────────────────
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu,
Ministru de stat,
ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucureşti, 7 aprilie 2004.
Nr. 540.
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru acordarea licenţelor şi autorizaţiilor
în sectorul energiei electrice
CAP. I
Dispoziţii generale
Autoritate
ART. 1
(1) Prezentul regulament este emis în conformitate cu dispoziţiile <>art. 14 alin. (5) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 .
(2) Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei este abilitatã, ca autoritate competentã, sã acorde, sã modifice, sã suspende sau sã retragã autorizaţiile şi licenţele prevãzute de <>Legea nr. 318/2003 .
Domeniu de aplicare
ART. 2
Prezentul regulament se aplicã de cãtre:
a) Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru ducerea la îndeplinire a atribuţiilor sale, specificate la art. 1 alin. (2);
b) persoanele juridice care solicitã Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei acordarea, modificarea sau retragerea autorizaţiilor prevãzute de cadrul legal pentru unele activitãţi de investiţii în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare;
c) persoanele juridice şi fizice care solicitã Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei acordarea, modificarea sau retragerea licenţelor prevãzute de cadrul legal pentru activitãţi de exploatare comercialã a capacitãţilor energetice ori prestarea unor servicii în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare.
Scop
ART. 3
Prezentul regulament stabileşte:
a) condiţiile generale privind acordarea autorizaţiilor şi licenţelor care sunt de competenţa Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) procedura de solicitare şi acordare de autorizaţii şi licenţe;
c) condiţiile în care se modificã autorizaţiile sau licenţele acordate;
d) cazurile în care Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei poate decide suspendarea temporarã sau încetarea valabilitãţii autorizaţiilor ori licenţelor acordate;
e) tarifele pentru acordarea sau modificarea de autorizaţii/licenţe, precum şi contribuţia anualã perceputã de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei de la titularii şi solicitanţii de licenţe.
Abrevieri
ART. 4
Abrevierile utilizate în texul prezentului regulament sunt urmãtoarele:
a) km - kilometru;
b) MVA - megavoltamper;
c) MW - megawatt;
d) MWe - megawatt electric;
e) MWt - megawatt termic;
f) SEN - Sistemul Electroenergetic Naţional;
g) UM - unitate de mãsurã.
Definiţii
ART. 5
În sensul prevederilor prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) autoritate competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) autoproducãtor de energie electricã - persoanã fizicã sau juridicã producãtoare, în afara activitãţilor de bazã, a energiei electrice, inclusiv a energiei termice în cogenerare, necesarã, în principal, consumului propriu; în aceastã categorie se include prin asimilare orice agent economic pe terenul cãruia sunt instalate şi se exploateazã capacitãţi energetice de producere a energiei electrice, cu sau fãrã cogenerare, destinate acoperirii consumurilor tehnologice proprii de energie electricã/termicã ale acestuia, în cazul în care aceste capacitãţi energetice îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
- sunt construite, finanţate, dezvoltate şi exploatate de cãtre investitori pentru o perioadã de timp determinatã, dupã care se transferã agentului economic consumator în deplinã stare de funcţionare şi libere de orice sarcini şi obligaţii, potrivit metodei "construieşte, opereazã şi transferã"; şi
- sunt racordate la SEN prin reţelele electrice proprii ale agentului economic consumator;
c) autorizaţie de înfiinţare/autorizaţie - actul tehnic şi juridic emis de autoritatea competentã, prin care, la solicitarea unei persoane fizice/juridice române sau strãine, acesteia i se acordã permisiunea de a realiza sau retehnologiza şi de a pune în funcţiune capacitãţi de transport sau de distribuţie a energiei electrice, de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare;
d) grup dispecerizabil de producere a energiei electrice capacitate de producere a energiei electrice ce se poate programa individual pe piaţa angro a energiei electrice;
e) licenţã - actul tehnic şi juridic emis de autoritatea competentã, prin care, la solicitarea unei persoane fizice/juridice române sau strãine, acesteia i se acordã permisiunea de exploatare comercialã a unor capacitãţi energetice din sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare sau de a presta servicii necesare funcţionãrii coordonate a SEN, respectiv pieţei de energie electricã;
f) modificare a autorizaţiei/licenţei - emiterea de cãtre autoritatea competentã a deciziei prin care autorizaţia/licenţa acordatã sau condiţiile asociate acesteia se modificã în urma schimbãrii circumstanţelor ori condiţiilor existente la data emiterii deciziei de acordare a autorizaţiei/licenţei respective;
g) punere în funcţiune - totalitatea activitãţilor prevãzute de documentaţia tehnicã de proiectare şi de reglementãrile în vigoare, pentru a demonstra cã echipamentul şi sistemele tehnologice aferente unei/unor capacitãţi energetice se comportã în limitele prevãzute de proiect, în momentul în care aceasta/acestea se declarã corespunzãtoare pentru a intra în exploatare comercialã;
h) servicii de transformare şi/sau conexiune - asigurarea modificãrii nivelului de tensiune şi/sau transmiterii energiei electrice la beneficiar, prin elementele componente ale staţiei/staţiilor electrice aparţinând prestatorului;
i) studiu de soluţie - documentaţie tehnico-economicã în care, pe baza datelor şi cerinţelor specifice de realizare sau retehnologizare a unui obiectiv energetic, se stabilesc, se analizeazã şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic pentru proiectul respectiv;
j) suspendare a autorizaţiei/licenţei - emiterea de cãtre autoritatea competentã a deciziei prin care unui titular de autorizaţie/licenţã i se retrag, parţial sau total, drepturile conferite prin actul respectiv, pentru un interval de timp determinat, autoritatea competentã putând aproba continuarea activitãţii acestuia în regim controlat, pentru a nu afecta interesele consumatorilor de energie electricã şi termicã;
k) titular de autorizaţie/licenţã - persoanã fizicã sau juridicã deţinãtoare a unei autorizaţii/licenţe eliberate de cãtre autoritatea competentã.
Condiţii generale privind acordarea/modificarea de autorizaţii şi licenţe
ART. 6
(1) Autoritatea competentã acordã autorizaţii de înfiinţare pentru:
a) realizarea unui nou obiectiv energetic, constituit din una sau mai multe capacitãţi de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare, dacã puterea instalatã a obiectivului energetic respectiv este mai mare de 10 MW;
b) retehnologizarea unui obiectiv energetic, constituit din una sau mai multe capacitãţi de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare, dacã puterea instalatã a obiectivului energetic respectiv este mai mare de 10 MW;
c) realizarea unei noi linii sau staţii electrice având tensiunea nominalã de 110 kV sau mai mare;
d) retehnologizarea unei linii sau staţii electrice având tensiunea nominalã de 110 kV sau mai mare.
(2) Autorizaţia de înfiinţare nu este necesarã în cazurile specificate la alin. (1) lit. b) şi d), dacã lucrãrile respective au ca unic scop retehnologizarea sistemelor de supraveghere şi/sau comandã a capacitãţilor energetice respective ori a sistemelor de telecomunicaţii aferente.
(3) Durata de valabilitate a unei autorizaţii de înfiinţare se stabileşte de cãtre autoritatea competentã în funcţie de durata aferentã executãrii lucrãrilor de construcţii-montaj şi punere în funcţiune, în corelaţie cu termenele specificate în documentaţiile prezentate de solicitant.
ART. 7
(1) În vederea realizãrii sau retehnologizãrii de capacitãţi energetice, prin finanţare parţialã sau totalã din fonduri publice, titularul investiţiei va transmite autoritãţii competente indicatorii tehnico-economici ai proiectului respectiv, cu 30-60 de zile înainte de supunerea lor spre aprobare, potrivit prevederilor legale. Totodatã, titularul investiţiei va transmite autoritãţii competente studiul de fezabilitate şi, dupã caz, studiul de soluţie aferent proiectului respectiv.
(2) În termen de 30 de zile de la primirea documentelor specificate la alin. (1), autoritatea competentã va comunica titularului investiţiei un punct de vedere privind conformitatea şi compatibilitatea proiectului prezentat cu reglementãrile în vigoare.
ART. 8
(1) Activitãţile care se desfãşoarã pe bazã de licenţe acordate de autoritatea competentã sunt urmãtoarele:
a) exploatarea comercialã a capacitãţilor de producere a energiei electrice;
b) activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem;
c) exploatarea comercialã a capacitãţilor de transport al energiei electrice şi activitatea de furnizare a serviciilor de sistem/conducere operativã a SEN;
d) activitatea de operator al pieţei de energie electricã;
e) exploatarea comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice;
f) activitatea de furnizare a energiei electrice;
g) exploatarea comercialã a capacitãţilor de producere a energiei termice de cãtre producãtorii de energie termicã în cogenerare.
(2) Nu este necesarã licenţã pentru exploatarea comercialã de capacitãţi energetice de:
a) distribuţie a energiei electrice, dacã acestea sunt utilizate de un agent economic pentru a transmite la terţi, cumulat, sub 3 MW;
b) producere a energiei electrice ce pot fi pornite fãrã tensiune din SEN/grupuri cu autopornire, care sunt utilizate de producãtori de energie electricã sau consumatori în scopul alimentãrii de siguranţã cu energie electricã a echipamentelor sau instalaţiilor proprii;
c) producere a energiei termice utilizate de un autoproducãtor de energie electricã în cogenerare, dacã, din totalul energiei termice produse anual, energia termicã produsã în cogenerare, pe care acesta o comercializeazã, reprezintã mai puţin de 20%.
(3) Durata de valabilitate a unei licenţe poate fi de maximum:
a) 8 ani, în cazul unei licenţe pentru furnizarea de energie electricã, menţionatã la alin. (1) lit. f);
b) 25 de ani, pentru oricare dintre celelalte licenţe care pot fi acordate de autoritatea competentã, menţionate la alin. (1) lit. a)-e) şi g).
ART. 9
(1) Pot solicita acordarea de autorizaţii/licenţe agenţii economici care sunt persoane juridice, române sau strãine.
(2) O persoanã juridicã strãinã poate solicita acordarea de autorizaţii/licenţe numai dacã a stabilit în România, în condiţiile legii, un sediu secundar pentru întreaga duratã de valabilitate a autorizaţiei/licenţei necesare desfãşurãrii activitãţilor sale.
(3) Persoanele fizice pot solicita autoritãţii competente licenţe numai pentru exploatarea comercialã a unor capacitãţi de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare, a cãror putere instalatã este de la 250 kW pânã la 1 MW.
(4) Solicitanţii menţionaţi la alin. (3) pot fi cetãţeni români sau cetãţeni ai altor state, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 507/2002 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice de cãtre persoanele fizice, cu modificãrile ulterioare.
ART. 10
Autoritatea competentã nu acordã autorizaţii/licenţe urmãtoarelor categorii de solicitanţi:
a) agenţilor economici care se aflã în procedura reorganizãrii judiciare sau a falimentului;
b) solicitanţilor care au fost sancţionaţi de autoritatea competentã, într-o perioadã de 5 ani anterioarã datei de înregistrare a cererii, prin retragerea unei autorizaţii/licenţe deţinute în calitate de titulari.
ART. 11
(1) Autoritatea competentã acordã şi modificã autorizaţii/licenţe pe bazã de tarife specifice, în conformitate cu prevederile din anexa nr. 1.
(2) Pe toatã durata de valabilitate a unei licenţe, titularul acesteia plãteşte în contul autoritãţii competente o contribuţie anualã, aferentã desfãşurãrii de activitãţi comerciale în sectorul energiei electrice şi termice produse în cogenerare, conform prevederilor din anexa nr. 1.
ART. 12
(1) În vederea acordãrii sau modificãrii de autorizaţii/licenţe, autoritatea competentã va emite solicitantului facturi pentru sumele stabilite potrivit art. 11; solicitantul va transmite autoritãţii competente dovada achitãrii acestor sume, în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea facturii.
(2) Achitarea la termen a sumelor pentru care autoritatea competentã a emis facturi solicitantului constituie o condiţie pentru acordarea sau modificarea autorizaţiei/licenţei care face obiectul cererii depuse de acesta.
ART. 13
(1) Autoritatea competentã va emite decizia privind acordarea autorizaţiei/licenţei pentru care s-a înregistrat cererea solicitantului, în termen de maximum 60 de zile de la momentul în care a constatat cã:
a) documentaţia care s-a anexat la cererea respectivã este completã, potrivit prevederilor prezentului regulament; şi
b) sumele facturate potrivit art. 12 au fost achitate, solicitantul transmiţând copia documentului prin care a efectuat plata.
(2) În scopul promovãrii producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, în cazul solicitãrii de autorizaţii de înfiinţare pentru realizarea/retehnologizarea unor capacitãţi energetice de acest tip sau de licenţe, pentru exploatarea comercialã a acestora, durata prevãzutã la alin. (1) va fi redusã cu 50%, dacã sunt îndeplinite condiţiile specificate la alineatul respectiv.
CAP. II
Procedura de solicitare şi acordare a autorizaţiilor şi licenţelor
Solicitarea acordãrii de autorizaţii/licenţe
ART. 14
(1) Pentru obţinerea unei autorizaţii/licenţe, solicitantul adreseazã autoritãţii competente o cerere întocmitã conform modelelor prevãzute în anexa nr. 2.
(2) În toate cazurile, la înregistrarea cererii privind acordarea unei autorizaţii/licenţe, solicitantul va prezenta dovada achitãrii tarifului de analizã a documentelor care însoţesc cererea, conform prevederilor din anexa nr. 1.
(3) Autoritatea competentã va restitui solicitantului cererea privind acordarea unei autorizaţii/licenţe şi documentaţia aferentã, dacã acesta nu prezintã dovada achitãrii tarifului de analizã a documentaţiei.
ART. 15
(1) La cererea de acordare a autorizaţiei/licenţei persoanele juridice vor anexa:
a) actul constitutiv al agentului economic solicitant fotocopie;
b) certificatul constatator, în original sau copie legalizatã, cu privire la înregistrarea şi situaţia agentului economic solicitant, eliberat de oficiul registrului comerţului cu cel mult 10 zile înainte de data depunerii la autoritatea competentã;
c) certificatul de atestare fiscalã pentru persoane juridice, eliberat, dupã caz, de direcţia generalã a finanţelor publice judeţeanã, a municipiului Bucureşti sau de Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov, în original sau copie legalizatã;
d) autorizaţia sau acordul de mediu, dupã caz;
e) fotocopii ale situaţiilor financiare (constituite conform <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã) ale solicitantului, aferente anului financiar anterior; societãţile comerciale care s-au înfiinţat ca filiale pe parcursul anului în care depun astfel de cereri vor anexa fotocopia situaţiilor financiare ale companiei/societãţii-mamã, aferente anului financiar anterior, cu excepţia cazului în care compania/societatea-mamã este titular de licenţã; în cazul în care solicitantul este o societate comercialã deţinutã sau nou-înfiinţatã de o companie/societate din strãinãtate, va anexa situaţiile financiare ale companiei/societãţii strãine respective, aferente anului financiar anterior, în traducere legalizatã la un birou notarial din România;
f) curriculum vitae pentru conducãtorul agentului economic solicitant, care reflectã formarea sa managerialã şi experienţa în domeniu;
g) curriculum vitae pentru conducãtorul departamentului responsabil cu desfãşurarea, în cadrul agentului economic solicitant, a activitãţii pentru care se solicitã autorizaţia/licenţa, care reflectã experienţa sa în domeniul de activitate respectiv.
(2) În cazul în care solicitantul licenţei este deja titular al unei licenţe acordate de autoritatea competentã, la cererea sa nu mai trebuie anexate documentele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi e).
Documente privind activitatea pentru care se solicitã acordarea autorizaţiei/licenţei
ART. 16
În vederea acordãrii unei autorizaţii de înfiinţare, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa documentele prevãzute la art. 15, însoţite de urmãtoarele:
a) actele - în fotocopie - care atestã, dupã caz, drepturile de proprietar, concesionar sau utilizator ale solicitantului asupra terenului/terenurilor necesar/necesare pentru realizarea sau retehnologizarea capacitãţii energetice/obiectivului energetic;
b) notificãri - în fotocopie - transmise persoanelor fizice şi juridice ale cãror bunuri, terenuri sau activitãţi urmeazã a fi afectate prin exercitarea legalã a unor drepturi prevãzute la <>art. 16 şi 18 din Legea nr. 318/2003 , pe durata lucrãrilor de realizare şi punere în funcţiune a instalaţiilor aferente sau componente ale capacitãţii energetice/obiectivului energetic;
c) lista drepturilor solicitate, în temeiul <>art. 16 şi 18 din Legea nr. 318/2003 , pe durata lucrãrilor de realizare/retehnologizare şi punere în funcţiune a capacitãţii energetice/obiectivului energetic;
d) studiul de fezabilitate, întocmit de un proiectant acreditat conform legislaţiei în vigoare; în cazul autorizaţiei de înfiinţare solicitate pentru realizarea/retehnologizarea unor capacitãţi/obiective energetice prin finanţare integralã cu capital strãin, se acceptã studiul de fezabilitate întocmit de cãtre o firmã strãinã acreditatã conform normelor internaţionale, tradus în limba românã;
e) documente care confirmã cã este asiguratã finanţarea lucrãrilor de realizare sau retehnologizare a capacitãţii energetice/obiectivului energetic pentru care se solicitã autorizaţia de înfiinţare;
f) avizul tehnic de racordare la o reţea de interes public, electricã sau termicã, eliberat, pentru racordarea la SEN, de operatorul de transport şi de sistem sau de un operator de distribuţie, dupã caz, şi de operatorul reţelei de transport al energiei termice, în cazul capacitãţilor de producere a energiei termice în cogenerare, care urmeazã a fi racordate la reţeaua respectivã;
g) avizul tehnic al operatorului de transport şi de sistem privind soluţia tehnicã de încadrare în SEN, în cazul liniilor sau staţiilor electrice pentru care nu este necesarã obţinerea avizului tehnic de racordare la SEN, prevãzut la lit. f);
h) acordul de mediu;
i) planul de amplasare a capacitãţii energetice/obiectivului energetic, pe care sunt reprezentate zonele de protecţie şi de siguranţã aferente, stabilite în conformitate cu normele tehnice în vigoare;
j) limitele determinate, în conformitate cu normele tehnice în vigoare, pentru zonele de protecţie şi de siguranţã aferente;
k) notificarea cu privire la modul de respectare a condiţiilor precizate în avizul tehnic de racordare a capacitãţii energetice/obiectivului energetic la reţeaua electricã de interes public şi, dupã caz, la reţeaua de transport al energiei termice;
l) precizarea etapelor de realizare a lucrãrilor ce urmeazã a se desfãşura pe baza autorizaţiei de înfiinţare solicitate;
m) specificaţia conţinând mãsurile adecvate pentru limitarea/evitarea întreruperilor în transmiterea de energie electricã, a altor incidente care pot perturba activitatea utilizatorilor de reţea, pe durata lucrãrilor de realizare sau retehnologizare a capacitãţii energetice/obiectivului energetic - în cazul în care solicitantul autorizaţiei de înfiinţare aferente este operatorul de transport şi de sistem sau un operator de distribuţie de energie electricã;
n) memoriul explicativ, care include precizãrile pe care solicitantul le considerã necesare, referitoare la opţiunile sau demersurile care fac obiectul unora dintre documentele prezentate;
o) fişa cu privire la personalul propriu, alocat de titularul investiţiei în vederea desfãşurãrii activitãţilor care fac obiectul autorizaţiei de înfiinţare - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului.
ART. 17
În vederea acordãrii unei licenţe pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de producere a energiei electrice, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, urmãtoarele:
a) precizarea, pentru fiecare sediu, a capacitãţilor sale energetice de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare (la care se anexeazã schemele termomecanice aferente) şi, dacã este cazul, de transmitere a energiei electrice (staţii electrice, posturi de transformare, prin care se presteazã servicii de transformare şi/sau conexiune pentru operatorul de transport şi de sistem sau pentru un operator de distribuţie, inclusiv linii electrice prin care se asigurã alimentarea unor consumatori finali, anexând la acestea schemele electrice monofilare aferente);
b) organigrama agentului economic solicitant, valabilã la data solicitãrii licenţei, indicând departamentul responsabil cu desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
c) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
d) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral ori în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa, cu referire la respectarea indicatorilor de calitate în producerea energiei electrice, angajarea şi pregãtirea personalului aferent;
e) un plan de afaceri pentru activitatea care face obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani.
ART. 18
În vederea acordãrii unei licenţe pentru activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, urmãtoarele:
a ) precizarea, pentru fiecare sediu, a instalaţiilor/capacitãţilor energetice cu care se desfãşoarã activitatea pentru care se solicitã licenţa şi a categoriilor de servicii furnizate: asigurarea rezervei de putere, rezervei turnante, reglajului de putere-frecvenţã, reglajului tensiunii şi altele;
b) documentele care atestã calificarea solicitantului ca furnizor de servicii tehnologice de sistem de cãtre operatorul de transport şi de sistem, pentru instalaţiile/capacitãţile energetice respective.
ART. 19
(1) În vederea acordãrii unei licenţe pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de transport al energiei electrice şi pentru activitatea de furnizare a serviciilor de sistem sau conducerea operativã a SEN, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, o prezentare a cadrului asigurat desfãşurãrii acestor activitãţi.
(2) Conform alin. (1), prezentarea cadrului tehnic va include:
a) tabele centralizatoare, pentru liniile electrice, respectiv staţiile electrice din reţeaua electricã de transport;
b) puterea instalatã în transformatoarele staţiilor electrice din reţeaua electricã de transport;
c) scheme electrice monofilare pe care se pot localiza punctele de delimitare între reţeaua electricã de transport aflatã în exploatarea solicitantului licenţei şi instalaţiile unor operatori de transport şi de sistem din ţãrile învecinate, respectiv ale producãtorilor, operatorilor de distribuţie a energiei electrice sau consumatorilor deserviţi;
d) planuri de amplasament ale capacitãţilor energetice de transport al energiei electrice;
e) date referitoare la sistemele de dispecerizare exploatate.
(3) Conform alin. (1), prezentarea cadrului organizatoric şi de resurse umane va include:
a) organigrama agentului economic solicitant al licenţei, valabilã la data solicitãrii licenţei;
b) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţilor pentru care se solicitã licenţa;
c) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral sau în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în desfãşurarea activitãţilor pentru care se solicitã licenţa, cu referire la respectarea indicatorilor de calitate, angajarea şi pregãtirea personalului alocat activitãţilor pentru care se solicitã licenţa.
(4) Conform alin. (1), documentele anexate de cãtre solicitant la cererea sa vor include un plan de afaceri pentru activitãţile care fac obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani.
ART. 20
În vederea acordãrii unei licenţe pentru activitatea de operator al pieţei de energie electricã, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, urmãtoarele:
a) organigrama agentului economic solicitant, valabilã la data solicitãrii licenţei;
b) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral sau în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa, cu referire la angajarea şi pregãtirea personalului alocat activitãţii respective;
c) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
d) lista cuprinzând principalele produse software aflate în exploatarea curentã a agentului economic solicitant, în scopul asigurãrii serviciilor de operator al pieţei de energie electricã, cu precizãri privind deţinerea drepturilor de utilizare a acestora;
e) un plan de afaceri pentru activitatea care face obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani.
ART. 21
(1) În vederea acordãrii unei licenţe pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, o prezentare a cadrului asigurat desfãşurãrii acestei activitãţi.
(2) Conform alin. (1), prezentarea cadrului tehnic va include:
a) tabele centralizatoare, pentru liniile electrice, respectiv staţiile electrice şi posturile de transformare de medie şi înaltã tensiune;
b) puterea instalatã în transformatoarele staţiilor electrice şi posturilor de transformare din reţeaua electricã de distribuţie;
c) schemele electrice monofilare la medie şi înaltã tensiune, pe care se pot localiza punctele de delimitare între instalaţiile de distribuţie exploatate de solicitantul licenţei şi instalaţiile operatorului de transport şi de sistem, respectiv ale producãtorilor sau ale altor operatori de distribuţie a energiei electrice;
d) planuri executate la o scarã convenabilã, reprezentând zona/zonele geograficã/geografice în care se desfãşoarã activitatea de distribuţie; pe planuri va figura amplasarea capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice de medie şi înaltã tensiune.
(3) Conform alin. (1), prezentarea cadrului organizatoric şi de resurse umane va include:
a) organigrama agentului economic solicitant, valabilã la data solicitãrii licenţei, indicând departamentul responsabil cu desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
b) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
c) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral sau în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa, cu referire la respectarea indicatorilor de calitate în distribuţia energiei electrice, angajarea şi pregãtirea personalului alocat acestei activitãţi.
(4) Conform alin. (1), documentele anexate de cãtre solicitant la cererea sa vor include un plan de afaceri pentru activitatea care face obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani.
ART. 22
(1) În vederea acordãrii unei licenţe pentru furnizarea de energie electricã, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, o prezentare a cadrului asigurat desfãşurãrii acestei activitãţi.
(2) Conform alin. (1), prezentarea cadrului organizatoric şi de resurse umane va include:
a) precizarea sediilor agentului economic solicitant, în care urmeazã a se desfãşura activitãţi aferente furnizãrii de energie electricã;
b) organigrama agentului economic solicitant, valabilã la data solicitãrii licenţei, indicând departamentul responsabil cu desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
c) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
d) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral sau în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în activitãţile aferente furnizãrii de energie electricã.
(3) Conform alin. (1), documentele anexate de cãtre solicitant la cererea sa vor include un plan de afaceri pentru activitatea care face obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani, precum şi dovada cã solicitantul dispune de resursele financiare necesare pentru a desfãşura activitatea de furnizare a energiei electrice în conformitate cu reglementãrile în vigoare. În acest sens, solicitantul va anexa la cererea de acordare a licenţei documente din care sã rezulte cã valoarea:
a) capitalului social sau activului patrimonial (în cazul regiilor autonome); şi/sau
b) depozitelor sale bancare; şi/sau
c) disponibilului din linii de credit bancare este de cel puţin 100.000 euro, la cursul de schimb valutar al Bãncii Naţionale a României valabil la data înregistrãrii cererii de acordare a licenţei.
ART. 23
În vederea acordãrii unei licenţe pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de producere a energiei termice în cogenerare, solicitantul persoanã juridicã va anexa la cererea sa, pe lângã documentele prevãzute la art. 15, urmãtoarele:
a) precizarea, pentru fiecare sediu, a capacitãţilor energetice de producere a energiei termice în cogenerare, de producere a energiei electrice;
b) organigrama agentului economic solicitant, valabilã la data solicitãrii licenţei, indicând departamentul responsabil cu desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
c) fişa cu privire la personal - structura personalului, pe specialitãţi, care atestã calificarea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
d) regulamentul de organizare şi funcţionare sau manualul de asigurare a calitãţii al agentului economic solicitant, integral sau în extras, din care trebuie sã rezulte atribuţiile şi responsabilitãţile departamentelor angajate în desfãşurarea activitãţii pentru care se solicitã licenţa, cu referire la respectarea indicatorilor de calitate în producerea energiei termice, angajarea şi pregãtirea personalului alocat activitãţii pentru care se solicitã licenţa;
e) un plan de afaceri pentru activitatea care face obiectul licenţei, pentru anul solicitãrii acesteia şi urmãtorii 2 ani.
ART. 24
(1) În vederea exploatãrii comerciale a unei capacitãţi energetice, care este nouã sau care a fost retehnologizatã, agentul economic deţinãtor al acesteia va solicita autoritãţii competente:
a) acordarea unei licenţe pentru activitatea respectivã, dacã nu este titular al unei astfel de licenţe şi nu sunt îndeplinite condiţiile de excepţie prevãzute la art. 8 alin. (2); sau
b) modificarea condiţiilor licenţei care i-a fost acordatã pentru activitatea respectivã, în sensul de a fi actualizate potrivit noii situaţii.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), la cererea prin care se solicitã acordarea unei licenţe, respectiv modificarea licenţei deţinute, pe lângã alte documente, prevãzute, dupã caz, de prezentul regulament, se vor anexa:
- procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrãrilor;
- procesul-verbal de recepţie a punerii în funcţiune, care au fost întocmite pe parcursul derulãrii lucrãrilor la capacitatea energeticã pusã în funcţiune, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie.
ART. 25
La cererea de acordare a unei licenţe pentru producerea de energie electricã persoana fizicã solicitantã va anexa:
a) copie de pe actul de identitate, în cazul cetãţenilor români, sau, pentru solicitanţii care sunt cetãţeni strãini, copii de pe paşaport şi de pe actele din care rezultã reşedinţa din România;
b) cazierul judiciar, în original, eliberat cu maximum 90 de zile înainte de depunerea cererii;
c) documente, în copie legalizatã, care atestã calificarea profesionalã;
d) curriculum vitae;
e) certificatul constatator cu privire la situaţia şi înregistrarea ca persoanã fizicã prestatoare, în mod independent, a unei activitãţi economice, eliberat de oficiul registrului comerţului cu cel mult 10 zile înainte de a fi depus la autoritatea competentã, în original sau copie legalizatã;
f) autorizaţia pentru desfãşurarea activitãţii de producere a energiei electrice/electrice şi termice în cogenerare, eliberatã de primarul unei unitãţi administrativ-teritoriale, în condiţiile <>Legii nr. 507/2002 , cu modificãrile ulterioare;
g) date privind amplasarea capacitãţii energetice;
h) caracteristici tehnice ale capacitãţii energetice;
i) avizul tehnic de racordare a capacitãţii energetice la reţeaua electricã de distribuţie, emis de operatorul de distribuţie;
j) cifra de afaceri estimatã a se realiza de solicitant în anul curent, din activitãţile care fac obiectul licenţei.
Analiza documentelor prezentate de solicitantul autorizaţiei/licenţei
ART. 26
(1) Autoritatea competentã analizeazã documentele anexate de solicitant la cererea depusã în vederea acordãrii unei autorizaţii/licenţe şi, dacã este cazul, adreseazã solicitantului o scrisoare prin care i se aduc la cunoştinţã acestuia obligaţiile privind completãri, corecturi sau clarificãri, cu referire la cererea şi documentele depuse, în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii.
(2) Dupã caz, în funcţie de calitatea şi complexitatea informaţiilor prezentate de solicitant, autoritatea competentã poate decide:
a) convocarea, la sediul autoritãţii competente, a reprezentanţilor împuterniciţi ai solicitantului, pentru a clarifica anumite aspecte care reies/nu reies din documentaţiile puse la dispoziţie;
b) verificarea, la faţa locului, a realitãţii datelor înscrise în documentaţia transmisã de solicitant; constatãrile rezultate din aceste verificãri se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între reprezentantul autoritãţii competente şi reprezentantul împuternicit al solicitantului.
(3) În cazul în care, în termen de 60 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii privind acordarea unei autorizaţii/licenţe, solicitantul nu furnizeazã autoritãţii competente toatã documentaţia corespunzãtoare, prevãzutã de prezentul regulament, inclusiv completãrile solicitate pe parcurs, autoritatea competentã va înapoia acestuia documentaţia aferentã, radiind solicitarea respectivã din planul sãu de lucru.
ART. 27
(1) Acordarea sau refuzul de a acorda autorizaţia/licenţa se bazeazã pe elementele rezultate din documentele transmise de solicitant, autoritatea competentã luând în considerare:
a) posibilitatea ca solicitantul sã devinã titular de autorizaţie/licenţã prin raportare la condiţiile prevãzute la art. 9 şi 10;
b) autenticitatea datelor conţinute de documentaţia prezentatã;
c) existenţa unui cadru tehnico-organizatoric care sã permitã solicitantului îndeplinirea condiţiilor asociate autorizaţiei/licenţei;
d) asigurarea resurselor financiare necesare activitãţii pentru care s-a solicitat acordarea autorizaţiei/licenţei;
e) asigurarea personalului calificat, experienţa profesionalã şi de conducere;
f) asigurarea condiţiilor de securitate/protecţie pentru persoane, bunuri şi mediu, în conformitate cu prevederile legale;
g) eficienţa energeticã a capacitãţilor/obiectivelor energetice pentru care s-a solicitat acordarea autorizaţiei/licenţei, raportatã la mãrimile şi valorile de referinţã stabilite de autoritatea competentã.
(2) În cazul solicitãrii unei autorizaţii de înfiinţare, pe lângã criteriile enumerate la alin. (1) se au în vedere:
a) încadrarea proiectului de investiţii într-un plan de dezvoltare aprobat;
b) fezabilitatea tehnico-economicã a proiectului care face obiectul autorizaţiei de înfiinţare;
c) îndeplinirea condiţiilor legale privind amplasarea capacitãţii energetice sau a obiectivului energetic pentru care s-a solicitat autorizaţia de înfiinţare;
d) respectarea condiţiilor specificate în avizul tehnic prezentat în conformitate cu art. 16 lit. f) sau g), dupã caz;
e) modul în care activitãţile unor persoane fizice sau juridice sunt afectate pe durata lucrãrilor aferente.
(3) În toate cazurile, dupã analizarea documentaţiei puse la dispoziţia sa de cãtre solicitant, autoritatea competentã întocmeşte un raport care include propunerea justificatã de a acorda/refuza acordarea autorizaţiei/ licenţei respective; dacã se considerã cã acordarea autorizaţiei/licenţei este posibilã, în raport se propune, dupã caz, durata de valabilitate a acesteia.
(4) Raportul întocmit se transmite comitetului de reglementare al autoritãţii competente, care se va pronunţa, în cadrul unei şedinţe publice convocate în acest scop, asupra modului de soluţionare a cererii supuse analizei sale; data şi locul desfãşurãrii şedinţei se anunţã cu 5 zile lucrãtoare înainte, prin actualizarea programului şedinţelor publice ale comitetului de reglementare de pe pagina de web a autoritãţii competente şi prin scrisori adresate solicitantului autorizaţiei/licenţei, respectiv altor agenţi economici sau instituţii interesate. În acest interval de timp autoritatea competentã pune la dispoziţia solicitantului şi a oricãrei persoane interesate raportul privind posibilitatea acordãrii autorizaţiei/licenţei şi textul condiţiilor asociate autorizaţiei/licenţei, în forma care se supune aprobãrii comitetului de reglementare.
(5) În cazul în care se propune acordarea autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã asigurã redactarea condiţiilor asociate, care constituie parte integrantã a acesteia; condiţiile asociate autorizaţiei/licenţei se pun la dispoziţia comitetului de reglementare al autoritãţii competente, care poate decide introducerea în text a unor amendamente; condiţiile asociate se referã la urmãtoarele aspecte, fãrã însã a fi limitate la acestea:
a) capacitãţile energetice a cãror realizare/retehnologizare constituie obiectul autorizaţiei de înfiinţare sau activitatea care face obiectul licenţei;
b) delimitarea teritorialã a zonei geografice în care titularul de licenţã poate desfãşura activitatea care face obiectul licenţei, în cazul uneia dintre licenţele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. c), e) sau f);
c) durata de valabilitate a autorizaţiei/licenţei;
d) drepturile titularului de autorizaţie/licenţã;
e) obligaţia titularului de licenţã pentru producerea de energie electricã de a menţine rezervele de combustibil şi/sau apã necesare îndeplinirii obligaţiilor comerciale, respectiv tehnice, aferente funcţionãrii în SEN;
f) obligaţia titularului unei licenţe prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. c) sau e) de a asigura accesul utilizatorilor, în condiţii reglementate, la reţelele electrice exploatate pe baza licenţei;
g) obligaţia titularului de licenţã de a asigura egalitatea de tratament a clienţilor şi de a evita orice discriminãri;
h) interdicţii, restricţii şi sarcini pentru titularul de licenţã, în scopul menţinerii unui mediu concurenţial normal în domeniu, evitãrii dezechilibrelor pe piaţã şi a practicilor anticoncurenţiale;
i) obligaţia titularului de licenţã de a notifica anticipat clienţilor sãi, în modul stabilit de autoritatea competentã, intenţia de a înceta desfãşurarea activitãţilor care fac obiectul licenţei;
j) obligaţia titularului de licenţã de a ţine situaţii contabile separate pentru fiecare dintre activitãţile desfãşurate pe bazã de licenţe;
k) obligaţia titularului de licenţã de a constitui şi menţine garanţii financiare care sã permitã desfãşurarea fãrã întrerupere a activitãţii pentru care se acordã licenţa;
l) interdicţii şi sarcini privind limitarea afectãrii activitãţilor de interes public şi privat sau a unor drepturi ale persoanelor fizice şi juridice, prin desfãşurarea activitãţii care face obiectul autorizaţiei/licenţei;
m) obligativitatea titularului de autorizaţie/licenţã de a prezenta autoritãţii competente rapoarte tehnice şi financiare privind activitatea care face obiectul autorizaţiei/licenţei;
n) obligaţia titularului de autorizaţie/licenţã de a informa autoritatea competentã cu privire la modificãrile interne survenite pe plan tehnic şi organizatoric;
o) obligaţia titularului de autorizaţie/licenţã de a pune la dispoziţia autoritãţii competente datele necesare desfãşurãrii în bune condiţii a activitãţii proprii, inclusiv a activitãţii de control exercitate de autoritatea competentã la titularul de autorizaţie/licenţã;
p) prevederi cu privire la controlul şi îndrumarea de cãtre autoritatea competentã a titularului de autorizaţie/licenţã, în legãturã cu respectarea condiţiilor asociate acesteia şi a celorlalte reglementãri emise de autoritatea competentã;
q) condiţii privind modificarea, suspendarea, retragerea autorizaţiei/licenţei;
r) condiţii în care autoritatea competentã este îndreptãţitã sã aplice sancţiuni titularului de autorizaţie/licenţã.
Acordarea/refuzul acordãrii autorizaţiei/licenţei
ART. 28
(1) Raportul aferent cererii privind acordarea autorizaţiei/licenţei şi condiţiile asociate acesteia se prezintã în şedinţa publicã a comitetului de reglementare. Discuţiile din cadrul şedinţei se înregistreazã, iar suportul înregistrãrii se pãstreazã pe o duratã de minimum 5 ani.
(2) Comitetul de reglementare al autoritãţii competente decide prin votul majoritãţii asupra acordãrii autorizaţiei/licenţei solicitate.
(3) În funcţie de rezultatul votului, preşedintele autoritãţii competente emite decizia privind acordarea sau refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei, care urmeazã a fi comunicatã solicitantului în maximum 5 zile lucrãtoare de la data emiterii.
(4) În cazul acordãrii autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã comunicã titularului acesteia:
a) decizia preşedintelui autoritãţii competente privind acordarea autorizaţiei/licenţei;
b) autorizaţia/licenţa, al cãrei conţinut-cadru este prezentat în anexa nr. 2;
c) condiţiile asociate autorizaţiei/licenţei, care constituie parte integrantã a acesteia;
d) procesul-verbal al şedinţei publice a comitetului de reglementare.
(5) În cazul refuzului de acordare a autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã comunicã solicitantului acesteia:
a) decizia preşedintelui autoritãţii competente privind refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei;
b) procesul-verbal al şedinţei publice a comitetului de reglementare, în care se consemneazã motivele refuzului.
ART. 29
(1) Decizia privind acordarea sau refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei se înscrie pe lista deciziilor preşedintelui autoritãţii competente, care este accesibilã pe pagina de web a autoritãţii competente.
(2) Decizia privind acordarea sau refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei poate fi contestatã la autoritatea competentã de cãtre solicitantul autorizaţiei/licenţei, în termen de 15 zile de la data transmiterii deciziei. Rãspunsul autoritãţii competente la contestaţie va fi comunicat petiţionarului în termen de 15 zile de la data înregistrãrii acesteia.
(3) Decizia preşedintelui poate fi atacatã, potrivit <>art. 9 alin. (8) din Legea nr. 318/2003 , la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la:
a) data primirii deciziei cu privire la acordarea sau refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei, de cãtre solicitant;
b) data publicãrii pe pagina de web a autoritãţii competente a deciziei cu privire la acordarea/refuzul de acordare a autorizaţiei/licenţei, de cãtre persoanele interesate.
CAP. III
Condiţiile în care se modificã autorizaţiile sau licenţele acordate
ART. 30
(1) În conformitate cu prevederile legale, la cererea titularilor de autorizaţii/licenţe sau din oficiu, autoritatea competentã poate decide modificarea autorizaţiilor/licenţelor acordate, în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care survin unele schimbãri ale circumstanţelor existente la data acordãrii autorizaţiilor/licenţelor (cadrul legal, hotãrâri definitive ale instanţelor judecãtoreşti şi altele) sau unele evenimente care afecteazã substanţial producerea, transportul ori distribuţia energiei electrice sau piaţa de energie electricã ori conduc la imposibilitatea îndeplinirii, parţial sau total, a condiţiilor asociate autorizaţiilor/licenţelor acordate;
b) în cazul unor schimbãri survenite la titularii de autorizaţii/licenţe (cum ar fi: modificãri ale statutului privind capitalul social sau patrimoniul, divizarea, fuziunea, transformarea, obiectul de activitate) ori al modificãrii unor condiţii tehnice (punerea în funcţiune/casarea sau conservarea unor capacitãţi energetice, delimitarea teritorialã a zonei geografice în care se poate desfãşura activitatea respectivã) faţã de situaţiile luate în considerare la acordarea autorizaţiilor/licenţelor, pentru care se impune actualizarea condiţiilor asociate autorizaţiilor/licenţelor acordate.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) modificarea autorizaţiilor/licenţelor se face din iniţiativa autoritãţii competente, potrivit noii conjuncturi, cu respectarea egalitãţii de tratament a titularilor şi a proporţionalitãţii afectãrii. Autoritatea competentã va comunica, în scris, titularilor de autorizaţii/licenţe modificãrile ce trebuie sã survinã în condiţiile asociate autorizaţiilor/licenţelor în vigoare.
(3) Situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) sunt notificate autoritãţii competente de cãtre titularii de autorizaţii/licenţe, în termen de 30 de zile de la apariţia lor, o datã cu solicitarea/cererea de modificare a autorizaţiilor/licenţelor. În cazul primirii unor astfel de cereri, autoritatea competentã examineazã situaţia prezentatã şi dispune, dacã solicitarea este întemeiatã, dupã caz:
a) anularea autorizaţiilor/licenţelor iniţiale şi eliberarea unor autorizaţii/licenţe noi;
b) modificarea condiţiilor asociate autorizaţiilor/licenţelor acordate.
CAP. IV
Procedura de suspendare şi de retragere a autorizaţiilor şi licenţelor
ART. 31
În situaţiile specificate în condiţiile asociate autorizaţiei/licenţei sau în alte reglementãri emise de autoritatea competentã ori în cazul încãlcãrii de cãtre titularul autorizaţiei/licenţei a unor obligaţii legale, sesizate de autoritatea competentã, de terţi sau de cãtre însuşi titularul autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã procedeazã astfel:
1. În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu este imputabilã titularului autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã dispune:
a) acordarea unui termen de conformare de maximum 6 luni titularului autorizaţiei/licenţei repective, în cazul în care situaţia creatã se poate remedia, sub sancţiunea suspendãrii autorizaţiei/licenţei, în caz contrar;
b) retragerea autorizaţiei/licenţei, în cazul în care situaţia creatã este iremediabilã.
2. În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este imputabilã titularului autorizaţiei/licenţei, autoritatea competentã dispune, dupã caz, sancţionarea titularului autorizaţiei/licenţei în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi:
a) suspendarea autorizaţiei/licenţei pe o perioadã fixatã, pentru remedierea situaţiei create, dacã aceasta este remediabilã; sau
b) retragerea autorizaţiei/licenţei, dacã situaţia creatã este iremediabilã.
ART. 32
(1) Autoritatea competentã suspendã titularului autorizaţia şi/sau licenţa în situaţiile prevãzute la art. 31 pct. 2 lit. a), precum şi în caz de începere a procedurii de reorganizare judiciarã sau de faliment contra acestuia.
(2) Titularul autorizaţiei şi/sau licenţei este obligat sã notifice autoritãţii competente începerea procedurii de reorganizare judiciarã sau de faliment contra sa, în termen de 8 zile de la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreşti respective.
ART. 33
(1) Autoritatea competentã retrage titularului autorizaţia şi/sau licenţa:
a) în situaţiile prevãzute la art. 31 pct. 1 lit. b) şi pct. 2 lit. b);
b) în cazul decãderii, incapacitãţii sau al falimentului titularului;
c) la încetarea concesiunii sau a locaţiunii capacitãţii/capacitãţilor energetice exploatate ori la vânzarea acesteia/acestora.
(2) Titularul autorizaţiei şi/sau licenţei este obligat sã notifice autoritãţii competente situaţiile menţionate la alin. (1) lit. b) şi c), în termen de 8 zile de la confirmarea acestora prin rãmânerea definitivã a unei hotãrâri judecãtoreşti, înregistrarea la oficiul registrului comerţului, autentificarea la notariat, rezilierea sau încheierea de contracte şi altele.
ART. 34
(1) Pentru a asigura continuitatea desfãşurãrii activitãţilor de interes public care fac obiectul unei licenţe:
a) suspendate ca urmare a începerii procedurii de reorganizare judiciarã sau de faliment contra titularului sãu, potrivit art. 32 alin. (1);
b) retrase, în condiţiile specificate la art. 33 alin. (1), autoritatea competentã îl obligã pe titularul licenţei sau pe un alt titular de licenţã sã îndeplineascã în continuare activitãţile care fac obiectul licenţei suspendate, respectiv retrase.
(2) Autoritatea competentã va elabora o procedurã privind modul în care un titular de licenţã poate fi desemnat sã preia şi obligaţia de a desfãşura activitãţile care fac obiectul unei licenţe care a fost suspendatã/retrasã.
CAP. V
Sancţiuni
ART. 35
Autoritatea competentã poate aplica sancţiuni contravenţionale titularului de autorizaţie/licenţã, cu respectarea dispoziţiilor <>art. 63-65 din Legea nr. 318/2003 .
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 36
(1) Autoritatea competentã pune la dispoziţie, pentru consultare publicã, oricare dintre documentele elaborate, în vederea soluţionãrii unei cereri cu privire la acordarea, modificarea, suspendarea sau retragerea unei autorizaţii ori licenţe; solicitarea accesului la aceste documente se face prin cerere scrisã.
(2) Nu pot face obiect al accesului public documentele care conţin:
a) date care constituie secret de stat;
b) informaţii confidenţiale, cu caracter de secret de serviciu/de afaceri;
c) date care pot compromite sau împiedica o investiţie în curs.
ART. 37
În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, autoritatea competentã va modifica, potrivit unei eşalonãri stabilite, care se va comunica factorilor interesaţi, licenţele acordate înainte de data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 318/2003 , pentru punerea lor în concordanţã cu prevederile acesteia.
ART. 38
Drepturile conferite titularilor prin autorizaţiile/licenţele acordate nu pot fi transferate, în întregime sau în parte, fãrã aprobarea autoritãţii competente. Orice transfer efectuat fãrã aprobarea autoritãţii este nul de drept şi constituie o încãlcare a prevederilor autorizaţiei/licenţei, fiind supus sancţionãrii conform prevederilor art. 35.
ART. 39
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
ANEXA 1
────────
la regulament
──────────────
TARIFE
pentru acordarea/modificarea de autorizaţii şi licenţe,
contribuţia anualã
1. De la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, pentru acordarea*) sau modificarea de autorizaţii/licenţe autoritatea competentã percepe tarifele care sunt prezentate în tabelele nr. 1, 2 şi 3; aceste tarife se indexeazã anual în funcţie de rata inflaţiei, prin ordin al preşedintelui autoritãţii competente.
2. Titularii şi solicitanţii de licenţã/licenţe, la acordarea de licenţe, plãtesc autoritãţii competente o contribuţie anualã reprezentând o cotã de 0,035% din cifra de afaceri pe care o realizeazã din activitãţile comerciale desfãşurate în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare.
3. Contribuţia anualã, perceputã de autoritatea competentã de la fiecare titular/solicitant de licenţã/licenţe, nu poate fi mai micã de 11.400.000 lei, valoare care urmeazã a fi indexatã anual în funcţie de rata inflaţiei.
4. Pe toatã durata de valabilitate a licenţelor, titularii de licenţã/licenţe achitã contribuţia anualã, care este calculatã în funcţie de cifra de afaceri realizatã în anul anterior din activitãţile comerciale desfãşurate în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare.
5. Titularii de licenţã/licenţe vor comunica anual autoritãţii competente, pânã la data de 30 ianuarie, valoarea cifrei de afaceri realizate în anul precedent, în funcţie de care se factureazã contribuţia; pentru titularii de licenţe de la care nu se primeşte, pânã la termenul stabilit, valoarea acestei cifre de afaceri, autoritatea competentã va factura contribuţia pe baza propriei estimãri a valorii respective.
_____________
*) În cazul neacordãrii autorizaţiei/licenţei pentru care s-a achitat integral tariful facturat conform prevederilor tabelului nr. 1 sau 2, autoritatea competentã trebuie sã restituie solicitantului diferenţa dintre suma astfel încasatã şi tariful de analizã a documentaţiei anexate la cererea respectivã, prevãzut în tabelul nr. 3.
6. Solicitanţii de licenţã/licenţe, care nu sunt deja titulari ai unei licenţe, vor achita pentru anul de acordare o contribuţie ce se determinã pe baza estimãrii cifrei de afaceri pe anul respectiv, aferentã activitãţilor comerciale desfãşurate în sectorul energiei electrice şi al energiei termice produse în cogenerare.
7. Contribuţia anualã se poate achita în rate trimestriale egale, achitarea fiecãrei rate urmând a se face pânã la sfârşitul primei luni a trimestrului respectiv.