 375 din 11 iulie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi ale <>art. 12 alin. (4) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Domeniu de aplicare

ART. 1
(1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica recipientelor simple sub presiune, executate în serie în ţara sau importate, reglementand cerinţele esenţiale de securitate impuse acestora pentru a fi introduse pe piata şi a fi puse în funcţiune, în scopul asigurãrii protecţiei persoanelor, mediului înconjurãtor şi a proprietãţii.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) recipientelor special destinate folosirii în domenii nucleare, care prin avariere ar cauza emisii radioactive;
b) recipientelor special folosite pentru instalare în interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru propulsarea acestora;
c) stingatoarelor de foc.

SECŢIUNEA a 2-a
Definirea unor termeni

ART. 2
În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) recipient simplu sub presiune - orice recipient sudat, supus unei presiuni interioare relative mai mare de 0,5 bari, care este destinat umplerii cu aer sau azot şi care nu va fi expus la foc, denumit în continuare recipient;
b) introducere pe piata - acţiunea de a face disponibil un produs pentru prima data, contra cost sau gratuit, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii;
c) practici inginereşti - ansamblu de activitãţi, de la proiectarea recipientelor pana la recepţia produsului finit, incluzând activitãţi de control şi verificare, desfãşurate şi consemnate în documentele firmei producãtoare;
d) organism de certificare - organismul recunoscut de Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea şi certificarea conformitatii recipientelor înaintea introducerii pe piata şi/sau punerii în funcţiune;
e) organism de control - organisme ale administraţiei publice centrale desemnate de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru verificarea respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri, respectiv supravegherea pieţei, şi de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, pentru supravegherea în procesul muncii.

SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii tehnice impuse la construcţia recipientelor

ART. 3
(1) Recipientele se executa:
a) fie dintr-o parte cilindrica de secţiune circulara, închisã la capete, cu funduri bombate spre exterior şi/sau plane, având aceeaşi axa de revoluţie cu partea cilindrica;
b) fie din doua funduri bombate spre exterior, care au aceeaşi axa de revoluţie.
(2) Piesele componente şi ansamblurile care contribuie la rezistenta recipientelor sub presiune se executa fie din oţel de calitate nealiat, fie din aluminiu nealiat sau aliaje din aluminiu rezistente în timp.
(3) Presiunea maxima de lucru a recipientului trebuie sa fie mai mica sau egala cu 30 bari, iar produsul PS x V (presiunea x capacitatea recipientului) trebuie sa fie cel mult egal cu 10.000 bari x 1.
(4) Temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie inferioarã valorii de -50°C.
(5) Temperatura maxima de lucru nu trebuie sa fie superioarã valorii de 300°C pentru recipientele din oţel şi valorii de 100°C pentru recipientele din aluminiu şi aliaj de aluminiu.
ART. 4
(1) Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x 1 trebuie sa satisfacã cerinţele esensiale de securitate cuprinse în anexa nr. 1.
(2) Recipientele la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bari x 1 se executa conform practicilor inginereşti şi trebuie sa poarte inscripţiile înscrise la pct. 1 din anexa nr. 2, cu excepţia marcajelor de conformitate prevãzute la art. 16.

SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de introducere pe piata a recipientelor

ART. 5
Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale de securitate menţionate la art. 4 alin. (1) şi se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor, dacã:
a) poarta marcajul naţional de conformitate CS aplicat de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care simbolizeaza conformitatea produsului cu cerinţele impuse sa fie respectate de producãtor potrivit prezentei hotãrâri şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate redactatã în limba romana;
b) poarta marcajul european de conformitate CE aplicat de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care simbolizeaza conformitatea produsului cu cerinţele cuprinse în directivele Uniunii Europene aplicabile şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate tradusa în limba romana.
ART. 6
(1) Recipientele care poarta marcajul CS de conformitate corespund tuturor prevederilor prezentei hotãrâri, inclusiv procedurilor de evaluare a conformitatii descrise în cap. II.
Conformitatea recipientelor cu standardele romane care adopta standardele europene armonizate conduce la prezumţia de conformitate cu cerinţele la care se face referire în art. 4.
(2) Pentru recipientele la care producãtorul nu a aplicat sau a aplicat doar parţial standardele la care se face referire în alin. (1) sau pentru care nu exista asemenea standarde, conformitatea cu cerinţele prevãzute la art. 4 alin. (1) trebuie doveditã printr-o examinare CS de tip, stabilitã în condiţiile prezentei hotãrâri, urmatã de declararea conformitatii cu prototipul aprobat şi aplicarea marcajului CS de conformitate.
(3) În cazul în care recipientului i se aplica şi alte reglementãri care acoperã şi alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului de conformitate, acest marcaj de conformitate indica conformitatea cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
Autoritãţile publice pot reglementa cerinţe specifice de protecţie pentru lucrãtorii care utilizeazã recipiente. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prezentei hotãrâri.

