Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. IV din Legea nr. 276/2010 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre. ART. 1 Se aprobã Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.010/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 din 11 august 2006. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemneazã: --------------- Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale, Ioan Nelu Botiş p. Ministrul administraţiei şi internelor, Gheorghe Emacu, secretar de stat Ministrul sãnãtãţii, Cseke Attila p. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat Bucureşti, 19 ianuarie 2011. Nr. 50. ANEXĂ NORME METODOLOGICE de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Beneficiazã de drepturile prevãzute de <>Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, familiile şi persoanele singure care au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa în România, cu ori fãrã cetãţenie românã, precum şi apatrizii. ART. 2 Familiile şi persoanele singure care nu au cetãţenie românã beneficiazã de prevederile legii dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii: a) sunt cetãţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene sau strãini, denumiţi în continuare cetãţeni strãini, pe perioada în care au domiciliul ori, dupã caz, reşedinţa în România, în condiţiile legislaţiei române; b) sunt cetãţeni strãini sau apatrizi cãrora li s-a acordat, în condiţiile legii, o formã de protecţie; c) sunt apatrizi care au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa în România, în condiţiile legii. ART. 3 (1) Prin sintagma locuiesc şi gospodãresc împreunã, prevãzutã la art. 2 alin. (1) din lege, se înţelege persoanele care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) locuiesc împreunã în acelaşi imobil/locuinţã şi/sau, dupã caz, au domiciliul ori reşedinţa comunã, înscrisã în actele de identitate; b) contribuie împreunã la achiziţionarea sau la realizarea unor bunuri şi a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora; c) constituie o familie, aşa cum este definitã aceasta la art. 2 din lege. (2) În cazul soţilor despãrţiţi în fapt, beneficiazã de prevederile legii fiecare dintre aceştia, dacã au domicilii declarate diferite ori dacã ancheta socialã atestã situaţia existentã şi justificã acordarea ajutorului social. (3) În aplicarea art. 8 alin. (8) din lege, prin gospodãrie se înţelege unitatea formatã din mai multe familii şi/sau persoane care locuiesc împreunã, contribuie împreunã la achiziţionarea ori realizarea unor bunuri şi a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul lor. ART. 4 (1) Prin sintagma copiii aflaţi în întreţinere, prevãzutã la art. 2 alin. (2) din lege, se înţelege, dupã caz: a) copiii pânã la vârsta de 18 ani sau, dacã urmeazã o formã de învãţãmânt la cursuri de zi, prevãzutã de lege, pânã la finalizarea acestor cursuri, fãrã a depãşi vârsta de 26 de ani; b) tinerii în vârstã de peste 18 ani care, în condiţiile legii, sunt declaraţi persoane cu handicap grav sau accentuat. (2) Sunt consideraţi familie, în sensul art. 2 alin. (1) din lege, pãrintele/pãrinţii care locuieşte/locuiesc cu copiii lui/lor necãsãtoriţi şi care nu se aflã în situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. b). (3) În situaţia în care pãrintele/pãrinţii locuieşte/locuiesc cu copiii lui/lor cãsãtoriţi ori care au copii la rândul lor vor fi considerate familii separate. ART. 5 Prin sintagma persoane fãrã domiciliu sau reşedinţã şi fãrã locuinţã, prevãzutã la art. 3 alin. (2) din lege, se înţelege persoanele care nu deţin o locuinţã principalã sau, dupã caz, o locuinţã secundarã, în condiţiile legii. ART. 6 (1) În vederea asigurãrii evidenţei persoanelor fãrã locuinţã, care trãiesc în adãposturi improvizate cu destinaţie de locuinţe şi nu îndeplinesc exigenţele minimale pentru locuinţã prevãzute în anexa nr. 1 la <>Legea nr. 114/1996 privind locuinţele, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 114/1996, serviciile publice de asistenţã socialã din cadrul unitãţilor administrativ-teritoriale, în colaborare cu poliţia, iau mãsuri pentru identificarea acestor persoane. (2) Pentru cazurile prevãzute la alin. (1) serviciul public de asistenţã socialã din cadrul unitãţilor administrativ-teritoriale are obligaţia de a ţine evidenţa acestor persoane. ART. 7 (1) Potrivit legii, locuinţa de domiciliu este construcţia închiriatã ori aflatã în proprietate personalã, cu dependinţele, dotãrile şi utilitãţile necesare, formatã din una sau mai multe camere, care acoperã condiţiile minimale de odihnã, preparare a hranei, educaţie şi igienã ale persoanei singure sau familiei, conform anexei nr. 1 la <>Legea nr. 114/1996. (2) Se asimileazã locuinţei de domiciliu şi locuinţa de necesitate, precum şi locuinţa socialã, astfel cum sunt acestea definite potrivit prevederilor <>Legii nr. 114/1996. CAP. II Ajutorul social SECŢIUNEA 1 Primirea şi soluţionarea cererilor pentru acordarea ajutorului social ART. 8 Ajutorul social se acordã lunar, în completarea veniturilor nete lunare ale familiei sau ale persoanei singure, pentru asigurarea venitului minim garantat, la nivelul prevãzut la art. 4 alin. (1) din lege. ART. 9 (1) Ajutorul social se acordã pe bazã de cerere şi declaraţie pe propria rãspundere, însoţite de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioarã depunerii cererii de cãtre membrii acesteia. (2) Cererea şi declaraţia pe propria rãspundere prevãzute la alin. (1) se completeazã de cãtre reprezentantul familiei. (3) Reprezentantul familiei poate fi, dupã caz, unul dintre membrii familiei care are capacitate deplinã de exerciţiu ori, în cazurile prevãzute de lege, tutorele sau curatorul persoanei îndreptãţite sã beneficieze de ajutor social. (4) În situaţiile prevãzute la art. 2 alin. (2) din lege, reprezentantul familiei este persoana care asigurã creşterea şi îngrijirea copiilor, dacã aceasta are capacitate deplinã de exerciţiu, sau, dupã caz, reprezentantul legal al acesteia. (5) Modelul cererii şi declaraţiei pe propria rãspundere pentru acordarea ajutorului social este prevãzut în anexa nr. 1. ART. 10 (1) Cererea şi declaraţia pe propria rãspundere prevãzute la art. 9, însoţite de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate de membrii acesteia, se înregistreazã într-un registru special la primãria comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã teritorialã solicitantul are domiciliul ori, dupã caz, reşedinţa. (2) În cazul persoanelor fãrã domiciliu sau reşedinţã şi fãrã locuinţã, cererea însoţitã de documentele prevãzute la alin. (1) se înregistreazã într-un registru special la primãria comunei, oraşului, municipiului ori, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã teritorialã solicitantul trãieşte şi se aflã în evidenţa serviciului public de asistenţã socialã. (3) În situaţia în care un membru al familiei ori persoana singurã care solicitã ajutorul social are domiciliul sau reşedinţa în altã unitate administrativ-teritorialã, cererea va fi însoţitã de o adeverinţã eliberatã de primãria comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în care aceasta are domiciliul sau reşedinţa, din care sã rezulte cã nu beneficiazã de ajutor social. (4) Adeverinţa prevãzutã la alin. (3) poate fi înlocuitã, pentru motive temeinic justificate, de o declaraţie pe propria rãspundere datã în faţa secretarului comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti unde depune cererea solicitantul ajutorului social. (5) Pentru situaţia prevãzutã la alin. (4) serviciul public de asistenţã socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, persoana cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din aparatul de specialitate al primarului va solicita secretarului comunei, oraşului, municipiului ori, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti unde îşi are domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa persoana solicitantã de ajutor social confirmarea faptului cã aceasta nu beneficiazã de ajutor social. ART. 11 (1) Componenţa familiei se dovedeşte cu actele de identitate ale solicitantului şi ale membrilor familiei şi, dupã caz, cu urmãtoarele acte, în copie: a) certificatele de naştere ale copiilor; b) livretul de familie; c) certificatul de cãsãtorie; d) hotãrârea definitivã de încuviinţare a adopţiei, de plasament familial al minorului, potrivit legii; e) actul din care sã rezulte calitatea solicitantului de tutore sau curator; f) acte din care sã rezulte cã un membru al familiei urmeazã o formã de învãţãmânt în condiţiile prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a); g) acte din care sã rezulte încadrarea, potrivit legii, în categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav ori în gradul I sau II de invaliditate, pentru persoanele aflate în întreţinere; h) dupã caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei. (2) Actele prevãzute la alin. (1) lit. a), c) şi d) pot fi înlocuite, dupã caz, şi de livretul de familie. (3) Actele de identitate prevãzute la alin. (1) sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) buletinul de identitate, cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie, aflate în termenul de valabilitate, în cazul cetãţenilor români; b) documentul de identitate, paşaport sau, dupã caz, permis de şedere temporarã, permis de şedere permanentã, cartea de rezidenţã, cartea de rezidenţã permanentã, eliberate de autoritãţile române competente, aflate în termenul de valabilitate, în cazul cetãţenilor strãini sau apatrizi. (4) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, persoanele apte de muncã ce nu realizeazã venituri din salarii sau din alte activitãţi prezintã adeverinţã cã sunt în evidenţa agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncã, respectiv a agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã, pentru încadrare în muncã, şi nu au refuzat un loc de muncã, precum şi adeverinţa privind participarea la serviciile pentru stimularea ocupãrii şi de formare profesionalã oferite de aceste agenţii. ART. 12 Cererile pentru acordarea ajutorului social se soluţioneazã în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrãrii de cãtre persoanele din cadrul serviciului public de asistenţã socialã sau, dupã caz, de persoanele desemnate prin dispoziţie a primarului. ART. 13 (1) Pentru fiecare solicitant se întocmeşte o documentaţie distinctã, pãstrându-se actele care au stat la baza stabilirii dreptului la ajutor social, cele emise ulterior de primar, precum şi cele depuse ulterior de solicitant. (2) Datele cuprinse în formularul de cerere şi declaraţia pe propria rãspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia sunt supuse confidenţialitãţii. Acestea vor putea fi folosite numai în scopul stabilirii dreptului la ajutor social şi al întocmirii unor situaţii statistice, precum şi în eventualitatea solicitãrii de cãtre organele de anchetã. ART. 14 (1) În vederea soluţionãrii cererii pentru acordarea ajutorului social primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale la domiciliul sau, dupã caz, la reşedinţa solicitantului ajutorului social, pentru verificarea situaţiei ce rezultã din datele înscrise în actele doveditoare. (2) Ancheta socialã se realizeazã de personalul serviciului public de asistenţã socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, de persoanele cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din aparatul de specialitate al primarului, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii. Datele referitoare la familia sau persoana singurã se înregistreazã în formularul de anchetã socialã, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2. (3) La definitivarea anchetei sociale se pot utiliza şi informaţii de la cel puţin douã persoane care cunosc situaţia materialã, socialã şi civilã a persoanelor din gospodãria solicitantului de ajutor social. În acest caz, declaraţiile persoanelor se consemneazã de personalul prevãzut la alin. (2) şi se semneazã de persoanele în cauzã. (4) La efectuarea anchetei sociale pot participa şi reprezentanţi ai instituţiilor publice sau ai organizaţiilor nonguvernamentale care au ca obiect de activitate acest domeniu şi care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale respective. (5) În cazul persoanelor prevãzute la art. 5, ancheta socialã se efectueazã la locul desemnat de solicitant. (6) În cazul gospodãriilor definite la art. 8 alin. (8) din lege, ancheta socialã se va completa pentru fiecare familie sau persoanã singurã. (7) Rãspunderea asupra conţinutului anchetei sociale revine şi persoanelor care au efectuat şi au semnat ancheta socialã. (8) În cazul în care solicitantul refuzã sã furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale se considerã cã familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului social. SECŢIUNEA a 2-a Stabilirea cuantumului şi plata ajutorului social ART. 15 (1) Cuantumul ajutorului social se stabileşte ca diferenţã între nivelurile prevãzute la art. 4 alin. (1) din lege şi venitul net lunar al familiei sau persoanei singure, rezultat din fişa de calcul. (2) Dreptul la ajutorul social se acordã începând cu luna urmãtoare înregistrãrii cererii. (3) În vederea stabilirii cuantumului ajutorului social persoana/persoanele din cadrul serviciului public de asistenţã socialã sau, dupã caz, persoana/persoanele desemnatã/desemnate prin dispoziţie a primarului completeazã fişa de calcul al ajutorului social pe baza datelor din cerere şi din declaraţia pe propria rãspundere, din actele doveditoare depuse de solicitant, precum şi a celor rezultate din ancheta socialã. (4) Modelul fişei de calcul al ajutorului social este prevãzut în anexa nr. 3. (5) În cazul soţilor despãrţiţi în fapt, la stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei singure nu se iau în considerare veniturile celuilalt soţ, dacã se constatã prin ancheta socialã cã nu au domiciliu comun şi nu se gospodãresc împreunã. ART. 16 (1) În cazul în care un membru al familiei sau persoana singurã beneficiarã de ajutor social face dovada cã lucreazã pe bazã de contract individual de muncã, are statut de funcţionar public sau presteazã o activitate realizând venituri cu caracter salarial, cuantumul ajutorului social, calculat în condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (1), se majoreazã cu 15%. (2) Majorarea cuantumului ajutorului social, prevãzutã la alin. (1), se aplicã o singurã datã, indiferent de numãrul membrilor de familie care lucreazã pe bazã de contract individual de muncã, au statut de funcţionar public sau presteazã o activitate realizând venituri cu caracter salarial. ART. 17 (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei şi, dupã caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizeazã, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurãri sociale de stat, asigurãri de şomaj, obligaţii legale de întreţinere, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent şi alte creanţe legale, cu excepţia burselor de studiu şi a burselor sociale, precum şi a sprijinului financiar prevãzut de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordã elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socialã "Bani de liceu", cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) În situaţia în care familia definitã la art. 2 din lege locuieşte şi se gospodãreşte împreunã cu alte familii sau persoane, veniturile acestora nu se iau în calcul la stabilirea venitului familiei, cu excepţia pãrţii ce revine de drept din veniturile lunare nete, realizate în comun de persoanele din gospodãrie. (3) În situaţia în care nu se poate determina suma prevãzutã la alin. (2), fiecare familie sau persoanã singurã va completa o declaraţie pe propria rãspundere pentru venitul rezultat din gospodãrirea împreunã. ART. 18 (1) Stabilirea dreptului la ajutor social se realizeazã ţinându-se seama de bunurile familiei sau, dupã caz, ale persoanei singure, cuprinse în urmãtoarele liste: a) Lista bunurilor considerate de strictã necesitate pentru nevoile unei familii, prevãzutã în anexa nr. 4; b) Lista bunurilor care nu sunt considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale, prevãzutã în anexa nr. 5; c) Criteriile privind limitele minime şi maxime ale veniturilor potenţiale provenite din valorificarea bunurilor ce depãşesc cantitativ categoriile de bunuri considerate de strictã necesitate pentru nevoile unei familii, prevãzute în anexa nr. 6; d) Criteriile proprii suplimentare de evaluare a veniturilor potenţiale aprobate de consiliile locale, în funcţie de condiţiile specifice de la nivelul fiecãrei localitãţi. (2) Listele şi criteriile prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) se completeazã şi se actualizeazã de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu consultarea Institutului Naţional de Statisticã şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. ART. 19 (1) Familiile şi persoanele singure care au în proprietate numai categoriile de bunuri considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale beneficiazã, în condiţiile legii, de ajutor social, luându-se în calcul numai veniturile prevãzute la art. 17. (2) Prin bunuri considerate de strictã necesitate se înţelege acele bunuri destinate uzului personal sau pentru necesitãţile gospodãreşti, proviziile pentru gospodãrie corespunzãtoare unei aprovizionãri familiale normale, animalele de casã şi cele de tracţiune, precum şi instrumentele portabile pentru exercitarea profesiunilor libere. (3) Bunurile de strictã necesitate prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã permitã, prin natura sau prin cantitatea lor, desfãşurarea unei activitãţi cu caracter comercial. ART. 20 Familiile şi persoanele singure care au în proprietate cel puţin unul dintre bunurile cuprinse în Lista bunurilor care nu sunt considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale nu beneficiazã de ajutor social. ART. 21 În vederea acordãrii ajutorului social, la stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei singure care are în proprietate bunuri ce depãşesc cantitativ categoriile de bunuri prevãzute în anexa nr. 4 se iau în calcul veniturile prevãzute la art. 17, precum şi veniturile potenţiale provenite din valorificarea bunurilor respective, stabilite potrivit criteriilor prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. c). ART. 22 Veniturile potenţiale care se pot obţine din valorificarea bunurilor cuprinse în anexa nr. 6 se stabilesc de cãtre consiliile locale în funcţie de condiţiile locale specifice, luând în considerare limitele minime şi maxime prevãzute în aceasta, fãrã a le depãşi. ART. 23 Listele şi criteriile aprobate în condiţiile art. 22 se afişeazã într-un loc vizibil la sediul consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti. ART. 24 (1) Cererea şi declaraţia pe propria rãspundere pentru acordarea ajutorului social, însoţite de actele doveditoare, fişa de calcul al ajutorului social şi ancheta socialã sunt prezentate secretarului de cãtre persoanele prevãzute la art. 1 pentru verificare şi vizare. (2) În termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la efectuarea anchetei sociale şi pe baza documentelor prevãzute la alin. (1) secretarul are obligaţia sã prezinte primarului, pentru aprobare, dispoziţia de acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social. (3) Dispoziţia scrisã a primarului, emisã în termenul prevãzut la alin. (2), se comunicã solicitantului în termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia. (4) Pentru situaţiile în care numãrul beneficiarilor este mai mare de 10 persoane, dispoziţia poate fi emisã colectiv, comunicarea acesteia fiind realizatã individual. (5) Dispoziţia primarului de acordare a dreptului la ajutorul social, însoţitã de copia cererii de acordare a ajutorului social şi a declaraţiei pe propria rãspundere, certificatã de primar, precum şi de copia fişei de calcul, se transmit pe bazã de borderou la agenţiile pentru prestaţii sociale judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale. Modelul borderoului este prevãzut în anexa nr. 7. (6) Primarul are obligaţia de a transmite agenţiei teritoriale documentele prevãzute la alin. (5), precum şi situaţia centralizatoare privind titularii ajutorului social şi sumele de platã, pânã la data de 5 a fiecãrei luni, pentru luna anterioarã. Modelul situaţiei centralizatoare este prevãzut în anexa nr. 8. (7) Situaţia centralizatoare prevãzutã la alin. (6) reprezintã document de platã pe baza cãruia agenţiile teritoriale efectueazã plata drepturilor de ajutor social. (8) În vederea eficientizãrii procesului de platã a drepturilor de ajutor social la nivelul primãriei se organizeazã completarea electronicã a unor informaţii privind beneficiarii de ajutor social într-un format ce va fi pus la dispoziţie de cãtre agenţiile teritoriale. (9) Actele doveditoare care au stat la baza emiterii dispoziţiei primarului împreunã cu ancheta socialã se pãstreazã la primãrie în dosarul titularului. ART. 25 Schimbarea titularului ajutorului