Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 482 din 18 aprilie 2003 pentru aprobarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat in perioada 2003-2006
În temeiul art. 107 din Constituţie şi având în vedere dispoziţiile <>art. 7 alin. (1) lit. c) din Hotãrârea Guvernului nr. 943/2001 privind înfiinţarea Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, cu completãrile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC Se aproba Strategia managementului integrat al frontierei de stat în perioada 2003-2006, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã: --------------- p. Ministrul de interne, Toma Zaharia, secretar de stat
Ministrul afacerilor externe, Mircea Geoana
Bucureşti, 18 aprilie 2003. Nr. 482.
ANEXA 1
STRATEGIA managementului integrat al frontierei de stat în perioada 2003-2006
Conceptul privind Strategia managementului integrat al frontierei de stat
Strategia managementului integrat al frontierei de stat conţine direcţiile de acţiune şi programele generale pentru aducerea la îndeplinire, pe termen mediu şi lung, a mãsurilor, activitãţilor şi acţiunilor specifice instituţiilor şi organismelor abilitate ale statului roman de a desfasura activitãţi la şi în legatura cu frontiera de stat, pentru optimizarea reglementãrilor structurilor, acţiunilor şi dotãrilor din acest domeniu, în baza unor criterii existente sau prognozate. Managementul integrat al frontierei de stat reprezintã sistemul de coordonare unitarã a acţiunilor şi procedurilor desfãşurate de instituţiile şi organismele abilitate prin lege sa asigure menţinerea stãrii de normalitate la frontiera de stat, realizarea cooperãrii privind regimul de frontiera cu alte state şi instituţii similare din ţãrile vecine, precum şi asigurarea compatibilizarii permanente cu normele şi practicile de supraveghere şi control al frontierei de stat aplicate în ţãrile Uniunii Europene. În contextul actual, în care opţiunea fundamentalã a politicii externe a României este integrarea în structurile europene şi euroatlantice, pentru autoritãţile romane obiectivul strategic principal îl reprezintã intensificarea procesului de reforma şi modernizare, în vederea compatibilizarii cu structurile similare ale statelor membre ale Uniunii Europene. Prin Strategia managementului integrat al frontierei de stat se urmãreşte coordonarea unitarã la nivel central şi teritorial, de cãtre structurile şi organismele cu responsabilitãţi la frontiera, a acţiunilor şi mãsurilor întreprinse pentru securizarea frontierei de stat, monitorizarea şi combaterea fenomenului infractional transnational, realizarea compatibilitatii cu normele şi procedurile comunitare privind supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul asigurãrii condiţiilor pentru aderarea României la Uniunea Europeanã. Securizarea frontierei naţionale, în special a celei de nord şi de est, întãrirea supravegherii şi a controlului la frontiera de stat şi implementarea managementului integrat constituie condiţiile sine qua non ale succesului în combaterea eficienta a fenomenului infractional transnational. Necesitatea securizarii frontierei de stat a României este determinata de creşterea în amploare şi complexitate a infractionalitatii transnationale, pe direcţia principala est-vest, de internationalizarea fenomenului criminalitatii organizate, precum şi de existenta condiţiilor favorizante ale acestor fenomene prin persistenta crizei economice, a conflictelor sociale, etnice şi religioase, proliferarea acţiunilor teroriste în unele state din vecinãtatea şi din apropierea graniţelor României sau din lume. O atentie deosebita se acorda şi se va acorda în continuare cooperãrii cu structurile similare ale statelor vecine, ale statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi ale celorlalte state candidate. Complexitatea şi amploarea fenomenului infractional, presiunea acestuia la frontierele tarii şi necesitatea combaterii lui cu eficienta, concomitent cu asigurarea mãsurilor privind securizarea frontierei de stat, impun participarea efectivã a tuturor structurilor şi organismelor