Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 55 din 2 februarie 1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind privatizarea societatilor comerciale si vanzarea de active, precum si a Regulamentului de organizare si functionare a Fondului Proprietatii de Stat
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 12 februarie 1998
HOTĂ?RÂRE nr. 55 din 2 februarie 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active, precum şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a Fondului Proprietãţii de Stat
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 12 februarie 1998
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (4) şi ale <>art. 44 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997,
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active, precum şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Fondului Proprietãţii de Stat, prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerul Privatizãrii şi Fondul Proprietãţii de Stat vor lua mãsurile necesare pentru aplicarea Normelor metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active.
ART. 3
Procedurile de privatizare aflate în curs de derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri vor continua cu recunoaşterea valabilitãţii actelor şi etapelor consumate pana la aceasta data, potrivit dispoziţiilor legale anterioare.
ART. 4
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga:
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 643/1992 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Fondului Proprietãţii de Stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 21 octombrie 1992, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 457/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedurile de privatizare şi condiţiile de organizare şi desfãşurare a vânzãrilor de acţiuni, de pãrţi sociale şi de active, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 28 august 1997;
- Normele specifice privind privatizarea societãţilor comerciale de cercetare-dezvoltare nr. 637-20/294-2.295/1996, emise de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Fondul Proprietãţii de Stat şi Agenţia Nationala pentru Privatizare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 20 mai 1996.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul privatizãrii,
Valentin M. Ionescu
Ministrul reformei,
preşedintele Consiliului pentru Reforma,
Ilie Serbanescu
p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Viorel Raicu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active
TITLUL I
Dispoziţii generale, definiţii
ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedurile şi condiţiile vânzãrii de acţiuni şi de active, în aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale.
(2) În acest scop, prin prezentele norme metodologice se reglementeazã:
a) participarea persoanelor fizice şi juridice, romane sau strãine, la achiziţia de acţiuni deţinute de stat sau de autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz;
b) cumpãrarea de active aparţinând societãţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar de cãtre persoane fizice sau juridice, romane sau strãine.
(3) Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul participãrii persoanelor fizice şi juridice, romane sau strãine, la achiziţia de pãrţi sociale deţinute de stat sau de autoritãţile administraţiei publice locale la societãţile comerciale cu rãspundere limitatã.
ART. 2
(1) Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica urmãtoarelor societãţi comerciale ale cãror acţiuni sunt gestionate de Fondul Proprietãţii de Stat:
a) societãţilor comerciale constituite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, prin hotãrâre a Guvernului sau prin decizii ale autoritãţilor administraţiei publice locale;
b) societãţilor comerciale sau companiilor/societãţilor naţionale rezultate din reorganizarea regiilor autonome de interes naţional sau local, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 *) privind reorganizarea regiilor autonome, cu modificãrile ulterioare. Companiile/societãţile naţionale trec în gestiunea Fondului Proprietãţii de Stat pe baza unui protocol încheiat cu ministerul de resort şi se privatizeazã la data fixatã în programul anual de privatizare aprobat prin hotãrâre a Guvernului;
c) societãţilor comerciale constituite de autoritãţile administraţiei publice locale, în baza Legii nr. 69/1991 republicatã, cu modificãrile ulterioare;
d) societãţilor comerciale care rezulta din divizarea sau fuziunea societãţilor comerciale menţionate la lit. a)-c).
---------------
*) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 207 din 12 decembrie 1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 18 decembrie 1997.
(2) Societãţile bancare urmeazã regimul de privatizare stabilit prin <>Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societãţilor comerciale bancare la care statul este acţionar, cu modificãrile ulterioare. În acest sens, prezentele norme metodologice sunt aplicabile, dacã legea nu dispune altfel.
ART. 3
(1) Vânzarea de acţiuni emise de societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar se desfãşoarã:
a) la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat, la bursele de valori naţionale sau internaţionale, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mari;
b) la sucursalele teritoriale ale Fondului Proprietãţii de Stat sau pe pieţele extrabursiere naţionale sau internaţionale, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, conform programului anual de privatizare aprobat de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat pentru sucursale;
c) la centrele de afaceri deschise de Fondul Proprietãţii de Stat în ţara sau în strãinãtate;
d) pe pieţele de capital internaţionale, de cãtre bãnci de investiţii cu care Fondul Proprietãţii de Stat a încheiat contracte.
(2) Prin hotãrârea consiliului de administraţie sau a comitetului de direcţie al unei sucursale teritoriale a Fondului Proprietãţii de Stat, acţiunile societãţilor comerciale din categoria întreprinderilor mari, necotate la bursa de valori, pot fi vândute şi pe pieţele extrabursiere, conform criteriilor stabilite în programul anual de privatizare.
(3) Prin întreprinderi mari se înţelege societãţile comerciale cu un capital social minim de 18 miliarde lei.
ART. 4
(1) Vânzãtorul are obligaţia de a publica în mijloacele de informare în masa, inclusiv în sistem electronic, anunţul de vânzare a acţiunilor pentru societãţile comerciale şi de a întocmi în prealabil dosarul de prezentare.
(2) Anunţul de vânzare prevãzut la alin. (1) cuprinde informaţii cu privire la:
- denumirea şi sediul social al societãţii comerciale;
- numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi codul fiscal;
- obiectul de activitate;
- capitalul social înregistrat la oficiul registrului comerţului, iar corespunzãtor, numãrul total de acţiuni;
- numãrul de acţiuni oferite la vânzare şi procentul acestora din totalul acţiunilor;
- structura actionariatului.
(3) Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia sa deschidã un spaţiu de localizare pe INTERNET sau pe alt sistem electronic care sa cuprindã informaţiile prevãzute la alin. (2) pentru societãţile comerciale care urmeazã sa fie privatizate.
(4) În cazul în care la Fondul Proprietãţii de Stat se înregistreazã, din partea unui investitor potenţial, o scrisoare de intenţie cu privire la achiziţia unui pachet de acţiuni emise de o societate comercialã, Fondul Proprietãţii de Stat este obligat:
- sa facã publicitatea prevãzutã la alin. (1) în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la întocmirea dosarului de prezentare;
- sa întocmeascã dosarul de prezentare în termen de cel mult 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii scrisorii de intenţie.
ART. 5
(1) Vânzarea de acţiuni sau de active se face la preţul de piata, pe baza raportului dintre cerere şi oferta, indiferent de metoda de privatizare utilizata, fãrã a exista un preţ minim de vânzare. Preţul de piata se referã la preţul de achiziţie care poate fi mai mic, egal sau mai mare decât preţul de oferta la vânzare, în conformitate cu regulile pieţei. În cazul metodelor de privatizare pentru care Fondul Proprietãţii de Stat stabileşte în dosarul de prezentare o grila de punctaj, oferta câştigãtoare este cea care întruneşte cel mai mare punctaj.
(2) Vânzarea de acţiuni, prin oricare dintre metodele descrise în prezentele norme metodologice, obliga Fondul Proprietãţii de Stat sa formuleze o oferta irevocabilã, valabilã cel puţin 30 de zile calendaristice, dar nu mai mult de 180 de zile calendaristice de la data publicãrii ei.
(3) Preţul de oferta se formeazã în baza raportului de evaluare întocmit de Fondul Proprietãţii de Stat sau de o societate comercialã - firma specializatã, dupã caz. În situaţia în care o societate comercialã la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar este cotata la bursa de valori sau pe o alta piata organizatã, Fondul Proprietãţii de Stat nu va întocmi, de regula, raport de evaluare. În acest caz, preţul de vânzare va fi o medie a cotatiilor înregistrate în ultima luna la bursele de valori sau pe alte pieţe organizate, naţionale sau internaţionale.
(4) Termenul maxim de plata a preţului convenit pentru pachetul de acţiuni vândut, de la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare, este de:
- pana la 60 de zile lucrãtoare, pentru situaţiile în care plata preţului acţiunilor se face integral;
- pana la 30 de zile lucrãtoare, pentru plata avansului, în situaţiile în care plata se face în rate.
(5) În cazul în care Fondul Proprietãţii de Stat decide vânzarea acţiunilor pe piata de capital nationala sau internationala prin intermediul societãţilor de valori mobiliare ori al bãncilor de investiţii, vânzarea se va face conform procedurii stabilite în contractul încheiat între Fondul Proprietãţii de Stat şi societatea de valori mobiliare sau banca de investiţii, cu avizul Ministerului Privatizãrii.
(6) Societãţile comerciale cãrora li s-a eliberat certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se privatizeazã cu includerea valorii terenului în capitalul social. Acţiunile aferente valorii majorate a capitalului social revin Fondului Proprietãţii de Stat şi celorlalţi acţionari, dupã caz, în funcţie de data la care terenurile au fost înscrise în cartea funciarã şi de momentul dobândirii calitãţii de acţionar. Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia sa facã prima oferta pentru pachetul de acţiuni, aferent valorii terenului, actionarilor existenţi. Dacã aceştia, în termen de 15 zile lucrãtoare, nu depun o oferta de cumpãrare, Fondul Proprietãţii de Stat va pune în vânzare pachetul de acţiuni, cãtre alţi ofertanţi, prin oricare dintre metodele de privatizare, cu respectarea prezentelor norme metodologice.
ART. 6
Instituţiile publice, regiile autonome şi societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine mai mult de 10% din totalul acţiunilor cu drept de vot în adunarea generalã a actionarilor nu au dreptul sa participe la cumpãrãri de acţiuni sau active, sub sancţiunea nulitãţii contractelor de vânzare-cumpãrare încheiate.
ART. 7
Statul nu poate transfera cu titlu gratuit dreptul de proprietate asupra unor active din patrimoniul societãţilor comerciale la care este acţionar în patrimoniul unei instituţii publice sau al unei regii autonome, decât cu o justa despãgubire, sub sancţiunea nulitãţii actului de transfer.
ART. 8
(1) Ministerul Privatizãrii va elabora instrucţiuni privind dosarul de prezentare, regulamentele de organizare şi desfãşurare a licitaţiilor de vânzare de acţiuni/active, modelele de contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni/active, modelele de oferta pentru vânzarea activelor cu plata în rate sau pentru utilizarea activelor în sistem de leasing imobiliar, precum şi orice alte instrucţiuni pe care le considera necesare pentru aplicarea prezentelor norme metodologice.
(2) Instrucţiunile se aproba prin ordin al ministrului privatizãrii şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija Fondului Proprietãţii de Stat.
(3) Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia de a depune, în copie, la Ministerul Privatizãrii, toate contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni.
ART. 9
În înţelesul prezentelor norme metodologice, notiunile de mai jos se definesc astfel:
a) licitaţie cu strigare este o procedura de vânzare cu caracter public, care se organizeazã într-o singura etapa şi la care poate participa un numãr nelimitat de persoane;
b) licitaţie cu oferta în plic este o procedura de vânzare cu caracter public, care se organizeazã într-o singura etapa, la care participa ofertanţii care rãspund anunţului publicitar şi în care selecţia se face de cãtre vânzãtor pe baza de punctaj;
c) negocierea directa este o modalitate prin care vânzãtorul şi un potenţial cumpãrãtor convin asupra clauzelor care trebuie incluse în contractul de vânzare-cumpãrare ce are ca obiect acţiuni emise de societatea comercialã la care statul este acţionar;
d) vânzãtor este Fondul Proprietãţii de Stat sau societatea comercialã, în cazul vânzãrii unor active;
e) cumpãrãtor este orice persoana fizica sau juridicã ori un grup de persoane fizice şi/sau juridice, care achiziţioneazã un activ al unei societãţi comerciale ori acţiuni emise de o societate comercialã la care statul este acţionar. Cumpãrãtor nu poate fi o societate comercialã la care statul roman sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine mai mult de 10% din totalul acţiunilor cu drept de vot în adunarea generalã a actionarilor;
f) investitor strategic este un cumpãrãtor care achiziţioneazã mai mult de 51% din acţiunile cu drept de vot emise de o societate comercialã la care statul este acţionar, iar investitor de portofoliu/institutional este un cumpãrãtor care achiziţioneazã cel mult 33% din acţiunile cu drept de vot emise de o societate comercialã la care statul este acţionar;
g) companii/societãţi naţionale sunt societãţi comerciale pe acţiuni, constituite în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 207/1997 , şi organizate în baza <>Legii nr. 31/1990 , republicatã;
h) licitator este persoana care coordoneazã o licitaţie;
i) licitant este ofertantul, potenţial cumpãrãtor, admis la o licitaţie;
j) oferta reprezintã manifestarea de vointa ferma şi irevocabilã a vânzãtorului sau a unui potenţial investitor de a contracta, în conformitate cu condiţiile prevãzute în dosarul de prezentare şi conform procedurilor prezentelor norme metodologice; perioada de valabilitate a unei oferte este cuprinsã între data înregistrãrii ei la vânzãtor şi data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare, dar nu mai mult de 180 de zile calendaristice;
k) asociaţie este asociaţia salariaţilor, membrilor consiliului de administraţie sau pensionarilor cu ultimul loc de munca la respectiva societate comercialã; asociaţia salariaţilor societãţii comerciale care se privatizeazã este o persoana juridicã de drept privat fãrã scop patrimonial;
l) obligaţii de mediu de tip A sunt acele raspunderi care identifica obligaţiile de mediu cunoscute la momentul vânzãrii, legate atât de daunele din trecut, cat şi de cele viitoare, cu respectarea legislaţiei. Acestea se trateazã prin specificarea în documentele de oferta şi în contractul de vânzare-cumpãrare a unor obiective de mediu minim acceptate. Cumpãrãtorul trebuie sa-şi asume integral costurile şi responsabilitatea pentru îndeplinirea obiectivelor de mediu minim acceptate;
m) obligaţii de mediu de tip B sunt acele raspunderi care identifica surse potenţiale de obligaţii de mediu, de protecţia muncii şi de sãnãtate, ale cãror costuri nu pot fi cunoscute cu precizie şi care depind de cadrul legislativ viitor, de comportamentul terţilor şi de informaţiile disponibile în viitor;
n) bilanţ de mediu Nivel 0 este o fişa de verificare completatã de societatea comercialã, care conţine informaţiile necesare pentru a determina dacã societatea comercialã are impact de mediu şi pentru a stabili obiectivele de mediu minim acceptate;
o) bilanţ de mediu Nivel I este un studiu de mediu fãrã prelevare de probe şi fãrã analiza factorilor de mediu, care include toate elementele analizei tehnice a aspectelor de mediu pentru formarea unei decizii privind dimensiunea impactului de mediu efectiv, prezentat de societatea comercialã care se privatizeazã. O secţiune a acestui bilanţ conţine recomandãri pentru obiectivele de mediu minim acceptate, o descriere a obligaţiilor de mediu de tip B şi raspunderi potenţiale legate de mediu, identificate în afarã bilanţului contabil;
p) bilanţ de mediu Nivel II necesita un studiu de mediu asupra societãţii comerciale care se privatizeazã sau asupra activului care se vinde, efectuat pentru a cuantifica dimensiunea contaminarii factorilor de mediu, prin prelevare de probe şi analize chimice sau fizice. O secţiune a acestui bilanţ conţine recomandãri pentru obiectivele de mediu minim acceptate, o descriere a obligaţiilor de mediu de tip B şi raspunderi potenţiale legate de mediu, identificate în afarã bilanţului contabil;
q) expert de mediu atestat este orice persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, autorizata sa execute bilanţurile de mediu Nivel I şi Nivel II, cerute prin procedurile de tratare a obligaţiilor de mediu prevãzute în titlul V al prezentelor norme metodologice.
TITLUL II
Vânzarea de acţiuni şi de pãrţi sociale
CAP. 1
Achiziţii externe
Secţiunea 1
Oferta publica de vânzare
ART. 10
(1) Oferta publica de vânzare este propunerea formulatã de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat de a vinde acţiunile pe care le gestioneazã, emise de o societate comercialã, sub condiţia posibilitatii egale de receptare din partea a minimum 100 de persoane nedeterminate.
(2) Oferta publica de vânzare este valabilã cel puţin 30 de zile calendaristice, dar nu mai mult de 180 de zile calendaristice de la data publicãrii ei.
ART. 11
Fondul Proprietãţii de Stat trebuie sa obţinã autorizaţia pentru oferta publica de vânzare de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, pe baza de prospect, în termen de 5 zile lucrãtoare de la înregistrare. Pentru societãţile comerciale listate la bursa de valori sau pe piata extrabursierã nu se va întocmi prospect de oferta.
ART. 12
Pe întreg parcursul derulãrii ofertei publice de vânzare nu pot fi modificate valoarea nominalã, numãrul şi toate caracteristicile acţiunilor oferite.
ART. 13
Acceptarea ofertei publice de vânzare de cãtre investitori este necondiţionatã şi devine irevocabilã.
ART. 14
(1) Publicarea listei societãţilor comerciale ale cãror acţiuni se vand prin oferta publica se face în programul anual de privatizare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi prin anunţ publicitar la data autorizãrii prospectului, dacã este emis un astfel de prospect, într-un cotidian central de mare tiraj şi/sau într-un cotidian local.
(2) Publicarea listei se face şi prin INTERNET sau prin alt sistem electronic şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate, dupã caz.
ART. 15
(1) Pentru întocmirea prospectului de oferta, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va emite instrucţiuni speciale, în vederea simplificarii formalitãţilor de autorizare a prospectului, în cazul ofertelor publice de vânzare promovate de Fondul Proprietãţii de Stat, atât la bursa de valori, cat şi pe piata extrabursierã.
(2) Fondul Proprietãţii de Stat poate perfecta contracte cu societãţi de valori mobiliare pentru vânzarea acţiunilor la bursa de valori sau pe piata extrabursierã.
Secţiunea a 2-a
Vânzarea prin negociere directa
ART. 16
Vânzarea prin negociere directa se face atunci când vânzãtorul se adreseazã exclusiv investitorilor strategici ori în cazul în care, dupã îndeplinirea formalitãţilor de publicitate, nu s-a înregistrat decât o singura oferta.
ART. 17
Initiativa vânzãrii prin negociere directa poate aparţine atât vânzãtorului, cat şi unui investitor strategic interesat.
ART. 18
Organizarea activitãţii de negociere directa este asigurata de cãtre vânzãtor printr-o comisie formatã din 3-5 persoane dintre salariaţii Fondului Proprietãţii de Stat şi se desfãşoarã la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat, în cazul societãţilor comerciale din categoria întreprinderilor mari, sau la sucursalele sale teritoriale, în cazul societãţilor comerciale din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii.
ART. 19
(1) Membrii comisiei nu pot fi acţionari, asociaţi, administratori sau cenzori la societatea comercialã ale carei acţiuni se oferã la vânzare.
(2) De asemenea, nu pot fi membri ai comisiei persoanele ale cãror rude şi/sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv ori soţi se afla într-una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1).
(3) Pentru vânzarea acţiunilor, vânzãtorul poate desemna experţi în domeniu, care sa participe în calitate de consultanţi ai comisiei, cat şi la întocmirea dosarelor de prezentare.
(4) Indemnizaţiile consultantilor se stabilesc şi se suporta de cãtre vânzãtor.
ART. 20
(1) În vederea vânzãrii acţiunilor emise de societãţile comerciale, vânzãtorul întocmeşte, în prealabil, un dosar de prezentare şi îl pune la dispoziţie oricãrui ofertant, în baza unui angajament de confidenţialitate.
(2) Dosarul de prezentare prevãzut la alin. (1) va fi întocmit în limba romana şi/sau într-o limba de circulaţie internationala, dacã şi-au manifestat intenţia de a participa la negocierea directa şi ofertanţi strãini.
(3) Dosarul de prezentare se obţine contra cost de la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat sau de la sucursala sa teritorialã. Preţul de vânzare al dosarului de prezentare se stabileşte de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 21
(1) În mod excepţional, vânzãtorul poate sa aducã modificãri în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusã la cunostinta ofertanţilor care au cumpãrat dosarele de prezentare prin scrisoare sau fax, cel mai târziu cu 5 zile lucrãtoare înainte de data anunţatã pentru depunerea documentelor de participare şi a ofertelor de cumpãrare.
(2) În cazul în care se modifica dosarul de prezentare, cu respectarea procedurii prevãzute la alin. (1), este necesar sa se prelungeascã termenul de depunere a ofertelor. Noul termen se comunica de cãtre vânzãtor tuturor ofertanţilor, o data cu transmiterea notificãrilor.
ART. 22
(1) Vânzãtorul este obligat sa publice anunţul publicitar pentru vânzarea de acţiuni într-un cotidian central de mare tiraj, într-un cotidian local, precum şi prin INTERNET sau prin alt sistem electronic, cu cel puţin 15 zile calendaristice, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice înainte de data stabilitã pentru depunerea ofertelor.
(2) În situaţia în care se urmãreşte atragerea ofertanţilor strãini, publicarea anunţului se face, conform alin. (1), şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate.
ART. 23
(1) În vederea participãrii la negociere directa, ofertantul este obligat sa depunã o garanţie de participare reprezentând pana la 3% din preţul de oferta anuntat, pentru ca vânzãtorul sa fie asigurat de solvabilitatea ofertantului, iar în cazul finalizarii negocierii directe, de perfectarea contractului de vânzare-cumpãrare şi de îndeplinirea obligaţiei de plata.
(2) Garanţia de participare se depune, o data cu depunerea documentelor de participare şi a ofertelor de cumpãrare, pana la data precizatã în anunţul publicitar.
(3) Nici o oferta nu va fi luatã în considerare, dacã nu s-a depus garanţia prevãzutã la alin. (1).
ART. 24
(1) Cuantumul garanţiei de participare se aproba de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mari, şi de cãtre comitetul de direcţie al sucursalelor sale teritoriale, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii. Garanţia de participare se constituie în moneda nationala, pentru persoane fizice sau juridice cu domiciliul/sediul principal în România, şi în devize convertibile, pentru persoane fizice/juridice strãine.
(2) Modalitãţile de plata a garanţiei de participare la negocierea directa sunt urmãtoarele:
a) virament prin ordin de plata;
b) fila cec.
ART. 25
În cazul în care un ofertant nu constituie o garanţie de participare într-una dintre modalitãţile prevãzute la art. 24, el poate ordonã unei societãţi bancare sa emita o scrisoare de garanţie bancarã, având termenul de valabilitate stabilit de vânzãtor prin dosarul de prezentare. În cazul unui ofertant, persoana fizica sau juridicã strãinã, scrisoarea de garanţie bancarã poate fi emisã de o societate bancarã strãinã la care o societate bancarã romana este corespondenta.
ART. 26
(1) Garanţiile de participare la negocierea directa, indiferent de modul de constituire, se restituie fãrã nici un fel de reţineri, în maximum 3 zile lucrãtoare de la data semnãrii procesului-verbal prin care a fost desemnatã cea mai buna oferta, cu excepţia garanţiei ofertantului cu care se încheie contractul de vânzare-cumpãrare.
(2) Revocarea unei oferte depuse la sediul vânzãtorului, dupã termenul precizat în anunţul publicitar prevãzut în art. 22, refuzul cumpãrãtorului de a semna contractul de vânzare-cumpãrare sau de a face plata conduce la pierderea garanţiei de participare depuse.
ART. 27
(1) Pentru participarea la negocierea directa, ofertanţii trebuie sa depunã, într-un plic sigilat, urmãtoarele documente:
a) în cazul persoanelor juridice romane:
- dovada achitãrii garanţiei de participare;
- copii de pe certificatul de înmatriculare de la oficiul registrului comerţului, actul constitutiv al societãţii comerciale ofertante şi codul fiscal;
- scrisoarea de bonitate financiarã, emisã de o societate bancarã;
- dovada achitãrii obligaţiilor fiscale: copii de pe certificatul fiscal sau de pe declaraţiile depuse de societatea comercialã ofertanta, înregistrate de organul financiar teritorial şi însoţite de ordinele de plata, prin care sa se ateste achitarea acestora;
- împuternicirea pentru reprezentantul societãţii comerciale ofertante care participa la negocierile directe;
- declaraţia pe propria rãspundere, care atesta ca persoana juridicã pe care o reprezintã nu se afla în reorganizare sau în faliment;
b) în cazul persoanelor fizice romane:
- dovada achitãrii garanţiei de participare;
- copie de pe actul de identitate;
- certificatul de cazier judiciar;
- împuternicirea de participare pentru reprezentantul ofertantului care participa la negocierile directe;
- dovada achitãrii obligaţiilor fiscale;
c) în cazul persoanelor juridice de drept privat fãrã scop lucrativ, fundaţii, asociaţii:
- dovada achitãrii garanţiei de participare;
- copie de pe statutul asociaţiei/fundaţiei şi de pe hotãrârea judecãtoreascã de autorizare;
- împuternicirea de participare pentru reprezentantul asociaţiei/fundaţiei care participa la negocierile directe;
d) în cazul persoanelor fizice sau juridice strãine:
- dovada achitãrii în valuta a garanţiei de participare;
- dovada identitãţii sau a personalitãţii juridice. În cazul persoanelor fizice se va depune o copie de pe pasaport, iar în cazul persoanelor juridice, certificatul de înmatriculare din ţara de origine;
- declaraţia pe propria rãspundere ca nu are cazier judiciar, autentificatã de cãtre un notar public din România - pentru persoane fizice;
- scrisoarea de bonitate financiarã, emisã de o societate bancarã strãinã la care o societate bancarã romana este corespondenta - pentru persoane juridice;
- împuternicirea de participare, pentru reprezentantul ofertantului care participa la negocierile directe;
- declaraţia pe propria rãspundere ca nu se afla în reorganizare sau în faliment - pentru persoane juridice.
