Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 568 din 14 iunie 2001 privind stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea, incarcarea, descarcarea si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzina
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 348 din 29 iunie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale art. 43 lit. b) şi ale <>art. 65 lit. d) din Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 lit. b) şi c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ART. 1
Prevederile prezentei hotãrâri stabilesc cerinţele tehnice impuse vehiculelor, navelor fluviale şi instalaţiilor utilizate la executarea operaţiunilor de depozitare, încãrcare, descãrcare şi distribuţie a benzinei de la un terminal la altul sau de la un terminal la o statie de distribuţie a benzinei, în scopul limitãrii emisiilor de compuşi organici volatili rezultaţi ca urmare a executãrii acestor operaţiuni.
ART. 2
În înţelesul prezentei hotãrâri definiţiile termenilor şi expresiilor folosite sunt cuprinse în anexa nr. 1.
ART. 3
(1) Emisiile totale anuale de compuşi organici volatili rezultaţi din operaţiunile de încãrcare şi depozitare a benzinei la fiecare instalatie de depozitare la terminale nu vor depãşi valoarea de referinta de 0,01% de greutate din cantitatea totalã anuala de benzina tranzitata.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) instalaţiile de depozitare a benzinei la terminale trebuie sa îndeplineascã cerinţele tehnice pentru proiectare şi exploatare prevãzute în anexa nr. 2.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica dupã cum urmeazã:
a) de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile noi;
b) în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile existente la terminale care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 50.000 tone/an;
c) în termen de 6 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile existente la terminale care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 25.000 tone/an;
d) în termen de 8 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru toate celelalte instalaţii de depozitare existente la terminale.
ART. 4
(1) Emisiile totale anuale de compuşi organici volatili rezultaţi la încãrcarea şi descãrcarea benzinei în containere mobile la terminale nu vor depãşi valoarea de referinta de 0,005% de greutate din cantitatea totalã anuala de benzina tranzitata.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) instalaţiile de încãrcare şi descãrcare a benzinei în containere mobile la terminale vor îndeplini cerinţele tehnice pentru proiectare şi exploatare prevãzute în anexa nr. 3.
(3) Toate terminalele dotate cu instalaţii de încãrcare pentru cisterne auto vor fi echipate cu cel puţin un braţ articulat, care va respecta cerinţele tehnice pentru proiectare şi exploatare impuse echipamentelor de încãrcare pe la partea inferioarã a cisternelor auto, prevãzute în anexa nr. 4.
(4) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) se aplica dupã cum urmeazã:
a) de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile noi de încãrcare a benzinei la terminale în cisterne auto, vagoane-cisterna şi nave fluviale;
b) în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile existente la terminale de încãrcare a benzinei în cisterne auto, în vagoane-cisterna şi/sau nave fluviale, care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 150.000 tone/an;
c) în termen de 6 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru instalaţiile existente la terminale de încãrcare a benzinei în cisterne auto şi/sau vagoane-cisterna, care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 25.000 tone/an;
d) în termen de 8 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru toate celelalte instalaţii de încãrcare a benzinei în cisterne auto şi/sau vagoane-cisterna existente la terminale.
(5) Cerinţele tehnice pentru proiectarea şi exploatarea echipamentelor de încãrcare pe la partea inferioarã a cisternelor auto, prevãzute în anexa nr. 4, se aplica instalaţiilor cu brate articulate pentru încãrcarea cisternelor auto la toate terminalele, în termen de 8 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(6) Se excepteazã de la prevederile alin. (1), (2), (3) şi (5):
- instalaţiile existente de încãrcare a benzinei în containere mobile la terminale, care tranziteaza o cantitate de benzina mai mica de 10.000 tone/an;
- instalaţiile noi de încãrcare a benzinei în containere mobile care tranziteaza o cantitate de benzina mai mica de 5.000 tone/an.
ART. 5
(1) Containerele mobile se proiecteazã şi se exploateazã astfel încât sa se asigure respectarea urmãtoarelor cerinţe:
a) reţinerea vaporilor remanenti în container dupã descãrcarea benzinei;
b) captarea şi reţinerea vaporilor de retur proveniţi de la instalaţiile de depozitare la staţiile de distribuţie sau la terminale.
În cazul vagoanelor-cisterna aceasta cerinta se aplica numai dacã acestea aprovizioneaza staţii de distribuţie sau terminale unde se realizeazã depozitarea intermediara a vaporilor;
c) reţinerea în container a vaporilor mentionati la lit. a) şi b) pana când are loc o noua operaţiune de reîncãrcare la un terminal, în cazul în care aceştia nu au fost evacuati prin supape de presiune.
(2) Dacã dupã descãrcarea benzinei containerul este folosit pentru alt produs decât benzina şi nu este posibila recuperarea sau depozitarea intermediara a vaporilor, se permite aerisirea containerului numai în zone în care emisiile nu afecteazã sãnãtatea populaţiei şi mediul înconjurãtor.
(3) Cerinţele tehnice impuse la alin. (1) se aplica dupã cum urmeazã:
a) de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru cisterne auto, vagoane-cisterna şi nave fluviale noi;
b) de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru cisternele auto existente, modificate pentru încãrcare pe la partea inferioarã, în conformitate cu cerinţele tehnice specificate în anexa nr. 4;
c) în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru vagoane-cisterna şi nave fluviale existente, care se incarca la un terminal unde se aplica cerinţele art. 4 alin. (1), (2) şi (3).
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica în cazul pierderilor de vapori rezultaţi din operaţiunile de mãsurare a nivelului prin utilizarea tijelor de nivel la:
a) containere mobile existente;
b) containere mobile noi care intra în exploatare în timp de 4 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 6
(1) Emisiile totale anuale de compuşi organici volatili rezultaţi la încãrcarea benzinei în instalaţiile de depozitare la staţiile de distribuţie nu vor depãşi valoarea de referinta de 0,01% de greutate din cantitatea totalã anuala de benzina tranzitata.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) echipamentele de încãrcare a benzinei în instalaţiile de depozitare la staţiile de distribuţie trebuie sa îndeplineascã cerinţele tehnice pentru proiectare şi exploatare prevãzute în anexa nr. 5.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica dupã cum urmeazã:
a) de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru staţiile de distribuţie noi;
b) în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru staţiile de distribuţie existente care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 1.000 mc/an şi pentru staţiile de distribuţie existente care sunt situate în cartiere de locuinţe sau în zone cu activitãţi lucrative, indiferent de cantitatea totalã de benzina tranzitata;
c) în termen de 6 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru staţiile de distribuţie existente care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mare de 500 mc/an;
d) în termen de 8 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru toate celelalte staţii de distribuţie existente.
(4) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) nu se aplica statiilor de distribuţie care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mica de 100 mc/an.
(5) Pentru staţiile de distribuţie care tranziteaza o cantitate totalã de benzina mai mica de 500 mc/an şi care se afla în zone geografice sau pe amplasamente în care emisiile de compuşi organici volatili nu dauneaza sãnãtãţii populaţiei şi mediului înconjurãtor, autoritãţile pentru protecţia mediului pot acorda derogãri de la cerinţele alin. (1) şi (2).
ART. 7
În cazul în care se constata ca în anumite zone geografice sau pe întregul teritoriu al tarii sunt necesare cerinţe tehnice suplimentare de reducere a emisiilor de compuşi organici volatili fata de cele prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (2), art. 4 alin. (1), (2) şi (3) şi la art. 6 alin. (1) şi (2), în scopul protejãrii sãnãtãţii populaţiei şi mediului, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului împreunã cu Ministerul Industriei şi Resurselor vor elabora astfel de cerinţe, care vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 8
În situaţia în care rezulta necesitatea aplicãrii unor cerinţe tehnice specifice, altele decât cele prevãzute în anexele nr. 2-5, dupã caz, care demonstreaza cel puţin aceeaşi eficienta ca şi acelea, autoritãţile menţionate la art. 7 vor elabora astfel de cerinţe, care vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 9
(1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (4) şi (5), art. 5 alin. (3) şi (4) şi ale art. 6 alin. (3) şi se sancţioneazã cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de inspectorii desemnaţi de autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
În cazul unor abateri repetate de la prevederile prezentei hotãrâri autoritãţile publice pentru protecţia mediului iau mãsuri de suspendare a autorizaţiei de mediu sau dispun încetarea activitãţii, în condiţiile legii.
