Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 476 din 18 aprilie 2003  privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat si a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 476 din 18 aprilie 2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat si a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 9 mai 2003
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţie şi ale <>art. III din Legea nr. 681/2002 privind acceptarea de cãtre România a amendamentelor la Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranta a navelor şi pentru prevenirea poluarii (Codul internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M.), adoptate de cãtre Organizaţia Maritima Internationala prin Rezoluţia M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, şi pentru modificarea <>Legii nr. 85/1997 privind acceptarea de cãtre România a Codului internaţional de management pentru exploatarea în siguranta a navelor şi pentru prevenirea poluarii (Codul internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M.), adoptat de cãtre Organizaţia Maritima Internationala prin Rezoluţia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba:
a) Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Codului internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M. amendat, prevãzute în anexa nr. 1;
b) Normele metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al siguranţei în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M. amendat, prevãzute în anexa nr. 2;
c) Normele metodologice pentru mandatarea auditorilor prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 2
Autoritatea Navala Romana aplica normele metodologice aprobate conform art. 1 lit. a) şi b) şi elibereazã, în numele Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, documentul de conformitate DOC companiilor de navigaţie şi certificatul de management al siguranţei SMC navelor care arboreaza pavilionul României.
ART. 3
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 4
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri <>Hotãrârea Guvernului nr. 510/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 85/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 3 octombrie 1997, se abroga.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat

Bucureşti, 18 aprilie 2003.
Nr. 476.

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
pentru punerea în aplicare a prevederilor Codului
internaţional de management
al siguranţei - Codul I.S.M. amendat

CAP. 1

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi definiţii

ART. 1
Potrivit Codului I.S.M. amendat, fiecare companie de navigaţie are obligaţia sa stabileascã obiectivele în domeniul managementului siguranţei, prevãzute în secţiunea 1.2 a acestuia, precum şi sa dezvolte, sa implementeze şi sa menţinã un sistem de management al siguranţei (SMS) care include cerinţele functionale prevãzute în secţiunea 1.4 din Codul I.S.M. amendat.
ART. 2
Termenii şi expresiile folosite în prezentele norme metodologice au urmãtorul înţeles:
a) Codul internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranta a navelor şi pentru prevenirea poluarii, adoptat de Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia A 741(18) din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost modificat prin amendamentele adoptate de Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia 104 (73) din 5 decembrie 2000, denumit în continuare Codul I.S.M.;
b) companie - proprietarul navei sau oricare alta organizaţie ori persoana, cum ar fi managerul sau agentul de închiriere în regim de bareboat, care şi-a asumat rãspunderea pentru operarea navei de la proprietar şi a acceptat sa se achite de toate sarcinile şi responsabilitãţile impuse prin Codul I.S.M.;
c) administraţie - Guvernul statului roman al cãrui pavilion nava este indreptatita sa îl arboreze. Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumit în continuare MLPTL, este împuternicit, potrivit legii, ca, în numele Guvernului, sa ducã la îndeplinire prevederile Codului I.S.M. MLPTL elibereazã, prin Autoritatea Navala Romana, denumita în continuare ANR, Documentul de conformitate (DOC) companiilor de navigaţie şi Certificatul de management al siguranţei navelor;
d) sistemul de management al siguranţei (SMS), denumit în continuare SMS - un sistem structurat şi documentat, care permite personalului companiei sa punã efectiv în practica politica companiei în domeniul siguranţei şi în domeniul protecţiei mediului înconjurãtor;
e) document de conformitate (DOC), denumit în continuare DOC - un document eliberat unei companii care respecta cerinţele Codului I.S.M.;
f) document de conformitate interimar - un document eliberat, în condiţiile legii, unei companii care corespunde Codului I.S.M. şi a cãrui valabilitate este de maximum 12 luni;
g) certificatul de management al siguranţei (SMC), denumit în continuare SMC - un document eliberat unei nave, care semnifica faptul ca managementul companiei şi cel de la bordul navei sunt în concordanta cu SMS aprobat;
h) certificatul de management al siguranţei interimar - un document eliberat, în condiţiile legii, unei nave care corespunde Codului I.S.M. şi a cãrui valabilitate este de maximum 6 luni;
i) auditul managementului siguranţei - o examinare sistematica şi independenta pentru a determina dacã activitãţile efectuate în cadrul SMS şi rezultatele legate de acestea sunt în concordanta cu reglementãrile planificate şi dacã aceste reglementãri sunt puse efectiv în practica şi permit realizarea obiectivelor;
j) observatie - o specificare de fapt, facuta în timpul auditului managementului siguranţei şi confirmatã de dovada obiectivã;
k) dovada obiectivã - informaţiile, înregistrãrile sau expunerile asupra unui fapt, cantitative ori calitative, referitoare la siguranta sau la existenta şi punerea în aplicare a unui element al SMS, care se bazeazã pe observatie, mãsurare ori încercare şi care pot fi verificate;
l) nonconformitate - o situaţie observata, în care dovada obiectivã indica neîndeplinirea unei cerinţe specificate;
m) nonconformitate majorã - o abatere identificabila, care constituie o ameninţare serioasã la adresa personalului sau a siguranţei navei ori un pericol serios la adresa mediului ambiant şi care necesita o acţiune corectiva imediata şi care include lipsa unei implementari efective şi sistematice a unei cerinţe a Codului I.S.M.;
n) data aniversara - ziua şi luna fiecãrui an, care corespund cu data expirãrii documentelor sau certificatelor relevante;
o) Convenţie - Convenţia internationala pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, 1974, astfel cum a fost amendata;
p) supraveghere - inspecţia periodicã şi obligatorie pentru verificarea conformitatii cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;
r) Organizaţie - Organizaţia Maritima Internationala.

