Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 23/1997 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiectul privind reabilitarea drumurilor - etapa a II-a) dintre România şi Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Washington D.C. la 1 iulie 1997, aprobatã prin Legea nr. 184/1997 , Guvernul României hotãrãşte: ART. 1 Se aproba Planul de acţiune pentru reducerea conţinutului de plumb din benzina, prevãzut în anexa nr. 1. Reducerea conţinutului de plumb din benzina se va efectua potrivit strategiei prevãzute în anexa nr. 2. ART. 2 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 3 Ministerul Transporturilor, Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, Ministerul Industriei şi Comerţului şi Ministerul Finanţelor vor aduce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri. PRIM-MINISTRU RADU VASILE Contrasemneazã: --------------- Ministrul transporturilor, Traian Basescu p. Ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului, Anton Vlad, secretar de stat p. Ministrul industriei şi comerţului, Nicolae Staiculescu, secretar de stat Ministrul finanţelor, Daniel Daianu ANEXA 1
PLAN DE ACŢIUNE
pentru reducerea conţinutului de plumb din benzina
Nr. Obiective Programare Organizaţii Costul Observaţii
crt. implicate estimat
-------------------------------------------------------------------------------
A. Pentru parcul auto existent
1. Producţia de benzina 1 ianuarie - SNP Noul standard
cu plumb ce conţine 0,32 1998 - rafinarii SNP roman SR 176-97,
g de plumb la un litru de - alte rafinarii intrat în vigoare
benzina independente la 1 aprilie 1997
reduce conţinutul
de plumb la
0,32 g/l
2. Pregãtirea reducerii 1998-2001 - SNP şi - 100 mili- - Noul sortiment
conţinutului de plumb rafinarii oane lei va fi introdus în
din benzina la 0,15 g/l, SNP - 28 mili- SR 176-98
conform reglementãrilor - INCERP oane USD - Urmeazã a se
UE - 3 milioane solicita finan-
USD tare externa
pentru
retehnologizare
3. Producţia de benzina 1999-2002 - Rafinarii - 4,5 mili- Urmeazã a se
cu plumb 0,15 g/l (la independente arde lei solicita finan-
rafinarii adaptate) - SNP şi - 8 mili- tare externa
rafinarii oane USD-SNP pentru
SNP - 100 mii retehnologizare
- INCERP USD în sectorul
rafinarii
4. Cercetãri asupra 10 luni dupã - MST - 500 mili- - Introducerea
comportãrii motorului obţinerea - RAR oane lei unei teme priori-
la autovehiculele din finanţãrii - CESAR- - 50 mii tare de cercetare
parcul existent, ali- DACIA USD - Urmeazã a se
mentate cu benzina cu - CESAR- solicita sprijin
0,15 g/l şi fãrã ARO financiar extern
plumb - INCERP
5. Pregãtirea, producerea 1998-2005 - Rafinarii - 60 mili- Urmeazã a se
şi comercializarea ben- independente oane USD solicita finan-
zinei fãrã plumb pentru - Rafinarii - 50 mili- tare externa
parcul auto existent SNP oane USD pentru
- INCERP - 500 mii retehnologizare
- MIC USD în sectorul
- MF rafinarii
B. Pentru autovehicule nou-înmatriculate
1. Introducerea opţionalã Noile autovehicu-
a catalizatorilor pentru le vor folosi
autovehicule produse în benzina fãrã
România: plumb şi catali-
- DAEWOO Cielo - trim. I - DAEWOO - zatori pentru
1997 Craiova reducerea poluan-
- Dacia Nova - trim. I - DACIA tilor CO, HC,
1998 Colibasi NOx
2. Introducerea obli- - 1 ianuarie - MT Introdusã prin
gatorie a catalizato- 1998 pentru - MIC Ordinul ministru-
rilor pentru autove- omologare - DV lui transporturi-
hicule importate tip lor nr. 537 din
- 1 iulie 2 decembrie 1997
1998 pentru (Monitorul Ofi-
prima inma- cial al României,
triculare Partea I, nr.
la vehiculele 348/9 decembrie
noi sau uzate 1997)
3. Introducerea obli- - 1999, pentru - MT - 500 milioane Introdusã prin
gatorie a catalizato- omologare de - MIC lei. Tema Ordinul ministru-
rilor şi benzinei tip - MST prioritara de lui transporturi-
fãrã plumb la noile - 2000, pentru - DACIA-S.A. cercetare lor nr. 537 din
tipuri de autovehi- prima inma- - ARO-S.A. pentru asi- 2 decembrie 1997
cule autohtone la triculare a milarea teh- (Monitorul Ofi-
omologare şi la maşinilor noi nologiilor cial al României,
prima înmatriculare de depoluare Partea I, nr.
a autovehi- 348/9 decembrie
culelor 1997)
4. Folosirea stimu- Stabilirea şi - MT NOTA:
lentilor economici detalierea - MIC Reducerile propu-
şi fiscali pentru nivelurilor - MF se pentru promo-
promovarea autove- procentelor - OC varea autovehicu-
hiculelor "verzi" de diferen- - DV lelor "verzi" vor
(alimentare cu ben- tiere a taxe- - MAPPM fi compensate cu
zina fãrã plumb) lor, în funcţie creşterea echiva-
de gradul de lenta a taxelor
poluare, pana aferente autove-
la 1 ianuarie hiculelor poluan-
1999 te, astfel încât
venitul total al
statului sa rama-
na neschimbat
(efect neutru).
În prezent, dato-
rita numãrului
mic de autovehi-
cule cu nivel
redus de emisii
poluante, dife-
rentele pot fi
mai mari, urmând
ca ele sa des-
creascã o data cu
creşterea ponde-
rii autovehicule-
lor depoluate
4a. Preţul de detaliu 1 iulie 1998 - MIC Se propune ca
pentru benzina fãrã - MF preţul benzinei
plumb, mai mic decât - OC fãrã plumb sa fie
cel al benzinei cu - SNP cu cca 10% mai
plumb, armonizat cu mic la pompa pen-
standardele UE tru a fi stimula-
tiv şi cu cca 10%
mai mare la
rafinarie
4b. Reducerea impo- 1 ianuarie 1999 - MF - Impozitul anual
zitelor şi taxelor - MIC pe autovehicule
indirecte pentru - MT - Accize
autovehicule cu - MAPPM - Taxa pentru
emisii poluante drumuri
reduse, în raport - Alte mãsuri
cu cele nepoluante - Se propune o
diminuare de
30-50% în favoa-
rea autovehicule-
lor nepoluante
4c. Reducerea taxe- 1 ianuarie 1999 - MIC - Se propune o
lor vamale pentru - MF diminuare de
catalizatori, - OC 30-50% în favoa-
piesele lor deta- - DGV rea elementelor
sate, motoare nepoluante
EURO 2 şi aditivi
ai benzinei fãrã
plumb
5. Evaluarea impac- Permanent, - MAPPM - Monitorizarea
tului asupra mediu- dupã 1 ianuarie - MT este asigurata
lui dupã aplicarea 2000 - MST prin sistemul
şi promovarea - CISR naţional de
publica a planului - RAR monitorizare
de acţiune - CEPIEM - Promovare în
mass-media prin
organizaţii
guvernamentale şi
neguvernamentale,
studii de impact,
simpozioane,
seminarii
--------------------------------------------------------------------------------
Abrevieri:
MT - Ministerul Transporturilor
MF - Ministerul Finanţelor
SNP - Societatea Nationala a Petrolului
INCERP - Institutul Naţional de Cercetãri pentru Petrol
MIC - Ministerul Industriei şi Comerţului
RAR - Registrul Auto Roman
DACIA - S.A. - Societatea Comercialã "Automobile Dacia" - S.A. Colibasi
ARO - S.A. - Societatea Comercialã "Automobile ARO" - S.A.
Campulung-Muscel
DAEWOO Craiova - Societatea Comercialã "Automobile DAEWOO" Craiova
DGV - Direcţia Generalã a Vamilor
OC - Oficiul pentru Concurenta
MAPPM - Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului
MST - Ministerul Ştiinţei şi Tehnologiei
CISR - Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera
BIRD - Banca Internationala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare
CESAR-DACIA - Centrul de studii şi cercetãri pentru autoturisme - Dacia
CESAR-ARO - Centrul de studii şi cercetãri pentru autoturisme - ARO
CEPIEM - Centrul de Protecţie, Igiena şi Ergonomia Muncii.
ANEXA 2
STRATEGIA
de reducere a conţinutului de plumb din benzina
1998 1999 2000 2001 2002 2005
-------------------------------------------------------------------------------
Conţinutul de plumb
0,5 g/l 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
0,15-0,32 g/l 79,0% 70,0% 40,5% 10,0% 10,0% 0,0%
0,0-0,15 g/l 15,4% 20,0% 40,0% 66,0% 50,0% 40,0%**)
Fãrã plumb/ 5,6%*) 10,0% 19,5% 24,0% 40,0% 60,0%
Reformulate
TOTAL 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
CONSUM
Cerere (milioane
tone) 2,20 2,29 2,37 2,50 2,63 2,77
Cerere (milioane
litri) 2.937,8 3.050,2 3.162,7 3.337,3 3.512,0 3.686,7
Cerere benzina fãrã
plumb (milioane
litri) 164,5 305 616,7 801 1.405 2.212
Cerere benzina cu
plumb***) (milioane
litri) 2.773,3 2.745,2 2.546 2.536,3 2.107 1.474,7
Plumb folosit
(tone)***) 579,3 547,5 395,9 243,6 213,2 110,6
Conţinut mediu de
plumb (g/l)***) 0,197 0,179 0,125 0,072 0,06 0,03
-------------------------------------------------------------------------------
*) În funcţie de cantitãţile cerute de piata.
**) Plumbul va fi înlocuit treptat, pana în anul 2005, cu alţi aditivi, pentru utilizarea la autovehicule vechi.
***) Datele reprezintã rezultatul unei evaluãri care are la baza situaţia parcului auto existent; pe mãsura aplicãrii prevederilor planului de acţiune, consumul de benzina cu plumb se va diminua pana la eliminarea completa.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.