statului cu responsabilitãţi la frontiera, în vederea realizãrii unui management integrat al frontierei, compatibil cu practicile comunitare. Fiecare instituţie/organism va întreprinde mãsurile şi acţiunile specifice în domeniile de competenta, sub coordonarea unitarã a Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, propunand acestui organism soluţii concrete pentru aplicarea prevederilor prezentei strategii în scopul eficientizarii controlului la frontiera de stat, al consolidãrii relaţiilor de buna vecinãtate şi al menţinerii stabilitatii în zona de interes a României. Grupul Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat stabileşte conceptia de ansamblu şi asigura coordonarea unitarã de cãtre Guvern, pe baza Strategiei managementului integrat al frontierei de stat, a acţiunilor şi mãsurilor pentru securizarea frontierei de stat, desfãşurate de Ministerul de Interne, autoritãţile administraţiei publice, de alte instituţii publice şi organizaţii neguvernamentale pentru probleme din domeniul drepturilor omului, centralizeazã şi monitorizeazã rezultatele cooperãrii dintre instituţiile abilitate şi partenerii externi care au atribuţii în acest domeniu. Strategia managementului integrat al frontierei de stat urmãreşte sincronizarea şi armonizarea acţiunilor structurilor interne implicate în combaterea infractionalitatii transnationale. Realizarea acestor obiective va avea drept consecinta securizarea cu prioritate a frontierei de nord şi de est a României, ca viitoare frontiera externa a Uniunii Europene, precum şi implementarea practicii de control existente la frontierele interne ale Uniunii Europene.
Factori de risc care impun adoptarea şi implementarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat
1. traficul de persoane la frontierele României; 2. formele organizate de contrabanda cu bunuri de consum (alcool, tigari, cafea, animale şi produse alimentare şi nealimentare supuse controlului sanitar-veterinar etc.); 3. acţiunile organizate de contrabanda cu produse periculoase (mercur, materiale radioactive, armament etc.) sau supuse controlului destinaţiei finale; 4. contrabanda cu maşini furate, efectuatã de cãtre grupuri ale crimei organizate; 5. contrabanda cu bunuri de patrimoniu pentru care exista o cerere mare în ţãrile Europei de Vest; 6. traficul ilicit cu droguri, substanţe psihotrope şi precursori ale acestora, materiale biologice şi alte produse şi substanţe ce reprezintã risc major pentru sãnãtatea publica şi animala; 7. traficul de mãrfuri contrafãcute şi pirat; 8. traficul ilicit cu obiecte din materiale şi pietre preţioase; 9. traficul ilicit cu produse strategice; 10. traficul ilicit cu deşeuri, reziduuri şi alte mãrfuri periculoase pentru sãnãtate şi mediu; 11. traficul cu specii din fauna şi flora pe cale de dispariţie; 12. pãtrunderea în România a membrilor unor grupuri ale criminalitatii organizate, în vederea desfãşurãrii de activitãţi ilegale deosebit de periculoase (furturi, tâlhãrii, inselaciuni, omucideri) în zona punctelor de trecere a frontierei de stat şi pe principalele rute de transport; 13. pericolul pe care îl prezintã, la adresa siguranţei naţionale a României, acţiunile întreprinse de servicii de informaţii strãine; 14. trecerea frontierei în/din România pe baza documentelor de cãlãtorie contrafãcute; 15. încãlcarea sub diferite forme a prevederilor legislaţiei vamale; 16. posibilitatea infiltrarii pe teritoriul tarii noastre a elementelor aparţinând unor reţele ale terorismului internaţional; 17. concertarea unor acţiuni specifice ale reţelelor infractionale transnationale pentru atragerea participãrii la comiterea faptelor ilegale a unor reprezentanţi care îşi desfãşoarã activitatea în instituţiile statului; 18. trecerea frauduloasã a frontierei de stat de cãtre persoane urmãrite în temeiul legii, care incearca sa se sustragã rãspunderii penale, sau în scopul comiterii de fapte infractionale; 19. trecerea ilegala a frontierei de stat de cãtre diverse persoane a animalelor vii şi a produselor de origine animala sau a altor produse supuse controalelor veterinare.