SECŢIUNEA a 5-a
Deţinerea documentaţiei

ART. 7
(1) Pentru recipientele introduse pe piata cu marcaj CS de conformitate producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia sa întocmeascã şi sa pãstreze cel puţin 10 ani de la data ultimei fabricatii a recipientului un dosar care va fi prezentat spre examinare, la cerere, organismelor de control.
(2) Dosarul prevãzut la alin. (1) va cuprinde:
a) dosarul tehnic de fabricaţie descris la pct. 3 din anexa nr. 2;
b) declaraţia de conformitate întocmitã de producãtor sau de reprezentatul sau autorizat;
c) certificatele de conformitate întocmite de organisme recunoscute;
d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
e) copii de pe rapoartele de încercãri prin care se demonstreaza conformitatea recipientului cu standardele sau prototipul aprobat.
(3) Dacã producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în România, obligaţia prevãzutã la alin. (1) privind deţinerea dosarului revine importatorului.
ART. 8
(1) Pentru recipientele introduse pe piata cu marcaj CE de conformitate producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia sa întocmeascã şi sa pãstreze cel puţin 10 ani de la data ultimei fabricatii a recipientului un dosar care va fi prezentat spre examinare, la cerere, organismelor de control.
În cazul în care nu exista reprezentant autorizat al producãtorului importatorul are obligaţia sa detina dosarul menţionat mai sus, care va fi prezentat spre examinare, la cerere, organismelor de control.
Pentru recipientele care fac obiectul prezentei hotãrâri reprezentantul autorizat al producãtorului trebuie sa fie persoana juridicã cu sediul în România.
(2) Dosarul prevãzut la alin. (1) va cuprinde:
a) dosarul tehnic de fabricaţie descris la pct. 3 din anexa nr. 2;
b) declaraţia de conformitate întocmitã de producãtor sau de reprezentatul sau autorizat;
c) copii de pe certificatele de conformitate întocmite de organisme notificate ale Uniunii Europene;
d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
e) copii de pe rapoartele de încercãri prin care se demonstreaza conformitatea recipientului cu standardele sau prototipul aprobat.
ART. 9
(1) Atunci când organismele de control constata ca recipientele care poarta marcajul de conformitate CS sau CE, folosite corespunzãtor destinaţiei lor, pun în pericol siguranta persoanelor şi a proprietãţii, vor lua mãsuri corespunzãtoare de retragere a acelor recipiente de pe piata sau vor interzice ori vor restrictiona introducerea acestora pe piata.
(2) Organismele de control informeazã în scris autoritãţile în subordinea cãrora funcţioneazã şi se informeazã reciproc cu privire la deciziile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 4, în cazul în care recipientele nu respecta standardele menţionate la art. 6 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a standardelor menţionate la art. 6 alin. (1);
c) deficienţelor din cuprinsul standardelor menţionate la art. 6 alin. (1).
(3) Autoritãţile analizeazã situaţiile şi constata dacã mãsura este sau nu este justificatã şi informeazã imediat organismul de control care a luat aceasta initiativa, precum şi pe producãtorul sau reprezentantul sau autorizat. Când autoritatea considera justificatã decizia menţionatã la alin. (1), cauzatã de o deficienta a standardelor, va iniţia mãsuri adecvate de eliminare a deficientei.

CAP. 2
Proceduri pentru evaluarea conformitatii

SECŢIUNEA 1
Proceduri de certificare

ART. 10
(1) Înaintea introducerii în fabricaţie a recipientului la care PS x V este mai mare de 50 bari x 1 şi care este realizat:
a) în conformitate cu standardele menţionate la art. 6 alin. (1), producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va acţiona la libera sa alegere, dupã cum urMeazã:
(i) va informa un organism de certificare recunoscut, stabilit în condiţiile prezentei hotãrâri, care, în urma examinãrii dosarului tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, va emite un atestat prin care se certifica faptul ca dosarul tehnic de fabricaţie este adecvat cerinţelor tehnice; sau
(ii) va supune un prototip de recipient examinãrii CS de tip, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) fãrã a fi în conformitate total sau parţial cu standardele prevãzute la art. 6 alin. (1), producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va supune un prototip de recipient examinãrii CS de tip, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(2) Înainte de a fi introduse pe piata recipientele realizate în conformitate cu standardele la care se face referire în art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat vor fi supuse:
a) dacã produsul PS x V este mai mare de 3.000 bari x 1, verificãrii CS conform procedurii, în condiţiile prezentei hotãrâri;
b) dacã produsul PS x V nu este mai mare de 3.000 bari x 1, dar este mai mare de 50 bari x 1, la libera alegere a producãtorului:
(i) emiterii declaraţiei de conformitate CS; sau
(ii) verificãrii CS, în condiţiile prezentei hotãrâri.
(3) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de certificare specificate la alin. (1) şi (2) se vor face în limba romana sau într-o limba acceptatã de organismul de certificare.

SECŢIUNEA a 2-a
Examinarea CS de tip

ART. 11
(1) Examinarea CS de tip este procedura prin care un organism de certificare recunoscut constata şi certifica faptul ca prototipul de recipient satisface prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Cererea pentru examinarea CS de tip cu privire la prototipul de recipient sau la un prototip reprezentând o clasa de recipiente va fi încredinţatã de cãtre producãtor sau de reprezentantul sau autorizat unui singur organism de certificare recunoscut, ales de el. Cererea, la care se atasaza dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2, va include numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat, precum şi locul de fabricaţie a recipientelor. O data cu cererea se va prezenta un recipient reprezentativ pentru producţia avutã în vedere.
(3) Organismul de certificare recunoscut va examina dosarul tehnic de fabricaţie pentru a verifica conformitatea sa, precum şi recipientul transmis.
La examinarea recipientului organismul de certificare recunoscut:
a) va verifica dacã recipientul a fost executat conform dosarului tehnic de fabricaţie şi poate fi utilizat în siguranta conform destinaţiei sale;
b) va executa examinari şi teste pentru a verifica dacã recipientul respecta cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 1.
(4) Dacã prototipul este conform prevederilor corespunzãtoare lui, organismul de certificare recunoscut va emite un certificat de examinare CS de tip, care va fi înaintat solicitantului.
Certificatul va cuprinde concluziile examinãrii, va indica orice condiţie care a stat la baza emiterii acestuia şi va fi însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru identificarea prototipului aprobat.
Alte organisme de certificare recunoscute pot primi o copie de pe certificat şi, în baza unei cereri justificate, o copie de pe dosarul tehnic de fabricaţie şi de pe rapoartele de examinare şi testare executate.
(5) Dacã un organism de certificare recunoscut refuza sa emita sau retrage un certificat de examinare CS de tip, va informa solicitantul şi celelalte organisme de certificare recunoscute în condiţiile prezentei hotãrâri, motivand în scris decizia sa în termen de 10 zile.

