Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Guvernul României hotãrãşte: ARTICOL UNIC Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. PRIM-MINISTRU RADU VASILE Contrasemneazã: -------------- Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes Ministrul industriei şi comerţului, Radu Berceanu ANEXA 1 NORME METODOLOGICEpentru aplicarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale Ordonanta de urgenta: ART. 1 (2) Agenţii economici prevãzuţi la alin. (1), denumiţi în continuare utilizatori, au obligaţia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale şi sa le predea clienţilor. Norme metodologice: 1.1. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale au obligaţia sa emita bonuri fiscale la livrarea de bunuri sau la prestarea de servicii, pe care sa le predea clienţilor. 1.2. Bonurile fiscale vor fi emise de cãtre utilizatori numai cu aparate de marcat electronice fiscale pentru care s-a obţinut avizul Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. 1.3. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale vor afişa la intrarea în unitãţile de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, precum şi la locul unde sunt amplasate aparatele anunţuri de atentionare a clienţilor cu privire la obligaţia acestora de a solicita şi pãstra bonurile fiscale pana la ieşirea din unitate. Anunţurile trebuie sa fie scrise cu litere de tipar având înãlţimea minima de 3 cm. Ordonanta de urgenta: ART. 1 (3) În cazul în care agenţii economici efectueazã atât activitãţi de vânzare cu amãnuntul, cat şi cu ridicatã, aceştia au obligaţia sa emita bonuri fiscale pentru bunurile vândute cu amãnuntul şi facturi fiscale pentru vânzãrile cu ridicatã. Norme metodologice: 1.4. Activitãţile de vânzare cu amãnuntul şi, respectiv, cu ridicatã vor fi organizate în spaţii comerciale separate, cu gestiuni distincte pentru fiecare activitate, iar în contabilitate operaţiunile vor fi reflectate corespunzãtor. Ordonanta de urgenta: ART. 1 (4) În situaţia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii sunt obligaţi ca în momentul constatãrii defectiunii sa anunţe distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentanţii legali ai acestuia în teritoriu. Prin distribuitor autorizat, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, se înţelege orice agent economic producãtor, importator sau comerciant, autorizat în condiţiile prevãzute la art. 5. Norme metodologice: 1.5. Utilizatorul va consemna în cartea de intervenţii a aparatului de marcat electronic fiscal prezentatã în anexa nr. 1 data şi ora la care a anuntat defectarea acestuia. 1.6. Distribuitorul autorizat sau reprezentantul legal al acestuia în teritoriu are obligaţia ca, în termen de 72 de ore de la anunţarea de cãtre utilizator a defectarii aparatului, sa îl repuna în funcţiune prin unitatea de service acreditata de care aparţine utilizatorul aparatului. 1.7. Utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2 vor anunta unitatea de service acreditata în cazul defectarii aparatului şi vor consemna în cartea de intervenţii data şi ora anunţãrii. Unitatea de service are obligaţia de a repune în funcţiune aparatul în termen de 72 de ore de la anuntare. Ordonanta de urgenta: ART. 1 (5) Pana la repunerea în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale, agenţii economici utilizatori sunt obligaţi sa înregistreze într-un registru special, întocmit în acest sens, toate operaţiunile efectuate şi sa emita facturi fiscale pentru respectivele operaţiuni. Norme metodologice: 1.8. Pana la repunerea în funcţiune a aparatului defect, tranzacţiile efectuate se înregistreazã într-un registru, denumit în continuare registru special, care se va completa fãrã ştersãturi sau fãrã spaţii neutilizate, iar pentru clienţi se vor emite facturi fiscale. Registrul special va fi conform modelului prezentat în anexa nr. 2. 1.9. Registrul special va avea paginile numerotate, va fi sigilat şi stampilat de cãtre organul fiscal la care utilizatorul este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe, cu precizarea numãrului de pagini conţinut de acesta. 1.10. La repunerea în funcţiune a aparatului tehnicianul unitãţii de service acreditate certifica în registrul special, dupã ultima înregistrare a tranzacţiilor efectuate de utilizator, data şi ora începerii functionarii aparatului, sub semnatura şi parafa. 1.11. În situaţia întreruperii curentului electric în momentul emiterii unui bon, acesta va fi pãstrat de cãtre utilizator împreunã cu raportul fiscal de închidere zilnica. Pentru tranzacţiile efectuate în perioada întreruperii curentului electric utilizatorii vor aplica prevederile pct. 1.8. În registrul special, înainte de înregistrarea tranzacţiilor, se vor nota data şi ora întreruperii curentului electric, iar în final, data şi ora la care aparatul începe sa funcţioneze, sub semnatura şi ştampila utilizatorului. Ordonanta de urgenta: ART. 2 (1) Se excepteazã de la prevederile art. 1 alin. (1): a) agenţii economici care realizeazã venituri totale anuale de pana la 100 milioane lei; Norme metodologice: 2.1. Agenţii economici care realizeazã venituri totale anuale de pana la 100 milioane lei nu sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. 2.2. Dacã în cursul anului agenţii economici prevãzuţi la pct. 2.1 realizeazã venituri totale egale sau mai mari de 100 milioane lei, ei sunt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care au depãşit plafonul. Ordonanta de urgenta: ART. 3 (1) În sensul dispoziţiilor art. 1 alin. (1), aparate de marcat electronice fiscale sunt: casele de marcat, precum şi alte sisteme ce includ dispozitive cu funcţii de case de marcat, care înglobeazã constructiv un modul fiscal, prin intermediul cãruia controleazã memoria fiscalã, dispozitivul dublu de imprimare şi afisajul client. Norme metodologice: 3.1. Aparate de marcat electronice fiscale pot fi: a) case de marcat electronice cu structura închisã, izolate. Acestea au hardware dedicat, set fix de funcţii, baza de date proprie şi funcţioneazã izolat (nu pot fi cuplate într-o reţea). Modulul fiscal este integrat în hardware propriu, iar programul de aplicaţie şi cel de control din modulul fiscal sunt plasate într-o memorie fixa; b) case de marcat electronice cu structura închisã, integrabile într-o reţea. În plus fata de categoria anterioarã, acestea dispun de o interfata de reţea prin care se asigura cooperarea cu un program de aplicaţie extern. Interfatarea furnizeazã un set limitat de comenzi de modificare sau de completare a bazei de date interne şi de citire a unor categorii de date, asigurând securitatea comunicãrii, impusa de aceasta clasa de aparate; c) case de marcat electronice computerizate. Acestea sunt realizate pe o structura de calculator standard, în care este inclus un modul fiscal cu hardware şi program de control proprii, care se interfateaza cu programul de aplicaţie al aparatului de marcat electronic fiscal, care ruleaza pe calculatorul standard printr-un set limitat de comenzi de interfatare adecvat acestei categorii de aplicaţii. Eventuala comunicare pentru integrarea într-o reţea este controlatã de programul de aplicaţie în limitele acceptabile pentru aceasta clasa de aplicaţii; d) aparate/terminale cu funcţii de case de marcat electronice. Dispozitive, identificabile ca structura şi program aplicativ, care includ un modul fiscal. Interfatarea aplicatiei cu modulul fiscal conferã acestora şi funcţii de casa de marcat, în afarã altor funcţii specifice; e) imprimante fiscale. Dispozitive care includ un modul fiscal, memorie fiscalã şi periferice, controlabile de cãtre acesta. Acestea nu au program de aplicaţie propriu şi se interfateaza ca periferice cu un sistem de calcul, cu structura hardware şi program aplicativ identificabil, împreunã cu care formeazã ansamblul aparatului de marcat electronic fiscal. 3.2. Constructiv, aparatele de marcat electronice fiscale pot fi realizate: - unitar (carcasa unica care include ansamblul); - modular (sisteme de module functionale, la care se asigura integritatea şi continuitatea legãturii cu modulul fiscal şi cu perifericele controlate de acesta). Un aparat de marcat electronic fiscal instalat într-un punct de desfacere de bunuri sau de prestare de servicii trebuie: a) sa conţinã: - un modul fiscal propriu cu un set minim de funcţii accesibile prin comenzi de interfatare, prin intermediul cãruia controleazã: - o memorie fiscalã de tip (E)PROM; - un dispozitiv de afisaj client special, cu caractere de minimum 7 mm, cu numãrul minim de caractere suficient pentru afişarea valorii maxime pentru totalul de bon şi care asigura o buna lizibilitate pentru client în orice condiţii de lumina ambianta. Sunt exceptate aparatele utilizate în alimentaţia publica, unde plata se face la masa, şi în activitatea hoteliera; - un dispozitiv de imprimare care sa asigure tipãrirea simultanã a bonurilor şi a unei role-jurnal, prevãzut cu senzori pentru ambele role utilizate pentru emiterea documentelor respective, cu minimum 18 caractere/linie document, având caractere de minimum 2,5 mm înãlţime; - un afisaj operator; - o tastatura pentru accesarea funcţiilor aparatului; - un sistem pentru stabilirea regimului de lucru; b) sa poatã funcţiona autonom, oferind local un set minimal de funcţii de casa de marcat, interfatandu-se cu modulul fiscal pentru execuţia lor; c) sa asigure securitatea procesului de culegere de date prin efectuarea de verificãri înainte de a afecta ansamblul datelor stocate; d) sa asigure continuitatea memoriei RAM şi a ceasului de timp real, astfel încât sa fie permise reluarea unei operaţiuni întrerupte de cãderea tensiunii de alimentare şi finalizarea corecta a acesteia; e) sa controleze dispozitivul propriu de imprimare (minimum dublu - bon/raport şi rola-jurnal) şi afisajul client exclusiv prin intermediul modulului fiscal, respectiv prin comenzile de interfatare oferite de acesta; f) sa înregistreze pe termen lung în memoria fiscalã din modulul fiscal datele la nivelul zilei de lucru şi modificarea parametrilor şi a evenimentelor care au implicaţii în interpretarea datelor stocate; g) sa asigure inviolabilitatea accesului neautorizat prin: - sigilare şi prin elemente fizice de securizare a accesului la operaţiuni privilegiate, accesibile doar personalului de service; - existenta unor regimuri de lucru protejate, accesibila numai printr-un bloc de chei sau parole de minimum 4 cifre; - asigurarea continuitãţii şi integritãţii legãturilor implicate în fluxul de date şi emiterea de documente pe dispozitivul propriu de imprimare; - controlul comunicatiei prin interfete; h) sa verifice: - conexiunile cu dispozitivul propriu de imprimare şi cu afisajul client; - prezenta şi corectitudinea functionarii memoriei fiscale; - tensiunea de alimentare şi bateria de sustinere, implicate în continuitatea memoriei de date şi a ceasului de timp real; - integritatea şi coerenta datelor stocate şi a documentelor emise, blocand funcţionarea atunci când se depisteaza situaţii anormale; i) sa asigure proceduri de recuperare, în caz de anomalii de funcţionare nedeterminate de defectarea aparatului. Programul aparatelor de marcat electronice fiscale este responsabil pentru asigurarea functionalitatii aparatelor de marcat electronice fiscale în conformitate cu specificaţiile de utilizare. Acesta este compus din programul de control al aparatelor de marcat electronice fiscale (localizat în modulul fiscal) şi din programul de aplicaţie al aparatelor de marcat electronice fiscale. Prin cooperarea acestora se asigura functionalitatea de ansamblu şi protecţia fluxului de date şi a emiterii de documente cu caracter fiscal. Partajarea fizica şi modul de comunicaţie între cele doua componente depind de varianta constructivã a aparatelor de marcat electronice fiscale. 3.3. Modulul fiscal este un subansamblu hardware-software din aparatele de marcat electronice fiscale cu resurse de procesare, de stocare de date, de program, de ceas de timp real şi de asigurare a protecţiei şi integritãţii datelor proprii, care izoleaza secţiunea critica din aparatul de marcat electronic fiscal, responsabilã pentru siguranta gestionãrii datelor şi documentelor cu caracter fiscal, oferind un set limitat de comenzi de interfatare cu restul aplicatiei aparatului de marcat electronic fiscal. El capteaza toate datele trimise spre dispozitivul propriu de imprimare al aparatelor de marcat electronice fiscale, gestionand independent şi asigurând sinteza acestor date pe termen scurt (zi în totalizatoare şi în contoare distincte pe categorii de operaţiuni permise) şi pe termen lung (durata de utilizare a memoriei fiscale inglobate), controleazã datele afişate pentru client şi asigura integritatea şi protecţia datelor colectate şi a documentelor emise. Modulul fiscal va asigura stocarea datelor şi funcţionarea ceasului de timp real minimum 1.440 de ore în absenta tensiunii de alimentare. Capacitatea registrelor interne trebuie sa fie de minimum 7 cifre la introducere, de minimum 8 cifre la totalizatoarele de bon, de minimum 10 cifre la totalizatoarele zilnice şi suficienta pentru a prezenta bilanţul întregului conţinut al memoriei fiscale la totalizatoarele de bilanţ. Datele de sinteza stocate în memoria fiscalã sunt inviolabile şi se pãstreazã pe timp nelimitat. Funcţionarea sa este asigurata de programul de control al aparatului, care este localizat în memoria fixa din acest modul. Acest program va asigura şi funcţiile de autodiagnoza. Modulul fiscal poate folosi aceleaşi resurse hardware cu restul aplicatiei aparatului, numai în cazul în care acesta are structura închisã. Fiecare aparat de marcat electronic fiscal are propriul sau modul fiscal. Modulul fiscal va conţine elemente de control pentru restrictionarea operaţiunilor permise numai personalului de service, elemente de detectie a caderii tensiunii de alimentare şi pentru controlul bateriei de sustinere şi elemente de securizare. 3.4. Partea de aplicaţie a aparatelor de marcat electronice fiscale din ansamblul aparatelor de marcat electronice fiscale, implementata sau nu, pe aceeaşi structura hardware ca modulul fiscal, în funcţie de varianta constructivã, şi controlatã de programul de aplicaţie al aparatului, trebuie: a) sa devinã activa automat dupã cuplarea tensiunii; b) sa permitã numai setul de comenzi de tastatura şi de interfata de comunicaţie din specificaţiile de utilizare şi sa nu permitã execuţia de comenzi care necesita comunicarea cu modulul fiscal, fãrã a coopera cu acesta; c) sa acceseze modulul fiscal prin comenzile de interfatare ale acestuia, pentru a comunica cu dispozitivul propriu de imprimare din aparat, cu afisajul şi cu memoria fiscalã; d) sa acceseze modulul fiscal pentru: citirea cotelor curente de taxa pe valoarea adãugatã, a datei şi orei locale întreţinute de ceasul de tip real al acestuia, a indicatorilor de stare şi, optional, pentru citirea valorii unor totalizatoare şi contoare zilnice; e) sa asigure continuitatea propriei memorii de date; f) sa gestioneze baza de date pentru articole şi sa asigure asocierea articol-cota de taxa pe valoarea adãugatã şi posibilitatea modificãrii acestei asocieri doar dupã o operaţiune de închidere zilnica; g) sa asigure sinteza la nivelul zilei de lucru a datelor gestionate prin alte comenzi decât cele specifice setului minimal impus de comenzi şi sa permitã raportarea acestora la nivel de tip de comanda; h) sa controleze comunicatia cu alte periferice auxiliare şi/sau cu alta reţea. 3.5. Optional, la aparatele de marcat electronice fiscale pot fi cuplate dispozitive ca: balante electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de cãrţi de credit etc. Comunicatia aparatului de marcat electronic fiscal cu perifericele specifice domeniului şi cu dispozitivul de imprimare propriu (cu excepţia cazului în care acesta are caracter fiscal) trebuie: a) sa permitã introducerea unica de articol fãrã a interveni asupra informaţiilor legate de sistemul de taxare; b) sa nu permitã tipãrirea prin alte mijloace decât prin intermediul modulului fiscal a documentelor pe dispozitivul de imprimare propriu; c) sa nu permitã modificarea directa prin comenzi de interfata a conţinutului memoriei de date din modulul fiscal. Când aparatul de marcat electronic fiscal are posibilitãţi de cuplare într-o reţea, interfata trebuie: a) pentru baza de date: - sa permitã doar completarea acesteia în cursul unei zile de lucru deschise; - sa permitã modificarea articolelor din baza de date proprie doar dupã un raport fiscal de închidere zilnica; b) sa nu permitã scrierea/ştergerea memoriei operationale a modulului fiscal. Ordonanta de urgenta: ART. 3 (2) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa îndeplineascã cumulativ cel puţin urmãtoarele funcţii esenţiale: a) conservarea datelor prin acumulari progresive; b) imprimarea şi emiterea de: bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale de închidere zilnica, rapoarte fiscale periodice; c) înregistrarea în memoria fiscalã a datelor de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de închidere zilnica şi a oricãror modificãri de parametri care afecteazã interpretarea datelor stocate şi evenimente care afecteazã continuitatea înregistrãrii datelor; d) blocarea automatã a functionarii aparatului atunci când sunt inactive memoria fiscalã, dispozitivul dublu de imprimare sau afisajul client; e) asigurarea continuitãţii functionarii şi înregistrãrii datelor, coerentei structurii de date şi a documentelor emise, precum şi asigurarea procedurilor de recuperare din stãri de eroare generate de manipulari gresite sau de erori de sistem. Norme metodologice: 3.6. Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure prin comenzi de la tastatura, în mod cumulativ, minimum urmãtoarele funcţii: a) în regim de programare: 1. fiscalizarea memoriei fiscale. Prin operaţiunea de fiscalizare, în sensul ordonanţei de urgenta, se înţelege identificarea memoriei fiscale şi a utilizatorului prin datele înscrise în aceasta, şi anume: seria fiscalã a aparatului, denumirea, adresa şi codul fiscal ale utilizatorului, data şi ora la care se activeazã memoria; 2. programarea antetului bonului fiscal; 3. programarea cotelor de taxa pe valoarea adãugatã (minimum 4 niveluri de cota); 4. programarea asocierii articol-cota de taxa pe valoarea adãugatã; 5. programarea datei; b) în regim de înregistrare: 1. înregistrarea livrãrii de bunuri sau prestãrii de servicii concomitent cu calculul taxei pe valoarea adãugatã aferente, cu specificarea nivelului de cota de taxa pe valoarea adãugatã pentru fiecare operaţiune sau a faptului ca operaţiunea nu este supusã taxarii; 2. imprimarea bonurilor fiscale conform prevederilor ordonanţei de urgenta; 3. posibilitatea de corectie a erorilor numai înainte de emiterea bonului fiscal. Corectarea unei erori sau anularea unei vânzãri se evidenţiazã pe bon şi se poate efectua numai cu condiţia ca valoarea totalã a acestuia sa nu devinã negativa; 4. semnalizarea printr-un mesaj de atentionare atunci când capacitatea memoriei fiscale scade sub minimum 60 de inchideri zilnice; 5. transmiterea mesajelor în limba romana; c) în regim de raportare: 1. emiterea raportului nefiscal "X" care reprezintã o vizualizare a valorilor curente cumulate în totalizatoarele zilnice, de la ultimul raport fiscal de închidere zilnica pana în momentul tipãririi acestuia; 2. emiterea raportului fiscal "Z" de închidere zilnica pe baza totalizatoarelor zilnice din memoria de date proprie, însoţit de înscrierea datelor cu caracter fiscal care caracterizeazã sintetic ziua de lucru, în memoria fiscalã ca operaţiune indivizibilã, urmat de operaţiunea efectivã de golire zilnica (ştergerea totalizatoarelor şi a contoarelor zilnice). Atunci când capacitatea de înregistrare libera a memoriei fiscale scade sub minimum 60 de înregistrãri de golire zilnica, utilizatorul trebuie sa fie avertizat despre acest lucru printr-un mesaj explicit; 3. emiterea de rapoarte fiscale periodice pe anumite perioade sau pe intreaga perioada de utilizare a memoriei fiscale prin obţinerea datelor de raportare pentru perioada solicitatã din memoria fiscalã şi prin calcularea totalurilor pentru perioada raportatã. 3.7. Funcţii interzise aparatelor de marcat electronice fiscale: a) înregistrarea tranzacţiilor doar valoric, fãrã identificarea bunurilor sau a serviciilor, ca şi a celor care nu au specificatã cota de taxa pe valoarea adãugatã asociata sau faptul ca nu sunt taxabile ori înregistrarea de vânzãri înainte de programarea cotelor de taxa pe valoarea adãugatã; b) funcţionarea aparatului în condiţiile deconectarii dispozitivului de imprimare sau a afisajului client ori a memoriei fiscale; c) emiterea de bonuri cu valori totale negative; d) modificarea cotelor de taxa pe valoarea adãugatã fãrã obţinerea în prealabil a raportului fiscal de golire zilnica; e) înregistrarea returului de marfa; f) corectarea sau anularea înregistrãrii unei operaţiuni dupã emiterea bonului fiscal; g) initializarea contorului Z pentru raportul fiscal de închidere zilnica şi a totalizatoarelor generale, întreţinute pe toatã durata de utilizare a unei memorii fiscale; h) emiterea de copii de pe bonul fiscal; i) schimbarea datei şi a orei în alte condiţii decât cele prevãzute în ordonanta de urgenta şi în prezentele norme metodologice; j) ştergerea totalului general de vânzãri; k) programarea ceasului de timp real din modulul fiscal cu o data calendaristicã anterioarã celei a ultimei înregistrãri din memoria fiscalã, atunci când memoria fiscalã este activata. 