Obiectivele strategice ale managementului integrat al frontierei de stat
1. Adaptarea managementului frontierei de stat la standardele sistemului Uniunii Europene, garantarea combaterii efective a migratiei ilegale şi contracararea oricãror tipuri de infracţiuni: 1.1. descentralizarea deciziei, a responsabilitãţilor şi a alocãrii resurselor; 1.2. creşterea numãrului de funcţii operative la subunitatile de intervenţie din cadrul structurilor teritoriale ale Poliţiei de frontiera, ale autoritãţii vamale şi ale celorlalte instituţii publice care sunt dispuse pe frontiera de nord şi est a tarii, cu încadrarea în numãrul de posturi şi în cheltuielile de personal aprobate pentru instituţiile menţionate, prin legile bugetare anuale; 1.3. încorporarea mijloacelor tehnice într-un sistem integrat de supraveghere şi control la frontiera de stat, creşterea mobilitatii în acţiune şi a calitãţii supravegherii viitoarei frontiere externe; 1.4. implementarea sistemului radioelectric de observare şi supraveghere pe secţiunea maritima a frontierei de stat; 1.5. diminuarea pana la eliminare a controlului traficului de frontiera la viitoarea frontiera interna a Uniunii Europene. 2. Armonizarea legislaţiei interne cu acquisul comunitar şi cu acquisul Schengen: 2.1. înaintarea cãtre Parlamentul României a proiectului de lege pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România; 2.2. adoptarea actelor normative necesare pentru realizarea conformitatii legislaţiei României cu regulamentele, directivele şi deciziile comunitare. 3. Adaptarea procedurilor de control al traficului de frontiera, asigurarea infrastructurilor şi echipamentelor necesare desfãşurãrii controalelor la standardele Uniunii Europene pentru frontiera externa, în perspectiva integrãrii şi de asigurare a fluiditatii traficului de persoane şi bunuri la celelalte frontiere: 3.1. înfiinţarea în toate punctele de trecere a frontierei de stat, deschise traficului internaţional, a ghiseului unic de încasare a taxelor şi a altor sume datorate în vama bugetului de stat, bugetelor locale şi altor bugete, precum şi a tarifelor instituţiilor abilitate sa perceapã tarife la frontiera; 3.2. generalizarea efectuãrii controlului poliţienesc de frontiera şi vamal în toate punctele de trecere a frontierei de stat simultan, la un singur filtru; 3.3. separarea fluxurilor din punctele de trecere a frontierei de stat (cãlãtori/marfa, cetãţeni ai statelor Uniunii Europene/alţi cetãţeni); 3.4. crearea unui sistem flexibil pentru schimbul de informaţii cu autoritãţile din ţãrile vecine şi ale Uniunii Europene, ce au atribuţii la frontiera; 3.5. înfiinţarea terminalelor de control sanitar-veterinar pentru animale vii şi produse supuse controlului sanitar-veterinar şi separarea acestui flux de restul tipurilor de mãrfuri, similar cu practica existenta la nivelul statelor din Uniunea Europeanã; 3.6. introducerea formatului uniform al stampilelor de intrare-ieşire şi a culorilor de cerneala la punctele de trecere a frontierei de stat, similare cu cele folosite de statele membre ale Uniunii Europene. 4. Reconstructia sistemului institutional al Poliţiei de frontiera: 4.1. finalizarea procesului de profesionalizare, prin înlocuirea funcţiilor de militari în termen cu funcţii de politisti de frontiera, cu încadrarea în cheltuielile de personal, în numãrul maxim de posturi şi structura acestora, aprobate Ministerului de Interne prin legile bugetare anuale; 4.2. reorganizarea structurilor de la frontiera interna şi externa, în perspectiva integrãrii europene; 4.3. implementarea planului privind repartiţia forţelor şi mijloacelor pentru îmbunãtãţirea sistemului de supraveghere a frontierei externe prin disponibilizarea acestora de la frontiera interna; 4.4. dezvoltarea componentei operative la structurile de execuţie, în vederea creşterii flexibilitatii, prin îmbunãtãţirea dotãrii. 