Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul României hotărăşte: ART. 1 (1) Se înfiinţează Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale", cu sediul în Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin fuzionarea regiilor autonome prevăzute în anexa nr. 1, care se desfiinţează. (2) Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" este regie autonomă de interes naţional cu specific deosebit, are personalitate juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, sub autoritatea Ministerului Transporturilor. (3) Aeroporturile restructurate, potrivit alin. (1), în cadrul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale", prevăzute în anexa nr. 2, funcţionează ca subunităţi fără personalitate juridică, cu autonomie operativă şi decizională. (4) Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" se constituie din suma patrimoniilor regiilor autonome care fuzionează şi va fi definitivat, pe baza proceselor-verbale de predare-preluare încheiate cu acestea, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. (5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" este cuprins în anexa nr. 3. (6) Personalul care trece la Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" ca urmare a aplicării prezentei hotărâri se consideră transferat. ART. 2 (1) Sub autoritatea Ministerului Transporturilor îşi desfăşoară activitatea Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa", regie aeroportuară de interes naţional cu specific deosebit. (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a regiei autonome prevăzute la alin. (1) este cuprins în anexa nr. 4. ART. 3 Regiile autonome aeroportuare de interes naţional cu specific deosebit, prevăzute la art. 1 şi 2, au ca obiect de activitate: a) administrarea şi exploatarea bazei aeroportuare proprii; b) dirijarea şi deservirea la sol a aeronavelor româneşti şi străine şi a pasagerilor; c) organizarea şi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru aeronave româneşti şi străine; d) asigurarea securităţii tuturor activităţilor aeroportuare şi a mijloacelor tehnice din dotare; e) coordonarea unitară a activităţilor şi serviciilor aeroportuare necesare deservirii, la sol, a traficului de pasageri şi mărfuri şi a activităţilor de aviaţie generală şi militară solicitate; f) realizarea coordonării întregii activităţi de la sol pe aeroport şi în zonele acestuia, asigurând securitatea aeronavelor, instalaţiilor, clădirilor, pasagerilor şi bunurilor transportate sau în tranzit, în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniu; g) dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea pistelor, căilor de rulare şi platformelor, echipamentelor, instalaţiilor şi construcţiilor, a celorlalte mijloace de dotare, precum şi introducerea tehnologiilor moderne de deservire aeroportuară; h) realizarea cooperării în domeniul de activitate, potrivit competenţelor, cu instituţii similare din alte state şi cu organizaţiile internaţionale de profil; i) efectuarea directa de operaţiuni de comerţ exterior pentru activitatea proprie prin compartimente proprii şi realizarea importului de echipamente şi piese de schimb. ART. 4 (1) Cheltuielile de administrare şi de întreţinere ale regiilor aeroportuare de interes naţional cu specific deosebit care depăşesc veniturile proprii se suportă de la bugetul de stat sub forma de transferuri, în limita prevederilor aprobate prin legea bugetară anuală. (2) Cheltuielile de capital ale regiilor aeroportuare de interes naţional cu specific deosebit se acoperă din resurse proprii şi, în completare, din alocaţii de la bugetul de stat, în limita prevederilor aprobate prin legea bugetară anuală. ART. 5 Salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare de interes naţional cu specific deosebit se stabileşte, potrivit legii, prin hotărâre a Guvernului. ART. 6 Pentru serviciile aeroportuare asigurate persoanelor fizice şi juridice române sau străine, precum şi pentru activităţile specifice în anexele nr. 3 şi 4, consiliile de administraţie vor stabili, potrivit legii, tarife şi redevenţe în lei şi în valută, cu respectarea reglementărilor interne şi a înţelegerilor internaţionale în acest domeniu. ART. 7 La solicitarea directorului Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale", cu aprobarea Ministerului Transporturilor - Direcţia generală a aviaţiei civile, a Ministerului Finanţelor - Direcţia generală a vămilor şi a Ministerului de Interne, cu cel puţin 48 de ore înainte, se poate aproba operarea de curse aeriene în traficul internaţional de pasageri şi mărfuri pe aeroporturile care nu au statut de aeroport internaţional. ART. 8 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 9 (1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 22 septembrie 1995, se completează la capitolul "Regii autonome" cu o noua poziţie "Aeroporturile Teritoriale", iar poziţiile nr. 47-49, 51-56, 58-63 din anexa nr. 2 la aceeaşi hotărâre se abrogă, dându-se acestora o nouă numerotare. (2) La aceeaşi dată, reglementările cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 125/1992 privind înfiinţarea regiilor autonome ale aeroporturilor din România, referitoare la regiile autonome prevăzute la art. 1 şi 2 din prezenta hotărâre, precum şi orice alte prevederi contrare se abrogă. PRIM-MINISTRU NICOLAE VĂCĂROIU Contrasemnează: ------------------ Ministrul transporturilor, Aurel Novac Ministru de stat, ministrul finanţelor, Florin Georgescu Ministru de stat, preşedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie şi Reformă Economică Mircea Coşea Bucureşti, 26 iunie 1996. Nr. 512. ANEXA 1
LISTA
regiilor autonome care fuzionează
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Sediul Patrimoniul existent
crt. regiei autonome regiei autonome la 30 septembrie 1995,
reevaluat conform
hotărârilor Guvernului
nr. 945/1990,
nr. 26/1992 şi
nr. 500/1994
- mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Regia Autonomă str. Bodrogului, Arad 2.158.384
"Aeroportul Arad" judeţul Arad
2. Regia Autonomă srt. Aeroportului nr. 1, 954.243
"Aeroportul Bacău" Bacău, judeţul Bacău
3. Regia Autonomă comuna Tăuţii-Măgherăuş, 4.211.903
"Aeroportul Baia Mare" judeţul Maramureş
4. Regia Autonomă str. Aeroportului nr. 1, 445.962
"Aeroportul Caransebeş" Caransebeş, judeţul
Caraş-Severin
5. Regia Autonomă str. Traian Vuia nr. 149, 3.415.340
"Aeroportul Cluj-Napoca Cluj-Napoca, judeţul Cluj
6. Regia Autonomă sos. Tudor Vladimirescu nr. 4, 6.001.246
"Aeroportul Internaţi- comuna Mihail Kogălniceanu,
onal Constanţa-Mihail judeţul Constanţa
Kogălniceanu"
7. Regia Autonomă sos. Craiova-Bucureşti km 7, 809.863
"Aeroportul Craiova" Craiova, judeţul Dolj
8. Regia Autonomă Iaşi, judeţul Iaşi 601.908
"Aeroportul Iaşi"
9. Regia Autonomă calea Aradului km 6, 1.326.975
"Aeroportul Oradea" Oradea, judeţul Bihor
10. Regia Autonomă sos. Satu Mare-Zalău km 9,5, 8.674.992
"Aeroportul Satu Mare" judeţul Satu Mare
11. Regia Autonomă sos. Alba Iulia nr. 73, 2.847.021
"Aeroportul Sibiu" Sibiu, judeţul Sibiu
12. Regia Autonomă comuna Salcea, judeţul 3.059.029
"Aeroportul Suceava" Suceava
13. Regia Autonomă comuna Vidrasau, judeţul 3.986.949
"Aeroportul Târgu Mureş" Mureş
14. Regia Autonomă bd. Revoluţiei nr. 3-5, 22.235.311
"Aeroportul Interna- Timişoara, judeţul Timiş
ţional Timişoara"
15. Regia Autonomă sos. Tulcea-Constanţa km 15, 4.471.517
"Aeroportul Tulcea" judeţul Tulcea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 2
LISTA
subunităţilor cu autonomie operativă şi decizională care funcţionează fără
personalitate juridică în cadrul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale"
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Sediul Patrimoniul existent
crt. regiei autonome regiei autonome la 30 septembrie 1995,
şi a subunităţilor reevaluat conform
componente hotărârilor Guvernului
nr. 945/1990,
nr. 26/1992 şi
nr. 500/1994
- mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Regia Autonomă bd. Dinicu Golescu nr. 38, 63.200.643
"Aeroporturile Teritoriale" sectorul 1, Bucureşti
1. Aeroportul Arad str. Bodrogului, Arad, 2.158.384
judeţul Arad
2. Aeroportul Bacău str, Aeroportului nr. 1, Bacău 954.243
judeţul Bacău
3. Aeroportul Baia Mare comuna Tăuţii-Măgherăuş, 4.211.903
judeţul Maramureş
4. Aeroportul Caransebeş str. Aeroportului nr. 1, 445.962
Caransebeş, judeţul
Caraş-Severin
5. Aeroportul Cluj-Napoca str. Traian Vuia nr. 149, 3.415.340
Cluj-Napoca, judeţul Cluj
6. Aeroportul Internaţional sos Tudor Vladimirescu nr. 4, 6.001.246
Constanţa-Mihail comuna Mihail Kogălniceanu,
Kogălniceanu judeţul Constanţa
7. Aeroportul Craiova sos. Craiova-Bucureşti km 7, 809.863
Craiova, judeţul Dolj
8. Aeroportul Iaşi Iaşi, judeţul Iaşi 601.908
9. Aeroportul Oradea calea Aradului km 6, Oradea, 1.326.975
judeţul Bihor
10. Aeroportul Satu Mare sos. Satu Mare-Zalău km 9,5, 8.674.992
judeţul Satu Mare
11. Aeroportul Sibiu sos. Alba Iulia nr. 73, Sibiu, 2.847.021
judeţul Sibiu
12. Aeroportul Suceava comuna Salcea, judeţul Suceava 3.059.029
13. Aeroportul Târgu Mureş comuna Vidrasau, judeţul Mureş 3.986.949
14. Aeroportul Internaţional bd. Revoluţiei nr. 3-5, 22.235.311
Timişoara Timişoara, judeţul Timiş
15. Aeroportul Tulcea sos. Tulcea-Constanţa km. 15, 4.471.517
judeţul Tulcea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 3 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" I. Dispoziţii generale ART. 1 Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale", regie de interes naţional cu specific deosebit, este persoana juridică care funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, beneficiază de transferuri de la bugetul de stat, în condiţiile art. 4 din hotărâre. În cadrul ei funcţionează aeroporturile specificate în anexa nr. 2 la hotărâre, subunitati fără personalitate juridică, cu autonomie operativă şi decizională în limitele competentelor stabilite de consiliul de administraţie şi prin reglementările în domeniu. ART. 2 Sediul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" este în Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1. II. Obiectul de activitate ART. 3 Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" are ca obiect de activitate: a) administrarea şi exploatarea bazei aeroportuare proprii; b) dirijarea şi deservirea la sol a aeronavelor româneşti şi străine şi a pasagerilor; c) organizarea şi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru aeronave româneşti şi străine; d) asigurarea securităţii tuturor activităţilor aeroportuare şi a mijloacelor tehnice din dotare; e) coordonarea unitară a activităţilor şi serviciilor aeroportuare necesare deservirii, la sol, a traficului de pasageri şi mărfuri, precum şi a activităţilor de aviaţie generală şi militară; f) realizarea coordonării întregii activităţi de la sol pe aeroport şi în zonele acestuia, asigurând securitatea aeronavelor, instalaţiilor, clădirilor, pasagerilor şi bunurilor transportate sau în tranzit, în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniu; g) dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea pistelor, căilor de rulare şi platformelor, echipamentelor, instalaţiilor şi construcţiilor, a celorlalte mijloace din dotare, precum şi introducerea tehnologiilor moderne de deservire aeroportuară; h) realizarea cooperării în domeniul de activitate, potrivit competentelor, cu instituţii similare din alte state şi cu organizaţiile internaţionale de profil; i) efectuarea directă de operaţiuni de comerţ exterior prin compartimentele proprii şi realizarea importului de echipamente şi piese de schimb. ART. 4 Pentru realizarea obiectului de activitate, Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" are următoarele atribuţii principale: a) În domeniul tehnic 1. asigură administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea întregii infrastructuri aeroportuare: piste, căi de rulare, platforme, drumuri de acces, parchinguri, aerogări, hangare şi alte construcţii sau dotări care concură la buna desfăşurare a activităţii aeroportuare în concordanţă cu standardele internaţionale; 2. asigură administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare în sectoarele mecano-energetic, telecomunicaţii, de transport şi de deservire aeroportuară; 3. elaborează, aprobă şi aplică norme tehnice proprii adaptate la specificul dotării pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare proprii; 4. elaborează studii şi execută programe prin asociere sau prin alte forme şi modalităţi cu parteneri din ţară sau din străinătate, pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare; 5. organizează şi ţine evidenţa de cadastru al bazei aeroportuare; 6. analizează şi se pronunţă asupra proiectelor de construcţii-montaj elaborate pentru zonele cu servituţi aeronautice ale regiei autonome, în vederea avizării acestora de către autoritatea aeronautică română; 7. asigură semnalizarea şi balizarea tuturor construcţiilor existente în perimetrul aeroportuar potrivit reglementărilor internaţionale recunoscute în România; 8. organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor în conformitate cu reglementările aeronautice, concomitent cu instruirea şi atestarea pe posturi a pompierilor civili; 9. asigură controlul desfăşurării proceselor şi operaţiunilor aeroportuare în vederea respectării normelor şi regulamentelor de exploatare aeroportuară, de protecţie umană şi a mediului înconjurător; 10. întocmeşte studii şi cercetări referitoare la dezvoltarea, modernizarea şi optimizarea activităţii aeroportuare, precum şi la impactul aeroportului în zona de influenţă; 11. prin posibilităţi proprii sau în colaborare cu parteneri din ţară sau din străinătate realizează, în condiţiile legii, activităţi de import pentru activitatea proprie şi de aprovizionare tehnico-materială a aeroportului; 12. ia măsuri pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate, cu aport intern şi extern, a personalului regiei autonome, atestă calificarea acestuia pentru meserii specifice activităţii aeroportuare, cu excepţia acelor meserii pentru care normele interne sau internaţionale în vigoare prevăd alte condiţii de atestare. b) În domeniul operaţional 1. asigură aplicarea reglementărilor Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale potrivit anexelor la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internaţională, precum şi a celorlalte reglementări interne şi internaţionale în domeniul activităţii aeroportuare; 2. asigură facilităţile de infrastructura, mecano-energetic, de mijloace tehnice aeroportuare şi de servicii, necesare desfăşurării în bune condiţii calitative şi de siguranţă a transporturilor aeriene de pasageri şi mărfuri executate de transportatorii interni şi externi; 3. asigură datele de informare operativă interna şi internaţionala cu privire la starea şi funcţionarea sectoarelor şi mijloacelor proprii care concura la activitatea aeroporturilor din componenţă; 4. asigură şi coordonează la nivelul aeroportului, prin personal propriu specializat, securitatea activităţii de aviaţie civilă în colaborare cu forţele militare şi civile destinate acestui scop; 5. organizează şi coordonează elaborarea documentelor de organizare şi mobilizare la locul de muncă, metodologia de înştiinţare a personalului şi stabileşte mijloacele de alarmare în situaţii deosebite; 6. coordonează şi participă prin personal propriu la activitatea de alarmare, căutare şi salvare a aeronavelor aflate în dificultate în zona de responsabilitate a aeroporturilor; 7. asigură spaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor de aeroport, acordând prioritate celor destinate confortului pasagerilor şi fluidizării traficului; 8. organizează şi execută controlul tehnic periodic pentru solicitarea omologării terenurilor şi instalaţiilor aeronautice proprii în vederea emiterii certificatelor de exploatare sau a prelungirii duratei lor de valabilitate; 9. asigură efectuarea controlului medical curent al personalului aeroportuar, iar la cerere, pe bază de contract, şi al personalului aeronautic ce aparţine companiilor aeriene care operează pe aeroporturi, al personalului celorlalţi agenţi economici din zonă; asigură, ocazional, asistenţă medicală la cerere şi cea de urgenţă pentru public în aerogară şi aeroport, cât şi servicii pentru respectarea normelor igienico-sanitare; 10. asigură respectarea disciplinei muncii, atribuţiilor de serviciu şi a celorlalte prevederi legale de către întregul personal propriu, în desfăşurarea activităţii aeroportuare; 11. asigură coordonarea întregii activităţi desfăşurate pe platformele aeroportuare, în calitate de autoritate aeroportuara, conform normelor şi instrucţiunilor în vigoare. Totodată, stabileşte norme, reglementări specifice activităţii şi conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru agenţii economici şi persoane fizice; 12. organizează activitatea de management din structura regiei autonome, inclusiv dezvoltarea aplicării informaticii în vederea asigurării rapide computerizate a informaţiilor necesare luării deciziilor tehnico-economice şi organizatorice; 13. în conformitate cu cerinţele creşterii calităţii serviciilor oferite transportatorilor aerieni, pasagerilor, precum şi altor parteneri în traficul aerian regiile autonome îşi pot diversifica prestaţiile în scopul creşterii veniturilor proprii şi al dezvoltării bazei aeroportuare; 14. asigura, contra cost, transportul personalului propriu la şi de la locul de muncă, cu autobuze din parcul propriu. c) În domeniul economico-financiar 1. realizează programarea şi executarea activităţii economico-financiare a regiei autonome; 2. fundamentează politica de credite şi a altor surse de finanţare a regiei autonome; 3. elaborează programul propriu de dezvoltare şi face propuneri de finanţare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în program, urmărind elaborarea şi avizarea legală a documentaţiei tehnice; 4. efectuează direct operaţiuni de comerţ exterior prin compartimente proprii şi realizează importul de echipamente şi piese de schimb; 5. identifica şi exploatează toate sursele de venituri pentru rentabilizarea activităţii pe care o desfăşoară prin operaţiuni specifice; 6. autorizează şi aproba desfăşurarea unor activităţi pe platforma aeroportuara, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu regulamentele specifice proprii emise în acest scop. Autorizaţiile sunt emise în scopul asigurării functionalitatii aeroportului, respectând condiţiile de securitate şi numai cu condiţia obţinerii de venituri; 7. se poate afilia la organe şi organisme internaţionale din domeniile obiectului său de activitate. III. Patrimoniul regiei autonome ART. 5 Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" este cel determinat conform datelor din bilanţul contabil la data de 30 septembrie 1995, reevaluat conform prevederilor hotărârilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 26/1992 şi nr. 500/1994 şi se constituie din suma patrimoniilor aeroporturilor care funcţionează şi care sunt prevăzute în anexa nr. 2 la hotărâre. IV. Structura organizatorică a regiei autonome ART. 6 (1) Structura organizatorică şi funcţionarea regiei autonome, relaţiile în cadrul acesteia şi cu terţii în domeniile sale de activitate se stabilesc de către consiliul de administraţie în conformitate cu normele legale în vigoare. (2) Organizarea subunităţilor din structura regiei autonome se stabileşte de către consiliul de administraţie, în conformitate cu normele legale în vigoare. V. Organele de conducere ale regiei autonome ART. 7 Conducerea regiei autonome se asigură de către consiliul de administraţie şi de manager, în condiţiile legii. ART. 8 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare, având, în principal, următoarele atribuţii, răspunderi şi competenţe: - aprobă programele de servicii aeroportuare; - aprobă, potrivit competentelor stabilite prin lege, investiţiile ce urmează a fi realizate de regie şi propune realizarea unor investiţii de amploare, cu respectarea normelor legale în vigoare; - aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei autonome; - aprobă înstrăinarea bunurilor imobile aparţinînd regiei autonome, în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare; - răspunde de administrarea legală şi eficienta a întregului patrimoniu; - aprobă elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare şi exploatare aeroportuara, în vederea stabilirii, potrivit legii, a taxelor şi tarifelor prestaţiilor efectuate; - elaborează şi aprobă statutul personalului regiei autonome; - aprobă, potrivit legii, statul de funcţii şi structura de personal, corespunzător necesităţilor activităţii; - aprobă şi alte măsuri, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenta altor organe. ART. 9 Consiliul de administraţie este numit prin ordin al ministrului transporturilor şi este alcătuit din 7-15 persoane, din a cărui componenţă fac parte obligatoriu; - managerul, care este directorul general al regiei autonome şi preşedinte al consiliului de administraţie; - reprezentantul Ministerului Transporturilor; - reprezentantul Ministerului Finanţelor; - reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale; - alte persoane numite dintre ingineri, jurişti, economişti, tehnicieni specialişti în domeniul de activitate a regiei autonome. La lucrările consiliului de administraţie pot participa, ca invitaţi, şi reprezentanţi ai unor instituţii publice, pentru consultare. Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare şi hotărăşte în problemele privind activitatea regiei autonome, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenta managerului sau a altor organe. ART. 10 Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate dintre ei poate fi înlocuită la fiecare 2 ani. Consiliul de administraţie poate propune Ministerului Transporturilor înlocuirea unui membru necorespunzător, precum şi completarea locurilor devenite vacante din diferite motive în cursul perioadei de 4 ani. Membrul nou-numit va funcţiona numai pînă la încheierea acestei perioade. Membrii consiliului de administraţie nu pot participa la conducerea societăţilor comerciale şi a regiilor autonome cu care Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" întreţine relaţii de afaceri sau fata de care are interese contrare. ART. 11 Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajaţi la unitatea sau la instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa în consiliul de administraţie aceştia primesc o indemnizaţie lunară al cărei cuantum se stabileşte prin hotărâre a consiliului de administraţie, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 12 Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui ori a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. ART. 13 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, potrivit legii. ART. 14 Managerul sau directorul general al regiei autonome reprezintă interesele acesteia în raport cu terţii şi în fata organelor şi organizaţiilor din ţară şi din străinătate. ART. 15 Directorii aeroporturilor din componenţă Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" sunt comandanti unici ai tuturor forţelor şi mijloacelor de paza, apărare şi securitate, raspunzind de aplicarea reglementărilor privind apărarea subunitatii şi activităţilor impotriva actelor ilicite. VI. Relaţiile comerciale, financiare şi controlul activităţii ART. 16 Partea de cheltuieli care depăşeşte nivelul veniturilor realizate se acoperă de la bugetul de stat, în condiţiile legii. Statul asigura, în condiţiile legii, alocaţii bugetare în completarea surselor proprii şi a creditelor pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes public, în principal pentru dezvoltarea şi modernizarea platformei aeroportuare. ART. 17 Operaţiunile de încasări şi plati ale regiei autonome se efectuează prin conturi în lei şi în valuta ale acesteia, deschise, în condiţiile legii, la instituţii bancare din ţară şi din străinătate. ART. 18 Potrivit art. 6 din hotărâre, tarifele şi redevenţele în lei şi în valuta, percepute de regia autonomă de la beneficiari interni sau din străinătate, se stabilesc în conformitate cu legislaţia interna şi internaţionala de aviaţie civilă. ART. 19 Efectuarea prestărilor de servicii şi asigurarea facilităţilor aeroportuare se stabilesc pe bază de contracte cu beneficiarii. ART. 20 Regia autonomă poate, în conformitate cu legea, să realizeze lucrări de investiţii, pe bază de licitaţie publica, cu parteneri din ţară sau din străinătate. ART. 21 Gestiunea regiei autonome este controlată de organele de specialitate proprii, cât şi de cele stabilite prin lege. VII. Dispoziţii referitoare la personal ART. 22 Personalul regiei autonome de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor Statutului personalului din aviaţia civilă. ART. 23 Statutul va cuprinde, potrivit reglementărilor în vigoare, norme obligatorii privind condiţiile de angajare, promovare şi autorizare pe funcţii, precum şi îndatoririle salariaţilor, regimul sancţiunilor, alte norme specifice referitoare la protecţia socială a personalului. ART. 24 Personalul propriu care executa activităţi în străinătate în baza unor contracte de asistenţă tehnica sau asigurări de sericii, încheiate între regia autonomă şi parteneri externi, beneficiază de toate drepturile legale în domeniu. ART. 25 Personalul de reprezentare, întreţinere şi exploatare, care în desfăşurarea activităţii intra în relaţii directe cu publicul, sau cel din activitatea tehnica aeroportuara este obligat să poarte echipament vestimentar tipizat. Locurile de munca în care se poartă echipamentul vestimentar tipizat, costul şi modul de plata a contravalorii acestuia, modelele şi însemnele caracteristice vor fi stabilite de către consiliul de administraţie, în conformitate cu reglementările legale în domeniul respectiv, precum şi cu cele financiar-contabile. VIII. Dispoziţii finale ART. 26 Regia Autonomă "Aeroporturile Teritoriale" respecta şi răspunde de aplicarea prevederilor din legislaţia interna, precum şi de reglementările aeronautice interne şi internaţionale. ART. 27 Prezentul regulament se completează cu orice alte reglementări legale. ANEXA 4 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCŢIONARE a Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" I. Dispoziţii generale ART. 1 Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa", regie de interes naţional cu specific deosebit, cu personalitate juridică, funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, beneficiază de transferuri de la bugetul de stat, în condiţiile art. 4 din hotărâre, se organizează şi funcţionează în condiţiile legii şi potrivit prevederilor prezentului regulament. ART. 2 Sediul Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" este în Bucureşti, sos. Bucureşti-Ploieşti nr. 40, sectorul 1. II. Obiectul de activitate ART. 3 Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" are ca obiect de activitate: a) administrarea şi exploatarea bazei aeroportuare proprii; b) dirijarea şi deservirea la sol a aeronavelor româneşti şi străine şi a pasagerilor; c) organizarea şi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru aeronave româneşti şi străine; d) asigurarea securităţii tuturor activităţilor aeroportuare şi a mijloacelor tehnice din dotare; e) coordonarea unitară a activităţilor şi serviciilor aeroportuare necesare deservirii, la sol, a traficului de pasageri şi mărfuri, precum şi a activităţilor de aviaţie generală şi militară; f) realizarea coordonării întregii activităţi de la sol pe aeroport şi în zonele acestuia, asigurînd securitatea aeronavelor, instalaţiilor, clădirilor, pasagerilor şi bunurilor transportate sau în tranzit, în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniu; g) dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea pistelor, căilor de rulare şi platformelor, echipamentelor, instalaţiilor şi construcţiilor, a celorlalte mijloace din dotare, precum şi introducerea tehnologiilor moderne de deservire aeroportuara; h) realizarea cooperării în domeniul propriu de activitate, potrivit competentelor, cu instituţii similare din alte state şi cu organizaţiile internaţionale de profil; i) efectuarea directa de operaţiuni de comerţ exterior prin compartimentele proprii şi realizarea importului de echipamente şi piese de schimb. ART. 4 Pentru realizarea obiectului de activitate, Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" are următoarele atribuţii principale: a) În domeniul tehnic 1. asigură administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea întregii infrastructuri aeroportuare: piste, cai de rulare, platforme, drumuri de acces, parchinguri, aerogara, hangare şi alte construcţii sau dotări care concura la buna desfăşurare a activităţii aeroportuare în concordanta cu standardele internaţionale; 2. asigură administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare în sectoarele mecano-energetic, telecomunicaţii, de transport şi de deservire aeroportuara; 3. elaborează, aprobă şi aplica norme tehnice proprii adaptate la specificul dotării pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare proprii; 4. elaborează studii şi executa programe prin asociere sau prin alte forme şi modalităţi cu parteneri din ţară sau din străinătate, pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare; 5. organizează şi tine evidenta de cadastru la bazei aeroportuare; 6. analizează şi se pronunţa asupra proiectelor de construcţii-montaj elaborate pentru zonele cu servituţi aeronautice ale regiei autonome, în vederea avizării acestora de către autoritatea aeronautica romana; 7. asigură semnalizarea şi balizarea tuturor construcţiilor existente în perimetrul aeroportuar, potrivit reglementărilor internaţionale recunoscute în România; 8. organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor în conformitate cu reglementările aeronautice, concomitent cu instruirea şi atestarea pe posturi a pompierilor civili; 9. asigură controlul desfăşurării proceselor şi operaţiunilor aeroportuare în vederea respectării normelor şi regulamentelor de exploatare aeroportuara, de protecţie umană şi a mediului înconjurător; 10. întocmeşte studii şi cercetări referitoare la dezvoltarea, modernizarea activităţii aeroportuare, precum şi la impactul aeroportului în zona de influenta; 11. prin posibilităţi proprii sau în colaborare cu parteneri din ţară sau din străinătate realizează, în condiţiile legii, activităţi de import pentru activitatea proprie şi de aprovizionare tehnico-materială a aeroportului; 12. ia măsuri pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate, cu aport intern şi extern, a personalului regiei autonome, atesta calificarea acestuia pentru meserii specifice activităţii aeroportuare, cu excepţia acelor meserii pentru care normele interne sau internaţionale în vigoare prevăd alte condiţii de atestare. b) În domeniul operaţional 1. asigură aplicarea reglementărilor Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale potrivit anexelor la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internaţionala, precum şi a celorlalte reglementări interne şi internaţionale în domeniul activităţii aeroportuare; 2. asigură facilităţile de infrastructura, mecano-energetic, de mijloace tehnice aeroportuare şi de servicii, necesare desfăşurării în bune condiţii calitative şi de siguranţa a transporturilor aeriene de pasageri şi mărfuri executate de transportatorii interni şi externi; 3. asigură datele de informare operativă interna şi internaţionala cu privire la starea şi funcţionarea sectoarelor şi a mijloacelor proprii care concura la activitatea aeroportului; 4. asigură şi coordonează la nivelul aeroportului, prin personal propriu specializat, securitatea activităţii de aviaţie civilă în colaborare cu forţele militare şi civile destinate acestui scop; 5. organizează şi coordonează elaborarea documentelor de organizare şi mobilizare la locul de munca, metodologia de înştiinţare a personalului şi stabileşte mijloacele de alarmare în situaţii deosebite; 6. coordonează şi participa prin personal propriu la activitatea de alarmare, căutare şi salvare a aeronavelor aflate în dificultate în zona de responsabilitate a aeroportului; 7. asigură spaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor de aeroport, acordând prioritate celor destinate confortului pasagerilor şi fluidizarii traficului; 8. organizează şi executa controlul tehnic periodic pentru solicitarea omologării terenurilor şi instalaţiilor aeronautice proprii în vederea emiterii certificatelor de exploatare sau a prelungirii duratei lor de valabilitate; 9. asigură efectuarea controlului medical curent al personalului aeroportuar, iar, la cerere, pe bază de contract, şi al personalului aeronautic ce aparţine companiilor aeriene care operează pe aeroport, al personalului celorlalţi agenţi economici din zona; asigura, ocazional, asistenţă medicală la cerere şi cea de urgenta pentru public în aerogara şi aeroport, cât şi servicii pentru respectarea normelor igienico-sanitare; 10. asigură respectarea disciplinei muncii, atribuţiilor de serviciu şi a celorlalte prevederi legale, de către întregul personal propriu, în desfăşurarea activităţii aeroportuare; 11. asigură coordonarea întregii activităţi desfăşurate pe platformele aeroportuare, în calitate de autoritate aeroportuara, conform normelor şi instrucţiunilor în vigoare. Totodată, stabileşte norme, reglementări specifice activităţii şi conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru agenţii economici şi persoane fizice; 12. organizează activitatea de management din structura regiei autonome, inclusiv dezvoltarea aplicării informaticii, în vederea asigurării rapide computerizate a informaţiilor necesare luării deciziilor tehnico-economice şi organizatorice; 13. în conformitate cu cerinţele creşterii calităţii serviciilor oferite transportatorilor aerieni, pasagerilor, precum şi altor parteneri în traficul aerian, regiile îşi pot diversifica prestaţiile în scopul creşterii veniturilor proprii şi al dezvoltării bazei aeroportuare; 14. asigură, contra cost, transportul personalului propriu la şi de la locul de muncă, cu autobuze din parcul propriu. c) În domeniul economico-financiar 1. realizează programarea şi executarea activităţii economico-financiare a regiei autonome; 2. fundamentează politica de credite şi a altor surse de finanţare a regiei autonome; 3. elaborează programul propriu de dezvoltare şi face propuneri de finanţare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în program, urmărind elaborarea şi avizarea legală a documentaţiei tehnice; 4. efectuează direct operaţiuni de comerţ exterior prin compartimente proprii şi realizează importul de echipamente şi piese de schimb; 5. identifică şi exploatează toate sursele de venituri pentru rentabilizarea activităţii pe care o desfăşoară prin operaţiuni specifice; 6. autorizează şi aprobă desfăşurarea unor activităţi pe platforma aeroportuară, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu regulamentele specifice proprii emise în acest scop. Autorizaţiile sunt emise în scopul asigurării functionalitatii aeroportului, respectând condiţiile de securitate şi numai cu condiţia obţinerii de venituri; 7. se poate afilia la organe şi organisme internaţionale din domeniile obiectului său de activitate. III. Patrimoniul regiei autonome ART. 5 Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" este cel determinat conform datelor din bilanţul contabil la data de 30 septembrie 1995, reevaluat conform prevederilor hotărârilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 26/1992 şi nr. 500/1994. IV. Structura organizatorică a regiei autonome ART. 6 Structura organizatorică şi funcţionarea regiei autonome, relaţiile în cadrul acesteia şi cu terţii în domeniile sale de activitate se stabilesc de către consiliul de administraţie, în conformitate cu normele legale în vigoare. V. Organele de conducere ale regiei autonome ART. 7 Conducerea regiei autonome se asigură de către consiliul de administraţie şi de manager, în condiţiile legii. ART. 8 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare, având, în principal, următoarele atribuţii, răspunderi şi competenţe: - aprobă programele de servicii aeroportuare; - aprobă, potrivit competentelor stabilite prin lege, investiţiile ce urmează a fi realizate de regia autonomă şi propune realizarea unor investiţii de amploare, cu respectarea normelor legale în vigoare; - aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei autonome; - aprobă înstrăinarea bunurilor imobile aparţinând regiei autonome, în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare; - răspunde de administrarea legală şi eficientă a întregului patrimoniu; - aprobă elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare şi exploatare aeroportuară, în vederea stabilirii, potrivit legii, a taxelor şi tarifelor prestaţiilor efectuate; - elaborează şi aprobă statutul personalului regiei autonome; - aprobă, potrivit legii, statul de funcţii şi structura de personal, corespunzător necesităţilor activităţii; - aprobă şi alte măsuri, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe. ART. 9 Consiliul de administraţie este numit prin ordin al ministrului transporturilor şi este alcătuit din 7-15 persoane, din a cărui componenţă fac parte obligatoriu; - managerul, care este directorul general al regiei autonome şi preşedinte al consiliului de administraţie; - reprezentantul Ministerului Transporturilor; - reprezentantul Ministerului Finanţelor; - reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale; - alte persoane numite dintre ingineri, jurişti, economişti, tehnicieni şi specialişti în domeniul de activitate a regiei autonome. La lucrările consiliului de administraţie pot participa, ca invitaţi, şi reprezentanţi ai unor instituţii publice, pentru consultare. Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare şi hotărăşte în problemele privind activitatea regiei autonome, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa managerului sau a altor organe. ART. 10 Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate dintre ei poate fi înlocuită la fiecare 2 ani. Consiliul de administraţie poate propune Ministerului Transporturilor înlocuirea unui membru necorespunzător, precum şi completarea locurilor devenite vacante din diferite motive în cursul perioadei de 4 ani. Membrul nou-numit va funcţiona numai până la încheierea acestei perioade. Membrii consiliului de administraţie nu pot participa la conducerea societăţilor comerciale şi a regiilor autonome cu care Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" întreţine relaţii de afaceri sau faţă de care are interese contrare. ART. 11 Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajaţi la unitatea sau la instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa în consiliul de administraţie aceştia primesc o indemnizaţie lunară al cărei cuantum se stabileşte prin hotărâre a consiliului de administraţie, conform prevederilor legale în vigoare. ART. 12 Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui ori a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. ART. 13 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, potrivit legii. ART. 14 Managerul sau directorul general al regiei autonome reprezintă interesele acesteia în raport cu terţii şi în faţa organelor şi organizaţiilor din ţară şi din străinătate. VI. Relaţiile comerciale, financiare şi controlul activităţii ART. 15 Partea de cheltuieli care depăşeşte nivelul veniturilor realizate se acoperă de la bugetul de stat, în condiţiile legii. Statul asigură, în condiţiile legii, alocaţii bugetare în completarea surselor proprii şi a creditelor pentru realizarea obiectivelor de investiţii de interes public, în principal pentru dezvoltarea şi modernizarea platformei aeroportuare. ART. 16 Operaţiunile de încasări şi plăţi ale regiei autonome se efectuează prin conturi în lei şi în valută ale acesteia, deschise, în condiţiile legii, la instituţii bancare din ţară şi din străinătate. ART. 17 Potrivit art. 6 din hotărâre, tarifele şi redevenţele în lei şi în valută, percepute de regia autonomă de la beneficiari interni sau din străinătate, se stabilesc în conformitate cu legislaţia internă şi internaţională de aviaţie civilă. ART. 18 Efectuarea prestărilor de servicii şi asigurarea facilităţilor aeroportuare se stabilesc pe bază de contracte cu beneficiarii. ART. 19 Regia autonomă poate, în conformitate cu legea, să realizeze lucrări de investiţii, pe bază de licitaţie publica, cu parteneri din ţară sau din străinătate. ART. 20 Gestiunea regiei autonome este controlată de organele de specialitate proprii, cât şi de cele stabilite prin lege. VII. Dispoziţii referitoare la personal ART. 21 Personalul regiei autonome de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor statutului personalului din aviaţia civilă. ART. 22 Statutul va cuprinde, potrivit reglementărilor în vigoare, norme obligatorii privind condiţiile de angajare, promovare şi autorizare pe funcţii, precum şi îndatoririle salariaţilor, regimul sancţiunilor, alte norme specifice referitoare la protecţia socială a personalului. ART. 23 Personalul propriu care executa activităţi în străinătate în baza unor contracte de asistenţă tehnică sau asigurări de sericii, încheiate între regia autonomă şi partenerii externi, beneficiază de toate drepturile legale în domeniu. ART. 24 Personalul de reprezentare, întreţinere şi exploatare, care în desfăşurarea activităţii intră în relaţii directe cu publicul, sau cel din activitatea tehnică aeroportuară este obligat să poarte echipament vestimentar tipizat. Locurile de muncă în care se poartă echipamentul vestimentar tipizat, costul şi modul de plată a contravalorii acestuia, modelele şi însemnele caracteristice vor fi stabilite de către consiliul de administraţie, în conformitate cu reglementările legale în domeniul respectiv, precum şi cu cele financiar-contabile. VIII. Dispoziţii finale ART. 25 Regia Autonomă "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa" respectă şi răspunde de aplicarea prevederilor din legislaţia internă, precum şi de reglementările aeronautice interne şi internaţionale. ART. 26 Prezentul regulament se completează cu orice alte reglementări legale. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.