Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 546 din 21 mai 2008  privind gestionarea calitatii apei de imbaiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 546 din 21 mai 2008 privind gestionarea calitatii apei de imbaiere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 404 din 29 mai 2008
HOTĂ?RÂRE nr. 546 din 21 mai 2008
privind gestionarea calitãţii apei de îmbãiere
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 404 din 29 mai 2008


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 15 alin. (3^1) din Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul legal pentru:
a) monitorizarea şi clasificarea calitãţii apei de îmbãiere;
b) managementul calitãţii apei de îmbãiere;
c) furnizarea cãtre public a informaţiilor cu privire la calitatea apei de îmbãiere.
ART. 2
Autoritãţile competente în aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri sunt:
a) Ministerul Sãnãtãţii Publice, Institutul de Sãnãtate Publicã Bucureşti, denumit în continuare ISPB, autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti;
b) Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile, Administraţia Naţionalã "Apele Române", denumitã în continuare ANAR, prin direcţiile bazinale.
ART. 3
Prezenta hotãrâre are ca scop conservarea, protejarea şi îmbunãtãţirea calitãţii mediului, precum şi protejarea sãnãtãţii oamenilor, în conformitate cu prevederile <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
Prezenta hotãrâre se aplicã apelor de suprafaţã utilizate pentru îmbãiere, pentru care autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti preconizeazã un numãr mare de utilizatori şi pentru care nu existã o interdicţie sau recomandare permanentã împotriva îmbãierii.
ART. 5
Prezenta hotãrâre nu se aplicã:
a) bazinelor de înot şi bazinelor cu apã din staţiunile balneare şi balneoclimatice;
b) apelor captate utilizate în scopuri terapeutice;
c) apelor captate în bazine amenajate, separate de apele de suprafaţã şi de apele subterane.
ART. 6
În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni şi expresii se definesc astfel:
a) ape de suprafaţã, ape subterane, ape interioare, ape de tranziţie, ape costiere şi bazin hidrografic au înţelesul definiţiilor prevãzute în <>Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) autoritate competentã - autoritatea sau autoritãţile desemnate pentru a asigura respectarea obligaţiilor prevãzute de prezenta hotãrâre sau orice altã autoritate ori organism cãruia i-a fost delegat acest rol;
c) permanent - interdicţia de a se îmbãia sau recomandarea împotriva îmbãierii pe o perioadã echivalentã cu cel puţin un întreg sezon de îmbãiere;
d) numãr mare - un numãr de utilizatori de peste 150/zi în timpul sezonului de îmbãiere, pe care autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti îl preconizezã pe baza tendinţelor trecute sau pe baza infrastructurii şi a serviciilor asigurate ori a altor mãsuri luate pentru a încuraja îmbãierea;
e) poluare - prezenţa unei contaminãri microbiologice sau a altor organisme ori deşeuri care afecteazã calitatea apei de îmbãiere şi care prezintã un risc pentru sãnãtatea utilizatorilor, potrivit prevederilor art. 33-35 şi, respectiv, prevederilor coloanei A din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate;
f) sezon de îmbãiere - perioada cuprinsã între datele de 1 iunie şi 15 septembrie ale fiecãrui an. În funcţie de condiţiile locale, sezonul de îmbãiere poate fi stabilit pentru o altã perioadã de cãtre autoritatea de sãnãtate publicã localã şi se comunicã ISPB înainte de data de 1 mai a fiecãrui an;
g) mãsuri de management - mãsuri cu privire la apa de îmbãiere, respectiv:
1. stabilirea şi menţinerea profilului apei de îmbãiere;
2. stabilirea unui calendar de monitorizare;
3. monitorizarea apei de îmbãiere;
4. evaluarea calitãţii apei de îmbãiere;
5. clasificarea apei de îmbãiere;
6. identificarea şi evaluarea cauzelor de poluare care ar putea afecta apele de îmbãiere şi sãnãtatea utilizatorilor;
7. furnizarea de informaţii cãtre public;
8. acţiuni care sã previnã expunerea utilizatorilor la poluare;
9. acţiuni pentru reducerea riscului asociat poluãrii;
h) poluare pe termen scurt - contaminarea microbiologicã aşa cum este prevãzutã în coloana A din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, care are cauze ce pot fi clar identificate şi care în mod normal nu ar afecta calitatea apei de îmbãiere pentru mai mult de 72 de ore din momentul debutului şi pentru care ANAR, prin direcţiile bazinale, va include în programele de monitorizare a calitãţii apelor de suprafaţã şi monitorizarea evacuãrilor de ape uzate ale folosinţelor de apã, dacã acestea pot influenţa direct calitatea apei din zona natural amenajatã pentru îmbãiere pentru a stabili proceduri cu scopul de a prognoza şi gestiona poluarea pe termen scurt, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere;
i) situaţie anormalã - un eveniment sau o combinaţie de evenimente care are impact asupra calitãţii apei de îmbãiere dintr-o zonã definitã şi care se produce, în medie, cel mult o datã la 4 ani;
j) set de date privind calitatea apei de îmbãiere - datele obţinute în conformitate cu prevederile cap. III;
k) evaluarea calitãţii apei de îmbãiere - procesul de apreciere a calitãţii apei de îmbãiere prevãzut în anexa nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere;
l) proliferarea cianobacteriilor - dezvoltarea în masã a cianobacteriilor cu aspect de înflorire, covor sau spumã;
m) public interesat - public afectat sau care ar putea fi afectat ori care este interesat de procedurile de adoptare a deciziilor în domeniul mediului, în conformitate cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 1.213/2006 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice şi private.