5. Perfecţionarea sistemului cooperãrii internaţionale, intensificarea cooperãrii bilaterale şi multilaterale cu organele de frontiera ale statelor vecine, precum şi cu cele ale Uniunii Europene: 5.1. înfiinţarea de puncte comune de control pentru trecerea frontierei cu statele vecine; 5.2. înfiinţarea centrelor de contact pentru frontiera (Galaţi şi Timişoara); 5.3. încheierea de acorduri cu statele vecine, care sa reglementeze modalitãţile de cooperare în problemele privind frontiera de stat; 5.4. încheierea de documente bilaterale sau multilaterale ori modificarea şi completarea celor existente în domeniul schimbului de informaţii pentru prevenirea şi combaterea migratiei ilegale şi a criminalitatii transnationale cu statele vecine ori cu alte state interesate. 6. Implementarea unui sistem performant de management al resurselor umane: 6.1. proiectarea şi aplicarea unui nou sistem de recrutare şi selecţie a personalului; 6.2. reorganizarea structuralã şi funcţionalã a instituţiilor de învãţãmânt şi pregãtire; reproiectarea sistemului de recompensare a personalului; 6.3. adaptarea permanenta a misiunilor şi obiectivelor structurilor cu atribuţii în domeniul formãrii, pregãtirii continue şi educaţiei personalului în raport cu situaţia operativã şi cu cerinţele comunitare; 6.4. orientarea învãţãmântului şi a pregãtirii continue a personalului cãtre formarea profesionalã, accentuat practic-aplicativa, potrivit misiunilor; 6.5. armonizarea sistemului de formare, pregãtire continua şi educaţie a personalului cu politicile de gestionare a carierelor profesionale; 6.6. implementarea elementelor de management al resurselor umane din Manualul politistului de frontiera. 7. Realizarea unui sistem informaţional performant, compatibil cu sistemele ţãrilor membre ale Uniunii Europene: 7.1. realizarea sistemului informatic on-line al frontierei, ca parte componenta a Sistemului naţional informatic (N.SIS): 7.2. facilitarea accesului şi a unei bune comunicãri cu Sistemul de informaţii Schengen (SIS), în conformitate cu principiile de folosire a acestui sistem, precum şi cu alte baze de date care sa sprijine instituţiile cu atribuţii la frontiera, pentru îndeplinirea misiunilor specifice; 7.3. asigurarea accesului la sistemele informatice: CIREFI*1), AFIS*2), SIRENE*3);
-------------- *1) CIREFI - sistem complementar al SIS, prin care sunt gestionate datele referitoare la fenomenul criminalitatii transfrontaliere (rute, migratii etc.). *2) AFIS - sistem automat de codificare, stocare şi comparare a urmelor şi impresiunilor papilare. *3) SIRENE - Biroul naţional operativ şi traducatori, care gestioneazã informaţiile suplimentare referitoare la semnalarile de la N.SIS (Suplimentary Informative Request Naţional Centry).
7.4. proiectarea şi realizarea sistemului informatic privind traficul în aeroporturi, ca parte a sistemului integrat de informatizare la frontiera. 8. Modernizarea dotãrii cu mijloace tehnice şi cu aparatura specifica, necesare îndeplinirii misiunilor specifice ale Poliţiei de frontiera, în raport cu situaţia operativã şi sursele de finanţare: 8.1. achiziţia de mijloace tehnice prin alocaţii bugetare; 8.2. bunuri materiale şi fonduri bãneşti primite de la persoanele juridice şi fizice, sub forma de donaţii şi sponsorizãri sau prin contracte de comodat, în condiţiile legii; 8.3. achiziţia de mijloace tehnice prin programe PHARE şi alte programe de finanţare internationala; 8.4. achiziţia de mijloace tehnice prin credite externe garantate guvernamental; 8.5. modernizarea mijloacelor tehnice existente prin efectuarea unor transformãri constructive şi functionale, în vederea aducerii acestora la standardele europene. 9. Restaurarea şi modernizarea patrimoniului imobiliar al Poliţiei de frontiera: 9.1. modernizarea imobilelor din dotarea structurilor Poliţiei de frontiera în vederea aducerii acestora la standardele europene; 9.2. construcţia, împreunã cu statele vecine, a unor puncte comune de control la trecerea frontierei de stat; 9.3. modernizarea punctelor de trecere a frontierei de stat, în special la viitoarea frontiera externa, în perspectiva integrãrii europene. 10. Asigurarea unei structuri functionale flexibile, pentru executarea misiunilor în noile condiţii impuse de practica comunitara: 10.1. dimensionarea adecvatã a structurilor Poliţiei de frontiera, în acord cu misiunile specifice; 10.2. creşterea numãrului de funcţii operative din cadrul structurilor teritoriale, dispuse în special pe frontiera de nord şi est, concomitent cu reducerea numãrului de funcţii de conducere cu 2% şi a funcţiilor prevãzute cu grade mari cu 5%, cu încadrarea în fondurile alocate cheltuielilor de personal, în numãrul maxim de posturi şi în structura acestora pentru Ministerul de Interne, prin legile bugetare anuale. 11. Cooperarea la nivel naţional în lupta impotriva crimei organizate transfrontaliere, în toate domeniile, a Poliţiei de frontiera: 11.1. cu structurile specializate din cadrul Ministerului de Interne (Inspectoratul General al Poliţiei Romane, Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Interna, Direcţia Generalã de Evidenta Informatizata a Persoanei, Oficiul Naţional pentru Refugiati, Comandamentul Naţional al Jandarmeriei şi Agenţia Nationala Antidrog): ● realizarea unui schimb permanent şi operativ de date şi informaţii pe domenii de interes, care concura la combaterea fenomenului infractional transnational; ● organizarea unor acţiuni şi controale comune, la nivelul structurilor centrale şi teritoriale, în medii sau locuri de interes operativ în care este semnalata prezenta persoanelor care se ocupa cu traficul de persoane ori sunt predispuse la infracţiuni cu caracter transnational; ● verificarea şi utilizarea operativã a datelor referitoare la activitatea unor cetãţeni strãini sau persoane suspecte a fi implicate în traficul de persoane, de armament şi muniţii, stupefiante, de moneda falsa, de maşini furate sau în acordarea ilegala de vize; ● executarea unor acţiuni, investigaţii şi supravegherea la locurile şi la punctele de încãrcare în mijloacele de transport al produselor destinate exportului, în scopul prevenirii iesirii clandestine din ţara a cetãţenilor romani şi strãini; ● identificarea şi supravegherea calificatã a persoanelor cunoscute ca se indeletnicesc cu calauzirea şi trecerea ilegala a cetãţenilor strãini sau romani peste frontiera; ● desfãşurarea unor acţiuni comune pentru combaterea actelor ilegale cu caracter transnational; 11.2. cu structurile competente din cadrul Ministerului Justiţiei: ● informarea reciprocã cu date operative de interes, utile în prevenirea actelor infractionale transnationale, şi combaterea fenomenului infractional transnational; ● punerea la dispoziţie, în condiţiile legii, a persoanelor arestate preventiv sau condamnate, solicitate de şefii unitãţilor teritoriale ale Poliţiei de frontiera în vederea efectuãrii urmãririi penale; ● informarea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera cu privire la persoanele arestate preventiv sau condamnate, implicate în cazuri care au vizat infractionalitatea transnationala, puse în libertate, indiferent de modalitatea dispusã de organele judiciare, ori invoite din penitenciare; ● acordarea sprijinului necesar personalului penitenciarelor cu prilejul predãrii-preluãrii la punctele de frontiera a persoanelor condamnate, cetãţeni strãini sau romani care au solicitat executarea pedepselor în propria ţara; ● culegerea şi schimbul reciproc de date şi informaţii despre actele preparatorii în vederea sãvârşirii infracţiunilor de frontiera, apartenenţa, legatura şi implicarea în coordonarea reţelelor de trafic de cãtre cei reţinuţi în penitenciare; ● conectarea sistemului informatic al Poliţiei de frontiera la baza de date a Direcţiei Generale a Penitenciarelor, referitoare la persoanele deţinute, în scopul usurarii verificãrii operative a existenţei în penitenciare a unor persoane cautate de cãtre Poliţia de frontiera; ● asigurarea unei cooperãri strânse cu parchetele locale pentru rezolvarea operativã şi legalã a cauzelor în care au fost implicate persoane care au încãlcat regimul juridic al frontierei de stat; 11.3. cu structurile competente din cadrul Ministerului Turismului: ● asigurarea aplicãrii cadrului legal pentru