SECŢIUNEA a 2-a
Scop şi aplicare

ART. 3
Prin prezentele norme metodologice se reglementeazã proceduri pentru:
a) verificarea conformitatii SMS al unei companii ce opereazã nave şi/sau a SMS al unei/unor nave controlate de companie cu cerinţele Codului I.S.M.;
b) eliberarea şi verificarea anuala sau intermediara a DOC şi eliberarea şi verificarea intermediara a SMC.

CAP. 2

SECŢIUNEA 1
Verificarea conformitatii cu Codul I.S.M.

ART. 4
Pentru a fi în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M., companiile trebuie sa elaboreze, sa implementeze şi sa menţinã un SMS care sa asigure siguranta navelor şi protecţia mediului. Politica companiei trebuie sa includã obiectivele definite de Codul I.S.M..
ART. 5
ANR va verifica conformitatea cu cerinţele Codului I.S.M. prin determinarea:
a) conformitatii SMS realizat de companie cu cerinţele Codului I.S.M.;
b) modului în care SMS asigura îndeplinirea obiectivelor prevãzute în paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
ART. 6
Determinarea conformitatii elementelor SMS, implementat de companie, cu cerinţele specificate de Codul I.S.M. se va face cãtre ANR pe baza rapoartelor de audit extern, întocmite de auditori mandatati de cãtre MLPTL, potrivit legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Concordanta SMS cu obiectivele generale ale managementului siguranţei

ART. 7
Codul I.S.M. identifica obiectivele generale ale managementului siguranţei navelor, care urmãresc:
a) asigurarea siguranţei exploatãrii navei şi a mediului de lucru;
b) stabilirea de practici impotriva tuturor riscurilor identificate;
c) îmbunãtãţirea continua a abilitãţilor personalului de la ţãrm şi de la bordul navei privind managementul siguranţei, inclusiv pregãtirea situaţiilor de urgenta atât în ceea ce priveşte siguranta navelor, cat şi protecţia mediului înconjurãtor.

SECŢIUNEA a 3-a
Concordanta SMS cu cerinţele specifice de siguranta şi prevenirea poluarii

ART. 8
(1) Criteriul de baza pentru efectuarea evaluãrii conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. trebuie sa fie în concordanta cu SMS, cu cerinţele specifice definite de Codul I.S.M. ca standarde specifice de siguranta şi protecţie a mediului.
(2) Standardele specifice privind siguranta navelor şi protecţia mediului prevãzute de Codul I.S.M. sunt:
a) conformitatea cu regulile şi reglementãrile obligatorii prevãzute în:
● Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiatã la Londra - (SOLAS 1974), la care România a aderat prin <>Decretul nr. 80/1979 ;
● Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, încheiatã la Londra, modificatã prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978 - (Marpol 73/78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 ;
● Convenţia internationala privind standardele de pregãtire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptatã la Londra la 7 iulie 1978 - (STCW/1978), la care România a aderat prin <>Legea nr. 107/1992 ;
● Convenţia internationala asupra liniilor de încãrcare, încheiatã la Londra la 5 aprilie 1966, şi Protocolul din anul 1978 (LOAD LINE), la care România a aderat prin <>Decretul nr. 80/1971 ;
b) luarea în considerare, în conformitate cu prevederile pct. 1.2.3 alin. (2) din Codul I.S.M., a codurilor aplicabile, a liniilor directoare şi a standardelor recomandate de Organizaţie, administraţii, societãţi de clasificare şi de organizaţii din sectorul maritim, care se regãsesc în rezoluţiile la care se face referire în prezenta hotãrâre, respectiv:
● Rezoluţia A. 913 (22) privind liniile directoare revizuite pentru implementarea Codului internaţional de management al siguranţei (Codul I.S.M.) de cãtre administraţii, adoptatã de cãtre Organizaţia Maritima Internationala la 29 noiembrie 2001;
● Rezoluţia A. 739 (18) privind liniile directoare pentru autorizarea organizaţiilor care acţioneazã în numele administraţiei, adoptatã de cãtre Organizaţia Maritima Internationala la 4 noiembrie 1993;
● Rezoluţia A. 789 (19) privind activitãţile de supraveghere şi certificare specifice ale unei organizaţii recunoscute care acţioneazã în numele administraţiei, adoptatã de cãtre Organizaţia Maritima Internationala la 23 noiembrie 1995.
ART. 9
Evaluarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. se face de cãtre auditori mandatati de cãtre MLPTL în condiţiile legii.
ART. 10
Toate dovezile care pot facilita verificarea conformitatii cu Codul I.S.M. trebuie sa fie accesibile examinãrii. În acest sens compania pune la dispoziţie auditorilor toate documentele privind certificatele statutare şi de clasa care sa scoatã în evidenta acţiunile întreprinse de companie pentru menţinerea conformitatii cu regulile şi reglementãrile obligatorii. Auditorii vor verifica în mod deosebit autenticitatea şi veridicitatea respectivelor documente.
ART. 11
Pe timpul evaluãrii, pentru cerinţele obligatorii care nu fac obiectul supravegherilor, cum ar fi modul de întreţinere a navei şi a echipamentului sau anumite cerinţe operationale, se vor solicita urmãtoarele documente care sa asigure conformitatea şi dovezi obiective şi necesare pentru verificare:
a) documentele referitoare la procedurile şi instrucţiunile prevãzute în secţiunea 1.4 a Codului I.S.M.;
b) documentele privind verificãrile efectuate de ofiţerii superiori în timpul operaţiunilor zilnice având ca obiectiv asigurarea conformitatii.
ART. 12
(1) Verificarea conformitatii cu regulile şi reglementãrile obligatorii, care reprezintã o parte a certificãrii conform Codului I.S.M., nu dubleazã şi nici nu înlocuieşte supravegherea pentru obţinerea altor certificate maritime.
(2) Verificarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. nu absolvã compania, comandantul sau orice alta persoana fizica ori juridicã, implicata în managementul sau în operarea navelor, de responsabilitãţile lor în acest sens.
ART. 13
ANR trebuie sa se asigure ca respectiva companie:
a) şi-a stabilit sistemul de management al siguranţei (SMS) în conformitate cu prevederile pct. 1.2.3 alin. (2) din Codul I.S.M.; şi
b) a stabilit proceduri prin care sa asigure ca prevederile prevãzute la art. 11 lit. a) sunt implementate la ţãrm şi la bordul navei.
ART. 14
În cadrul SMS, implementarea altor coduri, a liniilor directoare şi a standardelor recomandate de Organizaţie, de societãţile de clasificare şi de alte organizaţii din sectorul maritim nu sunt obligatorii în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M. Totuşi auditorii trebuie sa incurajeze ca acestea sa fie adoptate atunci când sunt aplicabile activitãţii companiei.

ANEXA 2

NORME METODOLOGICE
privind procedura de eliberare a certificatelor
de management al siguranţei în conformitate cu cerinţele
Codului I.S.M. amendat

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Termenii şi expresiile folosite în prezentele norme metodologice au înţelesul prevãzut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotãrâre.
ART. 2
Toate companiile, persoane juridice romane sau filiale în România ale unor persoane juridice strãine, care sunt proprietare de nave sau care administreazã nave care arboreaza pavilionul roman, trebuie sa obţinã de la ANR, DOC pentru companie şi SMC pentru fiecare nava.
ART. 3
(1) Compania trebuie sa punã în funcţiune, cu forte proprii sau cu ajutorul unei companii de consultanţa, un SMS propriu, conform prevederilor Codului I.S.M.
(2) ANR va emite DOC şi SMC în baza unui raport de audit executat de un auditor din lista auditorilor mandatati de MLPTL şi care va fi independent fata de companie şi fata de compania de consultanţa care a contribuit la implementarea sistemului, conform prevederilor alin. (1).
(3) Auditul va fi executat în conformitate cu liniile directoare din Rezoluţia IMO A.913 (22).
ART. 4
Pentru certificare fiecare companie va prezenta ANR urmãtoarea documentaţie:
a) cererea de certificare-tip, conform modelului prezentat în anexa la prezentele norme metodologice;
b) actele doveditoare privind legalitatea functionarii companiei;
c) lista cu tipurile de nave, caracteristicile acestora, certificatele şi rapoartele inspectiilor statutare şi de clasa;
d) manualul managementului companiei;
e) manualul procedurilor conforme managementului companiei;
f) manualul managementului la bordul navelor;
g) manualul procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
h) raportul auditului extern;
i) chitanţa privind achitarea tarifelor.

CAP. 2
Procedura de certificare

ART. 5
(1) Procedura de certificare pentru emiterea unui DOC pentru o companie şi a unui SMC pentru o nava va cuprinde în mod normal urmãtoarele etape:
a) verificarea iniţialã;
b) verificarea anuala sau intermediara;
c) verificarea pentru reinnoire;
d) verificarea suplimentarã.
(2) Verificãrile prevãzute la alin. (1) se efectueazã de auditorii mandatati de MLPTL în condiţiile legii, la cererea companiei interesate, prezentându-se documentaţia prevãzutã la art. 4.
ART. 6
Verificarea iniţialã a companiei şi a navelor se face prin parcurgerea urmãtoarelor etape:
a) evaluarea SMS al companiei;
b) evaluarea SMS al navelor.
ART. 7
(1) Evaluarea SMS de la ţãrm presupune evaluarea departamentelor unde se efectueazã managementul şi a celorlalte compartimente existente în concordanta cu organizarea companiei şi cu funcţiile acestor structuri.
(2) În cazul în care compania are mai multe sedii, nu este obligatoriu ca toate sediile sa fie inspectate cu ocazia verificãrii iniţiale.
ART. 8
Dupã finalizarea evaluãrii SMS de la ţãrm şi în cazul în care rezultatele au fost satisfãcãtoare, poate începe organizarea şi planificarea evaluãrii navelor aparţinând respectivei companii.
ART. 9
Dupã finalizarea evaluãrii navelor şi dacã rezultatele sunt satisfãcãtoare, ANR va elibera DOC pentru companie şi SMC pentru navele acesteia.
ART. 10
(1) DOC se elibereazã ca urmare a verificãrii faptului ca SMS implementat de companie concorda cu cerinţele Codului I.S.M. şi ca acesta este efectiv pus în aplicare.
(2) În cadrul verificãrii compania trebuie sa demonstreze ca SMS pus la punct de companie a funcţionat cel puţin 3 luni şi ca un SMS a funcţionat la bordul navelor pentru cel puţin o nava, de fiecare tip, exploatatã de cãtre companie timp de cel puţin 3 luni. Dovada functionarii celor doua sisteme trebuie sa includã rapoarte de audit intern anual realizat de companie la bordul navei şi la ţãrm.
(3) O copie de pe DOC prevãzut va fi transmisã fiecãrei filiale şi fiecãrei nave a companiei, iar câte o copie de pe SMC al fiecãrei nave va fi transmisã la sediul central al companiei.
ART. 11
(1) Verificarea anuala a DOC se face pe baza unor audituri anuale.
(2) Scopul acestor audituri este de a verifica funcţionarea efectivã a SMS şi dacã orice modificãri fãcute SMS sunt în concordanta cu cerinţele Codului I.S.M.
(3) Auditurile trebuie sa includã examinarea şi verificarea corectitudinii dovezilor privind certificatele statutare şi de clasa pentru cel puţin o nava din fiecare tip, care au fost avute în vedere la eliberarea iniţialã a DOC.
ART. 12
Verificarea anuala se efectueazã în perioada de 3 luni înainte sau dupã fiecare data aniversara DOC. Dacã se constata nonconformitati, se vor stabili termene de remediere a deficienţelor, care sa nu depãşeascã 3 luni de la data auditului.
ART. 13
În cazul în care compania are mai multe sedii şi acestea nu au fost vizitate la evaluarea iniţialã, în cadrul verificãrii anuale se va urmãri ca acestea sa fie vizitate în perioada de valabilitate a DOC.
ART. 14
În anumite cazuri, în timpul perioadei iniţiale de operare conform SMS, ANR poate constata necesitatea creşterii frecvenţei verificãrilor intermediare. Frecventa acestor verificãri se stabileşte ţinând cont de nonconformitatile gãsite. Numãrul şi termenele verificãrilor intermediare se stabilesc de cãtre ANR la eliberarea SMC
ART. 15
În cazul în care se efectueazã doar o verificare intermediara, aceasta trebuie sa aibã loc între a 2-a şi a 3-a data aniversara a emiterii SMC.
ART. 16
(1) Verificãrile pentru reinnoire urmeazã sa fie realizate înaintea expirãrii datei aniversare a DOC sau a SMC.
(2) Verificarea pentru reinnoire va avea în vedere toate elementele SMS şi activitãţile la care se aplica cerinţele Codului I.S.M.
(3) Verificarea de reinnoire poate fi realizatã cu 6 luni înainte de data de expirare a DOC sau a SMC şi trebuie finalizatã înainte de data de expirare a acestora.

CAP. 3
Eliberarea şi valabilitatea DOC şi a SMC

ART. 17
DOC se elibereazã unei companii ca urmare a unei verificãri iniţiale a conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M., potrivit prevederilor art. 4.
ART. 18
DOC este valabil pentru tipurile de nave inspectate cu ocazia verificãrii iniţiale. Pentru navele noi, introduse de companie în exploatare dupã data eliberãrii DOC, se va proceda astfel:
a) dacã navele sunt de acelaşi tip, DOC rãmâne neschimbat, iar auditul va fi fãcut numai la nava nou-introdusã, care va primi un SMC dupã finalizarea cu rezultate satisfãcãtoare a auditului;
b) dacã navele sunt de alte tipuri decât cele pentru care este eliberat DOC, se va elibera un document de conformitate interimar, valabil 6 luni, timp în care compania face un nou audit.
ART. 19
(1) Valabilitatea unui DOC poate fi extinsã pentru a cuprinde tipurile de nave suplimentare, dupã verificarea capacitãţii companiei de a fi în concordanta cu cerinţele Codului I.S.M. pentru aceste tipuri de nave. În acest context, tipurile de nave sunt acelea la care se referã cap. IX al Convenţiei SOLAS 74.
(2) Extinderea valabilitãţii DOC pentru alte tipuri de nave nu este motiv de prelungire a termenului de valabilitate a DOC iniţial.
ART. 20
DOC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
ART. 21
(1) În perioada prevãzutã la art. 20, pentru menţinerea valabilitãţii DOC compania este supusã verificãrii anuale, în perioada de 3 luni înainte sau dupã data aniversara (anuala), pentru a confirma funcţionarea efectivã a SMS. Aceasta trebuie sa includã examinarea şi verificarea corectitudinii documentelor statutare şi de clasificare prezentate pentru cel puţin o nava de fiecare tip la care se aplica DOC. Acţiunile corective şi modificãrile aduse SMS, efectuate dupã verificarea anterioarã, trebuie, de asemenea, verificate.
(2) Pentru verificarea anuala compania trebuie sa depunã o cerere la ANR la o data care sa permitã efectuarea auditului în termenul prevãzut la alin. (1).
(3) Verificarea anuala va fi efectuatã de cãtre auditori mandatati de MLPTL sa efectueze audituri.
ART. 22
(1) Raportul de audit, ca urmare a verificãrii anuale, va fi prezentat ANR de cãtre companie, însoţit de DOC şi de fişa de consemnare a verificãrilor anuale.
(2) În fişa de consemnare a verificãrii anuale se va face, dupã caz, şi precizarea termenelor de remediere a nonconformitatilor majore înscrise în raportul de audit.
(3) Termenele de remediere a nonconformitatilor nu trebuie sa depãşeascã 3 luni de la data verificãrii anuale.
ART. 23
Reînnoirea DOC pentru perioada ulterioara de 5 ani trebuie sa includã evaluarea tuturor elementelor SMS privind eficienta sa în satisfacerea obiectivelor specificate în Codul I.S.M.
ART. 24
(1) DOC poate fi retras numai de cãtre ANR.
(2) ANR poate sa retragã DOC, dacã nu se solicita verificarea anuala sau dacã exista nonconformitati majore fata de cerinţele Codului I.S.M. În acest caz şi SMC emise pe baza DOC vor fi anulate şi retrase.
ART. 25
(1) SMC se elibereazã în urma verificãrii iniţiale a conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. În cadrul verificãrii se va urmãri dacã DOC, pentru acea companie responsabilã cu exploatarea navei, este aplicabil acestui tip de nava şi dacã SMS corepunde şi este pus în aplicare conform cerinţelor Codului I.S.M.
(2) În cadrul verificãrii compania trebuie sa demonstreze ca SMS implementat de companie a funcţionat cel puţin 3 luni şi ca un SMS a funcţionat la bordul navelor cel puţin 3 luni pentru cel puţin o nava de fiecare tip, exploatatã de cãtre companie. Dovada functionarii celor doua sisteme trebuie sa includã rapoarte de audit intern anual realizat de companie.
ART. 26
SMC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
ART. 27
Valabilitatea SMC este supusã la cel puţin o verificare intermediara, care sa confirme funcţionarea eficienta a SMS şi ca orice modificãri efectuate de la verificarea anterioarã sunt în conformitate cu Codul I.S.M. În anumite cazuri, mai ales în timpul perioadei iniţiale de exploatare a SMS, ANR poate sa sporeasca frecventa verificãrilor intermediare dacã considera necesar.
ART. 28
Reînnoirea SMC pentru o noua perioada de 5 ani va include o evaluare a tuturor elementelor SMS, care aparţin acelei nave, în satisfacerea obiectivelor specificate în Codul I.S.M.
ART. 29
(1) SMC poate fi retras numai de cãtre ANR.
(2) ANR poate sa retragã SMC dacã nu se solicita verificarea intermediara sau dacã exista dovada unei nonconformitati majore fata de cerinţele Codului I.S.M. sau dacã DOC al companiei care exploateazã nava nu mai este valid ori este retras.

CAP. 4
Documentul de conformitate interimar şi certificatul de management al siguranţei interimar

ART. 30
Documentul de conformitate interimar poate fi emis pentru a facilita implementarea iniţialã şi aplicarea Codului I.S.M., pentru o companie nou-înfiinţatã sau în cazul în care o companie opereazã un nou tip de nava fata de cele care au fost avute în vedere la emiterea DOC existent.
ART. 31
(1) O companie nou-înfiinţatã, dacã aceasta are un SMS care satisface obiectivele paragrafului 1.2.3 din Codul I.S.M., va putea solicita ANR emiterea unui document de conformitate interimar.
(2) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil cel mult 12 luni. În aceasta perioada de valabilitate compania trebuie sa demonstreze ca planurile de implementare a SMS satisfac în totalitate cerinţele Codului I.S.M., astfel încât ANR sa poatã emite un DOC pentru un termen de 5 ani.
ART. 32
(1) Un document de conformitate interimar se va putea elibera şi în cazul în care o companie care deţine un DOC preia în exploatare un nou tip de nava.
(2) Documentul de conformitate interimar se elibereazã şi în acest caz tot de cãtre ANR dupã prezentarea raportului de audit favorabil, care va consemna ca SMS a fost adaptat astfel încât sa satisfacã şi cerinţele specifice noului tip de nava.
ART. 33
(1) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil nu mai mult de 12 luni, unei companii, dacã aceasta demonstreaza ca are un SMS care satisface obiectivele menţionate la paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
(2) ANR va cere companiei sa prezinte planurile de implementare SMS care sa satisfacã cerinţele complete ale Codului I.S.M., în termenul de valabilitate a documentului de conformitate interimar.
ART. 34
Un certificat de management al siguranţei interimar, valabil pentru cel mult 6 luni, poate fi emis navelor noi la livrare sau când o companie preia responsabilitãţile pentru managementul unei nave care este noua pentru companie. În cazuri speciale ANR poate extinde valabilitatea certificatului de management al siguranţei interimar pentru încã alte 6 luni.
ART. 35
În scopul emiterii unui certificat de management al siguranţei interimar, ANR va verifica dacã:
a) DOC sau documentul de conformitate interimar este relevant pentru acea nava;
b) SMS prevãzut de companie pentru nava include cerinţele Codului I.S.M. şi a fost evaluat în timpul auditului pentru emiterea DOC sau a fost demonstrat prin emiterea documentului de conformitate interimar;
c) comandantul şi ofiţerii superiori sunt familiarizati cu SMS şi cu planurile pentru implementarea acestuia;
d) au fost date instrucţiunile identificate ca fiind esenţiale, înainte ca nava sa navigheze;
e) exista planuri pentru auditul navei în termen de 3 luni;
f) informaţiile relevante privind SMS sunt date în limba romana şi în limba engleza.

CAP. 5
Proceduri cu privire la nonconformitatile majore observate, relative la Codul I.S.M.

ART. 36
(1) În cazul în care se constata nonconformitati majore în cadrul auditurilor referitoare la Codul I.S.M., ANR trebuie sa se asigure ca acestea sunt cunoscute, în vederea remedierii, de cãtre companie.
(2) O nonconformitate majorã gasita poate fi retrogradata la nonconformitate dacã ANR este satisfacuta de remedierile fãcute. O nonconformitate majorã aparuta la o nava trebuie sa fie retrogradata la nonconformitate înainte de plecarea navei. Soluţionarea/remedierea nonconformitatilor se va face într-o perioada care sa nu depãşeascã 3 luni de la data constatãrii.
(3) În cazul în care ANR permite ca o nonconformitate majorã sa fie retrogradata în nonconformitate, trebuie sa fie efectuat cel puţin un audit în perioada de timp agreatã pentru acţiunile de remediere, în vederea observarii dacã aceste remedieri au fost efectiv realizate.
ART. 37
La solicitarea statului portului, ANR trebuie sa furnizeze informaţiile relevante disponibile cu privire la valabilitatea DOC prezentat de o nava care arboreaza pavilionul roman.
ART. 38
În cazul în care unei companii i-a fost retras DOC, respectivei companii nu i se mai emite un document de conformitate interimar sau un nou DOC pana când nu a fost efectuatã o verificare iniţialã sau o verificare suplimentarã similarã unei verificãri iniţiale şi care a avut rezultate satisfãcãtoare.
ART. 39
(1) În cazul retragerii DOC, din cauza unei nonconformitati majore, se retrag şi SMC care au fost eliberate în baza DOC.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) ANR trebuie sa ia mãsurile necesare pentru ca navele cãrora li s-a retras SMC sa nu mai opereze. Aceste mãsuri pot include reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor de încãrcare/descãrcare a navei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Mãsurile întreprinse conform alin. (2) înceteazã dupã emiterea unor noi SMC.
ART. 40
(1) Emiterea unor noi SMC se va face numai dupã eliberarea unui nou DOC şi numai dupã ce se va face o verificare echivalenta cu o verificare iniţialã la bordul navelor respectivei companii.
(2) Verificarea prevãzutã la alin. (1) se va efectua pentru cel puţin o nava din fiecare tip.
ART. 41
(1) În cazul în care unei nave i-a fost retras SMC, chiar dacã DOC al companiei este valabil, ANR va lua mãsuri pentru reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor de încãrcare/descãrcare a navei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Mãsurile întreprinse conform alin. (1) înceteazã dupã emiterea unui nou SMC.
ART. 42
(1) Unei nave cãreia i-a fost retras SMC din cauza unei nonconformitati majore nu i se va elibera un certificat de siguranta a managementului interimar. Un nou SMC poate fi eliberat numai dupã efectuarea unei verificãri iniţiale sau a unei verificãri suplimentare echivalente unei verificãri iniţiale la bordul navei.
(2) În funcţie de natura nonconformitatii majore a SMS implementat la bordul navei, valabilitatea DOC trebuie verificata printr-un audit, echivalent cu un audit anual, înaintea eliberãrii SMC. Noul SMC emis trebuie sa aibã aceeaşi data de expirare cu a celui retras.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

Compania ...........................
Nr. ........... din ................

CERERE DE CERTIFICARE-TIP
Cãtre Autoritatea Navala Romana

Va rugãm sa eliberaţi [sa confirmati*), sa reinnoiti*)] documentul(ele) de conformitate DOC şi certificatele de management al siguranţei SMC, conform cerinţelor Codului I.S.M., pentru compania şi navele listate mai jos.
Denumirea şi sediul companiei ......................................
Tipuri de nave aflate în management (stergeti, dupã cum este cazul):
Pasager .....................................................
Proprietarul ................................................
Pasager de mare viteza ......................................
Proprietarul ................................................
Cargou de mare viteza .......................................
Proprietarul ................................................
Vrachier ....................................................
Proprietarul ................................................
Petrolier ...................................................
Proprietarul ................................................
Tanc pentru produse chimice .................................
Proprietarul ................................................
Nava de transport gaze lichefiate ...........................
Proprietarul ................................................
Unitate mobila de foraj maritim .............................
Proprietarul ................................................
Alte tipuri de nave de transport mãrfuri ....................
Proprietarul ................................................
Anexãm la prezenta cerere urmãtoarea documentaţie:
- setul de acte care dovedesc legalitatea functionarii companiei;
- documente cuprinzând caracteristicile navelor, certificatele şi rapoartele inspectiilor statutare şi de clasa;
- manualul managementului companiei;
- manualul procedurilor conforme managementului companiei;
- manualul(ele) managementului la bordul navelor;
- manualul(ele) procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
- raportul auditului intern;
- chitanţa nr. ............../..............., cu care au fost achitate tarifele corespunzãtoare.

Menţionãm ca auditul intern, efectuat de .................., a dus la concluzia ca sistemul nostru corespunde cerinţelor Codului I.S.M. şi funcţioneazã normal.
Dupã încheierea auditului extern, ne angajãm sa prezentam raportul final de audit extern.

Director general, Persoana desemnatã,
..................... ........................

-----------
*) Pentru confirmarea sau pentru reînnoirea certificatelor, la cererea prezentatã Autoritãţii Navale Romane, se vor ataşa numai modificãrile la documentaţia iniţialã (dacã este cazul).

ANEXA 3

NORME METODOLOGICE
privind mandatarea auditorilor

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Termenii şi expresiile folosite în prezentele norme metodologice au înţelesul prevãzut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotãrâre.
ART. 2
(1) Prezentele norme metodologice reglementeazã condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã persoanele fizice sau juridice, romane ori strãine, autorizate în conformitate cu reglementãrile în vigoare, pentru a fi mandatate de MLPTL sa efectueze auditul privind operarea în siguranta a navelor şi prevenirea poluarii navelor, conform cerinţelor Codului I.S.M. şi ale convenţiilor internaţionale aplicabile.
(2) Mandatarea se face pe baza de contract de mandat special, încheiat între respectivele persoane fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) şi MLPTL.
ART. 3
Auditul se efectueazã pe baza de contract încheiat între auditor/echipa de auditori şi compania care a solicitat auditarea.
ART. 4
(1) În contractul încheiat între companie şi echipa de audit se va stipula persoana conducatoare a echipei. Acestei persoane trebuie sa i se confere prin contractul încheiat competenta în luarea hotãrârilor finale privind executarea auditului, formularea observaţiilor şi redactarea textului privind nonconformitatile constatate.
(2) În cazul în care, pentru efectuarea auditului, este necesarã o echipa formatã din mai mulţi auditori, aceştia rãspund solidar pentru asigurarea derulãrii procesului de auditare în conformitate cu Codul I.S.M., cu convenţiile internaţionale aplicabile şi cu normele metodologice emise de MLPTL.
(3) Conducatorului echipei de audit îi revin şi responsabilitãţile privind:
a) stabilirea planului auditului;
b) prezentarea raportului de audit.
ART. 5
În cazul în care compania angajeazã o persoana juridicã mandatata de MLPTL pentru efectuarea auditului, echipa de audit desemnatã de aceasta va trebui sa aibã nominalizat conducãtorul, precum şi membrii acesteia.
ART. 6
Auditorii sunt rãspunzãtori pentru conformarea cu cerinţele necesare efectuãrii auditului, pentru asigurarea secretului privind documentele referitoare la certificare şi pentru asigurarea confidenţialitãţii informaţiilor.
ART. 7
Persoanele fizice sau juridice, romane şi strãine, care efectueazã activitatea de consultanţa pentru organizarea sistemului de management al siguranţei (SMS) în cadrul companiei, nu pot efectua auditul respectivei companii.
ART. 8
(1) Auditorii independenţi, persoane fizice sau juridice mandatate de MLPTL pentru efectuarea auditurilor, trebuie sa corespundã cerinţelor specifice prevãzute în prezentele norme metodologice.
(2) Auditul va fi efectuat numai de auditori independenţi, persoane fizice sau persoane juridice specializate şi autorizate, care au fost mandatate pe baza cererii acestora şi a îndeplinirii condiţiilor prevãzute în prezentele norme metodologice.
ART. 9
MLPTL trebuie sa se asigure, pe baza actelor doveditoare, ca exista independenta între auditorii mandatati şi personalul care furnizeazã serviciile de consultanţa pentru companie sau cei care sunt implicaţi în managementul companiei ori sunt acţionari la aceasta.

CAP. 2
Cerinţe privind competenta de baza a auditorilor independenţi care efectueazã audit pentru verificãrile anuale ale DOC sau pentru verificãrile intermediare/suplimentare ale SMC

ART. 10
Personalul care participa la verificarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. trebuie sa aibã o pregãtire minima, astfel:
a) sa fie absolvenţi de studii superioare cu o vechime în munca de minimum doi ani; sau
b) sa aibã o calificare într-o instituitie maritima şi experienta relevanta ca ofiţer maritim la bordul navelor.
ART. 11
(1) Pe lângã pregãtirea minima, personalul prevãzut la art. 10 trebuie sa fi urmat şi un curs de perfecţionare aprobat sau recunoscut de cãtre ANR, cu respectarea reglementãrilor specifice în vigoare, care sa le asigure competenta şi deprinderile necesare pentru verificarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. şi, în special, privind:
a) cunoaşterea şi înţelegerea Codului I.S.M.;
b) regulile şi reglementãrile obligatorii;
c) termenii de referinta pe care companiile trebuie sa le aibã în vedere, asa cum este prevãzut în Codul I.S.M.;
d) tehnici de efectuare a examinarilor, a sondajelor, a evaluãrilor şi a raportarilor;
e) aspecte tehnice şi operationale privind SMS;
f) cunoştinţe de baza privind transportul naval;
g) participarea la cel puţin un audit privind SMS.
(2) Cunoştinţele prevãzute la alin. (1) se dovedesc cu diplome sau certificate obţinute în urma unor examene scrise sau orale.

CAP. 3
Cerinţe privind competenta auditorilor pentru verificarea iniţialã şi verificarea pentru reinnoire

ART. 12
Pentru o evaluare corecta a îndeplinirii de cãtre o companie sau de o nava a cerinţelor Codului I.S.M. persoanele care urmeazã sa efectueze verificarea iniţialã sau verificãrile pentru reînnoirea DOC şi SMC trebuie sa aibã calitatea de auditor-şef şi sa facã dovada urmãtoarelor competente suplimentare necesare, fata de cele prevãzute la art. 9 şi 10, pentru:
a) a determina dacã elementele SMS se conformeazã sau nu cerinţelor Codului I.S.M.;
b) a determina eficienta SMS al companiei sau al navei, pentru a verifica conformitatea cu regulile şi reglementãrile aplicabile, asa cum au fost evidentiate de documentele inspectiilor statutare şi de clasificare;
c) a estima eficienta SMS în asigurarea conformitatii cu alte reguli şi reglementãri tehnice care nu sunt cuprinse în inspectiile statutare şi de clasificare şi de a avea posibilitatea verificãrii conformitatii cu aceste reguli şi reglementãri;
d) a evalua dacã au fost luate în considerare practicile recomandate de Organizaţie, MLPTL, societãţile de clasificare şi de alte organizaţii maritime.

CAP. 4
Cerinţe privind competenta auditorilor-şefi (lead auditor)

ART. 13
(1) Pentru a li se recunoaşte calitatea de auditor-şef, conform prevederilor art. 12, auditorii trebuie sa demonstreze participarea, în calitate de asistenţi sau membri ai echipei de audit, la cel puţin 5 audituri, efectuate conform cerinţelor Codului I.S.M., dintre care 3 trebuie sa fie audituri iniţiale sau pentru reînnoirea certificatelor, complete atât la companie, cat şi la bordul navelor.
(2) În cazul în care auditorul a efectuat 3 sau mai multe audituri conform standardelor internaţionale de asigurare a calitãţii ISO, acestea pot fi echivalate cu un numãr de maximum 3 audituri conform Codului I.S.M.

CAP. 5
Cerinţe privind competenta auditorilor pentru verificarea anuala, intermediara şi interimara

ART. 14
Persoanele care urmeazã sa efectueze verificarea anuala, intermediara şi interimara trebuie sa satisfacã cerinţele de baza pentru personalul care efectueazã verificãri şi sa facã dovada ca a participat la minimum doua verificãri anuale sau verificãri iniţiale. Aceste persoane trebuie sa primeascã instrucţiuni speciale necesare care sa le asigure competenta cerutã pentru determinarea eficientei SMS al companiei.

CAP. 6
Condiţii minime pentru mandatarea auditorilor

ART. 15
(1) Pentru încheierea contractului de mandat special persoanele fizice sau juridice prevãzute la art. 2 alin. (1) vor depune o cerere scrisã la MLPTL, însoţitã de documentele, certificatele şi de alte materiale relevante în susţinerea cererii. În cerere se va mentiona în mod expres tipul de activitate pentru care se solicita mandatarea, respectiv:
a) evaluarea SMS, implementat de companiile de navigaţie româneşti;
b) evaluarea SMS, organizat la bordul navelor care arboreaza pavilionul roman;
c) emiterea certificatului de management al siguranţei interimar pentru navele care arboreaza pavilionul roman, aflate la momentul auditarii în afarã graniţelor tarii, în baza mandatului acordat de cãtre ANR.
(2) Auditorii mandatati sunt obligaţi sa efectueze procesul de auditare conform cerinţelor Codului I.S.M., convenţiilor internaţionale aplicabile şi ale legislaţiei în vigoare.
(3) Aceasta obligaţie va fi înscrisã în contractul de mandat special care se încheie între MLPTL şi auditori. În contractul de mandat special va fi stipulat şi dreptul de control al MLPTL, exercitat prin ANR, asupra activitãţii auditorilor.
ART. 16
Contractul de mandat special încheiat între MLPTL şi auditor, la solicitarea auditorului, este valabil timp de 5 ani de la data încheierii, cu posibilitatea prelungirii acestuia, la cererea auditorului, depusa cu 30 de zile înainte de data expirãrii.
ART. 17
(1) Contractul de mandat special se va încheia cu respectarea legislaţiei în vigoare şi luându-se în considerare cerinţele prevãzute în Rezoluţia IMO A.739 (18) şi va conţine cel puţin prevederi referitoare la:
a) tipurile de activitãţi pentru care este valabil auditul în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M.;
b) angajamentul de a nu se implica în managementul sau în administrarea companiilor de navigaţie ori a navelor;
c) respectarea condiţiilor prevãzute la art. 15 alin. (2);
d) efectuarea auditului cu personal propriu sau cu alţi auditori, în funcţie de situaţiile concrete.
(2) Auditorii mandatati îşi vor desfasura activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare, luând în considerare prevederile anexei la Rezoluţia Organizaţiei A.789 (19) privind activitãţile de supraveghere şi certificare specifice ale unei organizaţii recunoscute care acţioneazã în numele administraţiei.
(3) Pentru efectuarea auditurilor auditorii mandatati vor putea utiliza personal propriu, precum şi alţi auditori, în funcţie de fiecare situaţie concretã. Pentru efectuarea auditului iniţial al companiilor şi al navelor vor fi folisiti numai auditori proprii având statut de angajat permanent. Pentru efectuarea celorlalte tipuri de audit se vor putea folosi şi auditori care nu au statut de angajat permanent, dar se va avea întotdeauna în vedere respectarea cerinţelor înscrise la cap. II-V din prezentele norme metodologice.
ART. 18
Contractul de mandat special poate fi revocat de MLPTL în cazul în care se constata abateri grave ale auditorului de la prevederile contractului sau de la procedurile de auditare. Revocarea se face pe baza rapoartelor înaintate de ANR.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016