CAP. II
Calitatea şi managementul apei de îmbãiere

ART. 7
(1) ISPB şi ANAR identificã anual toate apele de îmbãiere, pânã la data de 15 mai, prin autoritãţile de sãnãtate publicã şi, respectiv, prin direcţiile bazinale.
(2) Autoritãţile prevãzute la alin. (1) comunicã anual Ministerului Sãnãtãţii Publice şi Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile lista cu apele de îmbãiere identificate, pânã la data de 25 mai.
ART. 8
Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti asigurã monitorizarea parametrilor prevãzuţi în coloana A din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, în conformitate cu prevederile anexei nr. 4 - Monitorizarea apelor de îmbãiere şi pe baza metodologiei prevãzute la art. 48.
ART. 9
Punctul de monitorizare reprezintã locul în care:
a) se estimeazã cel mai mare numãr de utilizatori; sau
b) se prognozeazã cel mai mare risc de poluare, luându-se în considerare profilul apei de îmbãiere.
ART. 10
(1) Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti stabilesc un program calendaristic de monitorizare pentru fiecare zonã de îmbãiere, înainte de începerea fiecãrui sezon de îmbãiere, pe baza metodologiei prevãzute la art. 48.
(2) Monitorizarea se realizeazã, pentru fiecare prelevare, într-un termen de maximum 4 zile de la data specificatã în programul calendaristic de monitorizare.
(3) Primul program calendaristic de monitorizare se va stabili începând cu sezonul de îmbãiere 2008.
(4) Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti raporteazã ISPB la sfârşitul fiecãrui sezon de îmbãiere, pânã la data de 15 octombrie a anului în curs, rezultatele monitorizãrii prevãzute la alin. (1).
ART. 11
Rezultatele monitorizãrii în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri se utilizeazã pentru elaborarea setului de date pe 4 ani privind calitatea apei de îmbãiere, prevãzut la art. 19 alin. (2) lit. c).
ART. 12
Se admite ca probele prelevate în timpul poluãrilor pe termen scurt sã nu fie luate în considerare. Acestea pot fi înlocuite cu probe prelevate în conformitate cu prevederile anexei nr. 4 - Monitorizarea apelor de îmbãiere.
ART. 13
(1) În timpul situaţiilor anormale, programul calendaristic de monitorizare prevãzut la art. 10 alin. (1) poate fi suspendat de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Programul prevãzut la art. 10 alin. (1) este reluat de îndatã ce acest lucru este posibil, dupã încetarea situaţiei anormale, şi sunt prelevate noi probe, pentru a înlocui probele care lipsesc din cauza acestei situaţii.
(3) Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti au obligaţia de a comunica suspendarea calendarului de monitorizare în raportarea anualã cãtre ISPB, prevãzutã la art. 10 alin. (4).
(4) Situaţiile anormale sunt declarate de ANAR şi de alte instituţii conform competenţelor pe care le au.
ART. 14
Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB, informeazã Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile şi Comisia Europeanã despre orice suspendare a programului calendaristic de monitorizare, indicând motivele suspendãrii, cel mai târziu în urmãtoarea raportare anualã, prevãzutã la art. 43.
ART. 15
Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB şi prin autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, se asigurã cã analiza calitãţii apei de îmbãiere se efectueazã potrivit metodelor de referinţã prevãzute la anexa nr. 1 - Parametrii de calitate şi regulilor de prelevare a probelor pentru analize microbiologice prevãzute în anexa nr. 5 - Reguli de prelevare a probelor pentru analizele microbiologice.
ART. 16
Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB, poate autoriza utilizarea altor metode sau reguli alternative de analizã a calitãţii apei de îmbãiere, în cazul în care se demonstreazã cã rezultatele obţinute sunt echivalente cu cele obţinute potrivit prevederilor anexelor nr. 1 şi 5.
ART. 17
Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB, în situaţia prevãzutã la art. 16, furnizeazã Comisiei Europene toate informaţiile cu privire la metodele sau regulile utilizate şi la echivalenţa acestora.
ART. 18
ISPB centralizeazã seturile de date privind calitatea apei de îmbãiere, rezultate din monitorizarea efectuatã de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 19
(1) Evaluarea calitãţii apei de îmbãiere se realizeazã de cãtre ISPB, pe baza datelor raportate la sfârşitul fiecãrui sezon de îmbãiere de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2) Evaluarea se face dupã urmãtoarele criterii:
a) pentru fiecare apã de îmbãiere;
b) dupã sfârşitul fiecãrui sezon de îmbãiere;
c) pe baza setului de date privind calitatea apei de îmbãiere din sezonul curent şi 3 sezoane de îmbãiere precedente;
d) în conformitate cu procedura privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere prevãzute în anexa nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere.
ART. 20
(1) Ministerul Sãnãtãţii Publice, în colaborare cu ISPB, poate decide evaluarea apei de îmbãiere numai pe baza datelor privind calitatea apelor de îmbãiere obţinute în ultimele 3 sezoane, fãrã a lua în considerare rezultatele monitorizãrii din sezonul curent.
(2) Înainte de a realiza evaluarea prevãzutã la alin. (1), Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB, informeazã Comisia Europeanã despre aceastã activitate.
(3) Comisia Europeanã este informatã şi în cazul în care Ministerul Sãnãtãţii Publice, în colaborare cu ISPB, decide sã reia evaluarea calitãţii apelor de îmbãiere pe baza a 4 sezoane de îmbãiere;
(4) Durata perioadelor de evaluare se poate modifica numai o datã la 5 ani, de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice, în colaborare cu ISPB.
ART. 21
(1) Seturile de date utilizate pentru evaluarea calitãţii apei de îmbãiere sunt compuse din cel puţin 16 probe.
(2) Pentru circumstanţele speciale prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 4 - Monitorizarea apelor de îmbãiere, seturile de date sunt compuse din 12 probe.
ART. 22
Prin excepţie de la prevederile art. 19 alin. (2) lit. c), evaluarea calitãţii apei de îmbãiere se poate realiza pe un set de date referitor la mai puţin de 4 sezoane de îmbãiere, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 21 sau dacã setul de date privind apa de îmbãiere cuprinde cel puţin 8 probe, în cazul apelor de îmbãiere pentru care sezonul de îmbãiere nu depãşeşte 8 sãptãmâni, în urmãtoarele situaţii:
a) apa de îmbãiere a fost identificatã recent;
b) au apãrut schimbãri care pot afecta clasificarea apei de îmbãiere în conformitate cu prevederile art. 24, caz în care evaluarea se realizeazã pe baza unui set de date privind calitatea apei de îmbãiere alcãtuit exclusiv din rezultatele obţinute pentru probele prelevate din momentul apariţiei schimbãrilor;