SECŢIUNEA a 3-a
Verificarea CS

ART. 12
(1) Verificarea CS este procedura prin care un producãtor sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca recipientele care au fost verificate potrivit prevederilor alin. (3) sunt conforme cu prototipul descris în certificatul de examinare CS de tip sau cu dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2 şi pentru care s-a primit deja un atestat, conform art. 10 alin. (1).
(2) Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru ca în procesul de fabricaţie sa se asigure ca recipientele se conformeazã prototipului descris în certificatul de examinare CS de tip sau dosarului tehnic de fabricaţie la care se face referire la pct. 3 din anexa nr. 2. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul de conformitate pe fiecare recipient şi va emite o declaraţie de conformitate potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3.
(3) Organismul de certificare recunoscut va efectua examinarile şi testele adecvate pentru a verifica conformitatea recipientelor cu cerinţele prezentei hotãrâri, prin examinarea şi testarea recipientelor, dupã cum urmeazã:
a) Producãtorul va prezenta recipientele sale în forma de loturi uniforme şi va lua toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure uniformitatea fiecãrui lot fabricat.
b) Aceste loturi vor fi însoţite de certificatul de examinare CS de tip emis conform art. 11 sau, în cazul în care recipientele nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, de dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut la pct. 3 din anexa nr. 2. În cea de-a doua situaţie enuntata organismul de certificare recunoscut va examina dosarul tehnic de fabricaţie pentru a certifica conformitatea acestuia, înainte de verificarea CS.
c) Când un lot este examinat, organismul de certificare recunoscut se va asigura ca recipientele au fost fabricate şi examinate în concordanta cu dosarul tehnic de fabricaţie şi va efectua pe fiecare recipient din lot un test hidrostatic sau un test pneumatic cu efect echivalent, la o presiune Ph egala cu de 1,5 ori presiunea de proiectare, pentru a verifica rezistenta recipientului. Testul pneumatic va fi executat respectându-se condiţiile de siguranta a testarii din România.
Pe lângã aceasta organismul de certificare recunoscut va efectua probe pe piese-test luate dintr-o producţie reprezentativa de piese-test sau dintr-un recipient, la alegerea producãtorului, pentru a examina calitatea sudurii. Testele vor fi efectuate pe suduri longitudinale. Atunci când sunt folosite diferite tehnici de sudura pentru suduri longitudinale şi circulare se vor repeta testele pe sudurile circulare.
Pentru recipientele la care grosimea peretelui se stabileşte conform prevederilor pct. 2.1.2 din anexa nr. 1 aceste probe pe piese-test vor fi înlocuite cu un test hidrostatic pe cinci recipiente luate la întâmplare din fiecare lot, pentru a se verifica conformitatea acestora cu cerinţele cuprinse la pct. 2.1.2 din anexa nr. 1.
d) În cazul loturilor acceptate organismul de certificare recunoscut va aplica sau va impune aplicarea numãrului/codului sau de identificare pe fiecare recipient şi va întocmi un certificat scris de conformitate referitor la testele efectuate. Toate recipientele din lot pot fi plasate pe piata, cu excepţia celor care nu au trecut cu succes un test hidrostatic sau pneumatic.
Dacã lotul este respins, organismul de certificare recunoscut va lua mãsurile necesare de prevenire a introducerii pe piata a acelui lot. În cazul respingerilor frecvente de loturi organismul de certificare recunoscut poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul are posibilitatea ca, în baza responsabilitãţii organismului de certificare recunoscut, sa aplice numãrul/codul de identificare a acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
e) Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat are obligaţia sa punã la dispoziţie, la cererea organismelor de inspecţie, certificatele de conformitate menţionate la lit. d), emise de organismul de certificare recunoscut.