3.8. Aparatul trebuie sa se blocheze automat, dacã: a) nu este conectata memoria fiscalã; b) nu este conectat sistemul de imprimare sau afisajul client; c) lipsesc rolele de hârtie; d) capacitatea memoriei fiscale s-a umplut; e) se produce o eroare de înregistrare în memoria fiscalã, moment din care sa se poatã efectua numai citirea acesteia. Ordonanta de urgenta: ART. 3 (3) Memoria fiscalã este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie sa permitã obligatoriu acumulari progresive ale datelor fãrã ca acestea sa poatã fi modificate sau şterse, precum şi conservarea în timp a acestora pe o perioada de minimum 10 ani. Norme metodologice: 3.9. Memoria fiscalã este un dispozitiv de tip memorie fixa unic inscriptibila, care asigura arhivarea secventiala a datelor cu caracter fiscal şi garanteazã protecţia acestora impotriva pierderii, modificãrilor şi stergerilor. Ea face parte din modulul fiscal, putând fi accesata numai prin intermediul programului de control propriu al acestuia. Fiecare locatie de memorie poate fi accesata o singura data pentru înscriere şi ori de câte ori este nevoie pentru citire. Cerinţele pentru acest dispozitiv sunt neconvertibilitatea, inaccesibilitatea şi securitatea dubla. Memoria fiscalã trebuie sa asigure pãstrarea nealterata a datelor pe perioada de utilizare şi minimum 10 ani dupã umplere. 3.10. Securitatea memoriei fiscale se asigura prin: a) posibilitatea acesteia de a retine datele stocate pe termen lung în absenta tensiunii de alimentare şi prin includerea în structura de date a unor elemente de control al integritãţii datelor stocate; b) inglobarea într-un material opac care impiedica dezasamblarea fãrã distrugerea memoriei şi care sa nu permitã denaturarea sau ştergerea datelor stocate; c) fixarea memoriei în interiorul aparatului astfel încât sa nu permitã scoaterea acesteia fãrã distrugerea sigiliului. 3.11. Sigilarea memoriei fiscale se face de cãtre distribuitorul autorizat sau de cãtre unitatea de service acreditata, în cazul utilizatorilor prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, în prezenta organului fiscal teritorial, conform prevederilor pct. 3.16. 3.12. Memoria fiscalã devine activa numai în urma fiscalizarii, operaţiune care se executa de cãtre tehnicianul unitãţii de service acreditate, la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal. Ordonanta de urgenta: ART. 3 (4) În memoria fiscalã se vor stoca urmãtoarele date: denumirea, adresa, codul fiscal ale emitentului, logotipul şi seria aparatului, precum şi datele prevãzute la alin. (2) lit. c). Norme metodologice: 3.13. Datele care trebuie sa fie înregistrate şi stocate în memoria fiscalã sunt: a) denumirea, adresa şi codul fiscal ale emitentului; b) logotipul şi seria fiscalã ale aparatului; c) data (ziua/luna/anul) şi ora emiterii raportului fiscal de închidere zilnica; d) numãrul de ordine al raportului fiscal de închidere zilnica, progresiv numerotat; e) numãrul bonurilor fiscale emise zilnic; f) nivelul cotelor de taxa pe valoarea adãugatã; g) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor efectuate, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã; h) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; i) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã; j) valoarea totalã zilnica a sumelor care nu se includ în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã; k) valoarea totalã a operaţiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, cumulat de la data punerii în funcţiune a aparatului; l) valoarea totalã a operaţiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota, cumulat de la data punerii în funcţiune a aparatului; m) valoarea totalã a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã, cumulat de la data punerii în funcţiune a aparatului; n) valoarea totalã a sumelor care nu se includ în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã, cumulat de la data punerii în funcţiune a aparatului; o) semnalizarea evenimentului reset de ştergere a memoriei de date din modulul fiscal (facuta atunci când se întrerupe continuitatea stocãrii datelor în memoria de date din modulul fiscal şi când se reinitializeaza aceasta memorie în condiţii de avarii). De asemenea, în memoria fiscalã trebuie sa se înregistreze data când se modifica cota de taxa pe valoarea adãugatã sau orice eveniment de natura sa permitã modificarea interpretãrii datelor. Memoria fiscalã trebuie sa aibã o capacitate pentru a putea stoca minimum: - 30 de înregistrãri de modificare de cote de taxa pe valoarea adãugatã; - 1.830 de înregistrãri de închidere zilnica; - 200 de înregistrãri de semnalizare a evenimentului reset. Programul de control din modulul fiscal trebuie sa atentioneze utilizatorul atunci când capacitatea disponibilã a memoriei fiscale scade sub minimum 60 de înregistrãri de închidere zilnica. Fiecare înregistrare este identificabila cu data calendaristicã şi cu valoarea contorului Z, iar evenimentul reset este însoţit şi de ora. Înregistrarea datelor trebuie sa fie completatã cu indicatori care sa permitã asigurarea mecanismului de control al integritãţii datelor înregistrate. Ordonanta de urgenta: ART. 3 (5) Aparatele de marcat electronice fiscale vor fi sigilate prin aplicarea unui sigiliu fiscal de cãtre persoane autorizate în acest scop de Ministerul Finanţelor. Norme metodologice: 3.14. Prin construcţie, carcasa aparatului de marcat electronic fiscal nu trebuie sa permitã accesul la componentele aparatului, în urma sigiliarii acestuia, cu excepţia suporturilor pentru rolele de hârtie. Sigiliul fiscal se aplica într-o zona care sa permitã verificarea vizuala a integritãţii acestuia. 3.15. Pe carcasa aparatului trebuie sa fie aplicatã vizibil o eticheta care sa indice distribuitorul, dacã este cazul, unitatea de service acreditata, marca şi seria aparatului, numãrul avizului eliberat de Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. 3.16. Sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale se efectueazã de cãtre distribuitorii autorizaţi sau de cãtre unitãţile de service pentru utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, în prezenta reprezentantului organului fiscal teritorial la care aceştia sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe, intocmindu-se cu aceasta ocazie un proces-verbal semnat de cãtre aceştia. 3.17. Reprezentantul organului fiscal teritorial este obligat ca, înainte de sigilare, sa verifice dacã pentru aparatele de marcat electronice fiscale a fost obţinut avizul de distribuţie şi de utilizare, eliberat de Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. 3.18. Sigiliul fiscal va avea amprenta de forma unei elipse cu axele de 8 mm şi 6 mm, cu inscripţia literelor M şi F, sub care sunt înscrise doua caractere alfabetice reprezentând judeţul sau municipiul Bucureşti şi doua caractere numerice reprezentând numãrul de ordine atribuit fiecãrui sigiliu de cãtre Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. Sigiliul fiscal se pãstreazã de cãtre distribuitorul autorizat. 3.19. Înlãturarea sigiliului fiscal se efectueazã numai de cãtre tehnicianul unitãţii de service acreditate de care aparţine utilizatorul aparatului, cu ocazia operaţiunilor de întreţinere sau de reparare a acestuia, cu obligaţia ca la finalizarea operaţiunilor respective sa aplice sigiliul de identificare şi sa completeze cartea de intervenţii a aparatului. Sigiliul de identificare a tehnicianului unitãţii de service acreditate va avea inscripţionat un simbol caracteristic al unitãţii de service, constând în doua caractere alfabetice şi trei caractere numerice, reprezentând numãrul de identificare a tehnicianului, atribuite de cãtre Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. 3.20. Sigiliile fiscale şi sigiliile de identificare a tehnicienilor de service vor fi asigurate de cãtre distribuitorii autorizaţi. Confecţionarea sigiliilor fiscale şi a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service se va efectua de cãtre Monetaria Statului, la comanda distribuitorilor, vizata de cãtre Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. 3.21. Prevederile pct. 3.20 se aplica şi utilizatorilor prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, dupã obţinerea avizului privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale conform modelului prezentat în anexa nr. 4. Ordonanta de urgenta: ART. 4 (1) Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal, care trebuie sa cuprindã cel puţin: denumirea, adresa şi codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul şi seria aparatului; numãrul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate; cantitãţile; preţurile unitare; valoarea; cotele de taxa pe valoarea adãugatã; valoarea totalã; valoarea taxei pe valoarea adãugatã, precum şi alte taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã. Norme metodologice: 4.1. Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal, cu ocazia efectuãrii livrãrilor de bunuri sau prestãrilor de servicii, şi cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea. Tipãrirea bonului fiscal se va efectua în urmãtoarea structura: antet, conţinut şi parte finala. În bonul fiscal se vor înscrie cel puţin urmãtoarele date: a) antet: denumirea, adresa şi codul fiscal ale agentului economic emitent. Spaţiul destinat antetului trebuie sa cuprindã minimum 3 randuri, fiecare rând având minimum 18 caractere. codul fiscal va fi înscris întotdeauna pe ultimul rând; b) conţinut: data, ora şi minutul emiterii bonului fiscal, numãrul de ordine al acestuia, denumirea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, preţul (tariful) unitar, cantitatea, valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, cu indicarea cotei de taxa, valoarea totalã a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, valoarea totalã a taxei pe valoarea adãugatã pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota, valoarea totalã a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã, dacã este cazul. Datele înscrise pe bon trebuie sa fie lizibile şi univoce. Tipãrirea datei se va face numai în ordinea urmãtoare: ziua, luna, anul. Valorile se vor calcula intern cu minimum doua zecimale şi vor fi rotunjite la întreg, pornindu-se de la a doua zecimala, conform urmãtoarei reguli: < 5 - rotunjire la inferior; > sau = 5 - rotunjire la superior; c) partea finala: logotipul şi seria fiscalã ale aparatului, iar în cazul când acesta opereazã în cadrul unui sistem de gestiune - numãrul aparatului de marcat electronic fiscal. 4.2 Logotipul şi seria fiscalã servesc la identificarea fiscalã a fiecãrui aparat de marcat electronic fiscal. Logotipul este asocierea stilizata într-un singur semn grafic a literelor R şi L, realizatã respectându-se raportul dimensional redat în anexa nr. 5. Seria fiscalã a aparatului este formatã din doua caractere alfabetice şi din 10 caractere numerice. Cele doua caractere alfabetice ale seriei fiscale reprezintã judeţul sau municipiul Bucureşti, dupã caz, unde utilizatorul îşi are stabilit sediul activitãţii economice. Primele 4 caractere numerice din seria fiscalã a aparatului reprezintã numãrul avizului de distribuţie şi de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale sau al avizului de utilizare, în cazul utilizatorilor prevãzuţi la pct. 5.7. Urmãtoarele 6 caractere reprezintã numãrul de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ sau în municipiul Bucureşti. O data cu intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti au obligaţia sa întocmeascã Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ sau în municipiul Bucureşti, conform modelului prezentat în anexa nr. 6. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale vor solicita direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza de cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 7, atribuirea numãrului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ sau în municipiul Bucureşti, care are obligaţia ca în termen de 15 zile sa comunice utilizatorului numãrul de ordine atribuit pentru fiecare aparat. 4.3. Orice corectie efectuatã în cadrul bonului înainte de emiterea acestuia trebuie sa fie evidenţiatã distinct pe bon. Dacã aparatul permite reduceri/majorãri de sume, acestea vor fi explicitate în bonul fiscal. Ordonanta de urgenta: ART. 4 (2) Rola-jurnal este documentul care se tipareste concomitent cu bonul fiscal, conţine toate datele din acesta şi se pãstreazã în arhiva agenţilor economici timp de 2 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia a fost întocmit. Norme metodologice: 4.4. Rola-jurnal este documentul de control pe care se înscriu toate informaţiile din bonurile fiscale şi raportul fiscal de închidere zilnica. Datele înscrise pe rola-jurnal trebuie sa se menţinã lizibile pe perioada de arhivare prevãzutã în ordonanta de urgenta. Ordonanta de urgenta: ART. 4 (3) Raportul fiscal de închidere zilnica este documentul care conţine: denumirea, adresa şi codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul şi seria aparatului; numãrul de ordine numerotat progresiv; data şi ora emiterii; numãrul bonurilor emise în ziua respectiva; valoarea totalã a operaţiunilor efectuate, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, şi defalcarea acesteia pe cote de taxa pe valoarea adãugatã, cu precizarea nivelului cotei, precum şi valoarea taxelor care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã. Norme metodologice: 4.5. Raportul fiscal de închidere zilnica (raportul Z) este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt (zi de lucru), care conţine în mod detaliat date care se vor inregistra în memoria fiscalã ca date de sinteza pe termen lung, o data cu emiterea acestui raport. Comanda de închidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal va fi unica. În raportul Z se înscriu urmãtoarele date: a) denumirea, adresa şi codul fiscal ale utilizatorului aparatului; b) numãrul de ordine al raportului Z, care va fi numai crescator, şi care se înregistreazã în contorul Z; c) data emiterii raportului Z, ora, ziua, luna şi anul; d) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã; e) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, defalcata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota; f) valoarea totalã zilnica a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã; g) valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adãugatã; h) numãrul avariilor care determina ştergerea memoriei RAM şi ora producerii acestora. În cazul stergerii memoriei RAM, utilizatorul are obligaţia de a reintroduce datele înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnica pana în momentul stergerii memoriei RAM; i) numãrul bonurilor fiscale emise în ziua raportatã; j) logotipul şi seria fiscalã ale aparatului. Ordonanta de urgenta: ART. 4 (4) Registrul special prevãzut la art. 1 alin. (5) şi raportul fiscal de închidere zilnica sunt documente avute în vedere de cãtre organele fiscale cu ocazia verificãrii veniturilor care stau la baza determinãrii impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Aceste documente se arhiveaza şi se pãstreazã pe o perioada de 10 ani. Norme metodologice: 4.6. Agenţii economici sunt obligaţi sa asigure arhivarea şi pãstrarea registrului special şi a raportului fiscal de închidere zilnica pe o perioada de 10 ani. Datele înscrise în documentele menţionate la alineatul precedent trebuie sa rãmânã lizibile pe perioada de pãstrare, utilizându-se consumabile care au garantatã perioada de pãstrare impusa. Ordonanta de urgenta: ART. 4 (5) Agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice fiscale, la umplerea memoriei fiscale sau atunci când aceasta trebuie înlocuitã ca urmare a defectarii, sunt obligaţi sa predea memoria fiscalã spre pãstrare şi arhivare direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz. Pãstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale se asigura pentru o perioada de 10 ani. Norme metodologice: 4.7. În momentul constatãrii defectarii sau umplerii memoriei fiscale, utilizatorul trebuie sa anunţe distribuitorul autorizat sau reprezentanţii legali ai acestuia, în teritoriu. Distribuitorul este obligat ca prin sistemul de service acreditat sa asigure, în termen de maximum 72 de ore de la anuntare, înlocuirea memoriei fiscale defecte sau umplute şi repunerea în funcţiune a aparatului de marcat electronic fiscal. Înlocuirea, sigilarea şi activarea memoriei fiscale se vor efectua la sediul utilizatorului de cãtre tehnicianul unitãţii de service acreditate, în prezenta reprezentantului organului fiscal teritorial de care aparţine utilizatorul. Utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, în momentul constatãrii defectarii sau umplerii memoriei fiscale, vor anunta unitãţile de service acreditate, care au obligaţia ca, în termen de maximum 72 de ore de la anuntare, sa înlocuiascã memoria fiscalã defecta sau umpluta şi sa repuna în funcţiune aparatul de marcat electronic fiscal. Înlocuirea, sigilarea şi activarea memoriei fiscale se vor efectua la sediul utilizatorului de cãtre tehnicianul unitãţii de service acreditate, în prezenta reprezentantului organului fiscal teritorial de care aparţine utilizatorul. Înainte de înlocuirea memoriei fiscale se va efectua citirea acesteia, iar rola pe care sunt înregistrate datele din memoria fiscalã va fi predatã reprezentantului organului fiscal teritorial. Pentru a nu fi afectatã perioada obligatorie de repunere în funcţiune a aparatului, utilizatorul va anunta reprezentantul organului fiscal teritorial, prin prezentare la sediul acestuia şi prin solicitarea în scris a prezentei acestuia. Operaţiunea de înlocuire a memoriei fiscale trebuie sa fie înregistratã în cartea de intervenţii a aparatului de cãtre tehnicianul de service şi confirmatã de reprezentantul organului fiscal teritorial. De asemenea, în situaţia înlocuirii aparatului de marcat electronic fiscal în perioada de garanţie, memoria fiscalã a aparatului înlocuit va fi predatã reprezentantului organului fiscal teritorial, iar pentru aparatul nou se va urma procedura normalã de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Pentru tranzacţiile efectuate în perioada de înlocuire a memoriei fiscale utilizatorii vor aplica prevederile pct. 1.8. 4.8. Reprezentantul organului fiscal teritorial va prelua memoria fiscalã înlocuitã, pe baza unui proces-verbal întocmit în trei exemplare, care se semneazã de acesta, de utilizator şi de tehnicianul unitãţii de service. Originalul procesului-verbal este preluat de cãtre reprezentantul organului fiscal teritorial, iar copiile revin utilizatorului şi tehnicianului unitãţii de service acreditate. 4.9. Originalul procesului-verbal şi rola pe care sunt înregistrate datele din memoria fiscalã se pãstreazã la organul fiscal teritorial de care aparţine utilizatorul, pe o perioada de 10 ani. 4.10. Organul fiscal teritorial preda memoria fiscalã înlocuitã direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, cu proces-verbal de predare-primire, în vederea pãstrãrii. 4.11. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti sunt obligate sa organizeze şi sa asigure pãstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale pe o perioada de 10 ani. Evidenta primirii memoriilor fiscale înlocuite se va tine într-un registru de evidenta, care va conţine urmãtoarele date: numãrul de ordine, data primirii, numãrul procesului-verbal de predare-primire a memoriei fiscale, seria fiscalã a aparatului şi datele de identificare a utilizatorului, conform anexei nr. 8. Pe fiecare memorie fiscalã primitã spre pãstrare va fi aplicatã o eticheta cuprinzând numãrul de ordine din registrul de evidenta a acestora şi datele de identificare a utilizatorului. Memoriile fiscale vor fi pãstrate pe ani, în funcţie de numãrul de ordine din registrul de evidenta. Ordonanta de urgenta: ART. 5 (1) În vederea avizãrii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale, a distribuitorilor autorizaţi şi a unitãţilor service acreditate se constituie Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale. (2) Comercializarea sau utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pe teritoriul României este permisã numai dacã pentru respectivele aparate s-a obţinut avizul comisiei prevãzute la alin. (1) şi în condiţiile stipulate în acest aviz. Norme metodologice: 5.1. Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale este formatã din 7 membri, în urmãtoarea structura:
preşedinte - reprezentant al Ministerului Finanţelor;
vicepreşedinte - reprezentant al Ministerului Industriei şi
Comerţului;
membri - 2 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor -
Direcţia generalã legislaţie impozite indirecte;
membru - reprezentant al Ministerului Industriei şi
Comerţului;
membru - reprezentant al Ministerului Finanţelor -
Garda Financiarã Centrala;
membru - reprezentant al Oficiului pentru Protecţia
Consumatorului;
secretar - reprezentant al Ministerului Finanţelor.
Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale îşi desfãşoarã activitatea la sediul Ministerului Finanţelor. Numirea şi revocarea membrilor Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale se efectueazã de cãtre instituţiile care i-au desemnat. În scopul îndeplinirii de cãtre Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale a atribuţiilor prevãzute de prezentele norme metodologice, se va infiinta în cadrul Direcţiei generale legislaţie impozite indirecte din Ministerul Finanţelor un secretariat tehnic. 5.2. Atribuţiile Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt urmãtoarele: a) analizeazã documentele prevãzute la pct. 5.19 şi 5.20, depuse de agenţii economici, în scopul verificãrii îndeplinirii condiţiilor impuse de ordonanta de urgenta şi de prezentele norme metodologice; b) emite avizul privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, conform modelului prezentat în anexa nr. 9, şi avizul privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, în cazul utilizatorilor prevãzuţi la pct. 5.7, conform modelului prezentat în anexa nr. 4; c) transmite cãtre distribuitori sau utilizatori elementele necesare pentru realizarea sigiliilor fiscale şi a celor de identificare a tehnicienilor de service; d) înregistreazã legitimatiile tehnicienilor de service din unitãţile de service acreditate; e) formuleazã propuneri privind perfecţionarea cadrului legislativ existent în domeniu; f) informeazã conducerile instituţiilor reprezentate în comisie despre problemele apãrute în activitatea de avizare; g) anuleazã avizele privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale agenţilor economici care nu respecta condiţiile care au stat la baza acordãrii acestora (service, consumabile, piese de schimb etc.); h) acrediteazã unitãţile de comercializare sau de service, altele decât cele pentru care distribuitorul autorizat a obţinut acreditarea în momentul eliberãrii avizului; i) acrediteazã unitãţile de service, la solicitarea utilizatorilor prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2; j) anuleazã acreditarea unitãţilor de comercializare pentru care distribuitorul autorizat a anulat contractele încheiate; k) transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României lista cuprinzând agenţii economici avizaţi sa distribuie aparate de marcat electronice fiscale, precum şi agenţii cãrora li s-a anulat avizarea. 5.3. Membrii Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale au urmãtoarele atribuţii şi competente: a) preşedintele comisiei: - coordoneazã activitatea comisiei; - reprezintã comisia în relaţiile cu terţii; - convoacã comisia în şedinţe de lucru; - semneazã avizele eliberate de comisie, în baza proceselor-verbale încheiate în şedinţele de lucru, precum şi alte acte emise de cãtre comisie; - propune ordinea de zi şi temele de lucru ale comisiei între şedinţe; - se pronunţa, prin vot, asupra problemelor în legatura cu care comisia trebuie sa ia hotãrâri; b) vicepreşedintele comisiei: - participa la şedinţele de lucru ale comisiei; - îl suplineste pe preşedinte şi îi preia atribuţiile în lipsa acestuia; - se pronunţa, prin vot, asupra problemelor în legatura cu care comisia trebuie sa ia hotãrâri; c) membrii: - participa la dezbaterile din cadrul şedinţelor de lucru; - se pronunţa, prin vot, asupra problemelor în legatura cu care comisia trebuie sa ia hotãrâri; d) secretarul: - contrasemneazã avizele emise de cãtre comisie; - pregãteşte documentaţia de avizare, pe care o prezintã în şedinţele de lucru. 5.4. Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale se întruneşte la sediul Ministerului Finanţelor bilunar, în şedinţe ordinare, şi, în mod extraordinar, la solicitarea preşedintelui comisiei sau a cel puţin 5 membri ai acesteia, ori de câte ori este necesar. 5.5. Hotãrârile comisiei se iau cu votul majoritãţii simple din numãrul total al membrilor comisiei, în şedinţele de lucru, la care este obligatorie prezenta preşedintelui sau a vicepreşedintelui şi a secretarului. În cadrul fiecãrei şedinţe de lucru se încheie un proces-verbal, în care se consemneazã dezbaterile şi care se semneazã de cãtre toţi membrii prezenţi ai comisiei. 5.6. Sunt admişi la avizare agenţii economici care îndeplinesc urmãtoarele condiţii: a) deţin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal (anexa nr. 3); b) au prevãzut în obiectul lor de activitate comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale şi a tehnicii de calcul; c) nu au datorii fiscale restante la bugetul de stat; d) dispun de spaţiu adecvat de desfacere; e) dispun de reţea de service proprie sau asigura service prin unitãţi specializate de service, pe baza de contract, care asigura asistenta tehnica şi întreţinerea aparatelor de marcat electronice fiscale cu personal tehnic specializat în domeniu, pentru care trebuie sa depunã documentele prevãzute la pct. 5.33; f) asigura piesele de schimb pentru perioada de garanţie şi postgaranţie pe perioada normalã de funcţionare a aparatelor de marcat electronice fiscale, conform <>Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale; g) asigura materialele consumabile care corespund prevederilor prezentelor norme metodologice. 5.7. Agenţii economici care, pana la data intrãrii în vigoare a ordonanţei de urgenta, au achiziţionat aparate de marcat electronice fiscale pot fi admişi la avizarea pentru utilizarea acestor aparate direct sau prin distribuitori. În cazul solicitãrii avizãrii în mod direct, ultilizatorii sunt obligaţi sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii: - sa detina avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal, eliberat de persoana juridicã notificatã în acest sens de Ministerul Industriei şi Comerţului; - sa dispunã de service, asigurat de unitãţi de service, pe baza de contract, sau de unitãţi proprii de service, pentru efectuarea asistenţei tehnice şi a întreţinerii aparatelor de marcat electronice fiscale cu personal tehnic specializat în domeniu, pentru care trebuie sa depunã documentele prevãzute la pct. 5.32; - sa aibã asigurate piese de schimb pe perioada de garanţie şi postgaranţie, pe perioada normalã de funcţionare a aparatului de marcat electronic fiscal, conform <>Legii nr. 15/1994 ; - sa aibã asigurate materiale consumabile, care corespund prevederilor prezentelor norme metodologice. 5.8. Agenţii economici care solicita emiterea avizului tehnic menţionat la pct. 5.6 lit. a) trebuie sa depunã la persoana juridicã notificatã în acest sens de cãtre Ministerul Industriei şi Comerţului urmãtoarele: a) cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic, care trebuie sa conţinã şi obligaţia asumatã de distribuitor ca aparatul de marcat electronic fiscal prezentat la avizare este în concordanta cu prevederile legale în vigoare şi ca aparatele de marcat electronice fiscale care se vor produce sau se vor importa vor fi identice cu cel avizat; b) un aparat-martor pentru efectuarea testelor şi o memorie fiscalã goala cu (E)PROM accesibil; c) certificatul de calitate al aparatului de marcat electronic fiscal, emis de producãtor; d) certificatul de origine al aparatului de marcat electronic fiscal supus expertizarii, emis de autoritatea din ţara de origine a producãtorului; e) rapoartele de testare privind parametrii de funcţionare, obţinute de producãtor la omologarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse în limba romana, în cazul celor provenite din import; f) manualele de utilizare, programare şi documentaţia de service, în original, precum şi manualul de utilizare, în limba romana, pentru aparatele de marcat electronice fiscale, provenite din import; g) modelele documentelor listate de aparatul de marcat electronic fiscal, în limba romana. 5.9. Pentru obţinerea avizului tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7. trebuie sa depunã la persoana juridicã notificatã de cãtre Ministerul Industriei şi Comerţului urmãtoarele: a) cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic; b) aparatul-martor pentru efectuarea testelor şi o memorie fiscalã goala cu (E)PROM accesibil; c) certificatul de calitate al aparatului de marcat electronic fiscal, emis de producãtor. Certificatul de calitate va fi însoţit de copii de pe buletinele de verificare la omologarea produsului; d) certificatul de origine al aparatului de marcat electronic fiscal supus expertizarii, emis de autoritatea din ţara de origine a producãtorului; e) rapoartele de testare privind parametrii de funcţionare, obţinute de producãtor la omologarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse în limba romana, în cazul celor provenite din import; f) manualele de utilizare, programare şi documentaţia de service, în original, precum şi manualul de utilizare, în limba romana, pentru aparatele de marcat electronice fiscale, provenite din import; g) modelele documentelor listate de aparatul de marcat electronic fiscal, în limba romana. 5.10. Persoana juridicã notificatã sa elibereze avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal va verifica modul în care acesta asigura: a) cerinţele generale prevãzute la pct. 5.11; b) programarea aparatului de marcat electronic fiscal; c) funcţiile obligatorii; d) imposibilitatea accesului la funcţiile interzise; e) testarea memoriei fiscale; f) funcţionarea în cadrul unui sistem de gestiune, unde este cazul; g) inaccesibilitatea la componentele aparatului de marcat electronic fiscal şi programul de operare; h) posibilitatea iesirii din situaţiile de pana. 5.11. Cerinţele generale sunt: a) semnalizarea cuplarii de alimentare pe documente, dacã a apãrut o întrerupere de tensiune în cursul emiterii acestora; b) asigurarea continuitãţii memoriei de date şi a ceasului de timp real, precum şi a reluarii operaţiunilor întrerupte de caderi de tensiune şi a finalizarii corecte a acestora; c) tensiunea de alimentare. Aparatul de marcat electronic fiscal trebuie sa fie adaptat pentru alimentarea cu energie electrica din reţeaua de curent alternativ cu o frecventa nominalã de 50 Hz şi cu o tensiune nominalã de 220 V; d) rezistenta la condiţiile de mediu. Aparatul de marcat electronic fiscal trebuie sa opereze corect şi sigur în condiţiile specificate mai jos: 1. temperatura mediului înconjurãtor în limite de +5-+40 grade c; 2. umiditate relativã a aerului fãrã condens între 40-80% . 5.12. Testarea programãrii parametrilor Testarea consta în programarea parametrilor, în listarea documentelor şi în verificarea respectãrii prevederilor prezentelor norme metodologice. 5.13. Testarea funcţiilor obligatorii Testarea se efectueazã prin apelarea funcţiilor obligatorii prevãzute la pct. 3.6 şi prin verificarea rezultatelor obţinute. 5.14. Imposibilitatea accesului la funcţiile interzise Programul corespunde cerinţelor, dacã nu permite accesul la funcţiile interzise. 5.15. Testarea memoriei fiscale Testarea memoriei fiscale consta în activarea acesteia şi în efectuarea programului de înregistrare, pe baza instrucţiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal. Se vor verifica rezultatele înregistrãrilor cu prevederile prezentelor norme metodologice. De asemenea, se vor face încercãri de schimbare a înregistrãrilor din memoria fiscalã sau de ştergere a acestora. Memoria fiscalã va corespunde numai dacã satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate. 5.16. Testarea operarii în cadrul unui sistem de gestiune Testarea se efectueazã prin simularea functionarii terminalului aparatului de marcat electronic fiscal într-o configuratie identicã cu cea prevãzutã pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie sa corespundã cerinţelor unei case de marcat electronice fiscale şi prin listarea documentelor în concordanta cu prevederile ordonanţei de urgenta. Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie sa fie instalat astfel încât sa nu permitã accesul la el fãrã înlãturarea sigiliului. Setul intergal de comenzi al interfetelor de comunicaţie trebuie specificat detaliat. El nu trebuie sa permitã comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fãrã a coopera cu acesta şi afectarea datelor înregistrate în modulul fiscal în alt mod decât prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurata autonomia de funcţionare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea funcţiilor obligatorii. 5.17. Verificarea posibilitãţilor de inlaturare a situaţiilor de pana consta în provocarea unor situaţii de întrerupere a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal şi de blocare a operarii acestuia, conform prevederilor pct. 3.9, precum şi în urmãrirea comportãrii aparatului, în sensul neafectarii datelor stocate şi asigurãrii continuitãţii înregistrãrilor. 5.18. Dupã efectuarea testelor şi a verificãrilor, dacã aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerinţelor, se elibereazã "Avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal". Avizul tehnic va fi emis în termen de maximum 15 zile de la data îndeplinirii condiţiilor prevãzute la pct. 5.6. Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi inseriat de cãtre persoana juridicã notificatã de cãtre Ministerul Industriei şi Comerţului, aplicându-i-se o eticheta cuprinzând numãrul seriei, data şi numãrul avizului tehnic, care va fi asigurata de cãtre persoana juridicã notificatã. Eticheta va fi aplicatã astfel încât sa nu poatã fi înlocuitã. 5.19. În vederea obţinerii avizului privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, agenţii economici care au obţinut avizul tehnic favorabil vor prezenta Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale urmãtoarele documente: a) cererea prin care solicita eliberarea avizului privind distribuţia şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie sa conţinã: datele de identificare a distribuitorului, tipul aparatului şi denumirea comercialã a acestuia, obligaţia furnizarii cu caracter de continuitate a pieselor de schimb, a materialelor consumabile şi asigurarea de service; b) avizul tehnic; c) copia de pe certificatul de înmatriculare a societãţii comerciale; d) copia de pe certificatul de înregistrare fiscalã; e) copia de pe statutul societãţii comerciale; f) adeverinta emisã de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale restante fata de bugetul de stat; g) prezentarea reţelei de distribuţie şi amplasarea acesteia în teritoriu, dacã este cazul; h) copiile de pe contractele ferme încheiate cu societãţile comerciale care efectueazã vânzarea cãtre utilizatori, dacã este cazul; i) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial pentru societãţile comerciale care efectueazã vânzarea, din care sa rezulte ca nu au datorii fiscale restante la bugetul de stat; j) prezentarea reţelei de service: amplasarea în teritoriu, modul de asigurare de service, descrierea posibilitatii de repunere în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte în termenul prevãzut de ordonanta de urgenta, precum şi documentele prevãzute la pct. 5.32; k) copiile de pe contractele ferme încheiate cu unitãţile de service. 5.20. În vederea obţinerii avizului de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale, agenţii economici prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, care au obţinut avizul tehnic favorabil, vor prezenta Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, direct sau prin distribuitori, urmãtoarele documente: a) cererea prin care solicita eliberarea avizului de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie sa conţinã: datele de identificare a utilizatorului, tipul aparatului şi denumirea comercialã a acestuia; b) avizul tehnic; c) copia de pe certificatul de înmatriculare a societãţii comerciale; d) copia de pe certificatul de înregistrare fiscalã; e) copia de pe statutul societãţii comerciale; f) prezentarea unitãţii de service care asigura service şi repunerea în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte în termen de 72 de ore, precum şi documentele prevãzute la pct. 5.32; g) copia de pe contractul ferm încheiat cu unitatea de service. 5.21. Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale analizeazã documentaţia depusa şi, în termen de 15 zile de la data depunerii acesteia, se pronunţa asupra aprobãrii sau respingerii solicitãrii. Hotãrârea comisiei va fi adusã la cunostinta solicitantului. Avizul privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, conform modelului prezentat în anexa nr. 9, precum şi avizul de utilizare vor fi eliberate numai dupã confecţionarea sigiliilor fiscale şi a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service. 5.22. Distribuitorul autorizat are obligaţia sa pãstreze ca model de referinta aparatul de marcat electronic fiscal care a fost supus verificãrii în vederea obţinerii avizului tehnic şi sa îl prezinte Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, la solicitarea acesteia, ori de câte ori este necesar. 5.23. Distribuitorul autorizat este obligat sa anunţe Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, în termen de 7 zile, orice modificare intervenita în reţeaua de comercializare sau de service. De asemenea, distribuitorul trebuie sa comunice Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, în termen de 7 zile, orice modificare intervenita fata de avizul iniţial cu privire la sigiliile de identificare şi la legitimatiile tehnicienilor de service. În acest scop va fi depusa fişa prevãzutã la pct. 5.32 lit. d). 5.24. În cazul distribuirii de aparate de marcat electronice fiscale cu modificãri de structura, software sau cu parametri tehnici diferiţi fata de modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat, este necesarã o noua avizare în condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice. În cazul întreruperii activitãţii de distribuire a aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii rãmân rãspunzãtori în continuare pentru toate obligaţiile ce le revin, conform prevederilor ordonanţei de urgenta şi prezentelor norme metodologice, pentru aparatele livrate. În situatia de faliment, distribuitorul autorizat este obligat sa cedeze dreptul de distribuire şi obligaţiile ce decurg din avizarea iniţialã unui alt agent economic, caz în care este obligatorie reavizarea în condiţiile procedurii stabilite prin prezentele norme metodologice. 5.25. Pe lângã celelalte obligaţii prevãzute de prezentele norme metodologice, dupã obţinerea avizului, distribuitorul autorizat trebuie: a) sa livreze numai aparate de marcat electronice fiscale conforme cu modelul avizat; b) sa emita certificate de garanţie pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite; c) sa asigure instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la beneficiar prin personalul din reţeaua de service acreditata, precum şi service în perioada de garanţie şi postgaranţie; d) sa asigure suportul hard/soft necesar, în cazul în care aparatul de marcat electronic fiscal urmeazã sa fie integrat ca parte a unui sistem de gestiune, iar prin personalul din reţeaua de service acreditata sa verifice integrarea corecta a aparatului în sistem; e) sa furnizeze, o data cu aparatul de marcat electronic fiscal, manualul de utilizare, în limba romana. 5.26. Înstrãinarea aparatelor de marcat electronice fiscale de cãtre utilizator se poate face numai dupã predarea la organul fiscal teritorial a memoriei fiscale, conform procedurii cuprinse în prezentele norme metodologice, şi numai prin distribuitorii autorizaţi. Ordonanta de urgenta: ART. 5 (3) Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie dotate de cãtre distribuitor cu o brosura cu pagini numerotate, care conţine istoria aparatului, denumita carte de intervenţii. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligaţi sa pãstreze în condiţii optime cartea de intervenţii, iar împreunã cu unitãţile de service acreditate rãspund de completarea şi de actualizarea acesteia cu datele referitoare la utilizator şi la intervenţiile service. Norme metodologice: 5.27. Distribuitorul autorizat are obligaţia sa furnizeze cartea de intervenţii pentru fiecare aparat de marcat electronic fiscal în momentul livrãrii. Aceasta este o brosura cu pagini numerotate, care se completeazã în momentul vânzãrii cãtre utilizator cu datele prevãzute la paginile 2-5 din anexa nr. 1. Pentru agenţii economici prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, cartea de intervenţii se tipareste de cãtre aceştia şi se completeazã de cãtre unitatea de service acreditata. 5.28. La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul acreditat al unitãţii de service va nota în cartea de intervenţii datele sale de identificare, ultimul numãr al raportului de închidere zilnica rezultat la sfârşitul operaţiunilor de proba şi de iniţiere a operatorului care va utiliza aparatul. 5.29. Bonurile emise în timpul operaţiunilor de proba şi de iniţiere, precum şi rapoartele de închidere zilnica emise în faza de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal vor purta inscripţia "proba" şi vor fi pãstrate de utilizator. 5.30. Dupã instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se va întocmi "Declaraţia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale" conform modelului prezentat în anexa nr. 10, în patru exemplare, respectiv trei pentru utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7 alin. 2, semnatã de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal şi de tehnicianul care a efectuat instalarea. Originalul declaraţiei trebuie depus de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal de care aparţine, a doua zi dupã instalarea aparatului, în vederea luãrii în evidenta a acestuia, o copie rãmâne la utilizator şi doua copii, la unitatea de service. Unitatea de service va trimite o copie de pe declaraţia de instalare distribuitorului sau reprezentantului legal al acestuia în teritoriu, dacã este cazul. O data cu declaraţia, utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal va prezenta organului fiscal cartea de intervenţii a aparatului şi registrul special. Organul fiscal va înscrie în cartea de intervenţii numãrul de pagini şi va aplica ştampila, iar în ceea ce priveşte registrul special, pe ultima pagina va scrie "Acest registru conţine un numãr de ... pagini", îl va sigila şi ştampila. Ordonanta de urgenta: ART. 5 (4) Sunt admişi la procedura de avizare numai agenţii economici care comercializeazã aparate de marcat electronice fiscale ce se încadreazã în prevederile art. 3, asigura service pentru perioada de garanţie, postgaranţie şi piese de schimb. (5) Distribuitorii sunt obligaţi ca prin sistemul de service acreditat sa asigure, în termen de maximum 72 de ore de la anunţarea defectarii aparatului de cãtre agentul economic, repunerea în funcţiune a aparatului de marcat electronic fiscal sau înlocuirea acestuia. Norme metodologice: 5.31. Agenţii economici care solicita avizarea pentru distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa aibã reţea de service repartizata în teritoriu. Fiecare unitate de service trebuie sa dispunã de personal tehnic specializat, care sa asigure repunerea în funcţiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defecte în termen de maximum 72 de ore de la solicitare. Unitãţile care fac parte din reţeaua de service trebuie sa aibã menţionat în mod expres în obiectul lor de activitate activitatea de service pentru aparate de marcat electronice fiscale. Personalul tehnic al unitãţilor de service trebuie sa fie specializat în domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale şi sa aibã experienta. 5.32. În vederea acreditãrii unitãţilor de service pentru aparatele de marcat electronice fiscale şi a personalului tehnic al acestora, distribuitorii, respectiv utilizatorii prevãzuţi la pct. 5.7, indiferent de modul de solicitare, vor depune la Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale urmãtoarele documente: a) copie de pe certificatul de înmatriculare a unitãţii de service; b) copie de pe certificatul de înregistrare fiscalã; c) copie de pe statutul unitãţii de service; d) fişa de personal pentru fiecare tehnician angajat al unitãţii respective, pentru care se solicita acreditarea, care va cuprinde urmãtoarele date: numele şi prenumele, adresa, seria şi numãrul buletinului de identitate, cazierul, studiile, specializarea în domeniu şi vechimea în specialitate; e) dovada privind deţinerea spaţiului în care se desfãşoarã activitatea de service; f) prezentarea zonei în care îşi va desfasura activitatea unitatea de service. 5.33. Distribuitorul este obligat sa anunţe Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale orice modificare ce intervine în structura unitãţilor de service şi sa depunã la aceasta documentele prevãzute la pct. 5.32 pentru obţinerea acreditãrii noilor unitãţi de service, dacã este cazul. 5.34. Pe lângã celelalte obligaţii prevãzute de prezentele norme metodologice, unitãţile de service acreditate trebuie sa asigure, prin personalul lor tehnic, şi: a) instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, completarea datelor referitoare la acesta în cartea de intervenţii a aparatului şi semnarea declaraţiei de instalare; b) efectuarea a cel puţin unei verificãri anuale a aparatului de marcat electronic fiscal; c) intervenţia prompta şi gratuita, la cererea organelor de control; d) repunerea în funcţiune a aparatului de marcat electronic fiscal în timp de 72 de ore de la solicitarea utilizatorului. 