ART. 11
(1) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri Ministerul Industriei şi Resurselor va emite norme privind inspecţia tehnica a instalaţiilor, echipamentelor şi dispozitivelor utilizate în scopul limitãrii emisiilor de compuşi organici volatili rezultaţi din depozitarea, încãrcarea, descãrcarea şi distribuţia benzinei la terminale şi la staţiile de benzina.
(2) În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va emite norme metodologice privind mãsurarea şi analiza emisiilor de compuşi organici volatili rezultaţi din depozitarea şi distribuţia benzinei la terminale şi la staţiile de benzina.
(3) Normele prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei şi resurselor şi, respectiv, prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Prezenta hotãrâre va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2002, cu excepţia prevederilor art. 3 alin. (3) lit. b), c) şi d), art. 4 alin. (4) lit. b), c) şi d) şi alin. (5), art. 5 alin. (3) lit. c) şi ale art. 6 alin. (3) lit. b), c) şi d), care intra în vigoare la data prevãzutã în cuprinsul acestor articole.
ART. 12
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor şi protecţiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1
DEFINIŢII
1. Benzina
- orice derivat din ţiţei, cu sau fãrã aditivi, având o presiune de vapori mai mare sau egala cu 27,6 kPa, care este destinat utilizãrii drept carburant pentru motoarele vehiculelor, cu excepţia gazului lichefiat
2. Vapori
- orice compus organic rezultat prin evaporarea benzinei
3. Instalatie de depozitare
- orice rezervor fix aflat la un terminal şi utilizat pentru depozitarea benzinei
4. Terminal
- orice amenajare tehnologicã care este utilizata pentru depozitarea şi încãrcarea benzinei în cisterne auto, vagoane-cisterna sau nave fluviale
5. Container mobil
- orice rezervor transportat pe sosea, cale feratã sau fluviala, utilizat pentru transferul benzinei de la un terminal la o statie de distribuţie, la alt depozit sau terminal
6. Statie de distribuţie
- orice instalatie în care benzina este distribuita dintr-un rezervor fix de depozitare în rezervoarele de carburant ale autovehiculelor
7. Instalaţii de depozitare a benzinei, instalaţii de încãrcare, staţii de distribuţie şi containere mobile existente
- orice astfel de instalaţii, staţii de distribuţie şi containere mobile care erau în funcţiune sau pentru care au fost emise un acord şi/sau o autorizaţie de mediu înainte de data la care se face referire în art. 11 alin. (4) din hotãrâre
8. Instalaţii de depozitare a benzinei, instalaţii de încãrcare, staţii de distribuţie şi containere mobile noi
- orice astfel de instalaţii, staţii de distribuţie şi containere mobile care nu sunt incluse în definitia de la pct. 7
9. Cantitate totalã tranzitata
- cea mai mare cantitate totalã anuala de benzina încãrcatã de la o instalatie de depozitare a unui terminal sau de la o statie de distribuţie într-un container mobil, în ultimii 3 ani
10. Unitate de recuperare a vaporilor
- echipament pentru recuperarea vaporilor, inclusiv orice sistem de rezervoare-tampon la terminal
11. Nava fluviala
- vas de transport pe cai fluviale interne
12. Valoare de referinta
- valoare orientativa data pentru evaluarea generalã a celor mai potrivite mãsuri tehnice cuprinse în anexele nr. 2-5. Aceasta valoare reprezintã o valoare minima, fata de care vor fi mãsurate performanţele fiecãrei instalaţii, fiecãrui terminal şi fiecãrei staţii de distribuţie
13. Stocarea intermediara a vaporilor
- pãstrarea intermediara a vaporilor într-un rezervor cu capac fix, la un terminal, în vederea transferului ulterior şi recuperãrii la alt terminal. Transferul vaporilor între doua instalaţii de depozitare ale aceluiaşi terminal nu va fi considerat stocare intermediara a vaporilor, în înţelesul hotãrârii
14. Instalatie de încãrcare
- orice echipament, amenajare a unui terminal, care este utilizat pentru încãrcarea benzinei într-un container mobil. Instalaţiile de încãrcare pentru cisterne auto includ unul sau mai multe brate articulate
15. Braţ articulat
- orice structura a unui terminal folositã de fiecare data pentru încãrcarea benzinei în cisterna auto.