(2) Documentele prezentate de persoanele fizice sau juridice strãine vor fi traduse prin grija ofertantului, iar traducerile vor fi legalizate de cãtre un notar public din România.
ART. 28
(1) O data cu depunerea documentelor necesare participãrii la negocierea directa, ofertantul depune separat oferta de cumpãrare într-un alt plic sigilat, care va conţine urmãtoarele:
a) preţul oferit, modalitatea şi condiţiile de plata;
b) propuneri privind investiţiile în societatea comercialã;
c) angajamentul ferm al ofertantului asupra valabilitãţii ofertei sale;
d) alte documente solicitate şi prevãzute în dosarul de prezentare.
(2) Termenul limita de depunere a ofertei este un termen de decãdere. Ofertanţii ale cãror oferte au fost înregistrate dupã termenul limita anuntat sunt excluşi de la negocierea directa şi li se vor restitui ofertele nedeschise.
ART. 29
Negocierile directe se vor desfasura, pe baza grilei de punctaj a ofertelor, aprobatã de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mari, sau de cãtre comitetul de direcţie al sucursalelor sale teritoriale, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii.
ART. 30
(1) Ofertanţii care sunt dovediţi ca au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului negocierii directe, în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase, sau cei care perturba desfãşurarea acesteia pierd garanţia de participare şi vor fi excluşi de la aceste negocieri. Excluderea se dispune de cãtre comisia prevãzutã la art. 18 şi se consemneazã în procesul-verbal al acesteia.
(2) Nu sunt acceptate la negocierile directe persoanele fizice sau juridice care nu au respectat obligaţiile cuprinse în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni sau de pãrţi sociale pe care le-au încheiat anterior cu Fondul Proprietãţii de Stat sau cu Agenţia Nationala pentru Privatizare şi nici persoanele juridice care se afla în reorganizare sau în faliment.
ART. 31
Dupã încheierea negocierilor directe, comisia întocmeşte un proces-verbal care cuprinde concluziile asupra clauzelor ce trebuie incluse în contractul de vânzare-cumpãrare.
ART. 32
(1) În baza concluziilor incluse în procesul-verbal, vânzãtorul încheie cu ofertantul care a prezentat şi a menţinut cea mai buna oferta contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni, într-un termen cuprins între 5 şi 15 zile lucrãtoare de la data semnãrii procesului-verbal.
(2) Procesul-verbal prevãzut la alin. (1), împreunã cu documentele privind organizarea şi desfãşurarea negocierii directe, se arhiveaza, cu caracter permanent, la sediul vânzãtorului.
ART. 33
Contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni, încheiat în urma negocierilor directe, poate fi modificat numai prin acordul pãrţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele negociate care au condus la desemnarea cumpãrãtorului.
ART. 34
În toate cazurile, contractul de vânzare-cumpãrare este supus legislaţiei romane.
Secţiunea a 3-a
Reguli generale privind vânzarea de acţiuni prin licitaţie
ART. 35
Prevederile prezentei secţiuni se aplica în cazul vânzãrii prin licitaţie a acţiunilor emise de societãţi comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este actionar, cu participarea persoanelor fizice sau juridice, romane ori strãine.
ART. 36
Licitaţiile sunt publice şi se pot organiza în una dintre urmãtoarele forme:
a) cu strigare;
b) cu oferta în plic sigilat.
ART. 37
(1) Organizarea licitaţiei în formele prevãzute la art. 36 este asigurata de cãtre vânzãtor printr-o comisie formatã din 3-5 persoane, dintre care un preşedinte şi un secretar, numiţi prin decizia Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mari, şi de cãtre comitetul de direcţie al sucursalelor sale teritoriale, pentru societãţile comerciale din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, dintre salariaţii Fondului Proprietãţii de Stat.
(2) Membrii comisiei prevãzute la alin. (1) nu pot fi acţionari, asociaţi, administratori sau cenzori la societatea comercialã ale carei acţiuni fac obiectul licitaţiei. De asemenea, nu pot fi membri ai comisiei de licitaţie persoanele ale cãror rude şi/sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv ori soţi se afla într-una dintre situaţiile menţionate mai sus.
ART. 38
Comisia rãspunde de respectarea desfãşurãrii licitaţiei, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, precum şi de activitatea de examinare, evaluare a ofertelor şi de adjudecare.
ART. 39
(1) Vânzãtorul este obligat sa publice anunţul publicitar într-un cotidian central de mare tiraj, într-un cotidian local, precum şi prin INTERNET sau prin alt sistem electronic, cu cel puţin 15 zile lucrãtoare, dar nu mai mult de 30 de zile lucrãtoare înainte de data ţinerii licitaţiei.
(2) În situaţia în care se urmãreşte atragerea ofertanţilor strãini, publicarea anunţului se face, conform alin. (1), şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate.
ART. 40
Anunţul publicitar se va afişa în mod obligatoriu la sediile vânzãtorului, o data cu publicarea acestuia conform art. 39.
ART. 41
Vânzãtorul are obligaţia ca, anterior publicãrii anunţului, sa elaboreze dosarul de prezentare care se pune la dispoziţia ofertanţilor la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat sau la sucursala sa teritorialã.
ART. 42
(1) Dosarul de prezentare a societãţii comerciale se pune la dispoziţie oricãrui ofertant, în baza unui angajament de confidenţialitate.
(2) Dosarul de prezentare va fi întocmit în limba romana, precum şi într-o limba de circulaţie internationala, în cazul în care şi-au manifestat intenţia de a participa la licitaţie ofertanţi strãini.
(3) Dosarul de prezentare prevãzut la alin. (1) se obţine, contra cost, de la locul indicat de vânzãtor în anunţul publicitar.
(4) Preţul de vânzare al dosarului de prezentare şi cuantumul taxei de participare la licitaţie se stabilesc de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 43
(1) În mod excepţional, vânzãtorul poate sa aducã modificãri în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusã la cunostinta ofertanţilor care au cumpãrat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data anunţatã pentru depunerea documentelor de participare la licitaţia publica.
(2) În cazul în care se modifica dosarul de prezentare în conformitate cu procedura prevãzutã la alin. (1), este necesar sa se prelungeascã termenul de depunere a ofertelor şi sa se amâne data ţinerii licitaţiei. Noul termen se va comunica de cãtre vânzãtor tuturor ofertanţilor, o data cu transmiterea notificãrilor.
ART. 44
În vederea participãrii la licitaţie, ofertantul este obligat sa depunã, cu cel puţin o ora înainte de începerea şedinţei de licitaţie, o garanţie de participare reprezentând pana la 3% din preţul de pornire anuntat şi sa achite taxa de participare.
ART. 45
(1) Garanţia de participare se constituie în moneda nationala, pentru persoane fizice sau juridice cu domiciliul/sediul principal în România, şi în devize convertibile, pentru persoane fizice/juridice strãine.
(2) Modalitãţile de plata a garanţiei de participare sunt urmãtoarele:
a) virament prin ordin de plata;
b) fila cec.
ART. 46
În cazul în care un ofertant nu constituie garanţia de participare într-una dintre modalitãţile prevãzute la art. 45, el poate ordonã societãţii bancare sa emita o scrisoare de garanţie bancarã având termenul de valabilitate stabilit de vânzãtor prin dosarul de prezentare. În cazul unui ofertant, persoana fizica sau juridicã strãinã, scrisoarea de garanţie bancarã poate fi emisã de o societate bancarã strãinã la care o societate bancarã romana este corespondenta.
ART. 47
(1) Garanţiile de participare la licitaţie, indiferent de modul de constituire, se restituie fãrã nici un fel de reţineri, în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la data licitaţiei, cu excepţia garanţiei participantului care şi-a adjudecat acţiunile licitate. Pentru acesta garanţia de participare depusa se retine şi se deduce din suma datoratã pentru achiziţionarea acţiunilor adjudecate.
(2) Revocarea unei oferte depuse la sediul vânzãtorului dupã termenul precizat în anunţul publicitar de organizare a licitaţiei, precum şi refuzul adjudecatarului de a semna contractul de vânzare-cumpãrare sau de a efectua plata determina pierderea garanţiei de participare.
ART. 48
(1) Locul de desfãşurare a licitaţiei se stabileşte de cãtre vânzãtor şi se comunica în anunţul publicitar.