5.35. Personalul tehnic care asigura asistenta şi întreţinerea aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa consemneze în cartea de intervenţii din dotarea aparatului urmãtoarele: a) data şi ora solicitãrii intervenţiei din partea utilizatorului; b) data şi ora începerii intervenţiei; c) observaţii asupra stãrii sigiliului, descrierea sumarã a defectiunii constatate; d) numãrul ultimului bon fiscal şi al raportului fiscal de închidere zilnica înainte de începerea intervenţiei; e) ultimul numãr al raportului fiscal de închidere zilnica rezultat dupã efectuarea intervenţiei; f) data şi ora finalizarii intervenţiei, semnatura tehnicianului şi parafa sa; g) eventualele resetari din timpul intervenţiei. În momentul instalãrii aparatului de marcat electronic fiscal tehnicianul trebuie sa consemneze în cartea de intervenţii ultimul numãr al bonului fiscal şi al raportului de închidere zilnica, emise la finalul operaţiunilor de proba, instruirea operatorului şi integritatea sigiliului. 5.36. Distribuitorul are obligaţia de a asigura piesele de schimb pentru perioada de garanţie şi postgaranţie pe perioada normalã de funcţionare a aparatului de marcat electronic fiscal, conform <>Legii nr. 15/1994 . Ordonanta de urgenta: ART. 12 În cazul repetarii faptei prevãzute la art. 9 lit. f), o data cu aplicarea amenzii contravenţionale, organele de control vor dispune şi retragerea definitiva a avizului eliberat distribuitorului pentru distribuţia şi comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Norme metodologice: 12.1. Organele de control prevãzute la art. 11 alin. 1 din ordonanta de urgenta, în cazul în care, pentru a doua oara, vor constata la acelaşi utilizator ca aparatul de marcat electronic fiscal este defect şi ca acesta nu a fost reparat sau înlocuit în termen de 72 de ore de cãtre distribuitorul autorizat, prin reţeaua sa de service acreditata, vor întocmi un proces-verbal de constatare, în patru exemplare, în care vor propune Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale retragerea definitiva a avizului eliberat distribuitorului în cauza. Procesul-verbal va fi semnat de reprezentantul organului de control şi de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal. Utilizatorul este obligat sa aibã confirmarea scrisã privind anunţarea defectarii aparatului de marcat electronic fiscal (telex, fax etc.). 12.2. În termen de 3 zile de la data întocmirii procesului-verbal, organele de control vor transmite originalul procesului-verbal Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, o copie distribuitorului şi o copie agentului economic în a cãrui unitate s-a constatat ca aparatul de marcat electronic fiscal este defect. 12.3. Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, trebuie sa se întruneascã în şedinţa extraordinarã, în termen de 3 zile de la primirea procesului-verbal, în vederea analizarii celor constatate de cãtre organele de control şi a emiterii deciziei de retragere definitiva a avizului privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale distribuitorului în cauza. Decizia va fi întocmitã în trei exemplare. 12.4. Comisia de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale va transmite originalul şi o copie de pe decizia de retragere definitiva a avizului organului de control care a întocmit procesul-verbal, în termen de 24 de ore de la data emiterii acesteia. 12.5. În termen de 24 de ore de la data primirii deciziei de retragere definitiva a avizului, organul de control va inmana originalul deciziei distribuitorului în cauza, care va semna pe copia care rãmâne la organul de control. 12.6. De la data primirii deciziei de retragere definitiva a avizului, distribuitorului i se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Aparatele de marcat electronice fiscale deţinute în stoc la acea data pot fi livrate numai unui alt distribuitor avizat. Distribuitorul care preia stocul de aparate de marcat electronice fiscale trebuie sa se adreseze Comisiei de avizare a distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, în vederea obţinerii avizului pentru comercializarea acestora, dacã este cazul. 12.7. Distribuitorii cãrora le-a fost retras avizul de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale rãmân rãspunzãtori în continuare pentru toate obligaţiile ce le revin, conform prevederilor ordonanţei de urgenta, pentru aparatele livrate pana la data comunicãrii retragerii avizului. Ordonanta de urgenta: ART. 13 Neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevãzute la art. 6 atrage suspendarea activitãţii unitãţii pana în momentul inlaturarii cauzelor care au generat aceasta. Norme metodologice: 13.1. Suspendarea activitãţii utilizatorului are la baza procesul-verbal încheiat de o echipa de control, formatã din: a) 2 inspectori din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz; b) un comisar al Garzii Financiare. 13.2. Echipa de control este numita de cãtre directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, la sesizarea organelor de control abilitate. 13.3. Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii echipei de control şi de cãtre reprezentanţii legali ai utilizatorului şi se depune în termen de 24 de ore la direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti. 13.4. În termen de 3 zile de la depunere, procesul-verbal astfel întocmit va fi analizat de cãtre o comisie formatã din directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti - în calitate de preşedinte al acesteia - comisarul-şef al Sectiei Garzii Financiare şi din directorul direcţiei controlului financiar fiscal, în calitate de membri. 13.5. Pe baza analizei procesului-verbal de control, aceasta comisie hotãrãşte, prin decizie, în termen de 24 de ore, suspendarea activitãţii unitãţii agentului economic în cauza, pana la îndeplinirea condiţiilor prevãzute în ordonanta de urgenta şi în prezentele norme metodologice. 13.6. Decizia comisiei, prin care se precizeazã data de începere a suspendãrii activitãţii în unitatea respectiva, se întocmeşte în doua exemplare, din care un exemplar se transmite spre înştiinţare agentului economic în cauza, în termen de 3 zile. Data începerii suspendãrii activitãţii nu poate depãşi 3 zile de la data emiterii deciziei. 13.7. Pe toatã durata de suspendare a activitãţii unitatea va fi sigilatã. Sigilarea se efectueazã în baza deciziei de suspendare a activitãţii de cãtre echipa de control constituitã conform prevederilor pct. 13.1. Concomitent, se afişeazã la loc vizibil motivul sigilarii, respectiv "Unitate închisã pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale". Anunţul va fi scris cu litere de tipar având înãlţimea minima de 10 cm. 13.8. Pe intreaga perioada de suspendare a activitãţii unitãţii respective organele de control abilitate de lege vor urmãri respectarea acestei sancţiuni. 13.9. Dupã achiziţionarea aparatelor de marcat electronice fiscale şi îndeplinirea condiţiilor de instalare şi fiscalizare, agentul economic în cauza informeazã în scris direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, despre aceasta situaţie, transmitand copiile de pe documentele de achizitionare a aparatelor de marcat electronice fiscale şi de pe documentele care atesta plata contravalorii acestora. În cazul agenţilor economici prevãzuţi la pct. 5.7, utilizatorul informeazã în scris direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, despre îndeplinirea condiţiilor de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale, transmitand copia de pe avizul de utilizare. 13.10. Comisia prevãzutã la pct. 13.4 decide, în termen de 3 zile de la primirea acestor documente, ridicarea sancţiunii de suspendare a activitãţii unitãţii agentului economic în cauza. 13.11. Decizia de ridicare a sancţiunii de suspendare a activitãţii unitãţii agentului economic se întocmeşte în trei exemplare semnate de preşedintele comisiei, din care originalul se transmite agentului economic în termen de maximum 3 zile de la data emiterii deciziei şi o copie echipei de control. 13.12. Desigilarea unitãţii se face de cãtre echipa de control prevãzutã la pct. 13.1, în baza deciziei de ridicare a sancţiunii de suspendare a activitãţii, moment în care se instaleaza şi se pune în funcţiune aparatul de marcat electronic fiscal în condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice. ANEXA 1
─────────
la normele metodologice
────────────────────────
┌────────────────────────────┐
│ │
│ CARTE DE INTERVENŢII │
│ PENTRU │
│ APARATE DE MARCAT │
│ ELECTRONICE FISCALE │
│ │
│ │
│ (pag. 1) │
│ │
└────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────┐ ┌─────────────────────────────────┐
│ APARATE DE MARCAT │ │ DISTRIBUITORUL │
│ ELECTRONICE FISCALE │ │ │
│ │ │ Denumirea .................... │
│[] Casa de marcat electronica cu │ │ .............................. │
│ structura închisã │ │ │
│ │ │ Adresa ....................... │
│[] Casa de marcat electronica cu │ │ │
│ structura închisã integrabila │ │ codul fiscal ................. │
│ într-o reţea │ │ │
│ │ │ │
│[] Casa de marcat electronica com- │ │ Se completeazã numai în cazul │
│ puterizata │ │ aparatelor achiziţionate prin │
│ │ │ distribuitori autorizaţi. │
│[] Aparate/terminale cu funcţii de │ │ │
│ case de marcat electronice │ │ │
│ │ │ │
│[] Imprimante fiscale │ │ │
│ │ │ │
│MODEL .................. │ │ │
│ │ │ │
│ AVIZ DE DISTRIBUŢIE/UTILIZARE │ │ │
│ │ │ │
│Nr. ...... din .................. │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ (pag. 2) │ │ (pag. 3) │
└────────────────────────────────────┘ └─────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────┐ ┌─────────────────────────────────┐
│ │ │ │
│ UTILIZATOR │ │ UNITATE SERVICE │
│ Denumirea ....................... │ │ Denumirea ............... │
│ Adresa .......................... │ │ Adresa .................. │
│ codul fiscal .................... │ │ codul fiscal ............ │
│ Data livrãrii aparatului ........ │ │ │
│ ................................. │ │ │
│ Locul de instalare a │ │ │
│ aparatului ...................... │ │ │
│ Adresa .......................... │ │ │
│ Data ............................ │ │ │
│ │ │ │
│ (pag. 4) │ │ (pag. 5) │
│ │ │ │
└────────────────────────────────────┘ └─────────────────────────────────┘
DATE PRIVIND IDENTIFICAREA TEHNICIANULUI ACREDITAT
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Denumirea unitãţii│ Numãrul │ Adresa │ Data începerii │
│ Numele şi │ de service │ legitimatiei/ │ tehni- │ activitãţii │
│prenumele │─────────────────────│ Sigiliul │ cianului │────────────────│
│ │ codul fiscal │ de identi- │ │ Data încetãrii │
│ │ │ fiecare │ │ activitãţii │
│───────────│─────────────────────│───────────────│───────────│────────────────│
│ │ │ │ │ │
│ │─────────────────────│ │ │────────────────│ │ │ │ │ │ │
│───────────│─────────────────────│───────────────│───────────│────────────────│
│ │ │ │ │ │
│ │─────────────────────│ │ │────────────────│ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
(pag. 6)
NOTĂRILE TEHNICIANULUI DE SERVICE
Instalarea aparatului Comunicarea defectarii Comunicarea necesitãţii
aparatului înlocuirii memoriei
fiscale
Data .... Ora ...... Data ..... Ora ..... Data ..... Ora .....
Începerea intervenţiei Date privind intervenţia Situaţia înainte
Integritatea sigiliului de intervenţie
Data ..... Ora ..... Da Nu Numãrul ultimului
Defectul constatat bon fiscal ........
Numãrul ultimului raport
de închidere zilnica ....
Perioada de proba Finalizarea intervenţiei
Bon Raport Z Bon Raport Z
Numãrul iniţial ............. Numãrul iniţial .....................
Numãrul final ............... Numãrul final .......................
Data ..... Ora .....
Resetare Instruirea operatorului Integritatea sigiliului
dupã intervenţie şi proba
Da Da Da
Nu Nu Nu
Semnatura şi parafa tehnicianului
..................................
Semnatura reprezentantului Semnatura şi ştampila utilizatorului
organului fiscal*) pentru funcţionarea normalã a aparatului
............................. .......................................
(pag. 7, 8, ....)
───────────────
*) Reprezentantul organului fiscal teritorial semneazã numai la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal şi la înlocuirea memoriei fiscale.
ANEXA 2
─────────
la normele metodologice
─────────────────────────
Societatea Comercialã .....................
Adresa ....................................
codul fiscal ..............................
REGISTRU SPECIAL
Nr. pagina ...
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│N │ │ │ │ Valoarea facturii │
│r │ │ │ │───────────────────────────────────────────────│
│ │ │ │ │ din care: │
│ │ Numãrul/ │ │ │───────────────────────────────────────────────│
│ │ Data │Specifi-│ Total,│ cu cota │cu cota │ scutiţi│ scutiţi│ valoarea │
│c │ facturii │catia │inclu- │standard │redusã │cu drept│ fãrã │altor taxe│
│r │ │ │siv │ de │ de │ de │drept de│ce nu se │
│t │ │ │ T.V.A.│ T.V.A. │ T.V.A. │deducere│deducere│cuprind în│
│ │ │ │ │ │ │ │ │baza de │
│ │ │ │ │ │ │ │ │impozitare│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ a T.V.A. │
│──│──────────│────────│───────│─────────│────────│────────│────────│──────────│
│ 0│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
│──│──────────│────────│───────│─────────│────────│────────│────────│──────────│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────
Persoana juridicã notificatã
de Ministerul Industriei şi Comerţului
Denumirea ...............................
Adresa ...................................
codul fiscal .............................
AVIZ TEHNIC
Nr. .... din .....
privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal
În conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, a fost verificat din punct de vedere tehnic aparatul
de marcat electronic fiscal ..., model ........, configuratie .............,
destinaţie ..., pentru Societatea Comercialã .., adresa.., codul fiscal ...,
telefon/telex/fax ......, în calitate de distribuitor/utilizator.
Aparatul verificat se avizeazã/nu se avizeazã din punct de vedere
tehnic, întrucât corespunde/nu corespunde condiţiilor impuse prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 şi de normele metodologice de aplicare.
Conducãtorul persoanei juridice abilitate,
...................................
(semnatura şi ştampila)
ANEXA 4
───────
la normele metodologice
───────────────────────
COMISIA DE AVIZARE A DISTRIBUŢIEI ŞI UTILIZĂRII
APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE
AVIZ
Nr. .... din ....
privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
În conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, se avizeazã utilizarea aparatelor de marcat
electronice fiscale ...., model..., configuratie ...., avizul tehnic
nr./data ......, destinaţie ...............
de cãtre
Societatea Comercialã ............., adresa ....., codul fiscal .....,
telefon/fax/telex ................
Distribuitor*)
Societatea Comercialã ......, adresa.........., codul fiscal ........,
telefon/fax/telex ................
Service pentru aparatele de marcat electronice fiscale utilizate va fi
asigurat prin urmãtoarele unitãţi:
1. Societatea Comercialã ......., adresa ......., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex ......., zona pentru care se asigura service .......
2. Societatea Comercialã ......, adresa ......, codul fiscal ........,
telefon/fax/telex ......., zona pentru care se asigura service .......
3. .....................................................
Preşedintele Comisiei de avizare Secretarul Comisiei de avizare
a distribuţiei şi utilizãrii a distribuţiei şi utilizãrii
aparatelor de marcat electronice aparatelor de marcat electronice
fiscale, fiscale,
............................ .............................
(semnatura şi ştampila) (semnatura şi ştampila)
──────────-
*) Se completeazã în cazul în care agenţii economici prevãzuţi la pct. 5.7 solicita avizarea prin distribuitori care nu deţin avizul de distribuţie şi de utilizare pentru modelul aparatului de marcat electronic fiscal respectiv.
ANEXA 5
────────
la normele metodologice
────────────────────────
LOGOTIPUL
<─────────0,8─────────>
│ │
>│ 0,2 │< │
│ │ │
────────────│────────/────────────┘
^ │ / /
│ │ / /
│ ─────│────-/ /
1 ^ │ / /
│ │ │ / /
│ 0,5 │ / /
│ │ │ / /
v v │/ /
───────────│ │ │──────────────┐
│ │ │ │
│<───0,5───>│ │<────0,6────> │
│ 0,1 │
│ │
└<────────────1,2─────────────>
ANEXA 6
────────
la normele metodologice
────────────────────────
MINISTERUL FINANŢELOR
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
ŞI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDEŢULUI ....../MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
REGISTRUL DE EVIDENTA
a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│N│ Utilizatorul │ │ │ │Numãrul │ Numãrul │ Organul │
│r│─────────────────────│ │ │Seria apa-│avizului│ de │ fiscal │
│ │Denumi-│Adresa/│Codul│Marca │Modelul│ratului │ de │ ordine │ terito- │
│c│rea │Locul │fis- │apara-│apara- │ │distri- │ │ rial │
│r│ │ de │cal │tului │tului │ │butie şi│ │ │
│t│ │insta- │ │ │ │ │de uti- │ │ │
│ │ │lare │ │ │ │ │lizare*)│ │ │
│─│───────│───────│─────│──────│───────│──────────│────────│─────────│─────────│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│0│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
│─│───────│───────│─────│──────│───────│──────────│────────│─────────│─────────│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
───────────
*) În cazul agenţilor economici prevãzuţi la pct. 5.7 se va înscrie numãrul avizului de utilizare.
ANEXA 7
────────
la normele metodologice
────────────────────────
CERERE
de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale, instalate în judeţ/municipiul Bucureşti
Societatea Comercialã ..., adresa ...., codul fiscal ..., reprezentatã
legal prin ., posesor al buletinului/cãrţii de identitate seria .. nr. ..,
eliberat de la data de ..., în calitate de.., declaram ca am achiziţionat
la data de ...... un numãr de .... aparate de marcat electronice fiscale,
având urmãtoarele elemente de identificare:
1. marca .., modelul .., seria aparatului .., numãrul şi data avizului
de distribuţie şi de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale*)
...;
2. marca .., modelul .., seria aparatului .., numãrul şi data avizului
de distribuţie şi de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale*)
.....;
3. ...
Prin prezenta solicitam atribuirea numãrului de ordine din Registrul
de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în
judeţ/municipiul Bucureşti pentru fiecare aparat achiziţionat, în vederea
instalãrii şi fiscalizarii acestuia.
Conducãtorul unitãţii solicitante,
.................................
(semnatura şi ştampila)
──────────
*) În cazul agenţilor economici prevãzuţi la pct. 5.7 se vor înscrie numãrul şi data avizului de utilizare.
ANEXA 8
────────-
la normele metodologice
────────────────────────
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
ŞI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDEŢULUI ....../MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
REGISTRUL DE EVIDENTA A MEMORIILOR FISCALE ÎNLOCUITE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Numãrul│Data primirii│Numãrul şi │ Seria │ Date de identificare a │
│ de │ memoriei │data proce- │fiscalã│ utilizatorului │
│ ordine │ fiscale │sului-ver- │a apa- │──────────────────────────────────│
│ │ înlocuite │bal de pre- │ratului│Denumirea│Adresa/Punctul│ Codul │
│ │ │dare-primire│ │ │ de lucru │ fiscal │
│────────│─────────────│────────────│───────│─────────│──────────────│─────────│
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
│────────│─────────────│────────────│───────│─────────│──────────────│─────────│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 9
────────
la normele metodologice
────────────────────────
COMISIA DE AVIZARE A DISTRIBUŢIEI ŞI UTILIZĂRII
APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE
AVIZ
Nr. .... din .....
privind distribuirea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
În conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, se avizeazã distribuirea şi utilizarea aparatelor
de marcat electronice fiscale .........., model ...........................,
configuratie ....., avizul tehnic nr./data ......, destinaţie ..............
de cãtre
Societatea Comercialã ............, adresa ......, codul fiscal .......,
telefon/fax/telex .......,
prin urmãtoarea reţea de distribuţie*):
1. Societatea Comercialã.........., adresa ......., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex .............
2. Societatea Comercialã.........., adresa ......., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex ......
3. ................................
Service pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite
utilizatorilor va fi asigurat prin urmãtoarele unitãţi:
1. Societatea Comercialã ........., adresa ......., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex ......., zona pentru care se asigura service .............
2. Societatea Comercialã.........., adresa ......., codul fiscal ......,
telefon/fax/telex ......, zona pentru care se asigura service .....
3. ...............................
Preşedintele Comisiei de avizare Secretarul Comisiei de avizare
a distribuţiei şi utilizãrii a distribuţiei şi utilizãrii
aparatelor aparatelor
de marcat electronice fiscale, de marcat electronice fiscale,
............................. ..............................
(semnatura şi ştampila) (semnatura şi ştampila)
────────
*) Dacã este cazul.
ANEXA 10
────────-
la normele metodologice
────────────────────────
DECLARAŢIE DE INSTALARE
a aparatelor de marcat electronice fiscale
Organul fiscal teritorial
..................
Data .............
Subsemnatul ...., posesor al buletinului/cãrţii de identitate seria ....
nr. ..., eliberat de .... la data de ..., în calitate de ..... la Societatea
Comercialã ....., adresa ....., codul fiscal ....., declar ca am instalat la
data de ..... un numãr de ..... aparate de marcat electronice fiscale, având
urmãtoarele elemente de identificare: marca ........., modelul .,,,,,......,
seria fiscalã a aparatului ........, nr./data avizului Comisiei de avizare a
distribuţiei şi utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale*) .....,
data achiziţionãrii aparatului ...... .
Instalarea a fost efectuatã de tehnicianul .., având legitimatia nr. ..,
numãrul de identificare .... de la unitatea de service ...., adresa .......,
codul fiscal ...... .
Asistenta tehnica va fi asigurata de unitatea de service .., adresa ...,
codul fiscal ......., telefon/fax ..... .
Societatea Comercialã Unitatea de service
.................... ........................
Semnatura ....... Semnatura ....
───────────────-
*) În cazul agenţilor economici prevãzuţi la pct. 5.7 se vor înscrie numãrul şi data avizului de utilizare.
ANEXA 11
────────-
la normele metodologice
───────────────────────
LEGITIMATIA
tehnicianului abilitat sa asigure asistenta tehnica
│ │ │ SOCIETATEA DE SERVICE │ │ │ │ │ │ │ │ Denumirea ..................... │ │ │ │ │ │ │ │ Adresa ........................ │ │ │ │ │ │ │ │ codul fiscal .................. │ │ │ │ │ │ L E G I T I M A T I E │ │ Titularul prezentei legitimatii │ │ │ │ este abilitat sa asigure asistenta│ │ │ │ tehnica a aparatelor de marcat │ │ │ │ electronice fiscale în baza │ │ │ │ avizului de distribuţie şi de │ │ (coperta) │ │ utilizare nr./data*) .............│ │ │ │ (pag. 1) │ │ │ │ │
│ │ │ ────────────── │
│ │ │ *) În cazul agenţilor economici │
│ │ │ prevãzuţi la pct. 5.7 se vor │
│ │ │ înscrie numãrul şi data avizului │
│ │ │ de utilizare. │
│ │ │ │
└───────────────────────────────────┘ └─────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ LEGITIMATIE NR. .... │
│ │
│ Numele ........................ │
│ Prenumele ..................... │
│ Numãrul de identificare ....... │
│ Buletinul/Cartea de identitate ┌────────────┐ │
│ seria ...... nr ...... │ │ │
│ Data eliberãrii ............... │ FOFOGRAFIA │ │
│ │ TITULARULUI│ │
│ │ │ │
│ Semnatura titularului │ │ │
│ ............. └────────────┘ │
│ │
│ Director general, │
│ ................. │
│ │
│ (semnatura şi ştampila) │
│ │
│ │
│ (pag. 2) │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────┘
--------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.