ANEXA 2
CERINŢE TEHNICE
pentru proiectarea şi exploatarea instalaţiilor de depozitare a benzinei la terminale
1. Peretele exterior şi acoperisul rezervoarelor de deasupra solului trebuie vopsite într-o culoare cu un indice de reflectare a caldurii de cel puţin 70%. Aceste operaţiuni pot fi programate astfel încât sa fie îndeplinite, ca o parte a ciclurilor uzuale de întreţinere, în cadrul unei perioade de 3 ani. Se poate acorda derogare de la aceasta prevedere în situaţii care impun protecţia zonelor peisagistice speciale, desemnate de autoritatea nationala în domeniu.
Aceasta prevedere nu se va aplica rezervoarelor legate la o unitate de recuperare a vaporilor, care se conformeazã cerinţelor prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 3.
2. Rezervoarele cu capac plutitor extern trebuie echipate cu un dispozitiv de etansare primara, care sa acopere spaţiul circular dintre peretele rezervorului şi marginea exterioarã a capacului plutitor, şi cu un dispozitiv de etansare secundarã montat deasupra celui primar. Dispozitivele trebuie sa fie astfel proiectate încât sa asigure un grad de reţinere a vaporilor de cel puţin 95% din gradul de reţinere realizat de un rezervor cu capac fix de geometrie identicã (diametru/înãlţime), fãrã preluarea vaporilor în vederea recuperãrii, dispersiei sau incinerarii (rezervor cu capac fix care are o singura supapa de vacuum/descãrcare de presiune).
3. Toate instalaţiile noi de depozitare la terminale, la care recuperarea vaporilor este cerutã conform art. 4 din hotãrâre (cu respectarea cerinţelor tehnice cuprinse în anexa nr. 3), trebuie sa fie:
a) rezervoare cu capac fix, conectate la unitatea de recuperare a vaporilor, în conformitate cu cerinţele anexei nr. 3; sau
b) rezervoare cu capac plutitor, extern sau intern, echipate cu dispozitive de etansare primara şi secundarã pentru a atinge cerinţele de performanta prevãzute la pct. 2.
4. Rezervoarele cu capac fix existente trebuie sa îndeplineascã una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sa fie conectate la o unitate de recuperare a vaporilor, în conformitate cu cerinţele anexei nr. 3; sau
b) sa aibã un capac plutitor intern prevãzut cu un dispozitiv de etansare primara, care trebuie proiectat astfel încât sa asigure un grad de reţinere a vaporilor de cel puţin 90% comparativ cu un rezervor cu capac fix fãrã controlul reţinerii vaporilor.
5. Cerinţele pentru controlul reţinerii vaporilor, menţionate la pct. 3 şi 4, nu se aplica rezervoarelor cu capac fix de la terminale, la care acumularea intermediara a vaporilor este permisã.
ANEXA 3
CERINŢE TEHNICE
pentru proiectarea şi exploatarea instalaţiilor de încãrcare şi descãrcare a benzinei în containere la terminale
1. Vaporii generati în timpul operaţiunii de încãrcare cu benzina a unui container mobil trebuie adusi printr-o teava de legatura etansa la o unitate de recuperare a vaporilor, pentru regenerare la terminal.
Aceasta prevedere nu se aplica rezervoarelor cu încãrcare pe la partea superioarã atâta timp cat este permis sistemul de încãrcare.
La terminalele la care se realizeazã încãrcarea benzinei în nave fluviale unitatea de recuperare a vaporilor poate fi înlocuitã cu una de incinerare, în cazul în care recuperarea vaporilor este nesigura sau imposibila din punct de vedere tehnic datoritã volumului de vapori generat.
În acest caz unitatea de incinerare a vaporilor trebuie sa îndeplineascã aceleaşi cerinţe impuse unitãţii de recuperare a vaporilor, referitoare la emisiile atmosferice generate.
La terminalele care realizeazã o cantitate totalã tranzitata mai mica de 25.000 tone/an recuperarea imediata a vaporilor poate fi înlocuitã cu depozitarea intermediara a acestora.
2. Concentratia medie orara a vaporilor evacuati de la recuperarea vaporilor - unitate adaptatã pentru realizarea dilutiei în timpul procesului - nu trebuie sa depãşeascã 35g/Nmc pentru fiecare ora.
Mãsurãtorile trebuie efectuate pe parcursul unei zile de lucru complete (minimum 7 ore), în condiţii normale de operare.
Procesele de mãsurare pot fi continue sau discontinue. În cazul utilizãrii proceselor de mãsurare discontinue trebuie efectuate cel puţin 4 masurari pe ora.
