Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 522 din 24 august 1998  privind infiintarea Companiei Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 522 din 24 august 1998 privind infiintarea Companiei Nationale "Aeroportul International Bucuresti-Otopeni" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 335 din 7 septembrie 1998
În temeiul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 207/1997 , cu modificãrile ulterioare, al <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile şi al <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Compania Nationala "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni" - S.A., denumita în cele ce urmeazã Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, cu sigla A.I.B.O., prin reorganizarea Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", care se desfiinţeazã.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este societate comercialã pe acţiuni, cu capital integral de stat, care se organizeazã şi funcţioneazã pe baza de gestiune economicã. Sursele de finanţare se asigura din venituri proprii şi, în completare, prin transferuri de la bugetul de stat, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu statutul prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(3) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este persoana juridicã romana, cu sediul în comuna Otopeni, sos. Bucureşti-Ploiesti, km 16,5, judeţul Ilfov.
ART. 2
(1) Capitalul social iniţial al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este de 141.014.103 mii lei şi se constituie prin preluarea activului patrimonial al Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", conform datelor din bilanţul contabil al acesteia la data de 30 iunie 1998, actualizat potrivit prevederilor legale.
(2) Bunurile aparţinând domeniului privat al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", trec în proprietatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi se regãsesc în capitalul social iniţial.
(3) Bunurile proprietate publica de natura celor prevãzute la art. 135 alin. (4) din Constituţie, reprezentând piste de decolare-aterizare, cai de rulare, platforme de imbarcare-debarcare, precum şi terenurile de sub acestea, aflate în administrarea Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", se concesioneaza de cãtre Ministerul Transporturilor Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în condiţiile legii.
(4) Contravaloarea bunurilor proprietate publica nu se regaseste în valoarea capitalului social al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(5) Veniturile rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publica, concesionate Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, se constituie venituri proprii ale acestuia.
(6) Capitalul social iniţial este în întregime subscris de statul roman, în calitate de acţionar unic, şi este vãrsat integral la data constituirii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(7) Terenurile aflate în proprietatea Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", care nu fac obiectul domeniului public, trec în proprietatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, includerea în capitalul social al acestuia efectuandu-se potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 3
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri acţiunile Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sunt deţinute în totalitate de statul roman, reprezentat prin Ministerul Transporturilor, care îşi exercita drepturile şi obligaţiile ce decurg din calitatea de acţionar unic.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni va putea fi privatizat în condiţiile legii, statul pãstrând pachetul de acţiuni care sa-i asigure poziţia majoritara.
ART. 4
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni are ca obiect principal de activitate efectuarea de prestaţii, servicii, lucrãri de exploatare, întreţinere, reparare, dezvoltare şi modernizare a bunurilor din patrimoniul sau, aflate în proprietate sau în concesiune, în vederea asigurãrii condiţiilor pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor în trafic naţional şi/sau internaţional, asigurarea serviciilor aeroportuare pentru tranzitul de persoane, mãrfuri şi posta, precum şi servicii de interes public naţional.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni va putea efectua orice alte operaţiuni şi activitãţi legale necesare realizãrii obiectului sau de activitate.
(3) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni elaboreazã norme specifice care devin obligatorii, dupã aprobarea lor de cãtre Ministerul Transporturilor, pentru persoanele fizice, precum şi pentru agenţii economici şi organele autoritãţii de stat care îşi desfãşoarã activitatea în perimetrul aeroportului.
ART. 5
(1) Cheltuielile de capital ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, aferente patrimoniului propriu, se asigura din surse proprii, credite interne sau externe şi din alte surse atrase, potrivit legii.
(2) Finanţarea programelor de investiţii aeroportuare, aprobate de cãtre Guvern pana la data infiintarii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, se asigura din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.
(3) Crearea de noi bunuri proprietate publica, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizãrii activitãţii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se asigura integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor. Obiectivele de investiţii respective se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Bunurile de natura proprietãţii publice, rezultate în urma finalizarii programelor de investiţii aprobate de Guvern pana la data infiintarii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, precum şi alte bunuri de natura proprietãţii publice nou-create sau rezultate în urma dezvoltãrii sau/şi modernizãrii celor existente se concesioneaza acestuia în condiţiile legilor în vigoare.
(5) Obligaţiile de plata ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, nescadente pana la data infiintarii acestuia, conform condiţiilor şi perioadelor prevãzute în contractele aflate în derulare pentru realizarea programelor de investiţii aparţinând domeniului privat al statului sau domeniul privat al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, se vor asigura din surse proprii şi, în completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.
(6) Obligaţiile de plata nescadente pana la data infiintarii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, pentru crearea de noi bunuri proprietate publica, pentru modernizarea sau dezvoltarea bunurilor proprietate publica existente, inclusiv sumele aferente din împrumuturi, împreunã cu dobânzile şi comisioanele, se vor asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, conform condiţiilor şi perioadelor prevãzute în contractele aflate în derulare.
ART. 6
Prestarea de servicii în interesul instituţiilor statului se va efectua pe baza unor contracte încheiate între Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, cu avizul Ministerului Transporturilor, pe de o parte, şi solicitant, pe de alta parte.
ART. 7
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate pune la dispoziţie spaţii şi utilitãţi necesare instituţiilor statului, care desfãşoarã activitãţi în cadrul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi au ca scop apãrarea şi siguranta nationala, precum şi ordinea publica. Pentru asigurarea acestor spaţii şi utilitãţi, Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, cu avizul Ministerului Transporturilor, va încheia contracte cu instituţiile statului implicate în activitãţi de apãrare, siguranta nationala şi ordine publica, care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul aeroportului.
ART. 8
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este condus de adunarea generalã a actionarilor, constituitã din împuterniciţi mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat.
(2) Adunarea generalã a actionarilor are atribuţii şi competente stabilite prin statut.
(3) Pana la privatizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de Ministerul Transporturilor, prin ministrul transporturilor sau prin împuterniciţii mandatati de acesta.
ART. 9
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este administrat de consiliul de administraţie, ales de adunarea generalã a actionarilor.
(2) În perioada în care statul este acţionar unic consiliul de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Preşedintele consiliului de administraţie este şi directorul general al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(4) Atribuţiile consiliului de administraţie şi ale preşedintelui acestuia sunt stabilite prin statut.
ART. 10
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni preia activul şi pasivul pe baza bilanţului contabil de la data de 30 iunie 1998, precum şi toate drepturile şi obligaţiile Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni" şi se substituie în toate litigiile în curs ale acesteia.
ART. 11
Personalul salariat al Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", preluat de cãtre Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, este considerat transferat de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 12
Prezenta hotãrâre intra în vigoare dupã 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 13
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 38/1997 privind reorganizarea activitãţii aeroporturilor din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 4 martie 1997, referitoare la Regia Autonomã "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", se abroga.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Ministrul reformei,
preşedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan


ANEXA 1


STATUTUL
Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni" - S.A.

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea
(1) Denumirea societãţii comerciale este Compania Nationala "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni" - S.A., cu sigla A.I.B.O., denumita în continuare Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(2) În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi documentele emanând de la Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni se vor mentiona denumirea acestuia, precedatã sau urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", sediul, capitalul social, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal.
ART. 2
Forma juridicã
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este persoana juridicã romana, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul
(1) Sediul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este în comuna Otopeni, sos. Bucureşti-Ploiesti km 16,5, judeţul Ilfov, şi poate fi schimbat la o alta adresa, în aceeaşi localitate sau în alta localitate din România, pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, birouri şi altele asemenea în ţara şi în strãinãtate, legate de obiectul sau de activitate.
ART. 4
Durata
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni se constituie pentru o durata nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii lui în registrul comerţului.

CAP. 2
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
Scopul
(1) Scopul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni îl constituie efectuarea de prestaţii, servicii, lucrãri de exploatare, întreţinere, reparare, dezvoltare şi modernizare a bunurilor din patrimoniul sau, aflate în proprietate sau în concesiune, în vederea asigurãrii condiţiilor pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor în trafic naţional şi/sau internaţional, asigurarea serviciilor aeroportuare pentru tranzitul de persoane, mãrfuri şi posta, precum şi servicii de interes public naţional.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni va efectua orice operaţiuni şi activitãţi necesare pregãtirii şi promovãrii obiectului de activitate, în scopul acesta putând efectua orice fel de operaţiuni legale.
ART. 6
Obiectul de activitate
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni are ca obiect de activitate:

I. În domeniul tehnic:
-------------------
1. asigura exploatarea, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare: piste, cai de rulare, platforme, drumuri de acces şi de incinta, parkinguri, aerogãri, hangare, construcţii, instalaţii şi echipamente speciale, precum şi alte dotãri care concura la buna desfãşurare a activitãţii aeroportuare, în concordanta cu standardele interne şi internaţionale, în vederea satisfacerii cerinţelor transportului aerian;
2. asigura exploatarea, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare în sectoarele mecanoenergetic, telecomunicaţii, de transport şi deservire aeroportuara, tehnica de calcul şi informatica, supraveghere şi control, informaţii şi publicitate;
3. elaboreazã, aproba şi aplica norme tehnice adaptate la specificul dotãrii, pentru exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare;
4. organizeazã şi tine evidenta de cadastru;
5. analizeazã şi se pronunţa asupra proiectelor de construcţii-montaj elaborate pentru zonele de servituţi aeronautice ale aeroportului, în vederea avizãrii acestora de cãtre organele în drept;
6. aplica reglementãrile interne şi internaţionale privind activitatea aeroportuara;
7. organizeazã activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor, specifica domeniului aeroportuar, potrivit normelor interne şi internaţionale;
8. asigura controlul desfãşurãrii proceselor şi operaţiunilor aeroportuare, în vederea respectãrii normelor, reglementãrilor şi recomandãrilor de exploatare aeroportuara interna şi internationala;
9. elaboreazã şi propune spre promovare proiecte de acte normative referitoare la exploatarea, dezvoltarea şi modernizarea sa;
10. întocmeşte studii şi cercetãri referitoare la dezvoltarea, modernizarea şi optimizarea activitãţii aeroportuare, precum şi la impactul aeroportului în zona sa de influenta;
11. prin posibilitãţi proprii sau cu parteneri din ţara şi din strãinãtate, pe baza de contract, realizeazã activitãţi de import şi de aprovizionare tehnico-materialã;
12. organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de cooperare tehnica, economicã cu firme din ţara şi din strãinãtate în domeniul sau de activitate, potrivit normelor interne şi internaţionale în vigoare;
13. ia mãsuri pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate, în ţara sau în strãinãtate, a personalului propriu. Atesta calificarea personalului pentru meserii specifice deservirii activitãţilor aeroportuare, cu excepţia acelor meserii pentru care normele în vigoare interne sau internaţionale prevãd alte condiţii de atestare.

II. În domeniul operational:
------------------------
1. asigura aplicarea reglementãrilor interne şi internaţionale privind activitatea aeroportuara;
2. asigura facilitãţi de protecţie a navigaţiei aeriene, de infrastructura, mecano-energetice, de telecomunicaţii, informatice, de anuntare de supraveghere, de paza şi control, necesare desfãşurãrii în condiţii de siguranta a transporturilor aeriene de pasageri şi de mãrfuri, executate de transportatori interni şi externi;
3. asigura supervizarea la sol: servicii de reprezentanta şi legatura cu autoritãţile locale sau cu oricare alta entitate; controlul înregistrãrilor şi comunicaţii; servicii de manipulare, stocare şi administrare a unitãţilor de încãrcare; orice altfel de serviciu de supervizare, înaintea, în timpul sau dupã zbor, şi orice altfel de servicii administrative cerute de utilizatori;
4. asigura orice fel de asistenta la sosirea, plecarea, transferul sau tranzitul pasagerilor, în sau în afarã aeroportului, incluzând primirea şi informarea acestora, verificarea biletelor şi a documentelor de cãlãtorie, înregistrarea bagajelor şi transportul lor în zona de sortare;
5. asigura orice fel de operaţiune, privind tratamentul bagajelor, manipularea lor în zonele de înregistrare şi sortare, sortarea, pregãtirea acestora pentru plecare, încãrcarea şi descãrcarea lor de pe mijloacele de transport de la aeronava la zona de sortare şi invers;
6. asigura orice fel de operaţiune privind tratamentul mãrfurilor şi al poştei, manipulare, transport, stocare la export, tranzit şi import, inclusiv în ceea ce priveşte prelucrarea documentelor de însoţire, organizarea procedurilor de vamuire şi implementarea oricãror proceduri de securitate în acord cu transportatorul sau impuse de circumstanţe;
7. asigura activitatea de escala a aeronavelor, cuprinzând conducerea aeronavei la sol, la sosire şi la plecare; asistarea aeronavei la plecare; furnizarea şi operarea mijloacelor necesare; organizarea comunicaţiilor între aeronava şi sol; încãrcarea şi descãrcarea aeronavei, inclusiv aprovizionarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare, ca şi transportul echipajului şi al pasagerilor între aeronava şi terminal; furnizarea şi operarea unitãţilor pentru alimentarea, aprovizionarea şi pornirea aeronavei; organizarea mãsurilor de siguranta impotriva focului şi altor riscuri, ca şi furnizarea şi operarea mijloacelor necesare; miscarea aeronavei la sol, la sosire şi la plecare, precum şi furnizarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare; curatarea interioarã şi exterioarã a aeronavei, servicii de toaleta şi apa; racorirea şi încãlzirea cabinei, îndepãrtarea zapezii şi a ghetii, dezghetarea aeronavei;
8. asigura organizarea şi efectuarea operaţiunilor de alimentare cu combustibil, stocarea combustibililor, controlul calitãţii combustibililor, alimentarea cu ulei şi cu alte fluide;
9. asigura organizarea şi executarea transportului echipajului, pasagerilor, bagajelor, cargoului şi al poştei între aeroport şi orice alt punct, precum şi orice alt transport cerut de transportator;
10. asigura organizarea şi executarea transportului, încãrcãrii şi descãrcãrii din avion a mancarii şi bauturii, depozitarea mancarii, bãuturilor şi echipamentului necesar preparãrii lor, curatarea acestui echipament;
11. asigura organizarea şi executarea de activitãţi şi servicii cu specific aeroportuar;
12. asigura datele de informare aeronautica interna şi internationala cu privire la starea şi funcţionarea sectoarelor şi a mijloacelor care concura la activitatea aeroportuara;
13. asigura elaborarea şi aplicarea programului de securitate aeroportuara prin personalul propriu şi în colaborare cu forţele militare şi civile competente; asigura eliberarea documentelor de acces în zonele aeroportului, precum şi controlul acceselor;
14. organizeazã şi coordoneazã elaborarea procedurilor de înştiinţare şi scoatere a personalului în situaţii deosebite şi stabileşte mijloacele de alarmare;
15. participa la planurile de acţiune privind alarmarea, cãutarea şi salvarea aeronavelor aflate în dificultate;
16. organizeazã şi executa controlul tehnic periodic în vederea omologãrii infrastructurii, instalaţiilor şi a echipamentelor proprii, obţinerii certificatelor de exploatare sau prelungirii duratei lor de valabilitate;
17. asigura organizarea şi efectuarea controlului medical al personalului aeroportului şi intervenţia de urgenta în aeroport; asigura, contra cost, asistenta medicalã personalului companiilor aeriene, agenţilor economici, precum şi servicii pentru respectarea normelor igienico-sanitare;
18. asigura respectarea disciplinei muncii în desfãşurarea activitãţilor aeroportuare, a atribuţiilor de serviciu şi a celorlalte prevederi legale de cãtre întregul personal aeroportuar şi sancţioneazã abaterile constatate;
19. asigura coordonarea întregii activitãţii aeroportuare desfãşurate în spaţiul aeroportuar. Elaboreazã norme, normative, regulamente şi instrucţiuni pentru intreaga activitate aeroportuara, urmãreşte aplicarea acestora şi sancţioneazã abaterile constatate. Încheie regulamente-cadru cu organele statului şi cu agenţii economici implicaţi în activitatea aeroportuara, pentru stabilirea obligaţiilor, responsabilitãţilor şi a modului comun de acţiune;
20. în cadrul obiectului de activitate îşi poate diversifica serviciile în scopul creşterii veniturilor şi al satisfacerii cererii activitãţii aeroportuare.

III. În domeniul economico-financiar:
--------------------------------
1. realizeazã programarea şi executarea activitãţii economico-financiare, întocmeşte bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil, urmãreşte executarea acestora conform legislaţiei în vigoare;
2. elaboreazã programul sau de dezvoltare şi modernizare, solicita acordarea de alocaţii bugetare şi de alte surse prevãzute de lege pentru finanţare, urmãreşte elaborarea şi avizarea legalã a documentaţiei tehnice de execuţie şi realizarea obiectivelor programate;
3. pregãteşte documentele necesare şi fundamenteazã cheltuielile de administrare şi exploatare pentru stabilirea, conform legii, a tarifelor şi redevenţelor în lei şi în valuta pentru toate prestaţiile efectuate conform obiectului sau de activitate;
4. efectueazã prestaţii legate de transportul aerian, respectiv comercializeazã produse în regim "duty-free", în condiţiile legii, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian, servicii hoteliere, comercializeazã bunuri de larg consum, alimentare şi nealimentare, echipamente şi utilaje specifice activitãţii aeroportuare şi piesele de schimb aferente;
5. identifica şi exploateazã toate sursele de venituri pentru eficientizarea activitãţii pe care o desfãşoarã;
6. efectueazã operaţiuni de comerţ exterior şi de marketing;
7. se poate afilia la organe şi organisme internaţionale din domeniul sau de activitate şi poate participa la seminariile şi conferinţele organizate;
8. fundamenteazã politica de credite şi a altor surse de finanţare a sa;
9. asigura patrimoniul şi activitatea aeroportului prin agenţi economici specializaţi în acest domeniu;
10. încheie contracte de prestãri de servicii, închiriere, antrepriza, asistenta tehnica, consultanţa, asigurãri, asociere etc. pentru realizarea obiectului sau de activitate, cu parteneri din ţara şi din strãinãtate;
11. încheie contracte de închiriere, concesiune şi subconcesiune pentru utilizarea terenurilor, infrastructurii, instalaţiilor şi echipamentelor aeroportuare, în scopul realizãrii obiectului sau de activitate;
12. achiziţioneazã terenuri noi pentru dezvoltarea şi modernizarea platformei aeroportuare.

CAP. 3
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social iniţial al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este de 141.014.103 mii lei şi se constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni", conform datelor din bilanţul contabil al acesteia la data de 30 iunie 1998.
(2) Capitalul social iniţial este reprezentat prin 1.410.141 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominalã de 100.000 lei.
(3) Capitalul social iniţial este în întregime subscris de statul roman, în calitate de acţionar unic, şi este vãrsat integral la data constituirii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(4) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate fi privatizat, în condiţiile legii, statul roman pãstrând pachetul majoritar.
(5) Pana la privatizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni acţiunile sunt deţinute în totalitate de cãtre statul roman, iar drepturile şi obligaţiile decurgând din drepturile de proprietate asupra acestora sunt exercitate de cãtre acţionarul unic prin Ministerul Transporturilor.
ART. 8
Majorarea sau reducerea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(2) Capitalul social poate fi majorat prin:
a) subscriere de noi aporturi la capital, în numerar şi/sau în natura;
b) încorporarea rezervelor (în care vor putea fi incluse diferenţele favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu excepţia rezervelor legale, precum şi a profitului şi primelor de emisiune;
c) compensarea unor creanţe lichide şi exigibile asupra Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni cu acţiuni ale acestuia;
d) includerea valorii, dupã expertizare, a terenurilor aparţinând domeniului privat al statului care trec în proprietatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
e) alte surse stabilite de adunarea generalã a actionarilor ori de cãtre consiliul de administraţie, dupã caz, potrivit legii.
(3) În cazul în care administratorii constata pierderea a jumãtate din capitalul social, ei sunt obligaţi sa convoace, în termen de maximum 60 de zile, adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, care va decide fie reconstituirea capitalului social, fie limitarea sa la valoarea rãmasã, fie dizolvarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(4) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupã 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
ART. 9
Acţiunile
(1) Adunarea generalã a actionarilor va decide forma şi data la care vor fi imprimate titlurile individuale ori cumulative, care atesta calitatea de acţionar.
(2) Titlurile menţionate în alineatul precedent vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
(3) Acţiunile sau, dupã caz, titlurile cumulative vor purta numerele de ordine, timbrul sec al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, semnatura preşedintelui consiliului de administraţie şi a unui membru al acestuia.
(4) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, care se pãstreazã la sediul aeroportului.
(5) Persoanele fizice sau juridice, romane sau strãine, vor putea deţine acţiuni la Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, fãrã a fi afectatã poziţia statului de acţionar majoritar.
ART. 10
Obligaţiuni
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este autorizat sa emita obligaţiuni în condiţiile legii.
ART. 11
Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Acţiunile subscrise şi vãrsate de acţionari, potrivit legii, conferã acestora dreptul la vot în adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, şi orice alte drepturi prevãzute în statut.
(2) Deţinerea de acţiuni implica adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativã devine proprietatea mai multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care acestea desemneazã un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând din acţiuni.
(5) Când o acţiune este proprietatea indivizã a mai multor persoane, acestea sunt rãspunzãtoare, în mod solidar, pentru efectuarea vãrsãmintelor datorate.
(6) Obligaţiile Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sunt garantate cu capitalul social al acestuia, iar actionarii rãspund în limita valorii acţiunilor pe care le deţin.
(7) Patrimoniul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale actionarilor.
(8) Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din profitul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni ce i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a actionarilor sau asupra cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea aeroportului, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 12
Cesiunea acţiunilor
(1) Acţiunile sunt indivizibile în orice raporturi cu Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, care nu recunoaşte pentru fiecare acţiune decât un singur proprietar.
(2) Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau terţi se poate face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 13
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe Consiliul de administraţie al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi sa facã public faptul prin presa. Dupã 6 luni de la publicarea pierderii acţiunilor acţionarul va putea obţine un duplicat al acestora.

CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor

ART. 14
Componenta şi atribuţii
(1) Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, care decide asupra activitãţii acestuia şi asupra politicii lui economice.
(2) Pana la privatizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de Ministerul Transporturilor, care va numi un consiliu de administraţie.
(3) Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte în şedinţe ordinare şi extraordinare.
(4) În prima şedinţa a adunãrii generale a actionarilor se stabileşte regulamentul de funcţionare a acesteia.
(5) Pentru activitatea depusa, împuterniciţii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generalã a actionarilor vor beneficia de o indemnizaţie stabilitã conform criteriilor aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
(6) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) alege cenzorii, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabileşte remuneraţia, îi descarca de activitate şi îi revoca;
b) stabileşte competentele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi ale comisiei de cenzori şi stabileşte remuneraţia membrilor consiliului de administraţie;
c) stabileşte şi modifica programele de activitate şi bugetului Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în condiţiile legii;
d) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de profit şi pierderi, dupã analizarea raportului consiliului de administraţie, al comisiei de cenzori, dupã caz, şi aproba repartizarea profitului între acţionari;
e) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi la realizarea de investiţii noi;
f) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a directorului general, a membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor pentru pagubele pricinuite Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
g) hotãrãşte gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multora dintre unitãţile Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
h) hotãrãşte în orice alte probleme privind Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, care intra în competenta adunãrii generale ordinare a actionarilor, potrivit legii şi prezentului statut.
(7) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
b) hotãrãşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;
c) hotãrãşte reducerea capitalului social sau reîntregirea sa prin emisiune de noi acţiuni;
d) hotãrãşte cu privire la modificarea statutului;
e) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea şi lichidarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, precum şi la asocierea acestuia cu terţe persoane fizice sau juridice pentru formarea de asociaţii sau societãţi cu sau fãrã personalitate juridicã;
f) hotãrãşte cu privire la regimul de amortizare a fondurilor fixe;
g) hotãrãşte schimbarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
h) aproba scoaterea din funcţiune şi casarea mijloacelor fixe;
i) aproba conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta;
j) aproba conversia unei categorii de obligaţiuni în alta categorie sau în acţiuni;
k) aproba emisiunea de obligaţiuni;
l) hotãrãşte cu privire la schimbarea obiectului de activitate al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
m) adopta orice alta modificare a actului constitutiv sau oricare alta hotãrâre pentru care este cerutã aprobarea adunãrii generale a actionarilor.
ART. 15
Convocarea adunãrii generale a actionarilor
(1) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor se convoacã cel puţin o data pe an, în termen de maximum 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul urmãtor.
(2) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor se convoacã de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau de inlocuitorul desemnat de acesta.
(3) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor va fi convocatã ori de câte ori va fi necesar, la solicitarea acţionarului care deţine poziţia de control, la cererea consiliului de administraţie ori a cenzorilor sau la cererea deţinãtorilor a cel puţin 10% din capitalul social.
(4) În toate cazurile adunarea generalã a actionarilor va fi convocatã cu cel puţin 30 de zile înainte. Convocarea se va face prin scrisoare recomandatã, transmisã fiecãrui deţinãtor de acţiuni la ultima adresa înregistratã în registrul actionarilor. În situaţia în care numãrul actionarilor este mai mare de 50, convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de larga circulaţie.
(5) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a actionarilor, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterii acesteia. Când în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
(6) Şedinţele adunãrilor generale ale actionarilor vor avea loc la sediul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sau în orice alt loc specificat în convocare.
(7) La propunerea actionarilor, cu acordul majoritãţii reprezentând doua treimi din capitalul social, în şedinţele adunãrii generale a actionarilor pot fi discutate şi alte probleme decât cele înscrise în ordinea de zi.
(8) Membrii consiliului de administraţie al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni participa la adunãrile generale ale actionarilor în calitate de invitaţi.
ART. 16
Organizarea adunãrii generale a actionarilor
(1) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor este constituitã valabil şi poate lua hotãrâri, dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin doua treimi din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin jumãtate din capitalul social. Hotãrârile se iau cu majoritatea absolutã a voturilor deţinãtorilor capitalului social, care sunt reprezentaţi în aceasta.
(2) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor este constituitã valabil şi poate lua hotãrâri, dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin trei pãtrimi din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin jumãtate din capitalul social. La prima adunare, hotãrârile se iau cu votul unui numãr de acţionari, care sunt reprezentaţi în aceasta, ce deţin cel puţin jumãtate din capitalul social, iar la a doua adunare, cu votul unui numãr de acţionari, care sunt reprezentaţi în aceasta, ce deţin cel puţin o treime din capitalul social.
(3) Şedinţele adunãrii generale a actionarilor sunt conduse de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau, în lipsa acestuia, de cãtre o persoana desemnatã pentru a-l înlocui. În perioada în care statul este acţionar unic, şedinţele adunãrilor generale ale actionarilor vor fi conduse de cãtre un membru ales de acestea.
(4) Adunarea generalã a actionarilor va desemna dintre actionarii prezenţi un secretar care va verifica îndeplinirea tuturor formalitãţilor cerute de lege şi de statut pentru desfãşurarea şedinţei. Secretarul întocmeşte procesul-verbal al şedinţei adunãrii generale a actionarilor, care va fi consemnat într-un registru special, sigilat şi parafat, ţinut prin grija administratorilor.
(5) Procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor trebuie sa conţinã menţiuni privind formalitãţile de convocare, locul, ora, data şedinţei, reprezentanţii actionarilor, rezumatul problemelor puse în discuţie, hotãrârile luate. Documentele referitoare la acestea, precum şi listele de prezenta a actionarilor vor constitui anexe ale procesului-verbal de şedinţa.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de cãtre persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
ART. 17
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor
(1) Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea cenzorilor, pentru revocarea lor şi pentru luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
(3) Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor sunt obligatorii chiar şi pentru actionarii absenţi sau nereprezentati sau care au votat impotriva.
(4) Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, pentru a fi menţionate, în extras, în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României. Ele nu vor putea fi executate înainte de aducerea la îndeplinire a formalitãţilor de mai sus şi, dupã caz, a oricãror alte cerinţe prevãzute de lege.
(5) Actionarii care nu sunt de acord cu hotãrârile luate de adunãrile generale ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a sediului sau a formei juridice a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni au dreptul de a se retrage din acesta şi de a obţine contravaloarea acţiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.

CAP. 5
Consiliul de administraţie

ART. 18
Organizare şi funcţionare
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni este administrat de un consiliu de administraţie compus din 7 administratori, dupã cum urmeazã:
- preşedintele consiliului de administraţie, care îndeplineşte şi funcţia de director general al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- 2 reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor;
- un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
- ingineri, economişti şi jurişti, specialişti din sectoarele de activitate ale aeroportului. Membrii consiliului de administraţie, precum şi preşedintele acestuia trebuie sa îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sa aibã cetãţenia romana şi domiciliul în România;
b) sa aibã capacitatea deplina de exerciţiu;
c) sa nu aibã calitatea de deputat sau de senator.
(2) Consiliul de administraţie al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este ales de cãtre adunarea generalã a actionarilor. În perioada în care Ministerul Transporturilor deţine pachetul majoritar de acţiuni, consiliul de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni lunar şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul administratorilor. Şedinţele ordinare se anunta tuturor membrilor consiliului de administraţie cu cel puţin 3 zile înainte de ţinerea lor, prin grija secretarului. Modificarea datei se transmite cu cel puţin 24 de ore înainte. Ordinea de zi şi materialele destinate a fi discutate în şedinţele ordinare se elaboreazã în scris şi se depun la secretariatul consiliului de administraţie, astfel încât sa poatã fi transmise tuturor membrilor cu cel puţin 3 zile înainte de data ţinerii şedinţei.
(4) Şedinţa este prezidata de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de un membru al consiliului, delegat de preşedinte.
(5) Secretariatul va fi asigurat de o persoana care va fi numita de preşedintele consiliului de administraţie. Secretarul consiliului de administraţie întocmeşte şi pãstreazã dosarele şedinţelor, care trebuie sa conţinã:
- procesul-verbal al şedinţei;
- ordinea de zi, materialele scrise şi documentare pentru şedinţa;
- stenograma sau materialele de înregistrare a lucrãrilor şedinţei, dacã au existat;
- hotãrârile adoptate, cu lista persoanelor cãrora le-au fost difuzate.
Înainte de începerea şedinţei consiliului de administraţie, secretarul acestuia prezintã preşedintelui sau persoanei care urmeazã sa conducã lucrãrile şedinţei o nota cuprinzând:
- situaţia îndeplinirii hotãrârilor şi sarcinilor cu termene de rezolvare stabilite în şedinţele anterioare;
- numele membrilor consiliului de administraţie care au anuntat ca nu pot participa la şedinţa respectiva şi motivele, dacã se cunosc.
Secretarul consiliului de administraţie tine un registru unic de înregistrare şi numerotare a hotãrârilor consiliului de administraţie al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi urmãreşte permanent stadiul îndeplinirii lor. Numerotarea hotãrârilor consiliului de administraţie se face în ordinea adoptãrii lor, anual.
(6) La lucrãrile consiliului de administraţie pot participa ca invitaţi delegaţi ai unor agenţi economici şi instituţii cu care Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni are relaţii în activitatea pe care o desfãşoarã, precum şi specialişti ai acestuia şi reprezentanţi ai sindicatelor.
(7) În situaţia în care se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, va fi numit un nou membru; durata pentru care un membru al consiliului de administraţie este numit pe un post vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
(8) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite.
(9) Şedinţele consiliului de administraţie se ţin în prezenta a cel puţin doua treimi din totalul membrilor consiliului de administraţie. Hotãrârile consiliului de administraţie se adopta prin vot deschis. La cererea a doua treimi din numãrul membrilor prezenţi se poate stabili ca o anumitã hotãrâre sa fie adoptatã prin vot secret. Hotãrârile consiliului de administraţie se iau cu majoritate simpla de voturi. Votul preşedintelui, la adoptarea hotãrârilor, este egal cu al fiecãrui membru al consiliului de administraţie. În caz de egalitate, votul sau este decisiv.
(10) Dezbaterile se consemneazã într-un proces-verbal, în baza cãruia se redacteazã hotãrârea consiliului de administraţie. Procesul-verbal al şedinţei trebui sa cuprindã, în mod obligatoriu, urmãtoarele:
- data ţinerii şedinţei;
- felul şedinţei (ordinarã sau extraordinarã);
- membrii consiliului de administraţie care sunt prezenţi;
- membrii consiliului de administraţie care sunt absenţi (motivele);
- prezentarea unor invitaţi (numele, prenumele şi calitatea), cu consemnarea punctelor din ordinea de zi la a cãror dezbatere au fost invitaţi;
- prezentarea unor reprezentanţi ai sindicatului sau ai salariaţilor (nume, prenume), dacã participa, cu consemnarea punctelor din ordinea de zi la care trebuie sa participe;
- ordinea de zi propusã şi adoptatã;
- problemele discutate, în ordinea dezbaterilor, cu menţionarea obiectiilor şi a propunerilor deosebite;
- hotãrârile adoptate, felul voturilor, nominalizarea membrilor consiliului de administraţie care s-au abtinut sau au fost impotriva acestor hotãrâri, cu consemnarea obiectiilor;
- data urmãtoarei şedinţe a consiliului de administraţie, dacã a fost hotãrâtã.
(11) Procesul-verbal este semnat de membrii prezenţi la şedinţa consiliului de administraţie şi de secretar.
(12) Hotãrârea consiliului de administraţie este semnatã de preşedintele consiliului de administraţie şi de secretari.
(13) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pe o perioada de 4 ani, putând fi reînvestiţi, şi îşi pãstreazã calitatea de angajat la unitatea sau la instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile ce deriva din aceasta calitate.
(14) Pentru activitatea depusa în consiliul de administraţie, membrii acestuia primesc o indemnizaţie, al carei cuantum se stabileşte de adunarea generalã a actionarilor în conformitate cu prevederile legale.
(15) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, fata de Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la prevederile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşelile în administrarea acestuia. În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor.
(16) Membrii consiliului de administraţie vor putea lua decizii legate de administrarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în limita drepturilor ce li se conferã prin lege şi prin prezentul statut.
(17) Conducerea operativã a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni va fi asigurata de cãtre directorul general împreunã cu directorii executivi.
(18) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţie actionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, documentele privind activitatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
(19) Preşedintele şi membrii consiliului de administraţie, cu avizul prealabil al adunãrii generale a actionarilor, vor putea exercita funcţii pentru care se acorda sau nu drepturi salariale într-o alta societate comercialã, exceptând societãţile comerciale la care Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni deţine poziţia de control sau majoritara.
ART. 19
Atribuţiile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi competente:
- aproba regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
- analizeazã şi prezintã spre avizare adunãrii generale a actionarilor strategia de dezvoltare, modernizare, restructurare şi retehnologizare a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- aproba structura organizatoricã şi funcţionalã a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;
- aproba statul de funcţii şi structura personalului, corespunzãtor necesitãţilor activitãţii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, birouri şi altele asemenea, în ţara şi în strãinãtate şi aproba participarea la constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
- convoacã adunarea generalã a actionarilor ori de câte ori este nevoie;
- aproba structura personalului pentru agenţiile din ţara ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, precum şi propunerile nominale pentru personalul detaşat la agenţiile din strãinãtate;
- analizeazã bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi pentru exerciţiul financiar anterior, pe care le înainteazã spre aprobare adunãrii generale a actionarilor;
- aproba, potrivit competentelor stabilite, investiţiile ce urmeazã a fi realizate de Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni din surse proprii, în condiţiile legii;
- analizeazã şi aproba rapoartele periodice privind realizarea indicatorilor aprobaţi prin bugetul de venituri şi cheltuieli pe baza de balanţa contabila şi aproba mãsurile pentru desfãşurarea activitãţii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni în condiţii care sa asigure echilibrul bugetului de venituri şi cheltuieli;
- aproba sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege şi a fondului de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, şi aproba componenta şi mandatul comisiei de negociere a contractului colectiv de munca;
- aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeazã a fi negociat cu reprezentanţii salariaţilor, potrivit legii;
- aproba volumul creditelor bancare curente, al creditelor comerciale şi al garanţiilor ce urmeazã a fi contractate de Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- aproba sau propune, dupã caz, modificãri în volumul fondului de rezerva;
- propune majorarea sau diminuarea patrimoniului Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni în condiţiile legii;
- aproba, potrivit legii, rapoartele periodice ale compartimentelor de control din cadrul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- prezintã ministrului transporturilor propuneri de acte normative şi modificãri ale celor existente pentru a fi supuse aprobãrii potrivit legii;
- îşi da acordul pentru vânzarea de clãdiri, spaţii şi terenuri ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sau aproba închirierea acestora;
- coordoneazã administrarea şi exploatarea eficienta, în condiţiile legii, a întregului patrimoniu al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- propune spre aprobare adunãrii generale a actionarilor înstrãinarea bunurilor imobile aparţinând Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în condiţiile stabilite de lege;
- aproba elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare şi exploatare ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi stabileşte preţurile şi tarifele pentru prestaţiile efectuate;
- aproba criteriile de diferentiere a preţurilor şi tarifelor serviciilor pentru care este prevãzutã încadrarea în limite de baza, de volum şi complexitate;
- propune adunãrii generale a actionarilor scoaterea din funcţiune şi casarea mijloacelor fixe;
- aproba durata recuperãrii şi anuitatile de acoperire a valorii neamortizate şi nerecuperate din valorificarea mijloacelor fixe scoase din funcţiune;
- aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni; în cazul amortizarii accelerate, va propune Ministerului Finanţelor aprobarea acestui sistem;
- aproba valoarea actualizatã a mijloacelor fixe dobândite cu titlu gratuit de Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni, estimate la înscrierea lor în activ pe baza propunerilor fãcute de specialiştii acestuia;
- aproba declasarea şi casarea unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe existente în patrimoniul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- aproba programul de lucru al Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- analizeazã şi hotãrãşte, potrivit competentelor sale, asupra propunerilor, cererilor şi contestaţiilor salariaţilor Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- analizeazã activitatea contractualã a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- stabileşte indemnizaţia secretarului consiliului de administraţie;
- hotãrãşte asupra invitãrii reprezentanţilor salariaţilor la şedinţele consiliului de administraţie, atunci când se dezbat probleme de interes profesional, economic, social sau cultural, şi stabileşte numãrul acestora;
- numeşte directorii executivi, la propunerea directorului general;
- aproba regulamentul de ordine interioarã;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite conform legii;
- analizeazã proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli şi îl transmite spre aprobare conform legii;
- întocmeşte şi transmite Ministerului Transporturilor, pentru a fi preluat în bugetul de stat anual, la termenele prevãzute de Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, necesarul resurselor financiare ce urmeazã a fi asigurate de la bugetul de stat, în completarea surselor proprii, a surselor atrase şi a creditelor contractate de Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni pentru finanţarea programului de investiţii "Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni", precum şi a surselor de la bugetul de stat, necesare finanţãrii programelor de investiţii aferente bunurilor publice;
- întocmeşte şi transmite Ministerului Transporturilor, pentru a fi preluat în bugetul de stat anual, la termenele prevãzute de Legea privind finanţele publice, necesarul resurselor financiare ce urmeazã a fi asigurate de la bugetul de stat pentru rambursarea ratelor scadente, a dobânzilor şi a altor comisioane aferente creditelor externe şi interne contractate pentru finanţarea obiectivului "Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni".

CAP. 6
Atribuţiile directorului general

ART. 20
(1) Directorul general conduce activitatea curenta a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în scopul realizãrii obiectului de activitate şi al îndeplinirii hotãrârilor consiliului de administraţie şi ale adunãrii generale a actionarilor. Pentru aceasta directorul general emite decizii. Directorul general raporteazã consiliului de administraţie despre principalele mãsuri şi decizii luate în perioada dintre doua şedinţe ale consiliului de administraţie. Directorul general are urmãtoarele atribuţii şi competente:
- angajeazã Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni în raporturile cu persoane juridice şi fizice, romane sau strãine, precum şi în fata organelor jurisdicţionale;
- reprezintã Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice romane, cu organismele şi organizaţiile internaţionale la care acesta a aderat, cu alte aeroporturi romane sau din alte state, precum şi cu companii aeriene;
- aproba mandatul delegaţilor Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, care participa la negocierea unor contracte interne sau externe, la reuniuni sau conferinţe interne sau internaţionale;
- propune consiliului de administraţie spre aprobare numirea şi revocarea directorilor executivi ai Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- angajeazã şi concediazã personalul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, în condiţiile legii;
- propunere consiliului de administraţie spre aprobare personalul nominalizat pentru ocuparea posturilor de la agenţiile, filialele, birourile din ţara şi din strãinãtate;
- aproba redistribuirea posturilor vacante în cadrul compartimentelor functionale ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, fãrã a depãşi numãrul de personal aprobat;
- negociaza şi semneazã contractele individuale de munca pentru salariaţii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni;
- organizeazã, urmãreşte şi rãspunde de îndeplinirea:
a) bugetului de venituri şi cheltuieli;
b) programului de investiţii;
c) programului de retehnologizare;
d) programului de reparaţii;
e) programului de achizitionare a materialelor, echipamentelor, pieselor;
f) programului de lucru;
g) programului de restructurare;
- stabileşte relaţiile functionale şi de cooperare în structura organizatoricã aprobatã;
- urmãreşte operativ îndeplinirea mãsurilor necesare pentru realizarea obiectivelor stabilite de cãtre consiliul de administraţie;
- semneazã în numele Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni contractul colectiv de munca şi asigura îndeplinirea angajamentelor acestuia decurgând din contract;
- aproba premiile, ajutoarele materiale şi sporurile salariale care revin angajaţilor prin lege, potrivit contractului colectiv de munca;
- rezolva, în limitele competentelor legale, cererile şi sesizãrile salariaţilor Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, precum şi ale altor persoane care se adreseazã acestuia.
(2) Directorul general îndeplineşte orice alte atribuţii sau sarcini care le revin prin lege sau prin alte acte normative directorilor sau directorilor generali ai societãţilor comerciale sau care sunt stabilite prin hotãrâri ale consiliului de administraţie sau ale adunãrii generale a actionarilor.

CAP. 7
Gestiunea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni

ART. 21
Cenzorii
(1) Gestiunea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este controlatã de acţionari prin 3 cenzori aleşi de adunarea generalã a actionarilor. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert contabil sau contabil autorizat.
(2) În perioada în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social, cenzorii vor fi recomandaţi de cãtre Ministerul Finanţelor.
(3) Adunarea generalã a actionarilor alege, de asemenea, 3 cenzori supleanţi care îi vor înlocui în condiţiile legii, în caz de nevoie, pe cenzorii titulari.
(4) Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, la situaţia patrimoniului, a profitului şi a pierderilor.
(5) Cenzorii au urmãtoarele atribuţii principale:
- în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
- la încheierea exerciţiului financiar controleazã modul de efectuare a inventarierii, de valorificare a rezultatelor acesteia, precum şi evidenta acesteia în bilanţul anual, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, a bilanţului contabil şi contului de profit şi pierderi, prezentând adunãrii generale a actionarilor un raport scris;
- la lichidarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni controleazã operaţiunile de lichidare;
- prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul lor de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate.
(6) Cenzorii se întrunesc la sediul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi iau decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale a actionarilor.
(7) Cenzorii pot convoca adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, dacã aceasta nu a fost convocatã de consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi, cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, sau ori de câte ori considera necesar pentru alte situaţii.
(8) Atribuţiile şi modul de lucru ale cenzorilor, precum şi drepturile şi obligaţiile lor se completeazã cu dispoziţiile legale în acest domeniu.
(9) Cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt numiţi pe o perioada de maximum 3 ani.
(10) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
- sa facã, în fiecare luna şi pe neaşteptate, inspecţii ale casei şi sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sau care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
- sa ia parte la adunãrile generale ordinare şi extraordinare ale actionarilor, inserand în ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
- sa constate depunerea garanţiei din partea administratorilor;
- sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului sa fie îndeplinite de administratori şi de lichidatori.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub incidenta prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã.
(12) Cenzorii sunt obligaţi sa depunã înainte de intrarea în funcţie o garanţie egala cu o treime din garanţia prevãzutã pentru membrii consiliului de administraţie.
(13) Un cenzor poate fi înlocuit cu cenzorul supleant cel mai în varsta, în caz de deces, împiedicare fizica sau legalã, încetare sau renunţare la mandat. Dacã în acest mod numãrul cenzorilor nu se mai poate completa, cenzorii rãmaşi numesc alta persoana în locul vacant, pana la întrunirea cea mai apropiatã a adunãrii generale a actionarilor. În cazul în care nu mai rãmâne în funcţie nici un cenzor, consiliul de administraţie va convoca adunarea generalã a actionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
(14) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor.
(15) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de cãtre adunarea generalã extraordinarã a actionarilor.

CAP. 8
Activitatea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni

ART. 22
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni.
ART. 23
Personalul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni
(1) Personalul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se încadreazã în condiţiile legii, pe baza de concurs sau de examen şi/sau selecţie.
(2) Condiţiile de organizare şi de desfãşurare a concursului, examenului şi selecţiei, precum şi condiţiile de angajare se stabilesc prin regulamentul consiliului de administraţie.
(3) Personalul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni este supus Statutului personalului din aviaţia civilã, reglementãrilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile, precum şi regulamentului de ordine interioarã.
(4) Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
(5) Directorii executivi ai Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sunt numiţi şi revocaţi de consiliul de administraţie.
(6) Persoanele din conducerea compartimentelor şi personalul de execuţie ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni sunt numite şi concediate de cãtre directorul general.
(7) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a cotelor de asigurãri sociale, precum şi a altor obligaţii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
ART. 24
Investiţii noi şi reparaţii capitale
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni îşi acoperã cheltuielile de exploatare din veniturile proprii. Cheltuielile de capital ale Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, aferente patrimoniului propriu, se asigura din surse proprii, credite bancare şi surse atrase. Finanţarea programelor de investiţii aeroportuare, aprobate de cãtre Guvern pana la data infiintarii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni, se asigura din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.
(2) Crearea de noi bunuri proprietate publica, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizãrii activitãţii Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se asigura integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor. Obiectivele de investiţii respective se aproba prin hotãrâre a Guvernului, potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 25
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni organizeazã şi conduce evidenta contabila, potrivit legii.
(2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
ART. 26
Calculul şi repartizarea profitului
(1) Profitul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se stabileşte pe baza bilanţului aprobat de cãtre adunarea generalã a actionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
(2) Profitul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni rãmas dupã plata impozitului pe profit se va repartiza conform hotãrârilor adunãrilor generale ale actionarilor, care nu contravin dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Din profitul Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni rãmas dupã plata impozitului pe profit se vor constitui fonduri destinate modernizãrii, cercetãrii şi dezvoltãrii, investiţiilor, reparaţiilor, precum şi pentru alte destinaţii stabilite de cãtre adunarea generalã a actionarilor în condiţiile legii.
(4) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni îşi constituie fond de rezerva şi alte fonduri, în condiţiile legii.
(5) Plata dividendelor cuvenite actionarilor, rezultate dupã constituirea fondurilor prevãzute de lege din profitul net, se face de cãtre Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni în condiţiile legii, dupã aprobarea bilanţului contabil de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
(6) În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a actionarilor va analiza cauzele şi va hotãrî în consecinta.
(7) Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul de capital social şi în limita capitalului social subscris.
(8) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate beneficia de reducerea sau de scutirea de impozite şi taxe, conform prevederilor legale.
ART. 27
Registrele Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni
Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni tine, prin grija administratorilor şi, respectiv, a cenzorilor, toate registrele prevãzute de lege.

CAP. 9
Asocierea, modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 28
Asocierea
(1) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate constitui, singur sau împreunã cu alte persoane juridice, alte societãţi comerciale sau alte persoane juridice, în condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul statut.
(2) Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni poate încheia contracte de asociere cu alte persoane juridice, fãrã constituirea de noi persoane juridice, dacã asocierea este destinatã realizãrii scopului şi obiectului sau de activitate.
(3) Condiţiile de participare a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni la constituirea de noi persoane juridice sau la încheierea de contracte de asociere vor fi aprobate de adunarea generalã a actionarilor.
ART. 29
Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se va putea face numai în temeiul hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor şi cu îndeplinirea tuturor formalitãţilor prevãzute de lege.
(2) În perioada în care statul este acţionar unic, modificarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni se va putea face numai cu aprobarea Ministerului Transporturilor.
ART. 30
Dizolvarea
(1) Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni:
- imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate;
- falimentul;
- pierderea unei jumãtãţi din capitalul social, dupã ce s-a consumat fondul de rezerva, dacã adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã;
- la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forta majorã şi consecinţele lor dureazã mai mult de 8 luni, iar adunarea generalã extraordinarã a actionarilor constata ca funcţionarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni nu mai este posibila;
- în orice alte situaţii, pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, luatã în unanimitate.
(2) Dizolvarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni trebuie sa fie înscrisã în registrul comerţului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 31
Lichidarea
(1) În caz de dizolvare, Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni va fi lichidat.
(2) Lichidarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 32
Litigii
(1) Litigiile cu persoane fizice sau juridice romane sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun.
(2) Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 10
Dispoziţii finale

ART. 33
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, precum şi cu cele ale Codului comercial.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016