(2) Orice modificare a orarului de desfãşurare a unei licitaţii se aduce la cunostinta participanţilor cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data stabilitã pentru ţinerea respectivei licitaţii şi se comunica prin anunţ publicitar în cotidienele în care s-a fãcut iniţial publicitatea.
ART. 49
Termenul limita de participare la licitaţie este un termen de decãdere. Ofertele înregistrate dupã termenul limita de participare sunt excluse de la licitaţie şi se restituie ofertanţilor.
ART. 50
(1) Condiţiile de desfãşurare a licitaţiei sunt îndeplinite, dacã, la data, ora şi locul anunţate, sunt prezenţi minimum 2 ofertanţi.
(2) În cazul în care se prezintã un singur licitant şi oferta acestuia îndeplineşte condiţiile impuse de vânzãtor, se trece la negociere directa. Dacã licitantul nu accepta condiţiile de oferta din dosarul de prezentare, vânzãtorul poate organiza o alta licitaţie, cu respectarea condiţiilor de publicitate din prezentele norme metodologice, sau poate schimba metoda de privatizare pentru societatea respectiva.
ART. 51
La licitaţie pot participa persoanele care au depus documente de participare, în conformitate cu dispoziţiile art. 27.
ART. 52
(1) Ofertanţii care sunt dovediţi ca au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei, în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase, sau care perturba desfãşurarea licitaţiei pierd garanţia de participare şi vor fi excluşi de la licitaţie. Excluderea se dispune de cãtre comisie şi se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei de licitaţie.
(2) Nu sunt acceptate la licitaţie persoanele fizice sau juridice care nu au respectat obligaţiile cuprinse în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni, încheiate anterior cu Fondul Proprietãţii de Stat sau cu Agenţia Nationala pentru Privatizare, şi nici persoanele juridice care se afla în reorganizare sau în faliment.
(3) În timpul desfãşurãrii şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitantilor, care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influentarea membrilor comisiei de licitaţie. Ofertanţii aflaţi în aceasta situaţie se exclud de la licitaţie şi pierd garanţia de participare.
ART. 53
(1) Eventualele contestaţii ale licitantilor se pot depune în scris, în termen de 24 de ore de la comunicarea deciziei de adjudecare, la sediul vânzãtorului unde s-a ţinut licitaţia.
(2) Contestaţiile prevãzute la alin. (1) sunt analizate şi rezolvate, în termen de 5 zile lucrãtoare, de cãtre vânzãtor.
(3) În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzãtorul anuleazã decizia de adjudecare, comunica hotãrârea tuturor licitantilor şi dispune, dupã caz, organizarea unei noi licitaţii sau adjudecarea licitaţiei în favoarea unui alt licitant.
ART. 54
(1) Adjudecatarul este obligat sa semneze contractul de vânzare-cumpãrare într-un termen cuprins între 5 şi 15 zile lucrãtoare, calculate de la data ţinerii licitaţiei ori de la data la care contestaţiile au fost rezolvate.
(2) Dacã la expirarea termenului prevãzut la alin. (1) adjudecatarul refuza semnarea contractului de vânzare-cumpãrare, pierde garanţia de participare, iar comisia de licitaţie procedeazã la perfectarea contractului de vânzare-cumpãrare cu licitantul clasat pe locul secund, în cazul în care acesta accepta condiţiile convenite la adjudecarea licitaţiei. În caz contrar, se organizeazã o noua licitaţie, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 55
(1) Contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni poate fi modificat numai prin acordul pãrţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitaţiei.
(2) În toate cazurile, contractul de vânzare-cumpãrare este supus legislaţiei romane.
(3) Procesul-verbal de adjudecare, împreunã cu documentele privind organizarea şi desfãşurarea licitaţiei se arhiveaza, cu caracter permanent, la sediul vânzãtorului.
CAP. 2
Achiziţii interne
ART. 56
În scopul achiziţiei de acţiuni emise de societãţile comerciale la care statul este acţionar, salariaţii, membrii consiliului de administraţie sau pensionãrii cu ultimul loc de munca la respectiva societate comercialã pot constitui asociaţii potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 .
ART. 57
Pentru a putea dobândi personalitate juridicã, asociaţia trebuie sa fie constituitã din cel puţin 20 de persoane, dintre cele prevzute la <>art. 16 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , şi sa aleagã, dintre ele, un comitet de initiativa format din 3-7 membri. Comitetul de initiativa asigura elaborarea proiectului de statut al asociaţiei şi îndeplinirea formalitãţilor necesare pentru constituirea asociaţiei.
ART. 58
(1) Asociaţia se constituie dupã urmãtoarea procedura:
a) comitetul de initiativa solicita, prin afişare la sediul societãţii comerciale, cererile de admitere în asociaţie de la persoanele prevãzute la <>art. 16 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 . Dacã cel puţin 30% din numãrul total al persoanelor prevãzute la art. 16 alin. (1) din ordonanta sus-menţionatã au depus cerere de admitere în asociaţie, comitetul de initiativa convoacã adunarea generalã constitutivã;
b) adunarea generalã constitutivã poate decide constituirea asociaţiei şi, în acest caz, adopta statutul şi alege primul consiliu de administraţie al asociaţiei. La data alegerii primul consiliu de administraţie al asociaţiei, comitetul de initiativa se dizolva.
(2) Constituirea asociaţiei este supusã autorizãrii de cãtre instanta judecãtoreascã în a carei raza teritorialã îşi are sediul societatea comercialã care se privatizeazã.
(3) Cererea de înregistrare trebuie sa fie însoţitã de:
a) copia legalizatã de pe procesul-verbal al adunãrii constitutive şi de pe statutul asociaţiei;
b) dovada existenţei patrimoniului iniţial al asociaţiei şi a sediului acesteia.
(4) Asociaţia va avea sediul într-un spaţiu pus la dispoziţie de societatea comercialã care se privatizeazã.
ART. 59
(1) Instanta judecãtoreascã verifica îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege şi va incuviinta cererea, dispunând înscrierea asociaţiei în Registrul special de evidenta a persoanelor juridice. Personalitatea juridicã a asociaţiei este dobandita la data înscrierii.
(2) Orice modificare adusã statutului de cãtre adunarea generalã a asociaţiei trebuie comunicatã imediat instanţei judecãtoreşti; judecãtorul dispune înscrierea mentiunilor despre aceasta modificare în registrul persoanelor juridice.
(3) Pentru a facilita constituirea unei asociaţii, în anexa nr. 1.1 A la prezentele norme metodologice se prezintã un model de statut.
ART. 60
În scopul achiziţiei acţiunilor societãţii comerciale care se privatizeazã, asociaţia, prin reprezentantul sau legal, va depune, la sediul central sau la sucursalele teritoriale ale Fondului Proprietãţii de Stat, oferta însoţitã, în mod obligatoriu, de urmãtoarele acte:
- procesul-verbal al adunãrii generale constitutive a asociaţiei şi statutul asociaţiei;
- hotãrârea definitiva a instanţei judecãtoreşti de autorizare a asociaţiei, cu menţionarea datei şi a numãrului de înscriere a asociaţiei în Registrul special de evidenta a persoanelor juridice, ţinut de judecãtorii;
- dovada efectuãrii publicitãţii, prin afişare la sediul societãţii comerciale a categoriilor de persoane care pot face parte din asociaţie.
ART. 61
Acţiunile societãţilor comerciale care se privatizeazã se pot vinde asociaţiei prin negociere directa, licitaţie cu strigare sau cu oferte în plic sigilat, potrivit dispoziţiilor cuprinse în titlul II din prezentele norme metodologice, prin utilizarea urmãtoarelor modalitãţi de plata:
a) plata în rate, cu avans achitat din surse proprii; avansul este de minimum 20% din preţul de vânzare; plãţile se esaloneaza pe un termen de 3-5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare, cu o dobanda de 10%;
b) plata în rate, cu avans minim de 20% din preţul de vânzare, achitat din sume obţinute prin credit contractat cu o banca, la dobanda pieţei; plãţile se esaloneaza pe un termen de 3-5 ani de la data încheierii contractul de vânzare-cumpãrare, la care se aplica o dobanda de 10%;
c) plata integrala.
ART. 62
(1) Asociaţia va negocia cu Fondul Proprietãţii de Stat contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni, dupã încheierea procedurii de negociere directa sau în urma adjudecãrii licitaţiei, stabilindu-se de comun acord:
a) obiectul contractului de vânzare-cumpãrare;
b) termenul;
c) preţul de cumpãrare, modalitatea de plata, avansul iniţial şi eşalonarea ratelor, dupã caz;
d) rãspunderea contractualã.
(2) Contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni prevãzut la alin. (1) se semneazã, pentru asociaţie, de cãtre reprezentantul legal al acesteia, într-un termen cuprins între 5 şi 15 zile lucrãtoare, calculat de la data finalizarii negocierii directe sau a adjudecãrii licitaţiei.
TITLUL III
Vânzarea de active
CAP. 1
Vânzarea de active cu plata integrala
ART. 63
(1) Societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, astfel cum sunt definite de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , pot vinde active din patrimoniul lor persoanelor fizice sau juridice de drept privat, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) Vânzarea activelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã prin licitaţie cu strigare sau cu oferta în plic sigilat, cu adjudecare la preţul de piata, în baza raportului dintre cerere şi oferta.
ART. 64
(1) Societãţile comerciale prevãzute la art. 63 din prezentele norme metodologice au dreptul sa vândã active, dacã prin înstrãinare nu este afectatã vânzarea de acţiuni sau vânzarea unui activ în integralitatea sa.
(2) Vânzarea de active aparţinând societãţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar se poate organiza la sediul vânzãtorului, precum şi la sediul central sau la sucursalele teritoriale ale Fondului Proprietãţii de Stat.
ART. 65
Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat îşi mandateazã corespunzãtor reprezentanţii în adunarea generalã a actionarilor din societatea comercialã vanzatoare, pentru luarea deciziilor privitoare la vânzarea de active, cu respectarea procedurii din prezentele norme metodologice.
ART. 66
Terenurile aferente activelor vândute anterior datei dobândirii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor aflate în patrimoniul vânzãtorului vor fi vândute, la preţul pieţei, cumparatorilor activelor respective, prin negociere directa între pãrţile contractante.
ART. 67
Procedura de vânzare a activelor este initiata de administratorul unic sau de consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare care are în proprietate activele respective şi cu acordul Fondului Proprietãţii de Stat ori din initiativa Fondului Proprietãţii de Stat, cu mandatarea reprezentantului sau în adunarea generalã a actionarilor.
ART. 68
(1) Administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare întocmeşte lista activelor propuse pentru vânzare, pe care o înainteazã spre aprobare adunãrii generale a actionarilor, însoţitã de o nota de fundamentare tehnico-economicã.
(2) Adunarea generalã a actionarilor este convocatã de cãtre administratorul unic, consiliul de administraţie sau Fondul Proprietãţii de Stat, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data întocmirii listei cu activele propuse spre vânzare, conform alin. (1), sau în acelaşi termen de la data publicãrii de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat a listei cu activele propuse spre vânzare, pentru a aproba:
a) vânzarea activului sau a activelor, dupã caz;
b) stabilirea preţului de pornire, în baza raportului de evaluare elaborat în prealabil. Preţul de pornire al licitaţiei se publica în anunţul de vânzare şi nu include taxa pe valoarea adãugatã;
c) garanţia de participare, care poate fi de pana la 3% din preţul de pornire.
ART. 69
(1) În situaţia în care solicitarea de cumpãrare a activelor aparţine unei persoane fizice sau juridice de drept privat, romana sau strãinã, aceasta poate formula o cerere care se depune la sediul vânzãtorului şi la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat ori la sucursalele teritoriale ale acestuia.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare analizeazã cererea solicitantului şi întocmeşte, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii, o nota de fundamentare tehnico-economicã, pe care o supune aprobãrii Fondului Proprietãţii de Stat.
(3) Când cererea este respinsã, administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare va comunica solicitantului, în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la adoptarea hotãrârii de respingere, motivele care au stat la baza luãrii acestei decizii. În cazul în care solicitantul considera ca motivele care au stat la baza hotãrârii de respingere a cererii sale nu sunt întemeiate poate depune, în scris, o contestaţie la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat. Acesta are obligaţia ca în termen de 10 zile lucrãtoare sa analizeze contestaţia şi, în cazul în care decizia de respingere adoptatã nu este justificatã, sa dea mandat reprezentantului/reprezentanţilor sãi în adunarea generalã a actionarilor ca, în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare, sa aprobe cererea solicitantului.
ART. 70
Administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare aproba cuantumul taxei de participare luând în considerare cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfãşurarea licitaţiei.
ART. 71
Vânzãtorul este obligat sa publice anunţul de vânzare pentru activele respective într-un cotidian central de mare tiraj şi într-un cotidian local. În situaţia în care se urmãreşte atragerea ofertanţilor strãini, publicarea anunţului se face şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate, precum şi prin INTERNET sau prin alt sistem electronic.
ART. 72
(1) Anunţul de vânzare se va afişa obligatoriu la sediul central al Fondului Proprietãţii de Stat, la sediul vânzãtorului, la locul activului şi la sediul sucursalei teritoriale a Fondului Proprietãţii de Stat.
(2) Termenul stabilit pentru ţinerea licitaţiei este de minimum 15 zile lucrãtoare de la data apariţiei anunţului de vânzare prevãzut la art. 71, dar nu mai mult de 30 de zile lucrãtoare. În caz de neadjudecare la prima şedinţa, se va organiza cea de a doua şedinţa în termen de 5 zile lucrãtoare, calculate de la data ţinerii primei şedinţe de licitaţie.
ART. 73
Vânzãtorul are obligaţia sa afiseze la sediul sau, precum şi la locul activului, zilele şi orele la care activul poate fi inspectat de cãtre cei interesaţi sa participe la licitaţie.
ART. 74
(1) Vânzãtorul este obligat sa punã la dispoziţia celor care solicita, contra cost, începând cu data apariţiei anunţului de vânzare, dosarul de prezentare a activului.
(2) În mod excepţional, vânzãtorul poate sa aducã modificãri în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusã la cunostinta ofertanţilor care au cumpãrat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cel mai târziu cu 5 zile lucrãtoare înainte de data licitaţiei.
(3) În cazul în care se modifica dosarul de prezentare dupã procedura de la alin. (2) şi este necesar sa se modifice data licitaţiei, noul termen se va comunica de cãtre vânzãtor tuturor ofertanţilor, o data cu transmiterea notificãrilor.
ART. 75
(1) La licitaţiile de vânzare de active pot participa persoane fizice sau juridice de drept privat, romane sau strãine.
(2) Ofertanţii depun la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin o ora înainte de începerea licitaţiei, urmãtoarele documente:
a) dovada consemnarii la dispoziţia societãţii comerciale vanzatoare a garanţiei de participare. Modalitãţile de plata a acesteia sunt:
- virament prin ordin de plata;
- fila cec.
În cazul în care un ofertant nu doreşte constituirea garanţiei bãneşti în una dintre aceste modalitãţi, el poate ordonã societãţii bancare sa emita o scrisoare de garanţie bancarã având termenul de valabilitate de cel puţin 15 zile calendaristice de la data ţinerii licitaţiei. În cazul unui ofertant, persoana fizica sau juridicã strãinã, scrisoarea de garanţie bancarã poate fi emisã de o societate bancarã strãinã la care o societate bancarã romana este corespondenta;
b) actul care atesta împuternicirea acordatã persoanei care reprezintã ofertantul în şedinţa de licitaţie;
c) dovada achitãrii obligaţiilor fiscale; certificat fiscal sau copii de pe declaraţiile depuse de societatea comercialã ofertanta, înregistrate de organul financiar teritorial şi însoţite de ordinele de plata, prin care sa se ateste achitarea acestora;
d) documentele specifice, în funcţie de încadrarea juridicã a ofertanţilor:
- pentru persoane juridice romane:
(i) copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului, actul constitutiv şi de pe codul fiscal;
(ii) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o societate bancarã romana;
(iii) declaraţie pe propria rãspundere ca nu se afla în reorganizare sau în faliment;
- pentru persoane juridice strãine:
(i) certificat de înmatriculare a societãţii comerciale strãine, tradus în limba romana şi legalizat la un notar public din România;
(ii) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o societate bancarã strãinã corespondenta cu o societate bancarã romana;
- pentru persoane fizice romane - copie de pe actul de identitate şi certificat de cazier judiciar;
- pentru comercianţi, persoane fizice sau asociaţii familiale - copie de pe actul de identitate şi de pe autorizaţia de funcţionare eliberata în baza <>Decretului-lege nr. 54/1990 , certificat de cazier judiciar, dupã caz;
- pentru persoanele fizice strãine - copie de pe pasaport şi declaraţie pe propria rãspundere ca nu are cazier judiciar, autentificatã de cãtre un notar public din România.
ART. 76
(1) Pentru organizarea şi conducerea licitaţiei, societatea comercialã vanzatoare va constitui o comisie formatã din 3-5 persoane, numita prin hotãrâre a administratorului unic sau a consiliului de administraţie, dintre care preşedintele şi secretarul comisiei sunt din partea societãţii comerciale vanzatoare şi ceilalţi membri sunt reprezentanţi ai Ministerului Privatizãrii şi ai Fondului Proprietãţii de Stat. Indemnizaţiile membrilor comisiei de licitaţie se stabilesc şi se suporta de cãtre vânzãtor prin hotãrârea administratorului unic sau a consiliului de administraţie.
(2) Membrii consiliului de administraţie şi directorii executivi ai societãţilor comerciale vanzatoare nu au dreptul sa participe la licitaţie în calitate de ofertanţi.
(3) Comisia de licitaţie prevãzutã la alin. (1) rãspunde de respectarea procedurii desfãşurãrii licitaţiei în conformitate cu prezentele norme metodologice, precum şi de activitatea de examinare şi evaluare a ofertelor şi de adjudecare a licitaţiei.
(4) Pentru organizarea licitaţiei, societatea comercialã poate apela la serviciile burselor de mãrfuri, prin hotãrârea administratorului unic sau a consiliului de administraţie. În acest caz, prevederile alin. (1)-(3) ale acestui articol nu se mai aplica.
ART. 77
(1) Ofertanţii care sunt dovediţi ca au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei, în scopul obţinerii de preţuri mai avantajoase, sau care perturba desfãşurarea licitaţiei sunt excluşi de la licitaţie şi pierd garanţia de participare. Excluderea se dispune de cãtre comisia de licitaţie şi se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei de licitaţie.
(2) În timpul desfãşurãrii şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitantilor, care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influentarea membrilor comisiei de licitaţie.
ART. 78
Procesul-verbal al licitaţiei, împreunã cu documentele privind organizarea şi desfãşurarea acesteia se arhiveaza, cu caracter permanent, la sediul vânzãtorului.
ART. 79
(1) Eventualele contestaţii ale licitantilor se pot depune la sediul vânzãtorului unde s-a ţinut licitaţia, în termen de 24 de ore de la încheierea şedinţei de licitaţie.
(2) Administratorul unic sau, dupã caz, consiliul de administraţie al vânzãtorului este obligat sa soluţioneze contestaţiile în termen de 3 zile lucrãtoare de la data depunerii acestora.
(3) În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzãtorul anuleazã decizia de adjudecare, comunica hotãrârea tuturor licitantilor şi dispune, dupã caz, organizarea unei noi licitaţii.
(4) Garanţia de participare se restituie în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la data adjudecãrii licitaţiei, cu excepţia garanţiei castigatorului, care se deduce din preţul de adjudecare.
ART. 80
(1) Plata integrala a activului adjudecat se face în termen de cel mult 45 de zile calendaristice, calculat de la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare.
ART. 81
(1) Societãţile comerciale care au în derulare contracte de locatie de gestiune, închiriere sau asociere în participaţiune pot vinde, prin negociere directa cu locatarii sau asociaţii, activele pe care aceştia le utilizeazã, în situaţiile în care ei au efectuat investiţii. Prin lucrãri de investiţii, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege noi amenajãri privind plafonul, pardoseala, zidurile, instalaţiile, altele decât lucrãrile de întreţinere sau dotãrile obligatorii de funcţionare.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1), vânzarea activelor cãtre locatar sau asociat se face fãrã licitaţie. În acest caz, din preţul de vânzare se scade valoarea investiţiilor efectuate, pe baza de raport de evaluare acceptat de pãrţi.
(3) Opţiunile formulate de locatari sau de asociaţi, potrivit prevederilor alin. (1), se transmit administratorului unic sau consiliului de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare, spre analiza.
(4) În termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii optiunilor formulate, în situaţia avizãrii favorabile, administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare transmite spre aprobare Fondului Proprietãţii de Stat nota de fundamentare, în vederea mandatarii reprezentanţilor sãi în adunarea generalã a actionarilor privind vânzarea activelor respective. În acest caz, adunarea generalã a actionarilor se convoacã în termen de 15 zile de la obţinerea mandatului de la Fondul Proprietãţii de Stat.
(5) Dacã opţiunile formulate sunt respinse, se aplica, în mod corespunzãtor, prevederile art. 69 alin. (3).
CAP. 2
Vânzarea de active cu plata în rate
ART. 82
(1) Vânzarea de active se poate efectua cu plata în rate, cu acordul Fondului Proprietãţii de Stat, în condiţiile stabilite de consiliile lor de administraţie, cãtre comercianţi - persoane fizice, asociaţii familiale sau societãţi comerciale, care se încadreazã în categoria întreprinderilor mici sau mijlocii.
(2) Se definesc ca întreprinderi mici şi mijlocii persoanele care îndeplinesc una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sunt autorizate în baza <>Decretului-lege nr. 54/1990 , comercianţi - persoane fizice sau asociaţii familiale;
b) sunt constituite în baza <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, ori sunt rezultate din procesul de privatizare, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale nu deţine mai mult de 10% din totalul acţiunilor cu drept de vot, şi au pana la 250 de angajaţi.
ART. 83
Cumpãrarea activelor cu plata în rate se poate face în urmãtoarele condiţii:
a) achitarea unui avans minim de 20 din preţul de vânzare a activului;
b) eşalonarea plãţii ratelor pe un termen de 3-5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare a activului;
c) perceperea unei dobânzi anuale de 30% .
ART. 84
Vânzarea activelor cu plata în rate se face numai pe baza de licitaţie cu oferte închise în plicuri sigilate, cu respectarea prevederilor art. 64-79.
ART. 85
Plata avansului se face în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, calculat de la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare a activului.
ART. 86
Pentru activele vândute cu plata în rate se constituie ipoteca în favoarea societãţii comerciale vanzatoare, pana la data achitãrii integrale a preţului.
CAP. 3
Vânzarea de active la expirarea contractelor de leasing imobiliar
ART. 87
(1) Leasingul imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare este contractul prin care o societate comercialã, denumita locator, acorda unei alte persoane, denumita utilizator, pe o perioada determinata, dreptul de posesie şi de folosinta asupra unui activ, urmând ca, la sfârşitul perioadei de leasing, utilizatorul sa cumpere activul.
(2) Utilizator poate fi oricare persoana dintre cele enumerate la art. 63 sau 82 din prezentele norme metodologice.
ART. 88
(1) Contractele de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare se perfecteazã numai pe baza de licitaţie cu oferte închise în plic sigilat, cu respectarea procedurilor privind organizarea licitaţiilor pentru vânzarea de active din prezentele norme metodologice.
(2) Termenul contractual este de 3-5 ani.
ART. 89
(1) Societãţile comerciale care au în derulare contracte de locatie de gestiune, închiriere sau asociere în participaţiune pot încheia prin novatie, potrivit art. 1.128-1.137 din Codul civil, contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare, prin negociere directa cu locatarii sau asociaţii, în situaţiile în care aceştia au efectuat investiţii în activele pe care le utilizeazã. În acest caz, din preţul de vânzare se scade valoarea investiţiilor efectuate sau în curs, pe baza de raport de evaluare acceptat de pãrţi.
(2) Locatar sau asociat poate fi orice persoana fizica sau persoana juridicã de drept privat.
ART. 90
(1) Perfectarea contractelor de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare prin novatie poate fi initiata la propunerea Fondului Proprietãţii de Stat, a administratorului unic sau a consiliului de administraţie al societãţii comerciale care are în proprietate activele respective sau la cererea formulatã în acest sens de cãtre locatar sau asociat.
(2) Ca urmare a optiunilor formulate de locatari sau asociaţi, în termen de 15 zile lucrãtoare de la primirea acestora, administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale convoacã adunarea generalã a actionarilor, pentru a aproba:
a) acordarea în sistem de leasing imobiliar prin novatie;
b) stabilirea preţului, în baza raportului de evaluare, elaborat în prealabil, şi a condiţiilor de negociere a contractului de leasing imobiliar prin novatie.
(3) În situaţia respingerii optiunilor formulate de locatari sau asociaţi se aplica prevederile art. 69 alin. (3).
ART. 91
(1) Administratorul unic sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale care urmeazã sa transforme prin novatie contractul de locatie de gestiune, închiriere sau asociere în contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare are obligaţia sa procedeze la întocmirea raportului de evaluare, luând în considerare valoarea investiţiilor efectuate de cãtre locatar sau asociat.
(2) Administratorul unic sau consiliul de administraţie este obligat sa încheie, în cel mult 15 zile lucrãtoare de la semnarea procesului-verbal de negociere cu locatarii sau asociaţii, contractul de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare.