efectuarea turismului organizat pe baza de contracte, pentru turistii care sosesc în România individual sau în grup, cu servicii turistice în pachet sau izolate, precumparate; ● transmiterea oportuna a agentiilor de turism sau a companiilor hoteliere de turism din România, posesoare de licenta pentru efectuarea turismului organizat, şi a partenerilor acestora din strãinãtate, precum şi orice modificare a sistemului de contracte dintre acestea; ● soluţionarea oportuna, în spiritul legii, a problemelor şi eventualelor neconcordante ce apar în completarea documentelor de cãlãtorie, în scopul fluidizarii traficului acestei categorii de persoane şi depistarii documentelor false (falsificate); 11.4. cu structurile competente din cadrul Ministerului Finanţelor Publice: ● asigurarea schimbului eficient de date şi informaţii necesare combaterii acţiunilor ilegale în zona de frontiera şi în zona specialã de supraveghere vamalã; ● acordarea reciprocã a sprijinului operativ pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice structurilor autoritãţii vamale şi ale Poliţiei de frontiera; ● efectuarea, în baza unor planuri comune de acţiune în zona de frontiera, a controalelor asupra mijloacelor de transport, depozitelor, containerelor, trenurilor, sediilor şi altor obiective unde se gãsesc bunuri supuse sau care urmeazã sa fie supuse unui regim vamal. Cu aceasta ocazie, dacã se descoperã persoane clandestine, migranti, armament, munitie, substanţe explozive, toxice sau radioactive ori alte materiale ce ar putea fi folosite în scop terorist, le preda imediat Poliţiei de frontiera cu proces-verbal pentru efectuarea cercetãrilor şi întreprinderea mãsurilor prevãzute de lege; ● participarea şi colaborarea, în condiţiile legii, în vederea sustinerii unor activitãţi coordonate impotriva traficului internaţional de droguri; 11.5. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale: ● schimbul de date şi informaţii cu privire la persoanele care au sãvârşit infracţiuni la regimul juridic al frontierei de stat; ● cunoaşterea situaţiei operative de profil, identificarea persoanelor aparţinând instituţiei militare, semnalate cu încãlcãri ale reglementãrilor legale; ● descoperirea, prevenirea, informarea reciprocã şi contracararea oricãror acţiuni de încãlcare a reglementãrilor legale ce vizeazã traficul de mãrfuri cu regim special, de atragere a unor structuri din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale şi al Ministerului de Interne în activitãţi de încãlcare a legislaţiei; ● sprijinul reciproc în derularea unor acţiuni specifice şi acoperirea nevoilor de informaţii în medii şi spaţii de interes pentru fiecare instituţie; 11.6. cu structurile competente din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor: ● asigurarea colaborãrii în scopul administrãrii fondului forestier în condiţiile respectãrii regimului silvic şi a gestionãrii durabile a vânatului; ● realizarea unui segment comun Ministerul de Interne - Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor al sistemului informatic şi informaţional, parte a N.SIS; ● schimbul operativ şi permanent de date şi informaţii de interes comun în vederea prevenirii şi combaterii pescuitului ilegal în apele de frontiera şi a braconajului în fondul cinegetic; ● asigurarea executãrii, în conformitate cu prevederile legale, a activitãţilor specifice pe linie fitosanitara şi sanitar-veterinara în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat; ● asigurarea colaborãrii pe linia schimbului de informaţii, la nivelul structurilor teritoriale, privind combaterea infractionalitatii transnationale; 11.7. cu structurile competente din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei: ● asigurarea desfãşurãrii în condiţii de siguranta şi legalitate a transportului pasagerilor Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Romane - TAROM, care cãlãtoresc pe tronsoanele interne ale zborurilor externe, precum şi pe cele internaţionale; ● pregãtirea personalului Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Romane - TAROM pentru participarea la combaterea fenomenului migrationist, asigurarea urcarii la bordul aeronavelor a persoanelor care au documente valabile, în conformitate cu legislaţia statului roman; 11.8. cu structurile competente din cadrul Ministerului Afacerilor Externe: ● informarea reciprocã, în mod operativ, în ceea ce priveşte reglementãrile în politica de vize şi orice probleme apãrute în legatura cu controlul la frontiera de stat al unor persoane oficiale acreditate în România; ● iniţierea în comun a negocierii, semnãrii şi colaborarea în vederea întreprinderii procedurilor de intrare în vigoare a unor acorduri bilaterale privind cooperarea între autoritãţile romane şi cele din statele vecine; ● cooperarea în vederea promovãrii intereselor României în diferite domenii, inclusiv prin desfãşurarea unor acţiuni comune; ● iniţierea în comun a unor proiecte legislative cu aplicabilitate şi la frontiera de stat; ● acordarea de sprijin reciproc în rezolvarea unor probleme ale cetãţenilor strãini care au sãvârşit acte ilegale la frontiera de stat (contactarea ambasadelor, a consulatelor, iniţierea unor discuţii cu reprezentanţi oficiali ai ţãrilor respective în România); ● realizarea unui sistem informaţional integrat între secţiile consulare ale ambasadelor României şi Poliţia de frontiera şi convenirea unui procedeu rapid de soluţionare a cazurilor deosebite (verificãri de persoane, aprobãri de vize, eliberarea unor documente de cãlãtorie etc.); 11.9. cu structurile competente din cadrul Ministerului Administraţiei Publice: ● desfãşurarea unor activitãţi comune pentru deschiderea unor noi puncte de frontiera sau modernizarea celor existente; ● sprijinirea Poliţiei de frontiera, în limitele prevãzute de lege, pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, referitor la întreţinerea fasiei de protecţie (întreţinerea fasiei arate şi a culoarului bornelor); ● sprijinirea Poliţiei de frontiera în popularizarea legislaţiei specifice; ● participarea la activitãţile specifice ale celor doua instituţii în vederea îmbunãtãţirii permanente a cooperãrii; 11.10. cu structurile competente din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei: ● asigurarea schimbului eficient de date şi informaţii de interes comun în vederea prevenirii actelor ilegale în zona de competenta a Poliţiei de frontiera, în special în punctele de control pentru trecerea frontierei; ● asigurarea executãrii în conformitate cu prevederile legale a activitãţilor specifice pe linie medicalã în punctele de control pentru trecerea frontierei; 11.11. cu structurile competente din cadrul Ministerului Integrãrii Europene: ● realizarea schimbului de date şi informaţii cu privire la mãsurile ce au fost întreprinse şi care privesc şi Poliţia de frontiera pentru aderarea României la Uniunea Europeanã; ● desfãşurarea unor acţiuni comune în cadrul procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã; ● acordarea de sprijin reciproc pentru realizarea obiectivelor proprii cuprinse în programul de aderare; ● participarea la activitãţi comune care au ca obiect pregãtirea aderãrii României la Uniunea Europeanã; 11.12. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului: ● realizarea, potrivit legii, a unor acţiuni comune de combatere a actelor ilegale în zona de competenta a Poliţiei de frontiera, în vederea prevenirii şi descoperirii acţiunilor de poluare a mediului ambiant; ● acordarea de sprijin reciproc în vederea soluţionãrii evenimentelor care au avut ca urmare poluarea mediului în zona de competenta a Poliţiei de frontiera; 11.13. cu structurile competente din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei: ● acordarea sprijinului necesar în vederea asigurãrii şi menţinerii unui sistem de comunicaţii viabil, eficient şi util; ● îmbunãtãţirea permanenta a sistemului de comunicaţii al Poliţiei de frontiera, pentru ca aceasta structura sa îşi îndeplineascã eficient misiunile încredinţate; 11.14. cu structurile competente din cadrul Secretariatului General al Guvernului: ● acordarea sprijinului necesar