Eroarea totalã de mãsurare datoratã echipamentului folosit, gazului de etalonare şi procedurii utilizate nu trebuie sa depãşeascã 10% din valoarea masurata.
Echipamentul de mãsurare folosit trebuie sa fie capabil sa masoare concentratii de cel puţin 3g/Nmc şi sa aibã o precizie de cel puţin 95% din valoarea masurata.
3. Traseele de conectare şi instalaţiile de ţevi se verifica cu regularitate pentru depistarea eventualelor pierderi.
4. În cazul apariţiei unei pierderi de vapori operaţiunile de încãrcare efectuate cu braţ articulat vor fi întrerupte. În acest sens bratul articulat trebuie sa fie prevãzut cu echipamente care sa permitã astfel de operaţiuni de întrerupere.
5. În cazul în care este permisã încãrcarea prin partea superioarã a containerelor mobile, ieşirea bratului articulat de încãrcare trebuie menţinutã în zona de la partea inferioarã a containerului mobil, pentru a se evita stropirea în timpul operaţiunii de încãrcare.
ANEXA 4
CERINŢE TEHNICE
pentru proiectarea şi exploatarea echipamentelor de încãrcare pe la partea inferioarã a cisternelor auto, colectarea vaporilor şi protecţia de supraincarcare a cisternelor auto
1. Cuplaje
1.1. Dispozitivul de cuplare de pe bratul articulat de încãrcare trebuie sa fie un cuplaj-mama care sa se poatã asambla cu un cuplaj-tata de 4 inch American Petroleum Institute - API (101,6 mm) situat pe vehicul, în conformitate cu:
- Practica recomandatã API-1004, editia a 7-a, noiembrie 1988.
Încãrcarea pe la partea inferioarã şi recuperarea vaporilor pentru autovehiculele cu cisterna MC-306 (Secţiunea 2.1.1.1 - Tipuri de dispozitive de cuplare folosite pentru încãrcare pe la partea inferioarã)
1.2. Dispozitivul de cuplare pentru colectarea vaporilor de pe furtunul de colectare a vaporilor, montat pe bratul articulat, trebuie sa fie un cuplaj-mama cu cama şi canelura, care trebuie sa se poatã asambla cu un cuplaj-tata cu cama şi canelura de 4 inch (101,6 mm), situat pe vehicul, în conformitate cu:
- Practica recomandatã API-1004, editia a 7-a, noiembrie 1988.
Încãrcarea pe la partea inferioarã şi recuperarea vaporilor pentru autovehiculele cu cisterna MC-306 (Secţiunea 4.1.1.2 - Dispozitiv de cuplare pentru recuperare vapori).
2. Condiţii de încãrcare
2.1. Debitul normal de încãrcare a benzinei trebuie sa fie de 2.300 l/minut (maximum 2.500 l/minut) pe braţ articulat de încãrcare.
2.2. În cazul în care terminalul opereazã la capacitatea maxima, este permisã generarea în sistemul de colectare a vaporilor (inclusiv unitatea de recuperare a vaporilor) al bratului articulat a unei contrapresiuni maxime de 55 milibari, pe partea de vehicul unde este localizat dispozitivul de cuplare pentru colectarea vaporilor.
2.3. Toate vehiculele cu încãrcare prin partea inferioarã aprobatã trebuie sa fie prevãzute cu o placa de identificare pe care se va specifica numãrul maxim permis de brate articulate de încãrcare care pot opera simultan şi fãrã pierdere de vapori prin supapele compartimentelor P (benzina) şi V (vapori), atunci când presiunea maxima de întoarcere în instalatie este de 55 milibari, conform specificatiei prevãzute la pct. 2.2.
3. Legarea la pãmânt a vehiculului/detectarea supraincarcarii
Bratul articulat de încãrcare trebuie sa fie prevãzut cu o unitate de control şi detectare a supraincarcarii care atunci când este conectata la vehicul trebuie sa dea un semnal de permisiune cu protecţie intrinseca, pentru a permite încãrcarea atâta timp cat senzorii de supraincarcare nu detecteaza nivelul maxim admisibil.
3.1. Vehiculul trebuie sa fie conectat la unitatea de control de pe bratul articulat printr-un conector electric standard industrial de 10 pin. Conectorul-tata trebuie montat pe vehicul, iar conectorul-mama trebuie atasat la un cablu mobil conectat la unitatea de control montata pe bratul articulat.