CAP. 4
Dispoziţii comune privind vânzarea de active
ART. 92
(1) În toate cazurile, contractul de vânzare-cumpãrare a activului se încheie într-un termen de maximum 15 zile lucrãtoare, calculat de la data adjudecãrii licitaţiei ori de la data la care contestaţiile au fost rezolvate.
(2) Contractul de vânzare-cumpãrare a activului, încheiat în urma adjudecãrii licitaţiei, poate fi modificat numai cu acordul pãrţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitaţiei.
(3) Nesemnarea contractului de vânzare-cumpãrare de active de cãtre câştigãtorul licitaţiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea garanţiei de participare, la plata daunelor cauzate societãţii comerciale vanzatoare şi la anularea licitaţiei.
ART. 93
În toate cazurile, contractul de vânzare-cumpãrare a activului este supus legislaţiei romane.
ART. 94
În termen de 5 zile lucrãtoare de la încheierea contractului de vânzare-cumpãrare de active, se va proceda la înscrierea, respectiv întabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
ART. 95
La data vânzãrii unui activ în integralitatea sa, contractele de închiriere, locatie de gestiune sau asociere în participaţiune, care greveazã, parţial sau integral, activul, sunt preluate de cumpãrãtor, cu excepţia contractului la care acesta este titular.
ART. 96
(1) Vânzãtorul este obligat sa transmitã Fondului Proprietãţii de Stat informaţiile privind activele vândute, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de active.
(2) Dacã, din diferite motive, contractul de vânzare-cumpãrare sau de leasing a activului se reziliazã sau este rezolvat, vânzãtorul este obligat sa înştiinţeze în scris Fondul Proprietãţii de Stat, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data la care a intervenit rezilierea sau rezoluţiunea contractului.
TITLUL IV
Evaluarea acţiunilor şi activelor
ART. 97
(1) Preţul de oferta pentru vânzarea de acţiuni deţinute de stat se stabileşte, în funcţie de metoda de privatizare, astfel:
a) pentru societãţile comerciale ale cãror acţiuni se vand prin licitaţie, preţul de oferta este stabilit prin raportul de evaluare simplificat;
b) pentru societãţile comerciale ale cãror acţiuni se vand prin alte metode de privatizare, preţul de oferta este stabilit de raportul de evaluare elaborat prin utilizarea metodelor de evaluare patrimoniale, de randament şi combinatii ale acestora sau, dupã caz, prin raport de evaluare simplificat.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica societãţilor comerciale ale cãror acţiuni sunt cotate la bursele de valori sau pe piata extrabursierã. În acest caz preţul de oferta este media lunarã a cotatiilor înregistrate la bursa de valori sau pe piata extrabursierã.
ART. 98
Raportul de evaluare a societãţii comerciale, prin care se stabileşte preţul de oferta, este întocmit de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, în situaţiile în care preţul de oferta se stabileşte pe baza raportului de evaluare simplificat, sau de cãtre persoane fizice ori juridice specializate în evaluãri, selectate pe baza de licitaţie, în celelalte situaţii.
ART. 99
Preţul de oferta pentru vânzarea activelor societãţilor comerciale este stabilit pe baza raportului de evaluare elaborat prin utilizarea metodelor de evaluare patrimoniale, de randament şi combinatii ale acestora, întocmit de persoane fizice sau juridice specializate în evaluãri. Raportul de evaluare a activului va evidenţia şi valoarea investiţiilor efectuate de locatar sau asociat, care se vor deduce din preţul de vânzare, ţinându-se seama şi de amortizarea acestora.
TITLUL V
Procedura de tratate a obligaţiilor de mediu
CAP. 1
Criteriile de declansare a procedurii de tratare a obligaţiilor de mediu
ART. 100
Procedura de tratare a obligaţiilor de mediu se declanseaza în situaţiile în care:
a) se oferã la vânzare, prin acelaşi contract, un pachet de acţiuni reprezentând mai mult de jumãtate din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã a actionarilor unei societãţi comerciale;
b) se oferã la vânzare un activ care face parte sau a fãcut parte din patrimoniul unei societãţi comerciale care desfãşoarã sau a desfãşurat, conform legislaţiei de mediu, o activitate cu impact negativ asupra mediului.
ART. 101
Rãspunderea pentru declanşarea procedurii de mediu revine:
a) Fondului Proprietãţii de Stat, în situaţia prevãzutã la art. 100 lit. a);
b) societãţii comerciale, prin consiliul de administraţie sau prin administratorul unic, dupã caz, în situaţia prevãzutã la art. 100 lit. b).
ART. 102
În situaţiile în care, prin transferul drepturilor de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, cumpãrãtorului îi revin în sarcina obligaţii de conformare cu cerinţele pentru protecţia mediului, Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia de a include, atât în dosarul de prezentare, cat şi în contractul de vânzare-cumpãrare, obiectivele de mediu minim acceptate, stabilite prin aplicarea procedurii din prezentul titlu. Aceeaşi obligaţie revine şi societãţii comerciale care vinde active în situaţia prevãzutã la art. 100 lit. b).
CAP. 2
Condiţii de întocmire a bilanţului de mediu
ART. 103
În cazul în care se declanseaza procedura de tratate a obligaţiilor de mediu, în contractele de vânzare-cumpãrare având ca obiect acţiuni sau active pot fi incluse obligaţii de mediu tip A şi/sau, adiţional, obligaţii de mediu tip B.
ART. 104
La declanşarea procedurii de mediu, consiliul de administraţie sau, dupã caz, administratorul unic al societãţii comerciale care se privatizeazã sau care vinde un activ are obligaţia sa întocmeascã un bilanţ de mediu Nivel 0 şi sa-l predea autoritãţii de mediu competente, în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la data publicãrii anunţului conform art. 4 alin. (1).
ART. 105
Autoritatea de mediu competenta are obligaţia de a evalua şi de a completa secţiunile corespunzãtoare bilanţului de mediu Nivel 0, de a stabili obligaţii de mediu tip A, în forma şi conţinutul prezentate în anexa nr. 1.2A la prezentele norme metodologice, şi de a le transmite vânzãtorului în termen de 4 zile lucrãtoare de la primirea acestuia.
ART. 106
(1) Dacã vânzãtorul, la propunerea autoritãţii de mediu competente, care a verificat şi a completat bilanţul de mediu Nivel 0, considera ca acesta nu este suficient de detaliat pentru clarificarea obligaţiilor de mediu tip A, procedura trebuie sa continue cu executarea unui bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II.
(2) În termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la primirea raportului la bilanţul de mediu şi în baza informaţiilor proprii, autoritatea de mediu competenta stabileşte şi transmite vânzãtorului obligaţiile de mediu tip A, în forma definitiva.
ART. 107
(1) Obligaţiile de mediu tip A, ca obiective de mediu minim acceptate, conţin, în Partea I din anexa nr. 1.2B la prezentele norme metodologice, mãsuri pentru reducerea efectelor prezente şi viitoare ale activitãţilor existente la declanşarea procedurii de mediu, iar în Partea a II-a din anexa nr. 1.2B la prezentele norme metodologice, conţin mãsuri pentru remedierea efectelor asupra mediului ale activitãţilor anterioare declansarii procedurii de mediu.
(2) Obligaţiile de mediu tip A vor preciza atât cerinţele de mediu pe termen lung, cat şi mãsurile imediate ce trebuie întreprinse în scopul protecţiei mediului.
(3) La stabilirea obligaţiilor de mediu tip A, în baza bilanţului de mediu, se pot stabili, adiţional, obligaţii de mediu tip B.
ART. 108
Bilanţurile de mediu Nivel I sau Nivel II vor fi executate de cãtre experţi atestaţi de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului. În cazul în care un bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II este întocmit de persoane juridice, acesta trebuie sa fie semnat şi de o persoana fizica atestata ca expert de mediu.
ART. 109
Expertul atestat care elaboreazã un bilanţ de mediu Nivel I sau Nivel II la o societate comercialã care se privatizeazã sau la un activ care se vinde nu poate avea calitatea de administrator sau cenzor la societatea comercialã respectiva, ori sa detina mai mult de 5% din acţiunile acestei societãţi comerciale. De asemenea, el nu poate sa aibã legãturi contractuale cu cumpãrãtorul, sa-i reprezinte interesele ori sa fie administrator sau cenzor al acestuia.
ART. 110
Autoritatea de mediu competenta poate incasa tarife pentru serviciile prestate vânzãtorului, în baza prevederilor prezentelor norme metodologice. Cuantumul tarifelor se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului.