Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 534 din 30 mai 2002  pentru aprobarea Strategiei privind reabilitarea si reorganizarea sistemului de asistenta medicala spitaliceasca de specialitate in obstetrica-ginecologie si neonatologie din Romania, pe perioada 2002-2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 534 din 30 mai 2002 pentru aprobarea Strategiei privind reabilitarea si reorganizarea sistemului de asistenta medicala spitaliceasca de specialitate in obstetrica-ginecologie si neonatologie din Romania, pe perioada 2002-2004

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 10 iunie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Strategia privind reabilitarea şi reorganizarea sistemului de asistenta medicalã spitaliceasca de specialitate în obstetrica-ginecologie şi neonatologie din România, pe perioada 2002-2004, prevãzutã în anexele nr. 1-4 care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Administraţiei Publice şi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei vor aduce la îndeplinire strategia prevãzutã la art. 1.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Ion Selaru,
secretar de stat


ANEXA 1

PRINCIPII ŞI CRITERII
de reabilitare şi reorganizare în sistem regional a asistenţei medicale de specialitate şi de ierarhizare a competentelor profesionale ale unitãţilor de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie

I. Principii de reabilitare şi reorganizare a asistenţei medicale spitaliceşti de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie:
a) îmbunãtãţirea accesului populaţiei la servicii de asistenta de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie, în special al femeilor gravide neasigurate;
b) ridicarea standardelor de calitate ale serviciilor de asistenta de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie, asigurate populaţiei;
c) asigurarea asistenţei medicale de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie în funcţie de riscul şi de specificul prezentat, prin regionalizarea asistenţei de specialitate;
d) asigurarea de servicii sociale în maternitati şi a unei mai bune legãturi cu serviciile de protecţie socialã de la nivel local pentru eficientizarea preventiei fenomenului de abandon al copiilor nou-nãscuţi;
e) reorganizarea sistemului de asistenta maternã şi neonatala în conformitate cu standardele Uniunii Europene şi raportat la structura actuala şi de perspectiva a populaţiei României (în special a celei de varsta fertila) şi a morbiditatii specifice;
f) corelarea procesului de reabilitare şi reorganizare a asistenţei obstetricale cu programul de reabilitare a asistenţei neonatologice, desfãşurat de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei în colaborare cu Guvernul Confederatiei Elvetiene;
g) creşterea implicarii administraţiei publice locale şi a comunitãţilor locale pentru îmbunãtãţirea condiţiilor de acordare a asistenţei medicale de specialitate.
II. Criterii de reorganizare în sistem regional a asistenţei medicale de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie:
a) asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti pentru femeia gravida şi nou-nãscut în funcţie de riscul prezentat, prin regionalizarea ingrijirilor medicale şi stabilirea locului naşterii, în funcţie de capacitatea unitãţii medicale de a rezolva patologia prezentatã de mama şi nou-nãscut;
b) reorganizarea unitãţilor de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie pe trei niveluri de competenta, dupã cum urmeazã:
1. nivelul I, care asigura asistenta medicalã a femeii gravide şi nou-nascutului sanatos, precum şi asistenta medicalã ginecologica de baza (patologie nechirurgicala, patologie chirurgicala neoncologica şi urgente); aceste centre nu asigura servicii de garda dupã programul obişnuit de lucru;
2. nivelul II, care asigura asistenta medicalã a femeii gravide şi nou-nascutului cu un anumit grad moderat de risc, precum şi asistenta medicalã ginecologica în cazuri mai complexe (patologie oncologica); aceste centre asigura servicii de garda dupã programul obişnuit de lucru şi au capacitatea de a efectua intervenţii chirurgicale de urgenta şi în timpul garzii;
3. nivelul III, care asigura asistenta medicalã a femeii gravide şi nou-nascutului cu un risc crescut; aceste centre au capacitatea de a rezolva intreaga gama de patologie specifica şi asigura servicii de garda complexe dupã programul obişnuit de lucru;
c) înfiinţarea unor centre de excelenta pentru domenii de supraspecialitate bine definite (diagnostic prenatal, perinatologie, oncoginecologie, fertilizare în vitro şi tratamentul sterilitatii, sarcina cu patologie infectioasa);
d) dispecerizarea fluxului de pacienti spre cele trei niveluri de competenta potrivit specificului fiecãrui caz, pe baza principiului accesului gravidei şi nou-nascutului la cele mai potrivite îngrijiri medicale;
e) definirea în zone geografice, grupate în jurul unor centre de nivel III, a regiunilor care corespund urmãtoarelor criterii:
1. 15.000-20.000 de naşteri înregistrate per regiune;
2. durata de maximum doua ore a transportului gravidei sau nou-nascutului pana la centrul de nivel III;
f) transportul în utero ca mod prioritar de transport, cãtre centrul regional de nivel III;
g) transportul dupã naştere al nou-nascutilor care necesita îngrijiri în centre de nivel III de cãtre unitãţi de transport neonatal specializat.
III. Criterii de ierarhizare pe trei niveluri a competentelor profesionale ale unitãţilor de specialitate obstetrica-ginecologie şi neonatologie
Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va elabora criteriile specifice pentru evaluarea şi încadrarea pe trei niveluri a competentelor profesionale ale maternitatilor, criterii care vor fi aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei. Definitia nivelurilor va lua în considerare:
a) competentele pentru:
- ginecologie;
- obstetrica;
- neonatologie;
b) dotarea minima obligatorie;
c) organizarea, spaţiul, circuitele;
d) facilitãţile de comunicare şi transport;
e) personalul:
- de baza;
- pentru asigurarea permanentelor;
f) instruirea profesionalã, performanţe profesionale, competenta managerialã.
Ca prioritate, din cele 261 de maternitati (dintre care 44 sunt la nivel comunal, 109 la nivel orasenesc, 87 la nivel municipal/judeţean şi 21 la nivel universitar) se reabiliteaza şi se reorganizeazã ca centre de nivel III urmãtoarele 18 maternitati:


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Centru de nivel III Regiunea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Bacau Spital de obstetrica-ginecologie Bacau, Vrancea
(clãdire separatã)
Braşov Spital de obstetrica-ginecologie Braşov, Covasna
(clãdire separatã)
Cluj-Napoca Secţie de obstetrica-ginecologie în Cluj, Bistrita-Nasaud,
spital general (clãdire separatã) Maramures, Salaj
Constanta Secţie de obstetrica-ginecologie în Constanta, Tulcea
spital general (clãdire comuna)
Craiova Secţie de obstetrica-ginecologie în Dolj, Gorj, Olt,
spital general (clãdire comuna) Mehedinti, Valcea
Iaşi Spital de obstetrica-ginecologie Iaşi, Neamt, Vaslui
(clãdire separatã)
Oradea Spital de obstetrica-ginecologie Bihor, Satu Mare
(clãdire separatã)
Galaţi Secţie de obstetrica-ginecologie Galaţi, Brãila
(clãdire separatã)
Sibiu Secţie de obstetrica-ginecologie în Sibiu, Alba
spital general (clãdire comuna)
Suceava Secţie de obstetrica-ginecologie în Suceava, Botosani
spital general (clãdire comuna)
Targu Mures Secţie de obstetrica-ginecologie în Mures, Harghita
spital general (clãdire comuna)
Timişoara Spital de obstetrica-ginecologie Timis, Arad, Caras-
(clãdire separatã) Severin, Hunedoara
Bucureşti 2 spitale de obstetrica-ginecologie Arges, Buzau, Calarasi
(7 mater- (clãdire separatã), 5 secţii de Dambovita, Giurgiu,
nitati) obstetrica-ginecologie în spitale Ialomita, Ilfov,
generale (2 în clãdire comuna şi 3 Prahova, Teleorman
în clãdire separatã)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Toate maternitatile vor trebui sa ofere îngrijire integrata nou-nascutilor sanatosi dupã sistemul "rooming-în", care favorizeazã alimentarea precoce la san.
În cadrul centrelor regionale de nivel III se vor constitui unitãţi de terapie intensiva neonatala ca secţii de sine stãtãtoare care vor asigura îngrijiri specifice de lungã durata celor mai dificile cazuri din regiune şi care vor avea în compunere unitãţi de transport neonatal specializat.
Toate secţiile de obstetrica-ginecologie vor asigura servicii de întrerupere a sarcinii în condiţii de siguranta şi calitate, incluzând servicii de consiliere şi oferire de contraceptive dupã avort. Preţul acestor servicii nu va putea depãşi un plafon maximal stabilit de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pentru a se evita limitarea accesului femeilor la aceste servicii şi recurgerea la avort ilegal.

ANEXA 2

Modalitatea de evaluare a situaţiei actuale

I. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va elabora un sistem de evaluare a tuturor secţiilor de obstetrica-ginecologie şi neonatologie din ţara, urmãrind:
a) organizarea secţiilor, spaţiilor, circuitelor;
b) infrastructura;
c) personalul;
d) dotarea cu echipamente;
e) indicatorii de funcţionare;
f) contextul local (medical, demografic, economic, geografic etc.).
II. Evaluarea secţiilor de obstetrica-ginecologie şi neonatologie se va efectua în fiecare judeţ de cãtre echipe formate din 5 persoane:
a) directorul pe probleme de reforma din cadrul direcţiei de sãnãtate publica;
b) inspectorul cu asistenta familialã şi socialã din cadrul direcţiei de sãnãtate publica;
c) un epidemiolog desemnat de inspectorul sanitar şef şi de directorul pe probleme de supraveghere din cadrul direcţiei de sãnãtate publica;
d) medicul responsabil de asistenta obstetricala şi ginecologica pe judeţ;
e) un reprezentant al colegiului judeţean al medicilor.
III. Instrumentele de evaluare vor fi redactate de cãtre un colectiv mixt de specialişti reprezentând Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului, Institutul de Management al Serviciilor de Sãnãtate şi comisiile de obstetrica-ginecologie şi neonatologie ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familei.
IV. Comisiile se vor deplasa pe teren la nivelul fiecãrei secţii şi vor urmãri parametrii de mai sus, fãcând propuneri concrete pentru fiecare unitate. Comisiile vor argumenta în fiecare caz propunerile fãcute. Evaluarea va include şi estimarea costurilor necesare reabilitãrii sau reorganizãrii fiecãrei secţii, defalcate pe capitole de infrastructura, dotare cu echipament, personal etc.
Termenul de încheiere a evaluãrii tuturor secţiilor de cãtre comisii este 1 iunie 2002.
V. Propunerile comisiilor de evaluare vor fi analizate la nivelul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei de cãtre o comisie unica, urmând sa se ia deciziile care se impun de la caz la caz, respectiv încadrarea fiecãrei unitãţi în unul dintre nivelurile I-III sau reorganizarea unitãţii în alt profil.
Termenul de încheiere a analizei la nivelul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi de luare a deciziilor specifice referitoare la încadrarea unitãţilor este 1 august 2002.

ANEXA 3

Modalitatea de reabilitare şi reorganizare

I. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va analiza rezultatele evaluãrii prin prisma necesarului de acoperire a teritoriului cu asistenta medicalã de specialitate şi va elabora un plan naţional de reabilitare şi reorganizare, cu acţiuni ierarhizate în funcţie de prioritati şi eşalonate în timp.
Termenul de finalizare a planului de reabilitare este 1 octombrie 2002.
II. De asemenea, Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va evalua costurile efective pe care le necesita acţiunile planului de reabilitare şi reorganizare şi va include aceste sume în proiectul bugetului de stat pe anul 2003 şi apoi pe anul 2004.
Termenul de finalizare a estimarilor financiare legate de planul de reabilitare este 1 octombrie 2002.
III. Implementarea programului de reabilitare şi reorganizare se va face în patru etape:
a) etapa I - reabilitarea şi reorganizarea administrativã şi infrastructurala a unitãţilor sanitare de nivel III (în perioada 1 octombrie 2002 - 31 decembrie 2003);
b) etapa II - reabilitarea şi reorganizarea administrativã şi infrastructurala a unitãţilor sanitare de nivel II şi I (în perioada 1 octombrie 2002-31 decembrie 2004);
c) etapa III - dotarea cu echipament a unitãţilor sanitare (în perioada 1 februarie 2003-31 decembrie 2004);
d) etapa IV - dotarea cu echipament a centrelor de excelenta (în perioada 1 februarie 2003-31 decembrie 2004).


ANEXA 4

Acreditarea, monitorizarea şi reevaluarea
periodicã a competentelor şi calitãţii actului medical

I. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei va constitui o comisie nationala de evaluare, acreditare şi reevaluare a unitãţilor spitaliceşti de obstetrica-ginecologie şi neonatologie, compusa din reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, ai comisiilor de obstetrica-ginecologie şi neonatologie ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ai Colegiului Medicilor din România. Comisia va avea urmãtoarele atribuţii:
a) elaborarea unui sistem de monitorizare şi control al unitãţilor sanitare specializate de obstetrica-ginecologie şi neonatologie;
b) elaborarea unei metodologii de evaluare, acreditare şi reevaluare;
c) analizarea reevaluarilor periodice (la 2 ani) ale unitãţilor de specialitate;
d) propuneri pentru schimbarea acreditãrii şi încadrãrii unitãţilor;
e) evaluarea centrelor candidate pentru nominalizare ca centre de excelenta;
f) propuneri pentru nominalizarea centrelor de excelenta;
g) controlul calitãţii actului medical desfãşurat în maternitati;
h) propunerea mãsurilor de corectare a aspectelor necorespunzãtoare ale asistenţei de specialitate din maternitati.
II. În vederea monitorizarii activitãţilor şi calitãţii asistenţei medicale se va dezvolta şi se va implementa pana la sfârşitul programului de reabilitare şi reorganizare un sistem de informaţie pentru management, unitar la nivelul maternitatilor.
-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016