Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 543 din 7 aprilie 2004  privind elaborarea si punerea in aplicare a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 543 din 7 aprilie 2004 privind elaborarea si punerea in aplicare a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 4 mai 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al art. 18 alin. (2) şi al <>art. 51^1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 655/2001 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cadrul procedural general de elaborare şi punere în aplicare a planurilor şi a programelor de gestionare a calitãţii aerului în vederea menţinerii concentraţiilor poluanţilor în aerul înconjurãtor sub valoarea limitã şi sub valoarea ţintã, stabilite prin reglementãrile în vigoare, şi atingerii într-o perioadã datã a acestora, în cazul în care sunt depãşite, precum şi stabilirea responsabilitãţilor ce revin autoritãţilor implicate în elaborarea acestor planuri şi programe de gestionare.
ART. 2
În sensul prevederilor prezentei hotãrâri, urmãtoarele sintagme se definesc dupã cum urmeazã:
a) episod de poluare reprezintã perioada în care concentraţiile unuia sau mai multor poluanţi în aerul înconjurãtor ating sau depãşesc pragurile de informare şi de alertã; este generat în principal de condiţiile meteorologice defavorabile dispersiei;
b) plan de gestionare a calitãţii aerului, denumit în continuare plan de gestionare, reprezintã totalitatea mãsurilor/acţiunilor ce se desfãşoarã pe o duratã de maximum 3 zile, în cazul apariţiei unui episod de poluare generat de un singur poluant, în vederea încadrãrii sub valoarea limitã;
c) plan integrat de gestionare a calitãţii aerului, denumit în continuare plan integrat de gestionare, reprezintã totalitatea mãsurilor/acţiunilor ce se desfãşoarã pe o duratã de maximum 3 zile, în cazul apariţiei unui episod de poluare generat de cel puţin 2 poluanţi, în vederea încadrãrii sub valoarea limitã;
d) program de gestionare a calitãţii aerului, denumit în continuare program de gestionare, reprezintã totalitatea mãsurilor/acţiunilor ce se desfãşoarã într-o perioadã nu mai mare de 5 ani, în zonele şi aglomerãrile unde pentru unul dintre poluanţi se constatã depãşiri ale valorilor limitã şi/sau ale valorilor ţintã, în vederea încadrãrii sub aceste valori;
e) program integrat de gestionare a calitãţii aerului, denumit în continuare program integrat de gestionare, reprezintã totalitatea mãsurilor/acţiunilor ce se desfãşoarã într-o perioadã nu mai mare de 5 ani, în zonele şi aglomerãrile unde pentru cel puţin 2 poluanţi se constatã depãşiri ale valorilor limitã şi/sau ale valorilor ţintã, în vederea încadrãrii sub aceste valori.
ART. 3
(1) Planurile şi programele de gestionare se iniţiazã pe baza datelor despre calitatea aerului înconjurãtor provenite din Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integratã a calitãţii aerului.
(2) Pe baza planurilor şi programelor de gestionare autoritatea centralã pentru protecţia mediului elaboreazã Planul naţional de acţiune pentru protecţia atmosferei, care face parte integrantã din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului.

CAP. II
Elaborarea planurilor de gestionare/planurilor integrate de gestionare
ART. 4
În zonele şi aglomerãrile unde, în urma evaluãrii calitãţii aerului, se constatã cã valorile concentraţiilor în aerul înconjurãtor pentru unul sau mai mulţi poluanţi depãşesc pragul de alertã, autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului iniţiazã elaborarea planului de gestionare, respectiv a planului integrat de gestionare.
ART. 5
În vederea elaborãrii planului de gestionare/planului integrat de gestionare, autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului are urmãtoarele responsabilitãţi:
a) identificã sursa/sursele care a/au generat episodul de poluare şi o/le localizeazã pe hartã; harta cuprinde coordonatele geografice ale staţiei de monitorizare care a înregistrat depãşirile;
b) informeazã autoritatea centralã pentru protecţia mediului cu privire la iniţierea elaborãrii planului de gestionare/planului integrat de gestionare;
c) informeazã şi avertizeazã autoritãţile administraţiei publice locale în cazul în care sursa care a generat episodul de poluare este reprezentatã de o sursã mobilã;
d) informeazã direcţia de sãnãtate publicã teritorialã cu privire la depãşirile pragului de informare şi de alertã pentru ca aceasta sã informeze medicii din sistemul de îngrijiri medicale şi publicul despre mãsurile de prevenire a efectelor asupra stãrii de sãnãtate;
e) informeazã titularul activitãţii în cazul în care sursa care a generat episodul de poluare este o sursã fixã;
f) dispune ca titularul activitãţii care a generat episodul de poluare sã ia mãsuri urgente şi eficiente de reducere a emisiilor de poluanţi în aer, astfel încât concentraţia în aerul înconjurãtor sã fie rapid redusã la nivelul valorii limitã, inclusiv prin reducerea activitãţilor poluatoare şi/sau prin oprirea temporarã a acestora;
g) include planul de gestionare/planul integrat de gestionare în autorizaţia de mediu.
ART. 6
(1) În vederea elaborãrii şi punerii în aplicare a planului de gestionare/planului integrat de gestionare, autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele responsabilitãţi:
a) colaboreazã cu inspectoratele judeţene de poliţie şi cu serviciile deconcentrate ale autoritãţii publice centrale pentru transport în vederea aplicãrii mãsurilor de reducere a concentraţiilor poluanţilor în aerul înconjurãtor, în cazul în care sursa care a generat episodul de poluare este reprezentatã de o sursã mobilã;
b) urmãresc şi asigurã îndeplinirea prevederilor din planurile de gestionare, cu sprijinul autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului;
(2) Mãsurile de reducere a concentraţiilor poluanţilor în aerul înconjurãtor se aplicã în funcţie de gravitatea efectelor pe care le poate produce depãşirea înregistratã asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului înconjurãtor şi pot fi dupã caz:
a) de limitare a vitezei autovehiculelor pe o anumitã zonã;
b) de deviere a traficului rutier şi/sau de interzicere a circulaţiei în acea zonã, pe o perioadã determinatã.
ART. 7
Titularul activitãţii care a generat episodul de poluare este obligat sã ia mãsuri urgente şi eficiente de reducere a emisiilor de poluanţi în aer, astfel încât concentraţia acestora în aerul înconjurãtor sã fie redusã la nivelul valorii limitã, inclusiv prin reducerea activitãţilor poluatoare, schimbarea combustibililor şi/sau prin oprirea temporarã a activitãţilor poluatoare.
ART. 8
Mãsurile şi acţiunile cuprinse în planul de gestionare/planul integrat de gestionare sunt la dispoziţia publicului.

CAP. III
Elaborarea programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare
ART. 9
În zonele şi aglomerãrile în care, în urma evaluãrii calitãţii aerului, se constatã cã valorile concentraţiilor în aerul înconjurãtor pentru unul sau mai mulţi poluanţi depãşesc valorile limitã şi/sau valorile ţintã, autoritatea publicã teritorialã de protecţie a mediului iniţiazã elaborarea programului de gestionare şi, respectiv, a programului integrat de gestionare în cazul în care poluarea atmosferei se datoreazã mai multor poluanţi.
ART. 10
(1) Prin ordin al prefectului, la propunerea autoritãţii teritoriale de protecţie a mediului şi a consiliului judeţean, se înfiinţeazã la nivel judeţean Comisia tehnicã pentru elaborarea programelor de gestionare, denumitã în continuare Comisie tehnicã.
(2) Comisia tehnicã are în componenţã cel puţin reprezentanţi ai urmãtoarelor autoritãţi şi instituţii: autoritatea localã de protecţie a mediului, direcţia de sãnãtate publicã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, direcţia judeţeanã pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, consiliul local, primãria, oficiul judeţean de cadastru, geodezie şi cartografie, titularul activitãţii.
(3) Comisia tehnicã elaboreazã programele de gestionare în termen de 6 luni de la iniţierea acestora de cãtre autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului.
ART. 11
În vederea elaborãrii programelor de gestionare, autoritatea publicã teritorialã de protecţie a mediului are urmãtoarele responsabilitãţi:
a) identificã sursa/sursele care a/au generat concentraţii în aerul înconjurãtor, pentru unul sau mai mulţi poluanţi mai mari decât valorile limitã şi/sau valorile ţintã şi o/le localizeazã pe hartã; harta cuprinde şi coordonatele geografice ale staţiei care a înregistrat depãşirile;
b) informeazã autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului cu privire la iniţierea elaborãrii programului de gestionare;
c) informeazã autoritãţile administraţiei publice locale, în cazul în care sursa care a generat concentraţii în aerul înconjurãtor mai mari decât valoarea limitã este reprezentatã de o sursã mobilã;
d) informeazã titularul activitãţii în cazul în care sursa care a generat concentraţii în aerul înconjurãtor mai mari decât valoarea limitã este sursã fixã;
e) asigurã ca prin programele pentru conformare sã se atingã toate obiectivele stabilite prin programul de gestionare/programul integrat de gestionare;
f) monitorizeazã implementarea mãsurilor şi atingerea obiectivelor stabilite prin programul de gestionare;
g) participã în Comisia tehnicã, prin desemnarea unui reprezentant;
h) publicã pe pagina proprie de Internet programul de gestionare elaborat de Comisia tehnicã, în termen de 3 zile de la elaborarea sa, în vederea consultãrii acestuia de cãtre public;
i) elaboreazã împreunã cu compartimentele de specialitate din cadrul autoritãţii administraţiei publice locale şi al direcţiilor judeţene de sãnãtate publicã un raport anual cu privire la stadiul realizãrii mãsurilor din programul de gestionare;
j) publicã pe pagina proprie de Internet versiunea finalã a programului de gestionare, în vederea asigurãrii accesului publicului la informaţia de mediu.
ART. 12
În vederea elaborãrii programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare, autoritãţile administraţiei publice locale au urmãtoarele responsabilitãţi:
a) iau mãsuri ca documentaţiile de urbanism sã fie elaborate cu respectarea programelor de gestionare şi astfel încât concentraţiile în aerul înconjurãtor pentru unul sau mai mulţi poluanţi sã nu depãşeascã valoarea limitã;
b) participã în Comisia tehnicã, prin desemnarea unui reprezentant;
c) elaboreazã raportul anual privind realizarea mãsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare;
d) asigurã publicarea într-un ziar de circulaţie judeţeanã a programului de gestionare elaborat de Comisia tehnicã în vederea supunerii acestuia spre dezbaterea publicului, în termen de 3 zile de la elaborarea sa;
e) pun la dispoziţie publicului programul de gestionare în forma sa finalã, precum şi raportul anual privind realizarea mãsurilor din programul de gestionare/programul integrat de gestionare.
ART. 13
Titularul activitãţii care a generat în aerul înconjurãtor concentraţii mai mari decât valoarea limitã are urmãtoarele obligaţii:
a) sã prezinte autoritãţii publice teritoriale pentru protecţia mediului planul cadastral al amplasamentului şi coordonatele geografice ale surselor;
b) sã ia mãsuri eficiente de reducere a emisiilor de poluanţi astfel încât concentraţiile acestora în aerul înconjurãtor sã se situeze sub valoarea limitã la termenul prevãzut în programul de gestionare;
c) sã desfãşoare activitãţile prevãzute în programul de gestionare şi sã respecte termenele stabilite prin acesta;
d) sã anunţe autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului în cazul în care mãsurile din programul de gestionare nu mai corespund activitãţii desfãşurate;
e) sã participe la dezbaterile publice organizate în vederea aprobãrii programului de gestionare.
ART. 14
(1) Comisia tehnicã elaboreazã programul de gestionare/programul integrat de gestionare, care este supus dezbaterii publice.
(2) Publicul este invitat sã formuleze observaţii la programul de gestionare, în scris, şi sã le transmitã fie pe adresa autoritãţii publice teritoriale pentru protecţia mediului, fie pe adresa consiliului local sau judeţean, în termen de 15 zile de la publicarea lui potrivit art. 11 lit. h).
(3) Programul de gestionare se supune dezbaterii publice şi prin stabilirea de întâlniri între reprezentanţii titularului activitãţii, ai Comisiei tehnice şi public. În urma dezbaterii se încheie un proces-verbal care cuprinde discuţiile şi concluziile întâlnirii.
(4) Comisia tehnicã analizeazã observaţiile şi/sau propunerile rezultate în urma consultãrii publicului şi elaboreazã programul de gestionare, pe care îl supune aprobãrii potrivit art. 15.
ART. 15
(1) Programul de gestionare se aprobã prin hotãrâre a consiliului local sau judeţean, dupã cum programul priveşte una sau mai multe localitãţi ori întreg judeţul, în termen de 90 de zile de la finalizarea lui.
(2) Mãsurile şi activitãţile din cadrul programului de gestionare/programului integrat de gestionare nu se pot desfãşura pe o perioadã mai mare de 5 ani.
(3) Programul de gestionare/programul integrat de gestionare este public.
ART. 16
(1) Autoritatea publicã teritorialã de protecţie a mediului colaboreazã cu compartimentele de specialitate din cadrul administraţiei publice locale în vederea elaborãrii raportului cu privire la stadiul realizãrii mãsurilor din programul de gestionare.
(2) Raportul prevãzut la alin. (1) se elaboreazã anual şi se supune aprobãrii consiliului local sau judeţean, dupã cum programul priveşte una sau mai multe localitãţi ori întreg judeţul, nu mai târziu de primul trimestru al anului urmãtor.
(3) Raportul prevãzut la alin. (2) se pune la dispoziţie publicului prin grija autoritãţilor administraţiei publice locale, în baza art. 12 lit. e).

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 17
Metodologia de elaborare şi punere în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare se elaboreazã în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
ART. 18
(1) Planurile locale de acţiune pentru protecţia mediului se elaboreazã luându-se în considerare planurile şi programele de gestionare.
(2) Planurile locale de acţiune pentru protecţia mediului care sunt în curs de aplicare se revizuiesc şi se actualizeazã în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, în termen de 12 luni de la data intrãrii acesteia în vigoare.
ART. 19
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Speranţa Maria Ianculescu

Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Ilie Sârbu

Ministrul sãnãtãţii,
Ovidiu Brînzan

Ministru de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 7 aprilie 2004.
Nr. 543.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016