social, în condiţiile prevãzute la art. 13 din lege, se realizeazã pe bazã de anchetã socialã, prin dispoziţie scrisã a primarului, care se comunicã celor interesaţi în termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia. ART. 26 (1) Plata ajutorului social se asigurã de cãtre agenţiile teritoriale, prin decizie a directorului, şi se efectueazã lunar, pe bazã de mandat poştal, în cont curent personal sau în cont de card, ţinând seama de opţiunea beneficiarului. (2) Emiterea deciziei prevãzute la alin. (1) are la bazã documentele prevãzute la art. 24 alin. (5) şi (6). Pentru situaţiile în care numãrul beneficiarilor este mai mare de 10 persoane, decizia poate fi emisã colectiv, comunicarea acesteia fiind realizatã individual. Modelul deciziei este prevãzut în anexa nr. 9. (3) În cazul persoanelor prevãzute la art. 3 alin. (2) din lege, plata ajutorului social se asigurã prin stat de platã şi se efectueazã pânã la data de 15 a lunii în curs pentru luna anterioarã. Agenţiile teritoriale împreunã cu primãriile organizeazã activitatea de platã a drepturilor de ajutor social. SECŢIUNEA a 3-a Obligaţiile titularilor şi ale beneficiarilor de ajutor social ART. 27 (1) Dupã stabilirea dreptului de ajutor social, titularul ajutorului social are urmãtoarele obligaţii: a) sã comunice primarului, în scris, orice modificare intervenitã cu privire la domiciliul, veniturile şi la numãrul membrilor familiei, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit aceasta; b) sã depunã, din 3 în 3 luni, la primãria localitãţii sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul ori reşedinţa, declaraţia prevãzutã la art. 9 alin. (5), însoţitã de o adeverinţã eliberatã de autoritatea competentã cu privire la veniturile realizate supuse impozitului pe venit. (2) Persoanele apte de muncã pentru care se acordã ajutorul social şi care nu realizeazã venituri din salarii sau din alte activitãţi, potrivit legii, au obligaţia sã dovedeascã, lunar, cu adeverinţã eliberatã de agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã, urmãtoarele: a) cã sunt înregistrate ca persoane în cãutarea unui loc de muncã în evidenţa agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã; b) cã nu au refuzat un loc de muncã; c) cã nu au refuzat participarea la servicii pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã şi la servicii de formare profesionalã şi, dupã caz, cã participã la un program de pregãtire profesionalã. (3) Fac excepţie de la obligaţia prevãzutã la alin. (2) persoanele apte de muncã pentru care se acordã ajutorul social şi care se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 7^2 din lege. (4) Declaraţia pe propria rãspundere prevãzutã la alin. (1) lit. b) se trimite în copie de cãtre primãrie la agenţiile teritoriale, în termenul prevãzut de art. 13^1 alin. (3) din lege. ART. 28 (1) Pentru sumele acordate ca ajutor social, una dintre persoanele majore apte de muncã din familia beneficiarã are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, acţiuni sau lucrãri de interes local, fãrã a se putea depãşi regimul normal de lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi igienã a muncii. (2) În vederea aplicãrii prevederilor alin. (1), primarii au urmãtoarele obligaţii: a) sã întocmeascã lunar un plan de acţiuni sau de lucrãri de interes local pentru repartizarea orelor de muncã; b) sã ţinã evidenţa efectuãrii orelor prevãzute la lit. a) într-un registru; c) sã asigure instructajul privind normele de tehnicã a securitãţii muncii; d) sã afişeze la loc vizibil planul de acţiuni sau de lucrãri de interes local prevãzut la lit. a), lista cu beneficiarii de ajutor social, precum şi cu persoanele care urmeazã sã efectueze orele de muncã prevãzute la alin. (1); e) sã transmitã agenţiilor teritoriale documentele prevãzute la lit. d) în luna urmãtoare aprobãrii acestora. (3) Planul de acţiuni sau de lucrãri de interes local se aprobã anual prin hotãrâre a consiliului local şi poate fi reactualizat pe parcursul anului. (4) Pentru persoanele prevãzute la alin. (1) numãrul orelor de muncã se calculeazã proporţional cu cuantumul ajutorului social de care beneficiazã familia sau persoana singurã, cu un tarif orar corespunzãtor salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, raportat la durata medie lunarã a timpului de muncã. (5) Formula de calcul al numãrului de ore este urmãtoarea:
170 ore x cuantumul ajutorului social*1)
Numãrul de ore = ────────────────────────────────────────────────────────
de muncã Salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã*2)
------------- *1) Reprezintã numãrul mediu de ore aferente salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã. Numãrul de ore se modificã anual. *2) Salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã este cel aprobat anual prin hotãrâre a Guvernului. În prezent, potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.193/2010 pentru stabilirea salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã este 670 lei lunar. (6) Fac excepţie de la obligaţia de a presta orele de muncã persoanele prevãzute la art. 7^2 din lege. (7) Situaţia lunarã privind persoanele apte de muncã din familiile beneficiare de ajutor social, precum şi activitãţile realizate de aceştia, conform planului de acţiuni prevãzut la alin. (3), se transmite agenţiilor teritoriale în termenul prevãzut la art. 13^1 alin. (3) din lege. Situaţia se va completa potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 10. ART. 29 (1) În cazul incapacitãţii temporare de muncã ori, dupã caz, al pierderii totale sau parţiale a capacitãţii de muncã a persoanei nominalizate sã efectueze acţiunile sau lucrãrile de interes local, obligaţia de a presta orele de muncã poate fi transferatã altor persoane din familia beneficiarã de ajutor social numai cu acordul primarului. (2) Actele doveditoare privind incapacitatea temporarã de muncã sau, dupã caz, pierderea totalã ori parţialã a capacitãţii de muncã sunt urmãtoarele: a) decizia medicalã emisã de medicul expert al asigurãrilor sociale din cadrul casei judeţene de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, pentru pensionarii de invaliditate; b) certificatul emis de comisia de expertizã medicalã a persoanelor cu handicap, pentru persoanele cu handicap; c) certificatul medical de constatare a capacitãţii de muncã, emis de medicul expert al asigurãrilor sociale din cadrul casei judeţene de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, pentru persoanele cu afecţiuni cronice invalidante şi care nu sunt asigurate în sistemul public de pensii, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 11; d) adeverinţã medicalã emisã de medicul de familie sau, dupã caz, de medicul specialist, pentru persoanele cu afecţiuni ce determinã incapacitate temporarã de muncã. ART. 30 (1) În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2), respectiv ale art. 15 alin. (2) din lege, agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã transmite primarilor, în scris şi în format