c) apa de îmbãiere a fãcut deja obiectul unei evaluãri în conformitate cu Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 . În acest caz se echivaleazã parametrii Coliformi fecali/100 ml şi Streptococi fecali/100 ml, colectaţi în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 , cu parametrii Escherichia coli/100 ml şi, respectiv, Enterococi intestinali/100 ml din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate.
ART. 23
Apele de îmbãiere existente se pot grupa sau diviza, în vederea evaluãrii calitãţii, numai în cazul în care:
a) sunt învecinate;
b) au fãcut obiectul unor evaluãri similare în cei 4 ani precedenţi în conformitate cu prevederile art. 19, 21 şi ale art. 22 lit. c);
c) au profiluri de apã de îmbãiere similare în ceea ce priveşte prezenţa sau absenţa factorilor de risc.
ART. 24
(1) Pe baza rezultatelor evaluãrii efectuate în conformitate cu prevederile art. 18-23, ISPB clasificã apele de îmbãiere, conform dispoziţiilor anexei nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere, ca fiind de calitate:
a) nesatisfãcãtoare;
b) satisfãcãtoare;
c) bunã;
d) excelentã.
(2) Prima clasificare efectuatã în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri se realizeazã la sfârşitul sezonului de îmbãiere 2015.
ART. 25
Pânã la sfârşitul sezonului de îmbãiere 2015, toate apele de îmbãiere sunt cel puţin de calitate "satisfãcãtoare", iar Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile ia mãsurile adecvate şi necesare pentru creşterea numãrului apelor de îmbãiere a cãror calitate sã fie "excelentã" sau "bunã".
ART. 26
(1) Este permisã clasificarea temporarã a unei ape de îmbãiere ca fiind de calitate "nesatisfãcãtoare", fãrã a se aduce atingere obiectivelor prezentei hotãrâri, numai dacã în sezonul de îmbãiere care urmeazã sunt adoptate urmãtoarele mãsuri:
a) mãsuri de management adecvate, inclusiv interzicerea îmbãierii sau emiterea unei recomandãri împotriva îmbãierii, în vederea prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor;
b) identificarea cauzelor şi motivelor pentru care nu a putut fi atinsã o calitate "satisfãcãtoare";
c) mãsuri de management adecvate pentru a preveni, reduce sau elimina cauzele poluãrii;
d) avertizarea publicului prin semne şi simboluri simple şi clare, în conformitate cu prevederile art. 38, şi informarea acestuia despre cauzele poluãrii şi despre mãsurile adoptate pe baza profilului apelor de îmbãiere.
(2) În cazul în care apa de îmbãiere este de calitate "nesatisfãcãtoare" timp de 5 ani consecutivi, se emite o interdicţie permanentã de îmbãiere sau o recomandare permanentã împotriva îmbãierii, de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti pot introduce o interdicţie permanentã a îmbãierii sau o recomandare permanentã împotriva îmbãierii înainte de sfârşitul perioadei de 5 ani, în cazul în care Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile şi ANAR considerã cã obţinerea calitãţii "satisfãcãtoare" ar fi imposibilã sau prea costisitoare.
ART. 27
(1) ISPB în colaborare cu ANAR elaboreazã profilul apelor de îmbãiere în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 - Profilul apelor de îmbãiere.
(2) Fiecare profil de apã de îmbãiere poate fi stabilit pentru una sau mai multe ape de îmbãiere învecinate.
(3) Profilurile apelor de îmbãiere se stabilesc pentru prima datã pânã cel târziu la 24 martie 2011, pe baza metodologiei recomandate de Comisia Europeanã.
ART. 28
Profilurile apelor de îmbãiere se revizuiesc şi se actualizeazã de cãtre ANAR şi ISPB în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 - Profilul apelor de îmbãiere.
ART. 29
La stabilirea, revizuirea şi actualizarea profilurilor apelor de îmbãiere se utilizeazã în mod corespunzãtor datele care au fost obţinute prin monitorizãrile şi evaluãrile efectuate în conformitate cu prevederile <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care sunt relevante în sensul prezentei hotãrâri.
ART. 30
(1) ANAR, prin direcţiile bazinale şi autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, adoptã în timp util mãsuri de management adecvate atunci când are cunoştinţã sau când se prognozeazã situaţii neaşteptate, care au ori se estimeazã cã pot avea consecinţe negative asupra calitãţii apei de îmbãiere şi asupra sãnãtãţii utilizatorilor.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, împreunã cu direcţiile bazinale ANAR şi cu autoritãţile publice locale, asigurã informarea publicului şi, dupã caz, interdicţia temporarã a îmbãierii.
ART. 31
În situaţia în care profilul apei de îmbãiere indicã un risc potenţial de proliferare a cianobacteriilor, autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti efectueazã o monitorizare adecvatã pentru a permite identificarea în timp util a riscurilor pentru sãnãtate.
ART. 32
În caz de proliferare a cianobacteriilor şi atunci când a fost identificat un risc pentru sãnãtate sau se preconizeazã un asemenea risc, autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti şi direcţiile bazinale ale ANAR, în colaborare cu autoritãţile publice locale, adoptã de urgenţã mãsurile de management pentru a preveni expunerea utilizatorilor, inclusiv mãsuri pentru informarea publicului.
ART. 33
(1) În situaţia în care profilul apei de îmbãiere indicã o tendinţã de proliferare a algelor macroscopice şi/sau a fitoplanctonului marin, ANAR, prin direcţiile bazinale şi autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti, efectueazã investigaţii pentru a determina dacã prezenţa acestora este acceptabilã şi pentru a identifica riscurile pentru sãnãtate.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti şi ANAR, prin direcţiile bazinale, adoptã mãsuri de management, inclusiv mãsuri pentru informarea publicului.
ART. 34
(1) Apele de îmbãiere sunt supuse unui control vizual al poluãrii de cãtre ANAR, prin direcţiile bazinale, control menit sã detecteze prezenţa reziduurilor, spre exemplu de gudron, sticlã, plastic, cauciuc sau a altor deşeuri.
(2) În situaţia în care se constatã existenţa unei poluãri, autoritãţile competente adoptã mãsuri adecvate de management, inclusiv informarea publicului.
ART. 35
În situaţia în care fenomenele de poluare sau meteo dintr-un bazin hidrografic au efecte transfrontiere asupra calitãţii apei de îmbãiere, România coopereazã cu statele membre, precum şi cu alte state implicate, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin prezenta hotãrâre, inclusiv prin intermediul unui schimb adecvat de informaţii şi prin acţiuni comune, menite sã controleze aceste efecte.

CAP. III
Schimbul de informaţii

ART. 36
Autoritãţile competente încurajeazã participarea publicului la punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotãrâri şi se asigurã cã publicul se poate informa asupra modalitãţii de participare şi poate formula sugestii, observaţii sau reclamaţii.
ART. 37
Prevederile art. 36 se aplicã în special la stabilirea, revizuirea şi actualizarea listelor cu apele de îmbãiere în conformitate cu art. 7. Informaţiile obţinute sunt luate în considerare de cãtre autoritãţi în mod corespunzãtor.
ART. 38
Autoritãţile competente se asigurã cã sunt difuzate activ şi rapid pe toatã perioada sezonului de îmbãiere, într-un loc uşor accesibil, situat în imediata apropiere a fiecãrei ape de îmbãiere, informaţii privind:
a) clasificarea curentã a apei de îmbãiere, precum şi orice interdicţie a îmbãierii sau recomandare împotriva îmbãierii prin intermediul unui semn ori simbol simplu şi clar;
b) o descriere generalã a apei de îmbãiere în termeni care sã nu fie tehnici, pe baza profilului apei de îmbãiere stabilit în conformitate cu prevederile anexei nr. 3;
c) în cazul apelor de îmbãiere expuse poluãrii pe termen scurt:
(i) notificarea cã apa de îmbãiere este supusã unei poluãri pe termen scurt;
(ii) indicarea numãrului de zile în care îmbãierea a fost interzisã sau nu a fost recomandatã în timpul sezonului de îmbãiere precedent, ca urmare a unei poluãri similare;
(iii) un avertisment, ori de câte ori se prognozeazã sau are loc o asemenea poluare;
d) informaţii privind natura şi durata prognozatã a situaţiilor anormale în cursul unor astfel de evenimente;
e) o notã de informare a publicului, care sã explice motivele pentru care îmbãierea este interzisã sau nu este recomandatã;
f) anunţul cã zona în cauzã nu mai este o apã de îmbãiere şi motivele declasãrii, în cazul în care este emisã o interdicţie permanentã a îmbãierii sau o recomandare permanentã împotriva îmbãierii;
g) indicarea unor surse de informare mai complete, în conformitate cu prevederile art. 39.
ART. 39
Autoritãţile competente utilizeazã mijloacele de comunicare şi tehnologiile corespunzãtoare, inclusiv internetul, pentru a difuza în mod activ şi rapid informaţiile referitoare la apele de îmbãiere prevãzute la art. 38, precum şi urmãtoarele informaţii, cel puţin în limbile românã şi englezã:
a) o listã a apelor de îmbãiere;
b) clasificarea fiecãrei ape de îmbãiere în cursul ultimilor 3 ani, precum şi profilul acesteia, inclusiv rezultatele monitorizãrii efectuate în conformitate cu prezenta hotãrâre, de la ultima clasificare;
c) în cazul apelor de îmbãiere clasificate ca fiind de calitate "nesatisfãcãtoare", informaţii privind cauzele poluãrii şi mãsurile adoptate în vederea prevenirii expunerii utilizatorilor la poluare şi pentru soluţionarea cauzelor, în conformitate cu prevederile art. 8;
d) în cazul apelor de îmbãiere supuse poluãrii pe termen scurt, informaţii generale privind:
(i) condiţiile susceptibile sã conducã la o poluare pe termen scurt;
(ii) probabilitatea producerii unei asemenea poluãri şi durata prognozatã a acesteia;
(iii) cauzele poluãrii şi mãsurile adoptate în vederea prevenirii expunerii utilizatorilor la poluare şi eliminãrii cauzelor poluãrii.
ART. 40
(1) Lista prevãzutã la art. 39 lit. a) este disponibilã în fiecare an înainte de începerea sezonului de îmbãiere.
(2) Rezultatele monitorizãrilor prevãzute la art. 39 lit. b) sunt disponibile pe site-ul autoritãţilor competente dupã finalizarea analizei.
ART. 41
Informaţiile prevãzute la art. 37 şi 38 sunt difuzate de îndatã ce sunt disponibile şi sunt utilizate începând cu anul 2012.
ART. 42
Autoritãţile competente comunicã publicului ori de câte ori este posibil informaţii cu referinţe geografice, într-o manierã clarã şi coerentã, prin utilizarea semnelor şi simbolurilor adoptate la nivel european.

CAP. IV
Raportare

ART. 43
(1) Pentru fiecare apã de îmbãiere, Ministerul Sãnãtãţii Publice, prin ISPB, comunicã Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile şi Comisiei Europene rezultatele monitorizãrii şi evaluãrii calitãţii apei de îmbãiere, precum şi o descriere a principalelor mãsuri de management care au fost adoptate.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) se comunicã odatã cu încheierea primei evaluãri a calitãţii apei de îmbãiere, realizatã pe baza seturilor de date obţinute prin monitorizarea prevãzutã la art. 8.
(3) Comunicarea prevãzutã la alin. (1) se realizeazã pânã la 31 decembrie, pentru sezonul de îmbãiere din anul respectiv.
ART. 44
(1) Ministerul Sãnãtãţii Publice notificã anual Comisiei Europene, înainte de începerea sezonului de îmbãiere, toate apele identificate ca ape de îmbãiere, inclusiv motivele oricãrei modificãri în raport cu anul precedent.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) se comunicã pentru prima datã înainte de începerea sezonului de îmbãiere 2008.
ART. 45
ISPB întocmeşte anual raportul naţional privind calitatea apelor de îmbãiere, pe care îl transmite Ministerului Sãnãtãţii Publice şi Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile pânã la 31 decembrie.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 46
(1) Pentru echivalenţa metodelor de analizã microbiologicã în sensul art. 15, se specificã standardul ISO 17994:2004.
(2) Mãsurile care trebuie adoptate în conformitate cu prevederile art. 38 lit. a) se elaboreazã de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti şi direcţiile bazinale ANAR şi se implementeazã în colaborare cu reprezentanţii autoritãţilor publice locale, precum şi cu celelalte pãrţi interesate.
ART. 47
România poate transmite Comisiei Europene, pânã la 31 decembrie 2014, observaţii şi propuneri la raportul realizat de aceasta în domeniul apelor de îmbãiere în anul 2008.
ART. 48
(1) Metodologia de monitorizare şi evaluare a zonelor de îmbãiere se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În scopul informãrii adecvate a publicului, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (1) lit. a) şi cu prevederile art. 42, autoritãţile competente vor elabora, pe baza recomandãrilor Comisiei Europene, metodologii specifice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice.
ART. 49
(1) Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Anexele nr. 1 şi 5 vor fi actualizate prin ordin al ministrului sãnãtãţii publice, ori de câte ori este necesar, în baza progresului tehnic şi ştiinţific şi a recomandãrilor Comisiei Europene.
(3) Autoritãţile competente vor elabora ghiduri metodologice pentru evaluarea probelor individuale.
ART. 50
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu urmãtoarele excepţii:
a) art. 27-29 şi art. 31-33, care intrã în vigoare la 1 ianuarie 2011;
b) art. 8, art. 15-17 şi art. 46, care intrã în vigoare la 1 ianuarie 2012;
c) art. 19-26 şi art. 43, care intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2015.
ART. 51
(1) Pânã la data intrãrii în vigoare a prevederilor art. 8, monitorizarea apei de îmbãiere se realizeazã pe baza parametrilor prevãzuţi în anexa la Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 .
(2) Pânã în anul 2014, raportarea anualã a calitãţii apei de îmbãiere se realizeazã în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 459/2002 şi, respectiv, ale Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 88/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Pentru anii 2012-2014, se vor realiza urmãtoarele echivalãri, în scopul raportãrii:
a) parametrul Enterococi intestinali, monitorizat în conformitate cu anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, se va echivala cu parametrul Streptococi fecali, prevãzut la poziţia 3 din anexa la Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 ;
b) parametrul Escherichia coli, monitorizat în conformitate cu anexa nr. 1 - Parametrii de calitate, se va echivala cu parametrul Coliformi fecali, prevãzut la poziţia 2 din anexa la Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 .
ART. 52
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã art. 2, art. 7 alin. (1)-(3) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Normele de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 27 mai 2002, precum şi anexa nr. 2 la Normele de supraveghere, inspecţie sanitarã şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 88/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 februarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Pe data de 31 decembrie 2014 se abrogã integral prevederile Normelor de calitate pentru apa din zonele naturale amenajate pentru îmbãiere, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 459/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 27 mai 2002.
ART. 53
Prevederile prezentei hotãrâri se completeazã cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 88/2004 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspecţie sanitarã şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbãiere, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 54
Autoritãţile competente comunicã Comisiei Europene textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptã în domeniul reglementat de prezenta hotãrâre.

*
* *

Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2006/7/CE privind managementul calitãţii apei de îmbãiere, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 64 din 4 martie 2006.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

p. Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat

Departamentul pentru
Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

Bucureşti, 21 mai 2008.
Nr. 546.

ANEXA 1

PARAMETRII DE CALITATE

A. Pentru apele interioare


┌─────────────────────────────┬─────────┬────────┬────────┬──────────────┐
│ Parametrul │Calitate │Calitate│Calitate│ Metode │
│ │excelentã│ bunã │satisfã-│ de referinţã │
│ │ │ │cãtoare │pentru analizã│
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│ A │ B │ C │ D │ E │
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│Enterococi intestinali/100 ml│ 200*)│ 400*)│ 330**)│ISO 7899-1 sau│
│ │ │ │ │ISO 7899-2 │
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│Escherichia coli/100 ml │ 500*)│ 1.000*)│ 900**)│ISO 9308-3 sau│
│ │ │ │ │ISO 9308-1 │
└─────────────────────────────┴─────────┴────────┴────────┴──────────────┘


---------
*) Pe baza evaluãrii percentilei 95; a se vedea anexa nr. 2.
**) Pe baza evaluãrii percentilei 90; a se vedea anexa nr. 2.

B. Pentru apele costiere şi apele de tranziţie


┌─────────────────────────────┬─────────┬────────┬────────┬──────────────┐
│ Parametrul │Calitate │Calitate│Calitate│ Metode │
│ │excelentã│ bunã │satisfã-│ de referinţã │
│ │ │ │cãtoare │pentru analizã│
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│ A │ B │ C │ D │ E │
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│Enterococi intestinali/100 ml│ 100*)│ 200*)│ 185**)│ISO 7899-1 sau│
│ │ │ │ │ISO 7899-2 │
├─────────────────────────────┼─────────┼────────┼────────┼──────────────┤
│Escherichia coli/100 ml │ 250*)│ 500*)│ 500**)│ISO 9308-3 sau│
│ │ │ │ │ISO 9308-1 │
└─────────────────────────────┴─────────┴────────┴────────┴──────────────┘


----------
*) Pe baza evaluãrii percentilei 95; a se vedea anexa nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere.
**) Pe baza evaluãrii percentilei 90; a se vedea anexa nr. 2 - Proceduri privind evaluarea şi clasificarea apelor de îmbãiere.

ANEXA 2

PROCEDURI PRIVIND EVALUAREA
ŞI CLASIFICAREA APELOR DE ÎMBÃIERE

1. Calitate nesatisfãcãtoare
Apele de îmbãiere sunt clasificate ca fiind de calitate "nesatisfãcãtoare" în cazul în care, pe baza setului de date privind calitatea apei de îmbãiere obţinut în cursul ultimei perioade de evaluare*a), valorile percentilei*b) pentru numãrãtorile microbiologice sunt mai rele*c) decât valorile de calitate "satisfãcãtoare" prevãzute în coloana D din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate.
---------
*a) Ultima perioadã de evaluare înseamnã ultimele 4 sezoane de îmbãiere ori perioada prevãzutã la art. 19 sau 22.
*b) Pe baza evaluãrii percentilei log(10) a funcţiei distribuţiei normale a probabilitãţii densitãţii datelor microbiologice obţinute pentru o anumitã apã de îmbãiere, valoarea percentilei se calculeazã în modul urmãtor:
(i) se ia valoarea log(10) a tuturor numãrãtorilor bacteriene din secvenţa de date care trebuie evaluatã (în cazul în care se obţine o valoare egalã cu zero se ia valoarea log(10) a limitei de detecţie a metodei analitice utilizate);
(ii) se calculeazã media aritmeticã a valorilor log(10)(f2æ);
(iii) se calculeazã abaterea standard a valorilor log10(f2'f3).
Valoarea superioarã a percentilei 90 a probabilitãţii funcţiei densitãţii datelor se calculeazã pe baza ecuaţiei:
Percentila superioarã 90 = antilog (f2æ + 1,282 'f3)
Valoarea superioarã a percentilei 95 a probabilitãţii funcţiei densitãţii datelor se calculeazã pe baza ecuaţiei:
Percentila superioarã 95 = antilog (f2æ + 1,65 'f3)
*c) Mai rele înseamnã concentraţii mai mari, exprimate în UFC/100 ml.

2. Calitate satisfãcãtoare
Apele de îmbãiere trebuie clasificate ca fiind de calitate "satisfãcãtoare":
a) dacã, pe baza setului de date privind calitatea apei de îmbãiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile percentilei pentru numãrãtorile microbiologice sunt egale sau mai bune decât valorile pentru calitate "satisfãcãtoare" prevãzute în coloana D din anexa nr. 1 - Parametrii de calitate; şi
b) dacã apa de îmbãiere prezintã o poluare pe termen scurt, cu condiţia ca:
(i) sã se adopte mãsuri de management adecvate, inclusiv controlul, sistemul de avertizare rapidã şi monitorizare, în scopul prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de avertizare sau, dupã caz, prin interzicerea îmbãierii;
(ii) sã se adopte mãsuri de management adecvate pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluãrii; şi
(iii) numãrul de probe care au fost eliminate în conformitate cu art. 12 din hotãrâre, ca urmare a unei poluãri pe termen scurt în cursul ultimei perioade de evaluare, sã nu reprezinte mai mult de 15% din numãrul total de probe prevãzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru perioada în cauzã sau nu mai mult de o probã pe sezon de îmbãiere, fiind consemnatã valoarea cea mai mare.
3. Calitate bunã
Apele de îmbãiere trebuie sã fie clasificate ca fiind de calitate "bunã":
a) dacã, pe baza setului de date privind calitatea apei de îmbãiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile percentilei pentru numãrãtorile microbiologice sunt egale sau mai bune*d) decât valorile de calitate "bunã" prevãzute în anexa nr. 1 coloana C; şi
----------
*d) Mai bune înseamnã concentraţii mai mici, exprimate în UFC/100 ml.

b) dacã apa de îmbãiere prezintã o poluare pe termen scurt, cu condiţia ca:
(i) sã se adopte mãsuri de management adecvate, inclusiv controlul, sistemul de avertizare rapidã şi monitorizare, în scopul prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de avertizare sau, dupã caz, prin interzicerea îmbãierii;
(ii) sã se adopte mãsuri de management adecvate pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluãrii; şi
(iii) numãrul de probe care au fost eliminate în conformitate cu art. 12 din hotãrâre, ca urmare a unei poluãri pe termen scurt în cursul ultimei perioade de evaluare, sã nu reprezinte mai mult de 15% din numãrul total de probe prevãzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru perioada în cauzã sau nu mai mult de o probã pe sezon de îmbãiere, fiind consemnatã valoarea cea mai mare.
4. Calitate excelentã
Apele de îmbãiere trebuie sã fie clasificate ca fiind de calitate "excelentã":
a) dacã, pe baza setului de date privind calitatea apei de îmbãiere obţinute în cursul ultimei perioade de evaluare, valorile percentilei pentru numãrãtorile microbiologice sunt egale sau mai bune*d) decât valorile de calitate "excelentã" prevãzute în anexa nr. 1 coloana B; şi
---------
*d) Mai bune înseamnã concentraţii mai mici, exprimate în UFC/100 ml.

b) dacã apa de îmbãiere prezintã o poluare pe termen scurt, cu condiţia ca:
(i) sã se adopte mãsuri de management adecvate, inclusiv controlul, sistemul de avertizare rapidã şi monitorizare, în scopul prevenirii expunerii la poluare a utilizatorilor, printr-un mijloc de avertizare sau, dupã caz, prin interzicerea îmbãierii;
(ii) sã se adopte mãsuri de management adecvate pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea cauzelor poluãrii; şi
(iii) numãrul de probe care au fost eliminate în conformitate cu art. 12 din hotãrâre, ca urmare a unei poluãri pe termen scurt în cursul ultimei perioade de evaluare, sã nu reprezinte mai mult de 15% din numãrul total de probe prevãzut în calendarele de monitorizare stabilite pentru perioada în cauzã sau nu mai mult de o probã pe sezon de îmbãiere, fiind consemnatã valoarea cea mai mare.

ANEXA 3

PROFILUL APELOR DE ÎMBÃIERE

1. Profilul apei de îmbãiere prevãzut la cap. II din hotãrâre constã în:
a) o descriere a caracteristicilor fizice, geografice şi hidrologice ale apei de îmbãiere, precum şi ale altor ape de suprafaţã din bazinul hidrografic al apei de îmbãiere în cauzã, care ar putea fi o sursã de poluare şi care sunt relevante în sensul scopului prezentei hotãrâri, în conformitate cu prevederile <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) o identificare şi o evaluare a cauzelor poluãrii care ar putea afecta apele de îmbãiere şi ar putea dãuna sãnãtãţii utilizatorilor;
c) o evaluare a potenţialului de proliferare a cianobacteriilor;
d) o evaluare a potenţialului de proliferare a algelor macroscopice şi/sau fitoplanctonului;
e) dacã evaluarea prevãzutã la lit. b) aratã cã existã un risc de poluare pe termen scurt, urmãtoarele informaţii vor fi colectate:
- prognoza privind natura, frecvenţa şi durata anticipatã a poluãrii pe termen scurt;
- detalii ale tuturor cauzelor de poluare posibile, inclusiv mãsurile de management adoptate şi calendarul pentru eliminarea acestora;
- mãsurile de management adoptate pe durata poluãrii pe termen scurt, precum şi identitatea şi datele de contact ale autoritãţilor responsabile de adoptarea acestor mãsuri;
f) amplasamentul punctului de monitorizare.
2. În cazul apelor de îmbãiere clasificate ca fiind de calitate "bunã", "satisfãcãtoare" sau "nesatisfãcãtoare", profilul apei de îmbãiere trebuie revizuit în mod regulat pentru a stabili dacã unul dintre aspectele enumerate la pct. 1 s-a modificat. Dupã caz, profilul apei de îmbãiere va fi actualizat. Frecvenţa şi amploarea revizuirilor trebuie determinate pe baza naturii şi gravitãţii poluãrii. Cu toate acestea, revizuirile trebuie sã fie în conformitate cel puţin cu dispoziţiile prevãzute şi sã fie efectuate cel puţin cu frecvenţa specificatã în tabelul urmãtor.



┌────────────────────────────────────┬──────────┬───────────┬────────────┐
│ Clasificarea apei de îmbãiere │ "Bunã" │ "Satisfã- │ "Nesatis- │
│ │ │ cãtoare" │ fãcãtoare" │
├────────────────────────────────────┼──────────┼───────────┼────────────┤
│Revizuirile trebuie sã fie efectuate│ │ │ │
│cel puţin la fiecare │ 4 ani │ 3 ani │ 2 ani │
├────────────────────────────────────┼──────────┼───────────┼────────────┤
│Aspectele care trebuie revizuite │ │ │ │
│(lit. de la pct. 1) │de la a) │ de la a) │ de la a) │
│ │pânã la f)│ pânã la f)│ pânã la f) │
└────────────────────────────────────┴──────────┴───────────┴────────────┘



În cazul apelor de îmbãiere clasificate anterior ca fiind de calitate "excelentã", profilul trebuie revizuit şi, dupã caz, actualizat numai dacã se înregistreazã o depreciere a calitãţii la "bunã", "satisfãcãtoare" sau "nesatisfãcãtoare". Revizuirea trebuie sã cuprindã toate aspectele menţionate la pct. 1.
3. În cazul unor lucrãri de construire sau al unor modificãri semnificative în infrastructura apelor de îmbãiere sau în vecinãtatea acestora, profilul apelor de îmbãiere trebuie actualizat înainte de începerea urmãtorului sezon de îmbãiere.
4. Informaţiile prevãzute la pct. 1 lit. a) şi b) trebuie furnizate pe o hartã detaliatã, atunci când acest lucru este posibil.
5. Orice altã informaţie relevantã poate fi adãugatã sau inclusã în cazul în care autoritatea competentã considerã cã acest lucru este necesar.

ANEXA 4

MONITORIZAREA APELOR DE ÎMBÃIERE

Monitorizarea apelor de îmbãiere se realizeazã prin prelevarea de probe din aceste ape, astfel:
1. se prelevã o probã cu 5-15 zile înainte de începerea fiecãrui sezon de îmbãiere. Luând în considerare aceastã probã suplimentarã şi în conformitate cu prevederile pct. 2, nu se pot preleva şi analiza mai puţin de 4 probe pe durata unui sezon de îmbãiere;
2. se prelevã şi se analizeazã numai 3 probe pe durata unui sezon de îmbãiere în cazul unei ape de îmbãiere:
a) pentru care sezonul de îmbãiere nu depãşeşte 8 sãptãmâni; sau
b) care este situatã într-o regiune supusã unor constrângeri geografice speciale;
3. datele de prelevare a probelor se vor stabili pe durata întregului sezon de îmbãiere, la intervale de timp care nu vor fi mai lungi de o lunã;
4. în cazul unei poluãri pe termen scurt trebuie prelevatã o probã suplimentarã pentru a confirma sfârşitul incidentului. Aceastã probã nu trebuie sã facã parte din setul de date privind calitatea apei de îmbãiere. În cazul în care se dovedeşte necesarã înlocuirea unei probe care nu a fost luatã în considerare, se prelevã o probã suplimentarã dupã 7 zile de la terminarea poluãrii pe termen scurt.

ANEXA 5

REGULI DE PRELEVARE A PROBELOR
PENTRU ANALIZELE MICROBIOLOGICE

1. Punctul de prelevare a probelor
În cazul în care este posibil, prelevãrile trebuie efectuate la 30 de centimetri sub suprafaţa apei şi în ape care au o adâncime de cel puţin un metru.
2. Sterilizarea recipientelor pentru prelevarea probelor
Recipientele pentru prelevarea probelor trebuie:
- sã fie supuse unei sterilizãri prin autoclavare timp de cel puţin 15 minute la o temperaturã de 121°C; sau
- sã fie supuse unei sterilizãri uscate la o temperaturã între 160-170°C timp de cel puţin o orã; sau
- sã fie recipiente pentru prelevare sterilizate prin iradiere, obţinute direct de la producãtor.
3. Condiţii privind prelevarea probelor
Volumul recipientului pentru prelevarea probelor depinde de cantitatea de apã necesarã pentru fiecare parametru care trebuie testat, conţinutul minim este în general de 250 ml.
Recipientele pentru prelevarea probelor trebuie sã fie din material transparent şi incolor: sticlã, polietilenã sau polipropilenã.
Pentru prevenirea oricãrei contaminãri a probei, persoana care prelevã proba trebuie sã foloseascã o tehnicã asepticã pentru ca recipientele sã rãmânã sterile. Nu este necesar niciun alt echipament steril (mãnuşi chirurgicale, cleşti sau tije pentru prelevare de probe) în cazul în care procedura este fãcutã corect.
Proba trebuie sã fie identificatã în mod clar, prin inscripţionare cu cernealã permanentã pe recipient şi pe formularul de prelevare al probei.
4. Transportul şi pãstrarea probelor înaintea analizei
În toate etapele transportului, probele de apã trebuie protejate de expunerea la luminã, în special cea provenind direct de la soare.
Probele trebuie transportate la o temperaturã de aproximativ 4°C, într-o geantã frigorificã sau într-un frigider pânã la sosirea în laborator. În cazul în care transportul cãtre laborator dureazã mai mult de 4 ore, este obligatorie utilizarea unui frigider.
Intervalul de timp între prelevarea şi analiza probei trebuie sã fie cât mai scurt posibil. Se recomandã ca probele sã fie analizate în aceeaşi zi în care au fost prelevate. În cazul în care acest lucru nu este posibil din motive practice, probele trebuie analizate în termen de cel mult 24 de ore. În acest timp ele trebuie pãstrate la întuneric şi la o temperaturã de 4°±3°C.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016