Poliţiei de frontiera pentru promovarea, prin Ministerul de Interne, a unor proiecte de lege cu privire la frontiera de stat; ● realizarea schimbului de date şi de informaţii în probleme ce privesc frontiera de stat; 11.15. cu structurile competente din cadrul Serviciului Roman de Informaţii: ● cunoaşterea, prevenirea şi contracararea faptelor din domeniul infractionalitatii transnationale de natura a aduce atingere siguranţei naţionale ori de drept comun; ● informarea reciprocã cu datele şi informaţiile pe care fiecare instituţie le deţine şi sunt utile pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice date în competenta; ● iniţierea şi participarea la acţiuni comune, în limitele conferite de lege, fiecãrei instituţii, pe linia prevenirii şi combaterii faptelor din domeniul infractionalitatii transnationale; ● realizarea de activitãţi specifice, de interes comun, în domeniul îmbunãtãţirii sistemului informatic; 11.16. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale: ● acordarea sprijinului necesar Poliţiei de frontiera pentru realizarea unor legãturi speciale de buna calitate, la nivelul tuturor structurilor; ● punerea la dispoziţie Poliţiei de frontiera a infrastructurii de comunicaţii, în vederea realizãrii sistemului informatic on-line; ● realizarea schimbului de date şi de informaţii în probleme ce privesc frontiera de stat; ● desfãşurarea unor activitãţi comune pentru protecţia informaţiilor; 11.17. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Informaţii Externe: ● dezvoltarea relaţiilor de colaborare în scopul cunoaşterii, prevenirii şi contracararii fenomenelor şi acţiunilor din sfera criminalitatii organizate transnationale, de natura a aduce atingere siguranţei naţionale sau intereselor tarii; ● informarea reciprocã cu date de interes în domeniul criminalitatii organizate transnationale pe care pãrţile le deţin şi sunt utile în îndeplinirea atribuţiilor specifice sau necesita intervenţia comuna pentru cunoaşterea, prevenirea şi contracararea planurilor şi acţiunilor ce vizeazã siguranta nationala; ● schimbul de date şi de informaţii referitoare la sfera terorismului şi a criminalitatii internaţionale desfãşurate de organizaţii specializate în astfel de activitãţi, grupãri mafiote şi alte grupuri infractionale ce opereazã în zona de frontiera.
Factori critici de succes pentru implementarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat
1. asigurarea, din bugetele anuale aprobate instituţiilor cu responsabilitãţi în domeniu, a unei finantari adecvate realizãrii programelor de implementare a Strategiei managementului integrat al frontierei de stat; 2. menţinerea obiectivului de securizare a frontierei de stat ca o prioritate a tuturor instituţiilor cu responsabilitãţi în domeniu; 3. dezvoltarea comunicãrii şi colaborãrii între instituţiile implicate; 4. adoptarea oportuna a legislaţiei specifice privind Strategia managementului integrat al frontierei de stat.
* * *
România are nevoie mai mult ca oricând de o coeziune institutionala, pragmatism şi o viziune pe termen mediu şi lung, ca etapa premergãtoare aderãrii la Uniunea Europeanã. Eforturile în domeniile politicii externe, economico-financiare şi de securizare a frontierei de stat trebuie sa se imbine în mod armonios cu dimensiunea socialã care sa asigure solidaritate şi parteneriat social. Conform opiniei generale, migratia ilegala şi criminalitatea transfrontaliera sunt fenomene alarmante, în creştere exponentiala, ce au la baza atât explozia demograficã, cat şi decalajele economice accentuate între statele dezvoltate şi cele ale lumii a treia. În prezent ansamblul de mãsuri privind securizarea frontierei de stat vizeazã tocmai combaterea acestor fenomene, instaurarea unui climat de normalitate şi eliminarea cauzelor care genereazã acest fenomen. Strategia managementului frontierei României rãspunde atât complexului de riscuri şi provocari, cat şi oportunitatilor care configureaza mediul strategic al acestui început de secol.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email