electronic, în prima zi a fiecãrei luni, pentru luna anterioarã, un tabel nominal cu persoanele care sunt în cãutarea unui loc de muncã, înregistrate în evidenţa agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã, pentru care s-au eliberat adeverinţe în condiţiile art. 11 alin. (4), conform modelului prevãzut în anexa nr. 12. (2) În aplicarea art. 15 alin. (2) din lege, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã are obligaţia de a transmite primarilor în prima zi a fiecãrei luni, pentru luna anterioarã, un tabel nominal cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care au plecat cu contract de muncã în strãinãtate, conform modelului prevãzut în anexa nr. 13. (3) Tabele nominale prevãzute la alin. (1) şi (2) se transmit electronic şi la agenţiile teritoriale. ART. 31 Datele transmise în condiţiile art. 30 alin. (1) cuprind şi informaţiile de la furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã şi furnizorii de servicii de formare profesionalã din sectorul public sau privat, acreditaţi în condiţiile legii, care, potrivit prevederilor legale în vigoare, oferã servicii pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã şi de formare profesionalã, altele decât cele oferite de agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncã. SECŢIUNEA a 4-a Modificarea cuantumului ajutorului social, suspendarea şi încetarea plãţii ajutorului social ART. 32 (1) Cuantumul ajutorului social se modificã în situaţia în care venitul net lunar al familiei sau, dupã caz, al persoanei singure ori numãrul membrilor familiei diferã faţã de cel avut iniţial în vedere la calculul ajutorului social. (2) Modificarea cuantumului ajutorului social se face prin dispoziţie scrisã a primarului, la propunerea serviciului sau persoanei/persoanelor prevãzute la art. 15 alin. (3) începând cu luna urmãtoare celei în care s-a efectuat ancheta socialã şi s-au constatat motivele prevãzute la alin. (1) şi se comunicã titularului în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia. ART. 33 (1) Dreptul la ajutorul social, respectiv plata acestuia se suspendã pentru întreaga familie sau, dupã caz, pentru persoana singurã, în urmãtoarele situaţii: a) dacã nu prezintã lunar adeverinţa eliberatã de agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã, prevãzutã la art. 11 alin. (4); b) dacã refuzã nejustificat efectuarea acţiunilor sau lucrãrilor de interes local prevãzute la art. 28 alin. (1); c) când se constatã cã dreptul la ajutorul social a fost stabilit pe baza unor date eronate privind componenţa familiei sau veniturile realizate ori pe parcursul acordãrii au intervenit modificãri ale acestora; d) dacã nu depune, din 3 în 3 luni, documentele prevãzute la art. 27 alin. (1) lit. b); e) când agenţia teritorialã constatã, pe baza documentelor transmise de primar prevãzute la art. 13^1 alin. (3) din lege, cã s-a stabilit un cuantum eronat al ajutorului social; f) în situaţia în care timp de 3 luni consecutive se înregistreazã mandate poştale returnate pentru titularul ajutorului social; g) în situaţia în care, în urma verificãrilor efectuate conform art. 14^1 alin. (2) şi (3) din lege, se constatã cã nu sunt respectate condiţiile de acordare a dreptului la ajutorul social. (2) Suspendarea dreptului de ajutor social se face prin dispoziţie scrisã a primarului, începând cu luna urmãtoare celei în care s-au constatat de cãtre serviciul sau persoana/persoanele prevãzute la art. 15 alin. (3) motivele prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) şi g), şi se comunicã titularului în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia. (3) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. e) şi f) plata ajutorului social se suspendã prin decizie a directorului agenţiei teritoriale, începând cu luna urmãtoare celei în care s-a fãcut constatarea, potrivit prevederilor art. 18 alin. (2) şi (3) din lege. ART. 34 (1) În cazul suspendãrii ajutorului social în condiţiile prevãzute la art. 33 alin. (1) lit. a), b) şi d), prezentarea de cãtre titular, în luna urmãtoare celei în care s-a produs suspendarea efectivã a plãţii, a adeverinţei eliberate de agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã şi a documentelor prevãzute la art. 14^1 alin. (1) din lege, precum şi efectuarea acţiunilor sau lucrãrilor de interes local prevãzute la art. 28 alin. (1) atrag reluarea plãţii ajutorului social pentru întreaga familie sau, dupã caz, pentru persoana singurã. (2) Reluarea plãţii ajutorului social se face prin decizie a directorului agenţiei teritoriale, începând cu luna urmãtoare îndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1). ART. 35 (1) Dreptul la ajutorul social, respectiv plata acestuia înceteazã începând cu luna urmãtoare celei în care a fost constatatã una dintre urmãtoarele situaţii: a) dacã veniturile nete lunare ale familiei sau ale persoanei singure depãşesc nivelurile prevãzute la art. 4 alin. (1) din lege; b) dacã plata ajutorului social a fost suspendatã şi în termen de 3 luni de la data suspendãrii plãţii nu a fost depusã adeverinţa prevãzutã la art. 11 alin. (4), documentele prevãzute la art. 27 alin. (1) lit. b) sau, dupã caz, nu au fost efectuate acţiunile sau lucrãrile de interes local prevãzute la art. 28 alin. (1); c) dacã în urma verificãrii prevãzute la art. 18 alin. (2) din lege se constatã cã beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege; d) dacã pe parcursul acordãrii dreptului la ajutor social, beneficiarii refuzã sã furnizeze informaţii cu privire la membrii familiei sau veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 14^1 alin. (4) din lege. (2) Încetarea dreptului la ajutorul social se face prin dispoziţie a primarului, la propunerea serviciului sau persoanei/ persoanelor prevãzut/prevãzute la art. 15 alin. (3), şi se comunicã în scris titularului în termen de 5 zile de la data emiterii acesteia. (3) Dispoziţia primarului prevãzutã la alin. (2) se comunicã pânã la data de 5 a fiecãrei luni, pe bazã de borderou, agenţiei teritoriale. ART. 36 (1) Dispoziţiile primarului prevãzute la art. 25, art. 32 alin. (2), art. 33 alin. (2) şi art. 35 alin. (2) se comunicã pânã la data de 5 a fiecãrei luni, pe bazã de borderou, agenţiei teritoriale. Modelul borderoului este prevãzut în anexa nr. 14. (2) Pe baza dispoziţiei primarului comunicatã potrivit alin. (1) directorul agenţiei teritoriale emite, dupã caz, decizia de modificare a titularului ajutorului social, de modificare a cuantumului ajutorului, de suspendare a plãţii, precum şi de încetare a plãţii ajutorului social. (3) Deciziile prevãzute la alin. (2), precum şi decizia prevãzutã la art. 34 alin. (2) se comunicã titularului în termen de maximum 30 de zile de la data emiterii acestora şi se aplicã începând cu luna urmãtoare emiterii. (4) Modelul deciziilor este prevãzut în anexa nr. 15 a-f. CAP. III Alte ajutoare ART. 37 Ajutoarele de urgenţã prevãzute la art. 28 alin. (1) din lege se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, elaboratã de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pe baza propunerilor întemeiate transmise de agenţiile teritoriale. ART. 38 (1) Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgenţã are la bazã solicitarea unui membru de familie sau a persoanei singure, precum şi ancheta socialã prin care se certificã existenţa situaţiilor de necesitate ori, dupã caz, a situaţiilor deosebite în care se aflã familiile sau persoanele singure. (2) Ancheta socialã prevãzutã la alin. (1) este efectuatã de agenţia teritorialã cu asistenţa personalului din serviciul sau a persoanei/persoanelor prevãzut/prevãzute la art. 15 alin. (3). Datele referitoare la familia sau persoana singurã se înregistreazã în formularul de anchetã socialã potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 16. (3) Ancheta socialã este avizatã de primar şi de prefect. ART. 39 Ajutoarele de urgenţã prevãzute la art. 37 se acordã pentru acoperirea nevoilor de bazã ale familiei sau ale persoanei singure aflate în situaţiile prevãzute la art. 28 alin. (1) din lege, în vederea susţinerii acestora. ART. 40 Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor de urgenţã prevãzute la art. 37 se suportã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. ART. 41 Primarul poate acorda ajutoare de urgenţã familiilor sau persoanelor singure aflate în situaţii de necesitate datorate calamitãţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi pentru alte situaţii deosebite stabilite prin hotãrâre a consiliului local. ART. 42 Dispoziţia primarului de acordare a ajutoarelor de urgenţã are la bazã solicitarea scrisã a unui membru de familie sau a persoanei singure, precum şi ancheta socialã efectuatã de personalul serviciului public de asistenţã socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, al compartimentului de asistenţã socialã din aparatul de specialitate al primarului comunei, oraşului, municipiului ori, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti, prevãzutã la art. 38, prin care se certificã situaţiile de necesitate sau, dupã caz, situaţiile deosebite în care se aflã familiile ori persoanele singure. ART. 43 Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor de urgenţã prevãzute la art. 41 se suportã din bugetele locale. ART. 44 Ajutoarele de urgenţã prevãzute la art. 41 se pot acorda în bani şi/sau în naturã. ART. 45 Familiile şi persoanele singure care se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 28 alin. (1) şi (2) din lege pot primi, pentru aceeaşi situaţie, ajutoare de urgenţã suportate atât de la bugetul de stat, cât şi de la bugetul local, dacã acestea sunt acordate complementar în sensul în care fiecare ajutor acoperã altã parte din prejudiciul înregistrat. ART. 46 În cazul decesului unei persoane din familia beneficiarã de ajutor social sau al persoanei singure beneficiare de ajutor social, primarii pot dispune acordarea unui ajutor reprezentând o parte din cheltuielile cu înmormântarea. ART. 47 Ajutorul prevãzut la art. 46 se acordã unei singure persoane care poate fi, dupã caz, soţul sau soţia supravieţuitor/supravieţuitoare, copilul, pãrintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun, sau, în lipsa acestuia, persoana care dovedeşte cã a suportat cheltuielile cu înmormântarea. ART. 48 (1) Ajutorul prevãzut la art. 46 se acordã pe bazã de cerere însoţitã de urmãtoarele acte, dupã caz: a) certificatul de deces, în original şi în copie; b) actul de identitate al solicitantului; c) acte de stare civilã ale solicitantului din care sã rezulte relaţia de rudenie cu decedatul sau, dupã caz, acte care atestã calitatea de moştenitor, tutore, curator; d) dovezi privind suportarea cheltuielilor cu înmormântarea. (2) Cererea şi actele doveditoare prevãzute la alin. (1) se înregistreazã la primãria comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti unde familia din care a fãcut parte persoana decedatã sau, dupã caz, persoana singurã decedatã a beneficiat de ajutor social. (3) Ajutorul prevãzut la alin. (1) se suportã din bugetul local şi poate fi acordat în bani şi/sau în naturã. CAP. IV Asigurarea socialã de sãnãtate şi asigurarea obligatorie a locuinţei ART. 49 (1) Pentru familiile, respectiv persoanele singure beneficiare de ajutor social, contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se asigurã din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. (2) Contribuţia pentru beneficiarii prevãzuţi la alin. (1) se stabileşte asupra cuantumului lunar al ajutorului social şi se plãteşte prin agenţiile teritoriale, pe numele titularului ajutorului, sau, dupã caz, al persoanei îndreptãţite prevãzute la art. 9 alin. (4) din lege. (3) Agenţiile teritoriale au obligaţia, lunar, sã vireze contribuţia individualã de asigurãri sociale de sãnãtate şi sã depunã pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã contribuţiile Declaraţia privind obligaţiile de platã a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate. Modalitatea de depunere a declaraţiei este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de platã a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate". ART. 50 (1) Pentru locuinţele aflate în proprietatea familiilor, respectiv persoanelor singure beneficiare de ajutor social, asigurarea obligatorie împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren sau inundaţiilor se plãteşte de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Prestaţii Sociale, cu respectarea Normelor privind forma şi clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren sau inundaţiilor, aprobate prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de supraveghere a asigurãrilor nr. 5/2009, cu modificãrile ulterioare. (2) Plata primelor de asigurare se face de cãtre Agenţia Naţionalã de Prestaţii Sociale direct în contul Societãţii Comerciale "Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale" - S.A., care pe baza listei cuprinzând persoanele beneficiare de ajutor social va emite poliţele de asigurare aferente acestora. (3) Sumele aferente plãţii primelor de asigurare vor fi achitate integral de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Prestaţii Sociale şi vor fi calculate la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionalã a României la data efectuãrii plãţii. (4) Prima de asigurare se deduce din suma cuvenitã ca ajutor social. Suma dedusã nu poate fi mai mare de o treime din ajutorul social. (5) În situaţia în care din prima platã a drepturilor de ajutor social nu se poate constitui suma integralã reprezentând prima de asigurare, atunci deducerea se raporteazã şi asupra drepturilor ulterioare, pânã la concurenţa valorii integrale a primei de asigurare. (6) În situaţia în care dreptul la ajutorul social înceteazã înainte de achitarea integralã a primei de asigurare, familia, respectiv persoana singurã care a beneficiat de ajutorul social, are obligaţia de a achita diferenţa rãmasã Agenţiei Naţionale pentru Prestaţii Sociale. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 51 (1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului social şi pentru plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se suportã din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. (2) Cheltuielile administrative pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor şi stabilirii dreptului la ajutorul social, inclusiv pentru activitãţile legate de acţiunile sau lucrãrile de interes local organizate de primari, se suportã din venituri proprii ale bugetelor locale. ART. 52 Dispoziţia primarului privind acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, încetarea drepturilor prevãzute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum şi decizia directorului agenţiei teritoriale privind plata, modificarea, suspendarea, încetarea, schimbarea titularului şi cea de recuperare a sumelor încasate necuvenit se pot ataca potrivit prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 53 (1) Serviciul, respectiv persoana/persoanele prevãzute la art. 15 alin. (3) au obligaţia sã transmitã agenţiilor teritoriale, pânã la data de 10 a fiecãrei luni pentru luna anterioarã, un raport statistic privind aplicarea prevederilor legii, conform modelului prevãzut în anexa nr. 17. (2) Transmiterea raportului statistic prevãzut la alin. (1), precum şi a oricãror comunicãri operative între serviciul, respectiv persoana/persoanele prevãzute la art. 15 alin. (3) şi agenţiile teritoriale se face şi prin intermediul poştei electronice. În acest sens, serviciul, respectiv persoana/persoanele prevãzute la art. 15 alin. (3), precum şi agenţiile teritoriale au obligaţia reciprocã de a-şi face cunoscute adresele de poştã electronicã prin intermediul cãrora pot face comunicãrile respective. În conţinutul raportului statistic, precum şi în cel al oricãror alte adrese ce privesc activitatea specificã legii, serviciul, respectiv persoana/persoanele prevãzute la art. 15 alin. (3) au obligaţia inserãrii adreselor de poştã electronicã pe care le utilizeazã. (3) Pânã la data de 20 a fiecãrei luni, agenţiile teritoriale transmit atât Agenţiei Naţionale pentru Prestaţii Sociale, cât şi Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale Raportul statistic lunar privind aplicarea prevederilor legii la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. ART. 54 Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin organele cu atribuţii de control, verificã respectarea prevederilor legii. ART. 55 În vederea asigurãrii venitului minim garantat, agenţiile teritoriale şi serviciul public de asistenţã socialã din subordinea consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti ori compartimentul de asistenţã socialã din aparatul de specialitate al primarului comunei, oraşului, municipiului sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucureşti acordã gratuit consultanţã de specialitate prin îndrumarea persoanelor şi familiilor în vederea întocmirii actelor necesare, identificã persoanele şi familiile îndreptãţite sã beneficieze de ajutor social şi realizeazã mediatizarea prevederilor legii. ART. 56 Sumele reprezentând cuantumul lunar al ajutorului social se rotunjesc la un leu pentru fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv şi se neglijeazã fracţiunile de pânã la 49 de bani inclusiv. ART. 57 (1) Cererile pentru acordarea ajutorului social completate de solicitanţii acestui drept conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, pot sta la baza stabilirii dreptului prin dispoziţie a primarului. (2) Persoanele pentru care s-a stabilit dreptul în baza documentelor prevãzute la alin. (1) au obligaţia ca în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice sã completeze o nouã cerere potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 1. (3) Copia de pe cererile prevãzute la alin. (2), dispoziţia primarului şi fişa de calcul al cuantumului ajutorului social se transmit de cãtre primar la agenţia teritorialã în termenul prevãzut la art. 13^1 alin. (3) din lege. (4) Prevederile alin. (2) şi (3) se aplicã şi în situaţia beneficiarilor aflaţi în platã la 31 decembrie 2010 sau pentru care s-au stabilit drepturile pânã la aceastã datã. ART. 58 (1) În vederea asigurãrii plãţii ajutorului social reprezentând drepturile aferente lunii decembrie 2010, precum şi a restanţelor cu titlu de ajutor social înregistrate pe parcursul anului 2010, primarii transmit agenţiilor teritoriale situaţia privind beneficiarii de ajutor social şi sumele cuvenite acestora, întocmitã potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 18. (2) Situaţia prevãzutã la alin. (1) reprezintã document de platã, se semneazã de cãtre primar şi se transmite obligatoriu agenţiei teritoriale atât scris, cât şi în format electronic. Rãspunderea asupra corectitudinii datelor înscrise revine în integralitate primarului şi personalului care a întocmit situaţia. ART. 59 În aplicarea prezentelor norme metodologice, precum şi pentru reglementarea unor situaţii care pot sã aparã pe parcursul aplicãrii <>Legii nr. 276/2010 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale poate emite instrucţiuni sau precizãri care se aprobã prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale. ART. 60 Anexele nr. 1-18 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice. ANEXA 1 la normele metodologice
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ [Stema] │
│ României CONSILIUL LOCAL ............................................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Nr. ______________
Data _____________
CERERE
şi
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
pentru acordarea unor drepturi de asistenţã socialã
Subsemnata(ul),
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A1. DATE PERSONALE ALE SOLICITANTULUI │
│ ------------------------------------- │
│ [] Dl. [] Dna. │
│ Nume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Prenume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ CNP │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Cetãţenie [] Românã sau [] UE ┐ │
│ [] Non UE ┘ şi anume (ţara) ................... │
│ │
│ Act identitate*) Seria Nr │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ eliberat de la data de │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ (z z l l a a) │
│ *) În cazul cetãţenilor români Pentru cetãţenii strãini │
│ se va specifica tipul de act sau apatrizi: │
│ de identitate: PST - permis de şedere temporarã │
│ BI - buletin de identitate PSP - permis de şedere permanentã │
│ CI - carte de identitate DI - document de identitate │
│ CIP - carte de identitate provizorie CR - carte de rezidenţã │
│ P - paşaport CRP - carte de rezidenţã permanentã │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A2. DATE DE CONTACT ALE SOLICITANTULUI │
│ -------------------------------------- │
│ Strada │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Nr. Bl. Sc. Ap. Sector │
│ └─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┘ └─┘ │
│ Localitatea │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Judeţ Telefon │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Mobil Fax │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ E-mail │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A3. SOLICITANTUL ARE REŞEDINŢA (locul de şedere obişnuitã) ÎN AFARA ROMÂNIEI:│
│ -----------------------------------------------------------------------------│
│ [] NU │
│ [] DA, în localitatea __________________________ ţara ______________________ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A4. STAREA CIVILĂ A SOLICITANTULUI │
│ ---------------------------------- │
│ [] Cãsãtorit(ã) [] Necãsãtorit(ã) [] Vãduv(ã) │
│ [] Divorţat(ã) [] Despãrţit în fapt [] Uniune consensualã │
│ Altele ................................................................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A5. SITUAŢIA ŞCOLARĂ A SOLICITANTULUI │
│ ------------------------------------- │
│ () Fãrã studii () Generale () Medii () Superioare │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ B. DACĂ BENEFICIAZĂ DE UNELE DREPTURI DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ [] NU [] DA, din România (se vor ataşa actele doveditoare: mandat poştal/ │
│ extras de cont/decizie/adeverinţã) │
│ [] DA, din alte ţãri (se vor ataşa actele doveditoare: mandat poştal/│
│ extras de cont/decizie/adeverinţã) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ C1. SITUAŢIA PROFESIONALĂ A SOLICITANTULUI │
│ ------------------------------------------ │
│ () Elev*) () Student*) () Lucrãtor agricol () Independent () Fãrã loc │
│ de muncã │
│ () Salariat*) () Şomer*) () Lucrãtor () Pensionar*) () Casnic(ã)│
│ ocazional │
│ Altele ..................................................................... │
│ *) Se vor ataşa adeverinţe, dupã caz, de la unitatea şcolarã, angajator, │
│ talon de pensie │
│ C2. DACĂ LUCREAZĂ ÎN AFARA ROMÂNIEI? [] NU [] DA │
│ ------------------------------------ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
În calitate de reprezentant [] familiei mele [] persoanei îndreptãţite
legal al în numele cãreia se
face cererea
Pentru acordarea [] ajutorului social [] alocaţiei pentru
susţinerea familiei
Declar urmãtoarele:
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D1. DATE PERSONALE ALE PARTENERULUI/PERSOANEI ÎNDREPTĂŢITE │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ Nume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Prenume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ CNP │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Cetãţenie [] Românã sau [] UE ┐ │
│ [] Non UE > şi anume (ţara) ................... │
│ ┘ │
│ Act identitate*) Seria Nr │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ eliberat de la data de │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ (z z l l a a) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D2. DATE DE CONTACT ALE PARTENERULUI/PERSOANEI ÎNDREPTĂŢITE │
│ ----------------------------------------------------------- │
│ Strada │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Nr. Bl. Sc. Ap. Sector │
│ └─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┘ └─┘ │
│ Localitatea │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Judeţ Telefon │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Mobil Fax │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ E-mail │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D3. PARTENERUL/PERSOANA ÎNDREPTĂŢITĂ ARE REŞEDINŢA (locul de şedere │
│ ------------------------------------------------------------------- │
│ obişnuitã) │
│ ---------------------------- │
│ ÎN AFARA ROMÂNIEI: [] NU [] DA, în localitatea _____________________ │
│ ţara _____________________ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D4. SITUAŢIA ŞCOLARĂ A PARTENERULUI/PERSOANEI ÎNDREPTĂŢITE │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ () Fãrã studii () Generale () Medii () Superioare │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D5. PARTENERUL/PERSOANA ÎNDREPTãŢITĂ BENEFICIAZĂ DE UNELE DREPTURI DE │
│ --------------------------------------------------------------------- │
│ ASISTENŢĂ SOCIALĂ │
│ ----------------- │
│ [] NU [] DA, din România (se vor ataşa actele doveditoare: mandat poştal/ │
│ extras de cont/decizie/adeverinţã) │
│ [] DA, din alte ţãri (se vor ataşa actele doveditoare: mandat poştal/│
│ extras de cont/decizie/adeverinţã) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D6. SITUAŢIA PROFESIONALĂ A PARTENERULUI/PERSOANEI ÎNDREPTĂŢITE │
│ --------------------------------------------------------------- │
│ () Elev*) () Student*) () Lucrãtor agricol () Independent () Fãrã loc │
│ de muncã │
│ () Salariat*) () Şomer*) () Lucrãtor () Pensionar*) () Casnic(ã)│
│ ocazional │
│ Altele ..................................................................... │
│ *) Se vor ataşa adeverinţe, dupã caz, de la unitatea şcolarã, angajator, │
│ talon de pensie │
│ D7. DACĂ PARTENERUL/PERSOANA ÎNDREPTĂŢITĂ LUCREAZĂ ÎN AFARA ROMÂNIEI? │
│ --------------------------------------------------------------------- │
│ [] NU [] DA │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ E1. COPIII FAMILIEI*) │
│ --------------------- │
│ 1. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor **) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Unitatea şcolarã │
│ Dacã este elev învaţã la └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Clasa │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│ Dacã beneficiazã de unele │ Dacã realizeazã venituri │
│ drepturi de asistenţã socialã: │ din muncã: │
│ [] NU (se vor ataşa acte │ [] NU │
│ [] DA, din România doveditoare: mandat │ [] DA │
│ [] DA, din alte ţãri poştal/extras de │ │
│ cont/decizie/ │ │
│ adeverinţã) │ │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 2. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor **) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Unitatea şcolarã │
│ Dacã este elev învaţã la └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Clasa │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│ Dacã beneficiazã de unele │ Dacã realizeazã venituri │
│ drepturi de asistenţã socialã: │ din muncã: │
│ [] NU (se vor ataşa acte │ [] NU │
│ [] DA, din România doveditoare: mandat │ [] DA │
│ [] DA, din alte ţãri poştal/extras de │ │
│ cont/decizie/ │ │
│ adeverinţã) │ │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 3. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor **) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Unitatea şcolarã │
│ Dacã este elev învaţã la └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Clasa │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┤
│ Dacã beneficiazã de unele │ Dacã realizeazã venituri │
│ drepturi de asistenţã socialã: │ din muncã: │
│ [] NU (se vor ataşa acte │ [] NU │
│ [] DA, din România doveditoare: mandat │ [] DA │
│ [] DA, din alte ţãri poştal/extras de │ │
│ cont/decizie/ │ │
│ adeverinţã) │ │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 4. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor **) Seria Nr. │