SECŢIUNEA a 4-a
Declaraţia de conformitate CS

ART. 13
(1) Declaraţia de conformitate se emite pe propria rãspundere de cãtre producãtor sau de reprezentantul sau autorizat, dupã caz.
(2) Declaraţia de conformitate se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 3.
(3) Producãtorul care şi-a îndeplinit obligaţiile ce îi revin, conform prevederilor art. 14, va aplica marcajul de conformitate prevãzut în condiţiile prezentei hotãrâri pe recipientele pe care le declara conforme cu:
a) dosarul tehnic de fabricaţie definit la pct. 3 din anexa nr. 2, pentru care a fost emis un atestat conform art. 10 alin. (1); sau
b) un prototip aprobat.
(4) Prin aceasta procedura de declarare a conformitatii CS producãtorul se supune supravegherii CS în cazul în care produsul PS x V depãşeşte 200 bari x 1.
(5) În cazul în care se intervine asupra recipientelor prin activitãţi care pot afecta siguranta în funcţionare a acestora, recipientele modificate se considera produse noi şi se supun procedurilor de certificare conform prezentei hotãrâri.
ART. 14
(1) Dacã un producãtor face uz de procedura descrisã la art 13 alin. (3), înainte de a începe fabricatia acesta trebuie sa înainteze organismului de certificare recunoscut care a emis certificatul de examinare CS de tip sau atestatul, conform art. 10 alin. (1), un document care descrie procesul de fabricaţie şi ansamblul de mãsuri prestabilite şi sistematice care vor fi aplicate pentru a asigura conformitatea recipientelor cu standardele menţionate la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat.
Acest document va cuprinde:
a) descrierea mijloacelor de fabricaţie şi verificare adecvate fabricãrii recipientelor;
b) dosarul de control care descrie examinarile şi testele adecvate care trebuie executate în procesul de fabricaţie, precum şi procedurile respective şi frecventa lor de execuţie;
c) angajamentul scris privind executarea examinarilor şi testelor, în acord cu dosarul de control menţionat la lit. b), şi privind executarea testului hidrostatic sau a testului pneumatic fãcut pe fiecare recipient fabricat, la o presiune de testare de 1,5 ori mai mare decât cea de proiectare.
Aceste examinari şi teste vor fi executate şi vor fi incluse într-un raport de cãtre un personal calificat, care este independent de personalul de producţie;
d) adresele locurilor de fabricaţie şi depozitare şi data la care începe fabricatia.
(2) Dacã produsul PS x V este mai mare de 200 bari x 1, producãtorii vor autoriza accesul organismului de certificare recunoscut, responsabil cu supravegherea CS, pentru a inspecta la locurile de producţie şi depozitare, şi vor permite acestui organism sa selecteze mostre de recipiente, furnizandu-i toate informaţiile necesare, în special cele legate de:
a) dosarul tehnic de fabricaţie;
b) dosarul de control;
c) certificatul de examinare CS de tip sau atestatul, conform art. 10 alin. (1), dupã caz;
d) rapoartele examinarilor şi testelor executate.
ART. 15
(1) În situaţia în care recipientele nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, organismul de certificare recunoscut care a emis certificatul de examinare CS de tip sau atestatul conform art. 10 alin. (1), înaintea datei de începere a oricãrei fabricatii, trebuie sa examineze documentul prevãzut la art. 14 alin. (1), precum şi dosarul tehnic de fabricaţie definit la pct. 3 din anexa nr. 2, în scopul de a atesta compatibilitatea acestora.
(2) Dacã produsul PS x V este mai mare de 200 bari x 1 în cursul fabricaţiei, acel organism de certificare recunoscut trebuie:
a) sa se asigure ca producãtorul verifica în fapt recipientele produse în serie, conform art. 14 alin. (1) lit. c);
b) sa preleveze mostre, în mod aleatoriu, de la locurile de fabricaţie sau de depozitare, pentru a fi inspectate.
Organismul de certificare recunoscut va inainta o copie de pe raportul de inspecţie Ministerului Industriei şi Resurselor şi, la cerere, şi altor organisme de certificare recunoscute.
ART. 16
Scopul supravegherii CS este sa se asigure, conform cerinţelor art. 15 alin. (2), ca producãtorul şi-a îndeplinit complet obligaţiile ce rezulta din art. 14 alin. (2). Supravegherea se va exercita de cãtre organismul de certificare recunoscut în condiţiile prezentei hotãrâri, care emite certificatul de examinare CS de tip prevãzut la art. 11, dacã recipientele au fost fabricate conform prototipului aprobat sau, dacã nu este cazul, de cãtre organismul de certificare recunoscut cãruia i s-a transmis dosarul tehnic de fabricaţie, conform art. 10 alin. (1) lit. a).
ART. 17
Procedurile de evaluare a conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 5.

CAP. 3
Marcaje

ART. 18
(1) Marcajul de conformitate şi inscripţiile prevãzute la pct. 1 din anexa nr. 2 trebuie aplicate în mod vizibil, lizibil şi durabil, direct pe recipient sau pe o placa de marcaj montata pe recipient, astfel încât sa nu poatã fi detasata.
a) Marcajul CS de conformitate consta în initialele CS în forma prezentatã în specimen în anexa nr. 2. Marcajul CS va fi urmat de numãrul/codul de identificare corespunzãtor atribuit organismului de certificare recunoscut, desemnat pentru verificarea CS sau supravegherea CS.
b) Marcajul CE de conformitate consta în initialele CE în forma prezentatã în specimen în anexa nr. 2. Marcajul CE va fi urmat de numãrul/codul de identificare corespunzãtor atribuit organismului notificat de statul membru al U.E., desemnat pentru verificarea CE sau supravegherea CE.
(2) Este interzisã aplicarea pe recipiente a marcajelor asemãnãtoare cu marcajele de conformitate CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe recipiente sau pe placa de marcaj, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE sa nu fie reduse.
(3) Când organismul de control constata ca marcajul de conformitate a fost incorect aplicat, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va fi obligat sa asigure conformitatea recipientului cu prevederile privind aplicarea marcajului de conformitate şi sa ia mãsuri impotriva încãlcãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
Atunci când organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia mãsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a recipientului în cauza, sa asigure retragerea de pe piata sau scoaterea din funcţiune a recipientelor în cauza, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. 4
Organisme de certificare şi control

SECŢIUNEA 1
Organisme de certificare notificate

ART. 19
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, va publica şi va actualiza în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele de certificare notificate, aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, pe care acesta le-a desemnat sa execute procedurile prevãzute la art. 10 alin. (1) şi (2), împreunã cu atribuţiile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le îndeplineascã şi numãrul/codul de identificare alocat acestora.
(2) Competenta organismelor de certificare este recunoscuta de Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pe baza unui proces de evaluare, având în vedere criteriile minime enunţate în anexa nr. 4.
(3) În condiţiile în care constata ca un organism de certificare notificat nu mai întruneşte criteriile minime enunţate în anexa nr. 4, Ministerul Industriei şi Resurselor va retrage recunoaşterea unui astfel de organism şi va publica ordinul aferent în Monitorul Oficial al României, Partea I.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea pieţei

ART. 20
Organismele de control desemnate de administraţia publica centrala, care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri, sunt:
a) Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat ISCIR, care funcţioneazã în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor, pentru supravegherea pieţei;
b) Inspecţia Muncii - IM, care funcţioneazã în subordinea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, pentru supravegherea în procesul muncii.

CAP. 5
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 21
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
(2) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) referitoare la cerinţele esenţiale şi a prevederilor art. 6 alin. (1) referitoare la aplicarea standardelor armonizate şi se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, retragerea de pe piata, interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 şi 8 referitoare la deţinerea documentaţiei şi se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii, pana la o data stabilitã de organismul de control de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 18 referitoare la aplicarea marcajului de conformitate şi se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, retragerea de pe piata şi interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (2) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (2) se realizeazã de persoane împuternicite din cadrul ISCIR.
(5) Orice decizie luatã în baza acestei hotãrâri de ISCIR sau de Inspecţia Muncii, din care rezulta sancţiuni şi restrictii de introducere pe piata sau punere în funcţiune a recipientelor, va mentiona temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri, şi va fi adusã la cunostinta Ministerului Industriei şi Resurselor, respectiv Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale. Organismele de inspecţie se vor informa reciproc cu privire la deciziile luate în legatura cu recipientele sub presiune.
(6) Decizia va fi adusã la cunostinta celui sancţionat, care va fi informat cu privire la posibilitatea de a face recurs sub incidenta legislaţiei în vigoare în România, în decurs de 15 zile de la data comunicãrii, la instanta competenta în a carei raza teritorialã se afla sediul acesteia.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 22
Ministerul Industriei şi Resurselor va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând standardele romane care adopta standardele europene armonizate referitoare la recipientele simple sub presiune.
ART. 23
Procedura de evaluare a organismelor de certificare în vederea recunoaşterii de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor va fi elaborata în termen de 4 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi va fi aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 25
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga orice dispoziţii contrare prevederilor acesteia.
ART. 26
Prezenta hotãrâre intra în vigoare în termen de 9 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei
şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul muncii
şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Ministrul integrãrii
europene,
Hildegard Carola Puwak


ANEXA 1


CERINŢELE ESENŢIALE
de securitate impuse recipientelor

1. Materiale
Materialele trebuie sa fie selectate în conformitate cu destinaţia recipientelor şi cu cerinţele exprimate la pct. 1.1-1.4.
1.1. Pãrţi sub presiune
Materialele la care se referã art. 1, utilizate în fabricaţie pentru pãrţile sub presiune, trebuie:
- sa poatã fi sudate;
- sa fie ductile şi rezistente, astfel încât o rupere la o temperatura minima de lucru sa nu permitã fragmentarea sau o rupere de tip fragil;
- sa nu fie afectate intens de procesul de imbatranire.
În plus, pentru recipientele din oţel materialele trebuie sa respecte cerinţele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerinţele menţionate la pct. 1.1.2.
Materialele trebuie sa fie însoţite de un certificat de inspecţie elaborat de producãtorul materialelor, astfel cum este prevãzut în anexa nr. 2.
1.1.1. Recipiente din oţel
Otelurile nealiate de calitate trebuie sa satisfacã urmãtoarele cerinţe:
a) sa fie calmate şi sa fie livrate dupã un tratament de normalizare sau într-o stare echivalenta;
b) conţinutul de carbon pe produs sa fie mai mic de 0,25%, iar conţinutul de sulf şi cel de fosfor sa fie fiecare mai mic de 0,05%;
c) fiecare produs sa aibã urmãtoarele calitãţi mecanice:
- rezistenta la tracţiune maxima Rm, max trebuie sa fie mai mica de 580 N/mmp;
- alungirea la rupere trebuie sa fie:
d) dacã epruvetele sunt prelevate paralel cu direcţia de laminare:


- grosimea ≥ 3 mm: A ≥ 22%;
- grosimea < 3mm: A80mm ≥ 17%;


e) dacã epruvetele sunt prelevate perpendicular pe direcţia de laminare:


- grosimea ≥ 3 mm: A ≥ 20%;
- grosimea < 3 mm: A80mm ≥ 15%;


f) rezilienta KCV, pentru trei epruvete testate longitudinal, la temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie mai mica de 35 J/cmp. Cel mult una dintre cele trei valori mãsurate la testare poate fi mai mica de 35 J/cmp, cu un minim de 25 J/cmp.
Aceasta proprietate trebuie verificata în cazul otelurilor utilizate la fabricarea recipientelor a cãror temperatura de lucru este mai mica de -10°C şi care au grosimea pereţilor mai mare de 5 mm.
1.1.2. Recipiente din aluminiu
Recipientele din aluminiu nealiat trebuie sa aibã conţinutul de aluminiu de cel puţin 99,5% şi acele aliaje descrise la art. 3 alin. (2) din hotãrâre trebuie sa aibã o rezistenta adecvatã la coroziunea intercristalina, la temperatura maxima de lucru.
În plus aceste materiale trebuie sa satisfacã urmãtoarele cerinţe:
a) sa fie livrate în stare recoapta;
b) sa aibã urmãtoarele caracteristici mecanice pe produs:
- rezistenta maxima la tracţiune, Rm, max sa fie mai mica de 350 N/mmp;
- alungirea la rupere sa fie:
- A ≥ 16% dacã epruveta este prelevata paralel cu direcţia de laminare;
- A ≥ 14% dacã epruveta este prelevata perpendicular pe direcţia de laminare.
1.2. Materiale de sudura
Materialele de sudura utilizate în execuţia recipientelor sau la sudarea unor accesorii pe recipiente trebuie sa fie adecvate şi compatibile cu materialele care se sudeaza.
1.3. Accesorii care contribuie la rezistenta recipientului
Aceste accesorii (de exemplu: suruburi şi piulite) trebuie sa fie executate dintr-un material specificat la pct. 1.1 sau din alte tipuri de oţel ori din aluminiu sau aliaj adecvat de aluminiu, compatibile cu materialele utilizate la fabricarea pãrţilor sub presiune.
Aceste materiale trebuie sa aibã la temperatura minima de lucru alungire la rupere şi rezilienta adecvate.
1.4. Pãrţile care nu sunt sub presiune
Toate pãrţile nepresurizate ale recipientelor sudate trebuie sa fie din materiale care sunt compatibile cu materialele componentelor pe care sunt sudate.
2. Proiectarea recipientului
La proiectarea recipientului producãtorul trebuie sa defineascã destinaţia utilizãrii acestuia şi sa selecteze:
a) temperatura minima de lucru;
b) temperatura maxima de lucru;
c) presiunea maxima de lucru.
În orice caz, chiar dacã temperatura minima de lucru este mai mare de -10°C, calitãţile cerute materialelor trebuie sa fie satisfacute pentru temperatura de -10°C.
De asemenea, producãtorul trebuie sa ţinã seama de urmãtoarele prevederi:
a) sa poatã fi inspectat interiorul recipientului;
b) sa poatã fi drenat recipientul;
c) calitãţile mecanice sa fie menţinute de-a lungul perioadei de utilizare a recipientului în scopul în care a fost destinat;
d) luându-se în considerare destinaţia lor, recipientele vor fi protejate corespunzãtor impotriva coroziunii şi de faptul ca în condiţiile de utilizare avute în vedere:
e) recipientele nu trebuie sa fie supuse la solicitãri care sa le afecteze siguranta în funcţionare;
f) presiunea interioarã nu va depãşi în mod permanent presiunea maxima de lucru PS; în orice caz se pot admite cresteri de moment cu maximum 10%.
Cordoanele de sudura circulare şi longitudinale trebuie fãcute utilizându-se suduri cu patrundere totalã sau suduri cu efect echivalent.
Fundurile convexe, altele decât cele emisferice, trebuie sa fie prevãzute cu o margine cilindrica.
2.1. Grosimea peretelui
Dacã PS x V < 3.000 bari x 1, producãtorul trebuie sa aleagã una dintre metodele descrise la pct. 2.1.1 şi 2.1.2 pentru determinarea grosimii peretelui recipientului.
Dacã PS x V > 3.000 bari x 1 sau dacã temperatura maxima de lucru este mai mare de 100°C, grosimea peretelui trebuie determinata prin metoda de lucru descrisã la pct. 2.1.1.
Grosimea realã a peretelui secţiunii cilindrice şi a capacelor nu poate fi mai mica de 2 mm la recipientele din oţel şi mai mica de 3 mm la recipientele din aluminiu sau aliaj de aluminiu.
2.1.1. Metoda de calcul
Grosimea minima a pãrţilor sub presiune trebuie calculatã avându-se în vedere intensitatea solicitãrilor şi urmãtoarele prevederi:
a) presiunea de calcul adoptatã nu trebuie sa fie mai mica decât presiunea maxima de lucru aleasã;
b) efortul unitar de membrana admisibil nu trebuie sa fie mai mare decât cea mai mica dintre valorile 0,6 RET şi 0,3 Rm.
Producãtorul trebuie sa foloseascã valorile minime ale RET şi Rm garantate de producãtorul materialului pentru a determina solicitarea admisibilã.
În orice caz, dacã porţiunea cilindrica a recipientului are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un procedeu de sudura neautomat, grosimea calculatã prin metoda descrisã mai sus trebuie multiplicata cu un coeficient de 1,15.
2.1.2. Metoda experimentala
Grosimea peretelui trebuie determinata astfel încât recipientele sa reziste la temperatura ambianta la o presiune egala cu de cel puţin cinci ori presiunea maxima de lucru, cu un factor permanent de deformare pe circumferinta nu mai mare de 1%.
3. Procesul de fabricaţie
Recipientele vor fi construite şi verificate în procesul de fabricaţie, în conformitate cu dosarul tehnic de fabricaţie descris la pct. 3 din anexa nr. 2.
3.1. Pregãtirea pãrţilor componente
Pregãtirea pãrţilor componente (de exemplu: formare şi sanfrenare) nu trebuie sa conducã la defecte de suprafata, fisuri sau modificãri ale caracteristicilor mecanice care sa afecteze siguranta recipientelor.
3.2. Suduri pe pãrţile sub presiune
Caracteristicile sudurilor şi zonelor adiacente trebuie sa fie similare cu cele ale materialelor sudate şi sa nu prezinte nici un defect intern sau de suprafata care poate periclita siguranta recipientelor.
Sudurile trebuie executate de sudori sau operatori calificaţi care sunt autorizaţi ori certificati.
Autorizarea personalului sudor se face de cãtre structura corespunzãtoare din cadrul ISCIR, iar certificarea personalului sudor se face de organisme de certificare a personalului, recunoscute.
Procedurile de sudura şi procedurile de autorizare sau certificare a personalului sudor sunt elaborate de structura corespunzãtoare din cadrul ISCIR şi sunt aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor.
În timpul fabricaţiei producãtorul trebuie sa asigure o calitate a sudurii constanta prin teste de control specifice, folosind proceduri adecvate. Aceste teste trebuie sa facã obiectul unui raport.
4. Punerea în funcţiune a recipientelor
Recipientele trebuie sa fie însoţite de instrucţiuni elaborate de producãtor, astfel cum este prevãzut la pct. 2 din anexa nr. 2.

ANEXA 2

1. Marcaje de conformitate şi inscriptionari
1. a) Marcajul de conformitate CS
Marcajul de conformitate CS va fi compus din initialele "CS" în urmãtoarea forma:



. . .
. .
. CS .
. .
. . .



NOTA:
Fontul - Times New Roman - mãrimea 36
Diametrul cercului - Ø'4f 20 mm

- dacã marcajul CS este redus sau mãrit, proportiile date în desenul de mai sus trebuie respectate;
- componentele marcajului CS trebuie sa aibã aceeaşi dimensiune verticala care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.

1. b) Marcajul de conformitate CE
Marcajul de conformitate CE va fi compus din initialele "CE" în urmãtoarea forma:



┌────────────────┐
│ │
│ C E │
│ │
└────────────────┘



- dacã marcajul CE este redus sau mãrit, proportiile date în desenul gradat de mai sus trebuie respectate;
- componentele marcajului CE trebuie sa aibã aceeaşi dimensiune verticala care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm.
1. c) Inscriptionari
Recipientul sau placa de marcaj trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
- presiunea maxima de lucru (PS în bari);
- temperatura maxima de lucru (Tmax în °C);
- temperatura minima de lucru (Tmin în °C);
- capacitatea recipientului (V în l);
- numele sau sigla fabricantului;
- tipul şi seria sau lotul de identificare a recipientului;
- ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul de conformitate.
Atunci când se foloseşte placa de marcaj aceasta trebuie proiectata astfel încât sa nu poatã fi refolosita şi trebuie sa cuprindã un spaţiu liber în care sa se poatã plasa o alta informaţie.
2. Instrucţiuni
Instrucţiunile vor cuprinde urmãtoarele informaţii:
- caracteristicile inserate la pct. 1c), cu excepţia seriei de identificare a recipientului;
- destinaţia recipientului;
- condiţiile de întreţinere şi instalare pentru securitatea recipientului.
Instrucţiunile vor fi redactate în limba romana sau în limbile oficiale ale ţãrilor de destinaţie.
3. Dosarul tehnic de fabricaţie
Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa cuprindã o descriere a tehnicilor şi operaţiunilor utilizate în scopul îndeplinirii cerinţelor esenţiale cuprinse în art. 3 sau în standardele prevãzute la art. 6 alin. (1) din hotãrâre, şi anume:
a) un proiect de execuţie detaliat al tipului de recipient;
b) instrucţiunile;
c) un document care descrie:
- materialele alese;
- procedeele de sudura alese;
- verificãrile alese;
- orice detaliu pertinent referitor la proiectarea recipientului.
Dacã se utilizeazã procedurile descrise la art. 11-14 documentaţia va include, de asemenea:
(i) certificatele cu privire la alegerea potrivita a procedeelor de sudura şi a sudorilor sau a operatorilor;
(ii) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate în fabricatia pãrţilor şi ansamblurilor care contribuie la rezistenta recipientului sub presiune;
(iii) raportul examinarilor şi al testelor executate sau o descriere a verificãrilor propuse.
4. Definiţii şi simboluri
4.1. Definiţii:
a) Presiunea de proiectare (P) este presiunea aleasã de producãtor şi folositã pentru determinarea grosimii pãrţilor sub presiune.
b) Presiunea maxima de lucru (PS) este presiunea maxima care poate fi exercitatã în condiţii normale de lucru.
c) Temperatura minima de lucru (Tmin) este temperatura stabilizata cea mai mica în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
d) Temperatura maxima de lucru (Tmax) este temperatura stabilizata cea mai mare în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
e) Limita de curgere (RET) este valoarea la temperatura maxima de lucru Tmax:
- a limitei de curgere în punctul superior ReH pentru un material care are atât punct de curgere superior, cat şi inferior; sau
- a limitei de curgere Rp0,2; sau
- a limitei de curgere Rp1,0 în cazul aluminiului nealiat.
f) Familii de recipiente:
Recipientele formeazã o parte din aceeaşi familie dacã diferã de prototip doar prin diametru, cu condiţia ca cerinţele specificate la pct. 2.1.1 sau 2.1.2 din anexa nr. 1 sa fie respectate şi/sau pe lungimea porţiunii lor cilindrice:
- variantele din cadrul familiei trebuie sa aibã minimum o virola dacã un prototip are una sau mai multe virole suplimentare la capete;
- variantele din cadrul familiei nu trebuie sa aibã o virola dacã un prototip are doar doua capete elipsoidale.
Pentru fiecare varianta trebuie indicate în desen variatiile în lungime care pot duce la crapaturi şi/sau penetrari care trebuie modificate.
g) Un lot de recipiente este alcãtuit din cel mult 3.000 de recipiente din acelaşi tip de model.
h) Se considera fabricaţie în serie, în sensul hotãrârii, dacã cel puţin un recipient de acelaşi tip este fabricat într-o perioada data printr-un proces continuu de fabricaţie, conform unui proiect comun şi utilizându-se acelaşi proces de fabricaţie.
i) Certificatul de inspecţie este documentul prin care producãtorul certifica faptul ca produsele livrate îndeplinesc cerinţele comenzii şi în care el prezintã rezultatele verificãrii curente de fabricaţie, în special compozitia chimica şi caracteristicile mecanice, executat pe produsele fabricate prin acelaşi proces de fabricaţie cu cel al comenzii, dar nu în mod special pe produsele livrate.
4.2. Simboluri:



A alungirea la rupere (Lo = 5,65 √'76So) %
(unde Lo este lungimea calculatã, exprimatã în mm,
iar So este aria secţiunii transversale a secţiunii
testate, exprimatã în mmp)
A80mm alungirea la rupere (Lo = 80 mm) %
KCV rezilienta J/cmp
P presiunea de proiectare bar
PS presiunea de lucru bar
Ph presiunea de proba hidraulica sau pneumatica bar
Rp0,2 limita de curgere la 0,2% N/mmp
RET limita de curgere la temperatura maxima de lucru N/mmp
ReH limita de curgere în punctul superior N/mmp
Rm rezistenta la tracţiune N/mmp
Tmax temperatura maxima de lucru °C
Tmin temperatura minima de lucru °C
V volumul recipientului l
Rm, max rezistenta maxima la tracţiune N/mmp
Rp1,0 limita de curgere la 1,0% N/mmp



ANEXA 3

DECLARAŢIE DE CONFORMITATE CS
- Model -

Noi..... (denumirea completa a persoanei juridice) ........... (sediul) ......., cu nr. de înmatriculare la registrul comerţului ..................../................/199....., declaram pe propria rãspundere ca produsul/serviciul.... (denumirea, tipul sau modelul, numãrul lotului, al sarjei sau al seriei, eventual sursele şi numãrul de exemplare) .... la care se referã aceasta declaraţie este în conformitate cu:
...........................................................................
......(titlul şi/sau numãrul şi data publicãrii documentului/documentelor tehnic/tehnice normativ/normative)..............



.......................... .............................................
.......................... .............................................
(locul şi data emiterii) (numele, prenumele şi semnatura sau marcajul
echivalent ale persoanei autorizate)



ANEXA 4

CRITERIILE MINIME
care trebuie avute în vedere la aprobarea organismului de certificare

1. Organismul de certificare, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea testelor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente pe care aceştia le inspecteaza şi decât reprezentanţii autorizaţi ai acestuia. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea acestor recipiente şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul de certificare.
2. Organismul de certificare şi personalul sau trebuie sa execute testele de verificare cu un înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie se fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul de certificare trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului de certificare trebuie sa aibã:
- pregãtire tehnica şi profesionalã temeinica;
- cunoştinţe satisfãcãtoare în ceea ce priveşte cerinţele testelor ce trebuie executate şi experienta adecvatã pentru aceste teste;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a performantelor testelor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului de certificare. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de teste executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de certificare trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru teste nu este asumatã de cãtre stat pe baza dreptului roman sau pentru testele care nu sunt efectuate direct de cãtre stat.
7. Personalul de certificare este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Industriei şi Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu.



ANEXA 5


PREZENTAREA SCHEMATICA
a procedurilor de evaluare a conformitatii


┌─────────┐
│Verifica-│
┌─────────┐ │rea CS │
│PSxV>3000├─>│Org.Rec. │
┌─────────┐ │ bar X 1 │ │verifica │
│Atestarea├─>┐ └─────────┘ │şi certi-│
│dosarului│ │ ^ ┌──>│fica con-│
┌─────────┬─>│de cãtre │ v │ ^ │formita- │
│La libera│ │un Orga- │ ├────┴───┐ │ │tea reci-│
│alegere a│ │nism Re- │ │Valoarea│ │ │pientelor│
│producã- │ │cunoscut │ │PS x V │ │ │Producato│
│torului │ └─────────┘ └─────┬──┘ │ │rul decla│
└─────────┤ ^ │ │ │ra con- │
^ v ┌──────────┐ │ v │ │formita- │┌───┐
┌┴─┐ └─>│Examinarea├>┘ ┌───────┐│ │tea ││Mar│
│DA│ │ CS de tip│ │50<PS x││ └─────────┘│caj│
└──┘ ┌─>└──────────┘ │V<3000 ││ ┌──────────┐ │CS │
^ ^ │bar X 1││ │Declaraţia│ └───┘
│ │ └┬──────┘│ │ CS de │/
┌────────┤ │ │ │ │conformi- │
│Conform │ │ │ │ │tate data │
│ cu │ │ │ │ │de produ- │
│standar-│ │ v │ │cator, │
│ dele │ │ ┌─────────┤ │plus supra│
└────────┤ │ │La libera│ │vegherea │
^ │ │ │alegere a│ │CS de ca- │
│ v │ │producã- │>│tre Org. │
┌─┴─────┐ ┌──┐ │ │torului │ │Rec. dacã │
│PSxV<50│ │NU├─────> └─────────┘ │PSxV>200 │
│ bar x1│ └──┘ │ bar x 1 │
└───────┘ └──────────┘
^

┌──────┴───┐
┌──────────┐ │Funcţie de│
│PRODUCĂTOR├─>│valoarea │
└──────────┘ │ PSxV │
└──────────┤

v
┌─────────┐
│ PSxV <50│
│bar x 1 │
└──────┬──┘ ┌─────────────┐
│ │Producere în │ ┌───────────┐
v──────────────>│conformitate │────────>│Fãrã marcaj│
│cu practicile│ │ CS │
│ inginereşti │ └───────────┘
└─────────────┘



-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016