3.2. Detectorii de nivel maxim de pe vehicul trebuie sa fie senzori termistor bifilari, senzori optici bifilari, senzori optici multifilari (5 fire) sau un echivalent compatibil, care sa asigure protecţia intrinseca a sistemului. Termistorii trebuie sa aibã un coeficient de temperatura negativ.
3.3. Unitatea de control amplasata pe bratul articulat trebuie sa fie compatibila atât cu sistemul bifilar, cat şi cu sistemul multifilar (5 fire) al autovehiculului.
3.4. Vehiculul trebuie sa fie legat la bratul articulat prin conductorul de întoarcere (fir neutru) al senzorilor de supraincarcare, care se va lega la conectorul-tata de 10 pin prin intermediul sasiului vehiculului. Conectorul-mama de 10 pin trebuie sa fie conectat la carcasa unitãţii de control, carcasa care trebuie sa fie conectata la legatura cu pãmântul a bratului articulat.
3.5. Toate vehiculele cu încãrcare pe la partea inferioarã aprobatã vor purta o placa de identificare (conform pct. 2.3) care sa specifice tipul de senzori instalati pentru detectarea supraincarcarii (de exemplu: 2-fire sau 5-fire).
4. Localizarea legãturilor
4.1. Proiectarea instalaţiilor de încãrcare a benzinei şi de colectare a vaporilor de pe bratul articulat trebuie sa se bazeze pe urmãtoarele caracteristici ale conectarii vehiculului:
4.1.1. Axa dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului se situeaza la o înãlţime maxima de 1,4 m (pentru vehicul neincarcat) şi minima de 0,5 m (pentru vehicul încãrcat), înãlţimea optima fiind între 0,7 m şi 1,0 m.
4.1.2. Distanta pe orizontala a dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului nu trebuie sa fie mai mica de 0,25 m (dimensiunea minima optima este de 0,3 m).
4.1.3. Distanta maxima pentru amplasarea tuturor dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului nu trebuie sa depãşeascã 2,5 m.
4.1.4. Dispozitivul pentru colectarea vaporilor trebuie sa fie amplasat de preferinta în dreapta dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului şi la o înãlţime de maximum 1,5 m (vehicul neincarcat) şi de minimum 0,5 m (vehicul încãrcat).
4.2. Conectorul de impamantare/supraincarcare trebuie sa fie amplasat în dreapta dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului şi colectarea vaporilor, la o înãlţime maxima de 1,5 m (vehicul neincarcat) şi minima de 0,5 m (vehicul încãrcat).
4.3. Legãturile descrise mai sus trebuie sa fie localizate numai pe o singura parte a vehiculului.
5. Dispozitive de blocare pentru siguranta
5.1. Legarea la pãmânt/detectarea supraincarcarii
Încãrcarea nu trebuie sa fie permisã înainte de semnalul de permisiune emis de unitatea combinata legare la pãmânt/control supraincarcare.
În cazul apariţiei unor condiţii de supraincarcare sau al pierderii legãturii la pãmânt a vehiculului unitatea de control de pe bratul articulat trebuie sa inchida supapa de control al încãrcãrii a bratului articulat.
5.2. Detectia colectãrii vaporilor
Încãrcarea nu trebuie sa fie permisã înainte ca furtunul de colectare a vaporilor sa fie conectat la vehicul şi sa existe o cale libera de acces pentru vaporii generati, pentru a trece din vehicul în sistemul de colectare a vaporilor al instalaţiei.
ANEXA 5
CERINŢE TEHNICE
pentru proiectarea şi exploatarea instalaţiilor de încãrcare şi depozitare la staţiile de distribuţie şi la terminalele la care se realizeazã stocarea intermediara a vaporilor
Vaporii generati în procesul de încãrcare a benzinei în instalaţiile de depozitare ale statiilor de distribuţie şi captati în rezervoarele cu capac fix utilizate pentru stocarea intermediara a vaporilor trebuie sa fie returnati în containerul mobil care furnizeazã benzina prin intermediul unei conexiuni de legatura etanse.
Operaţiunile de încãrcare nu pot avea loc dacã nu exista amenajãrile necesare sau acestea nu funcţioneazã corespunzãtor.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: