Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 50 din 22 noiembrie 2012 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea art. 17 alin. (2) lit. c) din Normele privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotararea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 168/2010
EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 din 15 martie 2013
În temeiul prevederilor:
- art. 5 alin. (3) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din data de 22 noiembrie 2012, hotărăşte:
ART. 1
Se aprobă Normele privind aplicarea art. 17 alin. (2) lit. c) din Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 2
Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională şi Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii vor urmări punerea în aplicare a prezentei hotărâri.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Horia Neamţu
Bucureşti, 22 noiembrie 2012.
Nr. 50.
ANEXĂ
NORME
privind aplicarea art. 17 alin. (2) lit. c) din Normele privind
revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor
activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate
prin Hotărârea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010
CAP. I
Dispoziţii generale. Competenţele de soluţionare
ART. 1
(1) Camera Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera, în calitate de organism profesional abilitat prin lege să organizeze, să coordoneze şi să autorizeze în numele statului activitatea de audit financiar în România, derulează revizuiri ale calităţii activităţii auditorilor financiari pe o bază periodică, în conformitate cu reglementările emise în acest scop.
(2) Revizuirile calităţii activităţii de audit financiar se efectuează de către împuterniciţii Camerei, în baza delegaţiei emise de către aceasta.
ART. 2
Auditorii financiari care sunt supuşi revizuirii calităţii activităţii de audit financiar sunt obligaţi să recunoască constatările echipei de inspecţie prin semnarea notei de inspecţie şi să comunice în scris Camerei, la termenele fixate, asupra modului de aplicare a acţiunilor şi măsurilor stabilite în urma inspecţiei, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) lit. c) din Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010 .
ART. 3
(1) Auditorul financiar care este de acord cu constatările echipei de inspecţie poate semna nota de inspecţie astfel:
a) prin semnarea simplă şi ştampilarea notei de inspecţie;
b) în cazuri excepţionale, prin semnarea notei de inspecţie cu obiecţiuni şi ştampilarea acesteia.
(2) Auditorul financiar care nu este de acord cu constatările echipei de inspecţie şi nu semnează nota de inspecţie se află în situaţia de "refuz de semnare a notei de inspecţie".
(3) Refuzul auditorului financiar de a semna nota de inspecţie încheiată de împuterniciţii organismului profesional, ca urmare a revizuirii calităţii activităţii de audit financiar, se constată în nota de inspecţie de către echipa de inspecţie, inclusiv a eventualului motiv de refuz.
(4) Refuzul de a semna nota de inspecţie încheiată de împuterniciţii organismului profesional, ca urmare a revizuirii calităţii activităţii de audit financiar, se consideră a fi abatere disciplinară, făcând obiectul procedurilor disciplinare.
ART. 4
Pentru situaţiile de natura celor prezentate la art. 3 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) competenţa de soluţionare revine Departamentului de etică, conduită profesională şi investigaţii (DECPI).
CAP. II
Semnarea notei de inspecţie cu obiecţiuni
ART. 5
(1) Dacă auditorul financiar semnează nota de inspecţie cu obiecţiuni, aceste obiecţiuni vor fi anexate la nota de inspecţie sau, în termen de 3 zile lucrătoare de la data inspecţiei, auditorul va trimite o scrisoare ce va conţine obiecţiunile auditorului financiar, pe adresa Camerei, cu confirmare de primire. Data oficiului poştal de expediere sau data predării corespondenţei de către auditor curierului va fi luată în considerare la calculul termenului de 3 zile.
(2) În cazul netransmiterii obiecţiunilor în termenul stabilit de 3 zile lucrătoare, se consideră că auditorul şi-a însuşit nota de inspecţie.
(3) Auditorul financiar va declara, la începutul inspecţiei, că a pus la dispoziţie toate documentele de lucru aferente dosarului misiunii, selectate pentru inspecţia calităţii activităţii desfăşurate, conform opisului anexat.
(4) În cuprinsul notei de inspecţie, după prezentarea dosarelor selectate pentru inspecţie, se va face referire la declaraţia de la alin. (3).
ART. 6
Obiecţiunile care vor fi formulate de auditor vor cuprinde obligatoriu:
- obiectivele din nota de inspecţie pentru care există obiecţiuni;
- considerentele care stau la baza obiecţiunilor;
- testele şi/sau procedurile pe care le-a făcut auditorul şi care nu au fost adecvat evaluate de echipa de inspecţie.
ART. 7
În momentul în care nota de inspecţie se semnează cu obiecţiunile auditorului financiar, echipa de inspecţie va trebui să obţină materialele relevante pentru aspectele pe care le-a obiectat auditorul financiar, pe suport hârtie şi electronic.
ART. 8
În cazul refuzului auditorului financiar de a copia sau de a remite materialele care probează obiecţiunile, echipa de inspecţie va consemna acest lucru în nota de inspecţie, fără a mai fi necesară semnătura auditorului, această situaţie considerându-se "refuz de semnare a notei de inspecţie".
ART. 9
Nota de inspecţie semnată cu obiecţiuni, împreună cu dosarul aferent, vor fi supervizate de şeful Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională (DMCP).
ART. 10
Echipa de inspecţie care a încheiat nota de inspecţie cu obiecţiuni va înainta dosarul DECPI. Dosarul va cuprinde în mod obligatoriu:
- nota de inspecţie;
- documentaţia preluată de la auditor;
- punctul de vedere al DMCP asupra aspectelor menţionate de auditorul financiar în nota de inspecţie.
ART. 11
(1) Termenul de trimitere la DECPI a dosarului este de 5 zile lucrătoare de la data în care dosarul a fost avizat de şeful DMCP.
(2) Odată cu transmiterea dosarului se suspendă orice alte proceduri prevăzute de Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010 .
ART. 12
DECPI va comunica auditorului financiar contestatar, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea dosarului, în scris, prin adresă comunicată cu confirmare de primire faptul că dosarul va fi analizat de către Comisia de investigare.
ART. 13
În cazul în care scrisoarea se întoarce fără confirmarea auditorului, DECPI o va retrimite în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii, tot cu confirmare de primire.
ART. 14
Dacă şi în acest caz scrisoarea se întoarce fără confirmare de primire, se va continua procedura disciplinară de către DECPI, conform reglementărilor în vigoare.
ART. 15
(1) După constituirea dosarului şi verificarea validităţii termenelor menţionate la art. 5, 11, 12 şi 13, DECPI va înainta dosarul, spre analiză, Comisiei de investigare.
(2) Pentru a se asigura confidenţialitatea datelor privind clientul auditorului financiar, dosarul va fi depersonalizat.
CAP. III
Comisia de investigare
ART. 16
(1) Comisia de investigare se numeşte de către Biroul Permanent al Consiliului Camerei, prin decizie, şi va avea în componenţă 3 membri.
(2) Structura Comisiei de investigare este următoarea:
- un membru al Consiliului Camerei;
- doi auditori din Comitetul de excelenţă, în conformitate cu Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 240/2011 pentru alegerea membrilor Biroului permanent al Consiliului Camerei, acordarea titlurilor "Preşedinte de onoare" şi "Auditor financiar de onoare", aprobarea Comitetului de excelenţă şi a altor competenţe ale membrilor Consiliului Camerei;
- un reprezentant cu rol consultativ al DMCP, altul decât cel care a încheiat nota de inspecţie şi care nu se află într-o situaţie de incompatibilitate conform prevederilor alin. (6).
(3) Componenţa Comisiei de investigare, precum şi şedinţele acesteia nu au caracter public.
(4) Comisia de investigare trebuie numită de Biroul Permanent al Consiliului Camerei în prima şedinţă după data înaintării dosarului de către DMCP către DECPI.
(5) Întrunirea Comisiei de investigare se face trimestrial sau ori de câte ori se impune, în baza notificării emise de DECPI, la sediul Camerei.
(6) Sunt incompatibile să facă parte din Comisia de investigare persoanele care:
- fac obiectul unei proceduri de investigare;
- sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu auditorii financiari care au obiecţiuni la notele de inspecţie şi a căror sesizare se analizează de Comisia de investigare;
- există alte situaţii de relaţii de afaceri, de interese financiare sau personale, de concurenţă ori colaborare la momentul analizei efectuate de către Comisia de investigare sau cu cel mult 3 ani anteriori momentului analizei.
ART. 17
(1) În cazul în care unul dintre membrii Comisiei de investigare face obiectul unei proceduri de investigare ori s-a retras din diferite motive, se va nominaliza o altă persoană în conformitate cu art. 16.
(2) Delegatul Consiliului Camerei nu poate fi membru al Comisiei de investigare mai mult de două ori consecutiv.
(3) Persoanele numite din cadrul Comitetului de excelenţă nu pot fi membri ai Comisiei mai mult de 3 ori consecutiv.
CAP. IV
Modul de lucru al Comisiei de investigare
ART. 18
Comisia de investigare, în baza notificării emise de DECPI, se va întruni şi va analiza dosarul investigaţiei.
ART. 19
Comisia de investigare este prezidată de membrul Consiliului Camerei desemnat să facă parte din comisie.
ART. 20
(1) După analizarea dosarului, Comisia de investigare va emite un raport care va conţine analiza efectuată şi concluziile.
(2) Pe parcursul analizei, Comisia poate cere clarificări de la echipa de inspecţie care a întocmit nota de inspecţie sau poate solicita date suplimentare de la auditorul financiar, în scris, ori poate convoca auditorul financiar la sediul Camerei, cu ocazia întrunirilor, pentru clarificări.
ART. 21
În cazul acceptării observaţiilor auditorului financiar, se reconsideră nota de inspecţie. Prevederile din Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 168/2010, se vor aplica în funcţie de calificativul rezultat în baza reevaluării.
ART. 22
După analizarea raportului Comisiei de investigare de către Consiliul Camerei, procedura este închisă, nemaiexistând o altă cale de atac împotriva constatărilor efective.
ART. 23
(1) Activitatea desfăşurată în cadrul Comisiei de investigare va fi remunerată.
(2) Cuantumul indemnizaţiei membrilor se aprobă de Biroul Permanent al Consiliului Camerei.
CAP. V
Măsuri finale şi tranzitorii
ART. 24
În baza unui referat de motivare întocmit de DECPI şi aprobat de către directorul executiv, toate termenele menţionate la art. 5, 11, 12 şi 13 pot fi modificate cu maximum 10 zile lucrătoare.
ART. 25
Anual, până la data de 30 martie, DECPI va întocmi un raport din care să rezulte activitatea reglementată prin prezentele proceduri. Raportul va fi prezentat Consiliului Camerei.
ART. 26
DECPI şi DMCP vor duce la îndeplinire prezentele prevederi.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: